Καραμανλής: Γιατί κλείσαμε τη Νέα Οδό κατά τη διάρκεια της κακοκαιρίας
«Οι αποφάσεις ελήφθησαν για την ασφάλεια των πολιτών και των εργαζομένων, για την αποτροπή της ταλαιπωρίας των πολιτών», ανέφερε για το κλείσιμο της εθνικής οδού και την παραμονή των λεωφορείων στα αμαξοστάσια, τις ώρες της κακοκαιρίας, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής, απαντώντας στις επικρίσεις που δέχεται η κυβέρνηση από την αντιπολίτευση.
Το θέμα τέθηκε από την αντιπολίτευση κατά τη διάρκεια συνεδρίασης της επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, η οποία συζητούσε νωρίτερα για την Εγνατία Οδό και τη Γραμμή 4 του Μετρό.
«Λέτε "γιατί έκλεισε ο αυτοκινητόδρομος στη Νέα Οδό". Για να δείτε πως αντιμετωπίζει ο ΣΥΡΙΖΑ τους παραχωρησιούχους και τους εργολάβους και πώς τους αντιμετωπίζει η ΝΔ, θυμίζω ότι επί ΣΥΡΙΖΑ, δεν υπήρχε διαδικασία και θεσμικό πλαίσιο που να επέτρεπε την επιβολή ποινών στους παραχωρησιούχους. Αυτό δεν προβλεπόταν στις συμβάσεις παραχώρησης. Και αρκετές φορές, όταν το θέμα αυτό ανέκυπτε, επισήμως, τόσο το υπουργείο Υποδομών όσο και το υπουργείο Οικονομικών, έλεγε, επί ΣΥΡΙΖΑ, "δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι τέτοιο διότι δεν προβλέπεται στις συμβάσεις παραχώρησης και δεν μπορούμε να τις αλλάξουμε". Τι κάναμε εμείς; Εμείς προχωρήσαμε σε νομοθετική παρέμβαση και με το ν. 4663 και το άρθρο 65, λέμε ότι θα υπάρχει επιτροπή διερεύνησης, όταν προκύπτουν πράξεις ή παραλείψεις των παραχωρησιούχων, και ότι θα επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο», είπε ο κ. Καραμανλής και σχολίασε τις επικρίσεις που δέχεται η κυβέρνηση από τον ΣΥΡΙΖΑ.
«Η μια πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ, με τον κ. Παππά, μας λέει ότι ο δρόμος ήταν πεντακάθαρος και έπρεπε να είναι ανοιχτός. Έχουμε όμως άλλα στελέχη σας, όπως ο κ. Πολάκης, που λένε ότι κλείσαμε το δρόμο για να δώσουμε αποζημίωση στον παραχωρησιούχο. Θα ήθελα να έχετε μια ενιαία γραμμή, γιατί σε αυτή την ενιαία γραμμή, θα είμαι ευτυχής να σας απαντήσω», είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και προσέθεσε:
«Αυτή η κακοκαιρία ήταν τόσο έντονη, που όταν πήγαν να βγουν τα λεωφορεία από τα αμαξοστάσια το πρωί, είχαμε κίνδυνο να "διπλώσουν" και να έχουμε προβλήματα, και επιλέξαμε, με εντολή κιόλας της Αστυνομίας και της Τροχαίας, να μπουν μέσα για να μην έχουμε φαινόμενα που είχαμε το 2017 ή και παλαιότερα και στους δρόμους της Αθήνας και στις εθνικές οδούς. Γιατί είναι τόσο δύσκολο αυτό να το καταλάβετε; Ξέρετε γιατί είναι δύσκολο; Γιατί η διαφορά μεταξύ του ΣΥΡΙΖΑ και της Νέας Δημοκρατίας είναι ότι εμείς θεωρούμε ότι ο πολίτης και ο χρήστης του αυτοκινητοδρόμου δεν πρέπει να ταλαιπωρηθεί».
«Δεν πρέπει να βάλουμε σε κίνδυνο τη ζωή των πολιτών», επέμεινε ο υπουργός και προσέθεσε, απευθυνόμενος στον ΣΥΡΙΖΑ: «Εσείς όμως, το 2017 γυρίσατε και αποφασίσατε να μην κλείσει ο δρόμος, να τον κρατήσετε ανοιχτό και τελικά, ο δρόμος δεν έκλεισε απλά επειδή "δίπλωσε" μια νταλίκα αλλά έκλεισε επειδή είχαμε πρόβλημα με τρία βαρέως τύπου αυτοκίνητα, έγιναν τεράστιες ουρές σε 15 χιλιόμετρα και ταλαιπωρήθηκαν χιλιάδες κόσμου και μάλιστα τους απεγκλωβίσατε αυτούς τους ανθρώπους τότε με ferry boat από τον Άγιο Κωνσταντίνο. Αυτή ήταν μια εμπειρία που σε μια σοβαρή πολιτεία και σε ένα σοβαρό κράτος πρέπει να μαθαίνουμε από το λάθος».
Στην Ελλάδα δεν υπάρχει παιδεία οδήγησης κάτω από αυτές τις συνθήκες, είπε ο κ. Καραμανλής και προσέθεσε: «Ο δρόμος μπορεί να ήταν καθαρός στα περισσότερα σημεία, αλλά αν έβγαινες σε μια έξοδο, κινδύνευες. Αποφασίστηκε λοιπόν, από τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη, και πολύ σωστά κατά την άποψη τη δική μου, ο δρόμος, για κάποιες ώρες, να κλείσει. Ο δρόμος άνοιξε, για 7 ώρες, όταν οι καιρικές συνθήκες βελτιώθηκαν. Εκεί ήρθαμε σε επικοινωνία με τον παραχωρησιούχο και είπαμε να μην πληρώνουν διόδια για αυτές τις 7 ώρες οι οδηγοί. Όσοι λοιπόν ήταν εγκλωβισμένοι με τα εμπορεύματά τους κατάφεραν και εξυπηρετήθηκαν και μετά, λόγω των συνθηκών, ήταν τοις πάσι γνωστό, ότι κανείς δεν θα βγει στον δρόμο εκείνη τη στιγμή, για τις 24 αυτές ώρες. Δεν το καταλαβαίνετε αυτό».
Αναφορικά με τη διαδρομή του τρένου Θεσσαλονίκη- Αθήνα, ο υπουργός είπε ότι έπεσαν τεράστιοι κορμοί δένδρων και εκ των πραγμάτων υπήρξε καθυστέρηση.
Νωρίτερα ο υπουργός είχε δεχθεί τα πυρά βουλευτών της αντιπολίτευσης όπως του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Παππά που επισήμανε στον κ. Καραμανλή ότι δεν έχει ακόμη τοποθετηθεί στο κλείσιμο της εθνικής οδού ενώ "ο δρόμος ήταν καθαρός". «Κλείσατε έναν πεντακάθαρο δρόμο και είναι άκρως προσβλητικό ότι τον έκλεισε το υπουργείο Δημόσιας Τάξης και το υπουργός Υποδομών και Μεταφορών δεν είπε κουβέντα», είπε ο Νίκος Παππάς και τόνισε ότι δεν έχει ακουστεί "«ούτε μια συγνώμη προς το επιβατικό κοινό που περίμενε 11 ώρες στο συρμό, ούτε για το τρένο που καθυστέρησε ούτε για τον ΗΣΑΠ που δεν βγήκαν συρμοί το βράδυ ώστε να μην παγώσουν οι γραμμές».
Ο βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής Χρήστος Γκόκας υπογράμμισε ότι υπήρξε πλήρης απουσία προγραμματισμού και σχεδίου πρόληψης, με συνέπεια οι πολίτες να νιώσουν απροστάτευτοι, να αιφνιδιαστούν οι οδηγοί, οι εργαζόμενοι να έχουν μείνει στο δρόμο, για πρώτη φορά να έχει έχει υπάρξει τέτοιας έκταση ακινητοποίηση στις αστικές συγκοινωνίες, και όλα αυτά ενώ από ημέρες ήταν γνωστό ότι έρχεται κακοκαιρία.
Ο βουλευτής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης είπε ότι η απόφαση της κυβέρνησης να κλείσει ο δρόμος απαλλάσσει τον παραχωρησιούχο από το κόστος να μεριμνήσει για να τον κρατήσει ανοιχτό, και αυτά «ενώ ο λαός έχει χρυσοπληρώσει τους δρόμους». Κατήγγειλε επίσης και την κατάσταση στις αστικές συγκοινωνίες που έχουν μετατραπεί και σε υγειονομικές βόμβες εν μέσω πανδημίας και ταλαιπωρούν και τους εργαζόμενους αφού μπαίνουν σαν «τις σαρδέλες στα λεωφορεία και στο μετρό».
Το θέμα τέθηκε από την αντιπολίτευση κατά τη διάρκεια συνεδρίασης της επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, η οποία συζητούσε νωρίτερα για την Εγνατία Οδό και τη Γραμμή 4 του Μετρό.
«Λέτε "γιατί έκλεισε ο αυτοκινητόδρομος στη Νέα Οδό". Για να δείτε πως αντιμετωπίζει ο ΣΥΡΙΖΑ τους παραχωρησιούχους και τους εργολάβους και πώς τους αντιμετωπίζει η ΝΔ, θυμίζω ότι επί ΣΥΡΙΖΑ, δεν υπήρχε διαδικασία και θεσμικό πλαίσιο που να επέτρεπε την επιβολή ποινών στους παραχωρησιούχους. Αυτό δεν προβλεπόταν στις συμβάσεις παραχώρησης. Και αρκετές φορές, όταν το θέμα αυτό ανέκυπτε, επισήμως, τόσο το υπουργείο Υποδομών όσο και το υπουργείο Οικονομικών, έλεγε, επί ΣΥΡΙΖΑ, "δεν μπορούμε να κάνουμε κάτι τέτοιο διότι δεν προβλέπεται στις συμβάσεις παραχώρησης και δεν μπορούμε να τις αλλάξουμε". Τι κάναμε εμείς; Εμείς προχωρήσαμε σε νομοθετική παρέμβαση και με το ν. 4663 και το άρθρο 65, λέμε ότι θα υπάρχει επιτροπή διερεύνησης, όταν προκύπτουν πράξεις ή παραλείψεις των παραχωρησιούχων, και ότι θα επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο», είπε ο κ. Καραμανλής και σχολίασε τις επικρίσεις που δέχεται η κυβέρνηση από τον ΣΥΡΙΖΑ.
«Η μια πλευρά του ΣΥΡΙΖΑ, με τον κ. Παππά, μας λέει ότι ο δρόμος ήταν πεντακάθαρος και έπρεπε να είναι ανοιχτός. Έχουμε όμως άλλα στελέχη σας, όπως ο κ. Πολάκης, που λένε ότι κλείσαμε το δρόμο για να δώσουμε αποζημίωση στον παραχωρησιούχο. Θα ήθελα να έχετε μια ενιαία γραμμή, γιατί σε αυτή την ενιαία γραμμή, θα είμαι ευτυχής να σας απαντήσω», είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών και προσέθεσε:
«Αυτή η κακοκαιρία ήταν τόσο έντονη, που όταν πήγαν να βγουν τα λεωφορεία από τα αμαξοστάσια το πρωί, είχαμε κίνδυνο να "διπλώσουν" και να έχουμε προβλήματα, και επιλέξαμε, με εντολή κιόλας της Αστυνομίας και της Τροχαίας, να μπουν μέσα για να μην έχουμε φαινόμενα που είχαμε το 2017 ή και παλαιότερα και στους δρόμους της Αθήνας και στις εθνικές οδούς. Γιατί είναι τόσο δύσκολο αυτό να το καταλάβετε; Ξέρετε γιατί είναι δύσκολο; Γιατί η διαφορά μεταξύ του ΣΥΡΙΖΑ και της Νέας Δημοκρατίας είναι ότι εμείς θεωρούμε ότι ο πολίτης και ο χρήστης του αυτοκινητοδρόμου δεν πρέπει να ταλαιπωρηθεί».
«Δεν πρέπει να βάλουμε σε κίνδυνο τη ζωή των πολιτών», επέμεινε ο υπουργός και προσέθεσε, απευθυνόμενος στον ΣΥΡΙΖΑ: «Εσείς όμως, το 2017 γυρίσατε και αποφασίσατε να μην κλείσει ο δρόμος, να τον κρατήσετε ανοιχτό και τελικά, ο δρόμος δεν έκλεισε απλά επειδή "δίπλωσε" μια νταλίκα αλλά έκλεισε επειδή είχαμε πρόβλημα με τρία βαρέως τύπου αυτοκίνητα, έγιναν τεράστιες ουρές σε 15 χιλιόμετρα και ταλαιπωρήθηκαν χιλιάδες κόσμου και μάλιστα τους απεγκλωβίσατε αυτούς τους ανθρώπους τότε με ferry boat από τον Άγιο Κωνσταντίνο. Αυτή ήταν μια εμπειρία που σε μια σοβαρή πολιτεία και σε ένα σοβαρό κράτος πρέπει να μαθαίνουμε από το λάθος».
Στην Ελλάδα δεν υπάρχει παιδεία οδήγησης κάτω από αυτές τις συνθήκες, είπε ο κ. Καραμανλής και προσέθεσε: «Ο δρόμος μπορεί να ήταν καθαρός στα περισσότερα σημεία, αλλά αν έβγαινες σε μια έξοδο, κινδύνευες. Αποφασίστηκε λοιπόν, από τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη, και πολύ σωστά κατά την άποψη τη δική μου, ο δρόμος, για κάποιες ώρες, να κλείσει. Ο δρόμος άνοιξε, για 7 ώρες, όταν οι καιρικές συνθήκες βελτιώθηκαν. Εκεί ήρθαμε σε επικοινωνία με τον παραχωρησιούχο και είπαμε να μην πληρώνουν διόδια για αυτές τις 7 ώρες οι οδηγοί. Όσοι λοιπόν ήταν εγκλωβισμένοι με τα εμπορεύματά τους κατάφεραν και εξυπηρετήθηκαν και μετά, λόγω των συνθηκών, ήταν τοις πάσι γνωστό, ότι κανείς δεν θα βγει στον δρόμο εκείνη τη στιγμή, για τις 24 αυτές ώρες. Δεν το καταλαβαίνετε αυτό».
Αναφορικά με τη διαδρομή του τρένου Θεσσαλονίκη- Αθήνα, ο υπουργός είπε ότι έπεσαν τεράστιοι κορμοί δένδρων και εκ των πραγμάτων υπήρξε καθυστέρηση.
Νωρίτερα ο υπουργός είχε δεχθεί τα πυρά βουλευτών της αντιπολίτευσης όπως του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Παππά που επισήμανε στον κ. Καραμανλή ότι δεν έχει ακόμη τοποθετηθεί στο κλείσιμο της εθνικής οδού ενώ "ο δρόμος ήταν καθαρός". «Κλείσατε έναν πεντακάθαρο δρόμο και είναι άκρως προσβλητικό ότι τον έκλεισε το υπουργείο Δημόσιας Τάξης και το υπουργός Υποδομών και Μεταφορών δεν είπε κουβέντα», είπε ο Νίκος Παππάς και τόνισε ότι δεν έχει ακουστεί "«ούτε μια συγνώμη προς το επιβατικό κοινό που περίμενε 11 ώρες στο συρμό, ούτε για το τρένο που καθυστέρησε ούτε για τον ΗΣΑΠ που δεν βγήκαν συρμοί το βράδυ ώστε να μην παγώσουν οι γραμμές».
Ο βουλευτής του Κινήματος Αλλαγής Χρήστος Γκόκας υπογράμμισε ότι υπήρξε πλήρης απουσία προγραμματισμού και σχεδίου πρόληψης, με συνέπεια οι πολίτες να νιώσουν απροστάτευτοι, να αιφνιδιαστούν οι οδηγοί, οι εργαζόμενοι να έχουν μείνει στο δρόμο, για πρώτη φορά να έχει έχει υπάρξει τέτοιας έκταση ακινητοποίηση στις αστικές συγκοινωνίες, και όλα αυτά ενώ από ημέρες ήταν γνωστό ότι έρχεται κακοκαιρία.
Ο βουλευτής του ΚΚΕ Χρήστος Κατσώτης είπε ότι η απόφαση της κυβέρνησης να κλείσει ο δρόμος απαλλάσσει τον παραχωρησιούχο από το κόστος να μεριμνήσει για να τον κρατήσει ανοιχτό, και αυτά «ενώ ο λαός έχει χρυσοπληρώσει τους δρόμους». Κατήγγειλε επίσης και την κατάσταση στις αστικές συγκοινωνίες που έχουν μετατραπεί και σε υγειονομικές βόμβες εν μέσω πανδημίας και ταλαιπωρούν και τους εργαζόμενους αφού μπαίνουν σαν «τις σαρδέλες στα λεωφορεία και στο μετρό».