Η Νίκη Κεραμέως στα Παραπολιτικά για τη νέα σχολική χρονιά: Τα σχολεία θα ανοίξουν με νέα πρωτόκολλα
Η υπουργός Παιδείας αναφέρεται στην Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και τις σκέψεις για την υποχρεωτικότητα των εμβολιασμών στους εκπαιδευτικούς
«Δώσαμε τέλος στο φαινόμενο εισαγωγής φοιτητών με 1 και 2 στα 20, καθώς και στον εξαιρετικά χαμηλό ρυθμό και στο ποσοστό αποφοίτησης», τονίζει στα «Π» η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, μετά την ανακοίνωση των φετινών βάσεων εισαγωγής στα πανεπιστήμια.
Η κ. Κεραμέως προαναγγέλλει ότι τα σχολεία θα ανοίξουν με νέα πρωτόκολλα λειτουργίας, που θα ανακοινωθούν μέσα στις επόμενες ημέρες.
Ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα των πανελλαδικών εξετάσεων. Τι εξυπηρετεί τελικά η καθιέρωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής;
Ο συνδυασμός της θεσμοθέτησης της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και του παράλληλου μηχανογραφικού για εγγραφή σε δημόσια ΙΕΚ στοχεύει στην ταυτόχρονη αναβάθμιση της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και της επαγγελματικής κατάρτισης. Από τη μεταρρύθμιση αυτή θεωρούμε ότι βγαίνουν όλοι κερδισμένοι. Οι υποψήφιοι και οι οικογένειές τους, γιατί πλέον οι σπουδές θα τους οδηγούν σε πραγματικές προοπτικές και διεξόδους επαγγελματικής αποκατάστασης. Τα ΑΕΙ, γιατί αναβαθμίζεται το κύρος των σπουδών, αφού θα φοιτούν φοιτητές που πληρούν τις ελάχιστες ακαδημαϊκές προϋποθέσεις για την επιτυχή φοίτηση και ολοκλήρωση των σπουδών, αλλά και γιατί αποκτούν λόγο κατά την επιλογή συντελεστή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, διαμορφώνοντας την ακαδημαϊκή τους φυσιογνωμία. Τα δημόσια ΙΕΚ, διότι αναβαθμίζονται και συνιστούν πλέον αξιόλογη επιλογή και σοβαρή εναλλακτική διαδρομή για τις νέες και τους νέους μας, ενώ ενισχύονται σημαντικά και μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων, όπως το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ. Τέλος, ωφελείται το κοινωνικό σύνολο εν γένει, γιατί η εκπαίδευση οδηγεί σε πραγματικές προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης, κλείνοντας την ψαλίδα μεταξύ προσφοράς και ζήτησης.
Είστε, δηλαδή, ικανοποιημένη από την πρώτη χρονιά εφαρμογής της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής;
Δώσαμε τέλος στο φαινόμενο εισαγωγής φοιτητών με 1 και 2 στα 20, καθώς και στον εξαιρετικά χαμηλό ρυθμό και στο ποσοστό αποφοίτησης
Η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής είναι κατά τη γνώμη μου μια σημαντική ρύθμιση που διασφαλίζει ότι οι νεοεισαχθέντες φοιτητές έχουν τις ακαδημαϊκές προϋποθέσεις για να παρακολουθήσουν και να ολοκληρώσουν επιτυχώς τις σπουδές τους στον προβλεπόμενο χρόνο. Δώσαμε τέλος στο φαινόμενο εισαγωγής φοιτητών με 1 και 2 στα 20, καθώς και στον εξαιρετικά χαμηλό ρυθμό και στο ποσοστό αποφοίτησης. Το μόνο εύκολο θα ήταν να προβλέψουμε την εισαγωγή όλων στο πανεπιστήμιο, χωρίς να μας ενδιαφέρει αν θα μπορέσουν να αποφοιτήσουν ή αν θα μείνουν εγκλωβισμένοι με ένα απολυτήριο λυκείου. Μας ενδιαφέρει οι νέοι μας να έχουν επιλογές με πραγματικές προοπτικές και διεξόδους επαγγελματικής αποκατάστασης, και στο πλαίσιο αυτό αναβαθμίζουμε συστηματικά εδώ και δύο χρόνια την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, ενώ φέτος για πρώτη φορά δώσαμε τη δυνατότητα υποβολής παράλληλου μηχανογραφικού δελτίου για τη φοίτηση σε δημόσιο ΙΕΚ, με τεράστια ανταπόκριση και σχεδόν υπερτριπλάσιες των θέσεων αιτήσεις υποψηφίων. Χαρακτηριστικό του ενδιαφέροντος είναι ότι το 26% όσων υπέβαλαν παράλληλο μηχανογραφικό επέλεξαν ΔΙΕΚ σε άλλη περιφέρεια από αυτήν της κατοικίας τους, υπογραμμίζοντας ότι τα δημόσια ΙΕΚ συνιστούν πλέον μια αξιόπιστη εναλλακτική εκπαιδευτική διαδρομή, που ανοίγει δρόμους επαγγελματικής αποκατάστασης και προοπτικής για τους νέους. Ενδεικτικά, ιδιαιτέρως δημοφιλείς είναι οι ειδικότητες τεχνικός εφαρμογών πληροφορικής (πολυμέσα/web designer-developer/video games), τεχνικός εγκαταστάσεων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, τεχνικός τουριστικών μονάδων & επιχειρήσεων φιλοξενίας, στέλεχος διατροφής και διαιτολογίας, τεχνικός τεχνολογίας ενδύματος και υποδήματος - σχεδιαστής μόδας, στέλεχος δημοσίων σχέσεων και επικοινωνίας, η εσωτερική αρχιτεκτονική διακόσμηση και ο σχεδιασμός αντικειμένων, τεχνικός βιολογικής/οργανικής γεωργίας.
Σε δύο εβδομάδες ξεκινάει η νέα σχολική χρονιά. Είναι ακόμα υπό σκέψη η υποχρεωτικότητα των εμβολιασμών στους εκπαιδευτικούς;
Οι εκπαιδευτικοί είναι από τις πληθυσμιακές ομάδες που έχουν ανταποκριθεί μαζικά στο εμβόλιο, το δώρο ζωής που μας έχει χαρίσει η επιστήμη, έχοντας εμβολιαστεί σε ποσοστό που αγγίζει σχεδόν το 80%. Ωστόσο, χρειάζεται κι άλλη προσπάθεια, ώστε να καταφέρουμε να εμβολιαστούν ακόμη περισσότεροι. Το ενδεχόμενο επέκτασης της υποχρεωτικότητας και σε άλλες πληθυσμιακές ομάδες, όπως οι εκπαιδευτικοί, είναι πάντοτε στην κυβερνητική φαρέτρα.
Πέραν των τακτικών υποχρεωτικών τεστ για εκπαιδευτικούς και μαθητές, ποια άλλα μέτρα θα λάβετε;
Είμαστε αυτήν την περίοδο σε συζητήσεις με την Επιτροπή των Ειδικών, ωστόσο είναι βέβαιο ότι θα τροποποιηθούν τα πρωτόκολλα που ίσχυαν ως πέρυσι στα σχολεία, καθώς έχει επέλθει σημαντική αλλαγή στα δεδομένα, με κυριότερο εξ αυτών τον μαζικό εμβολιασμό των εκπαιδευτικών, αλλά και της ευρύτερης κοινότητας, καθώς και ένα διαρκώς αυξανόμενο ποσοστό εμβολιασμένων μαθητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Προκειμένου να διαφυλάξουμε τη δημόσια και ατομική υγεία και την εκπαιδευτική κοινότητα, έχουμε ήδη ανακοινώσει μια νέα δέσμη μέτρων. Οι μη εμβολιασμένοι εκπαιδευτικοί θα προσέρχονται στον χώρο εργασίας τους με βεβαίωση παρελθούσας νόσησης από κορονοϊό τελευταίου εξαμήνου ή βεβαίωση αρνητικού εργαστηριακού τεστ, το οποίο θα πρέπει να πραγματοποιείται δύο φορές την εβδομάδα με δική τους ευθύνη και έξοδα.
Το επόμενο νομοσχέδιο θα αφορά την περαιτέρω αναβάθμιση του πανεπιστημίου και τον εκσυγχρονισμό του ΔΟΑΤΑΠ
Οι ίδιες προϋποθέσεις θα ισχύσουν και για το εκπαιδευτικό προσωπικό και τους φοιτητές στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Οι μαθητές θα προσέρχονται στη σχολική μονάδα με πιστοποιητικό εμβολιασμού (για τους μαθητές 12 ετών και άνω) ή με βεβαίωση παρελθούσας νόσησης (τελευταίου εξαμήνου) ή δήλωση αρνητικού αυτοδιαγνωστικού τεστ, το οποίο θα παρέχεται δωρεάν και θα πραγματοποιείται επίσης δύο φορές την εβδομάδα. Για όσους εκπαιδευτικούς δεν προσκομίζουν τη βεβαίωση εργαστηριακού τεστ προβλέπεται αναστολή καθηκόντων, με ταυτόχρονη μη καταβολή μισθού. Στόχος μας σε κάθε περίπτωση είναι τα σχολεία μας να είναι ανοιχτά, με την εντατικοποίηση των διαγνωστικών τεστ σε περίπτωση κρουσμάτων. Τα νέα αναλυτικά πρωτόκολλα λειτουργίας των εκπαιδευτικών δομών θα ανακοινωθούν λεπτομερώς προσεχώς, λαμβανομένων υπόψη πάντοτε των συστάσεων της Επιτροπής των Ειδικών.
Κάθε Σεπτέμβριο συζητάμε για τα κενά σε δασκάλους και καθηγητές. Φέτος έχει περιοριστεί το πρόβλημα;
Οι διαδικασίες εδώ και πολλά χρόνια ήταν γραφειοκρατικές και χρονοβόρες. Πλέον, όλες οι απαραίτητες εργασίες δρομολογούνται νωρίτερα και σε μεγάλο βαθμό έχουν ψηφιοποιηθεί από φέτος (για παράδειγμα, οι εκπαιδευτικοί τοποθετούνται σε σχολεία ψηφιακά μέσω αλγορίθμου με βάση τη σειρά κατάταξής τους στον πίνακα και τις επιλογές τους και τα τελικά αποτελέσματα αποστέλλονται μέσω sms), ενώ, ειδικά φέτος, προχώρησαν παράλληλα και οι μόνιμοι διορισμοί 11.700 εκπαιδευτικών γενικής εκπαίδευσης, οι οποίοι και ολοκληρώθηκαν σε μόλις έναν μήνα από την εξαγγελία τους. Ολοκληρώνεται τις ημέρες αυτές και η τοποθέτηση των αναπληρωτών, διασφαλίζοντας την έγκαιρη στελέχωση των σχολείων.
Το σύστημα αξιολόγησης εκπαιδευτικών ψηφίστηκε. Θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται και από πότε; Τι συνέπειες θα αντιμετωπίζουν όσοι αρνούνται να συμμετέχουν στην αξιολόγηση;
Οπως είχαμε, ήδη προεκλογικά, δεσμευτεί, θεσμοθετήσαμε για πρώτη φορά πέρυσι την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και εκπαιδευτικού έργου, η οποία ξεκίνησε να υλοποιείται την περασμένη σχολική χρονιά υπό αντίξοες συνθήκες, δεδομένης της πανδημίας και της περιόδου που τα σχολεία μας ήταν σε αναστολή λειτουργίας. Στη συνέχεια, ψηφίστηκε και η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, με στόχο καθαρά βελτιωτικό, ώστε να επιβραβεύσει τους καλύτερους και να δώσει κίνητρα βελτίωσης, μέσω επιμόρφωσης, σε όσους μπορούν να αποδώσουν περισσότερο. Αμεσα θα ξεκινήσουν επιμορφώσεις σχετικά με τις αξιολογήσεις και θα επιλεγούν και τα νέα στελέχη που θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Μόλις ολοκληρωθούν αυτές οι διαδικασίες, θα ξεκινήσει η υλοποίηση και της ατομικής αξιολόγησης. Ενας τόσο καίριος μηχανισμός, προϋπόθεση για τη βελτίωση του εκπαιδευτικού έργου και την ενδυνάμωση των εκπαιδευτικών μας, δεν θα γινόταν να μην είναι οριζόντιος. Συνεπώς η μη συμμετοχή στην αξιολόγηση θα συνιστά σοβαρό πειθαρχικό παράπτωμα που δύναται να επιφέρει μη μισθολογική εξέλιξη και παρακράτηση μισθού.
Υπάρχουν ποικίλες αντιδράσεις σε μέρος της μαθητικής και φοιτητικής κοινότητας σε σχέση με νομοθετικές ρυθμίσεις που έχετε περάσει. Ποια εικόνα έχετε για την αποδοχή ή μη των πολιτικών σας;
Τα δύο τελευταία χρόνια, πέρα από τη διαχείριση της πανδημίας, έχουμε προχωρήσει στην υλοποίηση του μεγαλύτερου μέρους του προεκλογικού μας προγράμματος για την Παιδεία, βάσει του οποίου εξελέγη αυτή η κυβέρνηση, και οι πολιτικές αυτές φαίνεται να έχουν ευρεία αποδοχή από την κοινωνία πέρα και πάνω από κόμματα. Ενδεικτικά, αναφέρω την αξιολόγηση εκπαιδευτικών, που σε πρόσφατη έρευνα κρίθηκε θετικά από το 75% των ερωτώμενων, αλλά και τα εργαστήρια δεξιοτήτων που ξεκινούν από Σεπτέμβριο σε όλα τα νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια της χώρας μας και εισάγουν νέες θεματικές στα σχολεία (όπως πρόληψη και προφύλαξη από φυσικές καταστροφές, εθελοντισμός, επιχειρηματικότητα, σεξουαλική αγωγή, οδική ασφάλεια), με αποδοχή 92%. Ταυτόχρονα, η επέκταση του δικτύου των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων αξιολογήθηκε θετικά από το 77%, ενώ υπέρ της θεσμοθέτησης της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής τάχθηκαν 7 στους 10 πολίτες, όπως και υπέρ του ορίου φοίτησης στα πανεπιστήμια. Προφανώς πρόκειται για πολιτικές που επιφέρουν σημαντικές αλλαγές στα σχολεία και τα πανεπιστήμια και είναι αναμενόμενο και απολύτως υγιές σε κάθε αλλαγή να υπάρχουν και αντίθετες απόψεις. Εδώ είμαστε για να συζητάμε την παράμετρο κάθε αλλαγής με τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας, μαθητές, σπουδαστές, φοιτητές, εκπαιδευτικούς, γονείς και να εξετάζουμε προτάσεις που μας υποβάλλονται.
Εχετε προαναγγείλει νέο νόμο-πλαίσιο για τα ΑΕΙ. Πότε θα φέρετε το νομοσχέδιο στη Βουλή και ποιες θα είναι οι βασικές του προβλέψεις;
Εχουμε ήδη ολοκληρώσει έναν σημαντικό κύκλο νομοθετημάτων: δύο νόμους για τη συνολική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου και έναν για την αναβάθμιση του ιδιωτικού σχολείου, έναν νόμο για τη θέσπιση του εθνικού συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, Κατάρτισης και Διά Βίου Μάθησης, δύο νόμους για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, που περιλαμβάνουν ρυθμίσεις για τη σύσταση της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης, για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και τη θέσπιση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής, την αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και την αποκατάσταση του πανεπιστημιακού ασύλου στην πραγματική του έννοια, την ενίσχυση της εξωστρέφειας και της αυτονομίας των ιδρυμάτων. Το νομοσχέδιο που θα ακολουθήσει θα αφορά την περαιτέρω αναβάθμιση του πανεπιστημίου και τον εκσυγχρονισμό του ΔΟΑΤΑΠ. Στόχος μας, πανεπιστήμια πιο αυτόνομα, πιο εξωστρεφή, με πιο συλλογική και εξωστρεφή διοίκηση, με ενισχυμένη διαφάνεια και αξιοκρατία. Προχωράμε επίσης στη δυνατότητα επιλογής μαθημάτων από φοιτητές και από άλλα πανεπιστημιακά τμήματα, στη διευκόλυνση συμπράξεων με τον ιδιωτικό τομέα, στην αναμόρφωση των εκλεκτορικών σωμάτων για την ενίσχυση της αξιοκρατίας, στην περαιτέρω ενδυνάμωση των συνεργειών με πανεπιστήμια του εξωτερικού.