Λευτέρης Οικονόμου στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ: «Γκέτο» και στάση ανοχής στο έγκλημα δεν επιτρέπονται
Ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη, Λευτέρης Οικονόμου, μίλα στα «Π» για την καταδίωξη στο Πέραμα, την εκπαίδευση των ομάδων ΔΙΑΣ και «δράση» και τους πειθαρχικούς ελέγχους, ενώ δηλώνει: «Το έγκλημα δεν αποτελεί δικαίωμα»
Για τα γεγονότα και την αιματηρή καταδίωξη στο Πέραμα μίλησε στα «Π» ο υφυπουργός Προστασίας του Πολίτη, Λευτέρης Οικονόμου. «Υπάρχει ήδη σε εξέλιξη δικαστική διαδικασία και πειθαρχικός έλεγχος», τονίζει χαρακτηριστικά και προσθέτει πως «ο θάνατος του Ρομά δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζεται αποσπασματικά, έξω και πέρα από την αλληλουχία των εξελίξεων στο συγκεκριμένο, τραγικό περιστατικό». «‘‘Γκέτο’’ και στάση ανοχής στο έγκλημα δεν επιτρέπονται, γιατί το έγκλημα δεν αποτελεί ‘‘δικαίωμα’’», επισημαίνει ο υφυπουργός.
Ποια λάθη έγιναν τελικά το βράδυ της προπερασμένης Παρασκευής στο Πέραμα; Μπορούσε να έχει αποφευχθεί ο θάνατος του νεαρού Ρομά;
Υπάρχουν ήδη σε εξέλιξη δικαστική διαδικασία και πειθαρχικός έλεγχος. Στο πλαίσιο αυτό, θα εξεταστούν τα πραγματικά περιστατικά, οι συνθήκες και η αναλογικότητα στην αντίδραση. Με την έννοια αυτή, δεν μπορεί να διατυπωθεί κάποια κρίση σε αυτό το αρχικό επίπεδο. Το μόνο που νιώθω την ανάγκη να σημειώσω είναι ότι ο θάνατος του Ρομά δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζεται αποσπασματικά, έξω και πέρα από την αλληλουχία των εξελίξεων στο συγκεκριμένο, τραγικό περιστατικό.
Ποιες αλλαγές σχεδιάζετε στον κανονισμό λειτουργίας της Άμεσης Δράσης;
Με αφορμή το περιστατικό στο Πέραμα και την επιχειρησιακή αξιολόγηση που ακολούθησε, επιταχύνθηκαν περαιτέρω και αποφασίστηκαν σειρά από βελτιώσεις σε σχέση με τον κανονισμό λειτουργίας της Άμεσης Δράσης, αλλά και τις δομές του επιχειρησιακού κέντρου. Στις πρόσφατες ανακοινώσεις και δηλώσεις του υπουργού Τάκη Θεοδωρικάκου περιλαμβάνονται πέντε μέτρα και πρωτοβουλίες άμεσης εφαρμογής, καθώς και δύο δράσεις θεσμικού χαρακτήρα. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται και η πλήρης αναμόρφωση του κανονισμού λειτουργίας της Άμεσης Δράσης, λαμβάνοντας υπόψη και την εμπειρία και τις δομές άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Έχει αποφασιστεί επίσης συνεχής επανεκπαίδευση των αστυνομικών που υπηρετούν στην ομάδα ΔΙΑΣ και σε άλλες υπηρεσίες πρώτης ανταπόκρισης, ενώ δρομολογούνται η ψηφιοποίηση του κέντρου επιχειρήσεων και ο εφοδιασμός με κάμερες των ομάδων ΔΙΑΣ, ΜΑΤ και των περιπολικών. Υπήρξαν επίσης ήδη αλλαγές στο επίπεδο προσώπων. Θέλω εδώ να σημειώσω κάτι που ήδη έχει διακηρύξει και ο υπουργός σε σχέση με τη «φιλολογία» που αναπτύχθηκε μετά το περιστατικό στο Πέραμα, ότι καμιά καταδίωξη και έρευνα ατόμων που ελέγχονται για παραβατική και παράνομη συμπεριφορά δεν σταματούν για κανέναν λόγο. Επίσης, ότι από την πλευρά της Αστυνομίας αλλά και της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου δεν πρόκειται να υπάρξει ανοχή σε περιοχές και ομάδες υψηλής παραβατικότητας. «Γκέτο» και στάση ανοχής στο έγκλημα δεν επιτρέπονται, γιατί το έγκλημα δεν αποτελεί «δικαίωμα», όπως κάποιοι υποστηρίζουν.
Η Νέα Δημοκρατία είναι στην εξουσία σχεδόν 2,5 χρόνια. Η αποκατάσταση του αισθήματος ασφάλειας, που είχε εξαγγείλει, έχει επιτευχθεί;
Το αίσθημα ασφάλειας αποκαθίσταται με προοδευτικό τρόπο. Είναι ζήτημα προτεραιοτήτων και στρατηγικής. Στη διετία αντιμετωπίστηκε το ζήτημα των καταλήψεων κτιρίων και χώρων, οι εστίες ανομίας, εξτρεμισμών και τρομοκρατίας των κατοίκων σε περιοχές όπως τα Εξάρχεια, το «γκέτο» μέσα στα πανεπιστήμια, η εγκληματικότητα στους δρόμους, η παράνομη μετανάστευση και η εξάρθρωση μεγάλων δικτύων διακίνησης ναρκωτικών. Σήμερα συνεχίζουμε με την ενίσχυση και τον εκσυγχρονισμό των αστυνομικών τμημάτων στις γειτονιές, τις υπεραστικές περιοχές, τις κωμοπόλεις και τα χωριά της χώρας. Ο στόχος είναι διατυπωμένος: Ασφάλεια παντού! Ασφάλεια για όλους. Η στρατηγική της πρώτης διετίας εφαρμόστηκε με συνέπεια και έφερε συγκεκριμένα αποτελέσματα στους πολίτες. Στην παρούσα φάση, μια νέα στρατηγική, διάδοχη της πρώτης, συγκροτείται και μια νέα δέσμη στόχων διατυπώνεται σε κεντρικό επίπεδο.
Είναι επαρκώς εκπαιδευμένοι οι άνδρες των ομάδων ΔΙΑΣ και «Δράση»; Ποιες αλλαγές πρέπει να γίνουν στην εκπαίδευση των αστυνομικών;
Έχει αναπτυχθεί μεγάλη «παραφιλολογία» για την εκπαίδευση των ειδικών φρουρών. Θα πρέπει κατ’ αρχάς να σημειώσω ότι τη δεκαετία των μνημονίων οι ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό, πόρους, εξοπλισμό, τεχνολογική αναβάθμιση για την Αστυνομία και τις υπηρεσίες ασφαλείας υπήρξε ιδιαίτερα επιβαρυντική. Έτσι, η πρόσληψη ειδικών φρουρών ως άμεσο μέτρο υπήρξε επιβεβλημένη για την αντιμετώπιση της εγκληµατικότητας, ειδικά των δρόµων. Από την αντιπολίτευση η διαδικασία αυτή παρουσιάστηκε ως «ρουσφετολογική», κάτι που δεν έχει καµία πραγµατική βάση. Οι ειδικοί φρουροί προσλαµβάνονται µε διαδικασία ΑΣΕΠ, µε αντικειµενική µοριοδότηση, που δεν επιτρέπει «ρουσφέτια». Σε σχέση µε τους ειδικούς φρουρούς που υπηρετούν στις οµάδες ∆ΙΑΣ και στις άλλες υπηρεσίες πρώτης ανταπόκρισης και συνήθως βρίσκονται στο στόχαστρο ως προς το επίπεδο εκπαίδευσής τους, θέλω να επισηµάνω ότι στη συντριπτική τους πλειοψηφία προέρχονται και έχουν υπηρετήσει (είναι µέρος της µοριοδότησης) στις Ένοπλες ∆υνάµεις και ειδικά στις επίλεκτες ή έχουν υπηρετήσει ως έφεδροι αξιωµατικοί. Με την έννοια αυτή, έχουν εκπαίδευση τόσο στη χρήση των όπλων όσο και στη διαχείριση έκτακτων ή ακραίων περιστατικών.
Έτσι, µπορεί λόγω πιεστικών συνθηκών -συνυπολογίζοντας την πανδηµία- να επισπεύσθηκε ο χρόνος εκπαίδευσής τους, αλλά σε καµία περίπτωση δεν ευσταθεί η κατηγορία περί άσχετων και ανεκπαίδευτων ανθρώπων, που τους πήραµε από τα γυµναστήρια, τους δώσαµε στολές και όπλα και τους βγάλαµε στον δρόµο. Στην παρούσα πλέον φάση και σύµφωνα µε τις τελευταίες ανακοινώσεις από τον υπουργό και τις εντολές, θα υπάρξει συνεχής µετεκπαίδευση των ειδικών φρουρών, όπως και στο σύνολο του προσωπικού που υπηρετεί στην Αµεση ∆ράση, στη ∆ΙΑΣ, σε ΟΠΚΕ κ.λπ.
Είστε ικανοποιηµένος από το σηµερινό ποσοστό εµβολιασµού στην Ελληνική Αστυνοµία; Θα έπρεπε να καταστεί υποχρεωτικός ο εµβολιασµός, δεδοµένου ότι τα µέλη της ΕΛ.ΑΣ. έρχονται καθηµερινά σε επαφή µε κόσµο;
Η υποχρεωτικότητα στον εµβολιασµό στο σύνολο του προσωπικού της Ελληνικής Αστυνοµίας δεν θα ήταν µια ρεαλιστική επιλογή. Θα δηµιουργούσε πολύ σηµαντικά προβλήµατα στη διάταξη και τη λειτουργία των υπηρεσιών, ασυνέπειες και κενά µη αντιµετωπίσιµα. Θα πρέπει µάλιστα να ληφθεί υπ’ όψιν ότι εξαιτίας των µέτρων για την αντιµετώπιση της πανδηµίας, όπου συµµετέχει ενεργά η Αστυνοµία, αυξάνονται αλµατωδώς οι ανάγκες σε προσωπικό. Αρκεί να σας αναφέρω ενδεικτικά ότι στην παρούσα φάση καθηµερινά για την τήρηση των µέτρων περιορισµού της πανδηµίας απασχολούνται περισσότεροι από 8.000 αστυνοµικοί, ενώ έχουν συγκροτηθεί 1.900 συνεργεία ελέγχου. Φυσικά, απέναντι στον COVID λειτουργεί ένας πολύ αυστηρός και λεπτοµερειακός εσωτερικός κανονισµός του αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ., που αφορά τόσο τους εσωτερικούς χώρους όσο και τις εξωτερικές λειτουργίες, ελέγχους κ.ά. των αστυνοµικών υπηρεσιών.
Πώς θα αντιµετωπίσετε τα κατά καιρούς φαινόµενα αστυνοµικής βίας και αυθαιρεσίας; Είναι επαρκής λύση η ατοµική κάµερα καταγραφής εικόνας και ήχου και από πότε και σε ποιους θα εφαρµοστεί;
Κατ’ αρχάς, η προµήθεια κάµερας εικόνας και ήχου στα ΜΑΤ, στην οµάδα ∆ΙΑΣ, στην ΟΠΚΕ και στην Αµεση ∆ράση είναι ένα επιπλέον µέτρο για την καταγραφή των πραγµατικών συνθηκών σε κάθε περιστατικό. Χρειάστηκε εργώδης προσπάθεια σε νοµικό-νοµοθετικό επίπεδο και ειδικά για τη διασφάλιση των αρχείων προσωπικών δεδοµένων, προκειµένου το µέτρο αυτό, που έχει εξαγγελθεί και δοκιµαστεί πιλοτικά σε διαδηλώσεις, να έχει εφαρµογή και να µπορεί να χρησιµοποιηθεί δικαστικά. Σε σχέση µε την αντιµετώπιση αστυνοµικών υπερβάσεων ή αυθαιρεσιών, οι κάµερες είναι συµπληρωµατικό µέτρο. Η Αστυνοµία διαθέτει θεσµικά και δοµικά αυτοέλεγχο, µε την Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων και τους πειθαρχικούς ελέγχους που διατάσσει το αρχηγείο. Επίσης, µε πρωτοβουλία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη θεσµοθετήθηκε ο έλεγχος της πληρότητας των πειθαρχικών διαδικασιών. Κανένα άλλο µέρος της διοίκησης και της λειτουργίας του κράτους δεν ελέγχεται τόσο πολυεπίπεδα και ασφυκτικά όσο η Αστυνοµία.
Παρά ταύτα, θέλω µε αφορµή τη συνέντευξη αυτή να µεταφέρω την πικρία των αστυνοµικών και του υπουργείου για το κλίµα κατασυκοφάντησης, στο οποίο πρωταγωνιστεί και το κόµµα της αξιωµατικής αντιπολίτευσης. Ιδεολογικές αγκυλώσεις του παρελθόντος και εντυπώσεις από άλλες εποχές δεν έχουν καµία σχέση µε το σήµερα. Η Ελληνική Αστυνοµία λειτουργεί στο πλαίσιο του Συντάγµατος και της ∆ηµοκρατίας. Εφαρµόζει τους νόµους. Υπηρετεί την ασφάλεια της ζωής και της περιουσίας του κάθε πολίτη. Χωρίς εξαιρέσεις, διακρίσεις, προτιµήσεις. Ο άντρας και η γυναίκα αστυνοµικός είναι άνθρωποι της διπλανής πόρτας. Ο πατέρας, ο γιος, η κόρη, το εγγόνι. Μάχονται το έγκληµα, την τροµοκρατία, τον φόβο στην καθηµερινότητα. Αγωνιούν και αγωνίζονται για το κοινό καλό. Θυσιάζουν ακόµα και τη ζωή του για τη συλλογική ασφάλεια. Εχει εκατοντάδες νεκρούς και χιλιάδες τραυµατίες στον αέναο αυτόν πόλεµο η Αστυνοµία. Ας σεβαστούµε όλοι αυτούς τους νεκρούς, αυτούς τους τραυµατίες.
Πότε θα συσταθούν οι Οµάδες Προστασίας Πανεπιστηµιακών Ιδρυµάτων; Η Αστυνοµία γιατί δεν επεµβαίνει σε περιστατικά όπως η «οµηρία» του κοσµήτορα στο Πολυτεχνείο Κρήτης;
Ο σχετικός διαγωνισµός βρίσκεται σε εξέλιξη για την πρόσληψη των πρώτων 400 ατόµων. Θα ακολουθήσει η εκπαίδευσή τους, που θα είναι ειδικού χαρακτήρα λόγω της ιδιαιτερότητας της αποστολής τους, και οι οµάδες φύλαξης των πανεπιστηµίων θα αναλάβουν υπηρεσία. Μετά τις αλλαγές που ψηφίστηκαν στο νοµοθετικό πλαίσιο του ασύλου, η Αστυνοµία µε τακτικές επιχειρησιακές δυνάµεις µπορεί να δράσει για την ασφάλεια και την καλή λειτουργία των ΑΕΙ. Ηδη έχει επιτελεστεί σηµαντικό έργο στην ΑΣΟΕΕ και στο Μετσόβιο για την απελευθέρωση χώρων από την κατάληψη εξτρεµιστών και περιθωριακών οµάδων, που τροµοκρατούσαν φοιτητές, καθηγητές και διοικητικό προσωπικό, αλλά και σε σχέση µε το εµπόριο ναρκωτικών και το λαθρεµπόριο που εξελισσόταν λόγω της στρεβλής ερµηνείας του πανεπιστηµιακού ασύλου.
Η Αστυνοµία βρίσκεται, σε κάθε περίπτωση, σε συνεργασία µε τις πρυτανικές Αρχές όταν δηµιουργείται πρόβληµα ασφαλείας, όπως µε την οµηρία του πρύτανη της ΑΣΟΕΕ, όπου οι δράστες παραπέµφθηκαν στη ∆ικαιοσύνη. Λειτουργεί άµεσα και αποτελεσµατικά. Προχωρά σε προσαγωγές και συλλήψεις. ∆ιασφαλίζει το καθεστώς ασφάλειας στα ΑΕΙ. Η ασφάλεια και η χωρίς κωλύµατα λειτουργία των ΑΕΙ, πάντως, δεν λογίζεται ως αποκλειστική αποστολή της Αστυνοµίας. Είναι ζήτηµα κυρίως των πρυτανικών Αρχών, των φοιτητικών συλλόγων, αλλά και των πολιτικών κοµµάτων, που πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες που τους αναλογούν.
Ποια λάθη έγιναν τελικά το βράδυ της προπερασμένης Παρασκευής στο Πέραμα; Μπορούσε να έχει αποφευχθεί ο θάνατος του νεαρού Ρομά;
Υπάρχουν ήδη σε εξέλιξη δικαστική διαδικασία και πειθαρχικός έλεγχος. Στο πλαίσιο αυτό, θα εξεταστούν τα πραγματικά περιστατικά, οι συνθήκες και η αναλογικότητα στην αντίδραση. Με την έννοια αυτή, δεν μπορεί να διατυπωθεί κάποια κρίση σε αυτό το αρχικό επίπεδο. Το μόνο που νιώθω την ανάγκη να σημειώσω είναι ότι ο θάνατος του Ρομά δεν θα πρέπει να αντιμετωπίζεται αποσπασματικά, έξω και πέρα από την αλληλουχία των εξελίξεων στο συγκεκριμένο, τραγικό περιστατικό.
Με αφορμή το περιστατικό στο Πέραμα και την επιχειρησιακή αξιολόγηση που ακολούθησε, επιταχύνθηκαν περαιτέρω και αποφασίστηκαν σειρά από βελτιώσεις σε σχέση με τον κανονισμό λειτουργίας της Άμεσης Δράσης, αλλά και τις δομές του επιχειρησιακού κέντρου. Στις πρόσφατες ανακοινώσεις και δηλώσεις του υπουργού Τάκη Θεοδωρικάκου περιλαμβάνονται πέντε μέτρα και πρωτοβουλίες άμεσης εφαρμογής, καθώς και δύο δράσεις θεσμικού χαρακτήρα. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνεται και η πλήρης αναμόρφωση του κανονισμού λειτουργίας της Άμεσης Δράσης, λαμβάνοντας υπόψη και την εμπειρία και τις δομές άλλων ευρωπαϊκών χωρών. Έχει αποφασιστεί επίσης συνεχής επανεκπαίδευση των αστυνομικών που υπηρετούν στην ομάδα ΔΙΑΣ και σε άλλες υπηρεσίες πρώτης ανταπόκρισης, ενώ δρομολογούνται η ψηφιοποίηση του κέντρου επιχειρήσεων και ο εφοδιασμός με κάμερες των ομάδων ΔΙΑΣ, ΜΑΤ και των περιπολικών. Υπήρξαν επίσης ήδη αλλαγές στο επίπεδο προσώπων. Θέλω εδώ να σημειώσω κάτι που ήδη έχει διακηρύξει και ο υπουργός σε σχέση με τη «φιλολογία» που αναπτύχθηκε μετά το περιστατικό στο Πέραμα, ότι καμιά καταδίωξη και έρευνα ατόμων που ελέγχονται για παραβατική και παράνομη συμπεριφορά δεν σταματούν για κανέναν λόγο. Επίσης, ότι από την πλευρά της Αστυνομίας αλλά και της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου δεν πρόκειται να υπάρξει ανοχή σε περιοχές και ομάδες υψηλής παραβατικότητας. «Γκέτο» και στάση ανοχής στο έγκλημα δεν επιτρέπονται, γιατί το έγκλημα δεν αποτελεί «δικαίωμα», όπως κάποιοι υποστηρίζουν.
Η Νέα Δημοκρατία είναι στην εξουσία σχεδόν 2,5 χρόνια. Η αποκατάσταση του αισθήματος ασφάλειας, που είχε εξαγγείλει, έχει επιτευχθεί;
Το αίσθημα ασφάλειας αποκαθίσταται με προοδευτικό τρόπο. Είναι ζήτημα προτεραιοτήτων και στρατηγικής. Στη διετία αντιμετωπίστηκε το ζήτημα των καταλήψεων κτιρίων και χώρων, οι εστίες ανομίας, εξτρεμισμών και τρομοκρατίας των κατοίκων σε περιοχές όπως τα Εξάρχεια, το «γκέτο» μέσα στα πανεπιστήμια, η εγκληματικότητα στους δρόμους, η παράνομη μετανάστευση και η εξάρθρωση μεγάλων δικτύων διακίνησης ναρκωτικών. Σήμερα συνεχίζουμε με την ενίσχυση και τον εκσυγχρονισμό των αστυνομικών τμημάτων στις γειτονιές, τις υπεραστικές περιοχές, τις κωμοπόλεις και τα χωριά της χώρας. Ο στόχος είναι διατυπωμένος: Ασφάλεια παντού! Ασφάλεια για όλους. Η στρατηγική της πρώτης διετίας εφαρμόστηκε με συνέπεια και έφερε συγκεκριμένα αποτελέσματα στους πολίτες. Στην παρούσα φάση, μια νέα στρατηγική, διάδοχη της πρώτης, συγκροτείται και μια νέα δέσμη στόχων διατυπώνεται σε κεντρικό επίπεδο.
Είναι επαρκώς εκπαιδευμένοι οι άνδρες των ομάδων ΔΙΑΣ και «Δράση»; Ποιες αλλαγές πρέπει να γίνουν στην εκπαίδευση των αστυνομικών;
Έχει αναπτυχθεί μεγάλη «παραφιλολογία» για την εκπαίδευση των ειδικών φρουρών. Θα πρέπει κατ’ αρχάς να σημειώσω ότι τη δεκαετία των μνημονίων οι ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό, πόρους, εξοπλισμό, τεχνολογική αναβάθμιση για την Αστυνομία και τις υπηρεσίες ασφαλείας υπήρξε ιδιαίτερα επιβαρυντική. Έτσι, η πρόσληψη ειδικών φρουρών ως άμεσο μέτρο υπήρξε επιβεβλημένη για την αντιμετώπιση της εγκληµατικότητας, ειδικά των δρόµων. Από την αντιπολίτευση η διαδικασία αυτή παρουσιάστηκε ως «ρουσφετολογική», κάτι που δεν έχει καµία πραγµατική βάση. Οι ειδικοί φρουροί προσλαµβάνονται µε διαδικασία ΑΣΕΠ, µε αντικειµενική µοριοδότηση, που δεν επιτρέπει «ρουσφέτια». Σε σχέση µε τους ειδικούς φρουρούς που υπηρετούν στις οµάδες ∆ΙΑΣ και στις άλλες υπηρεσίες πρώτης ανταπόκρισης και συνήθως βρίσκονται στο στόχαστρο ως προς το επίπεδο εκπαίδευσής τους, θέλω να επισηµάνω ότι στη συντριπτική τους πλειοψηφία προέρχονται και έχουν υπηρετήσει (είναι µέρος της µοριοδότησης) στις Ένοπλες ∆υνάµεις και ειδικά στις επίλεκτες ή έχουν υπηρετήσει ως έφεδροι αξιωµατικοί. Με την έννοια αυτή, έχουν εκπαίδευση τόσο στη χρήση των όπλων όσο και στη διαχείριση έκτακτων ή ακραίων περιστατικών.
Έτσι, µπορεί λόγω πιεστικών συνθηκών -συνυπολογίζοντας την πανδηµία- να επισπεύσθηκε ο χρόνος εκπαίδευσής τους, αλλά σε καµία περίπτωση δεν ευσταθεί η κατηγορία περί άσχετων και ανεκπαίδευτων ανθρώπων, που τους πήραµε από τα γυµναστήρια, τους δώσαµε στολές και όπλα και τους βγάλαµε στον δρόµο. Στην παρούσα πλέον φάση και σύµφωνα µε τις τελευταίες ανακοινώσεις από τον υπουργό και τις εντολές, θα υπάρξει συνεχής µετεκπαίδευση των ειδικών φρουρών, όπως και στο σύνολο του προσωπικού που υπηρετεί στην Αµεση ∆ράση, στη ∆ΙΑΣ, σε ΟΠΚΕ κ.λπ.
Είστε ικανοποιηµένος από το σηµερινό ποσοστό εµβολιασµού στην Ελληνική Αστυνοµία; Θα έπρεπε να καταστεί υποχρεωτικός ο εµβολιασµός, δεδοµένου ότι τα µέλη της ΕΛ.ΑΣ. έρχονται καθηµερινά σε επαφή µε κόσµο;
Η υποχρεωτικότητα στον εµβολιασµό στο σύνολο του προσωπικού της Ελληνικής Αστυνοµίας δεν θα ήταν µια ρεαλιστική επιλογή. Θα δηµιουργούσε πολύ σηµαντικά προβλήµατα στη διάταξη και τη λειτουργία των υπηρεσιών, ασυνέπειες και κενά µη αντιµετωπίσιµα. Θα πρέπει µάλιστα να ληφθεί υπ’ όψιν ότι εξαιτίας των µέτρων για την αντιµετώπιση της πανδηµίας, όπου συµµετέχει ενεργά η Αστυνοµία, αυξάνονται αλµατωδώς οι ανάγκες σε προσωπικό. Αρκεί να σας αναφέρω ενδεικτικά ότι στην παρούσα φάση καθηµερινά για την τήρηση των µέτρων περιορισµού της πανδηµίας απασχολούνται περισσότεροι από 8.000 αστυνοµικοί, ενώ έχουν συγκροτηθεί 1.900 συνεργεία ελέγχου. Φυσικά, απέναντι στον COVID λειτουργεί ένας πολύ αυστηρός και λεπτοµερειακός εσωτερικός κανονισµός του αρχηγείου της ΕΛ.ΑΣ., που αφορά τόσο τους εσωτερικούς χώρους όσο και τις εξωτερικές λειτουργίες, ελέγχους κ.ά. των αστυνοµικών υπηρεσιών.
Πώς θα αντιµετωπίσετε τα κατά καιρούς φαινόµενα αστυνοµικής βίας και αυθαιρεσίας; Είναι επαρκής λύση η ατοµική κάµερα καταγραφής εικόνας και ήχου και από πότε και σε ποιους θα εφαρµοστεί;
Κατ’ αρχάς, η προµήθεια κάµερας εικόνας και ήχου στα ΜΑΤ, στην οµάδα ∆ΙΑΣ, στην ΟΠΚΕ και στην Αµεση ∆ράση είναι ένα επιπλέον µέτρο για την καταγραφή των πραγµατικών συνθηκών σε κάθε περιστατικό. Χρειάστηκε εργώδης προσπάθεια σε νοµικό-νοµοθετικό επίπεδο και ειδικά για τη διασφάλιση των αρχείων προσωπικών δεδοµένων, προκειµένου το µέτρο αυτό, που έχει εξαγγελθεί και δοκιµαστεί πιλοτικά σε διαδηλώσεις, να έχει εφαρµογή και να µπορεί να χρησιµοποιηθεί δικαστικά. Σε σχέση µε την αντιµετώπιση αστυνοµικών υπερβάσεων ή αυθαιρεσιών, οι κάµερες είναι συµπληρωµατικό µέτρο. Η Αστυνοµία διαθέτει θεσµικά και δοµικά αυτοέλεγχο, µε την Υπηρεσία Εσωτερικών Υποθέσεων και τους πειθαρχικούς ελέγχους που διατάσσει το αρχηγείο. Επίσης, µε πρωτοβουλία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη θεσµοθετήθηκε ο έλεγχος της πληρότητας των πειθαρχικών διαδικασιών. Κανένα άλλο µέρος της διοίκησης και της λειτουργίας του κράτους δεν ελέγχεται τόσο πολυεπίπεδα και ασφυκτικά όσο η Αστυνοµία.
Η προμήθεια κάμερας εικόνας και ήχου είναι ένα επιπλέον μέτρο για την καταγραφή των πραγματικών συνθηκών σε κάθε περιστατικό
Παρά ταύτα, θέλω µε αφορµή τη συνέντευξη αυτή να µεταφέρω την πικρία των αστυνοµικών και του υπουργείου για το κλίµα κατασυκοφάντησης, στο οποίο πρωταγωνιστεί και το κόµµα της αξιωµατικής αντιπολίτευσης. Ιδεολογικές αγκυλώσεις του παρελθόντος και εντυπώσεις από άλλες εποχές δεν έχουν καµία σχέση µε το σήµερα. Η Ελληνική Αστυνοµία λειτουργεί στο πλαίσιο του Συντάγµατος και της ∆ηµοκρατίας. Εφαρµόζει τους νόµους. Υπηρετεί την ασφάλεια της ζωής και της περιουσίας του κάθε πολίτη. Χωρίς εξαιρέσεις, διακρίσεις, προτιµήσεις. Ο άντρας και η γυναίκα αστυνοµικός είναι άνθρωποι της διπλανής πόρτας. Ο πατέρας, ο γιος, η κόρη, το εγγόνι. Μάχονται το έγκληµα, την τροµοκρατία, τον φόβο στην καθηµερινότητα. Αγωνιούν και αγωνίζονται για το κοινό καλό. Θυσιάζουν ακόµα και τη ζωή του για τη συλλογική ασφάλεια. Εχει εκατοντάδες νεκρούς και χιλιάδες τραυµατίες στον αέναο αυτόν πόλεµο η Αστυνοµία. Ας σεβαστούµε όλοι αυτούς τους νεκρούς, αυτούς τους τραυµατίες.
Πότε θα συσταθούν οι Οµάδες Προστασίας Πανεπιστηµιακών Ιδρυµάτων; Η Αστυνοµία γιατί δεν επεµβαίνει σε περιστατικά όπως η «οµηρία» του κοσµήτορα στο Πολυτεχνείο Κρήτης;
Ο σχετικός διαγωνισµός βρίσκεται σε εξέλιξη για την πρόσληψη των πρώτων 400 ατόµων. Θα ακολουθήσει η εκπαίδευσή τους, που θα είναι ειδικού χαρακτήρα λόγω της ιδιαιτερότητας της αποστολής τους, και οι οµάδες φύλαξης των πανεπιστηµίων θα αναλάβουν υπηρεσία. Μετά τις αλλαγές που ψηφίστηκαν στο νοµοθετικό πλαίσιο του ασύλου, η Αστυνοµία µε τακτικές επιχειρησιακές δυνάµεις µπορεί να δράσει για την ασφάλεια και την καλή λειτουργία των ΑΕΙ. Ηδη έχει επιτελεστεί σηµαντικό έργο στην ΑΣΟΕΕ και στο Μετσόβιο για την απελευθέρωση χώρων από την κατάληψη εξτρεµιστών και περιθωριακών οµάδων, που τροµοκρατούσαν φοιτητές, καθηγητές και διοικητικό προσωπικό, αλλά και σε σχέση µε το εµπόριο ναρκωτικών και το λαθρεµπόριο που εξελισσόταν λόγω της στρεβλής ερµηνείας του πανεπιστηµιακού ασύλου.
Η Αστυνοµία βρίσκεται, σε κάθε περίπτωση, σε συνεργασία µε τις πρυτανικές Αρχές όταν δηµιουργείται πρόβληµα ασφαλείας, όπως µε την οµηρία του πρύτανη της ΑΣΟΕΕ, όπου οι δράστες παραπέµφθηκαν στη ∆ικαιοσύνη. Λειτουργεί άµεσα και αποτελεσµατικά. Προχωρά σε προσαγωγές και συλλήψεις. ∆ιασφαλίζει το καθεστώς ασφάλειας στα ΑΕΙ. Η ασφάλεια και η χωρίς κωλύµατα λειτουργία των ΑΕΙ, πάντως, δεν λογίζεται ως αποκλειστική αποστολή της Αστυνοµίας. Είναι ζήτηµα κυρίως των πρυτανικών Αρχών, των φοιτητικών συλλόγων, αλλά και των πολιτικών κοµµάτων, που πρέπει να αναλάβουν τις ευθύνες που τους αναλογούν.