Καραμανλής από Λιουμπλιάνα: Γεωστρατηγική προτεραιότητα για Ελλάδα και ΕΕ τα Δυτικά Βαλκάνια
Ο υπουργός αναφέρθηκε στην αναβάθμιση των διασυνοριακών συνδέσεων και στην ευρωπαϊκή πρωτοβουλία «Πράσινες Λωρίδες»
Στην Άτυπη Συνάντηση των Υπουργών Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης στη Λουμπλιάνα, με κύριο θέμα τη διασυνδεσιμότητα με τα Δυτικά Βαλκάνια, συμμετείχε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.
Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στην αναβάθμιση των διασυνοριακών συνδέσεων και στην ευρωπαϊκή πρωτοβουλία «Πράσινες Λωρίδες» ( Green Lanes) για την απρόσκοπτη κυκλοφορία εμπορευμάτων στη μετά-Covid εποχή. Ανέδειξε δε την ηγετική παρουσία της Ελλάδας στα Βαλκάνια και τον πρωταγωνιστικό ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει, ως ο κύριος διαμετακομιστικός κόμβος από και προς τις ασιατικές αγορές.
«Τα Δυτικά Βαλκάνια αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα της Ευρώπης και γεωστρατηγική προτεραιότητα τόσο για την Ελλάδα, όσο και για την Ευρωπαϊκή Ένωση»τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
«Η συνδεσιμότητα αποτελεί το εργαλείο που υποστηρίζει τη σταδιακή ένταξη των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Για το σκοπό αυτό, οι επενδύσεις χρειάζεται να εστιαστούν στις συγκοινωνιακές υποδομές που τη στηρίζουν», πρόσθεσε ο κ. Καραμανλής και επισήμανε ότι η Ελλάδα αυτή τη στιγμή προτάσσει το σιδηρόδρομο, που αποτελεί ένα από τα φιλικότερα περιβαλλοντικά μέσα.
Οι επενδύσεις άλλωστε, που μεταφέρουν το κέντρο βάρους των συγκοινωνιών και μεταφορών από τους οδικούς άξονες στο σιδηρόδρομο, εναρμονίζονται πλήρως με τους στόχους της Πράσινης Συμφωνίας. Και ταυτόχρονα, διασφαλίζεται ότι οι μεταφορές και συγκοινωνίες πραγματοποιούνται με πολλούς, εναλλακτικούς τρόπους.
Ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι η Ελλάδα από την πρώτη στιγμή στήριξε την πιλοτική εφαρμογή των «Πράσινων Λωρίδων». Υπενθυμίζεται ότι οι «Πράσινες Λωρίδες» αναφέρονται σε σημεία συνοριακής διέλευσης ανοιχτά σε όλα τα φορτηγά οχήματα μεταφοράς αγαθών, όπου όλοι οι αναγκαίοι έλεγχοι και ο υγειονομικός έλεγχος δεν διαρκούν παραπάνω από 15 λεπτά.
Η συζήτηση πλέον αφορά στην επέκταση των «Πράσινων Λωρίδων» και στις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων, διασφαλίζοντας πλήρη διαχείριση των συνόρων και των επιχειρησιακών δυνατοτήτων σε βασικά σημεία διέλευσης, όπως είναι ο Προμαχώνας για την Ελλάδα. Προϋπόθεση βέβαια αποτελούν τα διαλειτουργικά και διασυνδεμένα πληροφοριακά συστήματα μεταξύ των κρατών, στα σύνορα των οποίων εφαρμόζονται οι «Πράσινες Λωρίδες».
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επανέλαβε την πολιτική δέσμευση της Ελλάδας για επέκταση των Πράσινων Λωρίδων και στα Δυτικά Βαλκάνια. Υπογράμμισε όμως ότι σε κάθε περίπτωση η κύρια προτεραιότητα της Ελληνικής Κυβέρνησης είναι η προστασία της δημόσιας υγείας και η διασφάλισης της υγείας των πολιτών και σε αυτό «δεν χωρεί καμία εξαίρεση». Τόνισε επίσης ότι η κατάσταση στους κύριους διασυνοριακούς σταθμούς της χώρας (Εύζωνοι – Προμαχώνας) έχει βελτιωθεί σημαντικά από την 1η Ιουλίου, καθώς λειτουργούν επί 24ωρου βάσεως.
Τέλος, αναφερόμενος στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών και την επικείμενη αναθεώρησή τους, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών έδωσε έμφαση στις διασυνοριακές συνδέσεις και την προοπτική επέκτασής τους στις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων. Τόνισε τη σημασία της αξιοποίησης των στρατηγικών λιμένων της χώρας όπως αποτυπώνονται στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών σήμερα, καθώς και την προτεραιότητα που δίνεται στο πλαίσιο αυτό στο Λιμένα Αλεξανδρούπολης.
Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε στην αναβάθμιση των διασυνοριακών συνδέσεων και στην ευρωπαϊκή πρωτοβουλία «Πράσινες Λωρίδες» ( Green Lanes) για την απρόσκοπτη κυκλοφορία εμπορευμάτων στη μετά-Covid εποχή. Ανέδειξε δε την ηγετική παρουσία της Ελλάδας στα Βαλκάνια και τον πρωταγωνιστικό ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει, ως ο κύριος διαμετακομιστικός κόμβος από και προς τις ασιατικές αγορές.
«Τα Δυτικά Βαλκάνια αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα της Ευρώπης και γεωστρατηγική προτεραιότητα τόσο για την Ελλάδα, όσο και για την Ευρωπαϊκή Ένωση»τόνισε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
«Η συνδεσιμότητα αποτελεί το εργαλείο που υποστηρίζει τη σταδιακή ένταξη των χωρών των Δυτικών Βαλκανίων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Για το σκοπό αυτό, οι επενδύσεις χρειάζεται να εστιαστούν στις συγκοινωνιακές υποδομές που τη στηρίζουν», πρόσθεσε ο κ. Καραμανλής και επισήμανε ότι η Ελλάδα αυτή τη στιγμή προτάσσει το σιδηρόδρομο, που αποτελεί ένα από τα φιλικότερα περιβαλλοντικά μέσα.
Οι επενδύσεις άλλωστε, που μεταφέρουν το κέντρο βάρους των συγκοινωνιών και μεταφορών από τους οδικούς άξονες στο σιδηρόδρομο, εναρμονίζονται πλήρως με τους στόχους της Πράσινης Συμφωνίας. Και ταυτόχρονα, διασφαλίζεται ότι οι μεταφορές και συγκοινωνίες πραγματοποιούνται με πολλούς, εναλλακτικούς τρόπους.
Ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι η Ελλάδα από την πρώτη στιγμή στήριξε την πιλοτική εφαρμογή των «Πράσινων Λωρίδων». Υπενθυμίζεται ότι οι «Πράσινες Λωρίδες» αναφέρονται σε σημεία συνοριακής διέλευσης ανοιχτά σε όλα τα φορτηγά οχήματα μεταφοράς αγαθών, όπου όλοι οι αναγκαίοι έλεγχοι και ο υγειονομικός έλεγχος δεν διαρκούν παραπάνω από 15 λεπτά.
Η συζήτηση πλέον αφορά στην επέκταση των «Πράσινων Λωρίδων» και στις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων, διασφαλίζοντας πλήρη διαχείριση των συνόρων και των επιχειρησιακών δυνατοτήτων σε βασικά σημεία διέλευσης, όπως είναι ο Προμαχώνας για την Ελλάδα. Προϋπόθεση βέβαια αποτελούν τα διαλειτουργικά και διασυνδεμένα πληροφοριακά συστήματα μεταξύ των κρατών, στα σύνορα των οποίων εφαρμόζονται οι «Πράσινες Λωρίδες».
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επανέλαβε την πολιτική δέσμευση της Ελλάδας για επέκταση των Πράσινων Λωρίδων και στα Δυτικά Βαλκάνια. Υπογράμμισε όμως ότι σε κάθε περίπτωση η κύρια προτεραιότητα της Ελληνικής Κυβέρνησης είναι η προστασία της δημόσιας υγείας και η διασφάλισης της υγείας των πολιτών και σε αυτό «δεν χωρεί καμία εξαίρεση». Τόνισε επίσης ότι η κατάσταση στους κύριους διασυνοριακούς σταθμούς της χώρας (Εύζωνοι – Προμαχώνας) έχει βελτιωθεί σημαντικά από την 1η Ιουλίου, καθώς λειτουργούν επί 24ωρου βάσεως.
Τέλος, αναφερόμενος στα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών και την επικείμενη αναθεώρησή τους, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών έδωσε έμφαση στις διασυνοριακές συνδέσεις και την προοπτική επέκτασής τους στις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων. Τόνισε τη σημασία της αξιοποίησης των στρατηγικών λιμένων της χώρας όπως αποτυπώνονται στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών σήμερα, καθώς και την προτεραιότητα που δίνεται στο πλαίσιο αυτό στο Λιμένα Αλεξανδρούπολης.