Υπουργικό Συμβούλιο με διάθεση αυτοκριτικής - Η πρώτη αντίδραση Μητσοτάκη για τη διαχείριση της κακοκαιρίας
Στον απόηχο των συνεπειών της κακοκαιρίας «Ελπίς» που σάρωσε την Αττική - Τι θα πει ο πρωθυπουργός για επιχειρησιακά λάθη και κατανομή ευθυνών
Στον απόηχο των συνεπειών της σφοδρής κακοκαιρίας «Ελπίς» που έπληξε τη χώρα από το πρωί της Δευτέρας και εν μέσω πολιτικού αναβρασμού για τη διαχείρισή της, συνεδριάζει το υπουργικό συμβούλιο μέσω τηλεδιάσκεψης, το πρωί της Τετάρτης.
Στην εισαγωγική τοποθέτηση του πρωθυπουργού θα υπάρξει και η πρώτη αντίδραση του Κυριάκου Μητσοτάκη για τα προβλήματα που προέκυψαν από την «Ελπίδα», κυρίως στην Αττική, και για την αντιμετώπισή τους από τον κρατικό μηχανισμό.
Ο πρωθυπουργός αναμένεται να αναφερθεί στα λάθη που έγιναν τα προηγούμενα 24ωρα και είχαν ως αποτέλεσμα την ταλαιπωρία χιλιάδων πολιτών στο λεκανοπέδιο, ενώ ενδιαφέρον θα έχει αν θα καταλογίσει ευθύνες για τα προβλήματα στη διαχείριση της κρίσης και τις αδυναμίες συντονισμού σε επιχειρησιακούς παράγοντες.
Το σίγουρο είναι ότι ο πρωθυπουργός θα προαναγγείλει με αποφασιστικότητα απόδοση ευθυνών για την προβληματική εικόνα που παρουσίασε ο μηχανισμός τα τελευταία 24ωρα. Άλλωστε, ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε αντίστοιχες κρίσεις στο παρελθόν δεν έχει διστάσει να αναγνωρίσει τα κυβερνητικά λάθη και να αναλάβει δραστικές λύσεις, ενώ δεν αποκλείεται να απολογηθεί εκ μέρους της Πολιτείας στους πολίτες που εγκλωβίστηκαν στα οχήματά τους τόσο στην Αττική Όδο, όσο και σε κεντρικούς οδικούς άξονες της Αττικής.
Ήδη συγγνώμη από τους χιλιάδες πολίτες που δεινοπάθησαν από τις δραματικές συνέπειες της κακοκαιρίας έχει ζητήσει ο αρμόδιος υπουργός Πολιτικής Προστασίας, Χρήστος Στυλιανίδης, ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου και ο υπουργός Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος.
Ο τελευταίος μάλιστα δεν δίστασε να υπογραμμίσει ότι «όποιος δεν κάνει καλά τη δουλειά του αναλαμβάνει την ευθύνη», αφήνοντας ανοιχτό ουσιαστικά κάθε ενδεχόμενο καταλογισμού ευθυνών.
Ειδικότερα για το χάος που προκλήθηκε λόγω της χιονόπτωσης στην Αττική Οδό έχει προαναγγελθεί διεξοδική έρευνα και απόδοση ευθυνών στους υπαίτιους για την ταλαιπωρία των οδηγών, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι το απόγευμα της Τρίτης υπέβαλε την παραίτησή του ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας λειτουργίας της Αττικής Οδού, ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε., Βασίλης Χαλκιάς.
Σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών, Κώστα Καραμανλή, είναι η πρώτη φορά που ζητείται από ιδιωτική εταιρεία να καταβάλλει αποζημίωση για τα όσα συνέβησαν και για την ταλαιπωρία των πολιτών.
«Για πρώτη φορά είδαμε ότι πέρα από το θεσμικό πλαίσιο που υπάρχει, έγινε ένα βήμα που δεν έχει γίνει ποτέ ούτε στην Ευρώπη. Ήρθε η ίδια η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός και ζήτησε την καταβολή του ποσού των 2.000 ευρώ, ενός γενναίου ποσού. Μπορεί κάποιος να συμφωνεί ή να μη συμφωνεί με το ύψος του ποσού, όλοι συμφωνούμε όμως ότι κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει σε παρόμοιες περιπτώσεις. Πέρα από αυτό, υπάρχει ειδικό θεσμικό πλαίσιο για να δούμε πού υπάρχουν ευθύνες και οι καμπάνες θα είναι βαριές. Σε αυτό δεσμευόμαστε και θα το κάνουμε».
«Δεσμευόμαστε ότι δε θα καλύψουμε ευθύνες. Θα εξετάσουμε τι έχει γίνει, ποιος έχει την ευθύνη», συμπλήρωσε και τόνισε ότι το χρηματικό ποσό των 2.000 που θα δοθεί από την Αττική Οδό, δεν μπλοκάρει μελλοντικές αξιώσεις των οδηγών από την εταιρία.
Στο ίδιο πλαίσιο, ο Χρήστος Στυλιανίδης σε ερώτηση για τις εικόνες στους δρόμους της Αττική, εκτός της Αττικής Οδού, όπως για παράδειγμα η Λεωφόρος Μαραθώνος, Λεωφόρος Μεσογείων, αλλά και η Κατεχάκη, «έδειξε» την Περιφέρεια, λέγοντας πως «για αυτούς τους οδικούς άξονες έχει ευθύνη η περιφέρεια και για τις μικρότερες οδούς οι δήμοι».
«Με αυτά τα δεδομένα έδειξε πως δεν μπόρεσε να υλοποιήσει έναν σχεδιασμό» υπογράμμισε, ο υπουργός. Στη συνέχεια, ωστόσο ξεκαθάρισε πως δεν θα αποδώσει ευθύνες σε κανέναν, προτού να έχει μια επιστημονική αξιολόγηση. «Θα ήταν λάθος και ανώριμο από πλευράς μου να κατανείμω ευθύνες χωρίς να έχω αυτή την επιστημονική άποψη» κατέληξε.
Στην εισαγωγική τοποθέτηση του πρωθυπουργού θα υπάρξει και η πρώτη αντίδραση του Κυριάκου Μητσοτάκη για τα προβλήματα που προέκυψαν από την «Ελπίδα», κυρίως στην Αττική, και για την αντιμετώπισή τους από τον κρατικό μηχανισμό.
Ο πρωθυπουργός αναμένεται να αναφερθεί στα λάθη που έγιναν τα προηγούμενα 24ωρα και είχαν ως αποτέλεσμα την ταλαιπωρία χιλιάδων πολιτών στο λεκανοπέδιο, ενώ ενδιαφέρον θα έχει αν θα καταλογίσει ευθύνες για τα προβλήματα στη διαχείριση της κρίσης και τις αδυναμίες συντονισμού σε επιχειρησιακούς παράγοντες.
Το σίγουρο είναι ότι ο πρωθυπουργός θα προαναγγείλει με αποφασιστικότητα απόδοση ευθυνών για την προβληματική εικόνα που παρουσίασε ο μηχανισμός τα τελευταία 24ωρα. Άλλωστε, ο Κυριάκος Μητσοτάκης σε αντίστοιχες κρίσεις στο παρελθόν δεν έχει διστάσει να αναγνωρίσει τα κυβερνητικά λάθη και να αναλάβει δραστικές λύσεις, ενώ δεν αποκλείεται να απολογηθεί εκ μέρους της Πολιτείας στους πολίτες που εγκλωβίστηκαν στα οχήματά τους τόσο στην Αττική Όδο, όσο και σε κεντρικούς οδικούς άξονες της Αττικής.
Ο τελευταίος μάλιστα δεν δίστασε να υπογραμμίσει ότι «όποιος δεν κάνει καλά τη δουλειά του αναλαμβάνει την ευθύνη», αφήνοντας ανοιχτό ουσιαστικά κάθε ενδεχόμενο καταλογισμού ευθυνών.
Βαριές καμπάνες για την Αττική Οδό
Για το ζήτημα της Αττικής Οδού, στο οποίο επίσης αναμένεται να αναφερθεί ο πρωθυπουργός, έχει εξασφαλισθεί αποζημίωση ύψους 2.000 ευρώ για κάθε οδηγό που εγκλωβίστηκε, με πρωτοβουλία του Κυριάκου Μητσοτάκη, ενώ η κυβέρνηση ανακοίνωσε επίσης αποζημίωση 1.000 ευρώ για τους επιβάτες των τραίνων που ταλαιπωρήθηκαν.Ειδικότερα για το χάος που προκλήθηκε λόγω της χιονόπτωσης στην Αττική Οδό έχει προαναγγελθεί διεξοδική έρευνα και απόδοση ευθυνών στους υπαίτιους για την ταλαιπωρία των οδηγών, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι το απόγευμα της Τρίτης υπέβαλε την παραίτησή του ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας λειτουργίας της Αττικής Οδού, ΑΤΤΙΚΕΣ ΔΙΑΔΡΟΜΕΣ Α.Ε., Βασίλης Χαλκιάς.
Σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών και Υποδομών, Κώστα Καραμανλή, είναι η πρώτη φορά που ζητείται από ιδιωτική εταιρεία να καταβάλλει αποζημίωση για τα όσα συνέβησαν και για την ταλαιπωρία των πολιτών.
«Για πρώτη φορά είδαμε ότι πέρα από το θεσμικό πλαίσιο που υπάρχει, έγινε ένα βήμα που δεν έχει γίνει ποτέ ούτε στην Ευρώπη. Ήρθε η ίδια η κυβέρνηση και ο πρωθυπουργός και ζήτησε την καταβολή του ποσού των 2.000 ευρώ, ενός γενναίου ποσού. Μπορεί κάποιος να συμφωνεί ή να μη συμφωνεί με το ύψος του ποσού, όλοι συμφωνούμε όμως ότι κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει σε παρόμοιες περιπτώσεις. Πέρα από αυτό, υπάρχει ειδικό θεσμικό πλαίσιο για να δούμε πού υπάρχουν ευθύνες και οι καμπάνες θα είναι βαριές. Σε αυτό δεσμευόμαστε και θα το κάνουμε».
«Δεσμευόμαστε ότι δε θα καλύψουμε ευθύνες. Θα εξετάσουμε τι έχει γίνει, ποιος έχει την ευθύνη», συμπλήρωσε και τόνισε ότι το χρηματικό ποσό των 2.000 που θα δοθεί από την Αττική Οδό, δεν μπλοκάρει μελλοντικές αξιώσεις των οδηγών από την εταιρία.
Αιχμές για τη διαχείριση από την Περιφέρεια Αττικής
Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου αναφερόμενος στα προβλήματα που προκάλεσε η κακοκαιρία «Ελπίς», σημείωσε ότι ο κρατικός μηχανισμός δεν λειτούργησε όπως έπρεπε, αφήνοντας αιχμές για την Περιφέρεια Αττικής, ως προς τη διαχείριση του χάους στους δρόμους.Στο ίδιο πλαίσιο, ο Χρήστος Στυλιανίδης σε ερώτηση για τις εικόνες στους δρόμους της Αττική, εκτός της Αττικής Οδού, όπως για παράδειγμα η Λεωφόρος Μαραθώνος, Λεωφόρος Μεσογείων, αλλά και η Κατεχάκη, «έδειξε» την Περιφέρεια, λέγοντας πως «για αυτούς τους οδικούς άξονες έχει ευθύνη η περιφέρεια και για τις μικρότερες οδούς οι δήμοι».
«Με αυτά τα δεδομένα έδειξε πως δεν μπόρεσε να υλοποιήσει έναν σχεδιασμό» υπογράμμισε, ο υπουργός. Στη συνέχεια, ωστόσο ξεκαθάρισε πως δεν θα αποδώσει ευθύνες σε κανέναν, προτού να έχει μια επιστημονική αξιολόγηση. «Θα ήταν λάθος και ανώριμο από πλευράς μου να κατανείμω ευθύνες χωρίς να έχω αυτή την επιστημονική άποψη» κατέληξε.