Τέλος η γραφειοκρατία με τράπεζες: Σύσκεψη Μητσοτάκη - Πιερρακάκη - Στουρνάρα για το «Κnow Your Customer»
Τι αλλάζει στις σχέσεις τράπεζας και πελάτη
Μια σημαντική μεταρρύθμιση αναμένεται να ανακοινώσει σήμερα ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος στις 16:30 θα προεδρεύσει σε σύσκεψη με τη συμμετοχή του υπουργού Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκου Πιερρακάκη και του κεντρικού τραπεζίτη Γιάννη Στουρνάρα.
Στη σύσκεψη θα παρουσιαστεί μια νέα ψηφιακή δράση «Know Your Customer», που θα βάλει τέλος στη γραφειοκρατία στις τράπεζες, καθώς θα επιτρέπει στους πολίτες να ενημερώνουν στοιχεία τους, χωρίς να χρειάζεται φυσική παρουσία σε κατάστημα.
Τι σημαίνει αυτό στην πράξη: ότι πλέον όποιος πολίτης το επιθυμεί δεν θα χρειάζεται να προσκομίζει στην τράπεζα (συνεπώς και στην κινητή τηλεφωνία) που τηρεί λογαριασμό πιστοποιητικά, όπως το εκκαθαριστικό του, αλλά θα αποστέλλει μέσω της πλατφόρμας μόνο εκείνα τα στοιχεία που είναι αναγκαία. Με το «Know Your Customer» τόσο οι τράπεζες όσο και οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας θα μπαίνουν στα αντίστοιχα μητρώα, όπου είναι ήδη καταχωρισμένα τα στοιχεία των πελατών τους, και θα τα επικαιροποιούν αυτομάτως, χωρίς να χρειάζεται αυτοπρόσωπη παρουσία των πελατών στα καταστήματα.
Τι είναι το Know Your Customer
Η συγκεκριμένη υπηρεσία «Know Your Customer», επιτρέπει στις τράπεζες να αντλούν στοιχεία φυσικών προσώπων από το Taxisnet, το σύστημα «Εργάνη» και άλλους φορείς του Δημοσίου.
Το «Know Your Customer» ουσιαστικά είναι, ένα ψηφιακό κανάλι μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για τη διάθεση στοιχείων πολιτών ωστόσο αυτό προυποθέτει την συγκατάθεση του πελάτη για τις περιπτώσεις που ζητείται από την τράπεζα.
Όπως αναφέρει η Βίβλος Ψηφιακού Μετασχηματισμού «η διάθεση των στοιχείων γίνεται αποκλειστικά κατόπιν αιτήματος της συγκατάθεσης του πολίτη, κάθε φορά που ζητείται πρόσβαση, και στον πυρήνα του σχεδιασμού βρίσκεται η προστασία των προσωπικών δεδομένων παράλληλα με την έγκαιρη και έγκυρη διάθεση στοιχείων που συλλέγονται από αξιόπιστες πηγές».
Το «Know Your Customer» έρχεται να συμπληρώσει την ψηφιακή εγγραφή και ταυτοποίηση (digital onboarding) την οποία ήδη χρησιμοποιούν κάποιες τράπεζες.
Σύμφωνα με υπουργική απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, οι κατηγορίες των δεδομένων του φυσικού προσώπου που δύνανται να αντλούνται και να διαβιβάζονται είναι οι εξής:
Στοιχεία ταυτότητας: Ονοματεπώνυμο, Πατρώνυμο, Μητρώνυμο, Ημερομηνία γέννησης, Τόπος γέννησης, Ημερομηνία έκδοσης της ταυτότητας, Φωτογραφία ταυτότητας, εφόσον τηρείται στο μητρώο της ΕΛ.ΑΣ, Αρχή έκδοσης και Αριθμός προηγούμενου Α.Δ.Τ. Τα ονόματα αποτυπώνονται και με λατινικούς χαρακτήρες, εφόσον διατίθενται από το μητρώο της ΕΛ.ΑΣ).
Στοιχεία επικοινωνίας: Εφόσον ο πολίτης έχει καταχωρήσει τα στοιχεία αυτά στο Εθνικό Μητρώο επικοινωνίας, θα μπορούν να αντλούνται οι διευθύνσεις διαμονής και επικοινωνίας, καθώς και η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) και οι αριθμοί κινητού και σταθερού τηλεφώνου. Στην περίπτωση που ο πολίτης δεν έχει καταχωρίσει στο Μητρώο τα στοιχεία επικοινωνίας, θα προτείνεται, μέσω της υπηρεσίας eGov-KYC, η μετάβαση στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας για την ενημέρωση του μητρώου.
Στοιχεία εισοδήματος: Με βάση του ΑΦΜ του πολίτη, θα μπορεί να αντλείται το δηλωθέν εισόδημά του από όλες τις κατηγορίες εισοδήματος, φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο ή φορολογούμενο με ειδικό τρόπο.
Στοιχεία επαγγελματικής δραστηριότητας: Αν το φυσικό πρόσωπο είναι και επιτηδευματίας με βάση το ΑΦΜ η τράπεζα θα μπορεί να αντλεί τα στοιχεία: επωνυμίας, και τους Κ.Α.Δ. κύριας και δευτερεύουσας δραστηριότητας (αριθμός και περιγραφή), καθώς και την έδρα και την ημερομηνίας έναρξης δραστηριότητας.
Η πρόσβαση στην υπηρεσία είναι δυνατή από το Internet Banking της τράπεζάς σας.
Στη σύσκεψη θα παρουσιαστεί μια νέα ψηφιακή δράση «Know Your Customer», που θα βάλει τέλος στη γραφειοκρατία στις τράπεζες, καθώς θα επιτρέπει στους πολίτες να ενημερώνουν στοιχεία τους, χωρίς να χρειάζεται φυσική παρουσία σε κατάστημα.
Τι σημαίνει αυτό στην πράξη: ότι πλέον όποιος πολίτης το επιθυμεί δεν θα χρειάζεται να προσκομίζει στην τράπεζα (συνεπώς και στην κινητή τηλεφωνία) που τηρεί λογαριασμό πιστοποιητικά, όπως το εκκαθαριστικό του, αλλά θα αποστέλλει μέσω της πλατφόρμας μόνο εκείνα τα στοιχεία που είναι αναγκαία. Με το «Know Your Customer» τόσο οι τράπεζες όσο και οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας θα μπαίνουν στα αντίστοιχα μητρώα, όπου είναι ήδη καταχωρισμένα τα στοιχεία των πελατών τους, και θα τα επικαιροποιούν αυτομάτως, χωρίς να χρειάζεται αυτοπρόσωπη παρουσία των πελατών στα καταστήματα.
Τι είναι το Know Your Customer
Η συγκεκριμένη υπηρεσία «Know Your Customer», επιτρέπει στις τράπεζες να αντλούν στοιχεία φυσικών προσώπων από το Taxisnet, το σύστημα «Εργάνη» και άλλους φορείς του Δημοσίου.Το «Know Your Customer» ουσιαστικά είναι, ένα ψηφιακό κανάλι μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα για τη διάθεση στοιχείων πολιτών ωστόσο αυτό προυποθέτει την συγκατάθεση του πελάτη για τις περιπτώσεις που ζητείται από την τράπεζα.
Όπως αναφέρει η Βίβλος Ψηφιακού Μετασχηματισμού «η διάθεση των στοιχείων γίνεται αποκλειστικά κατόπιν αιτήματος της συγκατάθεσης του πολίτη, κάθε φορά που ζητείται πρόσβαση, και στον πυρήνα του σχεδιασμού βρίσκεται η προστασία των προσωπικών δεδομένων παράλληλα με την έγκαιρη και έγκυρη διάθεση στοιχείων που συλλέγονται από αξιόπιστες πηγές».
Το «Know Your Customer» έρχεται να συμπληρώσει την ψηφιακή εγγραφή και ταυτοποίηση (digital onboarding) την οποία ήδη χρησιμοποιούν κάποιες τράπεζες.
Σύμφωνα με υπουργική απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, οι κατηγορίες των δεδομένων του φυσικού προσώπου που δύνανται να αντλούνται και να διαβιβάζονται είναι οι εξής:
Στοιχεία ταυτότητας: Ονοματεπώνυμο, Πατρώνυμο, Μητρώνυμο, Ημερομηνία γέννησης, Τόπος γέννησης, Ημερομηνία έκδοσης της ταυτότητας, Φωτογραφία ταυτότητας, εφόσον τηρείται στο μητρώο της ΕΛ.ΑΣ, Αρχή έκδοσης και Αριθμός προηγούμενου Α.Δ.Τ. Τα ονόματα αποτυπώνονται και με λατινικούς χαρακτήρες, εφόσον διατίθενται από το μητρώο της ΕΛ.ΑΣ).
Στοιχεία επικοινωνίας: Εφόσον ο πολίτης έχει καταχωρήσει τα στοιχεία αυτά στο Εθνικό Μητρώο επικοινωνίας, θα μπορούν να αντλούνται οι διευθύνσεις διαμονής και επικοινωνίας, καθώς και η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail) και οι αριθμοί κινητού και σταθερού τηλεφώνου. Στην περίπτωση που ο πολίτης δεν έχει καταχωρίσει στο Μητρώο τα στοιχεία επικοινωνίας, θα προτείνεται, μέσω της υπηρεσίας eGov-KYC, η μετάβαση στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας για την ενημέρωση του μητρώου.
Στοιχεία εισοδήματος: Με βάση του ΑΦΜ του πολίτη, θα μπορεί να αντλείται το δηλωθέν εισόδημά του από όλες τις κατηγορίες εισοδήματος, φορολογούμενο ή απαλλασσόμενο ή φορολογούμενο με ειδικό τρόπο.
Στοιχεία επαγγελματικής δραστηριότητας: Αν το φυσικό πρόσωπο είναι και επιτηδευματίας με βάση το ΑΦΜ η τράπεζα θα μπορεί να αντλεί τα στοιχεία: επωνυμίας, και τους Κ.Α.Δ. κύριας και δευτερεύουσας δραστηριότητας (αριθμός και περιγραφή), καθώς και την έδρα και την ημερομηνίας έναρξης δραστηριότητας.
Η πρόσβαση στην υπηρεσία είναι δυνατή από το Internet Banking της τράπεζάς σας.