Αντίστροφη μέτρηση για τις μπουλντόζες στο Ελληνικό – Τι συμβολίζει το έργο και η παρουσία του Κυριάκου Μητσοτάκη
Μόλις λίγες ώρες χωρίζουν το Ελληνικό από τη στιγμή που θα γυρίσει σελίδα και θα γράψει ένα μεγάλο κεφάλαιο στην ιστορία των επενδύσεων.
Την Παρασκευή αυτό το μεγαλόπνοο έργο θα πάρει σάρκα και οστά με την εκκίνηση των έργων της ανάπλασης του Ελληνικού, που θα μεταμορφώσει το παραλιακό τόξο, θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας και θα προσελκύσει εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες.
Αξίζει να σημειωθεί πως το έργο του Ελληνικού δεν είναι μόνο μεγάλης εμπορικής ή επενδυτικής αξίας για τη χώρα αλλά είναι και μεγάλης συμβολικής αξίας για την κυβέρνηση αφού τη δημιουργία του οραματίστηκε η προηγούμενη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά, και χωρίς αμφιβολία αποτελεί το πιο φιλόδοξο επενδυτικό σχέδιο των τελευταίων δεκαετιών.
Μάλιστα από την πρώτη στιγμή της διακυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη το έργο του Ελληνικού βρέθηκε ψηλά στην ατζέντα του Μεγάρου Μαξίμου, όμως οι εξελίξεις γύρω από το ζήτημα της πανδημίας του κοροναϊού σε παγκόσμιο επίπεδο πάγωσαν την έναρξη των εργασιών.
Έτσι, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλοντας να σηματοδοτήσει μια νέα εποχή στο κομμάτι των επενδύσεων θα δώσει το παρών στην επίσημη τελετή έναρξης εργασιών στο πρώην αεροδρόμιο. Και μπορεί να χρειάστηκε να περάσουν έξι ολόκληρα χρόνια από την ανάδειξη της Lamda Development ως προτιμητέου επενδυτή για να εκκινήσει το μεγάλο πρότζεκτ του Ελληνικού, όμως ο κύβος ερρίφθη και την ερχόμενη Παρασκευή σε πανηγυρικό κλίμα θα ξεκινήσει στις 08:30 το πρωί η κατεδάφιση των πρώτων κτιρίων και τη διαμόρφωση της περιοχής. Θα ξεκινήσουν από πέντε κτίρια τα οποία έχουν καθοριστεί με υπουργική απόφαση του υπ. Ανάπτυξης κ. Άδωνι Γεωργιάδη και τα οποία αποτελούν ένα σύμπλεγμα συνδεομενων κτιρίων ακριβώς δίπλα απ τις εγκαταστάσεις του πρώην δυτικού αερολιμενα. Η πρώτη φάση των εργασιών θα διαρκέσει τουλάχιστον 3 χρόνια, όπου θα αναγερθεί το καζίνο, τα δύο ξενοδοχεία και κάποιοι ουρανοξύστες με γραφεία.
Υπενθυμίζεται ότι την περασμένη εβδομάδα, ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda Development, Οδυσσέας Αθανασίου, μιλώντας στην ετήσια γενική συνέλευση της εταιρείας, ανέφερε ότι οι πρόδρομες εργασίες με τις αποψιλώσεις στην έκταση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού έχουν ξεκινήσει, προκειμένου να ακολουθήσουν οι κατεδαφίσεις.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της εταιρείας, Τάσος Γιαννίτσης δήλωσε ότι το έργο αστικής ανάπλασης στο Ελληνικό βρίσκεται πλέον στο σημείο εκκίνησης. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, το Ελληνικό έχει αρχίσει ήδη έστω και εάν τα πρώτα έργα δεν είναι «θορυβώδη», επισημαίνοντας επίσης ότι εδώ και αρκετούς μήνες έχουν ξεκινήσει οι μελέτες ώστε να ξεκινήσουν άμεσα τα έργα υποδομών. Εξάλλου, ο κ. Αθανασίου προανήγγειλε την πρώτη συνεργασία με ξένο επενδυτικό όμιλο για την ανάπτυξη τμήματος στην έκταση του Ελληνικού.
«Διαπιστώνουμε πλέον μεγάλο ενδιαφέρον από ξένους επενδυτές για να συμμετάσχουν στο έργο. Στο πλαίσιο αυτό, εκτιμώ ότι μέχρι το τέλος του 2020 θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε την πρώτη τέτοια συνεργασία, καθώς όλο το προηγούμενο διάστημα φροντίσαμε να θέσουμε σε ισχύ και τη διαδικασία που θα ακολουθείται για την επιλογή των καταλληλότερων συνεργατών σε όλο το φάσμα της επένδυσης», ανέφερε. Το κόστος, είναι δυσθεώρητο και μόνο τα πέντε πρώτα χρόνια της επένδυσης τα έργα υποδομής θα κοστίσουν άνω των 400 εκατ. ευρώ.
Η κατεδάφιση, όπως ορίζει η απόφαση μπορεί να γίνει ως τις 31 Οκτωβρίου με επιβάρυνση οικονομική του αγοραστή, ήτοι της Lamda Development, ή του εγγυητή του.
Εξάλλου αυτό είναι το μοντέλο που θα ακολουθηθεί (υπουργικές αποφάσεις θα επιτρέπουν κατεδαφίσεις συγκεκριμένων κτιρίων από την ανάδοχο εταιρεία) έως ότου ξεσκαλώσει η διαδικασία για τη μεταβίβαση των εκτάσεων στη Lamda και την πλήρη ενεργοποίηση του επενδυτικού σχεδίου.
Κάτι φυσικά που μαρτυρά και το δρόμο που πρέπει να διανυθεί ακόμα ώστε να ενεργοποιηθεί ο «πυρήνας» της επένδυσης. Οι προσφυγές της Hard Rock International επί του διαγωνισμού για τη χορήγηση άδειας λειτουργίας καζίνο, που αποτελεί και το «κλειδί» για τη μεταβίβαση της έκτασης στη Lamda Development, έχουν προκαλέσει σημαντικές καθυστερήσεις σε όλο το πρότζεκτ.
Εφόσον μέχρι το Σεπτέμβριο ξεκαθαρίσει δια παντός το τοπίο για το καζίνο τότε θα δρομολογηθεί άμεσα η ενεργοποίηση της συμφωνίας μεταβίβασης με τη Lamda Development να υποχρεούται να καταβάλει τα πρώτα 300 εκατ. ευρώ της προκαταβολής.
Ήδη πάντως η τελευταία επιχειρεί να διασφαλίσει σημαντική «δύναμη πυρός» από την πρόσφατη αύξηση κεφαλαίου των 650 εκατ. ευρώ, τραπεζικό δανεισμό, καθώς μία νέα ομολογιακή έκδοση που ξεκινά.
Η πρώτη φάση της επένδυσης αναμένεται να έχει διάρκεια 3,5 με 5 έτη. Σε αυτό το διάστημα θα καθαριστεί ο χώρος και θα γίνουν οι κατεδαφίσεις των εκατοντάδων κτιρίων που βρίσκονται στο χώρο. Επίσης θα γίνουν εργασίες που θα αφορούν την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου, την κατασκευή του 30% του μητροπολιτικού πάρκου και των βασικών υποδομών, ενώ ο ανάδοχος της άδειας καζίνου, που, όπως όλα δείχνουν, θα είναι η κοινοπραξία των Mohegan – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, θα προχωρήσει σε επένδυση 1 δισ. ευρώ για την ανέγερση καζίνου, πεντάστερου ξενοδοχείου, συνεδριακού κέντρου και κλειστού γυμναστηρίου.
Ήδη η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ τρέχει τη διαδικασία άντλησης κεφαλαίων μέσα απ’ την έκδοση ομολογιακού δανείου προκειμένου να διασφαλίσει απαραίτητη ρευστότητα.
Την Παρασκευή αυτό το μεγαλόπνοο έργο θα πάρει σάρκα και οστά με την εκκίνηση των έργων της ανάπλασης του Ελληνικού, που θα μεταμορφώσει το παραλιακό τόξο, θα δημιουργήσει θέσεις εργασίας και θα προσελκύσει εκατοντάδες χιλιάδες τουρίστες.
Αξίζει να σημειωθεί πως το έργο του Ελληνικού δεν είναι μόνο μεγάλης εμπορικής ή επενδυτικής αξίας για τη χώρα αλλά είναι και μεγάλης συμβολικής αξίας για την κυβέρνηση αφού τη δημιουργία του οραματίστηκε η προηγούμενη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του πρωθυπουργού, Αντώνη Σαμαρά, και χωρίς αμφιβολία αποτελεί το πιο φιλόδοξο επενδυτικό σχέδιο των τελευταίων δεκαετιών.
Μάλιστα από την πρώτη στιγμή της διακυβέρνησης του Κυριάκου Μητσοτάκη το έργο του Ελληνικού βρέθηκε ψηλά στην ατζέντα του Μεγάρου Μαξίμου, όμως οι εξελίξεις γύρω από το ζήτημα της πανδημίας του κοροναϊού σε παγκόσμιο επίπεδο πάγωσαν την έναρξη των εργασιών.
Έτσι, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλοντας να σηματοδοτήσει μια νέα εποχή στο κομμάτι των επενδύσεων θα δώσει το παρών στην επίσημη τελετή έναρξης εργασιών στο πρώην αεροδρόμιο. Και μπορεί να χρειάστηκε να περάσουν έξι ολόκληρα χρόνια από την ανάδειξη της Lamda Development ως προτιμητέου επενδυτή για να εκκινήσει το μεγάλο πρότζεκτ του Ελληνικού, όμως ο κύβος ερρίφθη και την ερχόμενη Παρασκευή σε πανηγυρικό κλίμα θα ξεκινήσει στις 08:30 το πρωί η κατεδάφιση των πρώτων κτιρίων και τη διαμόρφωση της περιοχής. Θα ξεκινήσουν από πέντε κτίρια τα οποία έχουν καθοριστεί με υπουργική απόφαση του υπ. Ανάπτυξης κ. Άδωνι Γεωργιάδη και τα οποία αποτελούν ένα σύμπλεγμα συνδεομενων κτιρίων ακριβώς δίπλα απ τις εγκαταστάσεις του πρώην δυτικού αερολιμενα. Η πρώτη φάση των εργασιών θα διαρκέσει τουλάχιστον 3 χρόνια, όπου θα αναγερθεί το καζίνο, τα δύο ξενοδοχεία και κάποιοι ουρανοξύστες με γραφεία.
Υπενθυμίζεται ότι την περασμένη εβδομάδα, ο διευθύνων σύμβουλος της Lamda Development, Οδυσσέας Αθανασίου, μιλώντας στην ετήσια γενική συνέλευση της εταιρείας, ανέφερε ότι οι πρόδρομες εργασίες με τις αποψιλώσεις στην έκταση του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού έχουν ξεκινήσει, προκειμένου να ακολουθήσουν οι κατεδαφίσεις.
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της εταιρείας, Τάσος Γιαννίτσης δήλωσε ότι το έργο αστικής ανάπλασης στο Ελληνικό βρίσκεται πλέον στο σημείο εκκίνησης. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, το Ελληνικό έχει αρχίσει ήδη έστω και εάν τα πρώτα έργα δεν είναι «θορυβώδη», επισημαίνοντας επίσης ότι εδώ και αρκετούς μήνες έχουν ξεκινήσει οι μελέτες ώστε να ξεκινήσουν άμεσα τα έργα υποδομών. Εξάλλου, ο κ. Αθανασίου προανήγγειλε την πρώτη συνεργασία με ξένο επενδυτικό όμιλο για την ανάπτυξη τμήματος στην έκταση του Ελληνικού.
«Διαπιστώνουμε πλέον μεγάλο ενδιαφέρον από ξένους επενδυτές για να συμμετάσχουν στο έργο. Στο πλαίσιο αυτό, εκτιμώ ότι μέχρι το τέλος του 2020 θα είμαστε σε θέση να ανακοινώσουμε την πρώτη τέτοια συνεργασία, καθώς όλο το προηγούμενο διάστημα φροντίσαμε να θέσουμε σε ισχύ και τη διαδικασία που θα ακολουθείται για την επιλογή των καταλληλότερων συνεργατών σε όλο το φάσμα της επένδυσης», ανέφερε. Το κόστος, είναι δυσθεώρητο και μόνο τα πέντε πρώτα χρόνια της επένδυσης τα έργα υποδομής θα κοστίσουν άνω των 400 εκατ. ευρώ.
Η κατεδάφιση, όπως ορίζει η απόφαση μπορεί να γίνει ως τις 31 Οκτωβρίου με επιβάρυνση οικονομική του αγοραστή, ήτοι της Lamda Development, ή του εγγυητή του.
Εξάλλου αυτό είναι το μοντέλο που θα ακολουθηθεί (υπουργικές αποφάσεις θα επιτρέπουν κατεδαφίσεις συγκεκριμένων κτιρίων από την ανάδοχο εταιρεία) έως ότου ξεσκαλώσει η διαδικασία για τη μεταβίβαση των εκτάσεων στη Lamda και την πλήρη ενεργοποίηση του επενδυτικού σχεδίου.
Κάτι φυσικά που μαρτυρά και το δρόμο που πρέπει να διανυθεί ακόμα ώστε να ενεργοποιηθεί ο «πυρήνας» της επένδυσης. Οι προσφυγές της Hard Rock International επί του διαγωνισμού για τη χορήγηση άδειας λειτουργίας καζίνο, που αποτελεί και το «κλειδί» για τη μεταβίβαση της έκτασης στη Lamda Development, έχουν προκαλέσει σημαντικές καθυστερήσεις σε όλο το πρότζεκτ.
Εφόσον μέχρι το Σεπτέμβριο ξεκαθαρίσει δια παντός το τοπίο για το καζίνο τότε θα δρομολογηθεί άμεσα η ενεργοποίηση της συμφωνίας μεταβίβασης με τη Lamda Development να υποχρεούται να καταβάλει τα πρώτα 300 εκατ. ευρώ της προκαταβολής.
Ήδη πάντως η τελευταία επιχειρεί να διασφαλίσει σημαντική «δύναμη πυρός» από την πρόσφατη αύξηση κεφαλαίου των 650 εκατ. ευρώ, τραπεζικό δανεισμό, καθώς μία νέα ομολογιακή έκδοση που ξεκινά.
Η πρώτη φάση της επένδυσης αναμένεται να έχει διάρκεια 3,5 με 5 έτη. Σε αυτό το διάστημα θα καθαριστεί ο χώρος και θα γίνουν οι κατεδαφίσεις των εκατοντάδων κτιρίων που βρίσκονται στο χώρο. Επίσης θα γίνουν εργασίες που θα αφορούν την ανάπλαση του παραλιακού μετώπου, την κατασκευή του 30% του μητροπολιτικού πάρκου και των βασικών υποδομών, ενώ ο ανάδοχος της άδειας καζίνου, που, όπως όλα δείχνουν, θα είναι η κοινοπραξία των Mohegan – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, θα προχωρήσει σε επένδυση 1 δισ. ευρώ για την ανέγερση καζίνου, πεντάστερου ξενοδοχείου, συνεδριακού κέντρου και κλειστού γυμναστηρίου.
Ήδη η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ τρέχει τη διαδικασία άντλησης κεφαλαίων μέσα απ’ την έκδοση ομολογιακού δανείου προκειμένου να διασφαλίσει απαραίτητη ρευστότητα.