Από τον Νοέμβριο ζητούσε ο Πλεύρης την αυστηροποίηση των ποινών βιασμού και trafficking
Ερώτηση προς τον Υπουργό Δικαιοσύνης με θέμα τα «εγκλήματα σε βάρος γυναικών» είχε καταθέσει, τον περασμένο Νοέμβριο, ο βουλευτής της ΝΔ, Θάνος Πλεύρης, πολύ πριν υπάρξουν οι πρώτες καταγγελίες σεξουαλικής παρενόχλησης και κακοποίησης.
Στην ερώτηση του, ο βουλευτής της ΝΔ ρωτούσε τον υπουργό Δικαιοσύνης αν προτίθεται να εξετάσει την αυστηροποίηση του πλαισίου ποινών των ανωτέρω αδικημάτων και ιδιαίτερα στις περιπτώσεις που άτομα, ως «πελάτες», εκμεταλλεύονται θύματα εμπορίας ανθρώπων, συνήθως γυναικών, ώστε να δοθεί ένα σαφές μήνυμα ότι όποιος συμμετέχει με οποιονδήποτε τρόπο σε υποθέσεις βιασμού ή εμπορίας ανθρώπων, trafficking.
Η ερώτηση που είχε καταθέση ο Θάνος Πλεύρης στις 26 Νοεμβρίου 2016
ΠΡΟΣ: Τον Υπουργό Δικαιοσύνης
ΘΕΜΑ: Εγκλήματα σε βάρος γυναικών
Η 25η Νοεμβρίου είναι η παγκόσμια ημέρα κατά της βίας σε βάρος των γυναικών. Προκειμένου στην πράξη να περιορίσουμε αυτήν την βία, θα πρέπει να υπάρχει αυστηρότατο ποινικό πλαίσιο. Αδικήματα που συνδέονται με την βία σε βάρος των γυναικών, είναι ο βιασμός (336) και η εμπορία ανθρώπων (323Α), που ως αδικήματα αναφέρονται και στα δύο φύλα, αλλά, κατά μεγάλη πλειοψηφία, θύματα αυτών των αδικημάτων είναι πρωτίστως γυναίκες.
Η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με την τροποποίηση που έκανε στον Ποινικό Κώδικα προέβλεψε ελαφρύτερο πλαίσιο ποινών για τους δράστες του βιασμού στην βασική του μορφή. Συγκεκριμένα με την προηγούμενη διάταξη του αρ. 336 ΠΚ ο βιασμός στην βασική του μορφή τιμωρούνταν με πλαίσιο ποινής από 5 έως 20 έτη. Μάλιστα, για την στοιχειοθέτηση του βιασμού αρκούσε να υπάρχει είτε σωματική βία είτε απειλή σπουδαίου και άμεσου κινδύνου. Δηλαδή, με το προηγούμενο ποινικό καθεστώς απλώς η απειλή σπουδαίου και άμεσου κινδύνου που εξανάγκαζε το θύμα σε συνουσία πληρούσε την αντικειμενική υπόσταση του βιασμού. Με την αλλαγή του Ποινικού Κώδικα επελέγη ένας διαχωρισμός αυτής της αντικειμενικής υπόστασης. Στην βασική του μορφή το έγκλημα τιμωρείται πλέον με μικρότερο πλαίσιο ποινών (5 έως 15 έτη), αλλά αφορά μόνο στις περιπτώσεις που υπάρχει σωματική βία ή απειλή σοβαρού και άμεσου κινδύνου ζωής ή σωματικής ακεραιτότητας.
Δηλαδή, ενώ με το προηγούμενο καθεστώς για να στοιχειοθετηθεί η αντικειμενική υπόσταση του βιασμού αρκούσε απειλή οποιουδήποτε σπουδαίου και άμεσου κινδύνου, πλέον αυτή η απειλή περιορίζεται σε κίνδυνο ζωής ή σωματικής ακεραιότητας, αποκλείοντας από τη βασική μορφή του αδικήματος πολλές μορφές απειλής που υφίστανται θύματα γυναίκες. Γι αυτές τις περιπτώσεις προβλέφθηκε η παρ. 5 του αρ. 336 ΠΚ που πλέον το αδίκημα γι αυτές τις άλλες απειλές είναι ελαφρύ κακούργημα με πλαίσιο ποινής 5 έως 10 έτη. Επομένως, ενώ με το προηγούμενο καθεστώς η βασική μορφή βιασμού τιμωρούνταν έως 20 έτη, πλέον τιμωρείται, υπό προϋποθέσεις, έως 10 έτη όταν η απειλή δεν συνδέεται με την ζωή και την σωματική ακεραιότητα.
Η κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή έδειξε την ευαισθησία της στο θέμα και αυστηροποίησε το πλαίσιο ποινών στις περιπτώσεις επιβαρυντικών περιστάσεων βιασμού, όπως τον βιασμό από περισσότερους δράστες, αλλά δεν προέβη σε αλλαγή του πλαισίου της απειλής, όπως ίσχυε προηγουμένως, με αποτέλεσμα οι
απειλές που δεν συνδέονται με κίνδυνο ζωής ή σωματικής ακεραιότητας και οδηγούν σε βιασμό να τιμωρούνται με ευνοϊκότερο πλαίσιο.
Περαιτέρω, στο αδίκημα της εμπορίας ανθρώπων (αρ. 323α ΠΚ) ενώ, ορθώς, υπάρχει αυστηρό πλαίσιο ποινών σε αυτούς που προβαίνουν σε εμπορία ανθρώπων και τους εκμεταλλεύονται, το πλαίσιο ποινής για όσους αποδέχονται την υπηρεσία είναι πλημμεληματικής φύσεως, δηλαδή πολύ χαμηλό. Αποτέλεσμα αυτού είναι, το άτομο που θα λάβει «υπηρεσίες» από ένα θύμα trafficking, θα τιμωρηθεί ελαφρά, ενώ το ίδιο το άτομο είναι στην πραγματικότητα αυτό που συντηρεί όλο αυτό το κύκλωμα εμπορίας ανθρώπων, πρωτίστως γυναικών.
Ερωτάσθε:
Προτίθεσθε να εξετάσετε την αυστηροποίηση του πλαισίου ποινών των ανωτέρω αδικημάτων και ιδιαίτερα στις περιπτώσεις που άτομα, ως «πελάτες», εκμεταλλεύονται θύματα εμπορίας ανθρώπων, συνήθως γυναικών, ώστε να δοθεί ένα σαφές μήνυμα ότι όποιος συμμετέχει με οποιονδήποτε τρόπο σε υποθέσεις βιασμού ή εμπορίας ανθρώπων, trafficking, θα τιμωρείται αυστηρά;
Στην ερώτηση του, ο βουλευτής της ΝΔ ρωτούσε τον υπουργό Δικαιοσύνης αν προτίθεται να εξετάσει την αυστηροποίηση του πλαισίου ποινών των ανωτέρω αδικημάτων και ιδιαίτερα στις περιπτώσεις που άτομα, ως «πελάτες», εκμεταλλεύονται θύματα εμπορίας ανθρώπων, συνήθως γυναικών, ώστε να δοθεί ένα σαφές μήνυμα ότι όποιος συμμετέχει με οποιονδήποτε τρόπο σε υποθέσεις βιασμού ή εμπορίας ανθρώπων, trafficking.
Η ερώτηση που είχε καταθέση ο Θάνος Πλεύρης στις 26 Νοεμβρίου 2016
ΠΡΟΣ: Τον Υπουργό Δικαιοσύνης
ΘΕΜΑ: Εγκλήματα σε βάρος γυναικών
Η 25η Νοεμβρίου είναι η παγκόσμια ημέρα κατά της βίας σε βάρος των γυναικών. Προκειμένου στην πράξη να περιορίσουμε αυτήν την βία, θα πρέπει να υπάρχει αυστηρότατο ποινικό πλαίσιο. Αδικήματα που συνδέονται με την βία σε βάρος των γυναικών, είναι ο βιασμός (336) και η εμπορία ανθρώπων (323Α), που ως αδικήματα αναφέρονται και στα δύο φύλα, αλλά, κατά μεγάλη πλειοψηφία, θύματα αυτών των αδικημάτων είναι πρωτίστως γυναίκες.
Η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με την τροποποίηση που έκανε στον Ποινικό Κώδικα προέβλεψε ελαφρύτερο πλαίσιο ποινών για τους δράστες του βιασμού στην βασική του μορφή. Συγκεκριμένα με την προηγούμενη διάταξη του αρ. 336 ΠΚ ο βιασμός στην βασική του μορφή τιμωρούνταν με πλαίσιο ποινής από 5 έως 20 έτη. Μάλιστα, για την στοιχειοθέτηση του βιασμού αρκούσε να υπάρχει είτε σωματική βία είτε απειλή σπουδαίου και άμεσου κινδύνου. Δηλαδή, με το προηγούμενο ποινικό καθεστώς απλώς η απειλή σπουδαίου και άμεσου κινδύνου που εξανάγκαζε το θύμα σε συνουσία πληρούσε την αντικειμενική υπόσταση του βιασμού. Με την αλλαγή του Ποινικού Κώδικα επελέγη ένας διαχωρισμός αυτής της αντικειμενικής υπόστασης. Στην βασική του μορφή το έγκλημα τιμωρείται πλέον με μικρότερο πλαίσιο ποινών (5 έως 15 έτη), αλλά αφορά μόνο στις περιπτώσεις που υπάρχει σωματική βία ή απειλή σοβαρού και άμεσου κινδύνου ζωής ή σωματικής ακεραιτότητας.
Δηλαδή, ενώ με το προηγούμενο καθεστώς για να στοιχειοθετηθεί η αντικειμενική υπόσταση του βιασμού αρκούσε απειλή οποιουδήποτε σπουδαίου και άμεσου κινδύνου, πλέον αυτή η απειλή περιορίζεται σε κίνδυνο ζωής ή σωματικής ακεραιότητας, αποκλείοντας από τη βασική μορφή του αδικήματος πολλές μορφές απειλής που υφίστανται θύματα γυναίκες. Γι αυτές τις περιπτώσεις προβλέφθηκε η παρ. 5 του αρ. 336 ΠΚ που πλέον το αδίκημα γι αυτές τις άλλες απειλές είναι ελαφρύ κακούργημα με πλαίσιο ποινής 5 έως 10 έτη. Επομένως, ενώ με το προηγούμενο καθεστώς η βασική μορφή βιασμού τιμωρούνταν έως 20 έτη, πλέον τιμωρείται, υπό προϋποθέσεις, έως 10 έτη όταν η απειλή δεν συνδέεται με την ζωή και την σωματική ακεραιότητα.
Η κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή έδειξε την ευαισθησία της στο θέμα και αυστηροποίησε το πλαίσιο ποινών στις περιπτώσεις επιβαρυντικών περιστάσεων βιασμού, όπως τον βιασμό από περισσότερους δράστες, αλλά δεν προέβη σε αλλαγή του πλαισίου της απειλής, όπως ίσχυε προηγουμένως, με αποτέλεσμα οι
απειλές που δεν συνδέονται με κίνδυνο ζωής ή σωματικής ακεραιότητας και οδηγούν σε βιασμό να τιμωρούνται με ευνοϊκότερο πλαίσιο.
Περαιτέρω, στο αδίκημα της εμπορίας ανθρώπων (αρ. 323α ΠΚ) ενώ, ορθώς, υπάρχει αυστηρό πλαίσιο ποινών σε αυτούς που προβαίνουν σε εμπορία ανθρώπων και τους εκμεταλλεύονται, το πλαίσιο ποινής για όσους αποδέχονται την υπηρεσία είναι πλημμεληματικής φύσεως, δηλαδή πολύ χαμηλό. Αποτέλεσμα αυτού είναι, το άτομο που θα λάβει «υπηρεσίες» από ένα θύμα trafficking, θα τιμωρηθεί ελαφρά, ενώ το ίδιο το άτομο είναι στην πραγματικότητα αυτό που συντηρεί όλο αυτό το κύκλωμα εμπορίας ανθρώπων, πρωτίστως γυναικών.
Ερωτάσθε:
Προτίθεσθε να εξετάσετε την αυστηροποίηση του πλαισίου ποινών των ανωτέρω αδικημάτων και ιδιαίτερα στις περιπτώσεις που άτομα, ως «πελάτες», εκμεταλλεύονται θύματα εμπορίας ανθρώπων, συνήθως γυναικών, ώστε να δοθεί ένα σαφές μήνυμα ότι όποιος συμμετέχει με οποιονδήποτε τρόπο σε υποθέσεις βιασμού ή εμπορίας ανθρώπων, trafficking, θα τιμωρείται αυστηρά;