Σχέδιο Μητσοτάκη για επιπλέον 1 εκ. εμβολιασμούς μέχρι τέλος Αυγούστου - Που δεν θα προσλαμβάνονται ανεμβολίαστοι και που θα διακόπτεται η μισθοδοσία τους
Η δημιουργία τείχους ανοσίας, στόχος της κυβέρνησης και η στρατηγική του Μαξίμου για την υποχρεωτικότητα
Κωδικός «1.000.000». Τόσους εμβολιασμούς τουλάχιστον με την πρώτη δόση θέλει να έχει προσθέσει μέσα στον επόμενο ενάμιση μήνα η κυβέρνηση στους σχεδόν 5.500.000 που αναμένεται να φτάσουν μέσα στο Σαββατοκύριακο, ώστε πλέον, στο κλείσιμο του καλοκαιριού, να είναι πολύ κοντά στον στόχο της οικοδόμησης του λεγόμενου «τείχους ανοσίας» στη χώρα (αθροιστικά με όσους έχουν νοσήσει, που είναι σήμερα περί τους 350.000), που ταυτόχρονα θα λειτουργήσει και ως τείχος προστασίας απέναντι στο τέταρτο κύμα της πανδημίας.
Ηδη ο στόχος αυτός στις μεγαλύτερες ηλικίες έχει επιτευχθεί, καθώς την περασμένη Πέμπτη πέρασε το 70% το ποσοστό των πολιτών άνω των 60 ετών που έχουν ολοκληρώσει τον εμβολιασμό τους.
Γύρω από τρεις άξονες κινείται η στρατηγική του Μεγάρου Μαξίμου σχτικά με το «τείχος ανοσίας» που πρέπει να χτίσει η χώρα.
Ηδη ο στόχος αυτός στις μεγαλύτερες ηλικίες έχει επιτευχθεί, καθώς την περασμένη Πέμπτη πέρασε το 70% το ποσοστό των πολιτών άνω των 60 ετών που έχουν ολοκληρώσει τον εμβολιασμό τους.
Η στρατηγική του Μαξίμου για να χτίσει άμεσα το «τείχος ανοσίας»
Γύρω από τρεις άξονες κινείται η στρατηγική του Μεγάρου Μαξίμου σχτικά με το «τείχος ανοσίας» που πρέπει να χτίσει η χώρα.
- Ο πρώτος αφορά τις εκστρατείες στοχευμένης ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για τον εμβολιασμό. Κύρια μέριμνα είναι όσοι αμφιταλαντεύονται - όχι ένα τμήμα του πληθυσμού, που υπολογίζεται σε 15% περίπου, το οποίο έχει πειστεί ότι δεν πρέπει να εμβολιαστεί. Οχι μόνο με τα σποτάκια -όπως, για παράδειγμα, αυτό που προβάλλεται τις τελευταίες ημέρες κυρίως στο Διαδίκτυο και στοχεύει στους νέους-, αλλά και με την αξιοποίηση και άλλων ανθρώπων που έχουν δύναμη επιρροής: αθλητές, καλλιτέχνες, προσωπικότητες και, φυσικά, ιερείς. Για τον σκοπό αυτόν, εξάλλου, θα παρευρεθούν στη συνεδρίαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου την προσεχή Τρίτη ο Βασίλης Κικίλιας και ο Σωτήρης Τσιόδρας. Στο τραπέζι είναι και οι τρόποι προσέγγισης ειδικών πληθυσμιακών ομάδων, των μουσουλμάνων, των Ρομά και άλλων.
- Ο δεύτερος άξονας είναι τα μέτρα ενθάρρυνσης υπέρ του εμβολιασμού, όπως είναι αυτά που θα εφαρμόζονται από την Πέμπτη 15 Ιουλίου, με τον διαχωρισμό των χώρων εστίασης και ψυχαγωγίας σε αμιγείς και μεικτούς, με δυνατότητα σημαντικά αυξημένης πληρότητας για τα σχετικά καταστήματα που φέρουν την ειδική σήμανση ότι επιτρέπουν την είσοδο στους κλειστούς χώρους μόνο στους εμβολιασμένους.
- Ο τρίτος άξονας αφορά την υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού για συγκεκριμένες ομάδες του πληθυσμού, βάσει των προτάσεων Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής. Ο υποχρεωτικός εμβολιασμός, που θα ανακοινωθεί επισήμως εντός των ημερών, θα αφορά τους γιατρούς και το νοσηλευτικό προσωπικό, καθώς και όλους όσοι στελεχώνουν δομές Υγείας (δημόσιου και ιδιωτικού τομέα) ή δομές περίθαλψης ευπαθών ομάδων (ηλικιωμένων, ατόμων με χρόνιες παθήσεις ή ατόμων με αναπηρία), όπως οι οίκοι ευγηρίας.
Από τα γηροκομεία θα ξεκινήσει ο υποχρεωτικός εμβολιασμός των εργαζομένων
Από εκεί, από τα γηροκομεία δηλαδή, προβλέπεται να ξεκινήσει ο υποχρεωτικός εμβολιασμός, προτού επεκταθεί στα νοσοκομεία και τα κέντρα υγείας. Τι σημαίνει, όμως, στην πράξη η υποχρεωτικότητα;Η ρύθμιση για τα γηροκομεία που θα έρθει προς ψήφιση στη Βουλή, οι εισηγήσεις στις συσκέψεις και τα επόμενα, κρίσιμα βήματαΗ ρύθμιση που θα φέρει προς ψήφιση στη Βουλή η κυβέρνηση θα θέτει ως τυπική προϋπόθεση εργασίας στους οίκους ευγηρίας -ως χώρο υψηλής ευαλωτότητας- τον εμβολιασμό έναντι του covid-19. Συνεπώς, δεν θα είναι δυνατή η πρόσληψη μη εμβολιασμένου, ενώ για τους εργαζομένους σήμερα στις δομές αυτές η συγκεκριμένη ρύθμιση θα δίνει πλέον το δικαίωμα στον εργοδότη, είτε είναι το Δημόσιο είτε ιδιώτης, να διακόπτει τη μισθοδοσία, να παύει δηλαδή να πληρώνει τον συγκεκριμένο εργαζόμενο. Στις συσκέψεις που έχουν γίνει το τελευταίο διάστημα, στο τραπέζι έπεσε και η πιο ήπια εκδοχή της μετακίνησης σε άλλη δημόσια υπηρεσία, αλλά και η πιο σκληρή, αυτή της απόλυσης. Η πρώτη απορρίφθηκε, με τη λογική ότι κάποιους μπορούσε εντέλει να τους εξυπηρετεί η μετακίνηση σε μια λιγότερο «μάχιμη» θέση, ενώ η δεύτερη κρίθηκε ακραία και ενδεχομένως αντισυνταγματική επιλογή. Ωστόσο, και η επιλογή που προκρίθηκε μπορεί να δημιουργήσει δύο προβλήματα - το πρώτο επικοινωνίας, το δεύτερο ουσίας. Στο επικοινωνιακό, οι ανεμβολίαστοι εργαζόμενοι μπορεί να ισχυριστούν ότι δεν πρόλαβαν ή είχαν άλλες υποχρεώσεις και δεν μπόρεσαν να πάνε στο εμβολιαστικό κέντρο. Για αυτόν τον λόγο, ο σχεδιασμός είναι να μπουν όσοι από τους συνολικά περίπου 3.500 εργαζομένους σε οίκους ευγηρίας δεν έχουν εμβολιαστεί σε κατά προτεραιότητα εμβολιασμό μέσα σε αποκλειστική προθεσμία δύο εβδομάδων, ενώ εξετάζεται να γίνουν εμβολιασμοί και μέσα στις δομές αυτές. Το ουσιαστικό πρόβλημα είναι αυτό της υποστελέχωσης και, άρα, της υπολειτουργίας ενός γηροκομείου -και στη συνέχεια ενός νοσοκομείου- αν σε ένα συγκεκριμένο είναι αρκετοί οι εργαζόμενοι που αρνούνται να εμβολιαστούν. Γι’ αυτό και η νομοθετική ρύθμιση που ετοιμάζεται θα προβλέπει πιθανότατα και «fast track» προσλήψεις, εφόσον βέβαια είναι απαραίτητο, για να καλυφθούν τα όποια κενά.