Χατζηδάκης στα Παραπολιτικά 90,1: Βούληση της κυβέρνησης είναι η γρήγορη απονομή των συντάξεων
Το δικαίωμα μου ξεκινά εκεί που σταματά το δικό σου, ήταν η θέση του επί του υποχρεωτικού εμβολιασμού
Ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, κος Κωστής Χατζηδάκης, μίλησε στο Ρ/Σ Παραπολιτικά 90.1 Fm στην εκπομπή «Secret» με τον δημοσιογράφο Παναγιώτη Τζένο.
Αναφορικά με την προσφυγής της ΑΔΕΔΥ και δυο ομοσπονδιών του e-ΕΦΚΑ στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ο κ.Χατζηδάκης υποστήριξε «Το αίτημά τους είναι να σταματήσει η προσπάθεια να μπούνε πιστοποιημένοι δικηγόροι και λογιστές για να βοηθήσουν και αυτοί να βγαίνουνε συντάξεις και θέλουν αποκλειστικά οι συντάξεις να βγαίνουν από τους υπαλλήλους του ΕΦΚΑ. Εγώ νόμιζα ότι όλοι μας, και το πολιτικό σύστημα και οι συνδικαλιστές και οι υπάλληλοι, είμαστε υπέρ της συνολικότερης προσπάθειας να βγουν μια ώρα αρχύτερα οι συντάξεις και όχι το ποιος θα βγάζει τις συντάξεις. Εδώ έχουμε τον ακραίο δογματισμό «όχι θα τη βγάζει τη σύνταξη μόνο ο δημόσιος υπάλληλος και η κυβέρνηση θα πρέπει να κάνει προσλήψεις» μα πρώτον μέχρι να κάνουμε όλες τις προσλήψεις θα χαθεί πολύς χρόνος, δεύτερον τι μας προτείνουν να πάρουμε υπαλλήλους στον ΕΦΚΑ τώρα που υπάρχει το πρόβλημα, να βγάλουν τις συντάξεις και όταν δεν θα υπάρχει το πρόβλημα να μείνουν εκεί οι υπάλληλοι και να πληρώνονται. Δεν βρίσκω τη λογική. Πραγματικά θεωρώ ότι είναι μια τελείως ξεπερασμένη λογική αποκομμένη από τις ανάγκες της κοινωνίας και για αυτό το λόγο δεν μπορώ να κάνω τίποτα άλλο παρά να εκφράσω την έκπληξη μου αλλά και τη βούλησή μας να προχωρήσουμε με μια λύση η οποία πιστεύω ότι αγκαλιάζεται από την κοινωνία γιατί βοηθάει να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της γρήγορης απονομής των συντάξεων».
Και συμπλήρωσε «Το 2020 υπήρξε καλύτερος συντονισμός και για αυτό βγήκανε 30% παραπάνω συντάξεις αλλά δεν φτάνει. Διότι ναι υπήρξε καλύτερος συντονισμός, δόθηκαν μπόνους στους υπαλλήλους του ΕΦΚΑ για όσες παραπάνω συντάξεις βγάζουν θα παίρνουν και παραπάνω αποδοχές, μπήκαν καινούργιοι υπάλληλοι μέσα, μονιμοποιήθηκαν, χρησιμοποιούνται σε κάποιο βαθμό υπηρεσίες και συνταξιούχων και τα λοιπά αλλά αφού κάνουμε μια συνολική προσπάθεια και πάμε να αντιμετωπίσουμε το θέμα και με μπόνους και με εποχικούς και με computers καινούργια και με όλα αυτά και όλα αυτά είναι εντάξει αλλά όταν πάμε σε πιστοποιημένους δικηγόρους και λογιστές εκεί είναι το πρόβλημα! Eκεί θα καταστραφεί η Ελλάδα, εκεί θα ανατραπούν όλα και θα πρέπει να γίνουν προσφυγές στο ΣτΕ για να σταματήσει η ιστορία! Δηλαδή στο όνομα του δογματισμού κάποιων, η ιερή αγελάδα του δημοσίου, το κράτος το οποίο οφείλει να είναι πατερούλης και να κάνει τα πάντα αγνοούμε όλα τα υπόλοιπα, αγνοούμε το συμφέρον του ανυπεράσπιστου συνταξιούχου και λέμε όχι, το δόγμα πάνω από όλα. Δεν ενδιαφέρει την ΑΔΕΔΥ και αυτούς που προσφεύγουν ο συνταξιούχος, τους ενδιαφέρει το δόγμα τους και αυτά που μάθανε την δεκαετία του ’70 και του ‘80 ε! δεν γίνεται να προχωρήσει έτσι η Ελλάδα. Δεν φανταζόμουνα ότι στην Ελλάδα του 2021 θα υπήρχαν συνδικαλιστές οι οποίοι θα είχαν αυτή την αντίληψη και θα θεωρούσαν και τον εαυτό τους προοδευτικό».
Σχετικέ με το MyΕΦΚΑ live ο υπουργός επεσήμανε ότι «Τα μέτωπα στα οποία δίνουμε τη μάχη είναι δύο, το ένα είναι η γρήγορη απονομή των συντάξεων ήδη υπάρχει μια αποκλιμάκωση και πιστεύω ότι και με άλλες ενέργειες όπως για τη διαδοχική ασφάλιση, κάνουμε μια προσπάθεια και για αυτό, κάνοντας ένα ενιαίο κέντρο έκδοσης των συντάξεων που αφορούν σε διαδοχική ασφάλιση. Με τις κινήσεις που κάνουμε μόνοι μας ή και σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής διακυβέρνησης πιστεύω ότι το Φθινόπωρο θα υπάρχει μια εικόνα αισθητής αποκλιμάκωσης του προβλήματος και βέβαια όσο περνάνε οι μήνες θα αντιμετωπίζεται ολοένα και περισσότερο. Το άλλο μέτωπο είναι το μέτωπο της εξυπηρέτησης του πολίτη όπου το My ΕΦΚΑ live δηλαδή το να εξυπηρετείται κανείς από το computer του, από το κινητό του είναι μια από τις πέντε κινήσεις που κάνουμε για να αναβαθμιστεί η εξυπηρέτηση του πολίτη. Μαζί με αυτό τρέχουν και οι ψηφιακές συναλλαγές μέσω της ιστοσελίδας του ΕΦΚΑ και τώρα έχουμε ξεπεράσει το 1 εκατομμύριο ψηφιακές συναλλαγές το μήνα και μπορούν να γίνουν πολύ περισσότερες αν ο κόσμος το μάθει και εξοικειωθεί. Εκτός αυτού υπάρχει μια αναβαθμισμένη συνεργασία του ΕΦΚΑ με τα ΚΕΠ και το τελευταίο δίμηνο έχουν μπει για να εξυπηρετηθούν μέσω ΚΕΠ για τον ΕΦΚΑ 44 χιλιάδες συμπολίτες μας. Έχουμε και τα ηλεκτρονικά ραντεβού τα οποία θεσμοθετήθηκαν επ’ ευκαιρία της πανδημίας και ήταν ένα από τα λίγα παράπλευρα οφέλη που υπήρχαν από την πανδημία. Και τις επόμενες μέρες θα θέσουμε σε λειτουργία το ενιαίο τηλεφωνικό κέντρο του υπουργείου, το οποίο θα λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο, θα είναι οι κλήσεις δωρεάν. Θα υπάρχουν επαγγελματίες που θα σηκώνουν τα τηλέφωνα και θα δίνουν όσες απαντήσεις μπορούν να δώσουν και όσες δεν μπορούν να δώσουν θα υπάρχουν υπάλληλοι σε υποστηρικτικά γραφεία οι οποίοι θα είναι εκπαιδευμένοι και σε σύντομο χρονικό διάστημα θα δίνουν στους επαγγελματίες που θα είναι στο τηλεφωνικό κέντρο τις απαντήσεις και εκείνοι θα τις μεταφέρουν. Αν τα συνδυάσετε όλα αυτά ηλεκτρονικά ραντεβού, myΕΦΚΑ live, ΚΕΠ, τηλεφωνικό κέντρο όλα αυτά αθροιζόμενα δημιουργούν ένα καινούργιο περιβάλλον και πάλι πιστεύω ότι σε μερικούς μήνες και στο επίπεδο εξυπηρέτησης η κατάσταση θα είναι αισθητά διαφορετική. Δεν ξέρω αν θα είναι παράδεισος αλλά πάντως πιστεύω ότι δεν θα είναι η κόλαση την οποία για πολλά χρόνια βίωναν στις επαφές τους με τον ΕΦΚΑ ασφαλισμένοι και συνταξιούχοι».
Όσον αφορά στην υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού σε συγκεκριμένους κλάδους, ο κ.Χατζηδάκης κατέστησε σαφές ότι «Εδώ τουλάχιστον δεν έχουμε κάποια αντίδραση να έχει ταυτιστεί δηλαδή το συνδικαλιστικό κίνημα με τους αντιεμβολιαστές και αυτό είναι θετικό. Το θέμα για μένα είναι πολύ απλό, μαθαίνουμε από το Γυμνάσιο ότι το δικαίωμά μου σταματάει στις δημοκρατίες εκεί που ξεκινάει το δικό σου, αν αυτό ισχύει εφαρμόζεται και σε αυτή την περίπτωση. Πράγμα που σημαίνει ότι το δικαίωμα αυτού που για τον οποιονδήποτε λόγο λέει «δεν θέλω να εμβολιαστώ» σταματάει εκεί που ξεκινάει το δικαίωμα του ηλικιωμένου ή του αναπήρου που έχουμε εμείς στις δικές μας μονάδες, να ζήσει. Νομίζω ότι το δικαίωμα του άλλου να ζήσει είναι υπέρτερο από το δικαίωμα του εργαζόμενου να μην κάνει το εμβόλιο, υπάρχει και μια ιεράρχηση στη ζωή αυτή. Εγώ πιστεύω ότι οι εργαζόμενοι θα εμβολιαστούν αλλά αν δεν εμβολιαστούν πέρασε χθες η σχετική νομοθετική ρύθμιση που προβλέπει ότι τίθενται σε αναστολή σε αυτές τις μονάδες που περιγράφει ο νόμος».
Τέλος, σχετικά με την επικοινωνία του με τον αριστούχο μαθητή που έχασε τους γονείς του από κοροναιό, ο υπουργός υπογράμμισε ότι «Έκανα το αυτονόητο, είδα ότι υπήρχε θέμα και με τη σύνταξη και επειδή ξέρω τα προβλήματα που υπάρχουν ως προς την έκδοση των συντάξεων είπα στο γραφείο μου να δοθεί μια εντολή κατά προτεραιότητα να βγει η σύνταξη των γονιών τους. Όταν μίλησα με το παιδί του έκανε εντύπωση ότι βγήκε τόσο γρήγορα η σύνταξη γιατί προφανώς και το παιδί ξέρει ότι το δημόσιο δεν τα καταφέρνει καλά στην έκδοση συντάξεων αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν έκανα κάτι παραπάνω από το αυτονόητο. Αυτό που πρέπει να κάνω και θα το κάνω είναι με σύστημα, με σχέδιο να προχωρήσουμε να βγαίνουν οι συντάξεις στην ώρα τους χωρίς να υπάρχουν αυτές οι καθυστερήσεις».
Αναφορικά με την προσφυγής της ΑΔΕΔΥ και δυο ομοσπονδιών του e-ΕΦΚΑ στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ο κ.Χατζηδάκης υποστήριξε «Το αίτημά τους είναι να σταματήσει η προσπάθεια να μπούνε πιστοποιημένοι δικηγόροι και λογιστές για να βοηθήσουν και αυτοί να βγαίνουνε συντάξεις και θέλουν αποκλειστικά οι συντάξεις να βγαίνουν από τους υπαλλήλους του ΕΦΚΑ. Εγώ νόμιζα ότι όλοι μας, και το πολιτικό σύστημα και οι συνδικαλιστές και οι υπάλληλοι, είμαστε υπέρ της συνολικότερης προσπάθειας να βγουν μια ώρα αρχύτερα οι συντάξεις και όχι το ποιος θα βγάζει τις συντάξεις. Εδώ έχουμε τον ακραίο δογματισμό «όχι θα τη βγάζει τη σύνταξη μόνο ο δημόσιος υπάλληλος και η κυβέρνηση θα πρέπει να κάνει προσλήψεις» μα πρώτον μέχρι να κάνουμε όλες τις προσλήψεις θα χαθεί πολύς χρόνος, δεύτερον τι μας προτείνουν να πάρουμε υπαλλήλους στον ΕΦΚΑ τώρα που υπάρχει το πρόβλημα, να βγάλουν τις συντάξεις και όταν δεν θα υπάρχει το πρόβλημα να μείνουν εκεί οι υπάλληλοι και να πληρώνονται. Δεν βρίσκω τη λογική. Πραγματικά θεωρώ ότι είναι μια τελείως ξεπερασμένη λογική αποκομμένη από τις ανάγκες της κοινωνίας και για αυτό το λόγο δεν μπορώ να κάνω τίποτα άλλο παρά να εκφράσω την έκπληξη μου αλλά και τη βούλησή μας να προχωρήσουμε με μια λύση η οποία πιστεύω ότι αγκαλιάζεται από την κοινωνία γιατί βοηθάει να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα της γρήγορης απονομής των συντάξεων».
Και συμπλήρωσε «Το 2020 υπήρξε καλύτερος συντονισμός και για αυτό βγήκανε 30% παραπάνω συντάξεις αλλά δεν φτάνει. Διότι ναι υπήρξε καλύτερος συντονισμός, δόθηκαν μπόνους στους υπαλλήλους του ΕΦΚΑ για όσες παραπάνω συντάξεις βγάζουν θα παίρνουν και παραπάνω αποδοχές, μπήκαν καινούργιοι υπάλληλοι μέσα, μονιμοποιήθηκαν, χρησιμοποιούνται σε κάποιο βαθμό υπηρεσίες και συνταξιούχων και τα λοιπά αλλά αφού κάνουμε μια συνολική προσπάθεια και πάμε να αντιμετωπίσουμε το θέμα και με μπόνους και με εποχικούς και με computers καινούργια και με όλα αυτά και όλα αυτά είναι εντάξει αλλά όταν πάμε σε πιστοποιημένους δικηγόρους και λογιστές εκεί είναι το πρόβλημα! Eκεί θα καταστραφεί η Ελλάδα, εκεί θα ανατραπούν όλα και θα πρέπει να γίνουν προσφυγές στο ΣτΕ για να σταματήσει η ιστορία! Δηλαδή στο όνομα του δογματισμού κάποιων, η ιερή αγελάδα του δημοσίου, το κράτος το οποίο οφείλει να είναι πατερούλης και να κάνει τα πάντα αγνοούμε όλα τα υπόλοιπα, αγνοούμε το συμφέρον του ανυπεράσπιστου συνταξιούχου και λέμε όχι, το δόγμα πάνω από όλα. Δεν ενδιαφέρει την ΑΔΕΔΥ και αυτούς που προσφεύγουν ο συνταξιούχος, τους ενδιαφέρει το δόγμα τους και αυτά που μάθανε την δεκαετία του ’70 και του ‘80 ε! δεν γίνεται να προχωρήσει έτσι η Ελλάδα. Δεν φανταζόμουνα ότι στην Ελλάδα του 2021 θα υπήρχαν συνδικαλιστές οι οποίοι θα είχαν αυτή την αντίληψη και θα θεωρούσαν και τον εαυτό τους προοδευτικό».
Σχετικέ με το MyΕΦΚΑ live ο υπουργός επεσήμανε ότι «Τα μέτωπα στα οποία δίνουμε τη μάχη είναι δύο, το ένα είναι η γρήγορη απονομή των συντάξεων ήδη υπάρχει μια αποκλιμάκωση και πιστεύω ότι και με άλλες ενέργειες όπως για τη διαδοχική ασφάλιση, κάνουμε μια προσπάθεια και για αυτό, κάνοντας ένα ενιαίο κέντρο έκδοσης των συντάξεων που αφορούν σε διαδοχική ασφάλιση. Με τις κινήσεις που κάνουμε μόνοι μας ή και σε συνεργασία με το υπουργείο Ψηφιακής διακυβέρνησης πιστεύω ότι το Φθινόπωρο θα υπάρχει μια εικόνα αισθητής αποκλιμάκωσης του προβλήματος και βέβαια όσο περνάνε οι μήνες θα αντιμετωπίζεται ολοένα και περισσότερο. Το άλλο μέτωπο είναι το μέτωπο της εξυπηρέτησης του πολίτη όπου το My ΕΦΚΑ live δηλαδή το να εξυπηρετείται κανείς από το computer του, από το κινητό του είναι μια από τις πέντε κινήσεις που κάνουμε για να αναβαθμιστεί η εξυπηρέτηση του πολίτη. Μαζί με αυτό τρέχουν και οι ψηφιακές συναλλαγές μέσω της ιστοσελίδας του ΕΦΚΑ και τώρα έχουμε ξεπεράσει το 1 εκατομμύριο ψηφιακές συναλλαγές το μήνα και μπορούν να γίνουν πολύ περισσότερες αν ο κόσμος το μάθει και εξοικειωθεί. Εκτός αυτού υπάρχει μια αναβαθμισμένη συνεργασία του ΕΦΚΑ με τα ΚΕΠ και το τελευταίο δίμηνο έχουν μπει για να εξυπηρετηθούν μέσω ΚΕΠ για τον ΕΦΚΑ 44 χιλιάδες συμπολίτες μας. Έχουμε και τα ηλεκτρονικά ραντεβού τα οποία θεσμοθετήθηκαν επ’ ευκαιρία της πανδημίας και ήταν ένα από τα λίγα παράπλευρα οφέλη που υπήρχαν από την πανδημία. Και τις επόμενες μέρες θα θέσουμε σε λειτουργία το ενιαίο τηλεφωνικό κέντρο του υπουργείου, το οποίο θα λειτουργεί 24 ώρες το 24ωρο, θα είναι οι κλήσεις δωρεάν. Θα υπάρχουν επαγγελματίες που θα σηκώνουν τα τηλέφωνα και θα δίνουν όσες απαντήσεις μπορούν να δώσουν και όσες δεν μπορούν να δώσουν θα υπάρχουν υπάλληλοι σε υποστηρικτικά γραφεία οι οποίοι θα είναι εκπαιδευμένοι και σε σύντομο χρονικό διάστημα θα δίνουν στους επαγγελματίες που θα είναι στο τηλεφωνικό κέντρο τις απαντήσεις και εκείνοι θα τις μεταφέρουν. Αν τα συνδυάσετε όλα αυτά ηλεκτρονικά ραντεβού, myΕΦΚΑ live, ΚΕΠ, τηλεφωνικό κέντρο όλα αυτά αθροιζόμενα δημιουργούν ένα καινούργιο περιβάλλον και πάλι πιστεύω ότι σε μερικούς μήνες και στο επίπεδο εξυπηρέτησης η κατάσταση θα είναι αισθητά διαφορετική. Δεν ξέρω αν θα είναι παράδεισος αλλά πάντως πιστεύω ότι δεν θα είναι η κόλαση την οποία για πολλά χρόνια βίωναν στις επαφές τους με τον ΕΦΚΑ ασφαλισμένοι και συνταξιούχοι».
Όσον αφορά στην υποχρεωτικότητα του εμβολιασμού σε συγκεκριμένους κλάδους, ο κ.Χατζηδάκης κατέστησε σαφές ότι «Εδώ τουλάχιστον δεν έχουμε κάποια αντίδραση να έχει ταυτιστεί δηλαδή το συνδικαλιστικό κίνημα με τους αντιεμβολιαστές και αυτό είναι θετικό. Το θέμα για μένα είναι πολύ απλό, μαθαίνουμε από το Γυμνάσιο ότι το δικαίωμά μου σταματάει στις δημοκρατίες εκεί που ξεκινάει το δικό σου, αν αυτό ισχύει εφαρμόζεται και σε αυτή την περίπτωση. Πράγμα που σημαίνει ότι το δικαίωμα αυτού που για τον οποιονδήποτε λόγο λέει «δεν θέλω να εμβολιαστώ» σταματάει εκεί που ξεκινάει το δικαίωμα του ηλικιωμένου ή του αναπήρου που έχουμε εμείς στις δικές μας μονάδες, να ζήσει. Νομίζω ότι το δικαίωμα του άλλου να ζήσει είναι υπέρτερο από το δικαίωμα του εργαζόμενου να μην κάνει το εμβόλιο, υπάρχει και μια ιεράρχηση στη ζωή αυτή. Εγώ πιστεύω ότι οι εργαζόμενοι θα εμβολιαστούν αλλά αν δεν εμβολιαστούν πέρασε χθες η σχετική νομοθετική ρύθμιση που προβλέπει ότι τίθενται σε αναστολή σε αυτές τις μονάδες που περιγράφει ο νόμος».
Τέλος, σχετικά με την επικοινωνία του με τον αριστούχο μαθητή που έχασε τους γονείς του από κοροναιό, ο υπουργός υπογράμμισε ότι «Έκανα το αυτονόητο, είδα ότι υπήρχε θέμα και με τη σύνταξη και επειδή ξέρω τα προβλήματα που υπάρχουν ως προς την έκδοση των συντάξεων είπα στο γραφείο μου να δοθεί μια εντολή κατά προτεραιότητα να βγει η σύνταξη των γονιών τους. Όταν μίλησα με το παιδί του έκανε εντύπωση ότι βγήκε τόσο γρήγορα η σύνταξη γιατί προφανώς και το παιδί ξέρει ότι το δημόσιο δεν τα καταφέρνει καλά στην έκδοση συντάξεων αλλά στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν έκανα κάτι παραπάνω από το αυτονόητο. Αυτό που πρέπει να κάνω και θα το κάνω είναι με σύστημα, με σχέδιο να προχωρήσουμε να βγαίνουν οι συντάξεις στην ώρα τους χωρίς να υπάρχουν αυτές οι καθυστερήσεις».