Τον Οκτώβριο τα πρώτα Rafale στην Αθήνα – Θα «συμμετάσχουν» στην παρέλαση – Έρχεται η Γαλλίδα υπουργός Αμυνας
Με ψηφισμένο από χθες το νομοσχέδιο που περιλαμβάνει τις 3 συμβάσεις για την απόκτηση των 18 Rafale, τα Γαλλικά αεροσκάφη «παίρνουν τον δρόμο» για την Ελλάδα, ενώ το τελευταίο δεκαήμερο του μήνα αναμένεται στην Αθήνα η Γαλλίδα υπουργός Άμυνας Φλοράνς Παρλί για τις οριστικές υπογραφές της συμφωνίας.
Η συμφωνία αφορά στην απόκτηση συνολικά 18 μαχητικών αεροσκαφών Rafale. Έξι εξ αυτών θα είναι καινούργια ενώ 12 μεταχειρισμένα, με το κόστος να ανέρχεται σε 2,32 δισ. Σε αυτό το ποσό υπολογίζονται 1,92 δισ. ευρώ, χωρίς κρατήσεις, για τα αεροσκάφη και επιπλέον 400 εκατ. ευρώ, χωρίς κρατήσεις, για τα όπλα που φέρουν.
Το παρασκήνιο των επαφών και ο ρόλος Μητσοτάκη-Μακρόν
Η υλοποίηση αυτής της πολύπλοκης και τεχνικώς «δύσκολης», καθώς συμπεριλαμβάνει και την αγορά από την κατασκευάστρια εταιρεία των Rafale, την Dassault, και αριθμού παλαιών μαχητικών Mirage-2000CGM/BGM που επιχειρούν στην Πολεμική Αεροπορία, συμφωνίας των χιλιάδων σελίδων μέσα στο χρόνο-ρεκόρ των τρεισήμισι μηνών, γεγονός πρωτοφανές όχι μόνο για τα ελληνικά αλλά και για τα διεθνή δεδομένα, ανοίγει νέες προοπτικές και για τις δύο πλευρές.
Ωστόσο, για την επίτευξη της συμφωνίας αυτής, από τότε που αναγγέλθηκε η πρόθεση από πλευράς του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στις αρχές Σεπτεμβρίου, υπήρξε ασφαλώς και πάνω από όλα η ταύτιση θέσεων και απόψεων σε στρατηγικό επίπεδο με τον Γάλλο Πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν. Αυτή η -σε στρατηγικό επίπεδο συναντίληψη των δύο πλευρών για τα τεκταινόμενα στην Ανατ. Μεσόγειο και όχι μόνο, καθώς και τους κινδύνους που εκπροσωπεί για τις δύο χώρες και για ολόκληρη την Ευρώπη ο νεοεπεκτατισμός της Τουρκίας υπό τον Ερντογάν- αποτέλεσαν το κλειδί για να επιλυθούν πλήθος όσων επιμέρους προβλημάτων και τα επιταχυνθούν όλοι οι χρόνοι.
Ακολούθως, για τις τεχνικές λεπτομέρειες εργάστηκαν με φρενήρεις ρυθμούς οι δύο υπουργοί Αμύνης, Νίκος Παναγιωτόπουλος και Φλ. Παρλύ, οι οποίοι είχαν τρείς συναντήσεις, πλήθος τηλεφωνικών επικοινωνιών και τηλεδιασκέψεων. Αντίστοιχα το ΓΕΕΘΑ υπό την καθοδήγηση του Αρχηγού Στρατηγού Κωνσταντίνου Φλώρου και κυρίως του ΓΕΑ υπό την καθοδήγηση ενός παραδοσιακού F-16άρη, του Αρχηγού Αντιπτεράρχου (Ι) Γιώργου Μπλιούμη, και φυσικά η αρμόδια Γεν.Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) του ΥΠΕΘΑ, υπό την ηγεσία του απόστρατου Αντιπτεράρχου (Ι) Θόδωρου Λάγιου, έτρεχαν με ταχύτητα.
Προβάδισμα σε σχέση με Τουρκία
Η Ελλάδα κερδίζει πάρα πολλά από αυτή την εξέλιξη. Κερδίζει στον τομέα της ανανεώσεως του αεροπορικού της στόλου με σύγχρονο μαχητικό και όπλα, που αυτή τη στιγμή δεν διαθέτει η Τουρκία, που σε συνδυασμό με τις αναβαθμίσεις του στόλου των F-16 Blk.52+ ADV και F-16 Blk.52+ σε F-16V (=Viper), καθώς και των παλαιότερων F-16 Blk.50 σε F-16 Blc.52+, κυρίως από συστήματα που θα αφαιρεθούν από τα προαναφερθέντα μαχητικά (ADV και + σε επίπεδο “Viper”), κάτι που ανακοίνωσε στη Βουλή στις 13 Δεκεμβρίου ο ΥΕΘΑ μιλώντας για τον Προϋπολογισμό του 2021, ότι θα γίνει αμέσως μετά την αναβάθμιση των πρώτων, και την απόκτηση νέων σύγχρονων οπλικών συστημάτων γι’ αυτά που θα δρομολογηθεί επίσης εντός του 2021, τότε δημιουργεί ένα συμπαγή στόλο περίπου 120 σύγχρονων μαχητικών. Τα μαχητικά αυτά θα διαθέτουν (τα περισσότερα) ίδιο υπερσύγχρονο ραντάρ ΑΕSA, δυνατότητα αφέσεως υπερσύγχρονων όπλων που δεν διαθέτει ο εχθρός, και βεβαίως υπάρχει ακόμα ανοικτό και το «παράθυρο» της αποκτήσεως και μιας μίας 18-24 μαχητικών F-35 από τους Αμερικανούς, οπότε τότε θα μπορούμε να μιλάμε με διαφορετικούς όρους.
Τι προβλέπει η συμφωνία
-Τα ελληνικά Rafale θα είναι 12 μεταχειρισμένα και 6 νέας κατασκευής της εκδόσεως Standard F3R.
-Από τα 18 αεροσκάφη, τα 4 θα είναι διθέσια (2 μεταχειρισμένα -2 καινούργια), που θα χρησιμοποιηθούν κυρίως ως εκπαιδευτικά.
-Τα ελληνικά Rafale θα ενταχθούν στη δύναμη της 332 Μοίρας Παντός Καιρού (332 ΜΠΚ) «Γεράκι».
-Ο αρχικός πυρήνας πιλότων που, συμφώνως με το ΓΕΑ, σχεδιάζεται να μεταβεί στην Γαλλία (Ιανουάριος 2021) αποτελείται από 4 έμπειρους πιλότους Mirage 2000-5 και 12 τεχνικών διαφόρων ειδικοτήτων της 114 Πτέρυγος Μάχης (Τανάγρα).
-Τα πρώτα Rafale εκτιμάται ότι θα αφιχθούν στην Τανάγρα τον Οκτώβριο του 2021 με την απώτερη – επικοινωνιακού χαρακτήρα – πρόθεση να πρωτοεμφανιστούν είτε υπεριπτάμενα στην παρέλαση της 28 Οκτωβρίου 2021 είτε στον μετά από λίγες ημέρες εορτασμό της Γιορτής της ΠΑ.
-Η εξέλιξη των παραδόσεων των Rafale θα είναι πρώτα τα 6 μεταχειρισμένα αεροσκάφη (2 διθέσια και 4 μονοθέσια), ακολούθως τα 6 νέα αεροσκάφη από τη γραμμή παραγωγής εντός του 2022 (2 διθέσια και 4 μονοθέσια) και τέλος, το 2023, θα φτάσουν στην Τανάγρα τα τελευταία 6 μεταχειρισμένα αεροσκάφη, όλα μονοθέσια.
Η συμφωνία αφορά στην απόκτηση συνολικά 18 μαχητικών αεροσκαφών Rafale. Έξι εξ αυτών θα είναι καινούργια ενώ 12 μεταχειρισμένα, με το κόστος να ανέρχεται σε 2,32 δισ. Σε αυτό το ποσό υπολογίζονται 1,92 δισ. ευρώ, χωρίς κρατήσεις, για τα αεροσκάφη και επιπλέον 400 εκατ. ευρώ, χωρίς κρατήσεις, για τα όπλα που φέρουν.
Το παρασκήνιο των επαφών και ο ρόλος Μητσοτάκη-Μακρόν
Η υλοποίηση αυτής της πολύπλοκης και τεχνικώς «δύσκολης», καθώς συμπεριλαμβάνει και την αγορά από την κατασκευάστρια εταιρεία των Rafale, την Dassault, και αριθμού παλαιών μαχητικών Mirage-2000CGM/BGM που επιχειρούν στην Πολεμική Αεροπορία, συμφωνίας των χιλιάδων σελίδων μέσα στο χρόνο-ρεκόρ των τρεισήμισι μηνών, γεγονός πρωτοφανές όχι μόνο για τα ελληνικά αλλά και για τα διεθνή δεδομένα, ανοίγει νέες προοπτικές και για τις δύο πλευρές.
Ωστόσο, για την επίτευξη της συμφωνίας αυτής, από τότε που αναγγέλθηκε η πρόθεση από πλευράς του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στις αρχές Σεπτεμβρίου, υπήρξε ασφαλώς και πάνω από όλα η ταύτιση θέσεων και απόψεων σε στρατηγικό επίπεδο με τον Γάλλο Πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν. Αυτή η -σε στρατηγικό επίπεδο συναντίληψη των δύο πλευρών για τα τεκταινόμενα στην Ανατ. Μεσόγειο και όχι μόνο, καθώς και τους κινδύνους που εκπροσωπεί για τις δύο χώρες και για ολόκληρη την Ευρώπη ο νεοεπεκτατισμός της Τουρκίας υπό τον Ερντογάν- αποτέλεσαν το κλειδί για να επιλυθούν πλήθος όσων επιμέρους προβλημάτων και τα επιταχυνθούν όλοι οι χρόνοι.
Ακολούθως, για τις τεχνικές λεπτομέρειες εργάστηκαν με φρενήρεις ρυθμούς οι δύο υπουργοί Αμύνης, Νίκος Παναγιωτόπουλος και Φλ. Παρλύ, οι οποίοι είχαν τρείς συναντήσεις, πλήθος τηλεφωνικών επικοινωνιών και τηλεδιασκέψεων. Αντίστοιχα το ΓΕΕΘΑ υπό την καθοδήγηση του Αρχηγού Στρατηγού Κωνσταντίνου Φλώρου και κυρίως του ΓΕΑ υπό την καθοδήγηση ενός παραδοσιακού F-16άρη, του Αρχηγού Αντιπτεράρχου (Ι) Γιώργου Μπλιούμη, και φυσικά η αρμόδια Γεν.Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) του ΥΠΕΘΑ, υπό την ηγεσία του απόστρατου Αντιπτεράρχου (Ι) Θόδωρου Λάγιου, έτρεχαν με ταχύτητα.
Προβάδισμα σε σχέση με Τουρκία
Η Ελλάδα κερδίζει πάρα πολλά από αυτή την εξέλιξη. Κερδίζει στον τομέα της ανανεώσεως του αεροπορικού της στόλου με σύγχρονο μαχητικό και όπλα, που αυτή τη στιγμή δεν διαθέτει η Τουρκία, που σε συνδυασμό με τις αναβαθμίσεις του στόλου των F-16 Blk.52+ ADV και F-16 Blk.52+ σε F-16V (=Viper), καθώς και των παλαιότερων F-16 Blk.50 σε F-16 Blc.52+, κυρίως από συστήματα που θα αφαιρεθούν από τα προαναφερθέντα μαχητικά (ADV και + σε επίπεδο “Viper”), κάτι που ανακοίνωσε στη Βουλή στις 13 Δεκεμβρίου ο ΥΕΘΑ μιλώντας για τον Προϋπολογισμό του 2021, ότι θα γίνει αμέσως μετά την αναβάθμιση των πρώτων, και την απόκτηση νέων σύγχρονων οπλικών συστημάτων γι’ αυτά που θα δρομολογηθεί επίσης εντός του 2021, τότε δημιουργεί ένα συμπαγή στόλο περίπου 120 σύγχρονων μαχητικών. Τα μαχητικά αυτά θα διαθέτουν (τα περισσότερα) ίδιο υπερσύγχρονο ραντάρ ΑΕSA, δυνατότητα αφέσεως υπερσύγχρονων όπλων που δεν διαθέτει ο εχθρός, και βεβαίως υπάρχει ακόμα ανοικτό και το «παράθυρο» της αποκτήσεως και μιας μίας 18-24 μαχητικών F-35 από τους Αμερικανούς, οπότε τότε θα μπορούμε να μιλάμε με διαφορετικούς όρους.
Τι προβλέπει η συμφωνία
-Τα ελληνικά Rafale θα είναι 12 μεταχειρισμένα και 6 νέας κατασκευής της εκδόσεως Standard F3R.
-Από τα 18 αεροσκάφη, τα 4 θα είναι διθέσια (2 μεταχειρισμένα -2 καινούργια), που θα χρησιμοποιηθούν κυρίως ως εκπαιδευτικά.
-Τα ελληνικά Rafale θα ενταχθούν στη δύναμη της 332 Μοίρας Παντός Καιρού (332 ΜΠΚ) «Γεράκι».
-Ο αρχικός πυρήνας πιλότων που, συμφώνως με το ΓΕΑ, σχεδιάζεται να μεταβεί στην Γαλλία (Ιανουάριος 2021) αποτελείται από 4 έμπειρους πιλότους Mirage 2000-5 και 12 τεχνικών διαφόρων ειδικοτήτων της 114 Πτέρυγος Μάχης (Τανάγρα).
-Τα πρώτα Rafale εκτιμάται ότι θα αφιχθούν στην Τανάγρα τον Οκτώβριο του 2021 με την απώτερη – επικοινωνιακού χαρακτήρα – πρόθεση να πρωτοεμφανιστούν είτε υπεριπτάμενα στην παρέλαση της 28 Οκτωβρίου 2021 είτε στον μετά από λίγες ημέρες εορτασμό της Γιορτής της ΠΑ.
-Η εξέλιξη των παραδόσεων των Rafale θα είναι πρώτα τα 6 μεταχειρισμένα αεροσκάφη (2 διθέσια και 4 μονοθέσια), ακολούθως τα 6 νέα αεροσκάφη από τη γραμμή παραγωγής εντός του 2022 (2 διθέσια και 4 μονοθέσια) και τέλος, το 2023, θα φτάσουν στην Τανάγρα τα τελευταία 6 μεταχειρισμένα αεροσκάφη, όλα μονοθέσια.