Ζαχαράκη στα Παραπολιτικά για τις αλλαγές στην Εκπαίδευση: Ψηφιακή εποχή, πρόγραμμα και αύξηση πρότυπων και πειραματικών σχολείων
Τις πρώτες ημέρες του Σεπτεμβρίου θα ξεκινήσει η νέα σχολική χρονιά, τονίζει στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» η υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Σοφία Ζαχαράκη, η οποία αναφέρεται αναλυτικά στις αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τη σχολική εκπαίδευση, το οποίο κατατέθηκε προχθές στη Βουλή.
Είστε ικανοποιημένη από την προσέλευση μαθητών στα Γυμνάσια και τα Λύκεια μετά την επανέναρξη των μαθημάτων; Τι ποσοστό συμμετοχής στην τάξη υπολογίζετε μέχρι στιγμής;
Η επαναλειτουργία των σχολείων σε συνθήκες λήψης μέτρων για την αποτροπή διάδοσης του κορονοϊού ήταν και είναι οπωσδήποτε απαιτητική άσκηση. ∆ιαμορφώσαμε όλη την απαραίτητη υποδομή νομοθετική, διοικητική, αλλά και πρακτική για την επαναλειτουργία στις συνθήκες της νέας πραγματικότητας και τα σχολεία μας ανοίγουν ξανά χωρίς προβλήματα, κάτι το οποίο πρέπει να πιστωθεί σε όλους όσοι συνέβαλαν και σε αυτό το στάδιο της προσπάθειας: εκπαιδευτικούς, διοικητικούς υπαλλήλους, Τοπική Αυτοδιοίκηση, συναρμόδια υπουργεία και υπηρεσίες, γονείς, αλλά κυρίως μαθητές, οι οποίοι απέδειξαν ότι μπορούν να γυρίσουν στο σχολείο, μένοντας ταυτόχρονα ασφαλείς. Η προσέλευση, δεδομένων των συνθηκών, είναι η αναμενόμενη, αυξημένη στις τάξεις του Γυμνασίου με ποσοστά άνω του 60%, σε σχέση με αυτές του Λυκείου, όπου υπάρχει, άλλωστε, και η παραδοσιακή συνθήκη ατομικής μελέτης και προετοιμασίας του κάθε μαθητή όσο πλησιάζουν οι πανελλαδικές εξετάσεις.
Η νέα φάση της τηλεκπαίδευσης, η ζωντανή μετάδοση δηλαδή του μαθήματος για τους μαθητές που απουσιάζουν, προχωρά κανονικά στη ∆ευτεροβάθμια Εκπαίδευση; Θα εφαρμοστεί και στην Πρωτοβάθμια;
Ας είμαστε ξεκάθαροι για ακόμη μία φορά: η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν ήρθε για να αντικαταστήσει, αλλά για να συμπληρώσει τη θεσμοθετημένη παροχή εκπαίδευσης στους μαθητές μας. Και δεν θα διαφωνήσει κανείς ότι αυτή η νέα μορφή εκπαίδευσης υπήρξε κατά τη διάρκεια της αναστολής λειτουργίας των σχολικών μονάδων ένα σημαντικό συλλογικό επίτευγμα του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας μας, με την εγγραφή άνω του ενός εκατομμυρίου μαθητών και δεκάδων χιλιάδων εκπαιδευτικών στις ψηφιακές πλατφόρμες της ασύγχρονης εκπαίδευσης. Αποτελεί, λοιπόν, μια πολύτιμη παρακαταθήκη, την οποία θα καλλιεργήσουμε και θα εμβαθύνουμε, καθώς επιταχύνουμε την εισαγωγή του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος στην ψηφιακή εποχή. Αλλωστε, είναι η καλύτερη δυνατή λύση για τους μαθητές που μένουν προληπτικά σπίτι για λόγους προστασίας της ατομικής και δημόσιας υγείας. ∆εν θα διαφωνήσει κανείς εκπαιδευτικός ότι εν μέσω των ιδιόμορφων συνθηκών είναι αυτονόητη υποχρέωση της Πολιτείας να παρέχει πρόσβαση των μαθητών αυτών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η δυνατότητα ταυτόχρονης μετάδοσης του μαθήματος μέσω ψηφιακής πλατφόρμας, με τις αυστηρές προϋποθέσεις και εγγυήσεις που έχουν επισήμως ανακοινωθεί, προσφέρθηκε ως μια λύση για τη ∆ευτεροβάθμια και την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να στηρίξουν μαθήτριες και μαθητές με τα ψηφιακά εργαλεία που έχουν προσφερθεί, την ασύγχρονη και τη σύγχρονη εκπαίδευση.
Πότε θα συζητηθεί το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας στην Ολομέλεια της Βουλής; Γιατί αλλάξατε ορισμένες από τις αρχικές διατάξεις του ;
Το νέο νομοσχέδιο, όπως γνωρίζετε, φέρνει σημαντικές αλλαγές στην Εκπαίδευση στη χώρα μας: μεταξύ άλλων, εισαγωγή θεματικών ενοτήτων για την ανάπτυξη ήπιων και ψηφιακών δεξιοτήτων σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, βελτιώσεις και εξορθολογισμό στο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων μας, αύξηση των πρότυπων και πειραματικών σχολείων και αναβάθμιση του θεσμικού τους πλαισίου. Επίσης βελτιώσεις στη νομοθεσία για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση εξωτερικού, αλλά και θεσμοθέτηση πλαισίου αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού (bullying και βίας) για πρώτη φορά, με καθιέρωση της νομοθετικής δυνατότητας λήψης εκτεταμένων σχετικών μέτρων, αλλά και την εισαγωγή του συμβούλου Σχολικής Ζωής για την πρόληψη και άμεση αντιμετώπιση των φαινομένων εκφοβισμού, τη διαχείριση κρίσεων και άλλα προβλήματα που διαταράσσουν την ασφάλεια του σχολικού περιβάλλοντος. Το νομοσχέδιο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση στο opengov.gr, οι επισημάνσεις των πολιτών που υποβλήθηκαν λαμβάνονται υπόψη, όπως και η νέα κανονικότητα στην οποία καλούμαστε να λειτουργήσουμε στην επόμενη φάση αντιμετώπισης της πανδημίας. ∆εκάδες χιλιάδες σχόλια κατατέθηκαν και μέσα από τη διαβούλευση δόθηκε η ευκαιρία να αναδιατυπωθούν διατάξεις αλλά και να μεταφερθούν άλλες σε επόμενα νομοσχέδια ύστερα από περαιτέρω επεξεργασία. Σύντομα θα συζητηθεί και στη Βουλή, όπου θα έχουμε την ευκαιρία να αναδείξουμε τις αλλαγές που φέρνει ακόμα διεξοδικότερα.
Πότε θα ξεκινήσουν τα μαθήματα της νέας χρονιάς; Εξετάζετε αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα ή παράταση της χρονιάς για να καλυφθούν τα κενά του τελευταίου διμήνου;
Σε σχέση με την παρούσα σχολική χρονιά, έχει ήδη αποφασιστεί η παράταση των μαθημάτων μέχρι τις 26 Ιουνίου για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και μέχρι τις 12 Ιουνίου για τη ∆ευτεροβάθμια, με λειτουργία δύο υποτμημάτων εκ περιτροπής, αν ο αριθμός ανά τμήμα υπερβαίνει τους 15 μαθητές, αλλά και καθημερινής λειτουργίας, όταν οι αριθμοί και το μέγεθος της σχολικής τάξης το επιτρέπουν. Τα σχολεία έχουν ήδη λάβει οδηγίες για κάλυψη της ύλης στα μαθήματα και οι μαθητές ξέρουν ότι πρέπει να κρατήσουν τα βιβλία τους για την αρχή της επόμενης χρονιάς, που θα ξεκινήσει τις πρώτες ημέρες του Σεπτεμβρίου. Εχουμε επίσης δώσει τη δυνατότητα αναπροσαρμογής του ωρολόγιου προγράμματος για να ανταποκριθούμε στα νέα δεδομένα με στόχο την καλύτερη αξιοποίηση των ημερών που έχουμε μπροστά μας για τη λήξη της σχολικής χρονιάς, πάντα με γνώμονα τους κανόνες ασφαλούς επαναλειτουργίας. Πάντως, όπως και στην πρώτη φάση της πανδημίας, είμαστε προετοιμασμένοι για κάθε περίπτωση και αποφασισμένοι να λάβουμε όλα τα απαιτούμενα μέτρα, ώστε και πάλι τα σχολεία μας να λειτουργήσουν με ασφάλεια. Αυτήν τη φορά, μάλιστα, είμαστε οπλισμένοι με την εμπειρία της διαχείρισης της κρίσης τους προηγούμενους μήνες, όταν σε παγκόσμιο επίπεδο γνωρίζαμε πολύ λιγότερα για αυτήν και την εξέλιξή της. Τώρα πλέον γνωρίζουμε πολύ περισσότερα ώστε να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικότερα κάθε ενδεχόμενο.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά το Σάββατο 30 Μαΐου
Είστε ικανοποιημένη από την προσέλευση μαθητών στα Γυμνάσια και τα Λύκεια μετά την επανέναρξη των μαθημάτων; Τι ποσοστό συμμετοχής στην τάξη υπολογίζετε μέχρι στιγμής;
Η επαναλειτουργία των σχολείων σε συνθήκες λήψης μέτρων για την αποτροπή διάδοσης του κορονοϊού ήταν και είναι οπωσδήποτε απαιτητική άσκηση. ∆ιαμορφώσαμε όλη την απαραίτητη υποδομή νομοθετική, διοικητική, αλλά και πρακτική για την επαναλειτουργία στις συνθήκες της νέας πραγματικότητας και τα σχολεία μας ανοίγουν ξανά χωρίς προβλήματα, κάτι το οποίο πρέπει να πιστωθεί σε όλους όσοι συνέβαλαν και σε αυτό το στάδιο της προσπάθειας: εκπαιδευτικούς, διοικητικούς υπαλλήλους, Τοπική Αυτοδιοίκηση, συναρμόδια υπουργεία και υπηρεσίες, γονείς, αλλά κυρίως μαθητές, οι οποίοι απέδειξαν ότι μπορούν να γυρίσουν στο σχολείο, μένοντας ταυτόχρονα ασφαλείς. Η προσέλευση, δεδομένων των συνθηκών, είναι η αναμενόμενη, αυξημένη στις τάξεις του Γυμνασίου με ποσοστά άνω του 60%, σε σχέση με αυτές του Λυκείου, όπου υπάρχει, άλλωστε, και η παραδοσιακή συνθήκη ατομικής μελέτης και προετοιμασίας του κάθε μαθητή όσο πλησιάζουν οι πανελλαδικές εξετάσεις.
Η νέα φάση της τηλεκπαίδευσης, η ζωντανή μετάδοση δηλαδή του μαθήματος για τους μαθητές που απουσιάζουν, προχωρά κανονικά στη ∆ευτεροβάθμια Εκπαίδευση; Θα εφαρμοστεί και στην Πρωτοβάθμια;
Ας είμαστε ξεκάθαροι για ακόμη μία φορά: η εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν ήρθε για να αντικαταστήσει, αλλά για να συμπληρώσει τη θεσμοθετημένη παροχή εκπαίδευσης στους μαθητές μας. Και δεν θα διαφωνήσει κανείς ότι αυτή η νέα μορφή εκπαίδευσης υπήρξε κατά τη διάρκεια της αναστολής λειτουργίας των σχολικών μονάδων ένα σημαντικό συλλογικό επίτευγμα του εκπαιδευτικού συστήματος της χώρας μας, με την εγγραφή άνω του ενός εκατομμυρίου μαθητών και δεκάδων χιλιάδων εκπαιδευτικών στις ψηφιακές πλατφόρμες της ασύγχρονης εκπαίδευσης. Αποτελεί, λοιπόν, μια πολύτιμη παρακαταθήκη, την οποία θα καλλιεργήσουμε και θα εμβαθύνουμε, καθώς επιταχύνουμε την εισαγωγή του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος στην ψηφιακή εποχή. Αλλωστε, είναι η καλύτερη δυνατή λύση για τους μαθητές που μένουν προληπτικά σπίτι για λόγους προστασίας της ατομικής και δημόσιας υγείας. ∆εν θα διαφωνήσει κανείς εκπαιδευτικός ότι εν μέσω των ιδιόμορφων συνθηκών είναι αυτονόητη υποχρέωση της Πολιτείας να παρέχει πρόσβαση των μαθητών αυτών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η δυνατότητα ταυτόχρονης μετάδοσης του μαθήματος μέσω ψηφιακής πλατφόρμας, με τις αυστηρές προϋποθέσεις και εγγυήσεις που έχουν επισήμως ανακοινωθεί, προσφέρθηκε ως μια λύση για τη ∆ευτεροβάθμια και την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Οι εκπαιδευτικοί έχουν τη δυνατότητα να στηρίξουν μαθήτριες και μαθητές με τα ψηφιακά εργαλεία που έχουν προσφερθεί, την ασύγχρονη και τη σύγχρονη εκπαίδευση.
Πότε θα συζητηθεί το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας στην Ολομέλεια της Βουλής; Γιατί αλλάξατε ορισμένες από τις αρχικές διατάξεις του ;
Το νέο νομοσχέδιο, όπως γνωρίζετε, φέρνει σημαντικές αλλαγές στην Εκπαίδευση στη χώρα μας: μεταξύ άλλων, εισαγωγή θεματικών ενοτήτων για την ανάπτυξη ήπιων και ψηφιακών δεξιοτήτων σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, βελτιώσεις και εξορθολογισμό στο ωρολόγιο πρόγραμμα των σχολείων μας, αύξηση των πρότυπων και πειραματικών σχολείων και αναβάθμιση του θεσμικού τους πλαισίου. Επίσης βελτιώσεις στη νομοθεσία για την ελληνόγλωσση εκπαίδευση εξωτερικού, αλλά και θεσμοθέτηση πλαισίου αντιμετώπισης του σχολικού εκφοβισμού (bullying και βίας) για πρώτη φορά, με καθιέρωση της νομοθετικής δυνατότητας λήψης εκτεταμένων σχετικών μέτρων, αλλά και την εισαγωγή του συμβούλου Σχολικής Ζωής για την πρόληψη και άμεση αντιμετώπιση των φαινομένων εκφοβισμού, τη διαχείριση κρίσεων και άλλα προβλήματα που διαταράσσουν την ασφάλεια του σχολικού περιβάλλοντος. Το νομοσχέδιο τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση στο opengov.gr, οι επισημάνσεις των πολιτών που υποβλήθηκαν λαμβάνονται υπόψη, όπως και η νέα κανονικότητα στην οποία καλούμαστε να λειτουργήσουμε στην επόμενη φάση αντιμετώπισης της πανδημίας. ∆εκάδες χιλιάδες σχόλια κατατέθηκαν και μέσα από τη διαβούλευση δόθηκε η ευκαιρία να αναδιατυπωθούν διατάξεις αλλά και να μεταφερθούν άλλες σε επόμενα νομοσχέδια ύστερα από περαιτέρω επεξεργασία. Σύντομα θα συζητηθεί και στη Βουλή, όπου θα έχουμε την ευκαιρία να αναδείξουμε τις αλλαγές που φέρνει ακόμα διεξοδικότερα.
Πότε θα ξεκινήσουν τα μαθήματα της νέας χρονιάς; Εξετάζετε αλλαγές στο ωρολόγιο πρόγραμμα ή παράταση της χρονιάς για να καλυφθούν τα κενά του τελευταίου διμήνου;
Σε σχέση με την παρούσα σχολική χρονιά, έχει ήδη αποφασιστεί η παράταση των μαθημάτων μέχρι τις 26 Ιουνίου για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση και μέχρι τις 12 Ιουνίου για τη ∆ευτεροβάθμια, με λειτουργία δύο υποτμημάτων εκ περιτροπής, αν ο αριθμός ανά τμήμα υπερβαίνει τους 15 μαθητές, αλλά και καθημερινής λειτουργίας, όταν οι αριθμοί και το μέγεθος της σχολικής τάξης το επιτρέπουν. Τα σχολεία έχουν ήδη λάβει οδηγίες για κάλυψη της ύλης στα μαθήματα και οι μαθητές ξέρουν ότι πρέπει να κρατήσουν τα βιβλία τους για την αρχή της επόμενης χρονιάς, που θα ξεκινήσει τις πρώτες ημέρες του Σεπτεμβρίου. Εχουμε επίσης δώσει τη δυνατότητα αναπροσαρμογής του ωρολόγιου προγράμματος για να ανταποκριθούμε στα νέα δεδομένα με στόχο την καλύτερη αξιοποίηση των ημερών που έχουμε μπροστά μας για τη λήξη της σχολικής χρονιάς, πάντα με γνώμονα τους κανόνες ασφαλούς επαναλειτουργίας. Πάντως, όπως και στην πρώτη φάση της πανδημίας, είμαστε προετοιμασμένοι για κάθε περίπτωση και αποφασισμένοι να λάβουμε όλα τα απαιτούμενα μέτρα, ώστε και πάλι τα σχολεία μας να λειτουργήσουν με ασφάλεια. Αυτήν τη φορά, μάλιστα, είμαστε οπλισμένοι με την εμπειρία της διαχείρισης της κρίσης τους προηγούμενους μήνες, όταν σε παγκόσμιο επίπεδο γνωρίζαμε πολύ λιγότερα για αυτήν και την εξέλιξή της. Τώρα πλέον γνωρίζουμε πολύ περισσότερα ώστε να αντιμετωπίσουμε αποτελεσματικότερα κάθε ενδεχόμενο.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά το Σάββατο 30 Μαΐου