Ενίσχυση της ρευστότητας και προστασία των ελληνικών επιχειρήσεων
Η υγειονομική κρίση έχει προκαλέσει αλυσιδωτές επιπτώσεις στην οικονομική ζωή του τόπου.
Οι επιπτώσεις θα ήταν μεγαλύτερες εάν δεν καταφέρναμε να ελέγξουμε την εξάπλωση της ασθένειας. Αν και ακόμα η μάχη αυτή δεν έχει τελειώσει, δίνουμε παράλληλα μια μάχη στον τομέα της οικονομίας εφαρμόζοντας από την αρχή ένα σχέδιο προστασίας και ενίσχυσης μισθωτών, επιχειρήσεων, ελευθέρων επαγγελματιών και ανέργων.
Αναπόσπαστο μέρος ενός συνολικού σχεδίου για την επόμενη ημέρα αποτελεί η ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων. Για να απλωθεί όμως ένα επαρκές δίκτυο προστασίας στο σύνολο των επιχειρήσεων που πλήττονται θα πρέπει να ξεπεράσουμε ένα πρόβλημα που έχει μείνει άλυτο. Τη ρύθμιση των κόκκινων δανείων.
Μέχρι σήμερα δεν έχει αντιμετωπιστεί επαρκώς από την πολιτεία το συγκεκριμένο ζήτημα, το οποίο μάλιστα προσλαμβάνει ιδιαίτερες διαστάσεις στον Νομό Ηλείας λόγω του μεγάλου αριθμού μη εξυπηρετούμενων «πυρόπληκτων» δανείων, δανείων που δόθηκαν μετά τις φονικές πυρκαγιές του 2007 με σκοπό να στηρίξουν την τοπική οικονομία και τα οποία μέσα στην δεκαετή οικονομική κρίση και την αλλαγή των οικονομικών συσχετισμών δεν κατάφεραν να πληρωθούν.
Πάνω στο θέμα αυτό η στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι για ακόμα μια φορά υποκριτική. Επικεντρώνει το πρόβλημα και την αντιπολιτευτική ρητορική της στο θέμα της προστασίας της πρώτης κατοικίας ζητώντας μάλιστα επιτακτικά παράταση. Προσπαθούν, να μας κάνουν να ξεχάσουμε ότι με νόμο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ στις 28 Μαρτίου 2019 καταργήθηκε η όποια προστασία υπήρχε.
Σε κάθε περίπτωση η προστασία αυτή ήταν μη επαρκής αφού ούτε εμπόρους και νομικά πρόσωπα κάλυπτε ούτε μεγάλος αριθμός φυσικών προσώπων κατάφερε να εισέλθει για νομικούς και πραγματικούς λόγους όπως προκύπτει από δικαστικές αποφάσεις που εκδίδονται με βάση το περίφημο «νόμο Κατσέλη».
Ο νόμος της προηγούμενης κυβέρνησης που ο πρώην υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος είχε χαρακτηρίσει ως «βήμα επιστροφής στην κανονικότητα» έδωσε μόνο μια παράταση στην προστασία μέχρι τις 31-12-2019 και μόνο για όσους είχαν «κόκκινο δάνειο» μέχρι τις 31-12-2018. Για τους μεταγενέστερους «κόκκινους δανειολήπτες» δεν υπάρχει καμία κάλυψη.
Η πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού με την οποία προσπάθησε η προηγούμενη κυβέρνηση να αντιμετωπίσει το ζήτημα έχει πενιχρά αποτελέσματα καθώς μέχρι το τέλος Μαρτίου είχαν υποβληθεί μόλις 3.198 αιτήσεις ενώ με τα στοιχεία των ίδιων των τραπεζών οι δυνητικοί δικαιούχοι θα μπορούσαν να είναι περίπου 90.000. Φυσικά δεν υπήρχε καμία ειδική πρόβλεψη ή ρύθμιση για τα «πυρόπληκτα δάνεια» της Ηλείας ή άλλων περιοχών.
Η επικέντρωση της ρητορικής της αξιωματικής αντιπολίτευσης στο θέμα της παράτασης της προστασίας της πρώτης κατοικίας, που παρασύρει και το σύνολο της αντιπολίτευσης, φανερώνει και την έλλειψη συγκεκριμένης, συνολικής και αποτελεσματικής πρότασης.
Η έλλειψη αυτή καλύπτεται και από μια πλειοδοσία μη κοστολογημένων παροχών και υποσχέσεων αφού πλέον το περίφημο «μαξιλάρι ασφαλείας» που στην πραγματικότητα είναι τα ταμειακά διαθέσιμα του Ελληνικού Κράτους, αποτελεί το σύγχρονο λεφτόδεντρο.
Είναι αδήριτη ανάγκη λοιπόν να διαμορφωθεί ένα νέο σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο για την αντιμετώπιση του ζητήματος, κάτι το οποίο όπως είναι γνωστό, ήδη επεξεργαζόταν η κυβέρνηση πριν από την εμφάνιση του κορονοιού, προσαρμόζεται πλέον στις νέες συνθήκες και θα αποτελέσει το νέο πτωχευτικό δίκαιο.
Παράλληλα, πρέπει να προστατεύσουμε ουσιαστικά τους δανειολήπτες που έχουν πληγεί από την υγειονομική κρίση και να διασφαλίσουμε τη ρευστότητα των επιχειρήσεων με ένα συγκροτημένο σχέδιο το οποίο θα καλύπτει τόσο ενήμερους δανειολήπτες όσο και «κόκκινους». Δόθηκε παράταση στην προστασία της πρώτης κατοικίας αρχικώς μέχρι την 30-4-2020 και στην συνέχεια ,όπως ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, μέχρι τις 31-7-2020. Δεν αρκούμαστε όμως σε αυτό.
Ήδη η κυβέρνηση δρομολογεί ένα νέο πρόγραμμα με το οποίο το Κράτος θα επιδοτεί, για ορισμένο χρονικό διάστημα, σημαντικό μέρος από τη δόση δανείου όσων πλήττονται από τις συνέπειες του κορονοιού και έχουν δάνεια με υποθήκη την πρώτη κατοικία.
Καλύπτουμε όλα τα «κόκκινα δάνεια», τόσο αυτά που δημιουργήθηκαν πριν το τέλος του 2018 όσο και αυτά που προέκυψαν μεταγενέστερα και αφορούν τους πολίτες που επλήγησαν από τις συνέπειες της υγειονομικής κρίσης. Καλύπτουμε με τον ίδιο τρόπο όμως και τους συνεπείς δανειολήπτες που επλήγησαν από την πανδημία για τους οποίους καλύπτουμε επιπλέον και τους τόκους των ενήμερων επιχειρηματικών δανείων για τρεις μήνες.
Θέσαμε επίσης σε εφαρμογή για τις ενήμερες τραπεζικά επιχειρήσεις την παροχή κεφαλαίου κίνησης με επιδότηση επιτοκίου για τα πρώτα δύο χρόνια. Παράλληλα μπαίνει σε εφαρμογή και ένα δεύτερο εργαλείο που αφορά την παροχή κεφαλαίου κίνησης εγγυημένου στο 80% του δανείου που θα φτάνει στο 25% του ετήσιου τζίρου ή στο διπλάσιο της ετήσιας μισθοδοσίας σε κάθε επιχείρηση.
Επιπλέον, μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων, ανεξαρτήτως της συνέπειας τους ως προς τις δανειακές τους υποχρεώσεις, θα ενισχυθεί, μέσω της επιστρεπτέας προκαταβολής. Το χρηματοδοτικό αυτό εργαλείο θα συνεχιστεί και σε επόμενη φάση και θα αγγίξει τα 3 δις ευρώ. Ένα ακόμα χρηματοδοτικό εργαλείο για όλες τις επιχειρήσεις, μέσω του προγράμματος SURΕ, θα περιλαμβάνει κάλυψη του εργατικού κόστους κατά 50%.
Για τα «πυρόπληκτα» δάνεια, όσα δεν ρυθμιστούν με το παραπάνω θεσμικό πλαίσιο θα υπάρξει πρόνοια. Καταχρηστικές τακτικές όμως τραπεζών να μην ρυθμίζουν δάνεια επειδή υπάρχει εγγύηση του ελληνικού δημοσίου θα πρέπει να καταγγέλλονται και να εκλείψουν.
Με το σχέδιο αυτό προστατεύουμε το σύνολο των επιχειρήσεων που επλήγησαν και έτσι διασφαλίζουμε την κοινωνική συνοχή, καλλιεργούμε μια κουλτούρα πληρωμών και αποτρέπουμε την εκμετάλλευση από στρατηγικούς κακοπληρωτές για να μην δημιουργηθεί μια νέα γενιά κόκκινων δανείων.
Η κυβέρνηση κινείται στην κατεύθυνση στήριξης των επιχειρήσεων με συγκροτημένο σχέδιο και λαμβάνοντας υπόψη ότι αντιμετωπίζουμε μια εξελισσόμενη κατάσταση. Η επόμενη ημέρα της οικονομίας όμως δεν μπορεί να στηριχθεί σε παλιές ξεπερασμένες διχαστικές λογικές ακατάσχετης πλειοδοσίας, υποσχέσεων και παροχών.
Πρέπει να αφήσουμε πίσω μας οριστικά όλα αυτά που μας οδήγησαν στην δεκαετή κρίση και μας εμπόδισαν να βγούμε όσο γρήγορα βγήκαν άλλες χώρες. Δεν πρέπει να επιτρέψουμε στις δυνάμεις του λαϊκισμού και της ανευθυνότητας να μας δημιουργήσουν νέες ψευδαισθήσεις. Χρειαζόμαστε ενότητα, συνέπεια, ειλικρίνεια και πολλή δουλειά.
*Ο Ανδρέας Νικολακόπουλος είναι βουλευτής Ηλείας της ΝΔ
Οι επιπτώσεις θα ήταν μεγαλύτερες εάν δεν καταφέρναμε να ελέγξουμε την εξάπλωση της ασθένειας. Αν και ακόμα η μάχη αυτή δεν έχει τελειώσει, δίνουμε παράλληλα μια μάχη στον τομέα της οικονομίας εφαρμόζοντας από την αρχή ένα σχέδιο προστασίας και ενίσχυσης μισθωτών, επιχειρήσεων, ελευθέρων επαγγελματιών και ανέργων.
Αναπόσπαστο μέρος ενός συνολικού σχεδίου για την επόμενη ημέρα αποτελεί η ενίσχυση της ρευστότητας των επιχειρήσεων. Για να απλωθεί όμως ένα επαρκές δίκτυο προστασίας στο σύνολο των επιχειρήσεων που πλήττονται θα πρέπει να ξεπεράσουμε ένα πρόβλημα που έχει μείνει άλυτο. Τη ρύθμιση των κόκκινων δανείων.
Μέχρι σήμερα δεν έχει αντιμετωπιστεί επαρκώς από την πολιτεία το συγκεκριμένο ζήτημα, το οποίο μάλιστα προσλαμβάνει ιδιαίτερες διαστάσεις στον Νομό Ηλείας λόγω του μεγάλου αριθμού μη εξυπηρετούμενων «πυρόπληκτων» δανείων, δανείων που δόθηκαν μετά τις φονικές πυρκαγιές του 2007 με σκοπό να στηρίξουν την τοπική οικονομία και τα οποία μέσα στην δεκαετή οικονομική κρίση και την αλλαγή των οικονομικών συσχετισμών δεν κατάφεραν να πληρωθούν.
Πάνω στο θέμα αυτό η στάση της αξιωματικής αντιπολίτευσης είναι για ακόμα μια φορά υποκριτική. Επικεντρώνει το πρόβλημα και την αντιπολιτευτική ρητορική της στο θέμα της προστασίας της πρώτης κατοικίας ζητώντας μάλιστα επιτακτικά παράταση. Προσπαθούν, να μας κάνουν να ξεχάσουμε ότι με νόμο της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ στις 28 Μαρτίου 2019 καταργήθηκε η όποια προστασία υπήρχε.
Σε κάθε περίπτωση η προστασία αυτή ήταν μη επαρκής αφού ούτε εμπόρους και νομικά πρόσωπα κάλυπτε ούτε μεγάλος αριθμός φυσικών προσώπων κατάφερε να εισέλθει για νομικούς και πραγματικούς λόγους όπως προκύπτει από δικαστικές αποφάσεις που εκδίδονται με βάση το περίφημο «νόμο Κατσέλη».
Ο νόμος της προηγούμενης κυβέρνησης που ο πρώην υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος είχε χαρακτηρίσει ως «βήμα επιστροφής στην κανονικότητα» έδωσε μόνο μια παράταση στην προστασία μέχρι τις 31-12-2019 και μόνο για όσους είχαν «κόκκινο δάνειο» μέχρι τις 31-12-2018. Για τους μεταγενέστερους «κόκκινους δανειολήπτες» δεν υπάρχει καμία κάλυψη.
Η πλατφόρμα του εξωδικαστικού μηχανισμού με την οποία προσπάθησε η προηγούμενη κυβέρνηση να αντιμετωπίσει το ζήτημα έχει πενιχρά αποτελέσματα καθώς μέχρι το τέλος Μαρτίου είχαν υποβληθεί μόλις 3.198 αιτήσεις ενώ με τα στοιχεία των ίδιων των τραπεζών οι δυνητικοί δικαιούχοι θα μπορούσαν να είναι περίπου 90.000. Φυσικά δεν υπήρχε καμία ειδική πρόβλεψη ή ρύθμιση για τα «πυρόπληκτα δάνεια» της Ηλείας ή άλλων περιοχών.
Η επικέντρωση της ρητορικής της αξιωματικής αντιπολίτευσης στο θέμα της παράτασης της προστασίας της πρώτης κατοικίας, που παρασύρει και το σύνολο της αντιπολίτευσης, φανερώνει και την έλλειψη συγκεκριμένης, συνολικής και αποτελεσματικής πρότασης.
Η έλλειψη αυτή καλύπτεται και από μια πλειοδοσία μη κοστολογημένων παροχών και υποσχέσεων αφού πλέον το περίφημο «μαξιλάρι ασφαλείας» που στην πραγματικότητα είναι τα ταμειακά διαθέσιμα του Ελληνικού Κράτους, αποτελεί το σύγχρονο λεφτόδεντρο.
Είναι αδήριτη ανάγκη λοιπόν να διαμορφωθεί ένα νέο σύγχρονο θεσμικό πλαίσιο για την αντιμετώπιση του ζητήματος, κάτι το οποίο όπως είναι γνωστό, ήδη επεξεργαζόταν η κυβέρνηση πριν από την εμφάνιση του κορονοιού, προσαρμόζεται πλέον στις νέες συνθήκες και θα αποτελέσει το νέο πτωχευτικό δίκαιο.
Παράλληλα, πρέπει να προστατεύσουμε ουσιαστικά τους δανειολήπτες που έχουν πληγεί από την υγειονομική κρίση και να διασφαλίσουμε τη ρευστότητα των επιχειρήσεων με ένα συγκροτημένο σχέδιο το οποίο θα καλύπτει τόσο ενήμερους δανειολήπτες όσο και «κόκκινους». Δόθηκε παράταση στην προστασία της πρώτης κατοικίας αρχικώς μέχρι την 30-4-2020 και στην συνέχεια ,όπως ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, μέχρι τις 31-7-2020. Δεν αρκούμαστε όμως σε αυτό.
Ήδη η κυβέρνηση δρομολογεί ένα νέο πρόγραμμα με το οποίο το Κράτος θα επιδοτεί, για ορισμένο χρονικό διάστημα, σημαντικό μέρος από τη δόση δανείου όσων πλήττονται από τις συνέπειες του κορονοιού και έχουν δάνεια με υποθήκη την πρώτη κατοικία.
Η επόμενη μέρα της οικονομίας δεν μπορει να στηριχθεί σε παλιές ξεπερασμένες διχαστικές λογικές ακατάσχετης πλειοδοσίας υποσχέσεων και παροχών
Καλύπτουμε όλα τα «κόκκινα δάνεια», τόσο αυτά που δημιουργήθηκαν πριν το τέλος του 2018 όσο και αυτά που προέκυψαν μεταγενέστερα και αφορούν τους πολίτες που επλήγησαν από τις συνέπειες της υγειονομικής κρίσης. Καλύπτουμε με τον ίδιο τρόπο όμως και τους συνεπείς δανειολήπτες που επλήγησαν από την πανδημία για τους οποίους καλύπτουμε επιπλέον και τους τόκους των ενήμερων επιχειρηματικών δανείων για τρεις μήνες.
Θέσαμε επίσης σε εφαρμογή για τις ενήμερες τραπεζικά επιχειρήσεις την παροχή κεφαλαίου κίνησης με επιδότηση επιτοκίου για τα πρώτα δύο χρόνια. Παράλληλα μπαίνει σε εφαρμογή και ένα δεύτερο εργαλείο που αφορά την παροχή κεφαλαίου κίνησης εγγυημένου στο 80% του δανείου που θα φτάνει στο 25% του ετήσιου τζίρου ή στο διπλάσιο της ετήσιας μισθοδοσίας σε κάθε επιχείρηση.
Επιπλέον, μεγάλος αριθμός επιχειρήσεων, ανεξαρτήτως της συνέπειας τους ως προς τις δανειακές τους υποχρεώσεις, θα ενισχυθεί, μέσω της επιστρεπτέας προκαταβολής. Το χρηματοδοτικό αυτό εργαλείο θα συνεχιστεί και σε επόμενη φάση και θα αγγίξει τα 3 δις ευρώ. Ένα ακόμα χρηματοδοτικό εργαλείο για όλες τις επιχειρήσεις, μέσω του προγράμματος SURΕ, θα περιλαμβάνει κάλυψη του εργατικού κόστους κατά 50%.
Για τα «πυρόπληκτα» δάνεια, όσα δεν ρυθμιστούν με το παραπάνω θεσμικό πλαίσιο θα υπάρξει πρόνοια. Καταχρηστικές τακτικές όμως τραπεζών να μην ρυθμίζουν δάνεια επειδή υπάρχει εγγύηση του ελληνικού δημοσίου θα πρέπει να καταγγέλλονται και να εκλείψουν.
Με το σχέδιο αυτό προστατεύουμε το σύνολο των επιχειρήσεων που επλήγησαν και έτσι διασφαλίζουμε την κοινωνική συνοχή, καλλιεργούμε μια κουλτούρα πληρωμών και αποτρέπουμε την εκμετάλλευση από στρατηγικούς κακοπληρωτές για να μην δημιουργηθεί μια νέα γενιά κόκκινων δανείων.
Η κυβέρνηση κινείται στην κατεύθυνση στήριξης των επιχειρήσεων με συγκροτημένο σχέδιο και λαμβάνοντας υπόψη ότι αντιμετωπίζουμε μια εξελισσόμενη κατάσταση. Η επόμενη ημέρα της οικονομίας όμως δεν μπορεί να στηριχθεί σε παλιές ξεπερασμένες διχαστικές λογικές ακατάσχετης πλειοδοσίας, υποσχέσεων και παροχών.
Πρέπει να αφήσουμε πίσω μας οριστικά όλα αυτά που μας οδήγησαν στην δεκαετή κρίση και μας εμπόδισαν να βγούμε όσο γρήγορα βγήκαν άλλες χώρες. Δεν πρέπει να επιτρέψουμε στις δυνάμεις του λαϊκισμού και της ανευθυνότητας να μας δημιουργήσουν νέες ψευδαισθήσεις. Χρειαζόμαστε ενότητα, συνέπεια, ειλικρίνεια και πολλή δουλειά.
*Ο Ανδρέας Νικολακόπουλος είναι βουλευτής Ηλείας της ΝΔ