Διγαλάκης στο parapolitika.gr: Τα Πανεπιστήμια αλλάζουν – Έρχονται προσλήψεις, ανταποδοτικές υποτροφίες, κοινά πτυχία και… φροντιστήρια για τους φοιτητές
Η πανδημία του κοροναϊού πήγε πίσω τα σχέδια για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, ωστόσο ο νέος Νόμος Πλαίσιο θα καταρτιστεί σύντομα και θα φέρει αλλαγές .
Ένα από τα βασικά στοιχεία που θα δούμε για πρώτη φορά είναι και η δυνατότητα που θα δίνεται σε ένα τμήμα να παρέχει περισσότερα Προγράμματα Σπουδών σε συνεργασία με άλλα τμήματα είτε του ίδιου είτε άλλου Πανεπιστημίου.
Από τα βασικά χαρακτηριστικά του νέου νόμου, σύμφωνα με τον υφυπουργό Παιδείας, Βασίλη Διγαλάκη, ο οποίος μίλησε στο parapolitika.gr, είναι τα «κοινά πτυχία» από τα προγράμματα διαφορετικών επιστημών, τα οποία θα θεσμοθετηθούν για πρώτη φορά στη χώρα, και θα μπορούν να δίνονται από δύο διαφορετικά τμήματα πανεπιστημίων. Επίσης για πρώτη φορά θα δημιουργηθούν φροντιστήρια που θα μπορούν να παρακολουθούν οι φοιτητές μετά τις διαλέξεις.
Υπήρχε ξεκάθαρη ικανοποίηση από τους φοιτητές όχι μόνο του Ανοικτού Πανεπιστημίου αλλά και όλων των σχολών σε σχέση με το πως λειτούργησε το συγκεκριμένο σύστημα.
Το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο από τη φύση του καλλιεργεί την εξ αποστάσεως εκπαίδευση οπότε σύμφωνα και με την βούληση της διοίκησης του Πανεπιστημίου είναι μία μέθοδος την οποία θα χρησιμοποιείται στο μέλλον μόνιμα.
Όσον αφορά τα υπόλοιπα πανεπιστήμια ωστόσο ο στόχος μας ήταν να γυρίσουν οι φοιτητές στο πανεπιστήμιο από το χειμερινό εξάμηνο γιατί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι κάτι που μπορεί να βοηθήσει και να συμπληρώσει τη διδασκαλία αλλά δεν μπορεί να αντικαταστήσει την δια ζώσης παρουσία των φοιτητών στο πανεπιστήμιο.
Καθως επανήλθαμε σε μία κανονικότητα στην καθημερινότητα μας επανηλθαμε και στα πανεπιστήμια με όλα τα αναγκαία μέτρα προφύλαξης φυσικά.
Προχωρήσαμε λοιπόν σε ένα μεικτό σύστημα το χειμερινό εξάμηνο, δηλαδή οι διαλέξεις σε μαθήματα που έχουν πολλούς εγγεγραμμένους φοιτητές- περισσότερους από 50- θα γίνονται εξ αποστάσεως, διαδικτυακά.
Μαθήματα με λιγότερους εγγεγραμμένους φοιτητές, τα οποία μπορεί να είναι για παράδειγμα κάποια μαθήματα επιλογής ή κάποια μαθήματα κατεύθυνσης , αυτά θα γίνονται με φυσική παρουσία όπως επίσης με φυσική παρουσία θα γίνονται και τα εργαστήρια και οι εργαστηριακές ασκήσεις σε σχολές επιστημών και υγείας.
Φροντιστήρια στα Πανεπιστήμια
Από τις επόμενες κιόλας εβδομάδες θα τεθεί σε εφαρμογή μια νέα υπηρεσία για τους φοιτητές, τα φροντιστήρια που θα βοηθούν σε απορίες και θα καλύπτουν επιπρόσθετα με τις διαλέξεις, απορίες και κενά.
«Για να ενισχύσουμε την επιστροφή των φοιτητών στα πανεπιστήμια, ακόμα και για τα μαθήματα που έχουν πάνω από 50 φοιτητές, συστήνουμε να δημιουργηθούν φροντιστήρια ενισχυτικής διδασκαλίας, φροντιστήρια μικρότερων ομάδων δηλαδή, προκειμένου μετά την διάλεξη της θεωρίας να γίνεται να γίνεται να γίνεται μία μικρή συζήτηση για καλύτερη εμπέδωση των όσων διδάχτηκαν τα παιδιά» εξηγεί στο parapolitika.gr o κύριος Διγαλάκης και εξηγεί
«Τα φροντιστήρια μπορεί να γίνονται από τους ίδιους καθηγητές που κάνουν τις διαλέξεις αλλά παράλληλα ενισχύουμε τα πανεπιστήμια ναι 2000 θέσεις υποτρόφων ( μεταπτυχιακοί φοιτητές η υποψήφιοι διδάκτορες) με χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ οι οποίοι θα βοηθήσουν σε αυτή την προσπάθεια με την ενισχυτική διδασκαλία σε μικρότερες ομάδες. Πρόκειται για ανταποδοτικες υποτροφιες. Δηλαδή οι μεταπτυχιακοί καί οι υποψήφιοι διδάκτορες θα παίρνουν την υποτροφία και θα έχουν την υποχρέωση να συνεισφέρουν και να βοηθούν στο διδακτικό έργο.
Πρόκειται Μάλιστα για ένα μέτρο που θα εφαρμοστεί άμεσα καθώς ειδικά πανεπιστήμια έχουν ενημερωθεί για τις επόμενες μέρες θα σταλούν οδηγίες σχετικά με το πώς θα λειτουργήσει και πώς Θα προχωρήσουν τις διαδικασίες για την απονομή αυτών των υποτροφιών»
Αναφορικά με τον νέο νόμο Πλαίσιο που περιμένουμε για την τριτοβάθμια εκπαίδευση ποιες οι αλλαγές που θα εφαρμοστούν στα πανεπιστημια;
Πρόκειται για ένα νόμο Πλαίσιο που θα ψηφιστεί μέσα στους επόμενους μήνες, όπως ανακοίνωσε και ο πρωθυπουργός από τη Θεσσαλονίκη. Εξετάζονται πολλές αλλαγές και βελτιώσεις. Σχετικά με την εισαγωγή των μαθητών στα πανεπιστήμια εξετάζονται κριτήρια προκειμένου να αντιμετωπιστεί αυτό το φαινόμενο που είχαμε φέτος αλλά και προηγούμενα χρόνια όπου πολλοί φοιτητές και πολλά πανεπιστημιακά τμήματα είχαν βάση κάτω από τα 10.000 μόρια.
Αναφορικά με τα διπλά πτυχία ο κύριος Διγαλάκης επεσήμανε
Στα ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών που θεσμοθετήσαμε τον περασμένο Ιούνιο, δίνουμε τη δυνατότητα στους αλλοδαπούς φοιτητές αυτά τα προγράμματα να είναι και προγράμματα συνεργασίας είτε για παράδειγμα δύο τμημάτων του ίδιου πανεπιστημίου είτε τμημάτων διαφορετικών διαφορετικών πανεπιστημίων δηλαδή κοινά προγράμματα ή διπλά διπλά προγράμματα σπουδών είτε συνεργασία ενός Ελληνικού Πανεπιστημίου με ένα πανεπιστήμιο της αλλοδαπής.
Τα κοινά προγράμματα είναι προγράμματα που ενισχύουν την διεπιστημονικότητα, δίνουν τη δυνατότητα στα πανεπιστήμια να εκσυγχρονίσουν τον προγραμματισμό τους μέσω συνεργασιών τμημάτων που μπορούν να δώσουν ένα πιο σύγχρονο αντικείμενο και για αυτό το λόγο αυτή η δυνατότητα θα επεκταθεί και στα ελληνόγλωσσα προγράμματα, δηλαδή με το νέο νόμο Πλαίσιο, θα δίνεται η δυνατότητα να μπορούν να συνεργάζονται τμήματα όπως για παράδειγμα ένα τμήμα μαθηματικών και ένα τμήμα βιολογίας και να βγάλουν ένα πρόγραμμα κοινό πάνω σε μαθηματικά μοντέλα για βιολογία.
Πρόκειται δηλαδή για ένα διπλό πτυχίο Όπου ο φοιτητής σπουδάζει για ένα για ένα σπουδάζει για ένα φοιτητής σπουδάζει για ένα για ένα σπουδάζει για ένα για ένα μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και παίρνει δύο ειδικότητες.
Σχετικά με τα τμήματα και τις Σχολές που ήδη υπάρχουν, θα υπάρξει κάποια αναπροσαρμογή; Θα μειωθούν τμήματα ή θα συμπτυχθούν κάποια;
Εχουμε δώσει αρμοδιότητες στην Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, να εισηγείται για την αναδιάρθρωση του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και είναι μία διαδικασία συγκεκριμένη που θα ακολουθεί με αυτό τον τρόπο, δηλαδή θα υπάρξει εισήγηση για οποιαδήποτε αλλαγή στον χάρτη και στη συνέχεια θα ακολουθήσουν οι πολιτικές αποφάσεις.
Στόχος σίγουρα είναι να έχουμε προγράμματα σπουδών που να είναι περισσότερο συνδεδεμένα με την αγορά εργασίας και να προσφέρουν καλύτερες προοπτικές επαγγελματικής απασχόλησης στους αποφοίτους.
Η ανάγκη για αλλαγή φαίνεται και από το γεγονός ότι αρκετά τμήματα έχουν πολύ χαμηλή βάση εισαγωγής. Ένας από τους παράγοντες πού οφείλεται το γεγονός αυτό είναι ότι το αντικείμενο του Τμήματος είναι τέτοιο που δεν ελκύει τους υποψηφίους, γιατί δεν βλέπουν σε αυτό καλές προοπτικές επαγγελματικής απασχόλησης οπότε πρέπει σίγουρα να εξεταστεί η αλλαγή προσανατολισμού και πιθανότατα και του αντικειμένου που προσφέρει.
Ένα από τα βασικά στοιχεία που θα δούμε για πρώτη φορά είναι και η δυνατότητα που θα δίνεται σε ένα τμήμα να παρέχει περισσότερα Προγράμματα Σπουδών σε συνεργασία με άλλα τμήματα είτε του ίδιου είτε άλλου Πανεπιστημίου.
Από τα βασικά χαρακτηριστικά του νέου νόμου, σύμφωνα με τον υφυπουργό Παιδείας, Βασίλη Διγαλάκη, ο οποίος μίλησε στο parapolitika.gr, είναι τα «κοινά πτυχία» από τα προγράμματα διαφορετικών επιστημών, τα οποία θα θεσμοθετηθούν για πρώτη φορά στη χώρα, και θα μπορούν να δίνονται από δύο διαφορετικά τμήματα πανεπιστημίων. Επίσης για πρώτη φορά θα δημιουργηθούν φροντιστήρια που θα μπορούν να παρακολουθούν οι φοιτητές μετά τις διαλέξεις.
Αναλυτικά όσα είπε ο κ. Διγαλάκης στο parapolitika.gr:
Έρευνα του ανοιχτού Πανεπιστημίου έδειξε ότι 78,62% των φοιτητών επιθυμούσαν να συνεχίσουν τις εξετάσεις να γίνονται εξ αποστασεως. Υπάρχει σκέψη για μόνιμη εξέταση εξ αποστάσεως όπου αυτό είναι δυνατόν;Υπήρχε ξεκάθαρη ικανοποίηση από τους φοιτητές όχι μόνο του Ανοικτού Πανεπιστημίου αλλά και όλων των σχολών σε σχέση με το πως λειτούργησε το συγκεκριμένο σύστημα.
Το Ανοιχτό Πανεπιστήμιο από τη φύση του καλλιεργεί την εξ αποστάσεως εκπαίδευση οπότε σύμφωνα και με την βούληση της διοίκησης του Πανεπιστημίου είναι μία μέθοδος την οποία θα χρησιμοποιείται στο μέλλον μόνιμα.
Όσον αφορά τα υπόλοιπα πανεπιστήμια ωστόσο ο στόχος μας ήταν να γυρίσουν οι φοιτητές στο πανεπιστήμιο από το χειμερινό εξάμηνο γιατί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση είναι κάτι που μπορεί να βοηθήσει και να συμπληρώσει τη διδασκαλία αλλά δεν μπορεί να αντικαταστήσει την δια ζώσης παρουσία των φοιτητών στο πανεπιστήμιο.
Καθως επανήλθαμε σε μία κανονικότητα στην καθημερινότητα μας επανηλθαμε και στα πανεπιστήμια με όλα τα αναγκαία μέτρα προφύλαξης φυσικά.
Προχωρήσαμε λοιπόν σε ένα μεικτό σύστημα το χειμερινό εξάμηνο, δηλαδή οι διαλέξεις σε μαθήματα που έχουν πολλούς εγγεγραμμένους φοιτητές- περισσότερους από 50- θα γίνονται εξ αποστάσεως, διαδικτυακά.
Μαθήματα με λιγότερους εγγεγραμμένους φοιτητές, τα οποία μπορεί να είναι για παράδειγμα κάποια μαθήματα επιλογής ή κάποια μαθήματα κατεύθυνσης , αυτά θα γίνονται με φυσική παρουσία όπως επίσης με φυσική παρουσία θα γίνονται και τα εργαστήρια και οι εργαστηριακές ασκήσεις σε σχολές επιστημών και υγείας.
Φροντιστήρια στα Πανεπιστήμια
Από τις επόμενες κιόλας εβδομάδες θα τεθεί σε εφαρμογή μια νέα υπηρεσία για τους φοιτητές, τα φροντιστήρια που θα βοηθούν σε απορίες και θα καλύπτουν επιπρόσθετα με τις διαλέξεις, απορίες και κενά.
«Για να ενισχύσουμε την επιστροφή των φοιτητών στα πανεπιστήμια, ακόμα και για τα μαθήματα που έχουν πάνω από 50 φοιτητές, συστήνουμε να δημιουργηθούν φροντιστήρια ενισχυτικής διδασκαλίας, φροντιστήρια μικρότερων ομάδων δηλαδή, προκειμένου μετά την διάλεξη της θεωρίας να γίνεται να γίνεται να γίνεται μία μικρή συζήτηση για καλύτερη εμπέδωση των όσων διδάχτηκαν τα παιδιά» εξηγεί στο parapolitika.gr o κύριος Διγαλάκης και εξηγεί
«Τα φροντιστήρια μπορεί να γίνονται από τους ίδιους καθηγητές που κάνουν τις διαλέξεις αλλά παράλληλα ενισχύουμε τα πανεπιστήμια ναι 2000 θέσεις υποτρόφων ( μεταπτυχιακοί φοιτητές η υποψήφιοι διδάκτορες) με χρηματοδότηση μέσω ΕΣΠΑ οι οποίοι θα βοηθήσουν σε αυτή την προσπάθεια με την ενισχυτική διδασκαλία σε μικρότερες ομάδες. Πρόκειται για ανταποδοτικες υποτροφιες. Δηλαδή οι μεταπτυχιακοί καί οι υποψήφιοι διδάκτορες θα παίρνουν την υποτροφία και θα έχουν την υποχρέωση να συνεισφέρουν και να βοηθούν στο διδακτικό έργο.
Πρόκειται Μάλιστα για ένα μέτρο που θα εφαρμοστεί άμεσα καθώς ειδικά πανεπιστήμια έχουν ενημερωθεί για τις επόμενες μέρες θα σταλούν οδηγίες σχετικά με το πώς θα λειτουργήσει και πώς Θα προχωρήσουν τις διαδικασίες για την απονομή αυτών των υποτροφιών»
Αναφορικά με τον νέο νόμο Πλαίσιο που περιμένουμε για την τριτοβάθμια εκπαίδευση ποιες οι αλλαγές που θα εφαρμοστούν στα πανεπιστημια;
Πρόκειται για ένα νόμο Πλαίσιο που θα ψηφιστεί μέσα στους επόμενους μήνες, όπως ανακοίνωσε και ο πρωθυπουργός από τη Θεσσαλονίκη. Εξετάζονται πολλές αλλαγές και βελτιώσεις. Σχετικά με την εισαγωγή των μαθητών στα πανεπιστήμια εξετάζονται κριτήρια προκειμένου να αντιμετωπιστεί αυτό το φαινόμενο που είχαμε φέτος αλλά και προηγούμενα χρόνια όπου πολλοί φοιτητές και πολλά πανεπιστημιακά τμήματα είχαν βάση κάτω από τα 10.000 μόρια.
Αναφορικά με τα διπλά πτυχία ο κύριος Διγαλάκης επεσήμανε
Στα ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών που θεσμοθετήσαμε τον περασμένο Ιούνιο, δίνουμε τη δυνατότητα στους αλλοδαπούς φοιτητές αυτά τα προγράμματα να είναι και προγράμματα συνεργασίας είτε για παράδειγμα δύο τμημάτων του ίδιου πανεπιστημίου είτε τμημάτων διαφορετικών διαφορετικών πανεπιστημίων δηλαδή κοινά προγράμματα ή διπλά διπλά προγράμματα σπουδών είτε συνεργασία ενός Ελληνικού Πανεπιστημίου με ένα πανεπιστήμιο της αλλοδαπής.
Τα κοινά προγράμματα είναι προγράμματα που ενισχύουν την διεπιστημονικότητα, δίνουν τη δυνατότητα στα πανεπιστήμια να εκσυγχρονίσουν τον προγραμματισμό τους μέσω συνεργασιών τμημάτων που μπορούν να δώσουν ένα πιο σύγχρονο αντικείμενο και για αυτό το λόγο αυτή η δυνατότητα θα επεκταθεί και στα ελληνόγλωσσα προγράμματα, δηλαδή με το νέο νόμο Πλαίσιο, θα δίνεται η δυνατότητα να μπορούν να συνεργάζονται τμήματα όπως για παράδειγμα ένα τμήμα μαθηματικών και ένα τμήμα βιολογίας και να βγάλουν ένα πρόγραμμα κοινό πάνω σε μαθηματικά μοντέλα για βιολογία.
Πρόκειται δηλαδή για ένα διπλό πτυχίο Όπου ο φοιτητής σπουδάζει για ένα για ένα σπουδάζει για ένα φοιτητής σπουδάζει για ένα για ένα σπουδάζει για ένα για ένα μεγαλύτερο χρονικό διάστημα και παίρνει δύο ειδικότητες.
Σχετικά με τα τμήματα και τις Σχολές που ήδη υπάρχουν, θα υπάρξει κάποια αναπροσαρμογή; Θα μειωθούν τμήματα ή θα συμπτυχθούν κάποια;
Εχουμε δώσει αρμοδιότητες στην Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, να εισηγείται για την αναδιάρθρωση του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και είναι μία διαδικασία συγκεκριμένη που θα ακολουθεί με αυτό τον τρόπο, δηλαδή θα υπάρξει εισήγηση για οποιαδήποτε αλλαγή στον χάρτη και στη συνέχεια θα ακολουθήσουν οι πολιτικές αποφάσεις.
Στόχος σίγουρα είναι να έχουμε προγράμματα σπουδών που να είναι περισσότερο συνδεδεμένα με την αγορά εργασίας και να προσφέρουν καλύτερες προοπτικές επαγγελματικής απασχόλησης στους αποφοίτους.
Η ανάγκη για αλλαγή φαίνεται και από το γεγονός ότι αρκετά τμήματα έχουν πολύ χαμηλή βάση εισαγωγής. Ένας από τους παράγοντες πού οφείλεται το γεγονός αυτό είναι ότι το αντικείμενο του Τμήματος είναι τέτοιο που δεν ελκύει τους υποψηφίους, γιατί δεν βλέπουν σε αυτό καλές προοπτικές επαγγελματικής απασχόλησης οπότε πρέπει σίγουρα να εξεταστεί η αλλαγή προσανατολισμού και πιθανότατα και του αντικειμένου που προσφέρει.