Τις βασικές παραμέτρους του νέου νομοσχεδίου για την πάταξη της αθλητικής βίας αναλύει στα «Παραπολιτικά» ο υφυπουργός Aθλητισμού, Λευτέρης Αυγενάκης. Μεταξύ άλλων, στέκεται στο πλαίσιο λειτουργίας των συνδέσμων, καθώς και την αυστηρoποίηση των προβλεπόμενων ποινών για τα αντίστοιχα φαινόμενα.

Ποιοι είναι οι βασικοί άξονες γύρω από τους οποίους κινήθηκαν οι στοχεύσεις του αθλητικού νομοσχεδίου που καταθέσατε στη Βουλή, σε ό,τι αφορά την πάταξη της αθλητικής βίας;

Όπως ήδη συζητήθηκε σε τρεις συνεδριάσεις στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής -και την προσεχή εβδομάδα ολοκληρώνεται η διαδικασία με την εισαγωγή του σχεδίου νόμου στην Ολομέλεια προς ψήφιση-, λαμβάνουμε, σε συνεργασία με τα συναρμόδια υπουργεία, Προστασίας του Πολίτη και Δικαιοσύνης, πρόσθετες πρωτοβουλίες και θωρακίζουμε ακόμα περισσότερο το θεσμικό πλαίσιο, για να αντιμετωπίσουμε τα ποικίλα φαινόμενα βίας, που παρεισφρέουν στον αθλητισμό και τον χρησιμοποιούν ως άλλοθι εκδήλωσής τους:

  • Αυστηροποιούμε τους όρους λειτουργίας των λεσχών φιλάθλων και των παραρτημάτων τους (η έδρα της στην έδρα σωματείου / ΠΑΕ / ΚΑΕ που την αναγνωρίζει, μέλη μόνο ενήλικοι και τουλάχιστον 50 άτομα, όλα με καθαρό ποινικό μητρώο).
  • Θεσμοθετούμε προϋποθέσεις προσωρινής αναστολής ή και ανάκλησης της άδειας λειτουργίας των λεσχών φιλάθλων και των παραρτημάτων τους, στις περιπτώσεις που μέλη τους επιδεικνύουν παραβατική συμπεριφορά.
  • Συστήνουμε Ψηφιακό Μητρώο Μελών Λεσχών Φιλάθλων.
  • Αυξάνουμε τα κατώτατα όρια ποινών για αδικήματα βίας με αφορμή αθλητικές εκδηλώσεις ή αθλητικό υπόβαθρο και καθιερώνεται ειδικό ποινικό αδίκημα για όσους έχουν καλυμμένα τα χαρακτηριστικά του προσώπου τους κατά τη διάρκεια αθλητικού αγώνα.
  • Κλείνουμε κάθε «παράθυρο» στην αναστολή εκτέλεσης ποινής για αδικήματα οπαδικής βίας («ιδιώνυμο»).
  • Ενισχύουμε τα διοικητικά πρόστιμα και τις πειθαρχικές ποινές σε βάρος του αθλητικού σωματείου ή της ΠΑΕ ή της ΚΑΕ που έχει αναγνωρίσει λέσχη φιλάθλων, όταν παραβιάζεται η υποχρέωση άσκησης ελέγχου και εποπτείας επ’ αυτής.
  • Προβλέπουμε χρήση συγκεκριμένων ζωνών ή τμημάτων των κερκίδων αθλητικών εγκαταστάσεων μόνο από κατόχους εισιτηρίων διαρκείας.
  • Και για να εφαρμοσθούν όλα αυτά, αναστέλλεται προσωρινά η λειτουργία όλων των λεσχών φιλάθλων και των παραρτημάτων τους έως τις 31 Ιουλίου.
αυγε
Πώς θα λειτουργεί το Ψηφιακό Μητρώο Μελών Λεσχών Φιλάθλων;

Στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης συστήνεται το Ψηφιακό Μητρώο Μελών Λεσχών Φιλάθλων. Σε αυτό θα καταχωρίζονται όλα τα μέλη των λεσχών και των παραρτημάτων τους από τους νόμιμους εκπροσώπους τους, ενώ την ορθή τήρηση θα εποπτεύει και θα έχει την ευθύνη το σωματείο / ΠΑΕ / ΚΑΕ που έχει αναγνωρίσει κάθε λέσχη. Πρόσβαση στο μητρώο, για λόγους δημόσιας ασφάλειας, θα έχει και η Αστυνομική Διεύθυνση Πρόληψης Αθλητικής Βίας. Σε κοινή μας απόφαση με τον υπουργό Ψηφιακής Διακυβέρνησης, θα ρυθμίσουμε άμεσα όλα τα υπόλοιπα θέματα σύστασης και λειτουργίας του μητρώου, το οποίο θα ανανεώνεται τουλάχιστον μία φορά κάθε χρόνο.

Σχετικά με το θέμα των συνδέσμων, έχει ακουστεί το επιχείρημα ότι «μαζί με τα ξερά καίγονται και τα χλωρά», κυρίως λόγω της πρόβλεψης ότι, αν ένα μέλος παραβεί την αθλητική νομοθεσία, θα προβλέπεται συνολικά λουκέτο στις λέσχες. Πώς απαντάτε σε αυτές τις αιτιάσεις;

Δεν ισχύει κάτι τέτοιο και επαναλαμβάνω για πολλοστή φορά ότι ως κυβέρνηση είμαστε υπέρ της λειτουργίας των λεσχών φιλάθλων, με διαφάνεια και νόμιμες διαδικασίες. Θέλουμε τις λέσχες φιλάθλων, τις έχει ανάγκη ο αθλητισμός, αρκεί να αποτελούν εστίες συλλογικότητας, για να ψυχαγωγηθούν, να υποστηρίζουν οργανωμένα και μεθοδικά την ομάδα τους και να αναπτύσσουν ωφέλιμες κοινωνικές δράσεις. Απορρίπτουμε τις λέσχες «παραβατικότητας» και ανάπτυξης εγκληματικών στοιχείων. Πιστεύουμε στην αυτοκάθαρσή τους, είμαστε βέβαιοι ότι θα συνταχθούν με όσα αυστηρότερα προβλέπει η νομοθεσία και τις θεωρούμε συνοδοιπόρους στον αγώνα για την καταπολέμηση της βίας.

Όποιος εισέρχεται και παραμένει σε αθλητική εγκατάσταση με καλυμμένο πρόσωπο, τελώντας αξιόποινες πράξεις, θα τιμωρείται με φυλάκιση τουλάχιστον έξι μηνών


Το τόνισα, άλλωστε, και στους εκπροσώπους των 10 από τις 12 νόµιµες λέσχες (µε 222 παραρτήµατα) που υφίστανται αυτήν τη στιγµή στη µεγάλη και πολύωρη διαβούλευση - σύσκεψη όλων των θεσµικών και αθλητικών φορέων που διοργανώσαµε την περασµένη εβδοµάδα. Και αναµένουµε από µεριάς των εκπροσώπων των νόµιµων λεσχών να αναλάβουν πρωτοβουλίες και να δείξουν έµπρακτα, τις προσεχείς ηµέρες, πως όσα συζητήσαµε σε αυτή τη µεγάλη σύσκεψη, όπου για πρώτη φορά ήταν -όπως έπρεπε- συνοµιλητές, τα ασπάζονται. Και λέω «για πρώτη φορά», καθώς και στο πρόσφατο παρελθόν είχε γίνει µια προσπάθεια συνεννόησης και συνάντησης από µέρους µας, αλλά δεν µπόρεσαν να συνεννοηθούν µεταξύ τους και έτσι «ναυάγησε» τότε η προσπάθεια. Ελπίζω ότι κάτι έχει αλλάξει τώρα και κάπως έχουν ωριµάσει οι εκπρόσωποι των νόµιµων λεσχών. Ωστόσο, εφόσον ένα µέλος της λέσχης ή παραρτήµατός της υποπέσει σε βαρύ αδίκηµα, όπως αυτά περιγράφονται στον νόµο, είναι λογικό να υπάρξει συνέπεια - αναλόγως, από έναν έως 12 µήνες αναστολής λειτουργίας της λέσχης ή του παραρτήµατος. Και, φυσικά, αποποµπή του παραβατικού µέλους. Αυτό δεν λέγεται «µαζί µε τα ξερά καίγονται και τα χλωρά». Το αντίθετο: Ήρθε η ώρα να χωρίσουν η ήρα από το στάρι, οι «υγιείς» οργανωµένοι οπαδοί από τους χούλιγκαν...

αυγε1

Με ποιον τρόπο θα προσδιορίζεται νοµικά η ευθύνη των αθλητικών Ανώνυµων Εταιρειών για περιστατικά αθλητικής βίας και µε ποια λογική θα επιβάλλονται οι αντίστοιχες κυρώσεις, από τη στιγµή που κάποια γεγονότα µοιραία δεν είναι δυνατόν να ελεγχθούν από αυτές;

Όπως ξέρετε, προκειµένου να συσταθεί νόµιµα µια λέσχη φιλάθλων, θα πρέπει το ερασιτεχνικό σωµατείο, η ΠΑΕ ή η ΚΑΕ, να χορηγήσει σχετική βεβαίωση και να την αναγνωρίσει. Εφόσον, λοιπόν, χορηγούν τη βεβαίωση, υποχρεούνται να ασκούν µε εκπρόσωπό τους εποπτεία και έλεγχο στις λέσχες που έχουν αναγνωρίσει. Υπάρχει -και δεν νοµίζω ότι αµφισβητείται από κάποιον- αντικειµενική (όχι ποινική) ευθύνη τους για οποιεσδήποτε πράξεις βίας των µελών των νόµιµων λεσχών τους, όταν αυτές τελούνται στο γήπεδο είτε κατά τις οργανωµένες µετακινήσεις τους πριν, κατά τη διάρκεια και µετά τη λήξη των αγώνων. Σε άλλες σοβαρές περιπτώσεις επεισοδίων και εν γένει φαινοµένων βίας από µέλη λεσχών -µακριά, ωστόσο, από το γήπεδο και σε χρόνο διαφορετικό από αθλητικές εκδηλώσεις- θα εξετάζεται ο βαθµός ευθύνης του σωµατείου / ΠΑΕ / ΚΑΕ, κατόπιν κλήσης σε ακρόαση και εισήγησης από τη ∆ΕΑΒ διοικητικών κυρώσεων (πρόστιµο ύψους 10.000 έως 1.000.000 ευρώ).

Προβλέπουµε χρήση συγκεκριµένων ζωνών ή τµηµάτων των κερκίδων αθλητικών εγκαταστάσεων µόνο από κατόχους εισιτηρίων διαρκείας


Για ποιες περιπτώσεις προβλέπεται να προχωρήσει η κυβέρνηση σε κατάργηση του ανασταλτικού χαρακτήρα των ποινών για φαινόµενα αθλητικής βίας;

Πρόκειται για το γνωστό «ιδιώνυµο», που επαναφέραµε µε τον Ν. 4809 τον περασµένο Ιούνιο. Πλέον, κλείνει κάθε πιθανή εξαίρεσή του και για µια σειρά από αδικήµατα, ενώ απαγορεύεται η αναστολή έκτισης της ποινής τους σε περίπτωση καταδίκης ή η µετατροπή της σε κοινωφελή εργασία. Τα σηµαντικότερα τέτοια αδικήµατα είναι η ρίψη αντικειµένων στον αγωνιστικό χώρο, οι βιαιοπραγίες οπουδήποτε, η κατοχή αντικειµένων που µπορούν να προκαλέσουν σωµατική βλάβη, η κατοχή βεγγαλικών, καπνογόνων, φωτοβολίδων και λοιπών εύφλεκτων υλικών, η είσοδος σε αθλητική εγκατάσταση µε καλυµµένα χαρακτηριστικά του προσώπου και, φυσικά, όλα τα κακουργηµατικής φύσεως αδικήµατα.

Ποιες είναι οι διατάξεις που προωθούνται για το θέµα της χρήσης κουκούλας στους αγωνιστικούς χώρους;

Όπως προανέφερα, το θέµα της χρήσης κουκούλας στους αγωνιστικούς χώρους, διάταξη την οποία εισηγήθηκε το υπουργείο ∆ικαιοσύνης και συµφωνούµε, προβλέφθηκε ως περίπτωση στο «ιδιώνυµο». Οποιος, λοιπόν, εισέρχεται και παραµένει σε αθλητική εγκατάσταση µε καλυµµένα τα χαρακτηριστικά του προσώπου του (κουκούλα, full face κ.λπ.), µε σκοπό να παρεµποδίσει την ταυτοποίησή του, τελώντας αξιόποινες πράξεις, θα τιµωρείται µε φυλάκιση τουλάχιστον έξι µηνών και η ποινή αυτή δεν θα αναστέλλεται και δεν θα µετατρέπεται.