Στο τέλος Αυγούστου θα ληφθεί η απόφαση για το πώς θα λειτουργήσουν τα σχολεία από τις 7 Σεπτεμβρίου, τονίζει στα «Π» η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, που υπογραμμίζει παράλληλα ότι το επικρατέστερο σενάριο είναι να λειτουργήσουν κανονικά, όχι δηλαδή με μαθήματα εκ περιτροπής. Η κ. Κεραμέως εξαγγέλλει τη δημιουργία πρότυπων ΕΠΑ.Λ. από το 2021 και αποκαλύπτει τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου για τα ΑΕΙ, που θα κατατεθεί το φθινόπωρο.

Πώς θα βρει τα σχολεία η έναρξη της νέας χρονιάς στις 7 Σεπτεμβρίου; Θα λειτουργήσουν τα ολοήμερα; Θα λειτουργούν όλα τα σχολεία κανο νικά ή και πάλι με τμήματα εκ περιτροπής;

Κατόπιν συζήτησής μας με τους ειδικούς, δύο είναι τα σενάρια στα οποία επικεντρωνόμαστε περισσότερο. Το επικρατέστερο, σύμφωνα με την κατεύθυνση της επιτροπής των ειδικών και με βάση τα τωρινά επιδημιολογικά δεδομένα αλλά και τις διεθνείς μελέτες που δείχνουν ότι τα παιδιά δεν μεταδίδουν εύκολα τον ιό, είναι να λειτουργήσουν κανονικά τα σχολεία και να πηγαίνουν όλοι οι μαθητές καθημερινά, πάντοτε με μέτρα προστασίας και πρόληψης. Το άλλο είναι οι μαθητές να πηγαίνουν εκ περιτροπής. Τα επιδημιολογικά δεδομένα αναδιαμορφώνονται διαρκώς, γι’ αυτό και τα σενάρια θα επανεξεταστούν με τους ειδικούς του ΕΟΔΥ και του υπουργείου Υγείας προς τα τέλη Αυγούστου, ώστε όλα να γίνουν σύμφωνα με τις οδηγίες τους στις 7 Σεπτεμβρίου, όταν χτυπήσει το πρώτο σχολικό κουδούνι.

Κάθε χρόνο, εδώ και δεκαετίες, τον Σεπτέμβριο μετράμε τα κενά σε δασκάλους και καθηγητές σε σχολεία. Την ίδια «άσκηση» θα κάνουμε και φέτος;

Εχουμε λάβει ειδική μέριμνα για τη στελέχωση των σχολείων και την εύρυθμη λειτουργία τους, διορθώνοντας στρεβλώσεις του παρελθόντος: Μοριοδοτήσαμε από φέτος με διπλά μόρια όσους θα θητεύσουν σε δυσπρόσιτες περιοχές, ενώ προβλέψαμε και κυρώσεις για όσους αρνηθούν τοποθετήσεις που οι ίδιοι έχουν επιλέξει, ώστε να εξασφαλίσουμε την καλύτερη δυνατή στελέχωση.
Αναφορικά με την επαναληπτική εξεταστική του Σεπτεμβρίου, τα πανεπιστήμια θα μπορούν να επιλέξουν αν ο τρόπος εξέτασης θα είναι διά ζώσης ή εξ αποστάσεως
Δρομολογήσαμε τις διαδικασίες στελέχωσης πιο νωρίς φέτος και παρά τις επιπλοκές της πανδημίας, με αποτέλεσμα οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί να ενημερωθούν μέσα στον Αύγουστο για τις τοποθετήσεις τους. Προχωρήσαμε σε συνεργασία με το ΑΣΕΠ και τους μόνιμους διορισμούς, με τους διοριζόμενους στην Ειδική Αγωγή να επιλέγουν τις τοποθετήσεις τους την ερχόμενη εβδομάδα. Παρά τις δύσκολες φετινές συνθήκες, είμαστε καθ’ όλα έτοιμοι για ένα δυναμικό ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς!

Στις αρχές Σεπτεμβρίου ξεκινάει και η επαναληπτική εξεταστική στα πανεπιστήμια. Θα διεξαχθεί κανονικά; Θα συνεχιστεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση το φθινοπωρινό εξάμηνο στα ΑΕΙ;

Αναφορικά με την επαναληπτική εξεταστική του Σεπτεμβρίου, θα ισχύσει το ίδιο σύστημα με την τελευταία εξεταστική, δηλαδή τα πανεπιστήμια θα μπορούν να επιλέξουν αν ο τρόπος εξέτασης θα είναι διά ζώσης ή εξ αποστάσεως. Ως προς τη διδασκαλία του ερχόμενου εξαμήνου στα ΑΕΙ, αναμένουμε την εισήγηση των ειδικών, αφού ληφθούν υπόψη τα τότε επιδημιολογικά στοιχεία.

Ποιος είναι ο στόχος του νομοσχεδίου για την ιδιωτική Εκπαίδευση; Σε τι θα βελτιωθούν τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια με το νέο πλαίσιο;

Με το νομοσχέδιο αυτό επιδιώκουμε τη μείωση του κρατικού παρεμβατισμού και την ενίσχυση της ιδιωτικής πρωτοβουλίας, την ενίσχυση της ουσιαστικής αυτονομίας της σχολικής μονάδας, την ενίσχυση της ευελιξίας όσον αφορά στην οργάνωση και στη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την αποτελεσματικότερη διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού. Το νομοσχέδιο διασφαλίζει την κρατική εποπτεία επί των ιδιωτικών σχολείων, αλλά ταυτόχρονα τους δίνει την ελευθερία και την αυτονομία να αναπτύξουν τη δράση τους, να προσφέρουν το εκπαιδευτικό τους έργο, να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις και τις προσδοκίες των γονέων και των μαθητών. Περνάμε από τον υπέρμετρο κρατικό παρεμβατισμό στη δημιουργική εποπτεία.

Υπάρχει ανησυχία σε δασκάλους και καθηγητές ιδιωτικών σχολείων για αύξηση των απολύσεων και αλλαγή των όρων εργασίας τους μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου. Πώς απαντάτε σε αυτό;

Δεν πρέπει να υπάρχει καμία τέτοια ανησυχία. Αντιθέτως, με το νέο πλαίσιο οι εκπαιδευτικοί θα προσλαμβάνονται πλέον εξαρχής με συμβάσεις αορίστου χρόνου βάζουμε έτσι ένα τέλος στις συμβάσεις ορισμένου χρόνου (διετίας) των εκπαιδευτικών, οι οποίες τους οδηγούσαν σε δυσμενή θέση και αβεβαιότητα, ενώ υπάρχει ειδική αναφορά στο νομοσχέδιο για την προστασία των εκπαιδευτικών από τυχόν εκδικητικές και άλλες αθέμιτες πρακτικές εργοδοτών. Επιπλέον, το νομοσχέδιο προσφέρει στους εκπαιδευτικούς και νέες ευκαιρίες απασχόλησης με δυνατότητα αύξησης του εισοδήματός τους, π.χ. δυνατότητα πρόσθετης εργασίας σε δραστηριότητες του σχολείου εκτός διδακτικού ωραρίου, καθώς και σε φροντιστήρια και κέντρα ξένων γλωσσών.

Πόσα πρότυπα ΕΠΑ.Λ. θα δημιουργήσετε και από πότε; Θα γίνουν και Πειραματικά; Ποιες άλλες αλλαγές θα γίνουν στα Επαγγελματικά Λύκεια;

Πράγματι, σε νομοσχέδιο που αφορά στην επαγγελματική εκπαίδευση, κατάρτιση και διά βίου μάθηση και το οποίο συζητούμε με τους φορείς προβλέπουμε τη δημιουργία για πρώτη φορά Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων από το 2021. Ο ακριβής αριθμός τους θα προβλέπεται στο εν λόγω νομοσχέδιο. Τα Πρότυπα αυτά ΕΠΑ.Λ. θα λειτουργούν σε ζεύγη με Πειραματικά ΙΕΚ. Βασικός στόχος της αλλαγής στην επαγγελματική εκπαίδευση είναι η στενότερη σύνδεσή της με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς εργασίας. Καθοριστική θα είναι η συμβολή σε αυτό των κοινωνικών εταίρων με την ανίχνευση συγκεκριμένων αναγκών σε επαγγέλματα και σε εθνικό, αλλά και σε περιφερειακό επίπεδο.

Εχουν ολοκληρωθεί οι αλλαγές στο μάθημα των Θρησκευτικών, σε συνέχεια των σχετικών δικαστικών αποφάσεων;
Προβλέπουμε τη δημιουργία για πρώτη φορά Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων από το 2021. Τα Πρότυπα αυτά ΕΠΑ.Λ. θα λειτουργούν σε ζεύγη με Πειραματικά ΙΕΚ

Ναι, έχουν ολοκληρωθεί, ετοιμάστηκαν νέα μεταβατικά προγράμματα σπουδών και νέα βιβλία, σε συμμόρφωση με τις εν λόγω δικαστικές αποφάσεις, και τα βιβλία αυτά ήδη οδεύουν προς τα σχολεία για την έναρξη της επόμενης σχολικής χρονιάς.

Πότε θα φέρετε νέο πλαίσιο για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και πότε θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται αυτό;

Πρόκειται για μια κεντρική πολιτική μας δέσμευση, που υλοποιείται με βάση τον αρχικό μας προγραμματισμό, και προ των εκλογών: Ξεκινάμε αυτόν τον Σεπτέμβριο με την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και του εκπαιδευτικού έργου εσωτερική και εξωτερική, από στελέχη εκπαίδευσης, την Αρχή για τη Δια σφάλιση της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και ακολουθεί στη συνέχεια η αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών.

Το πόρισμα της Επιτροπής Πισσαρίδη θέτει ως έναν από τους στόχους την «ενίσχυση της βασικής έρευνας μέσω άρσης αγκυλώσεων στα πανεπιστήμια». Σας βρίσκει σύμφωνη η πρόταση αυτή και πώς θα μπορούσε να υλοποιηθεί;

Είναι εξαιρετικά ελπιδοφόρο πως μέσα στους 15 άξονες αναπτυξιακής πολιτικής της ενδιάμεσης έκθεσης που συνέταξαν οι κορυφαίοι επιστήμονες που απαρτίζουν την Επιτροπή Πισσαρίδη περιλαμβάνονται βασικές προτεραιότητές μας στο υπουργείο Παιδείας. Αναφέρομαι στον εκσυγχρονισμό της Εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες, που υλοποιούμε ήδη, έχοντας φέρει προς ψήφιση και εφαρμόζοντας διαδοχικές, ολοκληρωμένες νομοθετικές πρωτοβουλίες, που ξεκινούν από το νηπιαγωγείο και φτάνουν στο πανεπιστήμιο. Παράλληλα, προωθούμε την ενεργή διασύνδεση της αγοράς εργασίας με το σχολείο και το πανεπιστήμιο και αυτό σε ένα φάσμα που εκτείνεται σε όλες τις βαθμίδες, περιλαμβανομένης και της επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και διά βίου μάθησης. Οσο για την ενίσχυση της βασικής έρευνας στα πανεπιστήμια, στην οποία αναφέρεστε, αξίζει να σημειωθεί πως ήδη από τον Δεκέμβριο πέρυσι προχωρήσαμε σε βασικές κινήσεις για την άρση των αγκυλώσεων, όπως η απελευθέρωση των κονδυλίων έρευνας, ενώ παράλληλα εκσυγχρονίσαμε, αναβαθμίσαμε το πλαίσιο και θεσμοθετήσαμε την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης ως κεντρικό φορέα για την ποιοτική ανασυγκρότηση και την εξωστρέφεια των ελληνικών πανεπιστημίων.

Εχετε δεσμευθεί να φέρετε εντός του 2020 ένα νέο πλαίσιο συνολικά για τα ΑΕΙ. Ποιες θα είναι οι βασικές του κατευθύνσεις και πότε θα είναι έτοιμο;

Οι βασικοί άξονες του νέου νόμου για την Ανώτατη Εκπαίδευση θα αφορούν: α) Θέματα οργάνωσης, διάρθρωσης και διοίκησης των ΑΕΙ, β) Διοργάνωση και λειτουργία προγραμμάτων σπουδών πρώτου, δεύτερου και τρίτου κύκλου, γ) Θέματα φοιτητικής μέριμνας, δ) Ανάπτυξη και οικονομική διαχείριση Προσέλκυση νέων πόρων ενίσχυση της έρευνας και ε) Διαδικασία στελέχωσης των ΑΕΙ. Μετά και την ψήφιση του νόμου για τη δημιουργία της νέας Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης καθώς και ρυθμίσεων για τη μεγαλύτερη εξωστρέφεια των ιδρυμάτων μας, συνεχίζουμε με τη θεσμοθέτηση του συνολικού πλαισίου διοίκησης των ιδρυμάτων, με περαιτέρω ενίσχυση του αυτοδιοίκητου, της αυτονομίας, της ευελιξίας και της ελευθερίας δράσης τους. Πάντοτε βέβαια διασφαλίζοντας τα απαραίτητα εχέγγυα λογοδοσίας και διαφάνειας των οργάνων διοίκησής τους, με τη δημιουργία θεσμικών αντίβαρων.
Μετά την απόφαση Ερντογάν να γίνει τζαμί η Αγία Σοφία, έχει συγκροτηθεί μια ολιγομελής ομάδα εργασίας, που δρομολογεί τις επόμενες κινήσεις μας

Χθες ξεκίνησε και επίσημα η λειτουργία της Αγίας Σοφίας ως τζαμιού. Πώς κρίνετε την κίνηση αυτή του Ταγίπ Ερντογάν; Εχει περιθώρια αντίδρασης η ελληνική κυβέρνηση;

Από την πρώτη στιγμή της απόφασης Ερντογάν έχουμε τονίσει ότι η μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί δεν συνιστά ελληνοτουρκική διαφορά, ούτε καν ευρωτουρκική διαφορά, αλλά παγκόσμιο, πανανθρώπινο ζήτημα. Η Αγία Σοφία έχει εξαιρετικά υψηλό συμβολισμό για τον Ελληνισμό, την Ορθοδοξία και τον χριστιανισμό, αλλά είναι και ένα από τα σημαντικότερα μνημεία του κόσμου, το οποίο συγκεντρώνει πλήθος οικουμενικών αξιών. Θα κάνουμε χρήση όλων των δυνατοτήτων που έχουμε στη διάθεσή μας προκειμένου να υπάρχει διεθνής επαγρύπνηση. Ήδη ο πρωθυπουργός έθιξε το ζήτημα ενώπιον των Ευρωπαίων εταίρων μας, υπογραμμίζοντας ότι η απόφαση αυτή της Τουρκίας είναι ενδεικτική για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει τις διεθνείς συμφωνίες, τον αλληλοσεβασμό και τον διαθρησκειακό διάλογο, ενώ έχει συγκροτηθεί και μια ολιγομελής ομάδα εργασίας, που δρομολογεί τις επόμενες κινήσεις μας.


Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά το Σάββατο 15 Ιουλίου