Χατζηδάκης στα Παραπολιτικά 90,1 για ΔΕΗ: Υπάρχει μια εξυγίανση - Από εκεί που είχε ζημιές τώρα έχει κέρδη
«Επιδοτούμε ηλεκτρικά ΙΧ, σκούτερ και ποδήλατα», δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Μπρα ντε φερ» με τους δημοσιογράφους Δημήτρη Τάκη και Χριστίνα Κοραή, ο υπουργός Περιβάλλοντος Κωστής Χατζηδάκης.
Ο κ. Χατζηδάκης διευκρίνισε πως «τα ποδήλατα είναι μακράν μπροστά σε πωλήσεις».
Ακόμη ανέφερε πως «έχουν δοθεί ισχυρά κίνητρα και θα υπάρξει ενδιαφέρον για τους φορτιστές και τις μπαταρίες».
Σε ότι αφορά τις ιδιωτικοποιήσεις, ο υπουργός Περιβάλλοντος σημείωσε πως «η αρχή θα γίνει με τη ΛΑΡΚΟ και πως θα βρεθεί κάποιος επενδυτής καθώς θα πουληθεί ελεύθερη βαρών».
Για τη ΔΕΔΔΗΕ, ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε πως «θα ιδιωτικοποιηθεί εκτός ΤΑΙΠΕΔ» και εκτίμησε ότι «θα υπάρξει μεγάλο ενδιαφέρον».
Τέλος, όσον αφορά τη ΔΕΗ σημείωσε πως «υπάρχει μια εξυγίανση και από εκεί που είχε ζημιές τώρα έχει κέρδη».
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη του Κωστή Χατζηδάκη στα Παραπολιτικά 90,1:
Αναφορικά με τις επιδοτήσεις του υπουργείου, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε: «Επιδοτούμε τα ΙΧ, επιδοτούμε τα ηλεκτρικά σκούτερ, τα ηλεκτρικά ποδήλατα, τα επαγγελματικά οχήματα και τα ταξί. Έχουν φύγει από τις επιδοτήσεις σε 2 εβδομάδες 4 εκατομμύρια. Έχει γίνει ένας συνολικός τζίρος στην αγορά περίπου 32 εκατομμύρια που δεν το λες και άσχημο μέσα στον κορονοϊό. Τα ποδήλατα είναι μακράν μπροστά, έχουνε πουληθεί 3.648 ποδήλατα που είναι το 78%. Στα δίκυκλα έχουμε 684, είναι περίπου το 15% και στα αυτοκίνητα έχουνε πουληθεί μέσα σε 2 εβδομάδες 307 τα οποία είναι το 67% των πωλήσεων των τελευταίων τεσσάρων ετών».
«Με όλες αυτές τις επιδοτήσεις που κάνουμε έχουν πέσει οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων κατά 25 έως 30%», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Αναφορικά με τους φορτιστές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας δηλωσε: «Έχουμε συμφωνήσει με τους παραχωρησιούχους των εθνικών οδών έτσι ώστε μέχρι το ’21 να έχει ολοκληρωθεί το δίκτυο και επίσης οι εισαγωγείς αυτοκινήτων έχουν δεσμευτεί ότι θα βάλουν 1.200 σημεία φόρτισης».
Ερωτηθείς αν θα υπάρξουν ελληνικές επενδύσεις στους φορτιστές και τις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων, ο κ. Χατζηδάκης απάντησε: «Πιστεύω ότι θα έχουμε, έχουμε δώσει ισχυρά κίνητρα για τις περιοχές της απολιγνιτοποίησης, Δυτική Μακεδονία και Μεγαλόπολη, πιστεύω ότι θα υπάρξει ενδιαφέρον για τους φορτιστές και τις μπαταρίες».
Αναφορικά με την αποκρατικοποίηση της ΛΑΡΚΟ, διευκρίνισε: «Θα ξεκινήσουμε τον Οκτώβριο με τη ΛΑΡΚΟ η οποία είναι μια υπόθεση που σέρνεται εδώ και 35 χρόνια. Είμαστε αποφασισμένοι να κλείσουμε το θέμα, ελπίζω ότι θα βρεθεί κάποιος πλειοδότης που θα εκφράσει το ενδιαφέρον του αλλά σε κάθε περίπτωση το θέμα θα κλείσει. Η όποια αισιοδοξία μου βασίζεται στο ότι θα πουληθεί ελεύθερη βαρών, δεν θα κληρονομήσει κάποιος τα χρέη και τα προβλήματα της ΛΑΡΚΟ. Θα είναι ένα μοντέλο «αντίστοιχο» με την Ολυμπιακή».
Για τα ΕΛΠΕ, ανέφερε ότι «έχουν αλλάξει τα στοιχεία της αγοράς με την κρίση οπότε θα δούμε πως θα εξελιχθεί το πράγμα από πλευράς υδρογονανθράκων, τιμών πετρελαίου κλπ».
Για το ΔΕΔΔΗΕ, ο υπουργός δήλωσε: «Θα ξεκινήσει τον Νοέμβριο, γίνεται εκτός ΤΑΙΠΕΔ για αυτό θα πάει και πιο γρήγορα γιατί το ΤΑΙΠΕΔ έχει γραφειοκρατικές διαδικασίες οπότε υπολογίζουμε ότι μπορεί να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία την άνοιξη. Η εκτίμησή μας είναι ότι θα υπάρχει πάρα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον».
Για την ΔΕΠΑ εμπορίας, τη ΔΕΠΑ υποδομών και την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου Καβάλας, σημείωσε: «Για τη ΔΕΠΑ υποδομών το όριο που έχουμε βάλει είναι να κλείσει τον Ιανουάριο η ιδιωτικοποιήση. Η ΔΕΠΑ εμπορίας θα πάει λίγο πιο μετά. Για την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου έχει μπει ένα χρονικό όριο 30 Σεπτεμβρίου για τις πρώτες προσφορές να δούμε τι ενδιαφέρον θα εκδηλωθεί από την αγορά».
Ερωτηθείς ποιες πιστεύει ότι θα είναι οι αντιδράσεις στις ιδιωτικοποιήσεις, ο κ. Χατζηδάκης απάντησε: «Η αντιπολίτευση έτσι κι αλλιώς θα αντιδράσει γιατί όταν εμείς λέμε άσπρο λεει μαύρο, όταν λέμε μαύρο η αντιπολίτευση λεει άσπρο. Εκείνο το οποίο ξεχνάει ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι οι ίδιοι είχανε κάνει ιδιωτικοποιήσεις... Εμείς πάντα έχουμε μια σημαία που είναι ξεκάθαρη υπέρ της ελεύθερης οικονομίας, του λιγότερου κράτους οι ίδιοι πότε από εδώ πότε από εκεί».
Για τη ΔΕΗ, δήλωσε: «Υπάρχει μια εξυγίανση που αποτυπώνεται στο ότι μεταξύ των άλλων εκεί που το πρώτο εξάμηνο του 2019 επί ΣΥΡΙΖΑ είχε περίπου 350 εκ. ζημιές τώρα έχει 50 εκατομμύρια κέρδη προ φόρων. Αυτό δεν σημαίνει ότι τα χρέη της ΔΕΗ τα συσσωρευμένα έχουν διαγραφεί ή ότι η ΔΕΗ ξαφνικά άλλαξε πλήρως, αυτό μόνο στα κινούμενα σχέδια γίνεται, απλώς είπα ότι η ΔΕΗ έχει βγει από την «εντατική» που ήταν και κάνει τα πρώτα της βήματα σαν κανονική επιχείρηση και παράλληλα θα κάνει και άλλα βήματα προς την κατεύθυνση της εξυγίανσης και του εκσυγχρονισμού της με 4-5 κινήσεις που είναι μπροστά. Η μια είναι η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ που αυτό θα είναι μια ταμειακή ένεση. Το δεύτερο είναι η απολιγνιτοποίηση που πέραν του περιβαλλοντικούς της προσήμου έχει και οικονομικό ενδιαφέρον. Αύριο θα ανακοινώσουμε ένα πολύ ενδιαφέρον συνολικό σχέδιο της κυβέρνησης για την απολιγνιτοποίηση».
Αναφορικά με την απολιγνιτοποιήση και τους εργαζόμενους, επισήμανε: «Είναι δύο πράγματα, το ένα είναι η ΔΕΗ ως επιχείρηση, το δεύτερο είναι όλες οι οικονομικές δραστηριότητες στη Δυτική Μακεδονία και στη Μεγαλόπολη. Ο στόχος είναι στη μεν ΔΕΗ να καλυφθούν με προγράμματα εθελούσιας εξόδου αυτοχρηματοδοτούμενα δηλαδή που δεν θα επιβαρύνουν τα ασφαλιστικά ταμεία και τους φορολογούμενους και θα αποσβεστούν σε δύο χρόνια οι εργαζόμενοι στη ΔΕΗ. Για εκτός ΔΕΗ θα ξεκινήσουν προγράμματα τα οποία θα είναι μεγάλη κλίμακας και τα προγράμματα αυτά θα έχουνε σκοπό μέχρι να γίνουν οι όποιες επενδύσεις και οι νέες δραστηριότητες, θα έχουν ως σκοπό αυτοί που σήμερα σκάβουν των επιχειρήσεων των εργολαβικών από τη ΔΕΗ αύριο να σκεπάζουν. Να το πω σχηματικά αυτοί που δουλεύουν σήμερα στα ορυχεία αύριο θα δουλεύουν στην αποκατάσταση των ορυχείων».
«Είμαστε η μόνη χώρα στην Ευρώπη που δεν έχει εφαρμόσει το target model, που είναι ένα μοντέλο απελευθέρωσης της αγοράς ενέργειας και είμαστε αποφασισμένοι να το τρέξουμε όσο πιο γρήγορα γίνεται γιατί μέσω του ανταγωνισμού πέφτουν οι τιμές. Το δεύτερο που κάνουμε είναι η απολιγνιτοποίηση γιατί όταν βγάλεις τον ακριβό λιγνίτη και από αυτό πέφτουν οι τιμές, και το τρίτο πράγμα είναι οι συνδέσεις με τη Βουλγαρία, την Ιταλία και τις γειτονικές μας χώρες συνολικά γιατί έτσι λειτουργεί καλύτερα η αγορά και όταν λειτουργείς την αγορά καλύτερα έχει και τις προϋποθέσεις να πέσουν οι τιμές. Ουσιαστικά σας περιγράφω ένα μοντέλο αγοράς για την ενέργεια», υπογράμμισε ο ίδιος.
Ο κ. Χατζηδάκης διευκρίνισε πως «τα ποδήλατα είναι μακράν μπροστά σε πωλήσεις».
Ακόμη ανέφερε πως «έχουν δοθεί ισχυρά κίνητρα και θα υπάρξει ενδιαφέρον για τους φορτιστές και τις μπαταρίες».
Σε ότι αφορά τις ιδιωτικοποιήσεις, ο υπουργός Περιβάλλοντος σημείωσε πως «η αρχή θα γίνει με τη ΛΑΡΚΟ και πως θα βρεθεί κάποιος επενδυτής καθώς θα πουληθεί ελεύθερη βαρών».
Για τη ΔΕΔΔΗΕ, ο κ. Χατζηδάκης ανέφερε πως «θα ιδιωτικοποιηθεί εκτός ΤΑΙΠΕΔ» και εκτίμησε ότι «θα υπάρξει μεγάλο ενδιαφέρον».
Τέλος, όσον αφορά τη ΔΕΗ σημείωσε πως «υπάρχει μια εξυγίανση και από εκεί που είχε ζημιές τώρα έχει κέρδη».
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη του Κωστή Χατζηδάκη στα Παραπολιτικά 90,1:
Αναφορικά με τις επιδοτήσεις του υπουργείου, ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε: «Επιδοτούμε τα ΙΧ, επιδοτούμε τα ηλεκτρικά σκούτερ, τα ηλεκτρικά ποδήλατα, τα επαγγελματικά οχήματα και τα ταξί. Έχουν φύγει από τις επιδοτήσεις σε 2 εβδομάδες 4 εκατομμύρια. Έχει γίνει ένας συνολικός τζίρος στην αγορά περίπου 32 εκατομμύρια που δεν το λες και άσχημο μέσα στον κορονοϊό. Τα ποδήλατα είναι μακράν μπροστά, έχουνε πουληθεί 3.648 ποδήλατα που είναι το 78%. Στα δίκυκλα έχουμε 684, είναι περίπου το 15% και στα αυτοκίνητα έχουνε πουληθεί μέσα σε 2 εβδομάδες 307 τα οποία είναι το 67% των πωλήσεων των τελευταίων τεσσάρων ετών».
«Με όλες αυτές τις επιδοτήσεις που κάνουμε έχουν πέσει οι τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων κατά 25 έως 30%», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Αναφορικά με τους φορτιστές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας δηλωσε: «Έχουμε συμφωνήσει με τους παραχωρησιούχους των εθνικών οδών έτσι ώστε μέχρι το ’21 να έχει ολοκληρωθεί το δίκτυο και επίσης οι εισαγωγείς αυτοκινήτων έχουν δεσμευτεί ότι θα βάλουν 1.200 σημεία φόρτισης».
Ερωτηθείς αν θα υπάρξουν ελληνικές επενδύσεις στους φορτιστές και τις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων, ο κ. Χατζηδάκης απάντησε: «Πιστεύω ότι θα έχουμε, έχουμε δώσει ισχυρά κίνητρα για τις περιοχές της απολιγνιτοποίησης, Δυτική Μακεδονία και Μεγαλόπολη, πιστεύω ότι θα υπάρξει ενδιαφέρον για τους φορτιστές και τις μπαταρίες».
Αναφορικά με την αποκρατικοποίηση της ΛΑΡΚΟ, διευκρίνισε: «Θα ξεκινήσουμε τον Οκτώβριο με τη ΛΑΡΚΟ η οποία είναι μια υπόθεση που σέρνεται εδώ και 35 χρόνια. Είμαστε αποφασισμένοι να κλείσουμε το θέμα, ελπίζω ότι θα βρεθεί κάποιος πλειοδότης που θα εκφράσει το ενδιαφέρον του αλλά σε κάθε περίπτωση το θέμα θα κλείσει. Η όποια αισιοδοξία μου βασίζεται στο ότι θα πουληθεί ελεύθερη βαρών, δεν θα κληρονομήσει κάποιος τα χρέη και τα προβλήματα της ΛΑΡΚΟ. Θα είναι ένα μοντέλο «αντίστοιχο» με την Ολυμπιακή».
Για τα ΕΛΠΕ, ανέφερε ότι «έχουν αλλάξει τα στοιχεία της αγοράς με την κρίση οπότε θα δούμε πως θα εξελιχθεί το πράγμα από πλευράς υδρογονανθράκων, τιμών πετρελαίου κλπ».
Για το ΔΕΔΔΗΕ, ο υπουργός δήλωσε: «Θα ξεκινήσει τον Νοέμβριο, γίνεται εκτός ΤΑΙΠΕΔ για αυτό θα πάει και πιο γρήγορα γιατί το ΤΑΙΠΕΔ έχει γραφειοκρατικές διαδικασίες οπότε υπολογίζουμε ότι μπορεί να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία την άνοιξη. Η εκτίμησή μας είναι ότι θα υπάρχει πάρα πολύ μεγάλο ενδιαφέρον».
Για την ΔΕΠΑ εμπορίας, τη ΔΕΠΑ υποδομών και την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου Καβάλας, σημείωσε: «Για τη ΔΕΠΑ υποδομών το όριο που έχουμε βάλει είναι να κλείσει τον Ιανουάριο η ιδιωτικοποιήση. Η ΔΕΠΑ εμπορίας θα πάει λίγο πιο μετά. Για την υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου έχει μπει ένα χρονικό όριο 30 Σεπτεμβρίου για τις πρώτες προσφορές να δούμε τι ενδιαφέρον θα εκδηλωθεί από την αγορά».
Ερωτηθείς ποιες πιστεύει ότι θα είναι οι αντιδράσεις στις ιδιωτικοποιήσεις, ο κ. Χατζηδάκης απάντησε: «Η αντιπολίτευση έτσι κι αλλιώς θα αντιδράσει γιατί όταν εμείς λέμε άσπρο λεει μαύρο, όταν λέμε μαύρο η αντιπολίτευση λεει άσπρο. Εκείνο το οποίο ξεχνάει ο ΣΥΡΙΖΑ είναι ότι οι ίδιοι είχανε κάνει ιδιωτικοποιήσεις... Εμείς πάντα έχουμε μια σημαία που είναι ξεκάθαρη υπέρ της ελεύθερης οικονομίας, του λιγότερου κράτους οι ίδιοι πότε από εδώ πότε από εκεί».
Για τη ΔΕΗ, δήλωσε: «Υπάρχει μια εξυγίανση που αποτυπώνεται στο ότι μεταξύ των άλλων εκεί που το πρώτο εξάμηνο του 2019 επί ΣΥΡΙΖΑ είχε περίπου 350 εκ. ζημιές τώρα έχει 50 εκατομμύρια κέρδη προ φόρων. Αυτό δεν σημαίνει ότι τα χρέη της ΔΕΗ τα συσσωρευμένα έχουν διαγραφεί ή ότι η ΔΕΗ ξαφνικά άλλαξε πλήρως, αυτό μόνο στα κινούμενα σχέδια γίνεται, απλώς είπα ότι η ΔΕΗ έχει βγει από την «εντατική» που ήταν και κάνει τα πρώτα της βήματα σαν κανονική επιχείρηση και παράλληλα θα κάνει και άλλα βήματα προς την κατεύθυνση της εξυγίανσης και του εκσυγχρονισμού της με 4-5 κινήσεις που είναι μπροστά. Η μια είναι η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΔΔΗΕ που αυτό θα είναι μια ταμειακή ένεση. Το δεύτερο είναι η απολιγνιτοποίηση που πέραν του περιβαλλοντικούς της προσήμου έχει και οικονομικό ενδιαφέρον. Αύριο θα ανακοινώσουμε ένα πολύ ενδιαφέρον συνολικό σχέδιο της κυβέρνησης για την απολιγνιτοποίηση».
Αναφορικά με την απολιγνιτοποιήση και τους εργαζόμενους, επισήμανε: «Είναι δύο πράγματα, το ένα είναι η ΔΕΗ ως επιχείρηση, το δεύτερο είναι όλες οι οικονομικές δραστηριότητες στη Δυτική Μακεδονία και στη Μεγαλόπολη. Ο στόχος είναι στη μεν ΔΕΗ να καλυφθούν με προγράμματα εθελούσιας εξόδου αυτοχρηματοδοτούμενα δηλαδή που δεν θα επιβαρύνουν τα ασφαλιστικά ταμεία και τους φορολογούμενους και θα αποσβεστούν σε δύο χρόνια οι εργαζόμενοι στη ΔΕΗ. Για εκτός ΔΕΗ θα ξεκινήσουν προγράμματα τα οποία θα είναι μεγάλη κλίμακας και τα προγράμματα αυτά θα έχουνε σκοπό μέχρι να γίνουν οι όποιες επενδύσεις και οι νέες δραστηριότητες, θα έχουν ως σκοπό αυτοί που σήμερα σκάβουν των επιχειρήσεων των εργολαβικών από τη ΔΕΗ αύριο να σκεπάζουν. Να το πω σχηματικά αυτοί που δουλεύουν σήμερα στα ορυχεία αύριο θα δουλεύουν στην αποκατάσταση των ορυχείων».
«Είμαστε η μόνη χώρα στην Ευρώπη που δεν έχει εφαρμόσει το target model, που είναι ένα μοντέλο απελευθέρωσης της αγοράς ενέργειας και είμαστε αποφασισμένοι να το τρέξουμε όσο πιο γρήγορα γίνεται γιατί μέσω του ανταγωνισμού πέφτουν οι τιμές. Το δεύτερο που κάνουμε είναι η απολιγνιτοποίηση γιατί όταν βγάλεις τον ακριβό λιγνίτη και από αυτό πέφτουν οι τιμές, και το τρίτο πράγμα είναι οι συνδέσεις με τη Βουλγαρία, την Ιταλία και τις γειτονικές μας χώρες συνολικά γιατί έτσι λειτουργεί καλύτερα η αγορά και όταν λειτουργείς την αγορά καλύτερα έχει και τις προϋποθέσεις να πέσουν οι τιμές. Ουσιαστικά σας περιγράφω ένα μοντέλο αγοράς για την ενέργεια», υπογράμμισε ο ίδιος.