Γιώργος Καραγιάννης: Βγάλαμε έργα 13 δισ. από τα συρτάρια της γραφειοκρατίας και τα υλοποιούμε
H κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανέλαβαν σειρά πρωτοβουλιών και θεσμικών παρεμβάσεων
Ο Γιώργος Καραγιάννης κατέγραψε σειρά έργων που συμβασιοποιούνται, με χαρακτηριστική αναφορά στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, σημειώνοντας ότι εντάσσεται στο Ταμείο Ανάκαμψης για χρηματοδότηση, προσθέτοντας ότι προσεχώς θα υπογραφεί η σύμβαση για το οδικό έργο της Λεωφόρου Κύμης, μέσω ΠΑΘΕ.
Ο γενικός γραμματέας Υποδομών τόνισε ότι η κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανέλαβαν σειρά πρωτοβουλιών και θεσμικών παρεμβάσεων, ούτως ώστε να δημιουργούνται συνθήκες σημαντικής μείωσης των χρόνων συμβασιοποίησης και εντέλει ωρίμανσης των έργων, δημιουργώντας παράλληλα τις προϋποθέσεις για να αντλούνται με μεγαλύτερη ευκολία οι πόροι από τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία.
Βγάλαμε τα έργα από τα συρτάρια της γραφειοκρατίας και τα υλοποιούμε
Ο γενικός γραμματέας Υποδομών παρουσίασε μια σειρά ώριμων, εμβληματικών έργων, φιλικών προς το περιβάλλον, όπως είπε, για τα οποία επισήμανε ότι «ήταν σταματημένα στα συρτάρια της γραφειοκρατίας».
Στην παρέμβασή του σημείωσε ότι υπήρξαν τρεις λόγοι που επιτάχυναν τη διαδικασία ωρίμανσης μιας σειράς έργων:
- Πρώτον, η αλλαγή του υπάρχοντος θεσμικού πλαισίου, καθώς είπε το προηγούμενο καθεστώς είχε δημιουργήσει καθυστερήσεις στην εξέλιξη των δημοσίων έργων. Ο κ. Καραγιάννης εξήγησε ότι το ισχύον νομικό πλαίσιο, που εγκαθίδρυσε η παρούσα κυβέρνηση, είναι πιο ευέλικτο, ούτως ώστε να δημιουργεί συνθήκες σημαντικής μείωσης των χρόνων συμβασιοποίησης και εντέλει ωρίμανσης των έργων και παράλληλα δημιούργησε τις προϋποθέσεις για να αντλούνται με μεγαλύτερη ευκολία οι πόροι από τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία. Ωστόσο, έσπευσε να διευκρινίσει ότι η ευελιξία του νέου θεσμικού πλαισίου έγινε χωρίς καμία απολύτως έκπτωση στην ποιότητα των έργων.
- Ως δεύτερο λόγο των αυξημένων ταχυτήτων στην εξέλιξη των έργων, ο γενικός γραμματέας Υποδομών προέταξε τη στροφή της παρούσας κυβέρνησης σε έργα ΣΔΙΤ, για τα οποία, όπως είπε, «υπήρξε μία μακρά περίοδος αμφισβήτησης, λόγω ιδεολογικών αγκυλώσεων»
- Τρίτον, ως επιταχυντή της διαδικασίας ειδικά για τα έργα μεγάλου βεληνεκούς, κατέγραψε τις ενέργειες της κυβέρνησης να ξεμπλοκάρουν βαλτωμένα έργα ειδικού βάρους και κολοσσιαίας σημασίας για την εθνική οικονομία. Ειδικότερα, αναφέρθηκε στη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, «το μεγαλύτερο έργο υποδομής που κατασκευάζεται», το οποίο, όπως τόνισε, αλλάζει τον συγκοινωνιακό χάρτη σε πυκνοκατοικημένες περιοχές, την ποιότητα ζωής χιλιάδων πολιτών, και παράγει ευεργετικά αποτελέσματα για το περιβάλλον, καθώς οι 340.000 επιβάτες που θα μετακινούνται με αυτό αντιστοιχούν σε 53.000 λιγότερα αυτοκίνητα στους δρόμους.
Ο γενικός γραμματέας Υποδομών αναφέρθηκε και στην υπογραφή της σύμβασης του βόρειου τμήματος του E65, τη ραχοκοκαλιά της συγκοινωνιακής υποδομής της Ελλάδας, όπως είπε, που πήρε το «πράσινο φως» μετά από μεθοδική δουλειά επί 18 μήνες, χωρίς μεγάλα λόγια και με αλλεπάλληλες επαφές με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενώ υπογράμμισε ότι εξασφαλίστηκε χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Στη συνέχεια κατέγραψε σε μια σειρά έργων που συμβασιοποιούνται, τα οποία είναι φιλικά προς το περιβάλλον, την αποτελεσματικότητα της κυβέρνησης να τα ξεβαλτώσει.
Ειδικότερα, αναφέρθηκε στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, «ένα έργο που το παραλάβαμε ως μολυβιά στον χάρτη και το ωριμάσαμε». Ανέφερε ότι έχουν κατατεθεί η ΜΠΕ του έργου και εξασφαλίστηκε η χρηματοδότησή του από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Ανακοίνωσε ακόμη ότι θα υπογραφεί η σύμβαση για το οδικό έργο της Λεωφόρου Κύμης μέσω ΠΑΘΕ, όπου εξυπηρετούνται 30.000 οχήματα.
Όσον αφορά στο πακέτο των έργων ΣΔΙΤ, τόνισε ότι προσεγγίζουν τα 3,7 δισ., ενώ μίλησε για μεγάλο «come back» των σιδηροδρομικών έργων, στα οποία η χώρα έχει μείνει πίσω, προσδιορίζοντας τον προϋπολογισμό για το συγκεκριμένο τομέα των έργων στα 3,3 δισ. ευρώ.
Στον θεματικό κύκλο του συνεδρίου με θέμα «Πράσινες Υποδομές» μίλησαν εκπρόσωποι τεχνικών εταιρειών και της κατασκευαστικής αγοράς, επισημαίνοντας, μεταξύ άλλων, ότι στην παρούσα συγκυρία υπάρχει συσσωρευμένο δυναμικό χρηματοδοτικών εργαλείων, και ότι ο κατασκευαστικός κλάδος καλείται να αναλάβει πρωταγωνιστικό ρόλο.
Παράλληλα, επισημάνθηκε ότι τα τελευταία χρόνια συρρικνώθηκε ο κλάδος, καθώς μεταξύ 2007-2013 υπήρχαν 113.000 επιχειρήσεις και σήμερα ανέρχονται στις 74.000.
Τέθηκε επίσης το θέμα της αντιμετώπισης της αύξησης του κόστους βασικών οικοδομικών υλικών εξαιτίας της πανδημίας, που επηρεάζει δυσμενώς συμβασιοποιημένα έργα και επιβαρύνει τις εργοληπτικές επιχειρήσεις.