Καραμανλής στη Βουλή: Δίπλωμα οδήγησης στα 17 - Με κάμερες οι εξετάσεις
Οι 4 βασικές αλλαγές στις εξετάσεις οδήγησης που φέρνει το νέο νομοσχέδιο
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, παρουσίασε στη Βουλή τους βασικούς άξονες του σχεδίου νόμου για τα διπλώματα οδήγησης.
Όπως είπε ο υπουργός, κατά την έναρξη της επεξεργασίας του νομοσχεδίου «Οδηγώντας με ασφάλεια: Εκσυγχρονισμός πλαισίου εκπαίδευσης και εξέτασης υποψήφιων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, διατάξεις σχετικά με την οδήγηση ατόμων με αναπηρία, ρυθμίσεις για την ταξινόμηση και την κυκλοφορία οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών», στόχος είναι να απαλειφθούν τα φαινόμενα διαφθοράς στις εξετάσεις για τις άδειες οδήγησης, να διασφαλιστεί η αξιοκρατία, αλλά και να δοθεί η δυνατότητα στους νέους των 17 ετών να δώσουν εξετάσεις οδήγησης και να αποκτήσουν προσωρινή άδεια οδήγησης.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, παρουσιάζοντας τους άξονες του σχεδίου νόμου, τόνισε πως «οδική ασφάλεια σημαίνει καλύτεροι δρόμοι, καλύτερα οχήματα, αλλά πρώτα απ' όλα σημαίνει και καλύτεροι οδηγοί» τόνισε ο κ. Καραμανλής, και υπογράμμισε πως «πρέπει να μπει οριστικό τέλος στο επικίνδυνο ελληνικό φαινόμενο, ορισμένοι νέοι οδηγοί, πρώτα να παίρνουν το δίπλωμα και μετά, στο δρόμο, να μαθαίνουν να οδηγούν. Κι αυτό ακριβώς κάνουμε με αυτό το νομοσχέδιο».
Ο κ. Καραμανλής ανέφερε πως, σε αντίθεση με την προηγούμενη κυβέρνηση, που είχε καταρτίσει ένα «πρόχειρο» νομοσχέδιο, «που δεν είχε λύσει κανένα πρόβλημα και δημιούργησε νέα προβλήματα, όπως για παράδειγμα ήταν η διάταξη για τις κάμερες που την απέρριψε η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα ή οι 150.000 υποψήφιοι οδηγοί που περίμεναν να δώσουν εξετάσεις, εμείς προχωράμε και επιλύουμε αυτά τα προβλήματα με ένα σύγχρονο νομοσχέδιο».
Ειδικότερα, ο κ. Καραμανλής είπε: «Βάζουμε κάμερα μέσα στο όχημα κατά τη διάρκεια της εξέτασης, έχοντας ήδη εξασφαλίσει την έγγραφη συγκατάθεση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Οι κάμερες θα ανήκουν στο υπουργείο, θα εγκαθίστανται στο όχημα ειδικά για τις εξετάσεις, και το υλικό θα αποθηκεύεται και θα διατηρείται για ρεαλιστικό, νόμιμο χρονικό διάστημα. Σε αυτό το χρόνο, το υλικό μπορεί να εξεταστεί είτε δειγματοληπτικά είτε αν γίνει κάποια καταγγελία. Μάλιστα, αν ο νέος οδηγός προκαλέσει ατύχημα, τότε αυτομάτως το καταγεγραμμένο οπτικοακουστικό υλικό θα εξεταστεί για να διαπιστωθεί αν έχει υπάρξει παρατυπία κατά την εξέτασή του, με ό,τι αυτό συνεπάγεται».
Σχετικά με τους εξεταστές, ο υπουργός σημείωσε ότι: «πέρα από τους ήδη υπάρχοντες, δίνουμε τη δυνατότητα και σε όποιον άλλον δημόσιο υπάλληλο το επιθυμεί, αφού περάσει φυσικά τη σχετική εκπαίδευση και πιστοποιηθεί, να γίνει και αυτός εξεταστής. Έτσι σπάμε τα κυκλώματα, ενώ θα έχουμε καλά εκπαιδευμένους και περισσότερους εξεταστές, ώστε να προχωράει και πιο γρήγορα το πρόγραμμα των εξετάσεων.
Παράλληλα, δημιουργείται και ένας νέος θεσμός, που είναι οι επόπτες, που «θα είναι μέλη της ΕΛ.ΑΣ. που θα λάβουν ειδική εκπαίδευση και πιστοποίηση, ώστε στη συνέχεια να μπαίνουν μέσα στο όχημα κατά την εξέταση και να εποπτεύουν τη διαδικασία, είτε δειγματοληπτικά είτε επειδή υπάρχουν κάποιες υπόνοιες».
Ο υπουργός έθεσε στη συζήτηση και ζήτησε από τα κόμματα να τοποθετηθούν σχετικά με τη ρύθμιση που προβλέπει ότι η θέση του εκπαιδευτή κατά την εξεταστική διαδικασία να είναι στο πίσω κάθισμα, ώστε να μην έχει τη δυνατότητα να παρέμβει υπέρ του εξεταζόμενου. «Αναμένω», είπε ο κ. Καραμανλής, «με ενδιαφέρον και την αυριανή συζήτηση με τους φορείς ώστε να καταλήξουμε στις τελικές αποφάσεις. Καθώς εμείς δεν είμαστε δογματικοί, δεν είμαστε κολλημένοι, αν τελικά δούμε ότι κάτι δεν είναι σωστό το αλλάζουμε».
Ο Κ. Καραμανλής εστίασε και στις διατάξεις που αφορούν την εκπαίδευση οδηγών ΑμεΑ, λέγοντας πως εισάγουμε ειδικές διατάξεις, οικοδομώντας ένα σύστημα καινοτόμων και αυτονόητων προβλέψεων για τα ΑμεΑ, αλλά και για όσους δεν μιλούν καλά ελληνικά.
Όπως είπε ο υπουργός, κατά την έναρξη της επεξεργασίας του νομοσχεδίου «Οδηγώντας με ασφάλεια: Εκσυγχρονισμός πλαισίου εκπαίδευσης και εξέτασης υποψήφιων οδηγών και οδηγών για τη χορήγηση αδειών οδήγησης οχημάτων, διατάξεις σχετικά με την οδήγηση ατόμων με αναπηρία, ρυθμίσεις για την ταξινόμηση και την κυκλοφορία οχημάτων ιστορικού ενδιαφέροντος και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών», στόχος είναι να απαλειφθούν τα φαινόμενα διαφθοράς στις εξετάσεις για τις άδειες οδήγησης, να διασφαλιστεί η αξιοκρατία, αλλά και να δοθεί η δυνατότητα στους νέους των 17 ετών να δώσουν εξετάσεις οδήγησης και να αποκτήσουν προσωρινή άδεια οδήγησης.
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, παρουσιάζοντας τους άξονες του σχεδίου νόμου, τόνισε πως «οδική ασφάλεια σημαίνει καλύτεροι δρόμοι, καλύτερα οχήματα, αλλά πρώτα απ' όλα σημαίνει και καλύτεροι οδηγοί» τόνισε ο κ. Καραμανλής, και υπογράμμισε πως «πρέπει να μπει οριστικό τέλος στο επικίνδυνο ελληνικό φαινόμενο, ορισμένοι νέοι οδηγοί, πρώτα να παίρνουν το δίπλωμα και μετά, στο δρόμο, να μαθαίνουν να οδηγούν. Κι αυτό ακριβώς κάνουμε με αυτό το νομοσχέδιο».
Ο κ. Καραμανλής ανέφερε πως, σε αντίθεση με την προηγούμενη κυβέρνηση, που είχε καταρτίσει ένα «πρόχειρο» νομοσχέδιο, «που δεν είχε λύσει κανένα πρόβλημα και δημιούργησε νέα προβλήματα, όπως για παράδειγμα ήταν η διάταξη για τις κάμερες που την απέρριψε η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα ή οι 150.000 υποψήφιοι οδηγοί που περίμεναν να δώσουν εξετάσεις, εμείς προχωράμε και επιλύουμε αυτά τα προβλήματα με ένα σύγχρονο νομοσχέδιο».
Οι 4 βασικές αλλαγές στα διπλώματα που φέρνει το νομοσχέδιο
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέλυσε τους τέσσερις βασικούς άξονες που θεσπίζονται για το αδιάβλητο των εξετάσεων, όπως είναι οι κάμερες κατά τη διάρκεια των εξετάσεων, η διεύρυνση του σώματος των εξεταστών, οι επόπτες και η αλλαγή θέσης των εξεταστών.Ειδικότερα, ο κ. Καραμανλής είπε: «Βάζουμε κάμερα μέσα στο όχημα κατά τη διάρκεια της εξέτασης, έχοντας ήδη εξασφαλίσει την έγγραφη συγκατάθεση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Οι κάμερες θα ανήκουν στο υπουργείο, θα εγκαθίστανται στο όχημα ειδικά για τις εξετάσεις, και το υλικό θα αποθηκεύεται και θα διατηρείται για ρεαλιστικό, νόμιμο χρονικό διάστημα. Σε αυτό το χρόνο, το υλικό μπορεί να εξεταστεί είτε δειγματοληπτικά είτε αν γίνει κάποια καταγγελία. Μάλιστα, αν ο νέος οδηγός προκαλέσει ατύχημα, τότε αυτομάτως το καταγεγραμμένο οπτικοακουστικό υλικό θα εξεταστεί για να διαπιστωθεί αν έχει υπάρξει παρατυπία κατά την εξέτασή του, με ό,τι αυτό συνεπάγεται».
Σχετικά με τους εξεταστές, ο υπουργός σημείωσε ότι: «πέρα από τους ήδη υπάρχοντες, δίνουμε τη δυνατότητα και σε όποιον άλλον δημόσιο υπάλληλο το επιθυμεί, αφού περάσει φυσικά τη σχετική εκπαίδευση και πιστοποιηθεί, να γίνει και αυτός εξεταστής. Έτσι σπάμε τα κυκλώματα, ενώ θα έχουμε καλά εκπαιδευμένους και περισσότερους εξεταστές, ώστε να προχωράει και πιο γρήγορα το πρόγραμμα των εξετάσεων.
Παράλληλα, δημιουργείται και ένας νέος θεσμός, που είναι οι επόπτες, που «θα είναι μέλη της ΕΛ.ΑΣ. που θα λάβουν ειδική εκπαίδευση και πιστοποίηση, ώστε στη συνέχεια να μπαίνουν μέσα στο όχημα κατά την εξέταση και να εποπτεύουν τη διαδικασία, είτε δειγματοληπτικά είτε επειδή υπάρχουν κάποιες υπόνοιες».
Ο υπουργός έθεσε στη συζήτηση και ζήτησε από τα κόμματα να τοποθετηθούν σχετικά με τη ρύθμιση που προβλέπει ότι η θέση του εκπαιδευτή κατά την εξεταστική διαδικασία να είναι στο πίσω κάθισμα, ώστε να μην έχει τη δυνατότητα να παρέμβει υπέρ του εξεταζόμενου. «Αναμένω», είπε ο κ. Καραμανλής, «με ενδιαφέρον και την αυριανή συζήτηση με τους φορείς ώστε να καταλήξουμε στις τελικές αποφάσεις. Καθώς εμείς δεν είμαστε δογματικοί, δεν είμαστε κολλημένοι, αν τελικά δούμε ότι κάτι δεν είναι σωστό το αλλάζουμε».
Δυνατότητα οδήγησης από τα 17 και εκπαίδευση οδηγών ΑμεΑ
Σχετικά με τη δυνατότητα απόκτησης άδειας οδήγησης αυτοκινήτου από τους 17χρονους, ο υπουργός είπε ότι «δεν ανακαλύπτουμε εμείς εδώ την πυρίτιδα», εξηγώντας πως αυτή θα είναι προσωρινή και θα μπορούν πλέον να οδηγούν κανονικά, αρκεί να έχουν και έναν έμπειρο οδηγό δίπλα τους, δείχνοντας «πως αυτός είναι άλλος ένας τρόπος να δείξουμε ότι εμπιστευόμαστε τα παιδιά μας, τους νέους μας».Ο Κ. Καραμανλής εστίασε και στις διατάξεις που αφορούν την εκπαίδευση οδηγών ΑμεΑ, λέγοντας πως εισάγουμε ειδικές διατάξεις, οικοδομώντας ένα σύστημα καινοτόμων και αυτονόητων προβλέψεων για τα ΑμεΑ, αλλά και για όσους δεν μιλούν καλά ελληνικά.