Καραμανλής στα Παραπολιτικά 90,1: Το Μετρό της Αθήνας παίρνει και πάλι μπρος - Το καλοκαίρι τα πρώτα εργοτάξια
Το έργο ξεκινάει και θα ολοκληρωθεί σε 8 χρόνια - Αναμένονται δεκάδες χιλιάδες προσλήψεις
«Το Μετρό της Αθήνας παίρνει και πάλι μπρος. Χθες υπεγράφη σύμβαση για το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που θα γίνει στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια», δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Μπρα ντε φερ» με τους δημοσιογράφους Δημήτρη Τάκη και Χριστίνα Κοραή, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.
«Να φανταστείτε ότι το Αττικό μετρό δημιουργήθηκε επί κυβερνήσεως Κωνσταντίνου Μητσοτάκη το 1990, το πρώτο εργοτάξιο στήθηκε το 1991 με 1992 και το μετρό ολοκληρώθηκε σταδιακά το 2000 με 2004. Παραδόθηκαν και άλλοι σταθμοί μέσα στην περίοδο 2004 -2009 και δυστυχώς λόγω μνημονίου και περήφανης διαπραγμάτευσης είχαμε μια στασιμότητα τα τελευταία χρόνια. Αυτό αποδεικνύει αυτό που λέμε σε όλους τους τόνους ότι αυτά τα έργα δεν ανήκουν ούτε σε παρατάξεις ούτε σε κυβερνήσεις και όποιος πάει να τα καπηλευτεί είναι η μεγαλύτερη ύβρις που μπορεί να κάνει», σημείωσε επεξηγηματικά.
«Αύριο μάλιστα υπογράφεται και η σύμβαση για το βόρειο κομμάτι του Ε65. Ο Ε65 είναι ένα εμβληματικό έργο που αφορά σε ένα μεγάλο κομμάτι της Δυτικής Μακεδονίας και δόθηκε πολύ μεγάλη μάχη να πάρουμε τις τελικές εγκρίσεις από την ευρωπαϊκή επιτροπή και η συμβολή του ίδιου του πρωθυπουργού σε αυτό το έργο ήταν καθοριστική. Είναι ένα έργο το οποίο συνδέεται άμεσα με την ευρύτερη απολιγνιτοποίηση της Δυτικής Μακεδονίας», πρόσθεσε.
Για το «ασημένιο βέλος», ανέφερε ότι ήταν άλλη μια πολύ έξυπνη αλλά τελικά, -όπως είπε - «στην πολιτική πολλές φορές οι εξυπνάδες πληρώνονται διότι όπως με τους μουσαμάδες στο Μετρό της Θεσσαλονίκης έτσι είχαμε φέρει ένα ασημένιο βέλος για να πουλήσουμε την ιδέα η προηγούμενη κυβέρνηση». «Το οποίο επέστρεψε, αυτό που πρέπει να γίνει και αυτό που δεν έχουμε καταλάβει και εδώ γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια είναι να τελειώσει όλο το έργο της ηλεκτροκίνησης έτσι ώστε να μπορεί να είναι ηλεκτροκίνητη γραμμή Αθήνα- Θεσσαλονίκη οπότε αυτό προβλέπεται να είναι έτοιμο τέλος ‘22 με αρχές ’23 έτσι ώστε να μπορούμε να πηγαίνουμε από το κέντρο της Αθήνας στο κέντρο της Θεσσαλονίκης σε 3 ώρες και 40 λεπτά», συμπλήρωσε.
«Η προηγούμενη κυβέρνηση δυστυχώς δημιούργησε εντυπώσεις που ήταν εσφαλμένες διότι έβλεπε ότι χάνει τις εκλογές», τόνισε.
«Σε κάθε περίπτωση όλα αυτά που γίνονται αξιολογούνται και αξιολογείται και ο χρόνος κατά τον οποίο θα κυρωθούν από τη Βουλή τα πρωτόκολλα συνεργασίας γιατί δεν μπορεί να απαιτεί το διεθνές σύστημα από τη μια χώρα να είναι σύμφωνη και συμβατή με τα δεδομένα και με τη Συμφωνία των Πρεσπών όταν η άλλη χώρα καταφεύγει σε αυτές τις προκλητικότατες κινήσεις. Επομένως η πλήρη και καλή τη πίστει εφαρμογή της συμφωνίας αποτελεί και ένα κριτήριο για την ενταξιακή πορεία της γειτονικής χώρα στα ευρωπαϊκά σαλόνια αν δεν το καταλάβει ο κ.Ζάεφ νομίζω ότι θα βρεθεί προ τετελεσμένου», εκτίμησε ο υπουργός Υποδομών.
«Αυτό που έχει καταστήσει σαφέστατα και η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός και ο υπουργός Εξωτερικών είναι ότι δεν μπορούμε να ζητάμε από την Ελλάδα να τηρήσει τα συμφωνηθέντα όταν η γείτονα δεν τηρεί τα συμφωνηθέντα. Για αυτό το λόγο έχω την εντύπωση ότι η κυβέρνηση θα αξιολογήσει τη στάση των Σκοπίων, θα αξιολογήσει τη στάση του κ. Ζάεφ και από εκεί και πέρα θα δει κατά πόσο θα πρέπει να φέρει και πότε τις συμφωνίες αυτές», υπογράμμισε ο ίδιος.
«Τώρα η απευθείας επαφή σημαίνει απευθείας επικοινωνία των δύο ηγετών την οποία νομίζω ότι είναι σε έναν πολύ καλό δρόμο. Περιμένουμε την επικείμενη Σύνοδο Κορυφής, οι θέσεις της ελληνικής πλευράς είναι δεδομένες, μιλάμε για τη θετική ατζέντα που έχουμε με την Τουρκία και βλέπουμε μια αναδίπλωση του τούρκου προέδρου γιατί καταλαβαίνει ότι τα περιθώρια πλέον έχουν στενέψει», πρόσθεσε.
«Έργο πολύ κρίσιμο για την οικονομία μας»
«Μιλάμε για τη γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, είναι ένα έργο από εκείνα που στην κυριολεξία θα αλλάξουν την καθημερινότητα του πολίτη στο Λεκανοπέδιο. Ένα Λεκανοπέδιο που είναι πολύ επιβαρυμένο και που αυτά τα έργα είναι και φιλο-περιβαλλοντικά και τα οποία αποσυμφορίζουν όλες τις δυσκολίες που έχουμε στην καθημερινότητά μας. Αλλά είναι και ένα έργο πολύ κρίσιμο στην συγκυρία για την οικονομία μας γιατί δίνει μεγάλη ώθηση και στην ανάπτυξη και θα δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας», ανέφερε χαρακτηριστικά.«Το καλοκαίρι τα πρώτα εργοτάξια»
«Το ότι υπογράφουμε σύμβαση σημαίνει ότι επί της ουσίας ξεκινάει το έργο. Δηλαδή το καλοκαίρι θα δούμε τα πρώτα εργοτάξια να στήνονται σε συγκεκριμένα σημεία του Λεκανοπεδίου. Θα ξεκινήσουμε από τα δύο άκρα, θα ξεκινήσουμε από την Κατεχάκη και το Γουδή να στήνονται εργοτάξια, θα γίνουν οι λεγόμενες πρόδρομες εργασίες, αυτό θα πάρει από 18 μέχρι 24 μήνες. Μιλάμε για πολύ σύνθετα και δύσκολα έργα», υπογράμμισε ο υπουργός.«Να φανταστείτε ότι το Αττικό μετρό δημιουργήθηκε επί κυβερνήσεως Κωνσταντίνου Μητσοτάκη το 1990, το πρώτο εργοτάξιο στήθηκε το 1991 με 1992 και το μετρό ολοκληρώθηκε σταδιακά το 2000 με 2004. Παραδόθηκαν και άλλοι σταθμοί μέσα στην περίοδο 2004 -2009 και δυστυχώς λόγω μνημονίου και περήφανης διαπραγμάτευσης είχαμε μια στασιμότητα τα τελευταία χρόνια. Αυτό αποδεικνύει αυτό που λέμε σε όλους τους τόνους ότι αυτά τα έργα δεν ανήκουν ούτε σε παρατάξεις ούτε σε κυβερνήσεις και όποιος πάει να τα καπηλευτεί είναι η μεγαλύτερη ύβρις που μπορεί να κάνει», σημείωσε επεξηγηματικά.
«Το έργο ξεκινάει και θα ολοκληρωθεί σε 8 χρόνια»
«Για αυτό χθες εμείς είχαμε καλέσει και τον πρώην υπουργό τον κ. Σπίρτζη ο οποίος μας έκανε την τιμή να έρθει, είχαμε καλέσει και τον πρώην διευθύνων σύμβουλο της Αττικό Μετρό τον κ. Παπαδόπουλο όπου και αυτός ήρθε και από το βήμα είπαμε ότι και η προηγούμενη κυβέρνηση δημοπράτησε το έργο το ’17. Αυτό όμως που έχει σημασία να τονιστεί είναι ότι σήμερα η σύμβαση αυτή υπεγράφη επί κυβερνήσεως ΝΔ και Μητσοτάκη και αυτό σημαίνει ότι το έργο ξεκινάει και θα ολοκληρωθεί σε 8 χρόνια. Το πρώτο τμήμα έχει 13 χιλιόμετρα, περιλαμβάνει 15 νέους σταθμούς», δήλωσε επιπρόσθετα.«Σημαντικές οι μακροπρόθεσμες θετικές συνέπειες»
Ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι τα έργα αυτά δημιουργούνε μια παροδική αναστάτωση στο κέντρο της πόλης αλλά οι μακροπρόθεσμες θετικές συνέπειες από ένα τόσο σημαντικό έργο είναι πολύ σημαντικές. «Βέβαια στους περισσότερους σταθμούς δεν σκάβουμε από πάνω προς τα κάτω αλλά το αντίθετο. Χρησιμοποιούμε νέες μεθόδους όπως μια νέα πλατφόρμα που γίνεται ψηφιακή αποτύπωση του έργου πριν σκάψουμε για να αποφύγουμε αυτά τα προβλήματα. Χρησιμοποιούμε πιο σύγχρονα μέσα οπότε θα προσπαθήσουμε να υπάρξουν όσο το δυνατόν λιγότερα προβλήματα κατά τη διάρκεια του έργου», διευκρίνισε ο ίδιος.«Το έργο θα απασχολήσει δεκάδες χιλιάδες κόσμο άμεσα»
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέφερε ότι το έργο θα απασχολήσει δεκάδες χιλιάδες κόσμο άμεσα. «Μιλάμε για ένα διάστημα 8 ετών αλλά θα απασχολήσει και πάρα πολύ κόσμο σε εργασίες που έχουν να κάνουν όχι μόνο με αυτή κάθε αυτή εργολαβία αλλά και με άλλες δραστηριότητες. Επομένως ένα τόσο μεγάλο έργο 1,2 δις έχει έναν τεράστιο πολλαπλασιαστή στην οικονομία. Αυτό που λένε οι οικονομολογοί και ειδικοί είναι ότι αυτά τα έργα συνήθως ο πολλαπλασιαστής είναι 1,8% που μιλάμε για τεράστια ώθηση και στα θέματα εργασίας αλλά και ώθηση και στην τοπική και στην εθνική οικονομία», συμπλήρωσε ο κ. Καραμανλής.«Αύριο υπογράφεται και η σύμβαση για το βόρειο κομμάτι του Ε65»
Για τον αυτοκινητόδρομο Ε65, ο υπουργός τόνισε ότι έχει γίνει μια πολύ μεγάλη προσπάθεια τους τελευταίους 23 μήνες. «Έχουμε δουλέψει με πολύ μεθοδικό τρόπο, γιατί η αλήθεια είναι ότι δεν βρήκαμε ωριμότητα έργων εδώ, έτσι ώστε πρώτον να ξεμπλοκάρουμε κολλημένα έργα που βρήκαμε», ξεκαθάρισε μεταξύ άλλων.«Αύριο μάλιστα υπογράφεται και η σύμβαση για το βόρειο κομμάτι του Ε65. Ο Ε65 είναι ένα εμβληματικό έργο που αφορά σε ένα μεγάλο κομμάτι της Δυτικής Μακεδονίας και δόθηκε πολύ μεγάλη μάχη να πάρουμε τις τελικές εγκρίσεις από την ευρωπαϊκή επιτροπή και η συμβολή του ίδιου του πρωθυπουργού σε αυτό το έργο ήταν καθοριστική. Είναι ένα έργο το οποίο συνδέεται άμεσα με την ευρύτερη απολιγνιτοποίηση της Δυτικής Μακεδονίας», πρόσθεσε.
«Έχουν ήδη παραδοθεί οι πρώτοι τρεις σταθμοί»
Για το μετρό στον Πειραιά, ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι μετά από τεράστια προσπάθεια έχουν ήδη παραδοθεί οι πρώτοι τρεις σταθμοί αλλά προχωράμε με πολύ μεγάλη ταχύτητα στην παράδοση των σταθμών μέχρι το καλοκαίρι του ’22. «Μιλάμε για το σταθμός στο Δημοτικό Θέατρο, στα Μανιάτικα και στον Πειραιά, πολύ δύσκολα τεχνικά έργα γιατί αυτά τα έργα είναι στην ουσία κάτω από τη θάλασσα. Έργα πολύ σημαντικά που θα συνδέσουν το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας με το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας», συνέχισε.«Τα έργα πλησιάζουν τα 13 δισ. ευρώ»
«Τα έργα τα οποία έχουν δρομολογηθεί πλησιάζουν τα 13 δις, όλα σε μια σειρά, είναι έργα τα οποία προχωράνε. Το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ μας έχουνε δώσει τη δυνατότητα να απορροφήσουμε νέα κονδύλια σε έργα νέας γενιάς όπως είναι τα σιδηροδρομικά. Πρέπει να κλείσουμε το κεφάλαιο οδικά έργα που το κλείνουμε με τον Ε65, με το Πάτρα –Πύργος και με το ΒΟΑΚ και πρέπει να περάσουμε στα έργα νέας γενιάς», διευκρίνισε ο υπουργός.Για το «ασημένιο βέλος», ανέφερε ότι ήταν άλλη μια πολύ έξυπνη αλλά τελικά, -όπως είπε - «στην πολιτική πολλές φορές οι εξυπνάδες πληρώνονται διότι όπως με τους μουσαμάδες στο Μετρό της Θεσσαλονίκης έτσι είχαμε φέρει ένα ασημένιο βέλος για να πουλήσουμε την ιδέα η προηγούμενη κυβέρνηση». «Το οποίο επέστρεψε, αυτό που πρέπει να γίνει και αυτό που δεν έχουμε καταλάβει και εδώ γίνεται μια μεγάλη προσπάθεια είναι να τελειώσει όλο το έργο της ηλεκτροκίνησης έτσι ώστε να μπορεί να είναι ηλεκτροκίνητη γραμμή Αθήνα- Θεσσαλονίκη οπότε αυτό προβλέπεται να είναι έτοιμο τέλος ‘22 με αρχές ’23 έτσι ώστε να μπορούμε να πηγαίνουμε από το κέντρο της Αθήνας στο κέντρο της Θεσσαλονίκης σε 3 ώρες και 40 λεπτά», συμπλήρωσε.
«Η προηγούμενη κυβέρνηση δυστυχώς δημιούργησε εντυπώσεις που ήταν εσφαλμένες διότι έβλεπε ότι χάνει τις εκλογές», τόνισε.
«Στην πολιτική πολλές φορές οι εξυπνάδες πληρώνονται»
«Το ‘’ασημένιο βέλος’’ θα έρθει και όλη η προσπάθεια αναβάθμισης του σιδηροδρόμου είναι κάτι το οποίο γίνεται με πολύ μεγάλη μεθοδικότητα, με πολύ σοβαρή δουλειά και με λίγα λόγια. Εμεις οι πολιτικοί ειδικά αυτοί που έχουμε την τιμή να είμαστε σε παραγωγικά υπουργεία πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί όταν βγαίνουμε και δίνουμε χρονοδιαγράμματα και πρέπει να λέμε τα πράγματα με το όνομά τους, να μη δημιουργούμε ψεύτικες προσδοκίες και πριν ανακοινώσουμε ένα οποιοδήποτε μεγάλο project υποδομών να πούμε από πού θα βρούμε τα λεφτά και πότε θα γίνει. Τα χρονοδιαγράμματα που δίνουμε πρέπει να είναι ρεαλιστικά και σοβαρά. Ο κόσμος έχει βαρεθεί να ακούει μεγάλα έργα, να βλέπει μακέτες και μουσαμάδες», πρόσθεσε.«Είμαστε πολύ πίσω στο σιδηρόδρομο σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη»
Αναφερόμενος στον σιδηρόδρομο, ο κ. Καραμανλής είπε: «Είμαστε πολύ πίσω στο σιδηρόδρομο σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη. Εμείς σε πολύ λίγο χρόνο θα ξεδιπλώσουμε ένα πολύ φιλόδοξο αλλά ρεαλιστικό σχέδιο έτσι ώστε ο σιδηρόδρομος να αποτελέσει τα μεγάλα project υποδομών της επόμενης δεκαπενταετίας. Για αυτό είμαστε σε επαφή με την ευρωπαϊκή επιτροπή έτσι ώστε να ξεδιαλύνουμε ένα εξόχως προβληματικό σύστημα που υπάρχει στην παραγωγή των σιδηροδρομικών έργων στην Ελλάδα εδώ και 30 χρόνια. Εδώ και δύο χρόνια έχουμε δουλέψει εντατικά για να μαζέψουμε αυτό το προβληματικό σύστημα και να παρουσιάσουμε σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα ένα ρεαλιστικό πλάνο έτσι ώστε η Ελλάδα να γίνει αυτό που όλοι θέλουμε ένας τεράστιος κόμβος υποδομών στην Ανατολική Ευρώπη».«Η κυβέρνηση απαιτεί την πλήρη εφαρμογή της συμφωνίας των Πρεσπών»
Αναφορικά με τις τελευταίες προκλήσεις Ζαεφ, τόνισε ότι η κυβέρνηση απαιτεί την πλήρη εφαρμογή της συμφωνίας και του πνεύματος αυτής. «Μιλάμε για τη Συμφωνία των Πρεσπών για την οποία να θυμίσω ότι η ΝΔ βρισκόμενη τότε στην αντιπολίτευση και ο κ. Μητσοτάκης είχε προειδοποιήσει για τα προβληματικά σημεία της συμφωνίας. Καλούμε σήμερα ως κυβέρνηση τον κ. Ζάεφ να απέχει από αυτή τη διχαστική ρητορική και μάλιστα σε ένα τόσο ευαίσθητο θέμα όπως έχει να κάνει αυτό της συμμετοχής της ποδοσφαιρικής ομάδας στο Euro. Υπενθυμίζεται ότι μια από τις βασικές μας επιφυλάξεις κατά τη συζήτηση της συμφωνίας αφορούσε αυτό ακριβώς το σκέλος άρα πιστεύω ότι είμαστε απόλυτα δικαιωμένοι γιατί αφορά τη χρήση του όρου μακεδονικός για τη γλώσσα και την ταυτότητα».«Σε κάθε περίπτωση όλα αυτά που γίνονται αξιολογούνται και αξιολογείται και ο χρόνος κατά τον οποίο θα κυρωθούν από τη Βουλή τα πρωτόκολλα συνεργασίας γιατί δεν μπορεί να απαιτεί το διεθνές σύστημα από τη μια χώρα να είναι σύμφωνη και συμβατή με τα δεδομένα και με τη Συμφωνία των Πρεσπών όταν η άλλη χώρα καταφεύγει σε αυτές τις προκλητικότατες κινήσεις. Επομένως η πλήρη και καλή τη πίστει εφαρμογή της συμφωνίας αποτελεί και ένα κριτήριο για την ενταξιακή πορεία της γειτονικής χώρα στα ευρωπαϊκά σαλόνια αν δεν το καταλάβει ο κ.Ζάεφ νομίζω ότι θα βρεθεί προ τετελεσμένου», εκτίμησε ο υπουργός Υποδομών.
«Αυτό που έχει καταστήσει σαφέστατα και η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός και ο υπουργός Εξωτερικών είναι ότι δεν μπορούμε να ζητάμε από την Ελλάδα να τηρήσει τα συμφωνηθέντα όταν η γείτονα δεν τηρεί τα συμφωνηθέντα. Για αυτό το λόγο έχω την εντύπωση ότι η κυβέρνηση θα αξιολογήσει τη στάση των Σκοπίων, θα αξιολογήσει τη στάση του κ. Ζάεφ και από εκεί και πέρα θα δει κατά πόσο θα πρέπει να φέρει και πότε τις συμφωνίες αυτές», υπογράμμισε ο ίδιος.
«Μία νέα σελίδα για τα ελληνοτουρκικά»
Για τα ελληνοτουρκικά, ανέφερε: «Νομίζω ότι είναι μια νέα σελίδα διότι θυμηθείτε το περσινό καλοκαίρι. Θυμηθείτε την απίστευτη ένταση που υπήρχε στο Αιγαίο πέρυσι, θυμηθείτε τα γεγονότα στον Έβρο και ελάτε και δείτε που βρισκόμαστε. Βρισκόμαστε εδώ γιατί για πρώτη φορά η ελληνική κυβέρνηση επέδειξε και ο ίδιος ο πρωθυπουργός εδώ και αρκετά χρόνια μια διπλωματία που ήταν η διπλωματία της αυτοπεποίθησης. Δεν κρυφτήκαμε πίσω από το δάχτυλο μας, ποτέ η Ελλάδα δεν κρύφτηκε και δεν αρνήθηκε το διάλογο με την Τουρκία απλά η Ελλάδα πάντα έθετε ένα πολύ αυστηρό πλαίσιο αυτού του διαλόγου. Δηλαδή ποια ζητήματα τίθενται στο τραπέζι και ποια όχι, και αυτό που έλεγε πάντα η Ελλάδα και συνεχίζει να το λεει με πολύ έντονο τρόπο και η κυβέρνηση Μητσοτάκη είναι ότι εμείς δεν θα διαπραγματευτούμε κυριαρχικά μας δικαιώματα».«Τώρα η απευθείας επαφή σημαίνει απευθείας επικοινωνία των δύο ηγετών την οποία νομίζω ότι είναι σε έναν πολύ καλό δρόμο. Περιμένουμε την επικείμενη Σύνοδο Κορυφής, οι θέσεις της ελληνικής πλευράς είναι δεδομένες, μιλάμε για τη θετική ατζέντα που έχουμε με την Τουρκία και βλέπουμε μια αναδίπλωση του τούρκου προέδρου γιατί καταλαβαίνει ότι τα περιθώρια πλέον έχουν στενέψει», πρόσθεσε.