Βουλή - Καραμανλής: Εθνικό στόχο αποτελεί η οδική ασφάλεια
Ο υπουργός πρόσθεσε ότι με τις προωθούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις διασφαλίζεται η αξιοκρατία και η αξιοπιστία στις εξετάσεις
«Η οδική ασφάλεια αποτελεί ένα κρίσιμο εθνικό στόχο και βασική μας προτεραιότητα» δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά την συζήτηση του νομοσχεδίου «Οδηγώντας με Ασφάλεια».
Ο κ. Καραμανλής κάλεσε όλα τα κόμματα να αφήσουν στην άκρη τα μικροκομματικά συμφέροντα, να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να δουλέψουν μεθοδικά «πέρα και πάνω από κομματικές και ιδεολογικές διαφορές» γιατί όπως είπε «η άσφαλτος δεν κοιτάει ούτε τι κόμμα ψήφισες ούτε τι πολιτικές απόψεις έχεις». «Ας συζητήσουμε όλοι μαζί, με ανοιχτό μυαλό και χωρίς προκαταλήψεις, τι πρέπει να κάνουμε για να βγάζουμε καλύτερους νέους οδηγούς στο δρόμο» δήλωσε χαρακτηριστικά.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε ότι ο Νόμος 4599, που είχε θεσπίσει ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν προβληματικός, οπισθοδρομικός, ανεφάρμοστος, και έθεσε σε «ομηρία» περίπου 150.000 υποψηφίους οδηγούς.
«Εμείς επαναφέρουμε το παλαιό σύστημα εξέτασης υποψηφίων οδηγών και αυστηροποιούμε την εφαρμογή του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με μοναδικό μας στόχο να σώσουμε ζωές στους ελληνικούς δρόμους. Και για αυτό χρειαζόμαστε καλούς και σωστούς οδηγούς, που θα οδηγούν, σε πολύ ασφαλέστερους δρόμους, και με δίκαιους κανόνες που ισχύουν για όλους και εφαρμόζονται χωρίς εξαιρέσεις» τόνισε ο κ. Καραμανλής
Ασφαλείς δρόμοι – Υπεύθυνοι οδηγοί – Κυκλοφοριακή παιδεία – Δίκαιοι κανόνες
Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο στηρίζεται σε 4 πυλώνες: Ασφαλείς δρόμοι – Υπεύθυνοι οδηγοί – Κυκλοφοριακή παιδεία – Δίκαιοι κανόνες για όλους.
Ειδικότερα, όσον αφορά τους ασφαλείς δρόμους ο κ. Καραμανλής είπε πως «προχωράμε στην υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου και στοχευμένου σχεδίου επεμβάσεων, στο Εθνικό και το Επαρχιακό Δίκτυο όλης της χώρας» επισημαίνοντας ότι ήδη έχουν εντοπιστεί 7.000 ιδιαίτερα επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου και γίνονται παρεμβάσεις.
Στόχος του νομοσχεδίου είναι η αναβάθμιση της εκπαίδευσης των υποψηφίων οδηγών, η ενίσχυση της Διαφάνειας, η διασφάλιση του Αδιάβλητου της διαδικασίας εξέτασης και η και η προάσπιση της οδικής ασφάλειας. «Οδική ασφάλεια σημαίνει πάνω απ’ όλα καλύτεροι οδηγοί» σημείωσε.
«Το νομοσχέδιο αναβαθμίζει την εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών, ώστε να είναι καλύτερα προετοιμασμένοι για να βγουν στο δρόμο, από τη στιγμή που θα πάρουν το δίπλωμα οδήγησης. Ώστε να μπει ένα οριστικό τέλος στο επικίνδυνο ελληνικό φαινόμενο, ορισμένοι νέοι οδηγοί, πρώτα να παίρνουν το δίπλωμα και μετά, στο δρόμο, να μαθαίνουν να οδηγούν» συμπλήρωσε.
Το αδιάβλητο των εξετάσεων
Πρόσθεσε δε ότι με τις προωθούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις διασφαλίζεται η αξιοκρατία και η αξιοπιστία στις εξετάσεις. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέλυσε τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου που προάγουν το αδιάβλητο των εξετάσεων όπως είναι οι κάμερες κατά την διάρκεια των εξετάσεων, η διεύρυνση του σώματος των εξεταστών και οι επόπτες.
Οι κάμερες
Όσον αφορά τις κάμερες ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι οι κάμερες θα τοποθετηθούν μέσα μέσα στο όχημα κατά την διάρκεια της εξέτασης, έχοντας όμως διασφαλιστεί η συγκατάθεση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. «Διότι σε αντίθεση με το παρελθόν, σε αυτό το νομοσχέδιο η συγκεκριμένη πρόβλεψη είναι πολύ καλά μελετημένη, πολύ προσεκτικά διατυπωμένη και – κυρίως – σέβεται απολύτως τα προσωπικά δεδομένα» τόνισε. Επιπλέον, οι κάμερες θα ανήκουν στο υπουργείο, θα εγκαθίστανται στο όχημα ειδικά και μόνο για τις εξετάσεις και το υλικό θα αποθηκεύεται και θα διατηρείται για ρεαλιστικό, νόμιμο χρονικό διάστημα.
Σε αυτό το χρόνο, το υλικό μπορεί να εξεταστεί είτε δειγματοληπτικά είτε αν γίνει κάποια καταγγελία. Μάλιστα, αν ο νέος οδηγός προκαλέσει ατύχημα, τότε αυτομάτως το καταγεγραμμένο οπτικοακουστικό υλικό θα εξεταστεί για να διαπιστωθεί αν έχει υπάρξει παρατυπία κατά την εξέταση του, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Οι εξεταστές
Σχετικά με το σώμα των εξεταστών, δίνεται η δυνατότητα και σε όποιον άλλον δημόσιο υπάλληλο το επιθυμεί, αφού περάσει φυσικά τη σχετική εκπαίδευση και πιστοποιηθεί, να γίνει και αυτός εξεταστής. Η εκπαίδευση και η πιστοποίηση, θα πραγματοποιούνται από το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης. «Έτσι σπάμε τα κυκλώματα και πλέον θα έχουμε καλά εκπαιδευμένους και περισσότερους εξεταστές, ώστε να προχωράει και πιο γρήγορα το πρόγραμμα των εξετάσεων» τόνισε ο κ. Καραμανλής.
Οι επόπτες
Δημιουργείται ένας νέος θεσμός, των εποπτών. Αυτοί θα είναι μέλη της Ελληνικής Αστυνομίας, όσοι το επιθυμούν, οι οποίοι θα περνούν από ειδική εκπαίδευση και θα λαμβάνουν πιστοποίηση, ώστε στη συνέχεια να μπαίνουν μέσα στο όχημα κατά την εξέταση και να εποπτεύουν τη διαδικασία, είτε δειγματοληπτικά είτε επειδή υπάρχουν υπόνοιες.
Ο εκπαιδευτής
Στο νομοσχέδιο προβλέπονταν ότι ο εκπαιδευτής θα βρίσκονταν στο πίσω κάθισμα του οχήματος ώστε να μην μπορεί να παρέμβει υπερ του εξεταζόμενου. Ωστόσο, ο κ. Καραμανλής ακούγοντας τις ενστάσεις των φορέων κατά την συνεδρίαση των κοινοβουλευτικών επιτροπών κατέθεσε νομοτεχνική βελτίωση ο κ. Καραμανλής με την οποία επιτρέπεται ο εκπαιδευτής να βρίσκεται στο μπροστινό κάθισμα του οχήματος τονίζοντας όμως πως θα προβλεφθούν ιδιαιτέρως αυστηρές ποινές, σε περίπτωση που διαπιστωθεί ακόμα και η παραμικρή προσπάθεια επέμβασης του εκπαιδευτή στη διαδικασία εξέτασης.
Δίπλωμα στους 17αρηδες
Για τους νέους των 17 ετών προβλέπεται η προσωρινή άδεια οδήγησης. «Δείχνοντας πλήρη εμπιστοσύνη στο νέα σύστημα που θεσπίζουμε, προβλέπουμε τη δυνατότητα όχι μόνο εξέτασης, αλλά κι απόκτησης προσωρινής άδειας οδήγησης για νέους 17 ετών. Έτσι με αυτόν τον τρόπο θα μπορούν πλέον να οδηγούν κανονικά, αρκεί να έχουν και έναν έμπειρο οδηγό δίπλα τους» δήλωσε ο Υπουργός.
Ειδικές κατηγορίες
Ο κ. Καραμανλής αναφέρθηκε και στις ειδικές κατηγορίες πολιτών λέγοντας πως «προσαρμόζουμε τα δεδομένα στις ανάγκες των συμπολιτών μας με αναπηρίες και τους δίνουμε πολλές νέες δυνατότητες για να εκπαιδευτούν καλύτερα και να εξεταστούν ευκολότερα». Μέσα σε αυτό το πλαίσιο προβλέπεται η ίδρυση ιδιωτικών Κέντρων Αξιολόγησης Ικανότητας και Προετοιμασίας Οδήγησης για άτομα με κινητικά προβλήματα (τύπου «ΗΝΙΟΧΟΣ»), ώστε να μην ταλαιπωρούνται περαιτέρω τα Άτομα με Αναπηρία, τα οποία σύμφωνα με τον νόμο δικαιούνται δίπλωμα οδήγησης.
Ιστορικά οχήματα
Σχετικά με τα ιστορικά οχήματα με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο επιλύονται πολλά προβλήματα που χρόνιζαν. Ειδικότερα, προβλέπεται η χορήγηση της άδειας και ειδικών πινακίδων, όπου πλέον θα γίνεται αποκλειστικά και μόνο από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και τις υπηρεσίες των Περιφερειών. Ο χαρακτηρισμός ενός οχήματος ως ιστορικού ενδιαφέροντος, θα πραγματοποιείται από τους φορείς των ιστορικών οχημάτων και για πρώτη φορά στα ιστορικά οχήματα συμπεριλαμβάνονται και τα στρατιωτικά οχήματα που έχουν κατασκευασθεί για τη μεταφορά επιβατών και έχουν αξιοποιηθεί από τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις. Επίσης, προβλέπεται άδεια κυκλοφορίας διάρκειας 5 ετών, ο ετήσιος έλεγχος από τα ΚΤΕΟ και η καταβολή των τελών κυκλοφορίας.
Ο κ. Καραμανλής κάλεσε όλα τα κόμματα να αφήσουν στην άκρη τα μικροκομματικά συμφέροντα, να ενώσουν τις δυνάμεις τους και να δουλέψουν μεθοδικά «πέρα και πάνω από κομματικές και ιδεολογικές διαφορές» γιατί όπως είπε «η άσφαλτος δεν κοιτάει ούτε τι κόμμα ψήφισες ούτε τι πολιτικές απόψεις έχεις». «Ας συζητήσουμε όλοι μαζί, με ανοιχτό μυαλό και χωρίς προκαταλήψεις, τι πρέπει να κάνουμε για να βγάζουμε καλύτερους νέους οδηγούς στο δρόμο» δήλωσε χαρακτηριστικά.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε ότι ο Νόμος 4599, που είχε θεσπίσει ο ΣΥΡΙΖΑ ήταν προβληματικός, οπισθοδρομικός, ανεφάρμοστος, και έθεσε σε «ομηρία» περίπου 150.000 υποψηφίους οδηγούς.
«Εμείς επαναφέρουμε το παλαιό σύστημα εξέτασης υποψηφίων οδηγών και αυστηροποιούμε την εφαρμογή του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας με μοναδικό μας στόχο να σώσουμε ζωές στους ελληνικούς δρόμους. Και για αυτό χρειαζόμαστε καλούς και σωστούς οδηγούς, που θα οδηγούν, σε πολύ ασφαλέστερους δρόμους, και με δίκαιους κανόνες που ισχύουν για όλους και εφαρμόζονται χωρίς εξαιρέσεις» τόνισε ο κ. Καραμανλής
Ασφαλείς δρόμοι – Υπεύθυνοι οδηγοί – Κυκλοφοριακή παιδεία – Δίκαιοι κανόνες
Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο στηρίζεται σε 4 πυλώνες: Ασφαλείς δρόμοι – Υπεύθυνοι οδηγοί – Κυκλοφοριακή παιδεία – Δίκαιοι κανόνες για όλους. Ειδικότερα, όσον αφορά τους ασφαλείς δρόμους ο κ. Καραμανλής είπε πως «προχωράμε στην υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου και στοχευμένου σχεδίου επεμβάσεων, στο Εθνικό και το Επαρχιακό Δίκτυο όλης της χώρας» επισημαίνοντας ότι ήδη έχουν εντοπιστεί 7.000 ιδιαίτερα επικίνδυνα σημεία του οδικού δικτύου και γίνονται παρεμβάσεις.
Στόχος του νομοσχεδίου είναι η αναβάθμιση της εκπαίδευσης των υποψηφίων οδηγών, η ενίσχυση της Διαφάνειας, η διασφάλιση του Αδιάβλητου της διαδικασίας εξέτασης και η και η προάσπιση της οδικής ασφάλειας. «Οδική ασφάλεια σημαίνει πάνω απ’ όλα καλύτεροι οδηγοί» σημείωσε.
«Το νομοσχέδιο αναβαθμίζει την εκπαίδευση των υποψηφίων οδηγών, ώστε να είναι καλύτερα προετοιμασμένοι για να βγουν στο δρόμο, από τη στιγμή που θα πάρουν το δίπλωμα οδήγησης. Ώστε να μπει ένα οριστικό τέλος στο επικίνδυνο ελληνικό φαινόμενο, ορισμένοι νέοι οδηγοί, πρώτα να παίρνουν το δίπλωμα και μετά, στο δρόμο, να μαθαίνουν να οδηγούν» συμπλήρωσε.
Το αδιάβλητο των εξετάσεων
Πρόσθεσε δε ότι με τις προωθούμενες νομοθετικές ρυθμίσεις διασφαλίζεται η αξιοκρατία και η αξιοπιστία στις εξετάσεις. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέλυσε τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου που προάγουν το αδιάβλητο των εξετάσεων όπως είναι οι κάμερες κατά την διάρκεια των εξετάσεων, η διεύρυνση του σώματος των εξεταστών και οι επόπτες.Οι κάμερες
Όσον αφορά τις κάμερες ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι οι κάμερες θα τοποθετηθούν μέσα μέσα στο όχημα κατά την διάρκεια της εξέτασης, έχοντας όμως διασφαλιστεί η συγκατάθεση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. «Διότι σε αντίθεση με το παρελθόν, σε αυτό το νομοσχέδιο η συγκεκριμένη πρόβλεψη είναι πολύ καλά μελετημένη, πολύ προσεκτικά διατυπωμένη και – κυρίως – σέβεται απολύτως τα προσωπικά δεδομένα» τόνισε. Επιπλέον, οι κάμερες θα ανήκουν στο υπουργείο, θα εγκαθίστανται στο όχημα ειδικά και μόνο για τις εξετάσεις και το υλικό θα αποθηκεύεται και θα διατηρείται για ρεαλιστικό, νόμιμο χρονικό διάστημα. Σε αυτό το χρόνο, το υλικό μπορεί να εξεταστεί είτε δειγματοληπτικά είτε αν γίνει κάποια καταγγελία. Μάλιστα, αν ο νέος οδηγός προκαλέσει ατύχημα, τότε αυτομάτως το καταγεγραμμένο οπτικοακουστικό υλικό θα εξεταστεί για να διαπιστωθεί αν έχει υπάρξει παρατυπία κατά την εξέταση του, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.