Κόνσολας: Η Ευρώπη χρειάζεται μια αυτόνομη ευρωπαϊκή νησιωτική πολιτική
Στην κατάθεση μιας ολοκληρωμένης πρότασης για μια Ευρωπαϊκή Νησιωτική Πολιτική προχώρησε ο υφυπουργός Τουρισμού και Βουλευτής Δωδεκανήσου, Μάνος Κόνσολας, θέτοντας, μάλιστα, και το ζήτημα ειδικών φορολογικών συντελεστών για τα νησιά.
Μιλώντας στην τηλεδιάσκεψη που διοργανώθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για τις επιπτώσεις της πανδημίας στον ευρωπαϊκό τουρισμό, στην οποία προέδρευε ο αντιπρόεδρος της Κ.Ο. του ΕΛΚ Βαγγέλης Μεϊμαράκης με την ιδιότητα του Αντιπροέδρου της Διακοινοβουλευτικής Ομάδας για τις Θάλασσες και Παραθαλάσσιες περιοχές (SEARICA), ο κ. Κόνσολας, επεσήμανε ότι στις παράκτιες και θαλάσσιες περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι επιπτώσεις της πανδημίας στον τουρισμό θα είναι τεράστιες. Θα αποτυπωθούν στην κατακόρυφη πτώση του ΑΕΠ, στην απασχόληση και στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων.
Αναφέρθηκε στην ανάγκη δημιουργίας Ευρωπαϊκής Νησιωτικής Πολιτικής, αλλά και στη στήριξη των νησιωτικών και παράκτιων περιοχών με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και του Κοινοτικού Προϋπολογισμού.
«Η Ευρώπη χρειάζεται μια αυτόνομη ευρωπαϊκή νησιωτική πολιτική. Μια νησιωτική πολιτική με ενιαία χαρακτηριστικά, ακόμα και στο φορολογικό πεδίο.
Στο νέο δημοσιονομικό πλαίσιο, αλλά και στη συζήτηση που έχει ανοίξει για τις αλλαγές στο ΦΠΑ υπάρχει το νομιμοποιητικό πλαίσιο για να δούμε το ζήτημα της θέσπισης ειδικών συντελεστών ΦΠΑ στις νησιωτικές περιφέρειες, για να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητά τους», τόνισε ο Υφυπουργός Τουρισμού, που πρότεινε, επίσης, να συνδεθεί η Διπλή Νησιωτικότητα με πολιτικές στήριξης από την Ε.Ε. για τους κατοίκους των μικρών νησιών, που αναγκάζονται να μετακινηθούν στο μεγαλύτερο νησί για να διεκπεραιώσουν υποθέσεις τους ή για θέματα υγείας.
«Οφείλουμε να εντάξουμε τη Διπλή Νησιωτικότητα στην πολιτική των κοινοτικών και κρατικών ενισχύσεων, για τη χρηματοδότηση υποδομών στα μικρά νησιά, αλλά και για την κάλυψη των δαπανών μετακίνησης των πολιτών», ανέφερε ο κ. Κόνσολας.
Ο υφυπουργός Τουρισμού κατέθεσε πρόταση για έναν Ευρωπαϊκό Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό και μια Ολοκληρωμένη Διαχείριση των Παράκτιων Ζωνών, προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι στόχοι της βιωσιμότητας και της αειφορίας στην ανάπτυξη του θαλάσσιου και παράκτιου τουρισμού, τονίζοντας ότι το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και ο Κοινοτικός Προϋπολογισμός μπορούν να χρηματοδοτήσουν παραγωγικές επενδύσεις στα νησιά.
Ο κ. Κόνσολας πρότεινε και έναν συνολικό επανασχεδιασμό των μεταφορών στις θαλάσσιες και παράκτιες περιοχές, με ένα νέο σύστημα συνδυασμένων μεταφορών με πλοίο, υδροπλάνο και αεροπλάνο από τα νησιά προς την ηπειρωτική χώρα, το οποίο θα είναι διασυνδεδεμένο και με τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών και άλλα μέσα μεταφοράς.
Το νέο σύστημα μεταφορών, όπως ανέφερε ο κ. Κόνσολας θα πρέπει να συνδέεται και με ένα περιβαλλοντικό αποτύπωμα, όπως η ενεργειακή αναβάθμιση των πλοίων της ακτοπλοΐας με το LNG, που μειώνει το λειτουργικό και ενεργειακό τους κόστος κάτι που σημαίνει φθηνότερα εισιτήρια, ενώ, παράλληλα, μπορούν να δημιουργηθούν σταθμοί ανεφοδιασμού με το νέο καύσιμο LNG σε νησιωτικές και παράκτιες περιοχές που θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας.
Στη διάσκεψη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, εκτός από τον Υφυπουργό Τουρισμού, κ. Κόνσολα, μίλησαν ο Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος και επικεφαλής των ευρωβουλευτών της Ν.Δ, Αντιπρόεδρος της Διακοινοβουλευτικής Ομάδας για τις Θάλασσες και Παραθαλάσσιες περιοχές (SEARICA), κ. Ευάγγελος Μεϊμαράκης και εξέθεσαν επίσης τις απόψεις τους: ο Πρόεδρος της Διακοινοβουλευτικής Ομάδας του SEARICA και Ευρωβουλευτής, Tonino Picula, η Γενική Γραμματέας της Διάσκεψης των Περιφερειακών Θαλάσσιων Περιοχών, Ελένη Μαριάνου, η Ευρωβουλευτής και Αντιπρόεδρος του SEARICA, Cláudia Monteiro De Aguiar, ο ευρωβουλευτής François ALFONSI και στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Μιλώντας στην τηλεδιάσκεψη που διοργανώθηκε από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για τις επιπτώσεις της πανδημίας στον ευρωπαϊκό τουρισμό, στην οποία προέδρευε ο αντιπρόεδρος της Κ.Ο. του ΕΛΚ Βαγγέλης Μεϊμαράκης με την ιδιότητα του Αντιπροέδρου της Διακοινοβουλευτικής Ομάδας για τις Θάλασσες και Παραθαλάσσιες περιοχές (SEARICA), ο κ. Κόνσολας, επεσήμανε ότι στις παράκτιες και θαλάσσιες περιοχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι επιπτώσεις της πανδημίας στον τουρισμό θα είναι τεράστιες. Θα αποτυπωθούν στην κατακόρυφη πτώση του ΑΕΠ, στην απασχόληση και στη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων.
Αναφέρθηκε στην ανάγκη δημιουργίας Ευρωπαϊκής Νησιωτικής Πολιτικής, αλλά και στη στήριξη των νησιωτικών και παράκτιων περιοχών με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, αλλά και του Κοινοτικού Προϋπολογισμού.
«Η Ευρώπη χρειάζεται μια αυτόνομη ευρωπαϊκή νησιωτική πολιτική. Μια νησιωτική πολιτική με ενιαία χαρακτηριστικά, ακόμα και στο φορολογικό πεδίο.
Στο νέο δημοσιονομικό πλαίσιο, αλλά και στη συζήτηση που έχει ανοίξει για τις αλλαγές στο ΦΠΑ υπάρχει το νομιμοποιητικό πλαίσιο για να δούμε το ζήτημα της θέσπισης ειδικών συντελεστών ΦΠΑ στις νησιωτικές περιφέρειες, για να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητά τους», τόνισε ο Υφυπουργός Τουρισμού, που πρότεινε, επίσης, να συνδεθεί η Διπλή Νησιωτικότητα με πολιτικές στήριξης από την Ε.Ε. για τους κατοίκους των μικρών νησιών, που αναγκάζονται να μετακινηθούν στο μεγαλύτερο νησί για να διεκπεραιώσουν υποθέσεις τους ή για θέματα υγείας.
«Οφείλουμε να εντάξουμε τη Διπλή Νησιωτικότητα στην πολιτική των κοινοτικών και κρατικών ενισχύσεων, για τη χρηματοδότηση υποδομών στα μικρά νησιά, αλλά και για την κάλυψη των δαπανών μετακίνησης των πολιτών», ανέφερε ο κ. Κόνσολας.
Ο υφυπουργός Τουρισμού κατέθεσε πρόταση για έναν Ευρωπαϊκό Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό και μια Ολοκληρωμένη Διαχείριση των Παράκτιων Ζωνών, προκειμένου να εξυπηρετηθούν οι στόχοι της βιωσιμότητας και της αειφορίας στην ανάπτυξη του θαλάσσιου και παράκτιου τουρισμού, τονίζοντας ότι το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά και ο Κοινοτικός Προϋπολογισμός μπορούν να χρηματοδοτήσουν παραγωγικές επενδύσεις στα νησιά.
Ο κ. Κόνσολας πρότεινε και έναν συνολικό επανασχεδιασμό των μεταφορών στις θαλάσσιες και παράκτιες περιοχές, με ένα νέο σύστημα συνδυασμένων μεταφορών με πλοίο, υδροπλάνο και αεροπλάνο από τα νησιά προς την ηπειρωτική χώρα, το οποίο θα είναι διασυνδεδεμένο και με τα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών και άλλα μέσα μεταφοράς.
Το νέο σύστημα μεταφορών, όπως ανέφερε ο κ. Κόνσολας θα πρέπει να συνδέεται και με ένα περιβαλλοντικό αποτύπωμα, όπως η ενεργειακή αναβάθμιση των πλοίων της ακτοπλοΐας με το LNG, που μειώνει το λειτουργικό και ενεργειακό τους κόστος κάτι που σημαίνει φθηνότερα εισιτήρια, ενώ, παράλληλα, μπορούν να δημιουργηθούν σταθμοί ανεφοδιασμού με το νέο καύσιμο LNG σε νησιωτικές και παράκτιες περιοχές που θα δημιουργήσουν νέες θέσεις εργασίας.
Στη διάσκεψη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, εκτός από τον Υφυπουργό Τουρισμού, κ. Κόνσολα, μίλησαν ο Αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος και επικεφαλής των ευρωβουλευτών της Ν.Δ, Αντιπρόεδρος της Διακοινοβουλευτικής Ομάδας για τις Θάλασσες και Παραθαλάσσιες περιοχές (SEARICA), κ. Ευάγγελος Μεϊμαράκης και εξέθεσαν επίσης τις απόψεις τους: ο Πρόεδρος της Διακοινοβουλευτικής Ομάδας του SEARICA και Ευρωβουλευτής, Tonino Picula, η Γενική Γραμματέας της Διάσκεψης των Περιφερειακών Θαλάσσιων Περιοχών, Ελένη Μαριάνου, η Ευρωβουλευτής και Αντιπρόεδρος του SEARICA, Cláudia Monteiro De Aguiar, ο ευρωβουλευτής François ALFONSI και στελέχη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.