Καραμανλής: Σε εξέλιξη 20 έργα ΣΔΙΤ με πάνω από 5 δισ. συνολικό προϋπολογισμό
Η τοποθέτηση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών στη διαδικτυακή εκδήλωση του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών
Τον ρόλο του χώρου των υποδομών και κατασκευών στην επόμενη μέρα της ελληνικής οικονομίας, υπογράμμισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής.
Μιλώντας σε διαδικτυακή εκδήλωση του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών για την παρουσίαση σχετικής μελέτης, ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι, ανάμεσα σε πολλά ενδιαφέροντα συμπεράσματα, εντοπίζει ότι διαχρονικά η χώρα μας χαρακτηρίζεται από έλλειψη ενιαίου εθνικού στρατηγικού σχεδίου για τις υποδομές. «Κι αυτό ακριβώς είναι ένα κρίσιμο σημείο το οποίο και εμείς από όταν ήμασταν αντιπολίτευση το είχαμε εντοπίσει, και ως κυβέρνηση προσπαθήσαμε να το διορθώσουμε», τόνισε και υπογράμμισε: «Τα έργα που περιλαμβάνονται στο πλάνο μας, είναι ενταγμένα σε ένα ενιαίο σχέδιο. Ο,τι δηλαδή έλειψε σε αρκετές περιπτώσεις από την Ελλάδα».
Ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι η Ελλάδα πρέπει επιτέλους να αξιοποιήσει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα για να πρωταγωνιστήσει, επενδύοντας στους τομείς στους οποίους η στρατηγική της θέση δημιουργεί σπουδαίες προοπτικές, όπως είναι τα logistics και οι συνδυασμένες μεταφορές.
Τόνισε ότι αυτά είναι τα έργα που ο πολιτικός και τεχνικός κόσμος πρέπει να συμφωνήσουν ότι πρέπει να βάλουν μπρος. Αναφέρθηκε επίσης στα οδικά έργα που απομένουν για να ολοκληρώσουν το οδικό μας δίκτυο και τη νέα γενιά έργων υποδομών που θα αναζωογονήσουν την αγορά και θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας. Αλλά και στα πράσινα έργα, έργα αντιπλημμυρικής προστασίας, έργα διαχείρισης υδάτινων πόρων κλπ., έργα που χρηματοδοτούνται κυρίως από το ΕΣΠΑ και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία της ΕΕ.
Ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχωρά μεθοδικά στην υλοποίηση ενός πλάνου έργων, συνολικού ύψους 13 δισ. ευρώ, όχι στα λόγια, αλλά με πράξεις. «Ηδη, έχουμε συμβασιοποιήσει έργα πάνω από 3,2 δισ. ευρώ. Η προηγούμενη κυβέρνηση σε 4,5 χρόνια συμβασιοποίησε έργα κάτω από 800 εκατομμύρια ευρώ. Δηλαδή έχουμε επιτύχει πάνω από το τετραπλάσιο αποτέλεσμα, σε λιγότερο από το μισό χρονικό διάστημα. Και συνεχίζουμε», τόνισε.
Αναφέρθηκε στα μεγάλα έργα, που επιτέλους ξεμπλόκαραν, όπως η Γραμμή 4 του Μετρό, το Μετρό της Θεσσαλονίκης, τον ΒΟΑΚ, το Καστέλι, το Νότιο Τμήμα του Ε65, το Πάτρα - Πύργος. Αλλά και σε νέα έργα όπως το Flyover στη Θεσσαλονίκη, το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στη χώρα μας και το οποίο θα ανακοινωθεί μέσα στις επόμενες ημέρες, ύψους 3,3 δισ. ευρώ, στις κρίσιμες παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας και τα αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα, που σχεδόν ξεπερνάνε 1,5 δισ. ευρώ.
Στη συνέχεια ανέφερε: «Συνολικά μέσα στο 2021 θα βρίσκονται σε εξέλιξη 20 έργα ΣΔΙΤ του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με συνολικό προϋπολογισμό πάνω από 5 δισεκατομμύρια ευρώ».
Ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε ότι τα έργα υποδομών, πέραν των προβλημάτων που λύνουν, έχουν και μεγάλο πολλαπλασιαστή για την οικονομία, ενώ ταυτόχρονα δημιουργούνται και νέες δουλειές για αξιόλογους επιστήμονες, που τα περασμένα χρόνια είχαν αναγκαστεί να φύγουν στο εξωτερικό. «Επαναπατρίζονται τα καλά μυαλά μας που είχαν φύγει στο εξωτερικό με την κρίση. Δηλαδή, όχι μόνο ανακόπτεται το brain drain, αλλά δημιουργείται πλέον και μια νέα τάση στον τεχνικό κόσμο, το brain gain. Ο κλάδος των υποδομών πρωταγωνιστεί στο brain gain», τόνισε.
Χαρακτήρισε, επίσης, εύλογους τους προβληματισμούς που καταγράφονται στη μελέτη του ΙΟΒΕ και συνθέτουν ένα πλέγμα παθογενειών πολλών ετών στα δημόσια έργα, όπως τη σημαντική αύξηση του ποσοστού των εκπτώσεων που συνοδεύονται από σειρά προβλημάτων, όπως χρονοβόρες διαδικασίες ολοκλήρωσης του έργου, αμφιλεγόμενης ποιότητας κατασκευές. «Κι αυτά είναι πράγματα που τα τονίζαμε από την πλευρά μας, από τον καιρό μάλιστα που ήμασταν ακόμα αξιωματική αντιπολίτευση. Και με την αναθεώρηση του 4412 βάζουμε ένα τέλος σε αυτές τις παθογένειες», επισήμανε.
Κλείνοντας, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, σημείωσε ότι ο όγκος των έργων που σήμερα βρίσκονται σε εξέλιξη και θα ξεκινήσουν και το αμέσως προσεχές διάστημα, είναι εντυπωσιακός. Αρα, πάρα πολύ μεγάλο θα είναι και το βάρος που θα πέσει στις τεχνικές εταιρείες και στον κατασκευαστικό κλάδο, για την υλοποίησή του. Και υπογράμμισε ότι ο κατασκευαστικός κλάδος πρέπει να είναι έτοιμος, για να μπορέσει να ανταπεξέλθει.
Μιλώντας σε διαδικτυακή εκδήλωση του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών για την παρουσίαση σχετικής μελέτης, ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι, ανάμεσα σε πολλά ενδιαφέροντα συμπεράσματα, εντοπίζει ότι διαχρονικά η χώρα μας χαρακτηρίζεται από έλλειψη ενιαίου εθνικού στρατηγικού σχεδίου για τις υποδομές. «Κι αυτό ακριβώς είναι ένα κρίσιμο σημείο το οποίο και εμείς από όταν ήμασταν αντιπολίτευση το είχαμε εντοπίσει, και ως κυβέρνηση προσπαθήσαμε να το διορθώσουμε», τόνισε και υπογράμμισε: «Τα έργα που περιλαμβάνονται στο πλάνο μας, είναι ενταγμένα σε ένα ενιαίο σχέδιο. Ο,τι δηλαδή έλειψε σε αρκετές περιπτώσεις από την Ελλάδα».
Ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι η Ελλάδα πρέπει επιτέλους να αξιοποιήσει τα συγκριτικά της πλεονεκτήματα για να πρωταγωνιστήσει, επενδύοντας στους τομείς στους οποίους η στρατηγική της θέση δημιουργεί σπουδαίες προοπτικές, όπως είναι τα logistics και οι συνδυασμένες μεταφορές.
Τόνισε ότι αυτά είναι τα έργα που ο πολιτικός και τεχνικός κόσμος πρέπει να συμφωνήσουν ότι πρέπει να βάλουν μπρος. Αναφέρθηκε επίσης στα οδικά έργα που απομένουν για να ολοκληρώσουν το οδικό μας δίκτυο και τη νέα γενιά έργων υποδομών που θα αναζωογονήσουν την αγορά και θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας. Αλλά και στα πράσινα έργα, έργα αντιπλημμυρικής προστασίας, έργα διαχείρισης υδάτινων πόρων κλπ., έργα που χρηματοδοτούνται κυρίως από το ΕΣΠΑ και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία της ΕΕ.
Ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προχωρά μεθοδικά στην υλοποίηση ενός πλάνου έργων, συνολικού ύψους 13 δισ. ευρώ, όχι στα λόγια, αλλά με πράξεις. «Ηδη, έχουμε συμβασιοποιήσει έργα πάνω από 3,2 δισ. ευρώ. Η προηγούμενη κυβέρνηση σε 4,5 χρόνια συμβασιοποίησε έργα κάτω από 800 εκατομμύρια ευρώ. Δηλαδή έχουμε επιτύχει πάνω από το τετραπλάσιο αποτέλεσμα, σε λιγότερο από το μισό χρονικό διάστημα. Και συνεχίζουμε», τόνισε.
Αναφέρθηκε στα μεγάλα έργα, που επιτέλους ξεμπλόκαραν, όπως η Γραμμή 4 του Μετρό, το Μετρό της Θεσσαλονίκης, τον ΒΟΑΚ, το Καστέλι, το Νότιο Τμήμα του Ε65, το Πάτρα - Πύργος. Αλλά και σε νέα έργα όπως το Flyover στη Θεσσαλονίκη, το μεγαλύτερο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στη χώρα μας και το οποίο θα ανακοινωθεί μέσα στις επόμενες ημέρες, ύψους 3,3 δισ. ευρώ, στις κρίσιμες παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας και τα αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα, που σχεδόν ξεπερνάνε 1,5 δισ. ευρώ.
Σε εξέλιξη 20 έργα ΣΔΙΤ με πάνω από 5 δισ. συνολικό προϋπολογισμό
Ο υπουργός επισήμανε και πόσο σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν οι Συμπράξεις Δημοσίου Ιδιωτικού Τομέα: «Δεν αποτελούν για εμάς μόνο ένα επιπλέον χρηματοδοτικό εργαλείο, πέρα από το ΕΣΠΑ, αλλά και μία συνειδητή πολιτική επιλογή αλλαγής στρατηγικής ως προς την υλοποίηση μεγάλων έργων. Μακριά από δογματισμούς και ιδεοληψίες, είμαστε αποφασισμένοι να αξιοποιήσουμε προς όφελος όλων την εξειδικευμένη τεχνογνωσία του ιδιωτικού τομέα σε σημαντικούς τομείς των κατασκευών, καθώς και τις δυνατότητες που προσφέρει η μόχλευση ιδιωτικών κεφαλαίων», επισήμανε.Στη συνέχεια ανέφερε: «Συνολικά μέσα στο 2021 θα βρίσκονται σε εξέλιξη 20 έργα ΣΔΙΤ του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, με συνολικό προϋπολογισμό πάνω από 5 δισεκατομμύρια ευρώ».
Ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε ότι τα έργα υποδομών, πέραν των προβλημάτων που λύνουν, έχουν και μεγάλο πολλαπλασιαστή για την οικονομία, ενώ ταυτόχρονα δημιουργούνται και νέες δουλειές για αξιόλογους επιστήμονες, που τα περασμένα χρόνια είχαν αναγκαστεί να φύγουν στο εξωτερικό. «Επαναπατρίζονται τα καλά μυαλά μας που είχαν φύγει στο εξωτερικό με την κρίση. Δηλαδή, όχι μόνο ανακόπτεται το brain drain, αλλά δημιουργείται πλέον και μια νέα τάση στον τεχνικό κόσμο, το brain gain. Ο κλάδος των υποδομών πρωταγωνιστεί στο brain gain», τόνισε.
Χαρακτήρισε, επίσης, εύλογους τους προβληματισμούς που καταγράφονται στη μελέτη του ΙΟΒΕ και συνθέτουν ένα πλέγμα παθογενειών πολλών ετών στα δημόσια έργα, όπως τη σημαντική αύξηση του ποσοστού των εκπτώσεων που συνοδεύονται από σειρά προβλημάτων, όπως χρονοβόρες διαδικασίες ολοκλήρωσης του έργου, αμφιλεγόμενης ποιότητας κατασκευές. «Κι αυτά είναι πράγματα που τα τονίζαμε από την πλευρά μας, από τον καιρό μάλιστα που ήμασταν ακόμα αξιωματική αντιπολίτευση. Και με την αναθεώρηση του 4412 βάζουμε ένα τέλος σε αυτές τις παθογένειες», επισήμανε.
Κλείνοντας, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, σημείωσε ότι ο όγκος των έργων που σήμερα βρίσκονται σε εξέλιξη και θα ξεκινήσουν και το αμέσως προσεχές διάστημα, είναι εντυπωσιακός. Αρα, πάρα πολύ μεγάλο θα είναι και το βάρος που θα πέσει στις τεχνικές εταιρείες και στον κατασκευαστικό κλάδο, για την υλοποίησή του. Και υπογράμμισε ότι ο κατασκευαστικός κλάδος πρέπει να είναι έτοιμος, για να μπορέσει να ανταπεξέλθει.