Βουλή: Ερωτήση Γεννηματά προς τον πρωθυπουργό για το μέλλον των ναυπηγείων Σκαραμαγκά και Ελευσίνας
Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας όπως διαπιστώθηκε πρόσφατα οφείλουν περίπου 420 εκ. ευρώ
Το θέμα που αφορά το μέλλον και την ανασύνταξη της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας και την τύχη των ναυπηγείων Σκαραμαγκά και Ελευσίνας φέρνει στη Βουλή με ερώτηση προς τον πρωθυπουργό, η πρόεδρος του Κινήματος Αλλαγής, Φώφη Γεννηματά.
Οφείλουμε σε αυτόν τον τόπο να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους, πέρα από σκοπιμότητες, για να αντιληφθούμε ρεαλιστικά την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στα ναυπηγεία της Ελευσίνας και του Σκαραμαγκά και να μπορέσουμε να τα επαναφέρουμε στην κανονικότητα, αναγκαίο εργαλείο για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας, λύση στο πρόβλημα της ανεργίας, κυρίως σε εξειδικευμένο προσωπικό στην υψηλή τεχνολογία που αποτελεί τον πολλαπλασιαστή ισχύος της χώρας, καταλύτης στην ισχυροποίηση της θέσης της χώρας μας στην ευρύτερη περιοχή μας, σε γεωπολιτικό επίπεδο, ενισχυτής της μαχητικής ικανότητας των ΕΔ της χώρας μας».
Ειδικά για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά σημειώνει στην ερώτηση της πως «Πρόσφατα δημοσιεύθηκαν τρεις διαφορετικές προκηρύξεις για την πώληση ακινήτων και εξοπλισμού των Ελληνικών Ναυπηγείων Α.Ε. (Ναυπηγεία «Σκαραμαγκά»), σε συνέχεια προηγούμενων αποτυχημένων προσπαθειών, στη λογική τριχοτόμησης του πάλε ποτέ ενιαίου και κραταιού μεγαλύτερου ναυπηγείου της χώρας. Στην περίπτωση δε του ακινήτου στο οποίο περιλαμβάνεται και η μεγαλύτερη μόνιμη δεξαμενή της ανατολικής μεσογείου πωλείται ξεχωριστά από την Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) το οικόπεδο και οι εγκαταστάσεις του και ξεχωριστά ο συναρτώμενος εξοπλισμός από τον Ειδικό Διαχειριστή, υπονομεύοντας ουσιαστικά την όποια μελλοντική προοπτική λειτουργίας του ή αξιοποίησής του ως ναυπηγοεπισκευαστική μονάδα.
Από την άλλη πλευρά δεν τίθεται τιμή εκκίνησης για τα τμήματα του ναυπηγείου και του εξοπλισμού που αφορούν οι δύο προκηρύξεις (συμπεριλαμβανομένων των εγκαταστάσεων κατασκευής και επισκευής πολεμικών πλοίων), ενώ δεν υπάρχουν όροι και προϋποθέσεις που να αφορούν σε ελάχιστες τουλάχιστον εγγυήσεις τεχνογνωσίας των υποψήφιων αγοραστών ή έστω δέσμευσης ότι οι εν λόγω εγκαταστάσεις και εξοπλισμός θα εξακολουθούν μετά την ολοκλήρωση της αγοράς να λειτουργούν ως ναυπηγική βιομηχανία. Ακόμη περισσότερο στις εν λόγω προκηρύξεις δεν περιλαμβάνεται καμία μέριμνα ή όρος που να αφορά σε δέσμευση διατήρησης, έστω ενός ελάχιστου αριθμού, των θέσεων εργασίας του προσωπικού του ναυπηγείου, ενώ δεν παρέχεται καμία διασφάλιση για την αποζημίωση των εργαζομένων επί των οφειλόμενων δεδουλευμένων τους, που σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωσή τους αγγίζει το ποσό των 200 εκατομμυρίων ευρώ».
Σχετικά με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας επισημαίνει πως «Μετά από πολύχρονες συζητήσεις της ΟΝΕΧ Shipyards με την Κυβέρνηση και το υπουργείο Ανάπτυξης, σήμερα ο νέος ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων Ελευσίνας να κατέχει το 53% των μετοχών της εταιρείας που ήταν και προϋπόθεση για τις περαιτέρω ενέργειες με πρώτο βήμα την προώθηση του σχεδίου εξυγίανσης.
Τον Ιούλιο 2020, o κ. Άδωνις Γεωργιάδης, συνοδευόμενος από τον Αμερικανό Πρέσβη στην Αθήνα, Τζέφρι Πάιατ και τον Πρόεδρο της ΟΝΕΧ, μεταξύ των άλλων δήλωνε στους εργαζόμενους:
«Το Business Plan της ΟΝΕΧ έχει κριθεί θετικό από το Διοικητικό Συμβούλιο του Αμερικανικού Κυβερνητικού Οργανισμού (DFC) για να χρηματοδοτήσει την ΟΝΕΧ, έχουμε θετικά μηνύματα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού και μένει η διαδικασία εξυγίανσης των Ναυπηγείων, όπου απαιτείται να υποβληθεί από την εταιρεία το σχέδιο εξυγίανσης στο ειδικό δικαστήριο, σύμφωνα με το άρθρο 106 παράγραφοι (β) & (δ) του πτωχευτικού κώδικα για τα περαιτέρω, ενώ δεσμεύτηκε εκ μέρους της κυβέρνησης για τη χορήγηση των δεδουλευμένων στους εργαζόμενους.”
Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας όπως διαπιστώθηκε πρόσφατα οφείλουν περίπου 420 εκ. ευρώ η τύχη τους φαίνεται ότι συνδέεται με την προοπτική της ναυπήγησης των τεσσάρων (4) νέων φρεγατών αλλά και την αναβάθμιση των Φ/Γ MEKO.
Χαρακτηριστική είναι η πρόσφατη δήλωση του Υπουργού Ανάπτυξης «… τα Ναυπηγεία Ελευσίνας αν δεν εμπλακούν στις φρεγάτες, θα αναγκασθούμε να τα οδηγήσουμε σε εκκαθάριση. Δεν υπάρχει κανένας ιδιώτης επενδυτής που θα έρθει να τοποθετήσει τα κεφάλαια που απαιτούνται για τη διάσωση και να επωμισθεί χρέη ύψους άνω των 400 εκατ. ευρώ, χωρίς να λάβει μια σοβαρή παραγγελία από το ελληνικό κράτος…».
Αναλυτικά η τοποθέτησή της
Όπως αναφέρει η κ. Γεννηματά «Τα ναυπηγεία της χώρας, του Σκαραμαγκά αλλά και της Ελευσίνας, θα μπορούσαν να αποτελέσουν έναν ουσιαστικό οικονομικό πνεύμονα για τη χώρα, αφού βρίσκονται στο πλέον στρατηγικό σημείο της Μεσογείου. Ωστόσο, τα επαναλαμβανόμενα λάθη, που συνεχίζονται και σήμερα, κατάφεραν το ακατόρθωτο, να κινδυνεύουν σήμερα και τα δύο ναυπηγεία να βρεθούν στα όρια της ολικής απαξίωσης, που αν συμβεί, θα σημαίνει τον οριστικό θάνατο της βαριάς βιομηχανίας στον τομέα της ναυτιλίας.Οφείλουμε σε αυτόν τον τόπο να πούμε τα πράγματα με το όνομά τους, πέρα από σκοπιμότητες, για να αντιληφθούμε ρεαλιστικά την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στα ναυπηγεία της Ελευσίνας και του Σκαραμαγκά και να μπορέσουμε να τα επαναφέρουμε στην κανονικότητα, αναγκαίο εργαλείο για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας, λύση στο πρόβλημα της ανεργίας, κυρίως σε εξειδικευμένο προσωπικό στην υψηλή τεχνολογία που αποτελεί τον πολλαπλασιαστή ισχύος της χώρας, καταλύτης στην ισχυροποίηση της θέσης της χώρας μας στην ευρύτερη περιοχή μας, σε γεωπολιτικό επίπεδο, ενισχυτής της μαχητικής ικανότητας των ΕΔ της χώρας μας».
Ειδικά για τα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά σημειώνει στην ερώτηση της πως «Πρόσφατα δημοσιεύθηκαν τρεις διαφορετικές προκηρύξεις για την πώληση ακινήτων και εξοπλισμού των Ελληνικών Ναυπηγείων Α.Ε. (Ναυπηγεία «Σκαραμαγκά»), σε συνέχεια προηγούμενων αποτυχημένων προσπαθειών, στη λογική τριχοτόμησης του πάλε ποτέ ενιαίου και κραταιού μεγαλύτερου ναυπηγείου της χώρας. Στην περίπτωση δε του ακινήτου στο οποίο περιλαμβάνεται και η μεγαλύτερη μόνιμη δεξαμενή της ανατολικής μεσογείου πωλείται ξεχωριστά από την Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) το οικόπεδο και οι εγκαταστάσεις του και ξεχωριστά ο συναρτώμενος εξοπλισμός από τον Ειδικό Διαχειριστή, υπονομεύοντας ουσιαστικά την όποια μελλοντική προοπτική λειτουργίας του ή αξιοποίησής του ως ναυπηγοεπισκευαστική μονάδα.
Από την άλλη πλευρά δεν τίθεται τιμή εκκίνησης για τα τμήματα του ναυπηγείου και του εξοπλισμού που αφορούν οι δύο προκηρύξεις (συμπεριλαμβανομένων των εγκαταστάσεων κατασκευής και επισκευής πολεμικών πλοίων), ενώ δεν υπάρχουν όροι και προϋποθέσεις που να αφορούν σε ελάχιστες τουλάχιστον εγγυήσεις τεχνογνωσίας των υποψήφιων αγοραστών ή έστω δέσμευσης ότι οι εν λόγω εγκαταστάσεις και εξοπλισμός θα εξακολουθούν μετά την ολοκλήρωση της αγοράς να λειτουργούν ως ναυπηγική βιομηχανία. Ακόμη περισσότερο στις εν λόγω προκηρύξεις δεν περιλαμβάνεται καμία μέριμνα ή όρος που να αφορά σε δέσμευση διατήρησης, έστω ενός ελάχιστου αριθμού, των θέσεων εργασίας του προσωπικού του ναυπηγείου, ενώ δεν παρέχεται καμία διασφάλιση για την αποζημίωση των εργαζομένων επί των οφειλόμενων δεδουλευμένων τους, που σύμφωνα με πρόσφατη ανακοίνωσή τους αγγίζει το ποσό των 200 εκατομμυρίων ευρώ».
Σχετικά με τα Ναυπηγεία Ελευσίνας επισημαίνει πως «Μετά από πολύχρονες συζητήσεις της ΟΝΕΧ Shipyards με την Κυβέρνηση και το υπουργείο Ανάπτυξης, σήμερα ο νέος ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων Ελευσίνας να κατέχει το 53% των μετοχών της εταιρείας που ήταν και προϋπόθεση για τις περαιτέρω ενέργειες με πρώτο βήμα την προώθηση του σχεδίου εξυγίανσης.
Τον Ιούλιο 2020, o κ. Άδωνις Γεωργιάδης, συνοδευόμενος από τον Αμερικανό Πρέσβη στην Αθήνα, Τζέφρι Πάιατ και τον Πρόεδρο της ΟΝΕΧ, μεταξύ των άλλων δήλωνε στους εργαζόμενους:
«Το Business Plan της ΟΝΕΧ έχει κριθεί θετικό από το Διοικητικό Συμβούλιο του Αμερικανικού Κυβερνητικού Οργανισμού (DFC) για να χρηματοδοτήσει την ΟΝΕΧ, έχουμε θετικά μηνύματα από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού και μένει η διαδικασία εξυγίανσης των Ναυπηγείων, όπου απαιτείται να υποβληθεί από την εταιρεία το σχέδιο εξυγίανσης στο ειδικό δικαστήριο, σύμφωνα με το άρθρο 106 παράγραφοι (β) & (δ) του πτωχευτικού κώδικα για τα περαιτέρω, ενώ δεσμεύτηκε εκ μέρους της κυβέρνησης για τη χορήγηση των δεδουλευμένων στους εργαζόμενους.”
Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας όπως διαπιστώθηκε πρόσφατα οφείλουν περίπου 420 εκ. ευρώ η τύχη τους φαίνεται ότι συνδέεται με την προοπτική της ναυπήγησης των τεσσάρων (4) νέων φρεγατών αλλά και την αναβάθμιση των Φ/Γ MEKO.
Χαρακτηριστική είναι η πρόσφατη δήλωση του Υπουργού Ανάπτυξης «… τα Ναυπηγεία Ελευσίνας αν δεν εμπλακούν στις φρεγάτες, θα αναγκασθούμε να τα οδηγήσουμε σε εκκαθάριση. Δεν υπάρχει κανένας ιδιώτης επενδυτής που θα έρθει να τοποθετήσει τα κεφάλαια που απαιτούνται για τη διάσωση και να επωμισθεί χρέη ύψους άνω των 400 εκατ. ευρώ, χωρίς να λάβει μια σοβαρή παραγγελία από το ελληνικό κράτος…».