Παναγιωτόπουλος: Η συμπεριφορά της Τουρκίας δεν αφήνει κανένα περιθώριο για εφησυχασμό
«Κατά το 2020 ζήσαμε σε παρατεταμένη περίοδο επιφυλακής και δεν υπάρχει κανένας λόγος να χαλαρώσουμε»
Στο γεγονός ότι η συμπεριφορά της Τουρκίας έναντι της Ελλάδος «δεν αφήνει κανένα περιθώριο για εφησυχασμό», όπως χαρακτηριστικώς τόνισε ο Υπουργός Εθνικής Αμύνης Νικόλαος Παναγιωτόπουλος, προσθέτοντας ότι «όλοι είμαστε σε επιφυλακή» και ότι «δεν υπάρχει κανένας λόγος να χαλαρώσουμε» υποχρεώνει την Ελλάδα να ενισχύσει την αποτρεπτική της δυνατότητα με κάθε τρόπο και σε όλους τους τομείς.
Αυτά επισήμανε ο ΥΕΘΑ με δήλωσή του στην τηλεόραση του “Alpha” (“Direct”) κάνοντας μία ενδιαφέρουσα δήλωση, που έχει ως ακολούθως:
«Εκτιμώ ότι η χώρα είναι καλά οχυρωμένη διότι διαθέτει ισχυρές και αποτρεπτικές Ένοπλες Δυνάμεις, ικανές να αντιμετωπίσουν κάθε απειλή, κάθε πρόκληση και να διασφαλίσουν στο απόλυτο τα κυριαρχικά δικαιώματά μας.
Βέβαια αυτό δεν σημαίνει ότι δεν εργαζόμαστε για ακόμα καλύτερες Ένοπλες Δυνάμεις.
Γι’ αυτό εδώ και δύο χρόνια έχουμε αποδυθεί σε μια πολύ εντατική και κοπιώδη προσπάθεια, για να ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο την αποτρεπτικότητα των Ενόπλων Δυνάμεων κι αυτό γίνεται με παρεμβάσεις που έχουν να κάνουν αφενός με ενισχύσεις σε προσωπικό -15.000 προσλήψεις και πλέον εξειδικευμένου προσωπικού σε βάθος πενταετίας κυρίως Επαγγελματίες Οπλίτες αλλά όχι μόνο- και αφετέρου στην αναβάθμιση του ισχύοντος δυναμικού των Οπλικών Συστημάτων, καθώς και σε απόκτηση νέων οπλικών Συστημάτων.
Θα γνωρίζετε ότι τη χρονιά που μας πέρασε προμηθευτήκαμε -στην πιο αν θέλετε εντυπωσιακή κίνηση αυτού του εξοπλιστικού προγράμματος- τα δεκαοκτώ “Rafale”, τα οποία θα τεθούν πλέον στις διαθεσιμότητες της ΠΑ από τον ερχόμενο Ιούλιο, όταν θα έρθει το πρώτο -πλέον- ελληνικό “Rafale” με προσωπικό βέβαια αντίστοιχα Έλληνες πιλότους και τεχνικούς να εγκατασταθεί στη βάση της Τανάγρας.
Κινούμαστε με ταχείς ρυθμούς, σπάσαμε κάθε ρεκόρ στην προμήθεια των “Rafale”, γιατί δουλέψαμε γρήγορα, συστηματικά και βέβαια είχαμε και την υποστήριξη της γαλλικής πλευράς, που ήθελε κι αυτή να ολοκληρωθεί γρήγορα αυτή η προμήθεια.
Δεν σταματά όμως εδώ. Τρέχουμε κι άλλα σημαντικά ζητήματα όπως είναι η αναβάθμιση 84 F-16 στην εκδοχή “Viper” η οποία πλέον εξελίσσεται, αφού τα πρώτα αεροσκάφη μετά το πρωτότυπο, μπαίνουν πλέον στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ για να υποστούν αυτή τη μεγάλη αναβάθμιση.
Προμηθευόμαστε νέες τορπίλες για τα υποβρύχιά μας, που απέδειξαν πόσο φοβερά όπλα είναι στο θέατρο επιχειρήσεων του Αιγαίου το περασμένο καλοκαίρι, κατά την παρατεταμένη ένταση με την Τουρκία στη θάλασσα.
Κάνουμε κι άλλες παρεμβάσεις. Δεν σταματάμε. Σε συνεργασία με το ΓΕΕΘΑ το οποίο εκπόνησε ένα οργανωμένο, προτεραιοποιημένο και κοστολογημένο σχέδιο επανεξοπλισμού των ΕΔ, το οποίο έλαβε και την έγκριση του Πρωθυπουργού, προχωρούμε την έγκριση 105 υποπρογραμμάτων σε βάθος επταετίας.
Έχουμε ήδη αυξήσει κατά πολύ σε σχέση με το παρελθόν βέβαια, τον Προϋπολογισμό για αμυντικές δαπάνες, σε επίπεδα τα οποία πριν μερικά χρόνια δεν θα μπορούσε να φανταστεί κανείς και τούτο γιατί πρέπει πραγματικά να καταβάλουμε τώρα την προσπάθεια να καλύψουμε κάποιο χαμένο έδαφος από καθυστερήσεις ή ολιγωρίες και να επαναφέρουμε σε πλήρη λειτουργικότητα και διαθεσιμότητα κάποια Οπλικά Συστήματα τα οποία στο παρελθόν είχα σχεδόν απαξιωθεί.
Για παράδειγμα τα αεροσκάφη «Μιράζ 2000-5» απέκτησαν επιτέλους την εν συνεχεία υποστήριξη, δηλαδή υποστήριξη σε ανταλλακτικά που είχε διακοπεί από το 2012 και πλέον μέσα στο έτος που διανύουμε αλλά και στο επόμενο θα προστεθούν επιπλέον αεροσκάφη, αφού θα υπάρχουν πλέον τα ανταλλακτικά που θα τα υποστηρίξουν τεχνικά στις διαθεσιμότητες της ΠΑ. Ένα σύστημα δηλαδή το οποίο παρότι το είχαμε, δεν το εκμεταλλευόμασταν αρκετά, επειδή απλά δεν υπήρχε η απρόσκοπτη ροή ανταλλακτικών. Οι παρεμβάσεις είναι πολλές, όπως σας είπα και σε διάφορα επίπεδα και στους τρεις Κλάδους.
Τη χρονιά που μας πέρασε μπορεί να ωφελήθηκε περισσότερο η ΠΑ με “Rafale”, F-16 Viper, «Μιράζ 2000-5» με ανταλλακτικά εν συνεχεία υποστήριξη στο στόλο των μεταγωγικών αεροσκαφών που και αυτός είχε μείνει πίσω σε διαθεσιμότητες. Η φετινή χρονιά όμως θα χαρακτηριστεί από τη μεγάλη απόφαση απόκτησης τεσσάρων νέων φρεγατών -δύσκολο αλλά ευχάριστο πρόβλημα αφού υπάρχουν πολλές δελεαστικές προσφορές από πολλές χώρες που αξιολογούνται τώρα από το Πολεμικό Ναυτικό- και βέβαια για να μην το ξεχνάω και ολοκλήρωση του προγράμματος κατασκευής πυραυλακάτων (που θυμίζω ότι τρέχει από το 2001 και πλέον μετά από 20 χρόνια –πολλά, αλλά εν πάση περιπτώσει- παραδίδεται η τελευταία που θα παραδοθεί στο τέλος του έτους ή στις αρχές του επόμενου και πλέον θα ολοκληρωθεί το πρόγραμμα αυτό.
Επομένως στο χρόνο που μας έρχεται, οι μεγάλες αποφάσεις έχουν να κάνουν περισσότερο με το ΠΝ μας, το οποίο μπορεί να απέδειξε την αξία του στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο το καλοκαίρι που μας πέρασε, πλην όμως πρέπει να ανανεώσει τον στόλο των φρεγατών του, που -όπως και να το κάνουμε- παλιώνει. Οι παλιές φρεγάτες ήδη έχουν ξεπεράσει τα 40 χρόνια ηλικίας και όπως καταλαβαίνετε πρέπει να πάρουμε εμείς την απόφαση για την επόμενη γενιά φρεγατών.
Όλα αυτά αλλά και οι παρεμβάσεις στο προσωπικό δείχνουν ότι οι ΕΔ της χώρας αναβαθμίζονται. Ως εδώ τα κατάφεραν μια χαρά κι έχω την ακράδαντη πεποίθηση πως ό,τι κι αν προκύψει στο διάβα τους, ό,τι κι αν τύχει μπροστά τους, πάλι θα τα καταφέρουμε. Οι ελληνικές ΕΔ έχουν υψηλή ποιότητα. Τα στελέχη διακρίνονται από φιλοπατρία, αίσθηση του καθήκοντος, επαγγελματισμό και ποιότητα που βγαίνει και μέσα από την εντατική εκπαίδευση, αλλά φυσικά η προσπάθεια είναι να πάμε από το καλό στο καλύτερο.
Αν και υπάρχουν πολλές ανάγκες, καλύπτονται. Είμαστε σε αρκετά καλό δρόμο, ο οποίος έχει και θετικό αντίκτυπο μεταξύ άλλων και στο ηθικό των Στελεχών με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Αν πάτε στην βάση της Τανάγρας που πριν από μερικούς μήνες έβλεπε απαξιωμένα «Μιράζ 2000-5», όχι μόνο τα βλέπει να προστίθενται στις διαθεσιμότητες αλλά και να γίνονται ετοιμασίες για την υποδοχή των νέων “Rafale”. Αυτό θα διαπιστώσετε από πρώτο χέρι και κατά τρόπο πολύ εντυπωσιακό.
Η προσπάθεια συνεχίζεται και γίνεται εντατικότερη διότι όπως σας είπα οι γεωπολιτικές συνθήκες και οι προκλήσεις ασφαλείας που αναδύονται στην περιοχή από τη γενικότερη συμπεριφορά της Τουρκίας δεν αφήνουν κανένα περιθώριο για εφησυχασμό. Όλοι είναι σε εγρήγορση. Κατά το 2020 ζήσαμε σε παρατεταμένη περίοδο επιφυλακής και δεν υπάρχει κανένας λόγος να χαλαρώσουμε».
Αυτά επισήμανε ο ΥΕΘΑ με δήλωσή του στην τηλεόραση του “Alpha” (“Direct”) κάνοντας μία ενδιαφέρουσα δήλωση, που έχει ως ακολούθως:
«Εκτιμώ ότι η χώρα είναι καλά οχυρωμένη διότι διαθέτει ισχυρές και αποτρεπτικές Ένοπλες Δυνάμεις, ικανές να αντιμετωπίσουν κάθε απειλή, κάθε πρόκληση και να διασφαλίσουν στο απόλυτο τα κυριαρχικά δικαιώματά μας.
Βέβαια αυτό δεν σημαίνει ότι δεν εργαζόμαστε για ακόμα καλύτερες Ένοπλες Δυνάμεις.
Γι’ αυτό εδώ και δύο χρόνια έχουμε αποδυθεί σε μια πολύ εντατική και κοπιώδη προσπάθεια, για να ενισχύσουμε ακόμα περισσότερο την αποτρεπτικότητα των Ενόπλων Δυνάμεων κι αυτό γίνεται με παρεμβάσεις που έχουν να κάνουν αφενός με ενισχύσεις σε προσωπικό -15.000 προσλήψεις και πλέον εξειδικευμένου προσωπικού σε βάθος πενταετίας κυρίως Επαγγελματίες Οπλίτες αλλά όχι μόνο- και αφετέρου στην αναβάθμιση του ισχύοντος δυναμικού των Οπλικών Συστημάτων, καθώς και σε απόκτηση νέων οπλικών Συστημάτων.
Θα γνωρίζετε ότι τη χρονιά που μας πέρασε προμηθευτήκαμε -στην πιο αν θέλετε εντυπωσιακή κίνηση αυτού του εξοπλιστικού προγράμματος- τα δεκαοκτώ “Rafale”, τα οποία θα τεθούν πλέον στις διαθεσιμότητες της ΠΑ από τον ερχόμενο Ιούλιο, όταν θα έρθει το πρώτο -πλέον- ελληνικό “Rafale” με προσωπικό βέβαια αντίστοιχα Έλληνες πιλότους και τεχνικούς να εγκατασταθεί στη βάση της Τανάγρας.
Κινούμαστε με ταχείς ρυθμούς, σπάσαμε κάθε ρεκόρ στην προμήθεια των “Rafale”, γιατί δουλέψαμε γρήγορα, συστηματικά και βέβαια είχαμε και την υποστήριξη της γαλλικής πλευράς, που ήθελε κι αυτή να ολοκληρωθεί γρήγορα αυτή η προμήθεια.
Δεν σταματά όμως εδώ. Τρέχουμε κι άλλα σημαντικά ζητήματα όπως είναι η αναβάθμιση 84 F-16 στην εκδοχή “Viper” η οποία πλέον εξελίσσεται, αφού τα πρώτα αεροσκάφη μετά το πρωτότυπο, μπαίνουν πλέον στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ για να υποστούν αυτή τη μεγάλη αναβάθμιση.
Προμηθευόμαστε νέες τορπίλες για τα υποβρύχιά μας, που απέδειξαν πόσο φοβερά όπλα είναι στο θέατρο επιχειρήσεων του Αιγαίου το περασμένο καλοκαίρι, κατά την παρατεταμένη ένταση με την Τουρκία στη θάλασσα.
Κάνουμε κι άλλες παρεμβάσεις. Δεν σταματάμε. Σε συνεργασία με το ΓΕΕΘΑ το οποίο εκπόνησε ένα οργανωμένο, προτεραιοποιημένο και κοστολογημένο σχέδιο επανεξοπλισμού των ΕΔ, το οποίο έλαβε και την έγκριση του Πρωθυπουργού, προχωρούμε την έγκριση 105 υποπρογραμμάτων σε βάθος επταετίας.
Έχουμε ήδη αυξήσει κατά πολύ σε σχέση με το παρελθόν βέβαια, τον Προϋπολογισμό για αμυντικές δαπάνες, σε επίπεδα τα οποία πριν μερικά χρόνια δεν θα μπορούσε να φανταστεί κανείς και τούτο γιατί πρέπει πραγματικά να καταβάλουμε τώρα την προσπάθεια να καλύψουμε κάποιο χαμένο έδαφος από καθυστερήσεις ή ολιγωρίες και να επαναφέρουμε σε πλήρη λειτουργικότητα και διαθεσιμότητα κάποια Οπλικά Συστήματα τα οποία στο παρελθόν είχα σχεδόν απαξιωθεί.
Για παράδειγμα τα αεροσκάφη «Μιράζ 2000-5» απέκτησαν επιτέλους την εν συνεχεία υποστήριξη, δηλαδή υποστήριξη σε ανταλλακτικά που είχε διακοπεί από το 2012 και πλέον μέσα στο έτος που διανύουμε αλλά και στο επόμενο θα προστεθούν επιπλέον αεροσκάφη, αφού θα υπάρχουν πλέον τα ανταλλακτικά που θα τα υποστηρίξουν τεχνικά στις διαθεσιμότητες της ΠΑ. Ένα σύστημα δηλαδή το οποίο παρότι το είχαμε, δεν το εκμεταλλευόμασταν αρκετά, επειδή απλά δεν υπήρχε η απρόσκοπτη ροή ανταλλακτικών. Οι παρεμβάσεις είναι πολλές, όπως σας είπα και σε διάφορα επίπεδα και στους τρεις Κλάδους.
Τη χρονιά που μας πέρασε μπορεί να ωφελήθηκε περισσότερο η ΠΑ με “Rafale”, F-16 Viper, «Μιράζ 2000-5» με ανταλλακτικά εν συνεχεία υποστήριξη στο στόλο των μεταγωγικών αεροσκαφών που και αυτός είχε μείνει πίσω σε διαθεσιμότητες. Η φετινή χρονιά όμως θα χαρακτηριστεί από τη μεγάλη απόφαση απόκτησης τεσσάρων νέων φρεγατών -δύσκολο αλλά ευχάριστο πρόβλημα αφού υπάρχουν πολλές δελεαστικές προσφορές από πολλές χώρες που αξιολογούνται τώρα από το Πολεμικό Ναυτικό- και βέβαια για να μην το ξεχνάω και ολοκλήρωση του προγράμματος κατασκευής πυραυλακάτων (που θυμίζω ότι τρέχει από το 2001 και πλέον μετά από 20 χρόνια –πολλά, αλλά εν πάση περιπτώσει- παραδίδεται η τελευταία που θα παραδοθεί στο τέλος του έτους ή στις αρχές του επόμενου και πλέον θα ολοκληρωθεί το πρόγραμμα αυτό.
Επομένως στο χρόνο που μας έρχεται, οι μεγάλες αποφάσεις έχουν να κάνουν περισσότερο με το ΠΝ μας, το οποίο μπορεί να απέδειξε την αξία του στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο το καλοκαίρι που μας πέρασε, πλην όμως πρέπει να ανανεώσει τον στόλο των φρεγατών του, που -όπως και να το κάνουμε- παλιώνει. Οι παλιές φρεγάτες ήδη έχουν ξεπεράσει τα 40 χρόνια ηλικίας και όπως καταλαβαίνετε πρέπει να πάρουμε εμείς την απόφαση για την επόμενη γενιά φρεγατών.
Όλα αυτά αλλά και οι παρεμβάσεις στο προσωπικό δείχνουν ότι οι ΕΔ της χώρας αναβαθμίζονται. Ως εδώ τα κατάφεραν μια χαρά κι έχω την ακράδαντη πεποίθηση πως ό,τι κι αν προκύψει στο διάβα τους, ό,τι κι αν τύχει μπροστά τους, πάλι θα τα καταφέρουμε. Οι ελληνικές ΕΔ έχουν υψηλή ποιότητα. Τα στελέχη διακρίνονται από φιλοπατρία, αίσθηση του καθήκοντος, επαγγελματισμό και ποιότητα που βγαίνει και μέσα από την εντατική εκπαίδευση, αλλά φυσικά η προσπάθεια είναι να πάμε από το καλό στο καλύτερο.
Αν και υπάρχουν πολλές ανάγκες, καλύπτονται. Είμαστε σε αρκετά καλό δρόμο, ο οποίος έχει και θετικό αντίκτυπο μεταξύ άλλων και στο ηθικό των Στελεχών με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Αν πάτε στην βάση της Τανάγρας που πριν από μερικούς μήνες έβλεπε απαξιωμένα «Μιράζ 2000-5», όχι μόνο τα βλέπει να προστίθενται στις διαθεσιμότητες αλλά και να γίνονται ετοιμασίες για την υποδοχή των νέων “Rafale”. Αυτό θα διαπιστώσετε από πρώτο χέρι και κατά τρόπο πολύ εντυπωσιακό.
Η προσπάθεια συνεχίζεται και γίνεται εντατικότερη διότι όπως σας είπα οι γεωπολιτικές συνθήκες και οι προκλήσεις ασφαλείας που αναδύονται στην περιοχή από τη γενικότερη συμπεριφορά της Τουρκίας δεν αφήνουν κανένα περιθώριο για εφησυχασμό. Όλοι είναι σε εγρήγορση. Κατά το 2020 ζήσαμε σε παρατεταμένη περίοδο επιφυλακής και δεν υπάρχει κανένας λόγος να χαλαρώσουμε».