Διγαλάκης για Πανεπιστήμια: Οι εξετάσεις όπου είναι δυνατόν θα γίνουν εξ αποστάσεως με προφορική εξέταση
«Η κυβέρνηση ακολουθεί τις οδηγίες των ειδικών από την αρχή της πανδημίας», δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή “Secret” με το δημοσιογράφο Παναγιώτη Τζένο, ο υφυπουργός Παιδείας Βασίλης Διγαλάκης.
Αναφορικά με το άνοιγμα των εκπαιδευτικών δομών, ο κ. Διγαλάκης σημείωσε ότι «η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός πήραν μια απόφαση από την αρχή να εμπιστεύονται τους έλληνες επιστήμονες».
«Αυτό έγινε στην πρώτη φάση περιορισμού της πανδημίας με το lockdown, αυτό γίνεται στη δεύτερη φάση στην οποία περνάμε από σήμερα και η οποία είναι μια σταδιακή και πολύ προσεκτική επιστροφή στην κανονικότητα», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Η ειδική επιτροπή είπε μεταξύ των μέτρων που οδηγούν σε μια επιστροφή σταδιακή και πολύ προσεκτική στην κανονικότητα είναι και το άνοιγμα των εκπαιδευτικών δομών σταδιακά, προσεκτικά και πάντα με αξιολόγηση. Δηλαδή κάθε μέτρο που λαμβάνεται αξιολογείται και αν χρειάζεται διορθώνεται», συμπλήρωσε ο ίδιος.
«Έχουμε λοιπόν σε πρώτη φάση από τις 11 Μαΐου την επιστροφή της Γ’ Λυκείου, μια εβδομάδα αργότερα την επιστροφή των υπολοίπων τάξεων του Λυκείου και του Γυμνασίου. Και όσον αφορά τα πανεπιστήμια από 25 Μαΐου θα επιστρέψουν οι φοιτητές για εργαστηριακές και κλινικές ασκήσεις μόνο», διευκρίνισε.
Παράλληλα ο κ. Διγαλάκης εξήγησε πως «η διδασκαλία θεωρητικών μαθημάτων, διαλέξεων και λοιπά θα συνεχιστεί και θα ολοκληρωθεί εξ αποστάσεως. Δηλαδή δεν θα επιστρέψουν οι φοιτητές στα αμφιθέατρα, θα επιστρέψουν μόνο όσοι χρειάζονται για να εκτελέσουν τις εργαστηριακές ασκήσεις, να κάνουν τις κλινικές τους ασκήσεις και στη συνέχεια να έχουμε την εξεταστική του Ιουνίου».
Για τα κλειστά κυλικεία και τα εκ περιτροπής σχολεία, ανέφερε: «Τα κυλικεία είναι ένας χώρος στον οποίο συναθροίζονται οι μαθητές και εκεί θέλει μεγαλύτερη προσοχή και για αυτό το λόγο η επιτροπή εισηγήθηκε αυτό το μέτρο. Εκ περιτροπής σημαίνει ότι τα τμήματα χωρίζονται στα δύο, νομίζω ότι ο μέγιστος αριθμός των μαθητών είναι 15. Τα τμήματα διαιρούνται δια δύο και το ένα υποτμήμα κάνει μάθημα Δευτέρα-Τετάρτη –Παρασκευή και το άλλο Τρίτη- Πέμπτη και την επόμενη εβδομάδα αντίστροφα. Αυτό βοηθάει να τηρηθούν οι αποστάσεις που καθορίζει η επιτροπή των μαθητών μέσα στην τάξη».
«Με βάση τα δεδομένα που έχει τώρα η επιτροπή μας και σε ολόκληρο τον κόσμο με το πώς εξελίχτηκε η πανδημία έχουν δει ότι είναι πολύ μικρό το ποσοστό των φορέων που είναι στις ηλικίες των μαθητών, έχουν πολύ ήπια συμπτώματα και επίσης δεν συντελούν στην δευτερογενή μετάδοση οι ηλικίες αυτές. Αυτά όλα λήφθηκαν υπόψη και οδηγήθηκαν στις αποφάσεις και τις εισηγήσεις της επιτροπής», πρόσθεσε.
Για τα μέτρα προστασίας στα σχολεία, ο κ. Διγαλάκης δήλωσε: «Και μόνο το μέτρο της εκ περιτροπής παρακολούθησης των μαθημάτων στις σχολικές μονάδες από μόνο του βοηθάει στο αν υπήρχαν κάποιες ελλείψεις όσον αφορά υποδομές και λοιπά να αμβλυνθεί και να μειωθεί αυτό το πρόβλημα.
Επίσης τονίζεται πάρα πολύ η σημασία της τήρησης των μέτρων υγιεινής, κάλυψης του βήχα, διατήρησης των αποστάσεων για όλους τους μαθητές, σε αυτό και οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να βοηθήσουν και για αυτό το λόγο γίνεται η επιμόρφωση τους στο να μεταδώσουν στους μαθητές το πόσο σημαντικό είναι να τηρούν τα μέτρα προσωπικής υγιεινής».
Για τους γονείς που δεν θα θελήσουν να στείλουν τα παιδιά τους στα σχολεία, ανέφερε ότι «μπορεί ο γονέας με δήλωσή του να δικαιολογήσει απουσίες, με μια πιο ευέλικτη διαδικασία, αλλά για συγκεκριμένους λόγους. Δηλαδή αν υπάρχει άτομο στο σπίτι που να ανήκει σε ευπαθείς ομάδες, για πολύ συγκεκριμένους λόγους και όχι απλά δεν θέλω να πάει το παιδί στο σχολείο γιατί φοβάμαι και λοιπά».
Για τα πανεπιστήμια, επισήμανε ότι «έχουν εκδοθεί από την αρχή της κρίσης 7 πράξεις νομοθετικού περιεχομένου και συνεχείς υπουργικές αποφάσεις για παράδειγμα όταν κλείσαν τα πανεπιστήμια την ίδια στιγμή είχαμε εκδώσει και τη σχετική ρύθμιση για τα πανεπιστήμια που προέβλεπε ότι μπορούν τα μαθήματα να γίνονται κανονικά εξ αποστάσεως και να προσμετρούνται στην εκπαιδευτική διαδικασία του εξαμήνου, αυτό πριν δεν ήταν δυνατό».
«Προβλέπαμε ότι υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο αυτή η απαγόρευση λειτουργίας να συνεχιστεί επί μακρόν και είχαμε προετοιμαστεί και προετοιμάσει τις σχετικές ρυθμίσεις. Η κυβέρνηση λειτουργεί με σύστημα, μεθοδικά και για αυτό το λόγο τα έχουμε πάει τόσο καλά μέχρι αυτή τη στιγμή», σημείωσε.
Για την εξεταστική περίοδο των πανεπιστημίων, ο υφυπουργός Παιδείας δήλωσε: «Το ποσοστό των πανεπιστημιακών μαθημάτων που γίνονται εξ αποστάσεως είναι 96,5%. Συζητήσαμε με τη Σύνοδο των πρυτάνεων την προηγούμενη εβδομάδα δηλαδή σε μαθήματα όπου είναι δυνατόν δηλαδή δοθεί μια εργασία και στη συνέχεια αυτή η συνδυαστεί με μια προφορική εξ αποστάσεως εξέταση θα προχωρήσουν σε αυτή τη μορφή των εξετάσεων.
Υπάρχουν και μαθήματα που αυτό δεν είναι δυνατό και θα χρειαστεί γραπτή εξέταση με φυσική παρουσία, αυτές οι εξετάσεις θα τηρούν επίσης μέτρα ασφαλείας που θα υποδειχθούν από την επιτροπή, και θα έχουν να κάνουν τόσο με τη συνάθροιση των φοιτητών όσο και με τη διάρκεια της εξέτασης».
«Δεν θέλουμε οι εξετάσεις να έχουν μεγάλη χρονική διάρκεια για λόγους ασφαλείας. Αυτά τα δύο μέτρα, τόσο η μικρή συνάθροιση δηλαδή θα χρειαστεί να γίνεται η εξέταση παράλληλα σε πολλές αίθουσες για να έχουμε λίγους φοιτητές σε κάθε αίθουσα, αυτό θα αναγκάσει τα πανεπιστήμια να επιμηκύνουν την εξεταστική καθώς θα μπορούν να γίνονται λιγότερες εξετάσεις σε μια ημέρα», διευκρίνισε επιπρόσθετα.
Τέλος για τα δημοτικά σχολεία, σημείωσε ότι δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση για να ξεκινήσουν τα δημοτικά και ότι το θέμα θα εξεταστεί στο τέλος Μαΐου.
Αναφορικά με το άνοιγμα των εκπαιδευτικών δομών, ο κ. Διγαλάκης σημείωσε ότι «η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός πήραν μια απόφαση από την αρχή να εμπιστεύονται τους έλληνες επιστήμονες».
«Αυτό έγινε στην πρώτη φάση περιορισμού της πανδημίας με το lockdown, αυτό γίνεται στη δεύτερη φάση στην οποία περνάμε από σήμερα και η οποία είναι μια σταδιακή και πολύ προσεκτική επιστροφή στην κανονικότητα», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Η ειδική επιτροπή είπε μεταξύ των μέτρων που οδηγούν σε μια επιστροφή σταδιακή και πολύ προσεκτική στην κανονικότητα είναι και το άνοιγμα των εκπαιδευτικών δομών σταδιακά, προσεκτικά και πάντα με αξιολόγηση. Δηλαδή κάθε μέτρο που λαμβάνεται αξιολογείται και αν χρειάζεται διορθώνεται», συμπλήρωσε ο ίδιος.
«Έχουμε λοιπόν σε πρώτη φάση από τις 11 Μαΐου την επιστροφή της Γ’ Λυκείου, μια εβδομάδα αργότερα την επιστροφή των υπολοίπων τάξεων του Λυκείου και του Γυμνασίου. Και όσον αφορά τα πανεπιστήμια από 25 Μαΐου θα επιστρέψουν οι φοιτητές για εργαστηριακές και κλινικές ασκήσεις μόνο», διευκρίνισε.
Παράλληλα ο κ. Διγαλάκης εξήγησε πως «η διδασκαλία θεωρητικών μαθημάτων, διαλέξεων και λοιπά θα συνεχιστεί και θα ολοκληρωθεί εξ αποστάσεως. Δηλαδή δεν θα επιστρέψουν οι φοιτητές στα αμφιθέατρα, θα επιστρέψουν μόνο όσοι χρειάζονται για να εκτελέσουν τις εργαστηριακές ασκήσεις, να κάνουν τις κλινικές τους ασκήσεις και στη συνέχεια να έχουμε την εξεταστική του Ιουνίου».
Για τα κλειστά κυλικεία και τα εκ περιτροπής σχολεία, ανέφερε: «Τα κυλικεία είναι ένας χώρος στον οποίο συναθροίζονται οι μαθητές και εκεί θέλει μεγαλύτερη προσοχή και για αυτό το λόγο η επιτροπή εισηγήθηκε αυτό το μέτρο. Εκ περιτροπής σημαίνει ότι τα τμήματα χωρίζονται στα δύο, νομίζω ότι ο μέγιστος αριθμός των μαθητών είναι 15. Τα τμήματα διαιρούνται δια δύο και το ένα υποτμήμα κάνει μάθημα Δευτέρα-Τετάρτη –Παρασκευή και το άλλο Τρίτη- Πέμπτη και την επόμενη εβδομάδα αντίστροφα. Αυτό βοηθάει να τηρηθούν οι αποστάσεις που καθορίζει η επιτροπή των μαθητών μέσα στην τάξη».
«Με βάση τα δεδομένα που έχει τώρα η επιτροπή μας και σε ολόκληρο τον κόσμο με το πώς εξελίχτηκε η πανδημία έχουν δει ότι είναι πολύ μικρό το ποσοστό των φορέων που είναι στις ηλικίες των μαθητών, έχουν πολύ ήπια συμπτώματα και επίσης δεν συντελούν στην δευτερογενή μετάδοση οι ηλικίες αυτές. Αυτά όλα λήφθηκαν υπόψη και οδηγήθηκαν στις αποφάσεις και τις εισηγήσεις της επιτροπής», πρόσθεσε.
Για τα μέτρα προστασίας στα σχολεία, ο κ. Διγαλάκης δήλωσε: «Και μόνο το μέτρο της εκ περιτροπής παρακολούθησης των μαθημάτων στις σχολικές μονάδες από μόνο του βοηθάει στο αν υπήρχαν κάποιες ελλείψεις όσον αφορά υποδομές και λοιπά να αμβλυνθεί και να μειωθεί αυτό το πρόβλημα.
Επίσης τονίζεται πάρα πολύ η σημασία της τήρησης των μέτρων υγιεινής, κάλυψης του βήχα, διατήρησης των αποστάσεων για όλους τους μαθητές, σε αυτό και οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να βοηθήσουν και για αυτό το λόγο γίνεται η επιμόρφωση τους στο να μεταδώσουν στους μαθητές το πόσο σημαντικό είναι να τηρούν τα μέτρα προσωπικής υγιεινής».
Για τους γονείς που δεν θα θελήσουν να στείλουν τα παιδιά τους στα σχολεία, ανέφερε ότι «μπορεί ο γονέας με δήλωσή του να δικαιολογήσει απουσίες, με μια πιο ευέλικτη διαδικασία, αλλά για συγκεκριμένους λόγους. Δηλαδή αν υπάρχει άτομο στο σπίτι που να ανήκει σε ευπαθείς ομάδες, για πολύ συγκεκριμένους λόγους και όχι απλά δεν θέλω να πάει το παιδί στο σχολείο γιατί φοβάμαι και λοιπά».
Για τα πανεπιστήμια, επισήμανε ότι «έχουν εκδοθεί από την αρχή της κρίσης 7 πράξεις νομοθετικού περιεχομένου και συνεχείς υπουργικές αποφάσεις για παράδειγμα όταν κλείσαν τα πανεπιστήμια την ίδια στιγμή είχαμε εκδώσει και τη σχετική ρύθμιση για τα πανεπιστήμια που προέβλεπε ότι μπορούν τα μαθήματα να γίνονται κανονικά εξ αποστάσεως και να προσμετρούνται στην εκπαιδευτική διαδικασία του εξαμήνου, αυτό πριν δεν ήταν δυνατό».
«Προβλέπαμε ότι υπάρχει σοβαρό ενδεχόμενο αυτή η απαγόρευση λειτουργίας να συνεχιστεί επί μακρόν και είχαμε προετοιμαστεί και προετοιμάσει τις σχετικές ρυθμίσεις. Η κυβέρνηση λειτουργεί με σύστημα, μεθοδικά και για αυτό το λόγο τα έχουμε πάει τόσο καλά μέχρι αυτή τη στιγμή», σημείωσε.
Για την εξεταστική περίοδο των πανεπιστημίων, ο υφυπουργός Παιδείας δήλωσε: «Το ποσοστό των πανεπιστημιακών μαθημάτων που γίνονται εξ αποστάσεως είναι 96,5%. Συζητήσαμε με τη Σύνοδο των πρυτάνεων την προηγούμενη εβδομάδα δηλαδή σε μαθήματα όπου είναι δυνατόν δηλαδή δοθεί μια εργασία και στη συνέχεια αυτή η συνδυαστεί με μια προφορική εξ αποστάσεως εξέταση θα προχωρήσουν σε αυτή τη μορφή των εξετάσεων.
Υπάρχουν και μαθήματα που αυτό δεν είναι δυνατό και θα χρειαστεί γραπτή εξέταση με φυσική παρουσία, αυτές οι εξετάσεις θα τηρούν επίσης μέτρα ασφαλείας που θα υποδειχθούν από την επιτροπή, και θα έχουν να κάνουν τόσο με τη συνάθροιση των φοιτητών όσο και με τη διάρκεια της εξέτασης».
«Δεν θέλουμε οι εξετάσεις να έχουν μεγάλη χρονική διάρκεια για λόγους ασφαλείας. Αυτά τα δύο μέτρα, τόσο η μικρή συνάθροιση δηλαδή θα χρειαστεί να γίνεται η εξέταση παράλληλα σε πολλές αίθουσες για να έχουμε λίγους φοιτητές σε κάθε αίθουσα, αυτό θα αναγκάσει τα πανεπιστήμια να επιμηκύνουν την εξεταστική καθώς θα μπορούν να γίνονται λιγότερες εξετάσεις σε μια ημέρα», διευκρίνισε επιπρόσθετα.
Τέλος για τα δημοτικά σχολεία, σημείωσε ότι δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση για να ξεκινήσουν τα δημοτικά και ότι το θέμα θα εξεταστεί στο τέλος Μαΐου.