«Βόμβα» Βορίδη στα Παραπολιτικά 90,1: Πρόωρες εκλογές μόνο εάν...
Ποια πιθανότητα άφησε ανοιχτή ο υπουργός
Εκλογές θα γίνουν στο τέλος της συνταγματικής τους προθεσμίας, παρά την εμμονή του ΣΥΡΙΖΑ, δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή Secret, με τον Παναγιώτη Τζένο, ο υπουργός Εσωτερικών Μάκης Βορίδης.
Παράλληλα, ο κ. Βορίδης άφησε να εννοηθεί ότι πρόωρες εκλογές είναι πιθανό να γίνουν όταν συμβεί κάτι χειρότερο από αυτό που βιώνουμε σήμερα.
Αναφορικά με τον πανδημία ο κ. Βορίδης υπογράμμισε πως η πανδημία είναι μια δύσκολη κατάσταση και πως τα περιοριστικά μέτρα από το παρατεταμένο lockdown καταρρέουν εκ των πραγμάτων ενώ τόνισε πως η επιτροπή πρέπει να βρει τις βαλβίδες αποσυμπίεσης…
Ανέφερε πως λύση για το σταδιακό άνοιγμα και άλλων δραστηριοτήτων είναι ο εμβολιασμός που προχωρά με ικανοποιητικούς ρυθμούς, όπως η χρήση των ατομικών μέτρων προστασίας.
Αναφορικά με τις εκθέσεις για την διαφθορά είπε πως η εικόνα της χώρας βελτιώνεται σημειώνοντας πως έχουν πολλά να γίνουν.
Τόνισε πως νομοσχέδιο που θα έρθει στη βουλή δημιουργεί ένα ενιαίο και συγκροτημένο σύστημα εσωτερικού ελέγχου του δημοσίου.
Σε ό,τι αφορά τον σύμβουλο ακεραιότητας είπε πως θα καλύψει τις ανάγκες υπαλλήλων που έρχονται αντιμέτωποι με διλλήματα, όπως ενδεχόμενη σεξουαλική παρενόχληση.
Για τις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης ότι έρχονται απολύσεις συμβασιούχων στους δήμους, είπε πως πολιτική αποτελεί η μείωση του λεγόμενου έκτακτου προσωπικού και οι συβάσεις ορισμένου χρόνου. Ξεκαθάρισε ότι οι πάγιες ανάγκες θα καλυφθούν με ειδικό τρόπο.
Αναλυτικά η συνέντευξη του Μάκη Βορίδη στα Παραπολιτικά 90,1
Αναφορικά με τη φιλολογία πάνω στο θέμα των πρόωρων εκλογών Ο κ. Βορίδης τόνισε: «Αυτό είναι κάτι το οποίο επανειλημμένως έχουμε τοποθετηθεί, έχει τοποθετηθεί πλείστες όσες φορές ο Πρωθυπουργός και παραδόξως υπάρχει μια επιμονή στο ερώτημα παρότι η απάντηση είναι σαφής και κατηγορηματική. Η απάντηση είναι σαφής και ξεκάθαρη δεν υπάρχουν εκλογές αλλά θέλω να σχολιάσω το πολιτικό σκηνικό από το οποίο αφετηριάζονται οι ερωτήσεις, οι σκέψεις για τα περί εκλογικής ετοιμότητας και τα λοιπά τα οποία φαίνεται ότι διακινούνται από το ΣΥΡΙΖΑ ή από οποιονδήποτε. Το πολιτικό σκεπτικό είναι λάθος. Όποιοι συζητάνε για εκλογές κάνουν λάθος ανάλυση στη βάση για αυτό και ξαναθέτουν το ερώτημα γιατί επιμένουν σε μια εσφαλμένη προσέγγιση. Η εσφαλμένη προσέγγιση είναι θα κάνει τώρα εκλογές η ΝΔ γιατί τώρα έχει δημοσκοπική διαφορά και επομένως μόλις τελειώσει η πανδημία θα πάει σε εκλογές για να ξανακερδίσει γιατί τώρα διατηρείται αυτή η δημοσκοπική διαφορά, γιατί τώρα είναι η ευκαιρία του για να κερδίσει δεύτερη φορά. Αυτό έχει μια υπόθεση εργασίας που είναι ότι όταν θα πάει στις κανονικές εκλογές δεν θα μπορεί να κερδίσει. Εκείνο που θα πρέπει να μας εξηγήσει κάποιος είναι γιατί κάνει εκτίμηση ότι όταν θα γίνουν οι εκλογές στην συνταγματική τους προθεσμία πρέπει κάποιος να εικάσει ότι η ΝΔ θα χάσει τις εκλογές. Τα δημοσκοπικά ευρήματα μέχρι στιγμής δεν είναι αυτά, και για πάμε να δούμε τι είναι εκείνο που θα συμβεί τα επόμενα δύο χρόνια που έχουμε μέχρι τις εκλογές. Πρέπει να συμβεί κάτι που η εξέλιξη των πραγμάτων να είναι χειρότερη από αυτή που έχουμε σήμερα άρα λεει κάποιος ότι δυο χρόνια μετά αφού θα έχει τελειώσει η πανδημία, αφού η οικονομία ακόμα και χωρίς οποιαδήποτε παρέμβαση θα ανακάμπτει, αφού θα έχουνε τελειώσει όλοι αυτοί οι περιορισμοί και θα έχουμε μπει στην κανονικότητα της οικονομίας η οποία μάλιστα θα είναι μια οικονομία που σε σχέση με τα μεγέθη της πανδημίας θα είναι ραγδαία αναπτυσσόμενη και στην οποία θα έχουν αρχίσει να πέφτουν κα τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης που είναι πάρα πολλά χρήματα, και θα μπορεί η ΝΔ να υλοποιεί ένα κομμάτι του προγράμματός της το οποίο εκκρεμεί περαιτέρω μειώσεις της φορολογίας και περαιτέρω επιτάχυνση της οικονομίας και αποτελεσματικότερη λειτουργία της δημόσιας διοίκησης που σήμερα όλα αυτά έχουν επηρεαστεί σε πολύ μεγάλο βαθμό εξαιτίας της πανδημίας, όλα αυτά θα έχουν γίνει και θα πηγαίνουν θετικά αλλά για κάποιο λόγο η ΝΔ ενώ έχει περάσει τα χειρότερα και θα βρίσκεται στα καλύτερα η κυβέρνηση θα πάει και θα χάσει τις εκλογές. Αυτό εγώ δεν το καταλαβαίνω. Όποιος μπορεί να μου το εξηγήσει αυτό να μου το εξηγήσει γιατί μόνο με μια τέτοιου είδους σκέψη μπορεί κάποιος να πει ότι ο κ. Μητσοτάκης θα κάνει εκτίμηση να πάω τώρα σε εκλογές για να τις κερδίσω και να μην περιμένω να τις κερδίσω σε δύο χρόνια».
Ερωτηθείς αν πιστεύει ότι είμαστε κοντά στην έξοδο από το τούνελ σημείωσε: «Αντικειμενικά έχουμε μια δύσκολη κατάσταση. Δύσκολη κατάσταση δεν είναι μόνο ότι έχουμε την πανδημία είναι ότι είναι παρατεταμένη και επίσης είναι αρκετά σαφές ότι τα περιοριστικά μέτρα από ένα σημείο και μετά δεν τηρούνται. Και δεν τηρούνται γιατί μπορεί ο κόσμος να τα τηρήσει ένα μήνα, μπορεί να τα τηρήσει έξι μήνες αλλά ένα χρόνο δεν μπορείς να κρατάς τον κόσμο σε αυτό τον περιορισμό. Δηλαδή καταρρέει η έννοια των περιοριστικών μέτρων εκ των πραγμάτων από μόνη της. Ούτε και βέβαια όταν δεν υπάρχει σε μεγάλα βαθμό οικειοθελή συμμόρφωση όπως υπήρχε το προηγούμενο διάστημα γίνεται αυτό θα επιβληθεί με συνεχείς ελέγχους και συνεχή κατασταλτικά μέτρα και πρόστιμα, δεν είναι εφικτό από ένα σημείο και μετά αυτό. Η κάθε δράση στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στην οικειοθελή συμμόρφωση. Άρα εδώ πρέπει και η επιτροπή των λοιμωξιολόγων να το αναγνωρίσει αυτό και με αυτά τα δεδομένα να προσπαθήσει να βρει ποιες είναι οι αποτελεσματικές δικλείδες αποσυμπίεσης αυτής της κατάστασης, και ταυτόχρονα πρέπει να ξαναχτιστεί ένα είδος συμφωνίας με την κοινωνία ώστε χωρίς να υπάρχουν αυτά τα βαριά περιοριστικά μέτρα και αξιοποιώντας τις δικλείδες αποσυμπίεσης ταυτόχρονα όμως να εξακολουθούν να ισχύουν οι βασικές προφυλάξεις και οι βασικές μέριμνες και φροντίδες για τον περιορισμό της πανδημίας. Αυτό είναι προφανώς μια εξαιρετικά δύσκολη άσκηση όταν το βάζεις στο πεδίο και για αυτό θεωρώ ότι σε μεγάλο βαθμό και οι επιστήμονες μπορεί να διαφωνούν μεταξύ τους για τους χρόνους για την αποτελεσματικότητα, για την έκταση επομένως ειναι μια συζήτηση που την κάνουν οι επιστήμονες και την παρακολουθεί από πολύ κοντά η κυβέρνηση και παρεμβαίνει και στη συζήτηση αυτή και προσπαθεί να βρει το κατάλληλο μείγμα μέτρων. Πάντως η λύση σε αυτό είναι ο εμβολιασμός και αυτό είναι αυτό που μας επιτρέπει να αισιοδοξούμε ως προς τους χρόνους. Εάν δηλαδή ο εμβολιασμός προχωράει με αυτό τον ικανοποιητικό ρυθμό που προχωράει τώρα το αποτέλεσμα θα είναι ότι μπορεί μεν να έχουμε κρούσματα αλλά θα έχουμε μειωμένη θνησιμότητα και θα αρχίσει να μειώνεται και η πίεση στο Εθνικό Σύστημα Υγείας».
Αναφορικά με τις εκθέσεις για τη διαφθορά υπογράμμισε: «Βγήκανε διάφορες φιλο-συριζαϊκές εφημερίδες και είπανε ότι η χώρα μας είναι προτελευταία στην κατάταξη διαφθοράς των χωρών της ΕΕ. Αυτό είναι μια έκθεση του 2019, τη θυμήθηκε ο ΣΥΡΙΖΑ τώρα και είναι μια αποτίμηση της κατάστασης του 2018 όταν δηλαδή κυβερνούσε ο ΣΥΡΙΖΑ. Εκείνο που έχει γίνει είναι ότι η χώρα μας έχει ανέβει περίπου 10 θέσεις σε αυτή τη βαθμίδα κατάταξης και επομένως επί της κυβερνήσεώς μας αυτό το μέγεθος βελτιώνεται αλλά φυσικά μένουν ακόμη πάρα πολλά να γίνουν και πρέπει να γίνει πάρα πολύ μεγάλη προσπάθεια και αποτελεί προτεραιότητα και της κυβέρνησής μας αλλά αυτό προϋποθέτει και μια ευρύτερη πολιτική συμφωνία. Εμείς θα κάνουμε αυτά που πρέπει να κάνουμε αλλά θα ήταν θετικό να εκπεμφθεί ένα σήμα ότι προτεραιοποιούμε την αντιμετώπιση αυτού του προβλήματος και αυτή την προτεραιότητα την ενστερνιζόμαστε όλοι. Ένα από τα πράγματα που κάνουμε τώρα για να αντιμετωπίσουμε και αυτό το φαινόμενο δεν είναι μόνο γιατί θα σας πω ότι το σύστημα εσωτερικού ελέγχου συνδέεται και με την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της λειτουργίας του δημοσίου αλλά βεβαίως είναι και μηχανισμός αντιμετώπισης της διαφθοράς είναι ότι φέραμε ένα νομοσχέδιο το οποίο εγκαθιδρύει για πρώτη φορά ένα συγκροτημένο ενιαίο σύστημα εσωτερικού ελέγχου. Θα ρωτήσει κανείς δεν είχαμε μονάδες εσωτερικού ελέγχου; Η αλήθεια είναι ότι κάπου σε ένα νόμο το 2006 θεσπίστηκε για τμήμα των μονάδων του δημοσίου, όχι για το σύνολο του δημοσίου, μια διαδικασία εσωτερικού ελέγχου. Ρώτησα αν αυτά τα 15 αυτά χρόνια αυτή η διαδικασία έχει εφαρμοστεί και η απάντηση είναι όχι. Ναι μεν έχουν συγκροτηθεί κάποιες μονάδες έτσι όπως συγκροτήθηκαν αλλά δεν υπάρχει αποτελεσματική διαδικασία εσωτερικού ελέγχου παρά μόνο σε μέρος του Δημοσίου».
Αναφορικά με τους εσωτερικούς ελεγκτές ανέφερε: «Το πρόβλημα με την προστασία του δημοσίου συμφέροντος είναι ότι το δημόσιο συμφέρον δεν έχει φωνή να φωνάξει όταν θίγεται, σε αντίθεση με το ιδιωτικό συμφέρον. Όταν κάποιος κάνει κάτι κακό στην περιουσία σας είστε εσείς εκεί να την προστατεύσετε. Να πάτε στο δικαστήριο, να κάνετε αγωγές, να κάνετε μηνύσεις, θα σηκωθείτε και θα φωνάξετε και θα προστατεύσετε τα ιδιωτικά σας συμφέροντα. Ποιος το κάνει αυτό για το δημόσιο συμφέρον; Κανονικά το κάνει ο δημόσιος λειτουργός, αυτός είναι εκείνος ο οποίος φωνάζει, προστατεύει, κινητοποιείται υπέρ του δημοσίου συμφέροντος. Αν ο δημόσιος λειτουργός αποφασίσει ότι ιδιωτικά τον συμφέρει να μην υπερασπιστεί το δημόσιο συμφέρον, να συναλλαγεί με αυτόν που θέλει να θίξει το δημόσιο συμφέρον τότε για το δημόσιο συμφέρον δεν φωνάζει κανένας. Αυτή είναι η πραγματική δυσκολία στον κατασταλτικό έλεγχο της διαφθοράς. Τι είναι ο κατασταλτικός έλεγχος της διαφθοράς; Αυστηρές ποινές για τη δωροδοκία, αυστηρές ποινές για τη δωροληψία, αυστηρό πειθαρχικό δίκαιο. Όλα αυτά είναι σωστά αλλά από μόνα τους αυτά δεν επαρκούν γιατί είναι δυσχερώς διακριβώσιμη πράξη. Πως μπορούμε να προστατεύσουμε το δημόσιο συμφέρον; Θα το προστατεύσουμε προληπτικά, αυτό το κάνουμε βάζοντας δικλείδες ασφαλείας και παρακολουθώντας μέσω των διαδικασιών εσωτερικού ελέγχου ότι αυτές οι δικλείδες ασφαλείας τηρούνται. Αυτό που συζητάμε είναι εσωτερικές διαδικασίες τις οποίες τις παρακολουθεί ο ελεγκτής των διαδικασιών αυτών, που θωρακίζουν την ακεραιότητα του συστήματος. Αυτό δεν έχει γίνει όλο αυτό τον καιρό γιατί είναι μια εξαιρετικά τεχνική , λεπτομερής και αναλυτική διαδικασία η οποία απαιτεί και έναν υψηλό βαθμό τεχνογνωσίας. Την έχουν αυτή τη στιγμή αυτή την τεχνογνωσία τα στελέχη του δημοσίου; Δυστυχώς λίγα. Επομένως πρέπει να εκπαιδεύσουμε μέσα από το Δημόσιο υπαλλήλους οι οποίοι θα πιστοποιηθούν ως εσωτερικοί ελεγκτές κι θα ξέρουν να κάνουν αυτή η δουλειά. Αυτό θα το κάνουμε φτιάχνοντας ειδικά εκπαιδευτικά προγράμματα για αυτούς τους υπάλληλους που θα πιστοποιηθούν ως εσωτερικοί ελεγκτές».
Αναφερόμενος στο «σύμβουλο ακεραιότητας» σημείωσε: «Ο σύμβουλος ακεραιότητας είναι ένας καινούργιος θεσμός ο οποίος έρχεται να καλύψει τις ανάγκες υπαλλήλων που έρχονται αντιμέτωποι με διλήμματα στην καθημερινότητα της υπαλληλικής τους ζωής. Για παράδειγμα υπάρχει παρενοχλούμενος σεξουαλικά υπάλληλος ο οποίο παρενοχλείται από τον προϊστάμενο του, τι να κάνει; Χρειαζόμαστε κάποιον στον οποίο να μπορεί να απευθυνθεί με εμπιστευτικότητα ο υπάλληλος, ο οποίος να είναι γνώστης των ζητημάτων αυτών, ο οποίος να ξέρει τους κανόνες ηθικής και δεοντολογίας και τους ενδο-υπηρεσιακούς αλλά και ο ίδιος να έχει εκπαιδευτεί πάνω σε αυτά τα ζητήματα και να μπορεί να δώσει υποστήριξη στον υπάλληλο που βρίσκεται αντιμέτωπος με τέτοια διλήμματα. Άλλο παράδειγμα, πολιτική δώρου. Έρχεται κάποιος και φέρνει ένα κουτί γλυκά ή ένα κρασί σε έναν υπάλληλος γιατί είναι ευχαριστημένος από την εξυπηρέτηση που είχε, να τα πάρει; Πρέπει να τα δεχτεί ή μήπως θα πρέπει να μην το δεχτεί γιατί δεν δέχεται κανένα δώρο η υπηρεσία. Αυτά τα ζητήματα, που μπορεί να φαίνονται μικρά ή όμως μπορεί να αποτελούν και καθημερινές πηγές προστριβής και δυσλειτουργίας στο εσωτερικό των υπηρεσιών έχουμε έναν άνθρωπο, τον σύμβουλο ακεραιότητας, τον εκπαιδεύουμε κατάλληλα και συμβουλευτικά, εκπαιδευτικά μεσολαβεί, παρεμβαίνει προκειμένου να αποφεύγεται η προστριβή και να δίνει μια απάντηση σε όλα αυτά τα διλλήματα».
Αναφερόμενος στην ερώτηση του κ. Αρσένη για τις απολύσεις συμβασιούχων στους δήμους ανέφερε: «Αποτελεί πολιτική μας η μείωση του λεγομένου εκτάκτου προσωπικού. Συμβάσεις ορισμένου χρόνου οι οποίες συμβάσεις για να δικαιολογούνται αντικειμενικά και να μην αποτελούν ένα είδος καταστρατηγήσεως των δικαιωμάτων των εργαζομένων θα πρέπει η φύση τους να συνδέεται με ένα έργο που παρέχεται και τελειώνει σε ορισμένο χρόνο αλλιώς δεν εχει νόημα να κάνω στο δημόσιο να κάνω μια πρόσληψη ορισμένου χρόνου. Είναι η περίφημη συζήτηση για το αν αυτές οι προσλήψεις καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες. Εδώ υπάρχει μια σαφής πολιτική στο υπουργείο Εσωτερικών η οποία λεει το εξής ότι θα αποφασίσουμε ότι θα μειώσουμε το έκτακτο προσωπικό. Τι σημαίνει ότι θα μειώσουμε το έκτακτο προσωπικό ; Ότι είναι πάγια και διαρκής ανάγκη αυτή θα καλυφθεί με έναν οριστικό τρόπο. Είπα ότι αυτές τις αποφάσεις ειδικά για τα ζητήματα αυτά θα τις έχουμε πάρει στα πλαίσια του προγραμματισμού προσλήψεων που κάνει ετησίως το δημόσιο, ο δε προγραμματισμός προσλήψεων ξεκινά τον Μάιο και τελειώνει τον Σεπτέμβριο. Εκεί συγκεντρώνονται τα αιτήματα των φορέων, υπάρχει μια συνολική εικόνα ποιες είναι οι απαιτήσεις και οι ανάγκες, προτεραιοποιούνται αυτές από το υπουργείο Εσωτερικών από πλευράς προσλήψεων, τηρείται ο κανόνας του 1 προς 1 και έχουμε μια εικόνα του τι είναι εκείνο το οποίο πρέπει να συμβεί από πλευράς προσλήψεων. Απάντησα στον κ. Αρσένη ότι το ζήτημα του τι πρόκειται να γίνει με αιτήματα φορέων για προσλήψεις στο χώρο της καθαριότητας αυτό θα γίνει στον ετήσιο προγραμματισμό των προσλήψεων που έχουμε. Αλλά είπα επίσης ότι ας πούμε ότι αυτό μας οδηγεί σε μια πολιτική στην οποία δεχόμαστε αιτήματα φορέων και τα βάζουμε στις προσλήψεις, αυτό θα σημαίνει ότι θα μειωθεί το έκτακτο προσωπικό. Δηλαδή δεν θα έχουμε την επόμενη μέρα και νέα αιτήματα εκτάκτων αν αποφασίσουμε ότι ουσιαστικά αποδεχόμαστε τα αιτήματα αυτά και τα μετατρέπουμε σε προσλήψεις».