Κεραμέως στα Παραπολιτικά 90,1: Τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει την δια ζώσης εκπαίδευση - Πότε θα κλείνει ένα τμήμα
Διευκρινίσεις από την υπουργό Παιδείας γα τα σχολεία
Επιπλέον, τόνισε πως τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει την δια ζώσης εκπαίδευση και αποκάλυψε ότι έχουν ανιχνευτεί με self test 25.000 κρούσματα τα οποία δεν θα είχαν βρεθεί εάν δεν είχε γίνει ο οριζόντιος και ο μαζικός έλεγχος σε 1,6 εκατομμύρια μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Η κ. Κεραμέως ανέφερε μάλιστα ότι 9 στα 10 παιδιά βρέθηκαν θετικά στον κοροναϊό, με self test. Η υπουργός τόνισε ότι έχει μεγάλη σημασία ο συστηματικός έλεγχος. Σε ότι αφορά τον κανόνα 50% +1 για να κλείσει ένα τμήμα είπε ότι «διεθνώς η στάση είναι να φύγουμε από καραντίνα και περιορισμούς και να πάμε σε ελέγχους».
Οριζόντιοι έλεγχοι
Επίσης, υπογράμμισε ότι πλέον γίνονται έλεγχοι σε εμβολιασμένους και μη, ενώ σε περίπτωση κρούσματος θα γίνονται οριζόντιοι έλεγχοι στο τμήμα. Σημείωσε, δε, πως εάν υπάρξει διασπορά το τμήμα θα κλείνει.Σε ερώτηση για τις ελλείψεις σε self test, απάντησε πως «είχαμε την μεγαλύτερη απορρόφηση και υπήρχε απόθεμα», ενώ χαρακτήρισε χρήσιμο εργαλείο την τηλεκπαίδευση ως λύση έκτακτης ανάγκης για τις περιπτώσεις που δεν μπορεί να λειτουργήσει η δια ζώσης εκπαίδευση.
«Θα κλείνει το τμήμα»
Η κ. Κεραμέως είπε επίσης πως όταν υπάρχουν κροσύματα και κλείνει το τμήμα αμέσως περνά σε τηλεκπαίδευση. Πρόσθεσε μάλιστα πως έχουν γίνει 1.200 προσλήψεις εκπαιδευτικών για να καλυφθούν τα κενά που θα δημιουργηθούν από συναδέλφους τους που θα νοσήσουν.Πανεπιστήμια
Για τα πανεπιστήμια, είπε πως όσοι φοιτητές έχουν νοσήσει δεν θα χάσουν την εξεταστική τους και πως έχουν δοθεί οδηγίες στις διοικήσεις των πανεπιστημίων. Επίσης, η κ. Κεραμέως καταδίκασε την επίθεση εναντίον καθηγητή στην ΑΣΟΕΕ.
Η Κ. Κεραμέως είπε:
Για το άνοιγμα των σχολείων: «Τα παιδιά μας ανήκουν στο σχολείο, αυτός είναι ο φυσικός τους χώρος και η αλήθεια είναι ότι τα παιδιά μας, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά σε όλο τον κόσμο, έχουν στερηθεί πάρα πολλά εξαιτίας της πανδημίας. Είχαμε πει από την αρχή ότι υπάρχουν πολλοί λόγοι για τους οποίους είναι επιτακτικής σημασίας τα σχολεία μας να ανοίξουν και να ανοίξουν κανονικά. Ο πρώτος είναι ο παιδαγωγικός, ότι δεν υπάρχει τίποτε που να μπορεί να αποκαταστήσει τη δια ζώσης διδασκαλία. Ο δεύτερος είναι ο ψυχοσυναισθηματικός, τα παιδιά μας στο σχολείο αναπτύσσονται ψυχοσυναισθηματικά και είδαμε και εκεί τις επιπτώσεις παγκοσμίως της πανδημίας και του περιορισμού της κυκλοφορίας συνολικά και στα παιδιά. Αλλά επίσης είχαμε τονίσει ότι και για υγειονομικούς λόγους είναι πολύ σημαντικό τα σχολεία μας να λειτουργήσουν και αυτό φάνηκε από τις πρώτες μέρες λειτουργίας των σχολείων. Έχουν βγει θετικά self test 25 χιλιάδες. Αυτοί οι 25 χιλιάδες δεν θα είχαν βρεθεί αν δεν είχε γίνει αυτός ο οριζόντιος, ο μαζικός, ο μεγαλύτερος που έχει γίνει ποτέ στη χώρα μας έλεγχος σε 1,6 εκατομμύρια ανθρώπους, μαθητές και εκπαιδευτικούς. Και λεω ο μεγαλύτερος γιατί τις προηγούμενες φορές στα σχολεία γινότανε έλεγχος μόνο στους μη εμβολιασμένους αλλά πλέον κατόπιν εισήγησης της επιτροπής επεκτάθηκε ο έλεγχος και στους εμβολιασμένους. Επιπλέον αυτών των τριών λόγων βλέπει κανείς ότι διεθνώς τα σχολεία ανοίγουν παντού και νομίζω η πιο έμπρακτη απόδειξη είναι τα χαμόγελα τα πρόσωπα των παιδιών, των γονιών. Τα παιδιά βρισκονται στο φυσικό τους χώρο».
Για το τα παιδιά κάνουν τα self test: «Η απάντηση σε αυτό φάνηκε έμπρακτα και την προηγούμενη η περίοδο και το λεω αυτό διότι στα εργαστηριακά επιβεβαιωμένα κρούσματα παιδιών στο 84% των περιπτώσεων αυτό είχε ανιχνευτεί μέσω self test. Σχεδόν 9 στους 10 που εν τέλει βρέθηκαν θετικοί στην ηλικία των 4 έως 18 ο ιός είχε ανιχνευτεί μέσω self test».
Για το αν τα self test ανιχνεύουν τη μετάλλαξη Όμικρον: «Βρέθηκαν 25 χιλιάδες παιδιά με το καλημέρα και είμαστε κατεξοχήν στη φάση της μετάλλαξης Όμικρον. Η απάντηση που έχει ο ΕΟΔΥ και οι ειδικοί είναι ότι αν δεν σε πιάνει το τεστ αντιγόνου τότε πιθανότατα δεν μεταδίδεις. Είναι γεγονός ότι στη μετάλλαξη Όμικρον μπορεί να υπάρχει χαμηλότερο ιικό φορτίο, για αυτό έχει μεγάλη σημασία ο συνεχής έλεγχος γιατί η επώαση της νόσου δεν έχει κοινή ημερομηνία έναρξης άρα είναι λογικό να μην εμφανιστούν όλα τα κρούσματα ταυτόχρονα για αυτό έχει μεγάλη σημασία ο συστηματικός έλεγχος. Αυτή την εβδομάδα γίνεται τρεις φορές για προσέλευση στο σχολείο Δευτέρα –Τρίτη και Παρασκευή άρα ο επόμενος θα γίνει την Πέμπτη».
Για τον κανόνα του 50+1: «Διεθνώς η τάση είναι να φύγουμε από τις καραντίνες και τους περιορισμούς και να πάμε σε πάρα πολλούς ελέγχους. Η επιτροπή έχει πει ότι δεν μας ενδιαφέρει αν το όριο θα είναι 30 -40 ή 50 αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να επιτηρείται επιδημιολογικά ο μαθητικός πληθυσμός. Αυτό επιτυγχάνεται με δύο επιπλέον φίλτρα που μπήκαν κατόπιν εισήγησης της επιτροπής, το ένα είναι οι έλεγχοι να γίνονται όχι μόνο στους μη εμβολιασμένους αλλά και στους εμβολιασμένους, σημαντική αλλαγή του πρωτοκόλλου. Η δεύτερη αλλαγή που έγινε για την ενίσχυση της επιδημιολογικής επιτήρησης του μαθητικού πληθυσμού είναι σε περίπτωση κρούσματος να φύγουμε από τους ελέγχους που επικεντρώνονται στο σταυρό και να πάμε σε ελέγχους οριζόντιους σε όλο το τμήμα. Άρα η επιτροπή λεει ότι μας ενδιαφέρει να επιτηρήσουμε επιδημιολογικά πάρα πολύ συχνά αυτό τον πληθυσμό, αυτός είναι ο στόχος και για αυτό το λόγο εισηγήθηκαν τα ενισχυμένα πρωτόκολλα. Από εκεί και πέρα είναι γεγονός οτι αν υπάρξουν πολλά κρούσματα, αν υπάρξει διασπορά φυσικά και το τμήμα θα κλείνει πάρα πολύ γρήγορα. Αυτή τη στιγμή δεν έχουμε τμήμα σε αναστολή εξαιτίας κρουσμάτων που υπερβαίνουν το 50 +1».
Για το αν υπάρχει επάρκεια self test: «Πήραν 9 στους 10, τις προηγούμενες φορές παιρνανε 7 στους 10 δικαιούχους. Είχαμε τη μεγαλύτερη απορρόφηση που είχαμε ποτέ στη διάρκεια αυτής της κρίσης. Απόθεμα υπήρχε, για αυτό το λόγο το σύστημα έκανε κάποιες ανακατανομές ανάλογα με τη ζήτημα σε επιμέρους φαρμακεία αλλά να τονίσουμε ότι πήραν 9 στους 10 δικαιούχους και επίσης σε κάθε περίπτωση φρόντισε η κυβέρνηση ούτως ώστε να υπάρχουν και σε σχολεία και νομίζω ότι δεν υπήρχαν ζητήματα με την προμήθεια και στα σχολεία».
Για το τι θα γίνει στην περίπτωση που κάποιο τμήμα αναστείλει τη δια ζώσης λειτουργία του: «Να τονίσω ότι αυτό αφορά την πανδημία αλλά όχι μόνο για παράδειγμα έγινε σεισμός στη Φλώρινα, δόθηκαν οδηγίες για να περάσουν στην τηλεκπαίδευση. Άρα η τηλεκπαίδευση είναι ένα πολύ χρήσιμο εργαλείο το οποίο χρησιμοποιείται ως λύση έκτακτης ανάγκης, δεν μπορεί να υποκαταστήσει τη δια ζώσης διδασκαλία αλλά είναι ένα χρήσιμο εργαλείο για τα περιπτώσεις εκείνες που δεν μπορεί να λειτουργήσει δια ζώσης η τάξη. Αλλά για να απαντήσω όταν έχουμε κρούσματα και κλείνει το τμήμα περνάμε αμέσως σε τηλεκπαίδευση. Με την ευκαιρία θα ήθελα να ευχαριστήσω συνολικά την εκπαιδευτική κοινότητα για την τεράστια προσαρμοστικότητα που έχει επιδείξει στη διαχείριση αυτής της κρίσης και τώρα στην επαναλειτουργία για των σχολείων μας».
Για τις προσλήψεις εκπαιδευτικών: «Έχουμε προχωρήσει από τη Δευτέρα βγήκαν οι πρώτες 1.200 προσλήψεις και για αυτό είναι πολύ σημαντικό γιατί είχαν γίνει όλες ενέργειες από πριν ανοίξουν τα σχολεία αλλιώς δεν θα ήμασταν σε θέση να ανακοινώσουμε 1200 προσλήψεις. Περιμένουμε να δούμε και τα τελικά στοιχεία πόσοι θα έβγαιναν θετικοί και στο self test γιατί είναι η πρώτη φορά που εγινε οριζόντιος έλεγχος. Οι πρώτες 1200 προσλήψεις βγήκανε τη Δευτέρα ήδη σε πράξη που υπέγραψα και αναλαμβάνουνε θέλω να πιστεύω εντός της εβδομάδας, έχει κινηθεί πάντως όλη η σχετική διαδικασία. Πρέπει να σας πω ότι έχουμε κάνει το εξής επειδή από την αρχή της χρονιάς είχαμε προφανώς εικόνα ότι θα χρειαστούμε κατά καιρούς εκπαιδευτικούς για ανάγκες covid έχουμε έτοιμους πίνακες εκπαιδευτικών με περιοχές που έχουν προεπιλέξει οι εκπαιδευτικοί και αυτό γίνεται προκειμένου να είμαστε σε θέση να προσλαμβάνουμε πολύ γρήγορα κόσμο εφόσον παρίσταται η ανάγκη. Άρα έχουμε προχωρήσει και ανακοινώσαμε 4.784 εκπαιδευτικούς, και να εξηγήσω πως λειτουργεί το σύστημα. Οι εκπαιδευτικοί αυτοί ορίζονται σε μια διεύθυνση εκπαίδευσης, στη χώρα μας έχουμε 116 διευθύνσεις εκπαίδευσης, και από εκεί και πέρα θα καλύπτουν ανάγκες όπως αυτές παρουσιάζονται στα επιμέρους σχολεία».
Για τις διαφοροποιήσεις σε τρίμηνες συμβάσεις και συμβάσεις μέχρι το τέλος του έτους για τους εκτάκτους εκπαιδευτικούς
Ν.ΚΕΡΑΜΕΩΣ: «Είναι διαφορετικό το καθεστώς, υπήρχε η δυνατότητα να γίνουν κάποιες επιπλέον προσλήψεις μέχρι το τέλος του έτους από εκεί και πέρα ειδικά για αυτούς που προσλαμβάνονται για λόγους covid υπάρχει ένα συγκεκριμένο πλαίσιο γιατί προφανώς ο έλληνας φορολογούμενος δεν πρέπει να επιβαρύνεται αν δεν υπάρχει συγκεκριμένη ανάγκη. Είναι ένα πλαίσιο το οποίο χρησιμοποιήσαμε και στις προηγούμενες φάσεις της πανδημίας η τρίμηνη διάρκεια προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες όπως αυτές παρίστανται αλλά να αξιολογούμε διαρκώς αν υπάρχει πράγματι ανάγκη».
Για την ΟΛΜΕ: «Σεβαστές οι απόψεις του καθενός θέλω να πω ότι ένα θέμα που είχανε θέσει οι ομοσπονδίες να γίνονται έλεγχοι και σε εμβολιασμένους έγινε, έγινε δεκτό και υλοποιήθηκε αμέσως».
Για την εξεταστική των φοιτητών και τους νοσούντες φοιτητές: «Η μέριμνά μας είναι για ενδεχομένως νοσούντες φοιτητές ή αυτούς που βρίσκονται σε απομόνωση λόγω της εφαρμογής του πρωτοκόλλου αυτοί να μην επηρεαστούν και να μην χάσουν την εξεταστική τους ή το έτος τους. Για αυτό το λόγο έχει εκδοθεί μια σχετική οδηγία από το υπουργείο Παιδείας που δίνει κατευθύνσεις στα πανεπιστήμια να αναπροσαρμόσουν την εξεταστική, ενδεχομένως και με επαναληπτικές εξεταστικές ακριβώς για αυτό το λόγο. Άρα η πρόνοια είναι για να μην χάσει την εξεταστική κάποιος ο οποίος νοσεί ή είναι στην απομόνωση. Από εκεί και πέρα ο χρονισμός της μετάλλαξης Όμικρον σε σχέση με τα πανεπιστήμια είναι ευνοϊκός με την έννοια ότι δεν είμαστε στον Οκτώβριο ή το Νοέμβριο που έχουμε μαζικές συναθροίσεις, που έχουμε παραδόσεις μαθημάτων. Είμαστε σε μια φάση στα πανεπιστήμια που τελειώνει το χειμερινό εξάμηνο, σε κάποια πανεπιστήμια ακολουθούν τις λεγόμενες «νεκρές εβδομάδες», σε άλλα γίνονται αναπληρώσεις είναι μια πολύ πιο ήπια δραστηριότητα στα πανεπιστήμια σε σχέση με τον Οκτώβριο με Δεκέμβριο και μετά ακολουθεί η εξεταστική η οποία έχει την ελάχιστη κινητικότητα. Επιπλέον να τονίσω ότι η πανεπιστημιακή κοινότητα έχει επιτύχει εντυπωσιακά ποσοστά εμβολιαστικής κάλυψης, από τα υψηλοτέρα στη χώρα μετά τους υγειονομικούς χώρους. Μιλάμε για μια εμβολιαστική κάλυψη που στους καθηγητές ξεπερνάει το 95% και στους φοιτητές το 85%».
Για την επίθεση στον καθηγητή της ΑΣΟΕΕ: «Η χθεσινή εικόνα είναι καταδικαστέα προφανώς και θεωρώ πολύ σημαντικό ότι και κόμματα της αντιπολίτευσης έσπευσαν να καταδικάσουν επίσης. Από εκεί και πέρα βλέπετε ότι γίνονται πολλά στα πανεπιστήμια, μόλις πριν λίγη ώρα εκκενώθηκε άλλη μια κατάληψη στο πανεπιστήμιο, σιγά σιγά ενισχύεται η ελευθερία και η ασφάλεια στα πανεπιστήμιά μας και έχουν γίνει πάρα πολλές ενέργειες σε αυτή την κατεύθυνση. Δείτε μόνο πόσοι χώροι τελούσαν υπό κατάληψη και πλέον δεν τελούν άρα γίνονται πάρα πολλά μέτρα που αφορούν τα σχέδια ασφαλείας των πανεπιστημίων, που αφορούν την ελεγχόμενη είσοδο, που αφορούν τις ομάδες προστασίας των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων όλα αυτά προχωρούνε και σιγά –για αλλαζει η εικόνα των πανεπιστημίων. Μην ξεχνάμε ότι πλέον έχουμε μεμονωμένα περιστατικά παλιά αυτό ήταν ο κανόνας, πλέον δεν είναι έτσι, πλέον η αστυνομία με νόμο που ψηφίσαμε μπορεί να εισέρχεται στα πανεπιστήμια εφόσον παρίσταται η ανάγκη αυτή, και θα θυμίσω πόσες φορές έχει γίνει αυτό προκειμένου να λήξουν περιστατικά βίας και ανομίας στα πανεπιστήμια».