Μενδώνη στα Παραπολιτικά 90,1 για Καλλιμάρμαρο: Η προβολή της χώρας αυτές τις μέρες αλλά και για πολλές ακόμα θα είναι τεράστια
Τι είπε για την θεαματική επίδειξη μόδας του Οίκου Dior που θα πργαμτοποιηθεί σήμερα στην Αθήνα, η υπουργός Τουρισμού
«Η πολιτική στο υπουργείο είναι μια πολιτική εξωστρέφειας», δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Μπρα ντε φερ» με τους δημοσιογράφους Δημήτρη Τάκη και Χριστίνα Κοραή, η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, με αφορμή το υπερθέαμα του οίκου Dior στο Καλλιμάρμαρο, που θα μεταδοθεί μέσω του live streaming, από όλα τα social media του γαλλικού οίκου.
Αναφορικά με το «τσιμέντο» στην Ακρόπολη, η κ. Μενδώνη σημείωσε πως δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια βελτιωμένη εκδοχή της φθοράς που είχαν υποστεί οι διαδρομές στο μνημείο.
Παράλληλα ανέφερε πως είναι νωρίς να πει αν θα γίνουν πολιτιστικές εκδηλώσεις χωρίς μάσκες για τους εμβολιασμένους, ενώ τόνισε πως αυξήθηκε το ποσοστό πληρότητας από το 50 στο 75%.
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη της Λίνας Μενδώνης στα Παραπολιτικά 90,1:
Με αφορμή το υπερθέαμα του οίκου Dior στο Καλλιμάρμαρο, η υπουργός Πολιτισμού ανέφερε: «Η συζήτηση αυτή έχει ξεκινήσει αρκετούς μήνες πριν. Ο οίκος Dior θέλοντας να τιμήσει την Ελλάδα και τα 200 χρόνια από την επανάσταση του ’21 καταρχήν απευθύνθηκε στο υπουργείο Τουρισμού από εκεί και πέρα το υπουργείο Τουρισμού ήρθε σε επαφή μαζί μας και εμείς έχουμε κάνει πολύ μεγάλες και μακρές συζητήσεις και συναντήσεις με τους εκπροσώπους του Οίκου. Θα σας πως ότι ξεκινήσαμε να μιλάμε μαζί τους τον Ιανουάριο.Αυτό το οποίο ήθελαν ήταν προφανώς με απόλυτο σεβασμό να προβάλουν την Ελλάδα, την ιστορία, τον πολιτισμό της με το δικό τους τρόπο»
«Μετά από αρκετές διαβουλεύσεις, μετά από επανειλημμένες επισκέψεις των στελεχών του Οίκου οι οποίοι συνεργάστηκαν στενά με τις δικές μας υπηρεσίες, καταλήξαμε σε αυτά τα οποία το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο δέχτηκε να μπορούν να πραγματοποιηθούν από τον Οίκο Dior είτε σε επίπεδο της παρουσίασης της κολεξιόν που θα γίνει το βράδυ στο Καλλιμάρμαρο είτε σε επίπεδο φωτογραφήσεων, κινηματογραφήσεων των μοντέλων αλλά και γενικά αρχαιολογικών χώρων και μουσείων τα οποία θα προβληθούν παγκόσμια και για πάρα πολύ καιρό», υπογράμμισε η ίδια.
«Το υπουργείο Πολιτισμού και οι υπηρεσίες του και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο απέδωσε και επέτρεψε να γίνουν πράγματα τα οποία αντιστοιχούν τον 21ο αιώνα χωρίς όμως να υπάρξουν βλάβες άμεσες ή έμμεσες στα μνημεία. Θα σας δώσω ένα παράδειγμα, όταν ένα αίτημα αφορά το να γίνει μια επίδειξη μόδας στην Ακρόπολη επάνω αντιλαμβάνεστε ότι αυτό είναι πολύ δύσκολο να συμβεί και είναι πολύ δύσκολο όχι μόνο γιατί θα είναι κάποια μοντέλα τα οποία θα παρελάσουν μπροστά διότι προϋποτίθενται υποδομές τέτοιες που είναι πολύ πιθανό να προκαλέσουν ζημίες στο χώρο», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Αυτή τη στιγμή η πολιτική μας στο υπουργείο Πολιτισμού είναι μια πολιτική εξωστρέφειας και για αυτό παρά τις γκρίνιες και παρά τις μεμψιμοιρίες είπαμε ότι την ευκαιρία αυτή η οποία παρέχεται δια του συγκεκριμένου γεγονότος πρέπει να την εκμεταλλευτούμε πλήρως. Χθες για παράδειγμα ανέβηκαν κάποια μικρά βίντεο τα οποία έγιναν με την άδεια του υπουργείου Πολιτισμού προφανώς, έχει τηρηθεί στα πάντα το θεσμικό πλαίσιο με απόλυτη ακρίβεια, ανέβηκαν στα social media του Οίκου μέσα σε 3 ώρες υπήρχαν περισσότερες από 200 χιλιάδες προβολές», διευκρίνισε η υπουργός Πολιτισμού.
«Το θεσμικό μας πλαίσιο είναι πάρα πολυ καλό, είναι εξαιρετικό και ανταποκρίνεται πλήρως στις ανάγκες το θέμα είναι πολλές φορές πως ερμηνεύεται αυτό το θεσμικό πλαίσιο», επισήμανε η κ. Μενδώνη.
«Δεν μπορεί κανείς να παραβλέψει ότι η προβολή της χώρας αυτές τις μέρες εξαιτίας του συμβάντος αυτού και στη συνέχεια για πολλές ακόμα μέρες θα είναι τεράστια», τόνισε η υπουργός.
Ερωτηθείσα αν οι δημιουργίες του Οίκου Dior θα γίνουν εδώ στην Ελλάδα, η κ. Μενδώνη απάντησε: «Ούτως ή άλλως υπάρχει άμεση εμπλοκή καλλιτεχνών, τεχνιτών, χειροτεχνών Ελλήνων αυτό είναι κάτι το οποίο το έχουμε πει από την αρχή, είναι ένα από τα σημεία που εκτιμήθηκαν και αξιολογήθηκαν στην συγκεκριμένη πρόταση ότι χρησιμοποιούνται Έλληνες καλλιτέχνες αλλά και έλληνες χειροτέχνες. Χρησιμοποιούνται πρώτες ύλες από την Ελλάδα, όλα αυτά ήταν μέσα στη συγκεκριμένη πρόταση».
Αναφορικά με το «τσιμέντο» στην Ακρόπολη, η υπουργός σημείωσε: «Η λέξη τσιμέντωμα για την Ακρόπολη δεν ισχύει με εισαγωγικά ούτε χωρίς εισαγωγικά. Αυτό το οποίο έγινε στην Ακρόπολη δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια βελτιωμένη κατάσταση των πραγματικά τσιμεντένιων διαδρομών οι οποίες υπάρχουν από τη δεκαετία του ’70. Η κατάσταση στο βράχο εξαιτίας της φθοράς που είχαν υποστεί αυτές οι διαδρομές οι οποίες έγιναν από τον Ι.Τραυλό έναν από τους αναμφισβήτητα πολύ σημαντικούς αρχιτέκτονες που ασχολήθηκαν με την Ακρόπολη και τους αρχαιολογικούς χώρους, είχαν κατά καιρούς δεχτεί διάφορες βελτιώσεις γιατί υπήρχε φθορά».
«Αυτό που έγινε είναι να διαστρωθούν εκ νέου οι παλιές διαδρομές οι οποίες είναι τσιμέντινες προκειμένου να εξυπηρετηθούν όλοι οι επισκέπτες. Επαναλαμβάνω δεν μιλάμε για μείζονα παρέμβαση, έγινε απλώς αποκατάσταση με καλύτερο τρόπο, με απολύτως αναστρέψιμες μεθόδους των διαστρώσεων που είχαν γίνει από το 1970. Δέχομαι ότι μπορεί σε κάποιον αισθητικά να μην αρέσει αλλά το ότι έχει προσβληθεί ζημία και βλάβη στην Ακρόπολη αυτό το θεωρώ ότι είναι στείρα αντιπολίτευση», πρόσθεσε.
Ερωτηθείσα αν υπάρχει ενδεχόμενο όταν θα έχει προχωρήσει ο εμβολιασμός να δούμε συναυλίες μόνο με εμβολιασμένους χωρίς μάσκες και αποστάσεις, απάντησε: «Είναι νωρίς ακόμα. Αυτό το οποίο έχω να πω ειναι ότι ενώ ξεκινήσαμε με μια πληρότητα 50% στους ανοιχτούς αρχαιολογικούς χώρους και μόνο καθήμενους αυτή τη στιγμή η πληρότητα έχει φτάσει στο 75% ακριβώς επειδή οι εμβολιασμοί πηγαίνουν πάρα πολύ καλά, τα κρούσματα μειώνονται, γενικά το τοπίο του ιικού φορτίου είναι πάρα πολύ βελτιωμένο σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες που μας επιτρέπει να ανοίγουμε ολοένα και περισσότερο. Επομένως είμαστε σε μια συνεχή επικοινωνία με τον ΕΟΔΥ και θα δούμε σταδιακά πως θα μπορέσουμε να χαλαρώσουμε ακόμα τα πράγματα».
Αναφερόμενη στην χειμερινή θεατρική σεζόν και αν υπάρχει το ενδεχόμενο να ισχύει το ευρωπαϊκό πιστοποιητικό εμβολιασμού, δήλωσε: «Αυτό είναι κάτι το οποίο θα το δούμε συνολικά πως θα χρησιμοποιηθεί το πιστοποιητικό των εμβολιασμένων. Από τη στιγμή που υιοθετηθούν μέτρα με βάση το πιστοποιητικό είναι βέβαιο ότι δεν θα εξαιρεθεί ο πολιτισμός όπως δεν εξαιρέθηκε και σε κανένα άλλο μέτρο από την αρχή που προέκυψε η πανδημία. Πάντως η κατάσταση σήμερα μας επιτρέπει να αισιοδοξούμε».
Ερωτηθείσα αν θα κερδηθεί το φετινό πολιτιστικό καλοκαίρι, η κ. Μενδώνη επισήμανε: «Αυτό το οποίο έχει ξεκινήσει το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου μας επιτρέπει να είμαστε αισιόδοξοι».
Για το ψηφιακό αρχαιολογικό κτηματολόγιο, διευκρίνισε: «Είναι ένα έργο πάρα πολύ σημαντικό το οποίο απασχολεί το υπουργείο Πολιτισμού εδώ και μια δεκαετία. Έχει χρηματοδοτηθεί από τα δύο τελευταία ΕΣΠΑ. Σήμερα παραδίδεται προς χρήση. Το αρχαιολογικό κτηματολόγιο είναι απολύτως συμβατό με το εθνικό κτηματολόγιο και είναι ένα έργο το οποίο έχει γίνει από το υπουργείο Πολιτισμού αποκλειστικά. Θα μπορεί πλέον ο κάθε πολίτης μπαίνοντας μέσα σε αυτή «τράπεζα» του αρχαιολογικού κτηματολογίου να δει τις δεσμεύσεις του ακινήτου του, να δει μνημεία και αρχαιολογικοί χώροι με τις συντεταγμένες τους που ακριβώς βρίσκονται, τις ζώνες προστασίας τους, εάν εμπίπτει το περιουσιακό του στοιχείο σε αυτές τις ζώνες επομένως τα πράγματα για τον πολίτη διευκολύνονται σε πολύ μεγάλο βαθμό και ένα μέρος της γραφειοκρατίας απαλείφεται».
«Βρισκόμαστε σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και την Κοινωνία της Πληροφορίας προκειμένου να προχωρήσουμε στη δεύτερη φάση ώστε αυτά όλα που θα βλέπει στην τράπεζα δεδομένων να μπορούν να εξελιχτούν σε ένα πιστοποιητικό το οποίο θα το παίρνει ο ίδιος και θα το χρησιμοποιεί όπου χρειάζεται», σημείωσε επεξηγηματικά.
Ερωτηθείσα αν θα γίνουν οι εκδηλώσεις που ματαιώθηκαν για το 2021, η υπουργός Πολιτισμού απάντησε: «Πολλές από τις εκδηλώσεις οι οποίες αφορούσαν το ‘20-‘21 και δεν έγιναν τους προηγούμενους μήνες ήδη είναι σε εξέλιξη».
Αναφορικά με το «τσιμέντο» στην Ακρόπολη, η κ. Μενδώνη σημείωσε πως δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια βελτιωμένη εκδοχή της φθοράς που είχαν υποστεί οι διαδρομές στο μνημείο.
Παράλληλα ανέφερε πως είναι νωρίς να πει αν θα γίνουν πολιτιστικές εκδηλώσεις χωρίς μάσκες για τους εμβολιασμένους, ενώ τόνισε πως αυξήθηκε το ποσοστό πληρότητας από το 50 στο 75%.
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη της Λίνας Μενδώνης στα Παραπολιτικά 90,1:
Με αφορμή το υπερθέαμα του οίκου Dior στο Καλλιμάρμαρο, η υπουργός Πολιτισμού ανέφερε: «Η συζήτηση αυτή έχει ξεκινήσει αρκετούς μήνες πριν. Ο οίκος Dior θέλοντας να τιμήσει την Ελλάδα και τα 200 χρόνια από την επανάσταση του ’21 καταρχήν απευθύνθηκε στο υπουργείο Τουρισμού από εκεί και πέρα το υπουργείο Τουρισμού ήρθε σε επαφή μαζί μας και εμείς έχουμε κάνει πολύ μεγάλες και μακρές συζητήσεις και συναντήσεις με τους εκπροσώπους του Οίκου. Θα σας πως ότι ξεκινήσαμε να μιλάμε μαζί τους τον Ιανουάριο.Αυτό το οποίο ήθελαν ήταν προφανώς με απόλυτο σεβασμό να προβάλουν την Ελλάδα, την ιστορία, τον πολιτισμό της με το δικό τους τρόπο»
«Μετά από αρκετές διαβουλεύσεις, μετά από επανειλημμένες επισκέψεις των στελεχών του Οίκου οι οποίοι συνεργάστηκαν στενά με τις δικές μας υπηρεσίες, καταλήξαμε σε αυτά τα οποία το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο δέχτηκε να μπορούν να πραγματοποιηθούν από τον Οίκο Dior είτε σε επίπεδο της παρουσίασης της κολεξιόν που θα γίνει το βράδυ στο Καλλιμάρμαρο είτε σε επίπεδο φωτογραφήσεων, κινηματογραφήσεων των μοντέλων αλλά και γενικά αρχαιολογικών χώρων και μουσείων τα οποία θα προβληθούν παγκόσμια και για πάρα πολύ καιρό», υπογράμμισε η ίδια.
«Το υπουργείο Πολιτισμού και οι υπηρεσίες του και το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο απέδωσε και επέτρεψε να γίνουν πράγματα τα οποία αντιστοιχούν τον 21ο αιώνα χωρίς όμως να υπάρξουν βλάβες άμεσες ή έμμεσες στα μνημεία. Θα σας δώσω ένα παράδειγμα, όταν ένα αίτημα αφορά το να γίνει μια επίδειξη μόδας στην Ακρόπολη επάνω αντιλαμβάνεστε ότι αυτό είναι πολύ δύσκολο να συμβεί και είναι πολύ δύσκολο όχι μόνο γιατί θα είναι κάποια μοντέλα τα οποία θα παρελάσουν μπροστά διότι προϋποτίθενται υποδομές τέτοιες που είναι πολύ πιθανό να προκαλέσουν ζημίες στο χώρο», ανέφερε χαρακτηριστικά.
«Αυτή τη στιγμή η πολιτική μας στο υπουργείο Πολιτισμού είναι μια πολιτική εξωστρέφειας και για αυτό παρά τις γκρίνιες και παρά τις μεμψιμοιρίες είπαμε ότι την ευκαιρία αυτή η οποία παρέχεται δια του συγκεκριμένου γεγονότος πρέπει να την εκμεταλλευτούμε πλήρως. Χθες για παράδειγμα ανέβηκαν κάποια μικρά βίντεο τα οποία έγιναν με την άδεια του υπουργείου Πολιτισμού προφανώς, έχει τηρηθεί στα πάντα το θεσμικό πλαίσιο με απόλυτη ακρίβεια, ανέβηκαν στα social media του Οίκου μέσα σε 3 ώρες υπήρχαν περισσότερες από 200 χιλιάδες προβολές», διευκρίνισε η υπουργός Πολιτισμού.
«Το θεσμικό μας πλαίσιο είναι πάρα πολυ καλό, είναι εξαιρετικό και ανταποκρίνεται πλήρως στις ανάγκες το θέμα είναι πολλές φορές πως ερμηνεύεται αυτό το θεσμικό πλαίσιο», επισήμανε η κ. Μενδώνη.
«Δεν μπορεί κανείς να παραβλέψει ότι η προβολή της χώρας αυτές τις μέρες εξαιτίας του συμβάντος αυτού και στη συνέχεια για πολλές ακόμα μέρες θα είναι τεράστια», τόνισε η υπουργός.
Ερωτηθείσα αν οι δημιουργίες του Οίκου Dior θα γίνουν εδώ στην Ελλάδα, η κ. Μενδώνη απάντησε: «Ούτως ή άλλως υπάρχει άμεση εμπλοκή καλλιτεχνών, τεχνιτών, χειροτεχνών Ελλήνων αυτό είναι κάτι το οποίο το έχουμε πει από την αρχή, είναι ένα από τα σημεία που εκτιμήθηκαν και αξιολογήθηκαν στην συγκεκριμένη πρόταση ότι χρησιμοποιούνται Έλληνες καλλιτέχνες αλλά και έλληνες χειροτέχνες. Χρησιμοποιούνται πρώτες ύλες από την Ελλάδα, όλα αυτά ήταν μέσα στη συγκεκριμένη πρόταση».
Αναφορικά με το «τσιμέντο» στην Ακρόπολη, η υπουργός σημείωσε: «Η λέξη τσιμέντωμα για την Ακρόπολη δεν ισχύει με εισαγωγικά ούτε χωρίς εισαγωγικά. Αυτό το οποίο έγινε στην Ακρόπολη δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια βελτιωμένη κατάσταση των πραγματικά τσιμεντένιων διαδρομών οι οποίες υπάρχουν από τη δεκαετία του ’70. Η κατάσταση στο βράχο εξαιτίας της φθοράς που είχαν υποστεί αυτές οι διαδρομές οι οποίες έγιναν από τον Ι.Τραυλό έναν από τους αναμφισβήτητα πολύ σημαντικούς αρχιτέκτονες που ασχολήθηκαν με την Ακρόπολη και τους αρχαιολογικούς χώρους, είχαν κατά καιρούς δεχτεί διάφορες βελτιώσεις γιατί υπήρχε φθορά».
«Αυτό που έγινε είναι να διαστρωθούν εκ νέου οι παλιές διαδρομές οι οποίες είναι τσιμέντινες προκειμένου να εξυπηρετηθούν όλοι οι επισκέπτες. Επαναλαμβάνω δεν μιλάμε για μείζονα παρέμβαση, έγινε απλώς αποκατάσταση με καλύτερο τρόπο, με απολύτως αναστρέψιμες μεθόδους των διαστρώσεων που είχαν γίνει από το 1970. Δέχομαι ότι μπορεί σε κάποιον αισθητικά να μην αρέσει αλλά το ότι έχει προσβληθεί ζημία και βλάβη στην Ακρόπολη αυτό το θεωρώ ότι είναι στείρα αντιπολίτευση», πρόσθεσε.
Ερωτηθείσα αν υπάρχει ενδεχόμενο όταν θα έχει προχωρήσει ο εμβολιασμός να δούμε συναυλίες μόνο με εμβολιασμένους χωρίς μάσκες και αποστάσεις, απάντησε: «Είναι νωρίς ακόμα. Αυτό το οποίο έχω να πω ειναι ότι ενώ ξεκινήσαμε με μια πληρότητα 50% στους ανοιχτούς αρχαιολογικούς χώρους και μόνο καθήμενους αυτή τη στιγμή η πληρότητα έχει φτάσει στο 75% ακριβώς επειδή οι εμβολιασμοί πηγαίνουν πάρα πολύ καλά, τα κρούσματα μειώνονται, γενικά το τοπίο του ιικού φορτίου είναι πάρα πολύ βελτιωμένο σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες που μας επιτρέπει να ανοίγουμε ολοένα και περισσότερο. Επομένως είμαστε σε μια συνεχή επικοινωνία με τον ΕΟΔΥ και θα δούμε σταδιακά πως θα μπορέσουμε να χαλαρώσουμε ακόμα τα πράγματα».
Αναφερόμενη στην χειμερινή θεατρική σεζόν και αν υπάρχει το ενδεχόμενο να ισχύει το ευρωπαϊκό πιστοποιητικό εμβολιασμού, δήλωσε: «Αυτό είναι κάτι το οποίο θα το δούμε συνολικά πως θα χρησιμοποιηθεί το πιστοποιητικό των εμβολιασμένων. Από τη στιγμή που υιοθετηθούν μέτρα με βάση το πιστοποιητικό είναι βέβαιο ότι δεν θα εξαιρεθεί ο πολιτισμός όπως δεν εξαιρέθηκε και σε κανένα άλλο μέτρο από την αρχή που προέκυψε η πανδημία. Πάντως η κατάσταση σήμερα μας επιτρέπει να αισιοδοξούμε».
Ερωτηθείσα αν θα κερδηθεί το φετινό πολιτιστικό καλοκαίρι, η κ. Μενδώνη επισήμανε: «Αυτό το οποίο έχει ξεκινήσει το πρώτο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου μας επιτρέπει να είμαστε αισιόδοξοι».
Για το ψηφιακό αρχαιολογικό κτηματολόγιο, διευκρίνισε: «Είναι ένα έργο πάρα πολύ σημαντικό το οποίο απασχολεί το υπουργείο Πολιτισμού εδώ και μια δεκαετία. Έχει χρηματοδοτηθεί από τα δύο τελευταία ΕΣΠΑ. Σήμερα παραδίδεται προς χρήση. Το αρχαιολογικό κτηματολόγιο είναι απολύτως συμβατό με το εθνικό κτηματολόγιο και είναι ένα έργο το οποίο έχει γίνει από το υπουργείο Πολιτισμού αποκλειστικά. Θα μπορεί πλέον ο κάθε πολίτης μπαίνοντας μέσα σε αυτή «τράπεζα» του αρχαιολογικού κτηματολογίου να δει τις δεσμεύσεις του ακινήτου του, να δει μνημεία και αρχαιολογικοί χώροι με τις συντεταγμένες τους που ακριβώς βρίσκονται, τις ζώνες προστασίας τους, εάν εμπίπτει το περιουσιακό του στοιχείο σε αυτές τις ζώνες επομένως τα πράγματα για τον πολίτη διευκολύνονται σε πολύ μεγάλο βαθμό και ένα μέρος της γραφειοκρατίας απαλείφεται».
«Βρισκόμαστε σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης και την Κοινωνία της Πληροφορίας προκειμένου να προχωρήσουμε στη δεύτερη φάση ώστε αυτά όλα που θα βλέπει στην τράπεζα δεδομένων να μπορούν να εξελιχτούν σε ένα πιστοποιητικό το οποίο θα το παίρνει ο ίδιος και θα το χρησιμοποιεί όπου χρειάζεται», σημείωσε επεξηγηματικά.
Ερωτηθείσα αν θα γίνουν οι εκδηλώσεις που ματαιώθηκαν για το 2021, η υπουργός Πολιτισμού απάντησε: «Πολλές από τις εκδηλώσεις οι οποίες αφορούσαν το ‘20-‘21 και δεν έγιναν τους προηγούμενους μήνες ήδη είναι σε εξέλιξη».