Ο Παναγιώτης Πικραμμένος στα Παραπολιτικά: Εξετάζουμε τη μείωση των Ανεξάρτητων Αρχών
«Πολλές από αυτές δεν είναι πράγματι Αρχές, αλλά απλές υπηρεσίες που, για διάφορους λόγους, έχουν αναβαθμιστεί σε Αρχές», τονίζει σε συνέντευξή του στην εφημερίδα Παραπολιτικά ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης -και πρώην πρωθυπουργός- Παναγιώτης Πικραμμένος
Πρέπει να εξασφαλίσουμε πολύ γερό αμυντικό σύστημα, διότι δεν θα απαλλαγούμε εύκολα από τις διεκδικήσεις του γείτονά μας», τονίζει μιλώντας στην εφημερίδα Παραπολιτικά ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης -και πρώην πρωθυπουργός- Παναγιώτης Πικραμμένος.
Σε μια από τις σπάνιες συνεντεύξεις του, ο κ. Πικραμμένος τονίζει ότι δεν είναι τώρα η κατάλληλη στιγμή για επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια, ενώ στέλνει ένα μήνυμα προς την Αγκυρα ότι, αν επιλέξει τη σύγκρουση με την Ευρωπαϊκή Ενωση, «θα πρέπει να γνωρίζει ότι θα υπάρξουν συνέπειες για την ίδια».
Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης αποκαλύπτει ότι είναι υπό εξέταση η μείωση του αριθμού των Ανεξάρτητων Αρχών, για τί «πολλές από αυτές δεν είναι πράγματι Αρχές, αλλά απλές υπηρεσίες που, για διάφορους λόγους, έχουν αναβαθμιστεί σε Αρχές».
Ως προς το lockdown, επισημαίνει ότι, αν όλα πάνε καλά, θα γίνει άρση την 1η Δεκεμβρίου, όχι όμως ολική, αλλά «σταδιακή και ελεγχόμενη καθημερινά».
Κύριε αντιπρόεδρε, το δεύτερο κύμα της πανδημίας χτυπά σκληρά τη χώρα μας. Τι πήγε στραβά και «ξέφυγε» η καμπύλη των κρουσμάτων; Θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί ένα δεύτερο lockdown;
Ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση αντιμετωπίζουν την απειλή του κορονοϊού με μεγάλη προσοχή από την πρώτη στιγμή, κάτι που απέδειξε και η επιτυχημένη αντιμετώπιση του πρώτου κύματος της πανδημίας. Η λήψη των νέων αυστηρών περιοριστικών μέτρων με καθολικές ή μερικές απαγορεύσεις, έχει αποφασιστεί στο σύνολο των κρατών παγκοσμίως που πλήττονται από την πανδημία. Οι επιδημίες έχουν κύματα και εξάρσεις. Και σε άλλες επιδημίες η δεύτερη φάση είχε πιο βαριά περιστατικά. Η κυβέρνηση με βάση τα επιστημονικά επιδημιολογικά δεδομένα της ειδικής επιτροπής λοιμωξιολόγων κινήθηκε προληπτικά και προχώρησε σε ένα καινούργιο, δεύτερο lockdown. Στόχος μας ο περιορισμός της κινητικότητας με σκοπό τον έλεγχο της διασποράς. Επιχειρούμε να μπει ένα «φρένο». Η εκθετική αύξηση ήρθε στη χώρα μας το τελευταίο διάστημα και μας βρήκε αντιμέτωπους με νέες προκλήσεις, όπως η μετάλλαξη του ιού και η μεγαλύτερη μεταδοτικότητά του, αλλά έτοιμους να προχωρήσουμε σε αποφασιστικές ενέργειες για την προστασία της κοινωνίας. Και οι πολίτες, όμως, δεν πρέπει να εφησυχάζουν. Η ζωή είναι το πολυτιμότερο αγαθό και θα την προστατεύσουμε όλοι μαζί.
Οι εργαζόμενοι και οι επιχειρηματίες αγωνιούν για την επιστροφή σε μια μερική, έστω, «κανονικότητα». Πότε θα αποφασιστεί και από τι θα εξαρτηθεί η άρση του lockdown;
Η ανησυχία είναι εύλογη και αποτελεί ένα πολύ σοβαρό ζήτημα. Θα πορευθούμε με βάση τις εισηγήσεις των ειδικών. Συγκεντρώνουν και αξιολογούν τα επιδημιολογικά δεδομένα. Το βασικό κριτήριο είναι ο περιορισμός της διασποράς και η προστασία του συστήματος Υγείας. Η αρχική και βασική στόχευση είναι από 1η Δεκεμβρίου να βγούμε σταδιακά και πάλι από το lockdown. Ομως, η επαναφορά θα είναι σταδιακή και ελεγχόμενη καθημερινά, προκειμένου να καταστεί εφικτό να λειτουργήσει η αγορά, σε όσο το δυνατόν πιο κανονικούς ρυθμούς, την περίοδο των Χριστουγέννων. Είναι ιδιαιτέρως κρίσιμη, όπως και στο πρώτο lockdown, η συνειδητοποίηση των μέτρων. Η επιπολαιότητα και η ανευθυνότητα δεν έχουν θέση αυτή την περίοδο. Κοστίζουν σε ανθρώπινες ζωές. Η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να είναι αυστηρή με όσους θέτουν σε κίνδυνο την υγεία και τη ζωή των υπολοίπων. Είναι τέλος για μένα πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε, ιδίως οι νέοι, ότι, μην εκθέτοντας τον εαυτό μας σε άσκοπους κινδύνους και περιφρουρώντας την υγεία μας, δεν εξασφαλίζουμε μόνο την επιβίωση μας. Μειώνοντας τα κρούσματα με την υπεύθυνη στάση μας, επιτρέπουμε το άνοιγμα και τη λειτουργία της οικονομίας, κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα την εξεύρεση θέσεων εργασίας, τη μείωση της ανεργίας και γενικά την ομαλή επιστροφή στην κανονικότητα.
Τον τελευταίο χρόνο η Ελλάδα έχει υπογράψει συμφωνία για τις θαλάσσιες ζώνες με την Ιταλία, μερικώς με την Αίγυπτο κι έχει συμφωνήσει να προσφύγει με την Αλβανία, αν χρειαστεί, στο δικαστήριο της Χάγης. Ποια πρέπει να είναι η επόμενη κίνηση στη «σκακιέρα»; Ορισμένοι ζητούν την επέκταση της αιγιαλίτιδας ζώνης στα 12 ναυτικά μίλια.
Προσωπικά δεν θεωρώ ότι είναι η κατάλληλη στιγμή για επέκταση στα 12 μίλια, όταν έχουμε πλοία τα οποία διέρχονται πλησίον των χωρικών μας υδάτων. Η κατάσταση χρειάζεται ψυχραιμία και σύνεση. Κόκκινη γραμμή παραμένει ασφαλώς η εθνική μας κυριαρχία και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα. Το πότε, όμως, θα προχωρήσουμε στην επέκταση των 12 μιλίων θα το κρίνει ο πρωθυπουργός. Μέχρι εκείνη τη στιγμή, εμείς πρέπει να δραστηριοποιηθούμε σε όλους τους απαραίτητους τομείς προκειμένου να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες συνθήκες. Αυτό συνιστά υποχρέωση κάθε υπεύθυνης κυβέρνησης. Ηδη, έχει δραστηριοποιηθεί η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός στον τομέα της διπλωματίας. Εχει εξασφαλίσει πια, πράγμα το οποίο είναι πάρα πολύ ουσιαστικό και δεν ξέρω αν έχει γίνει πλήρως αντιληπτό ακόμη, να είναι ισοδύναμος συνομιλητής και εταίρος με τους ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ταυτόχρονα, όμως, πιστεύω ότι πρέπει να θωρακίσουμε και τη χώρα, εξοπλίζοντάς την πλήρως. Πρέπει να εξασφαλίσουμε πολύ γερό αμυντικό σύστημα. Διότι δεν θα απαλλαγούμε εύκολα από τις διεκδικήσεις του γείτονά μας.
Η Σύνοδος Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ενωσης του Δεκεμβρίου πλησιάζει. Εφτασε η ώρα των κυρώσεων για την Τουρκία;
Η Σύνοδος Κορυφής του Δεκεμβρίου είναι ένα σημαντικό ορόσημο, διότι θα πρέπει οι ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, μετά την απόφαση του προηγούμενου Συμβουλίου, να επανεκτιμήσουν τη συμπεριφορά της Τουρκίας στο μεσοδιάστημα. Η διεθνής κοινότητα καλείται να αποφασίσει να δώσει μια απάντηση στην τουρκική επιθετικότητα. Ο πρωθυπουργός εξήγησε τους τελευταίους μήνες προς όλους τους ομολόγους του ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζει τόσο η χώρα μας όσο και η Ευρωπαϊκή Ενωση στην ευρύτερη περιοχή. Ανέλυσε τις επιπτώσεις της τουρκικής παραβατικότητας στη Λιβύη, στη Συρία, στο Ιράκ, στον Καύκασο, ακόμα και στις θάλασσες γύρω από την Κυπριακή Δημοκρατία και στην Ανατολική Μεσόγειο, δηλαδή νότια του Καστελλορίζου και άλλων ελληνικών νησιών. Τέλος, εξήγησε πως η χώρα, η οποία με διάφορα προσχήματα και προκλήσεις αρνείται να προσέλθει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, ώστε οι όποιες διαφορές να λυθούν στο πλαίσιο του Διεθνούς Δικαίου, είναι η ίδια χώρα-παραβάτης, η Τουρκία. Στο σημείο αυτό χαιρετίζω την πρόταση του πρωθυπουργού για την επιβολή εμπάργκο όπλων από χώρες της Ε.Ε. στην Τουρκία. Επαφίεται, λοιπόν, στην Τουρκία να αποφασίσει αν θέλει μια εποικοδομητική σχέση με την Ευρώπη ή εάν θέλει τη σύγκρουση. Σε περίπτωση που επιλέξει τη δεύτερη εναλλακτική, θα πρέπει να γνωρίζει ότι θα υπάρξουν συνέπειες για την ίδια.
Εκτιμάτε ότι η εκλογή του Τζο Μπάιντεν στην προεδρία των ΗΠΑ μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα στην ευρύτερη περιοχή μας; Είστε γενικώς ικανοποιημένος από τη στάση των συμμάχων και εταίρων μας έναντι της τουρκικής προκλητικότητας;
Πιστεύω ότι ο εκλεγμένος πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, Τζο Μπάιντεν, παραμένει αληθινός φίλος της Ελλάδας και είμαι βέβαιος ότι υπό την προεδρία του η σχέση μεταξύ των χωρών μας θα γίνει ακόμα πιο ισχυρή. Οι ΗΠΑ είναι σημαντικός εταίρος και ισχυρός παράγοντας σταθερότητας στην περιοχή και, ενδεχομένως, τώρα λιγότερο απρόβλεπτος. Νομίζω, λοιπόν, ότι έχουμε ενώπιόν μας μια εξαιρετική ευκαιρία περαιτέρω σύσφιγξης των σχέσεων των χωρών μας. Είχαν αναθερμανθεί σε οικονομικό και στρατιωτικό επίπεδο τους τελευταίους μήνες και νομίζω πως εφεξής τα πράγματα θα πάνε ακόμα καλύτερα, επισπεύδοντας, έτσι, τα όποια οφέλη και για τις δύο χώρες.
Εχετε φτάσει μέχρι την κορυφή στην πυραμίδα της Δικαιοσύνης στη χώρα μας και γνωρίζετε άριστα τη λειτουργία της. Πώς θα γίνει εφικτό, επιτέλους, να περιοριστεί η καθυστέρηση στην απονομή δικαιοσύνης, ένα πρόβλημα που ταλανίζει τη χώρα εδώ και δεκαετίες;
Το πώς θα γίνει τεχνικά έχει περιγραφεί σε πάμπολλες μελέτες, άρθρα και ομιλίες. Κατά τη γνώμη μου, όμως, δεν αρκεί να θεσμοθετηθούν οι μεταρρυθμίσεις. Χρειάζεται να υιοθετηθούν από τους δικαστικούς λειτουργούς και όσους συμβάλλουν στην απονομή της δικαιοσύνης, να γίνουν δηλαδή ιδιοκτησία τους. Να κατανοήσουν όλοι ότι είναι προς το δικό τους όφελος να εγκαταλείψουν μια παρωχημένη νοοτροπία και εικόνα που εμφανίζει τη Δικαιοσύνη να λειτουργεί σαν μια προβληματική δημόσια υπηρεσία και τους δικαστικούς λειτουργούς σαν οιονεί δημοσίους υπαλλήλους. Και αυτό διότι η Δικαιοσύνη είναι το έσχατο καταφύγιο, κυρίως για τους αδύναμους και αυτούς που έχουν ανάγκη. Αυτό που ίσως να μην έχει γίνει αντιληπτό είναι ότι η έγκαιρη και αποτελεσματική απονομή της Δικαιοσύνης ωφελεί πρώτιστα τους πολλούς. Ταλαιπωρούνται και βασανίζονται κυρίως αυτοί που δεν έχουν ούτε τα μέσα ούτε τις οικονομικές αντοχές να περιμένουν για δεκαετίες να τελεσιδικήσει μια υπόθεση. Για αυτό και, κατά τη γνώμη μου, η προώθηση των μεταρρυθμίσεων και στον τομέα της Δικαιοσύνης πρέπει να είναι μια πανεθνική προσπάθεια. Πρέπει όλοι από κοινού, Πολιτεία, δικαστές και δικηγόροι, να δούμε πώς θα επιτύχουμε τη «δίκαιη δίκη», δηλαδή μια γρήγορη και αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης. Πρέπει να δούμε πώς μέσα από τον διάλογο θα βελτιώσουμε την κατάσταση. Από τη θέση που κατέχω, ήδη εργάζομαι συστηματικά προς την κατεύθυνση αυτή και θα αφιερώσω όλες μου τις δυνάμεις για την επίτευξη του στόχου.
Εξετάζετε ενδεχόμενη μείωση του αριθμού των Ανεξάρτητων Αρχών στη χώρα μας και μεταρρυθμίσεις στον τρόπο λειτουργίας τους;
Η λειτουργία των Ανεξαρτήτων Αρχών είναι ένα πολυπαραγοντικό ζήτημα. Κάθε παρέμβαση στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας τους πρέπει να είναι αποτέλεσμα προβληματισμού και επιστημονικών εισηγήσεων, ώστε να μην αλλοιώνεται ο ανεξάρτητος χαρακτήρας τους. Για να απαντήσω, όμως, στο ερώτημά σας, ναι, εξετάζουμε ενδεχόμενη μείωση του αριθμού τους, γιατί πολλές από αυτές δεν είναι πράγματι Αρχές, αλλά απλές υπηρεσίες που, για διάφορους λόγους, έχουν αναβαθμιστεί σε Αρχές. Είναι μια δύσκολη δουλειά, αλλά είμαι στην ευχάριστη θέση να πω ότι στην αρμόδια ομάδα εργασίας συμμετέχουν οι πιο κατάλληλοι και ικανοί άνθρωποι. Εργαζόμαστε, επομένως, με συστηματικό τρόπο ώστε να εκλογικευτεί η κατάσταση.
Η κυβέρνηση συμπλήρωσε 16 μήνες ζωής. Εκτιμάτε ότι χρήζει ανανέωσης στα πρόσωπα και τη δομή της, μέσω ενός ανασχηματισμού;
Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη παρέλαβε μια κουρασμένη και απογοητευμένη κοινωνία τον Ιούλιο του 2019. Η επιλογή, όμως, νέων και αξιόλογων στελεχών, με σύγχρονες και καινοτόμες ιδέες, άλλαξε αμέσως την εικόνα και έδωσε μια νέα δυναμική. Και τη στιγμή που η χώρα είχε αρχίσει να βρίσκει και πάλι τα βήματά της, μέσα από συστηματική και στοχευμένη δουλειά, προέκυψε η πανδημία. Μια πρωτοφανής απειλή για όλη την υφήλιο. Μια απειλή για την αντιμετώπιση της οποίας κυβέρνηση και πολίτες δίνουν από τον περασμένο Μάρτιο τον καλύτερο εαυτό τους. Το αν πρέπει ή πότε πρέπει να γίνει ανασχηματισμός θα το κρίνει και θα το αποφασίσει ο πρωθυπουργός. Εκείνος έχει τη συνολική εικόνα και εκείνος γνωρίζει τι πρέπει να πράξει.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά το Σάββατο 14 Νοεμβρίου
Σε μια από τις σπάνιες συνεντεύξεις του, ο κ. Πικραμμένος τονίζει ότι δεν είναι τώρα η κατάλληλη στιγμή για επέκταση των χωρικών υδάτων στα 12 ναυτικά μίλια, ενώ στέλνει ένα μήνυμα προς την Αγκυρα ότι, αν επιλέξει τη σύγκρουση με την Ευρωπαϊκή Ενωση, «θα πρέπει να γνωρίζει ότι θα υπάρξουν συνέπειες για την ίδια».
Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης αποκαλύπτει ότι είναι υπό εξέταση η μείωση του αριθμού των Ανεξάρτητων Αρχών, για τί «πολλές από αυτές δεν είναι πράγματι Αρχές, αλλά απλές υπηρεσίες που, για διάφορους λόγους, έχουν αναβαθμιστεί σε Αρχές».
Ως προς το lockdown, επισημαίνει ότι, αν όλα πάνε καλά, θα γίνει άρση την 1η Δεκεμβρίου, όχι όμως ολική, αλλά «σταδιακή και ελεγχόμενη καθημερινά».
Κύριε αντιπρόεδρε, το δεύτερο κύμα της πανδημίας χτυπά σκληρά τη χώρα μας. Τι πήγε στραβά και «ξέφυγε» η καμπύλη των κρουσμάτων; Θα μπορούσε να έχει αποφευχθεί ένα δεύτερο lockdown;
Ο πρωθυπουργός και η κυβέρνηση αντιμετωπίζουν την απειλή του κορονοϊού με μεγάλη προσοχή από την πρώτη στιγμή, κάτι που απέδειξε και η επιτυχημένη αντιμετώπιση του πρώτου κύματος της πανδημίας. Η λήψη των νέων αυστηρών περιοριστικών μέτρων με καθολικές ή μερικές απαγορεύσεις, έχει αποφασιστεί στο σύνολο των κρατών παγκοσμίως που πλήττονται από την πανδημία. Οι επιδημίες έχουν κύματα και εξάρσεις. Και σε άλλες επιδημίες η δεύτερη φάση είχε πιο βαριά περιστατικά. Η κυβέρνηση με βάση τα επιστημονικά επιδημιολογικά δεδομένα της ειδικής επιτροπής λοιμωξιολόγων κινήθηκε προληπτικά και προχώρησε σε ένα καινούργιο, δεύτερο lockdown. Στόχος μας ο περιορισμός της κινητικότητας με σκοπό τον έλεγχο της διασποράς. Επιχειρούμε να μπει ένα «φρένο». Η εκθετική αύξηση ήρθε στη χώρα μας το τελευταίο διάστημα και μας βρήκε αντιμέτωπους με νέες προκλήσεις, όπως η μετάλλαξη του ιού και η μεγαλύτερη μεταδοτικότητά του, αλλά έτοιμους να προχωρήσουμε σε αποφασιστικές ενέργειες για την προστασία της κοινωνίας. Και οι πολίτες, όμως, δεν πρέπει να εφησυχάζουν. Η ζωή είναι το πολυτιμότερο αγαθό και θα την προστατεύσουμε όλοι μαζί.
Οι εργαζόμενοι και οι επιχειρηματίες αγωνιούν για την επιστροφή σε μια μερική, έστω, «κανονικότητα». Πότε θα αποφασιστεί και από τι θα εξαρτηθεί η άρση του lockdown;
Η ανησυχία είναι εύλογη και αποτελεί ένα πολύ σοβαρό ζήτημα. Θα πορευθούμε με βάση τις εισηγήσεις των ειδικών. Συγκεντρώνουν και αξιολογούν τα επιδημιολογικά δεδομένα. Το βασικό κριτήριο είναι ο περιορισμός της διασποράς και η προστασία του συστήματος Υγείας. Η αρχική και βασική στόχευση είναι από 1η Δεκεμβρίου να βγούμε σταδιακά και πάλι από το lockdown. Ομως, η επαναφορά θα είναι σταδιακή και ελεγχόμενη καθημερινά, προκειμένου να καταστεί εφικτό να λειτουργήσει η αγορά, σε όσο το δυνατόν πιο κανονικούς ρυθμούς, την περίοδο των Χριστουγέννων. Είναι ιδιαιτέρως κρίσιμη, όπως και στο πρώτο lockdown, η συνειδητοποίηση των μέτρων. Η επιπολαιότητα και η ανευθυνότητα δεν έχουν θέση αυτή την περίοδο. Κοστίζουν σε ανθρώπινες ζωές. Η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να είναι αυστηρή με όσους θέτουν σε κίνδυνο την υγεία και τη ζωή των υπολοίπων. Είναι τέλος για μένα πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε, ιδίως οι νέοι, ότι, μην εκθέτοντας τον εαυτό μας σε άσκοπους κινδύνους και περιφρουρώντας την υγεία μας, δεν εξασφαλίζουμε μόνο την επιβίωση μας. Μειώνοντας τα κρούσματα με την υπεύθυνη στάση μας, επιτρέπουμε το άνοιγμα και τη λειτουργία της οικονομίας, κάτι που θα έχει ως αποτέλεσμα την εξεύρεση θέσεων εργασίας, τη μείωση της ανεργίας και γενικά την ομαλή επιστροφή στην κανονικότητα.
Τον τελευταίο χρόνο η Ελλάδα έχει υπογράψει συμφωνία για τις θαλάσσιες ζώνες με την Ιταλία, μερικώς με την Αίγυπτο κι έχει συμφωνήσει να προσφύγει με την Αλβανία, αν χρειαστεί, στο δικαστήριο της Χάγης. Ποια πρέπει να είναι η επόμενη κίνηση στη «σκακιέρα»; Ορισμένοι ζητούν την επέκταση της αιγιαλίτιδας ζώνης στα 12 ναυτικά μίλια.
Προσωπικά δεν θεωρώ ότι είναι η κατάλληλη στιγμή για επέκταση στα 12 μίλια, όταν έχουμε πλοία τα οποία διέρχονται πλησίον των χωρικών μας υδάτων. Η κατάσταση χρειάζεται ψυχραιμία και σύνεση. Κόκκινη γραμμή παραμένει ασφαλώς η εθνική μας κυριαρχία και τα κυριαρχικά μας δικαιώματα. Το πότε, όμως, θα προχωρήσουμε στην επέκταση των 12 μιλίων θα το κρίνει ο πρωθυπουργός. Μέχρι εκείνη τη στιγμή, εμείς πρέπει να δραστηριοποιηθούμε σε όλους τους απαραίτητους τομείς προκειμένου να δημιουργήσουμε τις κατάλληλες συνθήκες. Αυτό συνιστά υποχρέωση κάθε υπεύθυνης κυβέρνησης. Ηδη, έχει δραστηριοποιηθεί η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός στον τομέα της διπλωματίας. Εχει εξασφαλίσει πια, πράγμα το οποίο είναι πάρα πολύ ουσιαστικό και δεν ξέρω αν έχει γίνει πλήρως αντιληπτό ακόμη, να είναι ισοδύναμος συνομιλητής και εταίρος με τους ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Ταυτόχρονα, όμως, πιστεύω ότι πρέπει να θωρακίσουμε και τη χώρα, εξοπλίζοντάς την πλήρως. Πρέπει να εξασφαλίσουμε πολύ γερό αμυντικό σύστημα. Διότι δεν θα απαλλαγούμε εύκολα από τις διεκδικήσεις του γείτονά μας.
Η Σύνοδος Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ενωσης του Δεκεμβρίου πλησιάζει. Εφτασε η ώρα των κυρώσεων για την Τουρκία;
Η Σύνοδος Κορυφής του Δεκεμβρίου είναι ένα σημαντικό ορόσημο, διότι θα πρέπει οι ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, μετά την απόφαση του προηγούμενου Συμβουλίου, να επανεκτιμήσουν τη συμπεριφορά της Τουρκίας στο μεσοδιάστημα. Η διεθνής κοινότητα καλείται να αποφασίσει να δώσει μια απάντηση στην τουρκική επιθετικότητα. Ο πρωθυπουργός εξήγησε τους τελευταίους μήνες προς όλους τους ομολόγους του ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζει τόσο η χώρα μας όσο και η Ευρωπαϊκή Ενωση στην ευρύτερη περιοχή. Ανέλυσε τις επιπτώσεις της τουρκικής παραβατικότητας στη Λιβύη, στη Συρία, στο Ιράκ, στον Καύκασο, ακόμα και στις θάλασσες γύρω από την Κυπριακή Δημοκρατία και στην Ανατολική Μεσόγειο, δηλαδή νότια του Καστελλορίζου και άλλων ελληνικών νησιών. Τέλος, εξήγησε πως η χώρα, η οποία με διάφορα προσχήματα και προκλήσεις αρνείται να προσέλθει στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, ώστε οι όποιες διαφορές να λυθούν στο πλαίσιο του Διεθνούς Δικαίου, είναι η ίδια χώρα-παραβάτης, η Τουρκία. Στο σημείο αυτό χαιρετίζω την πρόταση του πρωθυπουργού για την επιβολή εμπάργκο όπλων από χώρες της Ε.Ε. στην Τουρκία. Επαφίεται, λοιπόν, στην Τουρκία να αποφασίσει αν θέλει μια εποικοδομητική σχέση με την Ευρώπη ή εάν θέλει τη σύγκρουση. Σε περίπτωση που επιλέξει τη δεύτερη εναλλακτική, θα πρέπει να γνωρίζει ότι θα υπάρξουν συνέπειες για την ίδια.
Εκτιμάτε ότι η εκλογή του Τζο Μπάιντεν στην προεδρία των ΗΠΑ μπορεί να αλλάξει τα δεδομένα στην ευρύτερη περιοχή μας; Είστε γενικώς ικανοποιημένος από τη στάση των συμμάχων και εταίρων μας έναντι της τουρκικής προκλητικότητας;
Πιστεύω ότι ο εκλεγμένος πρόεδρος των Ηνωμένων Πολιτειών, Τζο Μπάιντεν, παραμένει αληθινός φίλος της Ελλάδας και είμαι βέβαιος ότι υπό την προεδρία του η σχέση μεταξύ των χωρών μας θα γίνει ακόμα πιο ισχυρή. Οι ΗΠΑ είναι σημαντικός εταίρος και ισχυρός παράγοντας σταθερότητας στην περιοχή και, ενδεχομένως, τώρα λιγότερο απρόβλεπτος. Νομίζω, λοιπόν, ότι έχουμε ενώπιόν μας μια εξαιρετική ευκαιρία περαιτέρω σύσφιγξης των σχέσεων των χωρών μας. Είχαν αναθερμανθεί σε οικονομικό και στρατιωτικό επίπεδο τους τελευταίους μήνες και νομίζω πως εφεξής τα πράγματα θα πάνε ακόμα καλύτερα, επισπεύδοντας, έτσι, τα όποια οφέλη και για τις δύο χώρες.
Εχετε φτάσει μέχρι την κορυφή στην πυραμίδα της Δικαιοσύνης στη χώρα μας και γνωρίζετε άριστα τη λειτουργία της. Πώς θα γίνει εφικτό, επιτέλους, να περιοριστεί η καθυστέρηση στην απονομή δικαιοσύνης, ένα πρόβλημα που ταλανίζει τη χώρα εδώ και δεκαετίες;
Το πώς θα γίνει τεχνικά έχει περιγραφεί σε πάμπολλες μελέτες, άρθρα και ομιλίες. Κατά τη γνώμη μου, όμως, δεν αρκεί να θεσμοθετηθούν οι μεταρρυθμίσεις. Χρειάζεται να υιοθετηθούν από τους δικαστικούς λειτουργούς και όσους συμβάλλουν στην απονομή της δικαιοσύνης, να γίνουν δηλαδή ιδιοκτησία τους. Να κατανοήσουν όλοι ότι είναι προς το δικό τους όφελος να εγκαταλείψουν μια παρωχημένη νοοτροπία και εικόνα που εμφανίζει τη Δικαιοσύνη να λειτουργεί σαν μια προβληματική δημόσια υπηρεσία και τους δικαστικούς λειτουργούς σαν οιονεί δημοσίους υπαλλήλους. Και αυτό διότι η Δικαιοσύνη είναι το έσχατο καταφύγιο, κυρίως για τους αδύναμους και αυτούς που έχουν ανάγκη. Αυτό που ίσως να μην έχει γίνει αντιληπτό είναι ότι η έγκαιρη και αποτελεσματική απονομή της Δικαιοσύνης ωφελεί πρώτιστα τους πολλούς. Ταλαιπωρούνται και βασανίζονται κυρίως αυτοί που δεν έχουν ούτε τα μέσα ούτε τις οικονομικές αντοχές να περιμένουν για δεκαετίες να τελεσιδικήσει μια υπόθεση. Για αυτό και, κατά τη γνώμη μου, η προώθηση των μεταρρυθμίσεων και στον τομέα της Δικαιοσύνης πρέπει να είναι μια πανεθνική προσπάθεια. Πρέπει όλοι από κοινού, Πολιτεία, δικαστές και δικηγόροι, να δούμε πώς θα επιτύχουμε τη «δίκαιη δίκη», δηλαδή μια γρήγορη και αποτελεσματική απονομή της δικαιοσύνης. Πρέπει να δούμε πώς μέσα από τον διάλογο θα βελτιώσουμε την κατάσταση. Από τη θέση που κατέχω, ήδη εργάζομαι συστηματικά προς την κατεύθυνση αυτή και θα αφιερώσω όλες μου τις δυνάμεις για την επίτευξη του στόχου.
Εξετάζετε ενδεχόμενη μείωση του αριθμού των Ανεξάρτητων Αρχών στη χώρα μας και μεταρρυθμίσεις στον τρόπο λειτουργίας τους;
Η λειτουργία των Ανεξαρτήτων Αρχών είναι ένα πολυπαραγοντικό ζήτημα. Κάθε παρέμβαση στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας τους πρέπει να είναι αποτέλεσμα προβληματισμού και επιστημονικών εισηγήσεων, ώστε να μην αλλοιώνεται ο ανεξάρτητος χαρακτήρας τους. Για να απαντήσω, όμως, στο ερώτημά σας, ναι, εξετάζουμε ενδεχόμενη μείωση του αριθμού τους, γιατί πολλές από αυτές δεν είναι πράγματι Αρχές, αλλά απλές υπηρεσίες που, για διάφορους λόγους, έχουν αναβαθμιστεί σε Αρχές. Είναι μια δύσκολη δουλειά, αλλά είμαι στην ευχάριστη θέση να πω ότι στην αρμόδια ομάδα εργασίας συμμετέχουν οι πιο κατάλληλοι και ικανοί άνθρωποι. Εργαζόμαστε, επομένως, με συστηματικό τρόπο ώστε να εκλογικευτεί η κατάσταση.
Η κυβέρνηση συμπλήρωσε 16 μήνες ζωής. Εκτιμάτε ότι χρήζει ανανέωσης στα πρόσωπα και τη δομή της, μέσω ενός ανασχηματισμού;
Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη παρέλαβε μια κουρασμένη και απογοητευμένη κοινωνία τον Ιούλιο του 2019. Η επιλογή, όμως, νέων και αξιόλογων στελεχών, με σύγχρονες και καινοτόμες ιδέες, άλλαξε αμέσως την εικόνα και έδωσε μια νέα δυναμική. Και τη στιγμή που η χώρα είχε αρχίσει να βρίσκει και πάλι τα βήματά της, μέσα από συστηματική και στοχευμένη δουλειά, προέκυψε η πανδημία. Μια πρωτοφανής απειλή για όλη την υφήλιο. Μια απειλή για την αντιμετώπιση της οποίας κυβέρνηση και πολίτες δίνουν από τον περασμένο Μάρτιο τον καλύτερο εαυτό τους. Το αν πρέπει ή πότε πρέπει να γίνει ανασχηματισμός θα το κρίνει και θα το αποφασίσει ο πρωθυπουργός. Εκείνος έχει τη συνολική εικόνα και εκείνος γνωρίζει τι πρέπει να πράξει.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Παραπολιτικά το Σάββατο 14 Νοεμβρίου