Μητσοτάκης από Ξάνθη: Το πρόγραμμα της ΔΕΔΑ είναι σήμερα το μεγαλύτερο σχέδιο επέκτασης διανομής φυσικού αερίου στην Ευρώπη
Έργο που θα δημιουργήσει σχεδόν 6000 νέες θέσεις εργασίας
«Από σήμερα η Ξάνθη, ολόκληρη η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, αποκτά έναν ακόμα λόγο να είναι υπερήφανη. Γιατί από εδώ ξεκινά το φιλόδοξο έργο που θα εντάξει τελικά την Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη στο δίκτυο του φυσικού αερίου. Προσφέροντας φθηνότερη αλλά και καθαρότερη ενέργεια σε νοικοκυριά και σε επιχειρήσεις», τόνισε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης στην εκδήλωση της Δημόσιας Επιχείρησης Δικτύων Διανομής Αερίου, που έγινε στην Ξάνθη, για τα έργα επέκτασης φυσικού αερίου στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη.
«Σε πρώτη φάση έξι πόλεις -όπως είχαμε δεσμευτεί- Ξάνθη, Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη, Δράμα, Καβάλα, αλλά και Ορεστιάδα, θα συνδεθούν με αγωγούς σχεδόν 500 χιλιομέτρων -496 για την ακρίβεια. Και έτσι οι ακρίτες μας έρχονται πλέον στο κέντρο της εθνικής ενεργειακής πολιτικής. Και αυτή, είναι μόνο η αρχή. Γιατί τελικά, με διακλαδώσεις σχεδόν 1.900 χιλιομέτρων, θα ενώσει 34 ακόμα πόλεις. Είναι ένα έργο το οποίο σε πλήρη ανάπτυξη θα κινητοποιήσει σχεδόν 1 δισεκατομμύριο. Εκτιμούμε ότι θα δημιουργήσει συνολικά στην Περιφέρεια σχεδόν 6.000 νέες θέσεις εργασίας», είπε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε τον πολυσήμαντο χαρακτήρα του έργου: «Είναι μια επιλογή η οποία προφανώς έχει τεχνικά χαρακτηριστικά. Είναι όμως και μια επιλογή με βαθιά πολιτικό πρόσημο γιατί έχει κοινωνικό περιεχόμενο καθώς προσφέρει στον πολίτη όχι μόνο καθαρότερη, αλλά και φθηνότερη ενέργεια. Εκτιμώ ότι ένα μέσο νοικοκυριό θα μπορεί να εξοικονομήσει παραπάνω από 25% από τους λογαριασμούς θέρμανσης εφόσον επιλέξει να μεταπηδήσει στο φυσικό αέριο. Ταυτόχρονα, φυσικά, θα προσφέρει και πολλές νέες δουλειές. Είναι βέβαια μια επιλογή η οποία έχει και ένα έντονο αναπτυξιακό πρόσημο, τόσο σημαντικό εδώ για την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, γιατί μειώνει το κόστος παραγωγής των επιχειρήσεων, κινητοποιεί ιδιωτικές επενδύσεις, τονώνει τελικά τις τοπικές οικονομίες», υπογράμμισε ο Πρωθυπουργός.
Τονίζοντας την γεωπολιτική σημασία του έργου, που συμπληρώνει έναν ευρύτερο χάρτη υποδομών, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είπε: «Προφανώς η ολοκλήρωση του TAP αλλά και του IGB καθιστούν -όπως ειπώθηκε και από τους προλαλήσαντες- την Ανατολική Μακεδονία και την Θράκη πέρασμα, ενεργειακό κόμβο πια, με ιδιαίτερα αυξημένη γεωπολιτική σημασία. Καθίσταται η περιοχή σας ένας κόμβος παγκόσμιας εμβέλειας».
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επισήμανε και την ανάγκη αντιμετώπισης της ενεργειακής φτώχειας παράλληλα με την πράσινη μετάβαση. «Η νέα αυτή σημαντική επένδυση εκκινεί σχεδόν ταυτόχρονα με το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης “Ελλάδα 2.0”. Προτεραιότητα του Σχεδίου αυτού αποτελεί η πράσινη μετάβαση. Το σχέδιο το οποίο ήδη έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαθέτει σημαντικότατους πόρους για να κάνουμε αυτή τη μετάβαση πράξη και είναι ένα τεράστιο πρόγραμμα το οποίο θα κληθούμε να υλοποιήσουμε τα επόμενα χρόνια το οποίο έχει στον πυρήνα του -και θέλω να το τονίσω αυτό- την αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας. Κανένα νοικοκυριό, κανένα νοικοκυριό στην πατρίδα μας δεν πρέπει να αισθάνεται ανασφαλές ως προς την πρόσβασή του στο βασικό αγαθό της ενέργειας», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Τον πρωθυπουργό υποδέχτηκαν στον χώρο της εκδήλωσης ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, ο Πρόεδρος της ΔΕΔΑ Βασίλης Κοτρώνης και ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, Μάριος Τσάκας.
Σε πρώτη φάση τα έργα θα εστιάσουν στις πρωτεύουσες των πέντε Περιφερειακών Ενοτήτων της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, τη Δράμα, την Καβάλα, την Ξάνθη, την Κομοτηνή και την Αλεξανδρούπολη, αλλά και στην πόλη της Ορεστιάδας.
Ο σχεδιασμός προβλέπει την επέκταση του δικτύου κατά 496 χιλιόμετρα και τη σύνδεση τουλάχιστον 15.000 καταναλωτών, οικιακών, εμπορικών και βιομηχανικών, στην παροχή φυσικού αερίου. Το φθινόπωρο τα έργα θα επεκταθούν στις Περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας και Στερεάς Ελλάδας, ενώ από τα τέλη του έτους και τις αρχές του 2022 θα αρχίσουν οι εργασίες στις Περιφέρειες Δυτικής Μακεδονίας, Δυτικής Ελλάδας και Ηπείρου. Πέρα από τις χιλιάδες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν, η τροφοδοσία με φυσικό αέριο θα συμβάλλει στη μείωση του ενεργειακού κόστους για χιλιάδες νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Ενδεικτικά, η ΔΕΔΑ υπολογίζει ότι, στο ελάχιστο, περισσότεροι από 68.000 νέοι καταναλωτές θα συνδεθούν στο δίκτυο έως το 2025, ενώ σε ορίζοντα μίας ακόμα δεκαετίας ο αριθμός υπολογίζεται πως θα αυξηθεί σημαντικά, ξεπερνώντας τους 170.000.
Η επένδυση έχει επίσης σημαντικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, αφενός διότι το φυσικό αέριο θα υποστηρίξει τη σταδιακή μετάβαση της Ελλάδας σε μία οικονομία μηδενικών ρύπων, και αφετέρου καθώς τα δίκτυα μεταφοράς που θα κατασκευαστούν θα μπορούν να διανείμουν αέρια καύσιμα από ανανεώσιμες ή «πράσινες» πηγές ενέργειας, όπως το βιομεθάνιο και το υδρογόνο. Πρόκειται λοιπόν για υποδομή που θα αποτελέσει παρακαταθήκη για την περαιτέρω διείσδυση νέων πηγών, φιλικών προς το περιβάλλον, στο ελληνικό ενεργειακό σύστημα.
Από σήμερα η Ξάνθη, ολόκληρη η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, αποκτά έναν ακόμα λόγο να είναι υπερήφανη. Γιατί από εδώ ξεκινά το φιλόδοξο έργο που θα εντάξει τελικά την Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη στο δίκτυο του φυσικού αερίου. Προσφέροντας φθηνότερη αλλά και καθαρότερη ενέργεια σε νοικοκυριά και σε επιχειρήσεις.
Θυμάμαι χαρακτηριστικά πολλές συνομιλίες που είχα με τον Χρήστο Μέτιο, αλλά και με τον προκάτοχό του, τον αείμνηστο Γιώργο Παυλίδη, για την ανάγκη να μπορέσει η Ανατολική Μακεδονία και η Θράκη -όπως το είπε ο Χρήστος- να μην είναι απλά ένα πέρασμα στα μεγάλα δίκτυα του φυσικού αερίου αλλά να ωφεληθεί και η Περιφέρεια, το κάθε νοικοκυριό η κάθε επιχείρηση που θα το επιλέξει, από την πρόσβαση σε αυτή την φθηνή και καθαρή μορφή ενέργειας.
Και πράγματι είμαστε σήμερα εδώ για να πούμε ότι αυτή τη δέσμευσή μας την κάνουμε πράξη. Σε πρώτη φάση έξι πόλεις -όπως είχαμε δεσμευτεί- Ξάνθη, Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη, Δράμα, Καβάλα, αλλά και Ορεστιάδα, θα συνδεθούν με αγωγούς σχεδόν 500 χιλιομέτρων -496 για την ακρίβεια. Και έτσι οι ακρίτες μας έρχονται πλέον στο κέντρο της εθνικής ενεργειακής πολιτικής.
Και αυτή, όπως ακούσατε και από τον Πρόεδρο και από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΔΕΔΑ, είναι μόνο η αρχή. Καθώς το πενταετές πρόγραμμα της ΔΕΔΑ είναι σήμερα- και θέλω να το τονίσω αυτό- το μεγαλύτερο σχέδιο επέκτασης διανομής φυσικού αερίου σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Γιατί τελικά με διακλαδώσεις σχεδόν 1.900 χιλιομέτρων θα ενώσει 34 ακόμα πόλεις μεταφέροντας ενέργεια σε 70.000 καταναλωτές. Αυτοί εκτιμούμε ότι μέχρι το 2036 μπορεί να φτάσουν και τους 200.000, ίσως να τους ξεπεράσουν κιόλας, καθώς εκτιμώ -κύριε Διευθύνοντα Σύμβουλε- ότι ίσως οι προβλέψεις μας, αν κρίνω από το ενδιαφέρον το οποίο ήδη επιδεικνύεται εδώ στην Ξάνθη, να αποδειχθούν ότι είναι συντηρητικές.
Είναι ένα έργο το οποίο σε πλήρη ανάπτυξη θα κινητοποιήσει σχεδόν 1 δισεκατομμύριο. Εκτιμούμε ότι θα δημιουργήσει συνολικά στην Περιφέρεια σχεδόν 6.000 νέες θέσεις εργασίας. Θέλω να θυμίσω ότι η Δημόσια Επιχείρηση Διανομής Αερίου έμεινε πρακτικά ανενεργή, σχεδόν αδρανής, από το 2016 έως και το 2019. Σήμερα, όμως, υπό τη νέα ηγεσία -και θέλω να συγχαρώ τον Πρόεδρο, τον Διευθύνοντα Σύμβουλο, το Διοικητικό Συμβούλιο, όλους τους εργαζόμενους- υπάρχει ένας σαφής επενδυτικός σχεδιασμός αλλά υπάρχουν και επεκτάσεις που ήδη δρομολογούνται.
Το φθινόπωρο το δίκτυο θα ξεκινά να απλώνεται στην κεντρική Μακεδονία και στη Στερεά. Ακολουθεί η Δυτική Μακεδονία, η Ήπειρος, η Δυτική Ελλάδα, περιοχές δηλαδή στις οποίες ζει το 30% του πληθυσμού και παράγεται σχεδόν το 1/3 του εθνικού μας εισοδήματος.
Είναι μια επιλογή η οποία προφανώς έχει τεχνικά χαρακτηριστικά. Είναι όμως και μια επιλογή με βαθιά πολιτικό πρόσημο γιατί έχει κοινωνικό περιεχόμενο καθώς προσφέρει στον πολίτη όχι μόνο καθαρότερη, αλλά και φθηνότερη ενέργεια. Εκτιμώ ότι ένα μέσο νοικοκυριό θα μπορεί να εξοικονομήσει παραπάνω από 25% από τους λογαριασμούς θέρμανσης εφόσον επιλέξει να μεταπηδήσει στο φυσικό αέριο. Ταυτόχρονα, φυσικά, θα προσφέρει και πολλές νέες δουλειές.
Είναι βέβαια μια επιλογή η οποία έχει και ένα έντονο αναπτυξιακό πρόσημο, τόσο σημαντικό εδώ για την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, γιατί μειώνει το κόστος παραγωγής των επιχειρήσεων, κινητοποιεί ιδιωτικές επενδύσεις, τονώνει τελικά τις τοπικές οικονομίες.
Τέλος, όπως είπε και ο κύριος Υπουργός, αποτελεί και μια πράσινη πρωτοβουλία, προωθώντας σε όλη την επικράτεια ένα φιλικό προς το περιβάλλον καύσιμο. Πράγματι, ήταν πολύ τολμηρή η πρωτοβουλία μας τον Σεπτέμβριο του 2019, από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, να ανακοινώσουμε την ταχεία απολιγνιτοποίηση της χώρας εντός ενός χρονικού διαστήματος το οποίο έχουμε καταφέρει μάλιστα ήδη να το συμπτύξουμε και άλλο.
Ήταν μια επιλογή αυτή η οποία είχε και οικονομικό, αλλά και περιβαλλοντικό πρόσημο. Γνωρίζαμε και το γνωρίζουμε πια με ακόμη μεγαλύτερη ένταση ότι ο λιγνίτης, ο οποίος κάποτε ήταν ουσιαστικά το καύσιμο το οποίο τροφοδότησε όλη την ανάπτυξη της Ελλάδος, πάρα πολύ φθηνό καύσιμο, σήμερα με τις τιμές των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα καθίσταται οικονομικά απαγορευτικός.
Και βέβαια, κατά τη διάρκεια μετάβασης σε μια οικονομία τελικά μηδενικών εκπομπών του άνθρακα, το βασικό καύσιμο μετάβασης για τις επόμενες δεκαετίες -είτε μιλάμε για την ηλεκτροπαραγωγή σε κεντρικό επίπεδο, είτε μιλάμε για την θέρμανση, είτε μιλάμε για την παραγωγή ενέργειας για τις επιχειρήσεις- θα είναι το φυσικό αέριο.
Έβλεπα μαζί με τον Υπουργό τα στοιχεία για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας τον περασμένο μήνα όπου μάλιστα είχαμε πάρα πολύ υψηλή ζήτηση λόγω του καύσωνα. Ήδη σήμερα που μιλάμε η συμμετοχή του λιγνίτη στην ηλεκτροπαραγωγή είναι εξαιρετικά χαμηλή. Αυτή η μετάβαση, λοιπόν, συντελείται ήδη.
Και βέβαια, για τις πέντε Περιφερειακές Ενότητες το έργο αυτό το οποίο σήμερα εγκαινιάζουμε έχει πραγματικά εθνική σημασία, σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες ενεργειακές υποδομές της Ανατολικής Μακεδονίας και της Θράκης.
Αναφέρω τον τερματικό σταθμό υγροποιημένου αερίου στην Αλεξανδρούπολη, το FSRU, του οποίου η κατασκευή προχωρά. Εξαιρετικά σημαντικό, διότι μας δίνει τη δυνατότητα να διευρύνουμε την τροφοδοσία μας σε φυσικό αέριο με υγροποιημένο φυσικό αέριο το οποίο μπορεί να έρθει και να φτάσει στην Αλεξανδρούπολη και να μπει στο δίκτυο από όλα τα μήκη και τα πλάτη του κόσμου.
Αναφέρω επίσης την υπό μελέτη υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου της νότιας Καβάλας. Και αυτή εξαιρετικά σημαντική διότι θα μας δώσει την δυνατότητα να έχουμε περισσότερη αποθήκευση φυσικού αερίου σε έναν χώρο φυσικό τον οποίο πρέπει να εκμεταλλευτούμε.
Προφανώς η ολοκλήρωση του TAP αλλά και του IGB καθιστούν -όπως ειπώθηκε και από τους προλαλήσαντες- την Ανατολική Μακεδονία και την Θράκη πέρασμα, ενεργειακό κόμβο πια, με ιδιαίτερα αυξημένη γεωπολιτική σημασία. Καθίσταται η περιοχή σας ένας κόμβος παγκόσμιας εμβέλειας. Και νομίζω ότι μπορείτε όλοι να αντιληφθείτε την τεράστια σημασία που αυτό έχει στο εξαιρετικά ασταθές γεωπολιτικό περιβάλλον το οποίο διαμορφώνεται.
Θα ήθελα επίσης να κάνω μια αναφορά σε δυο ακόμα σημαντικές, κατά την άποψη μου, τεχνολογικές πρωτιές. Πρώτη είναι ότι από το 2022 σε απομακρυσμένες πόλεις, πόλεις δηλαδή -όχι όπως η Ξάνθη- που δεν διαθέτουν κεντρικό αγωγό, το φυσικό αέριο μπορεί να μεταφέρεται σε υγρή μορφή. Είναι η μέθοδος truck-loading, δηλαδή ειδικά φορτηγά θα το οδηγούν από τον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας σε τοπικές δεξαμενές, θα αεριοποιείται για να κατανέμεται στη συνέχεια στο εσωτερικό δίκτυο χαμηλής πίεσης της περιοχής.
Η δεύτερη σημαντική τεχνολογική καινοτομία, έχει να κάνει με το περαιτέρω «πρασίνισμα» του φυσικού αερίου. Όπως εξήγησε και ο Υπουργός, το φυσικό αέριο είναι πολύ πιο πράσινο καύσιμο από τον λιγνίτη, αλλά εξακολουθεί να εκπέμπει η καύση του διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα.
Κατά συνέπεια, είναι πάρα πολύ σημαντικό κύριε Πρόεδρε, κύριε Διευθύνοντα Σύμβουλε να δούμε πως μπορούμε να το πρασινίσουμε το φυσικό αέριο και πως μπορούμε να το πρασινίσουμε; Προσθέτοντας υδρογόνο ή κυρίως βιομεθάνιο. Θέλω να σταθώ ιδιαίτερα στο πιλοτικό πρόγραμμα στο οποίο αναφερθήκατε. Βιομεθάνιο από τη βιομάζα, από τα υπολείμματα δηλαδή του πρωτογενούς τομέα, θα μπορεί να αναμειγνύεται με το φυσικό αέριο μειώνοντας ακόμα περισσότερο τους ήδη χαμηλούς του ρύπους. Αλλά υποκαθιστώντας και ένα μέρος της συνολικής εισαγόμενης σήμερα κατανάλωσης. Είναι, θα έλεγα, ένα πρωτοπόρο παράδειγμα κυκλικής οικονομίας.
Κλείνω, κυρίες και κύριοι, με μια τελική επισήμανση. Η νέα αυτή σημαντική επένδυση εκκινεί σχεδόν ταυτόχρονα με το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0». Προτεραιότητα του Σχεδίου αυτού αποτελεί η πράσινη μετάβαση. Το σχέδιο το οποίο ήδη έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαθέτει σημαντικότατους πόρους για να κάνουμε αυτή τη μετάβαση πράξη και είναι ένα τεράστιο πρόγραμμα το οποίο θα κληθούμε να υλοποιήσουμε τα επόμενα χρόνια το οποίο έχει στον πυρήνα του -και θέλω να το τονίσω αυτό- την αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας. Κανένα νοικοκυριό, κανένα νοικοκυριό στην πατρίδα μας δεν πρέπει να αισθάνεται ανασφαλές ως προς την πρόσβασή του στο βασικό αγαθό της ενέργειας.
Ταυτόχρονα όμως, είναι ένα πρόγραμμα το οποίο χρηματοδοτεί με πόρους πρωτόγνωρους -τουλάχιστον για τα ελληνικά δεδομένα- δράσεις όπως η ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων, το γνωστό σε όλους σας πρόγραμμα «Εξοικονομώ» εντείνεται και επεκτείνεται σε νέους τομείς. Ένα πρόγραμμα πάρα πολύ σημαντικό γιατί όχι μειώνεται τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα αλλά ταυτόχρονα μειώνει το ενεργειακό κόστος των σπιτιών και των επιχειρήσεων, στηρίζει την εγχώρια βιομηχανία και δημιουργεί πολλές θέσεις απασχόλησης.
Ταυτόχρονα θα χρηματοδοτήσουμε ένα πάρα πολύ επιθετικό σχέδιο επέκτασης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε ολόκληρη την χώρα. Αναφέρθηκε ο Υπουργός ήδη στο πόσο ανταγωνιστικές πια είναι οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ως προς την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας σχετικά με το κόστος το οποίο θα βαίνει ολοένα μειούμενο, καθώς θα εντείνεται ο ανταγωνισμός και θα προχωρά η τεχνολογία.
Και βέβαια θα χρηματοδοτήσουμε και πολύ σημαντικές δράσεις που έχουν να κάνουν με την υποστήριξη σε επίπεδο υποδομών αλλά και τελικού προϊόντος της ηλεκτροκίνησης η οποία πια θα μπει για τα καλά στη ζωή μας και θα αντικαθιστά σταδιακά τα παραδοσιακά οχήματα με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Θέλω να αναφερθώ ενδεικτικά στο πολύ σημαντικό πρόγραμμα το οποίο σχεδιάσαμε μαζί με την Volkswagen να μετατρέψουμε ένα μεσαίο νησί του Αιγαίου, την Αστυπάλαια, σε τελείως πράσινο νησί ως προς τις μετακινήσεις, συνδυάζοντας δωρεάν ενέργεια η οποία μας προσφέρεται απλόχερα από τον ήλιο και τον άνεμο, με υποδομές ηλεκτροκίνησης, και με τη σταδιακή αντικατάσταση όλων των οχημάτων του νησιού με νέα ηλεκτρικά οχήματα, με πολύ γενναία οικονομικά κίνητρα.
Μοιάζει, λοιπόν, χρονική σύμπτωση, όμως είναι και μία σύμπτωση σωστού σχεδιασμού και τολμηρής πράξης. Και αυτό το οποίο κάποτε συζητούσαμε ως ένα πολύ ενδιαφέρον σχέδιο στα χαρτιά, ως μία φιλόδοξη πρωτοβουλία, ενδεχομένως πολλοί να αμφισβητούσαν την δυνατότητά μας να την υλοποιήσουμε, ναι, σήμερα μπορούμε να πούμε με απόλυτη βεβαιότητα ότι γίνεται πράξη διότι αυτή η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι μία κυβέρνηση η οποία προτιμά τα έργα από τα λόγια.
Επιπλέον, ο πρωθυπουργός συνάντησε τον Δήμαρχο Ξάνθης Μανώλη Τσέπελη.
«Σε πρώτη φάση έξι πόλεις -όπως είχαμε δεσμευτεί- Ξάνθη, Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη, Δράμα, Καβάλα, αλλά και Ορεστιάδα, θα συνδεθούν με αγωγούς σχεδόν 500 χιλιομέτρων -496 για την ακρίβεια. Και έτσι οι ακρίτες μας έρχονται πλέον στο κέντρο της εθνικής ενεργειακής πολιτικής. Και αυτή, είναι μόνο η αρχή. Γιατί τελικά, με διακλαδώσεις σχεδόν 1.900 χιλιομέτρων, θα ενώσει 34 ακόμα πόλεις. Είναι ένα έργο το οποίο σε πλήρη ανάπτυξη θα κινητοποιήσει σχεδόν 1 δισεκατομμύριο. Εκτιμούμε ότι θα δημιουργήσει συνολικά στην Περιφέρεια σχεδόν 6.000 νέες θέσεις εργασίας», είπε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης τόνισε τον πολυσήμαντο χαρακτήρα του έργου: «Είναι μια επιλογή η οποία προφανώς έχει τεχνικά χαρακτηριστικά. Είναι όμως και μια επιλογή με βαθιά πολιτικό πρόσημο γιατί έχει κοινωνικό περιεχόμενο καθώς προσφέρει στον πολίτη όχι μόνο καθαρότερη, αλλά και φθηνότερη ενέργεια. Εκτιμώ ότι ένα μέσο νοικοκυριό θα μπορεί να εξοικονομήσει παραπάνω από 25% από τους λογαριασμούς θέρμανσης εφόσον επιλέξει να μεταπηδήσει στο φυσικό αέριο. Ταυτόχρονα, φυσικά, θα προσφέρει και πολλές νέες δουλειές. Είναι βέβαια μια επιλογή η οποία έχει και ένα έντονο αναπτυξιακό πρόσημο, τόσο σημαντικό εδώ για την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, γιατί μειώνει το κόστος παραγωγής των επιχειρήσεων, κινητοποιεί ιδιωτικές επενδύσεις, τονώνει τελικά τις τοπικές οικονομίες», υπογράμμισε ο Πρωθυπουργός.
Τονίζοντας την γεωπολιτική σημασία του έργου, που συμπληρώνει έναν ευρύτερο χάρτη υποδομών, ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης είπε: «Προφανώς η ολοκλήρωση του TAP αλλά και του IGB καθιστούν -όπως ειπώθηκε και από τους προλαλήσαντες- την Ανατολική Μακεδονία και την Θράκη πέρασμα, ενεργειακό κόμβο πια, με ιδιαίτερα αυξημένη γεωπολιτική σημασία. Καθίσταται η περιοχή σας ένας κόμβος παγκόσμιας εμβέλειας».
Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης επισήμανε και την ανάγκη αντιμετώπισης της ενεργειακής φτώχειας παράλληλα με την πράσινη μετάβαση. «Η νέα αυτή σημαντική επένδυση εκκινεί σχεδόν ταυτόχρονα με το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης “Ελλάδα 2.0”. Προτεραιότητα του Σχεδίου αυτού αποτελεί η πράσινη μετάβαση. Το σχέδιο το οποίο ήδη έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαθέτει σημαντικότατους πόρους για να κάνουμε αυτή τη μετάβαση πράξη και είναι ένα τεράστιο πρόγραμμα το οποίο θα κληθούμε να υλοποιήσουμε τα επόμενα χρόνια το οποίο έχει στον πυρήνα του -και θέλω να το τονίσω αυτό- την αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας. Κανένα νοικοκυριό, κανένα νοικοκυριό στην πατρίδα μας δεν πρέπει να αισθάνεται ανασφαλές ως προς την πρόσβασή του στο βασικό αγαθό της ενέργειας», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Τον πρωθυπουργό υποδέχτηκαν στον χώρο της εκδήλωσης ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστας Σκρέκας, ο Πρόεδρος της ΔΕΔΑ Βασίλης Κοτρώνης και ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας, Μάριος Τσάκας.
Η ταυτότητα της επένδυσης
Η εκδήλωση στην Ξάνθη, παρουσία του πρωθυπουργός Κυριάκου Μητσοτάκη, σηματοδοτεί την έναρξη ενός κύκλου επενδύσεων από τη Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Αερίου για την επέκταση του δικτύου παροχής σε 34 πόλες και πολλές περιοχές της ελληνικής περιφέρειας.Σε πρώτη φάση τα έργα θα εστιάσουν στις πρωτεύουσες των πέντε Περιφερειακών Ενοτήτων της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, τη Δράμα, την Καβάλα, την Ξάνθη, την Κομοτηνή και την Αλεξανδρούπολη, αλλά και στην πόλη της Ορεστιάδας.
Ο σχεδιασμός προβλέπει την επέκταση του δικτύου κατά 496 χιλιόμετρα και τη σύνδεση τουλάχιστον 15.000 καταναλωτών, οικιακών, εμπορικών και βιομηχανικών, στην παροχή φυσικού αερίου. Το φθινόπωρο τα έργα θα επεκταθούν στις Περιφέρειες Κεντρικής Μακεδονίας και Στερεάς Ελλάδας, ενώ από τα τέλη του έτους και τις αρχές του 2022 θα αρχίσουν οι εργασίες στις Περιφέρειες Δυτικής Μακεδονίας, Δυτικής Ελλάδας και Ηπείρου. Πέρα από τις χιλιάδες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν, η τροφοδοσία με φυσικό αέριο θα συμβάλλει στη μείωση του ενεργειακού κόστους για χιλιάδες νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Ενδεικτικά, η ΔΕΔΑ υπολογίζει ότι, στο ελάχιστο, περισσότεροι από 68.000 νέοι καταναλωτές θα συνδεθούν στο δίκτυο έως το 2025, ενώ σε ορίζοντα μίας ακόμα δεκαετίας ο αριθμός υπολογίζεται πως θα αυξηθεί σημαντικά, ξεπερνώντας τους 170.000.
Η επένδυση έχει επίσης σημαντικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, αφενός διότι το φυσικό αέριο θα υποστηρίξει τη σταδιακή μετάβαση της Ελλάδας σε μία οικονομία μηδενικών ρύπων, και αφετέρου καθώς τα δίκτυα μεταφοράς που θα κατασκευαστούν θα μπορούν να διανείμουν αέρια καύσιμα από ανανεώσιμες ή «πράσινες» πηγές ενέργειας, όπως το βιομεθάνιο και το υδρογόνο. Πρόκειται λοιπόν για υποδομή που θα αποτελέσει παρακαταθήκη για την περαιτέρω διείσδυση νέων πηγών, φιλικών προς το περιβάλλον, στο ελληνικό ενεργειακό σύστημα.
Ολόκληρη η ομιλία του πρωθυπουργού
Κύριε Περιφερειάρχα, κύριοι Δήμαρχοι, κύριοι Υπουργοί, Σεβασμιώτατε, κυρίες και κύριοι,Από σήμερα η Ξάνθη, ολόκληρη η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, αποκτά έναν ακόμα λόγο να είναι υπερήφανη. Γιατί από εδώ ξεκινά το φιλόδοξο έργο που θα εντάξει τελικά την Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη στο δίκτυο του φυσικού αερίου. Προσφέροντας φθηνότερη αλλά και καθαρότερη ενέργεια σε νοικοκυριά και σε επιχειρήσεις.
Θυμάμαι χαρακτηριστικά πολλές συνομιλίες που είχα με τον Χρήστο Μέτιο, αλλά και με τον προκάτοχό του, τον αείμνηστο Γιώργο Παυλίδη, για την ανάγκη να μπορέσει η Ανατολική Μακεδονία και η Θράκη -όπως το είπε ο Χρήστος- να μην είναι απλά ένα πέρασμα στα μεγάλα δίκτυα του φυσικού αερίου αλλά να ωφεληθεί και η Περιφέρεια, το κάθε νοικοκυριό η κάθε επιχείρηση που θα το επιλέξει, από την πρόσβαση σε αυτή την φθηνή και καθαρή μορφή ενέργειας.
Και πράγματι είμαστε σήμερα εδώ για να πούμε ότι αυτή τη δέσμευσή μας την κάνουμε πράξη. Σε πρώτη φάση έξι πόλεις -όπως είχαμε δεσμευτεί- Ξάνθη, Κομοτηνή, Αλεξανδρούπολη, Δράμα, Καβάλα, αλλά και Ορεστιάδα, θα συνδεθούν με αγωγούς σχεδόν 500 χιλιομέτρων -496 για την ακρίβεια. Και έτσι οι ακρίτες μας έρχονται πλέον στο κέντρο της εθνικής ενεργειακής πολιτικής.
Και αυτή, όπως ακούσατε και από τον Πρόεδρο και από τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΔΕΔΑ, είναι μόνο η αρχή. Καθώς το πενταετές πρόγραμμα της ΔΕΔΑ είναι σήμερα- και θέλω να το τονίσω αυτό- το μεγαλύτερο σχέδιο επέκτασης διανομής φυσικού αερίου σε ολόκληρη την Ευρώπη.
Γιατί τελικά με διακλαδώσεις σχεδόν 1.900 χιλιομέτρων θα ενώσει 34 ακόμα πόλεις μεταφέροντας ενέργεια σε 70.000 καταναλωτές. Αυτοί εκτιμούμε ότι μέχρι το 2036 μπορεί να φτάσουν και τους 200.000, ίσως να τους ξεπεράσουν κιόλας, καθώς εκτιμώ -κύριε Διευθύνοντα Σύμβουλε- ότι ίσως οι προβλέψεις μας, αν κρίνω από το ενδιαφέρον το οποίο ήδη επιδεικνύεται εδώ στην Ξάνθη, να αποδειχθούν ότι είναι συντηρητικές.
Είναι ένα έργο το οποίο σε πλήρη ανάπτυξη θα κινητοποιήσει σχεδόν 1 δισεκατομμύριο. Εκτιμούμε ότι θα δημιουργήσει συνολικά στην Περιφέρεια σχεδόν 6.000 νέες θέσεις εργασίας. Θέλω να θυμίσω ότι η Δημόσια Επιχείρηση Διανομής Αερίου έμεινε πρακτικά ανενεργή, σχεδόν αδρανής, από το 2016 έως και το 2019. Σήμερα, όμως, υπό τη νέα ηγεσία -και θέλω να συγχαρώ τον Πρόεδρο, τον Διευθύνοντα Σύμβουλο, το Διοικητικό Συμβούλιο, όλους τους εργαζόμενους- υπάρχει ένας σαφής επενδυτικός σχεδιασμός αλλά υπάρχουν και επεκτάσεις που ήδη δρομολογούνται.
Το φθινόπωρο το δίκτυο θα ξεκινά να απλώνεται στην κεντρική Μακεδονία και στη Στερεά. Ακολουθεί η Δυτική Μακεδονία, η Ήπειρος, η Δυτική Ελλάδα, περιοχές δηλαδή στις οποίες ζει το 30% του πληθυσμού και παράγεται σχεδόν το 1/3 του εθνικού μας εισοδήματος.
Είναι μια επιλογή η οποία προφανώς έχει τεχνικά χαρακτηριστικά. Είναι όμως και μια επιλογή με βαθιά πολιτικό πρόσημο γιατί έχει κοινωνικό περιεχόμενο καθώς προσφέρει στον πολίτη όχι μόνο καθαρότερη, αλλά και φθηνότερη ενέργεια. Εκτιμώ ότι ένα μέσο νοικοκυριό θα μπορεί να εξοικονομήσει παραπάνω από 25% από τους λογαριασμούς θέρμανσης εφόσον επιλέξει να μεταπηδήσει στο φυσικό αέριο. Ταυτόχρονα, φυσικά, θα προσφέρει και πολλές νέες δουλειές.
Είναι βέβαια μια επιλογή η οποία έχει και ένα έντονο αναπτυξιακό πρόσημο, τόσο σημαντικό εδώ για την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, γιατί μειώνει το κόστος παραγωγής των επιχειρήσεων, κινητοποιεί ιδιωτικές επενδύσεις, τονώνει τελικά τις τοπικές οικονομίες.
Τέλος, όπως είπε και ο κύριος Υπουργός, αποτελεί και μια πράσινη πρωτοβουλία, προωθώντας σε όλη την επικράτεια ένα φιλικό προς το περιβάλλον καύσιμο. Πράγματι, ήταν πολύ τολμηρή η πρωτοβουλία μας τον Σεπτέμβριο του 2019, από το βήμα της Γενικής Συνέλευσης του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών, να ανακοινώσουμε την ταχεία απολιγνιτοποίηση της χώρας εντός ενός χρονικού διαστήματος το οποίο έχουμε καταφέρει μάλιστα ήδη να το συμπτύξουμε και άλλο.
Ήταν μια επιλογή αυτή η οποία είχε και οικονομικό, αλλά και περιβαλλοντικό πρόσημο. Γνωρίζαμε και το γνωρίζουμε πια με ακόμη μεγαλύτερη ένταση ότι ο λιγνίτης, ο οποίος κάποτε ήταν ουσιαστικά το καύσιμο το οποίο τροφοδότησε όλη την ανάπτυξη της Ελλάδος, πάρα πολύ φθηνό καύσιμο, σήμερα με τις τιμές των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα καθίσταται οικονομικά απαγορευτικός.
Και βέβαια, κατά τη διάρκεια μετάβασης σε μια οικονομία τελικά μηδενικών εκπομπών του άνθρακα, το βασικό καύσιμο μετάβασης για τις επόμενες δεκαετίες -είτε μιλάμε για την ηλεκτροπαραγωγή σε κεντρικό επίπεδο, είτε μιλάμε για την θέρμανση, είτε μιλάμε για την παραγωγή ενέργειας για τις επιχειρήσεις- θα είναι το φυσικό αέριο.
Έβλεπα μαζί με τον Υπουργό τα στοιχεία για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας τον περασμένο μήνα όπου μάλιστα είχαμε πάρα πολύ υψηλή ζήτηση λόγω του καύσωνα. Ήδη σήμερα που μιλάμε η συμμετοχή του λιγνίτη στην ηλεκτροπαραγωγή είναι εξαιρετικά χαμηλή. Αυτή η μετάβαση, λοιπόν, συντελείται ήδη.
Και βέβαια, για τις πέντε Περιφερειακές Ενότητες το έργο αυτό το οποίο σήμερα εγκαινιάζουμε έχει πραγματικά εθνική σημασία, σε συνδυασμό με τις υπόλοιπες ενεργειακές υποδομές της Ανατολικής Μακεδονίας και της Θράκης.
Αναφέρω τον τερματικό σταθμό υγροποιημένου αερίου στην Αλεξανδρούπολη, το FSRU, του οποίου η κατασκευή προχωρά. Εξαιρετικά σημαντικό, διότι μας δίνει τη δυνατότητα να διευρύνουμε την τροφοδοσία μας σε φυσικό αέριο με υγροποιημένο φυσικό αέριο το οποίο μπορεί να έρθει και να φτάσει στην Αλεξανδρούπολη και να μπει στο δίκτυο από όλα τα μήκη και τα πλάτη του κόσμου.
Αναφέρω επίσης την υπό μελέτη υπόγεια αποθήκη φυσικού αερίου της νότιας Καβάλας. Και αυτή εξαιρετικά σημαντική διότι θα μας δώσει την δυνατότητα να έχουμε περισσότερη αποθήκευση φυσικού αερίου σε έναν χώρο φυσικό τον οποίο πρέπει να εκμεταλλευτούμε.
Προφανώς η ολοκλήρωση του TAP αλλά και του IGB καθιστούν -όπως ειπώθηκε και από τους προλαλήσαντες- την Ανατολική Μακεδονία και την Θράκη πέρασμα, ενεργειακό κόμβο πια, με ιδιαίτερα αυξημένη γεωπολιτική σημασία. Καθίσταται η περιοχή σας ένας κόμβος παγκόσμιας εμβέλειας. Και νομίζω ότι μπορείτε όλοι να αντιληφθείτε την τεράστια σημασία που αυτό έχει στο εξαιρετικά ασταθές γεωπολιτικό περιβάλλον το οποίο διαμορφώνεται.
Θα ήθελα επίσης να κάνω μια αναφορά σε δυο ακόμα σημαντικές, κατά την άποψη μου, τεχνολογικές πρωτιές. Πρώτη είναι ότι από το 2022 σε απομακρυσμένες πόλεις, πόλεις δηλαδή -όχι όπως η Ξάνθη- που δεν διαθέτουν κεντρικό αγωγό, το φυσικό αέριο μπορεί να μεταφέρεται σε υγρή μορφή. Είναι η μέθοδος truck-loading, δηλαδή ειδικά φορτηγά θα το οδηγούν από τον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας σε τοπικές δεξαμενές, θα αεριοποιείται για να κατανέμεται στη συνέχεια στο εσωτερικό δίκτυο χαμηλής πίεσης της περιοχής.
Η δεύτερη σημαντική τεχνολογική καινοτομία, έχει να κάνει με το περαιτέρω «πρασίνισμα» του φυσικού αερίου. Όπως εξήγησε και ο Υπουργός, το φυσικό αέριο είναι πολύ πιο πράσινο καύσιμο από τον λιγνίτη, αλλά εξακολουθεί να εκπέμπει η καύση του διοξείδιο του άνθρακα στην ατμόσφαιρα.
Κατά συνέπεια, είναι πάρα πολύ σημαντικό κύριε Πρόεδρε, κύριε Διευθύνοντα Σύμβουλε να δούμε πως μπορούμε να το πρασινίσουμε το φυσικό αέριο και πως μπορούμε να το πρασινίσουμε; Προσθέτοντας υδρογόνο ή κυρίως βιομεθάνιο. Θέλω να σταθώ ιδιαίτερα στο πιλοτικό πρόγραμμα στο οποίο αναφερθήκατε. Βιομεθάνιο από τη βιομάζα, από τα υπολείμματα δηλαδή του πρωτογενούς τομέα, θα μπορεί να αναμειγνύεται με το φυσικό αέριο μειώνοντας ακόμα περισσότερο τους ήδη χαμηλούς του ρύπους. Αλλά υποκαθιστώντας και ένα μέρος της συνολικής εισαγόμενης σήμερα κατανάλωσης. Είναι, θα έλεγα, ένα πρωτοπόρο παράδειγμα κυκλικής οικονομίας.
Κλείνω, κυρίες και κύριοι, με μια τελική επισήμανση. Η νέα αυτή σημαντική επένδυση εκκινεί σχεδόν ταυτόχρονα με το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0». Προτεραιότητα του Σχεδίου αυτού αποτελεί η πράσινη μετάβαση. Το σχέδιο το οποίο ήδη έχει εγκριθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαθέτει σημαντικότατους πόρους για να κάνουμε αυτή τη μετάβαση πράξη και είναι ένα τεράστιο πρόγραμμα το οποίο θα κληθούμε να υλοποιήσουμε τα επόμενα χρόνια το οποίο έχει στον πυρήνα του -και θέλω να το τονίσω αυτό- την αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας. Κανένα νοικοκυριό, κανένα νοικοκυριό στην πατρίδα μας δεν πρέπει να αισθάνεται ανασφαλές ως προς την πρόσβασή του στο βασικό αγαθό της ενέργειας.
Ταυτόχρονα όμως, είναι ένα πρόγραμμα το οποίο χρηματοδοτεί με πόρους πρωτόγνωρους -τουλάχιστον για τα ελληνικά δεδομένα- δράσεις όπως η ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων, το γνωστό σε όλους σας πρόγραμμα «Εξοικονομώ» εντείνεται και επεκτείνεται σε νέους τομείς. Ένα πρόγραμμα πάρα πολύ σημαντικό γιατί όχι μειώνεται τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα αλλά ταυτόχρονα μειώνει το ενεργειακό κόστος των σπιτιών και των επιχειρήσεων, στηρίζει την εγχώρια βιομηχανία και δημιουργεί πολλές θέσεις απασχόλησης.
Ταυτόχρονα θα χρηματοδοτήσουμε ένα πάρα πολύ επιθετικό σχέδιο επέκτασης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε ολόκληρη την χώρα. Αναφέρθηκε ο Υπουργός ήδη στο πόσο ανταγωνιστικές πια είναι οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας ως προς την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας σχετικά με το κόστος το οποίο θα βαίνει ολοένα μειούμενο, καθώς θα εντείνεται ο ανταγωνισμός και θα προχωρά η τεχνολογία.
Και βέβαια θα χρηματοδοτήσουμε και πολύ σημαντικές δράσεις που έχουν να κάνουν με την υποστήριξη σε επίπεδο υποδομών αλλά και τελικού προϊόντος της ηλεκτροκίνησης η οποία πια θα μπει για τα καλά στη ζωή μας και θα αντικαθιστά σταδιακά τα παραδοσιακά οχήματα με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Θέλω να αναφερθώ ενδεικτικά στο πολύ σημαντικό πρόγραμμα το οποίο σχεδιάσαμε μαζί με την Volkswagen να μετατρέψουμε ένα μεσαίο νησί του Αιγαίου, την Αστυπάλαια, σε τελείως πράσινο νησί ως προς τις μετακινήσεις, συνδυάζοντας δωρεάν ενέργεια η οποία μας προσφέρεται απλόχερα από τον ήλιο και τον άνεμο, με υποδομές ηλεκτροκίνησης, και με τη σταδιακή αντικατάσταση όλων των οχημάτων του νησιού με νέα ηλεκτρικά οχήματα, με πολύ γενναία οικονομικά κίνητρα.
Μοιάζει, λοιπόν, χρονική σύμπτωση, όμως είναι και μία σύμπτωση σωστού σχεδιασμού και τολμηρής πράξης. Και αυτό το οποίο κάποτε συζητούσαμε ως ένα πολύ ενδιαφέρον σχέδιο στα χαρτιά, ως μία φιλόδοξη πρωτοβουλία, ενδεχομένως πολλοί να αμφισβητούσαν την δυνατότητά μας να την υλοποιήσουμε, ναι, σήμερα μπορούμε να πούμε με απόλυτη βεβαιότητα ότι γίνεται πράξη διότι αυτή η κυβέρνηση έχει αποδείξει ότι είναι μία κυβέρνηση η οποία προτιμά τα έργα από τα λόγια.
Παρακολουθήστε την ομιλία του πρωθυπουργού
Νωρίτερα ο πρωθυπουργός επισκέφθηκε το κτίριο του κέντρου πολιτισμού του Δήμου Ξάνθης και συγκεκριμένα στον χώρο πολυμέσων Xanthi tech Lab όπου ενημερώθηκε για τις νέες τεχγνολογίες.Επιπλέον, ο πρωθυπουργός συνάντησε τον Δήμαρχο Ξάνθης Μανώλη Τσέπελη.