Βουλή: Ξεκίνησε η συζήτηση για τις συμβάσεις των φρεγατών Belh@rra και των μαχητικών Rafale - Αναλυτικά οι «λεπτομέρειες»
Παρουσία του υπουργού Άμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου
Ξεκίνησε σήμερα στην αρμόδια επιτροπή Εξωτερικών και Άμυνας της Βουλής η συζήτηση για τις συμβάσεις προσκτήσεως των φρεγατών Belh@rra, των μαχητικών Rafale και των τορπιλών «βαρέως τύπου» (σχέδιο νόμου «Για την ενίσχυση της αμυντικής θωράκισης της χώρας»), παρουσία του υπουργού Εθνικής Άμυνας Νίκου Παναγιωτόπουλου, των Αρχηγών ΓΕΕΘΑ Στρατηγού Κωνσταντίνου Φλώρου, ΓΕΝ Αντιναυάρχου Στυλιανού Πετράκη ΠΝ και ΓΕΑ Αντιπτεράρχου (Ι) Θεμιστοκλή Μπουρολιά, καθώς και του επικεφαλής της Γενικής Διευθύνσεως Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων Αντιναυάρχου (Μ) ε.α. Αριστείδη Αλεξόπουλου.
Η συζήτηση θα επαναληφθεί τη Δευτέρα 14 Φεβρουαρίου, όταν θα συνέλθουν σε κοινή συνεδρίαση κεκλισμένων των θυρών οι Επιτροπές Εξωτερικών - Αμύνης και Εξοπλισμών της Βουλής, όπου ο ΥΕΘΑ και κυρίως οι Αρχηγοί θα απαντήσουν σε λεπτομέρειες και επί του απορρήτου παραρτήματος των συμβάσεων που δεν έχει αναρτηθεί στη Βουλή, για την πλήρη ενημέρωση των βουλευτών, και θα ολοκληρωθεί την Τρίτη 15 του μηνός στην Ολομέλεια.
Διαβάζοντας τις εκατοντάδες σελίδες των συμβάσεων τελείως ενημερωτικά και επιγραμματικά μπορούμε να σημειώσουμε τα εξής στοιχεία:
· Το συνολικό κόστος της συμβάσεως (σκάφη, οπλισμός και FOS) ανέρχεται σε 3,049 δις.ευρώ, χωρίς τις κρατήσεις, ενώ με αυτές φτάνει τα περίπου 3,200 δις.ευρώ, όπως τα υπολόγισε το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, και το δήλωσε σήμερα στην ομιλία του στη Βουλή ο ΥΕΘΑ.
· Αναλυτικώς για τα 3 σκάφη θα δαπανηθούν 2,261 δις.ευρώ (περίπου 750 εκατ.ευρώ/φρεγάτα), για τον οπλισμό τους και 5 χρόνια υποστήριξη FOS για τα όπλα 650 εκατ.ευρώ, ενώ για την υποστήριξη FOS των σκαφών για 3 χρόνια άλλα 138 εκατ.ευρώ.
· Αν ενεργοποιηθεί εγκαίρως το δικαίωμα προαιρέσεως και για την τέταρτη φρεγάτα αυτή θα κοστίσει με συμφωνημένες από τώρα τιμές, 720 εκατ.ευρώ και επιπλέον άλλα 200 εκατομμύρια για τον οπλισμό της με χρόνο παραδόσεώς της το 2027.
· Αναφορικώς με τον χρόνο παραδόσεως των φρεγατών προβλέπονται τα εξής: Η πρώτη φρεγάτα (ΠΝ1) σε διαμόρφωση «γαλλικού ναυτικού» (STD1) στις 31 Μαρτίου 2025. Η ΠΝ2 με διαμόρφωση STD1 στις 31 Οκτωβρίου 2025. Η
ΠΝ3 σε καθαρά «ελληνική διαμόρφωση» STD2, που είναι πιο βαριά εξοπλισμένη, στις 31 Οκτωβρίου 2026.
· Η ΠΝ1 που θα είναι αρχικώς στη γαλλική διαμόρφωση STD2 θα αναβαθμιστεί στην αντίστοιχη «ελληνική» STD2 τον Ιανουάριο του 2027, ενώ η ΠΝ2 θα αναβαθμιστεί σε STD2 τον Οκτώβριο του 2027
· Οι διαφορές «γαλλικής/ελληνικής» εκδόσεως (STD1/STD2) επικεντρώνονται στο ότι η ελληνική έκδοση έχει επιπλέον αντιαεροπορικό/αντιπυραυλικό σύστημα RAM, 16 επιπλέον κατευθυνόμενα βλήματα επιφανείας-αέρος ASTER-30 Blk.1NT, συνολικώς 32 βλήματα έναντι 16 των γαλλικών, καθώς και σύστημα αυτοπροστασίας AAW DLS (εκτοξευτών φωτοβομβίδων/ αεροφύλλων).
· Οι συνδέσεις με το Μη Επανδρωμένο Αερο-όχημα (UAV) S100 Camcopter, με το σύστημα προειδοποιήσεως ακτίνων λέϊζερ (Laser Warning System/ LWS) και 5G/WiMax, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για συλλογή δεδομένων από Δίκτυα Αισθητήρων WSN αλλά και για καθοδήγηση Σμηνών Mini-UAV εναντίον εχθρικών θέσεων, προϋπάρχουν στην έκδοση STD1 και φυσικά θα υπάρχουν και στην ελληνική έκδοση STD2.
· Τον Οκτώβριο του 2026 θα παραδοθεί στη Γαλλία η τρίτη φρεγάτα και η πρώτη της ελληνικής εκδόσεως, η ΠΝ1, ενώ τρεις μήνες αργότερα, στις αρχές του 2027, η πρώτη φρεγάτα ΠΝ1 (STD1) θα αναβαθμιστεί σε επίπεδο STD2. Η ΠΝ2 θα ακολουθήσει τον Οκτώβριο του 2027. Πρακτικώς αυτό σημαίνει: Τρία ραντάρ AESA SeaFire, 96 (32x3) Κ/Β επιφανείας-αέρος Aster-30, 24 Κ/Β επιφανείας-επιφανείας ΜΜ-40 Exocet Block.3.
· Η αναβάθμιση των δύο πρώτων φρεγατών από έκδοση STD1 σε STD2 θα πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα, όταν το κάθε σκάφος θα πάει για επισκευή και θα είναι συνολικής διάρκειας 3 μηνών για κάθε σκάφος.
· Ο προγραμματισμός αυτός σημαίνει ότι τον Οκτώβριο-Νοέμβριο του 2027, δηλαδή σε μόλις 5,5 χρόνια από σήμερα, το ΠΝ θα έχει στη διάθεσή του ΤΡΕΙΣ υπερσύγχρονες φρεγάτες FDI-HN, επιπέδου STD2, πλήρως εξοπλισμένες και επιχειρησιακές.
· Πρακτικώς αυτό σημαίνει ότι το ΠΝ το διάστημα της παραλαβής των τριών FDI-HN (2024-2027) θα έχει αρχίσει να αποσύρει σταδιακώς μία – μία τις τρεις μη εκσυγχρονισμένες ολλανδικής κατασκευής φρεγάτες τύπου “Standard” (“S”).
· Συμφώνως με τα ως τώρα στοιχεία θεωρείται πολύ πιθανόν ότι θα ασκηθεί το δικαίωμα προαιρέσεως και για την τέταρτη (ΠΝ4) φρεγάτα FDI-HN στις τιμές που προαναφέρθηκαν. Αν το δικαίωμα αυτό ασκηθεί εγκαίρως τότε η ΠΝ4 θα παραληφθεί πλήρως εξοπλισμένη στις 31 Δεκεμβρίου 2027.
· 1 RAM Block.2
· 18 αντίμετρα τορπιλών CANTO,
· 4 τορπίλες MU90
· Σόναρ VDS Captas 4 και σόναρ τρόπιδος Kingplik Mk2
· Πυροβόλο Oto Melara Super Rapido των 76mm
· 2 πυροβόλα narwhal των 20mm.
Συμπερασματικώς, η κάθε «γαλλική έκδοση» έρχεται πλήρης κατά 90% με ΚΟΡΥΦΑΙΕΣ αντιαεροπορικές και ανθυποβρυχιακές δυνατότητες και φτάνει το 100% αυτού που ζητάει το ΠΝ το Δεκέμβριο του 2027, δηλαδή σε 5.5 χρόνια από
σήμερα και βεβαίως με την προϋπόθεση να τηρηθούν τα συμφωνημένα από πλευράς Γάλλων, κάτι που θεωρείται βέβαιο αφού η Ελλάδα μπήκε «σφήνα» στο γαλλικό πρόγραμμα και ΗΔΗ ΤΩΡΑ, προτού καν υπογραφεί η σύμβαση, έχει αρχίσει να κατασκευάζεται στα ναυπηγεία της Naval Group στη Λοριάν η πρώτη ελληνική φρεγάτα, η οποία στην πραγματικότητα είναι η δεύτερη του γαλλικού προγράμματος.
H προαναφερθείσα δαπάνη κατανέμεται στα έτη 2022-2028, ως εξής:
· 279,5 εκατ. ευρώ περίπου για το έτος 2022
· 224,3 εκατ. ευρώ το 2023
· 480,8 εκατ. ευρώ το 2024
· 73,2 εκατ. ευρώ το 2025
· 27,7 εκατ. ευρώ το 2026
· 5,6 εκατ. ευρώ το 2027
· 1,2 εκατ. ευρώ το 2028
Με την απόκτηση και αυτών των 6 πρόσθετων μαχητικών Rafale η ΠΑ έχει συνολικώς 24 μαχητικά του ιδίου τύπου, που όλα θα επιχειρούν με την 332 Μοίρα Παντός Καιρού (332 ΜΠΚ) από την Αεροπορική Βάση της Τανάγρας.
Όπως σημείωσε μιλώντας σήμερα στη Βουλή ο ΥΕΘΑ Ν.Παναγιωτόπουλος χαρακτήρισε το πρόγραμμα αυτό ως «τη μεγάλη μικρή νίκη» καθώς όπως είπε «είναι απορία μου πως δεν είχε εγκριθεί αυτό το πρόγραμμα, αυτού του μικρού σχετικώς κόστους, από τις προηγούμενες κυβερνήσεις τόσα χρόνια». Σημείωσε δε ότι αρχικώς το πρόγραμμα προέβλεπε την απόκτηση 36 νέων τορπιλών και την αναβάθμιση 18 παλαιών, συνολικού κόστους 112 εκατ.ευρώ και περίοδο υλοποιήσεώς του 48 μήνες.
Τελικώς με το ίδιο κόστος θα αποκτηθούν, όπως είπε, 44 νέες τορπίλες, οι οποίες παραδίδονται σε μικρότερο χρόνο και με τη συμμετοχή τεσσάρων ελληνικών εταιρειών στην κατασκευή τους.
Η συζήτηση θα επαναληφθεί τη Δευτέρα 14 Φεβρουαρίου, όταν θα συνέλθουν σε κοινή συνεδρίαση κεκλισμένων των θυρών οι Επιτροπές Εξωτερικών - Αμύνης και Εξοπλισμών της Βουλής, όπου ο ΥΕΘΑ και κυρίως οι Αρχηγοί θα απαντήσουν σε λεπτομέρειες και επί του απορρήτου παραρτήματος των συμβάσεων που δεν έχει αναρτηθεί στη Βουλή, για την πλήρη ενημέρωση των βουλευτών, και θα ολοκληρωθεί την Τρίτη 15 του μηνός στην Ολομέλεια.
Διαβάζοντας τις εκατοντάδες σελίδες των συμβάσεων τελείως ενημερωτικά και επιγραμματικά μπορούμε να σημειώσουμε τα εξής στοιχεία:
Για φρεγάτες Belh@rra FDI-HN
· Στην πραγματικότητα πρόκειται για τρεις επί μέρους συμβάσεις, μία για τις φρεγάτες, μία για τον οπλισμό τους και μία για την εν συνεχεία υποστήριξή τους (Follow-On-Support/FOS) και αφορούν την πρόσκτηση 3 φρεγατών FDI-HN (=Hellenic Navy) με δικαίωμα προαιρέσεως («οψιόν») για μία επιπλέον τέταρτη· Το συνολικό κόστος της συμβάσεως (σκάφη, οπλισμός και FOS) ανέρχεται σε 3,049 δις.ευρώ, χωρίς τις κρατήσεις, ενώ με αυτές φτάνει τα περίπου 3,200 δις.ευρώ, όπως τα υπολόγισε το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, και το δήλωσε σήμερα στην ομιλία του στη Βουλή ο ΥΕΘΑ.
· Αναλυτικώς για τα 3 σκάφη θα δαπανηθούν 2,261 δις.ευρώ (περίπου 750 εκατ.ευρώ/φρεγάτα), για τον οπλισμό τους και 5 χρόνια υποστήριξη FOS για τα όπλα 650 εκατ.ευρώ, ενώ για την υποστήριξη FOS των σκαφών για 3 χρόνια άλλα 138 εκατ.ευρώ.
· Αν ενεργοποιηθεί εγκαίρως το δικαίωμα προαιρέσεως και για την τέταρτη φρεγάτα αυτή θα κοστίσει με συμφωνημένες από τώρα τιμές, 720 εκατ.ευρώ και επιπλέον άλλα 200 εκατομμύρια για τον οπλισμό της με χρόνο παραδόσεώς της το 2027.
· Αναφορικώς με τον χρόνο παραδόσεως των φρεγατών προβλέπονται τα εξής: Η πρώτη φρεγάτα (ΠΝ1) σε διαμόρφωση «γαλλικού ναυτικού» (STD1) στις 31 Μαρτίου 2025. Η ΠΝ2 με διαμόρφωση STD1 στις 31 Οκτωβρίου 2025. Η
ΠΝ3 σε καθαρά «ελληνική διαμόρφωση» STD2, που είναι πιο βαριά εξοπλισμένη, στις 31 Οκτωβρίου 2026.
· Η ΠΝ1 που θα είναι αρχικώς στη γαλλική διαμόρφωση STD2 θα αναβαθμιστεί στην αντίστοιχη «ελληνική» STD2 τον Ιανουάριο του 2027, ενώ η ΠΝ2 θα αναβαθμιστεί σε STD2 τον Οκτώβριο του 2027
· Οι διαφορές «γαλλικής/ελληνικής» εκδόσεως (STD1/STD2) επικεντρώνονται στο ότι η ελληνική έκδοση έχει επιπλέον αντιαεροπορικό/αντιπυραυλικό σύστημα RAM, 16 επιπλέον κατευθυνόμενα βλήματα επιφανείας-αέρος ASTER-30 Blk.1NT, συνολικώς 32 βλήματα έναντι 16 των γαλλικών, καθώς και σύστημα αυτοπροστασίας AAW DLS (εκτοξευτών φωτοβομβίδων/ αεροφύλλων).
· Οι συνδέσεις με το Μη Επανδρωμένο Αερο-όχημα (UAV) S100 Camcopter, με το σύστημα προειδοποιήσεως ακτίνων λέϊζερ (Laser Warning System/ LWS) και 5G/WiMax, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για συλλογή δεδομένων από Δίκτυα Αισθητήρων WSN αλλά και για καθοδήγηση Σμηνών Mini-UAV εναντίον εχθρικών θέσεων, προϋπάρχουν στην έκδοση STD1 και φυσικά θα υπάρχουν και στην ελληνική έκδοση STD2.
· Τον Οκτώβριο του 2026 θα παραδοθεί στη Γαλλία η τρίτη φρεγάτα και η πρώτη της ελληνικής εκδόσεως, η ΠΝ1, ενώ τρεις μήνες αργότερα, στις αρχές του 2027, η πρώτη φρεγάτα ΠΝ1 (STD1) θα αναβαθμιστεί σε επίπεδο STD2. Η ΠΝ2 θα ακολουθήσει τον Οκτώβριο του 2027. Πρακτικώς αυτό σημαίνει: Τρία ραντάρ AESA SeaFire, 96 (32x3) Κ/Β επιφανείας-αέρος Aster-30, 24 Κ/Β επιφανείας-επιφανείας ΜΜ-40 Exocet Block.3.
· Η αναβάθμιση των δύο πρώτων φρεγατών από έκδοση STD1 σε STD2 θα πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα, όταν το κάθε σκάφος θα πάει για επισκευή και θα είναι συνολικής διάρκειας 3 μηνών για κάθε σκάφος.
· Ο προγραμματισμός αυτός σημαίνει ότι τον Οκτώβριο-Νοέμβριο του 2027, δηλαδή σε μόλις 5,5 χρόνια από σήμερα, το ΠΝ θα έχει στη διάθεσή του ΤΡΕΙΣ υπερσύγχρονες φρεγάτες FDI-HN, επιπέδου STD2, πλήρως εξοπλισμένες και επιχειρησιακές.
· Πρακτικώς αυτό σημαίνει ότι το ΠΝ το διάστημα της παραλαβής των τριών FDI-HN (2024-2027) θα έχει αρχίσει να αποσύρει σταδιακώς μία – μία τις τρεις μη εκσυγχρονισμένες ολλανδικής κατασκευής φρεγάτες τύπου “Standard” (“S”).
· Συμφώνως με τα ως τώρα στοιχεία θεωρείται πολύ πιθανόν ότι θα ασκηθεί το δικαίωμα προαιρέσεως και για την τέταρτη (ΠΝ4) φρεγάτα FDI-HN στις τιμές που προαναφέρθηκαν. Αν το δικαίωμα αυτό ασκηθεί εγκαίρως τότε η ΠΝ4 θα παραληφθεί πλήρως εξοπλισμένη στις 31 Δεκεμβρίου 2027.
Τι θα φέρει κάθε φρεγάτα Belh@rra FDI-HN
· 32 Aster 30 Block.1NT· 1 RAM Block.2
· 18 αντίμετρα τορπιλών CANTO,
· 4 τορπίλες MU90
· Σόναρ VDS Captas 4 και σόναρ τρόπιδος Kingplik Mk2
· Πυροβόλο Oto Melara Super Rapido των 76mm
· 2 πυροβόλα narwhal των 20mm.
Συμπερασματικώς, η κάθε «γαλλική έκδοση» έρχεται πλήρης κατά 90% με ΚΟΡΥΦΑΙΕΣ αντιαεροπορικές και ανθυποβρυχιακές δυνατότητες και φτάνει το 100% αυτού που ζητάει το ΠΝ το Δεκέμβριο του 2027, δηλαδή σε 5.5 χρόνια από
σήμερα και βεβαίως με την προϋπόθεση να τηρηθούν τα συμφωνημένα από πλευράς Γάλλων, κάτι που θεωρείται βέβαιο αφού η Ελλάδα μπήκε «σφήνα» στο γαλλικό πρόγραμμα και ΗΔΗ ΤΩΡΑ, προτού καν υπογραφεί η σύμβαση, έχει αρχίσει να κατασκευάζεται στα ναυπηγεία της Naval Group στη Λοριάν η πρώτη ελληνική φρεγάτα, η οποία στην πραγματικότητα είναι η δεύτερη του γαλλικού προγράμματος.
Για το μαχητικό Rafale F3R
Στο ίδιο σχέδιο νόμου εγκρίνεται η τροποποίηση των συμβάσεων για συμπληρωματική προμήθεια 6 καινούργιων μαχητικών αεροσκαφών Rafale EG/DG F3R (4 μονοθέσια και 2 διθέσια), επιπλέον παρτίδα 48 κατευθυνομένων βλημάτων αέρος-αέρος MICA, πρόσθετο εξοπλισμό και σύστημα αποστολής, ανταλλακτικά, επίγειο εξοπλισμό υποστηρίξεως, τεχνική βιβλιογραφία για τα πρόσθετα αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας, συνολικής αξίας 1.092.300.000 ευρώ.H προαναφερθείσα δαπάνη κατανέμεται στα έτη 2022-2028, ως εξής:
· 279,5 εκατ. ευρώ περίπου για το έτος 2022
· 224,3 εκατ. ευρώ το 2023
· 480,8 εκατ. ευρώ το 2024
· 73,2 εκατ. ευρώ το 2025
· 27,7 εκατ. ευρώ το 2026
· 5,6 εκατ. ευρώ το 2027
· 1,2 εκατ. ευρώ το 2028
Με την απόκτηση και αυτών των 6 πρόσθετων μαχητικών Rafale η ΠΑ έχει συνολικώς 24 μαχητικά του ιδίου τύπου, που όλα θα επιχειρούν με την 332 Μοίρα Παντός Καιρού (332 ΜΠΚ) από την Αεροπορική Βάση της Τανάγρας.
Για τις τορπίλες «βαρέως τύπου»
Η σύμβαση για την απόκτηση 44 τορπιλών «βαρέως τύπου» Seahake Mod.4, που είναι και η πλέον σύγχρονη έκδοση της τορπίλης, συνολικού κόστους 112 εκατ.ευρώ, συμπεριλαμβανομένων όλων των προσαυξήσεων, για τον εξοπλισμό των τεσσάρων νέων, υπερσύγχρονων, υποβρυχίων Type-214AIP, κλάσεως «Παπανικολής», καθώς και του μοναδικού αναβαθμισμένου Type-209AIP «ΩΚΕΑΝΟΣ», πέντε συνολικώς.Όπως σημείωσε μιλώντας σήμερα στη Βουλή ο ΥΕΘΑ Ν.Παναγιωτόπουλος χαρακτήρισε το πρόγραμμα αυτό ως «τη μεγάλη μικρή νίκη» καθώς όπως είπε «είναι απορία μου πως δεν είχε εγκριθεί αυτό το πρόγραμμα, αυτού του μικρού σχετικώς κόστους, από τις προηγούμενες κυβερνήσεις τόσα χρόνια». Σημείωσε δε ότι αρχικώς το πρόγραμμα προέβλεπε την απόκτηση 36 νέων τορπιλών και την αναβάθμιση 18 παλαιών, συνολικού κόστους 112 εκατ.ευρώ και περίοδο υλοποιήσεώς του 48 μήνες.
Τελικώς με το ίδιο κόστος θα αποκτηθούν, όπως είπε, 44 νέες τορπίλες, οι οποίες παραδίδονται σε μικρότερο χρόνο και με τη συμμετοχή τεσσάρων ελληνικών εταιρειών στην κατασκευή τους.