Την επανεκκίνηση των ερευνών για φυσικό αέριο στη χώρας μας προανήγγειλε μιλώντας στα Παραπολιτικά 90,1 ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Κωνσταντίνος Κατσαφάδος και ουσιαστικά επιβεβαίωσε το αποκαλυπτικό ρεπορτάζ των «Π».

Ακρίβεια και ενέργεια

Επιπλέον, είπε χαρακτηριστικά πως η κυβέρνηση δίνει απαντήσεις για την ακρίβεια και τις αυξημένες τιμές της ενέργειας, που απέδωσε σε εξωγενείς παράγοντες.

Ακτοπλοϊκά εισιτήρια

Ανέφερε επίσης πως τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια έχουν αυξηθεί μεσοσταθμικά 13-15%, ενώ είπε πως γίνονται διαπραγματεύσεις με το υπουργείο Οικονομικών ώστε να βρεθεί ο δημοσιονομικός χώρος για την στήριξη της ακτοπλοΐας.



Η συνέντευξη

Ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Κωνσταντίνος Κατσαφάδος, είπε στην εκπομπή «Secret» και τον Παναγιώτη Τζένο:

Για το αν θα ξεκινήσουν έρευνες για φυσικό αέριο σε Ιόνιο και Κρήτη: Η προσπάθεια για να μπορέσουμε να εξερευνήσουμε τον ορυκτό πλούτο τον οποίο διαθέτει η χώρα μας πρέπει να συνεχιστεί. Γι’ αυτό το λόγο κάναμε και την συμφωνία τόσο με την Ιταλία όσο και με την Αίγυπτο για τη χάραξη οικονομικών ζωνών ούτως ώστε να εκμεταλλευτούμε έναν πλούτο τον οποίο έχουμε κι ο οποίος κάθεται. Νομίζω ότι αυτό απαιτούν οι συγκυρίες ούτως ή άλλως περάν κι έξω από την ενεργειακή κρίση η οποία ταλαιπωρεί όλον τον κόσμο με αφορμή τον πόλεμο ο οποίο γίνεται στην Ουκρανία νομίζω ότι αυτό ήταν κάτι το οποίο ήταν απαραίτητο για τη χώρα μας. Αυτή η προσπάθεια γίνεται και γίνεται με σοβαρότητα, με σχεδιασμό χωρίς φαμφάρες και πολλά λόγια γιατί αυτό το οποίο μας ενδιαφέρει είναι η ουσία κι όχι η επικοινωνία οπότε νομίζω ότι είναι προς την σωστή κατεύθυνση και θα ενταθούν όλες αυτές οι προσπάθειες.

Για το πρόβλημα της ακρίβειας: Υπάρχουν δυο κατηγορίες πολιτών αυτή τη στιγμή, μια κατηγορία πολιτών η οποία πραγματικά αντιμετωπίζει πρόβλημα με την αύξηση της τιμής των αγαθών και των υπηρεσιών αλλά και με την αύξηση του κόστους ενέργειας και υπάρχει επίσης κι ένας κόσμος, η μεγάλη πλειοψηφία των ελλήνων πολιτών, οι οποίοι είναι προβληματισμένοι, είναι κουμπωμένοι, είναι μαζεμένοι, ανησυχούν για τις εξελίξεις και πόσο θα διαρκέσει αυτή η κρίση. Σε αυτά τα ερωτήματα παρόλο του ότι  όλες αυτές οι ανατιμήσεις είναι αποτέλεσμα εξωγενών παραγόντων αυτή η κυβέρνηση έχει δείξει ότι οι πολλαπλές κρίσεις τις οποίες έχει αντιμετωπίσει από το 2019 όπου υπάρχει ένα ευτύχημα κι ένα δυστύχημα, αντιμετωπίζει κρίσεις αλλά το ευτύχημα είναι ότι δεν είναι εσωτερικές, είναι εξωγενείς κρίσεις. Δεν είναι κρίσεις δηλαδή τις οποίες δημιουργεί με την πολιτική της ή δημιουργούνται από τη χώρα, είναι εξωγενείς κρίσεις κι οφείλουμε να δωσουμε απαντήσεις. Απαντήσεις όμως που με απόλυτη ειλικρίνεια ο έλληνας πρωθυπουργός είπε ότι δεν μπορούμε να καλύψουμε όλο αυτό το κόστος, το επιπλέον κόστος, το οποίο έχει δημιουργηθεί αλλά θα προσπαθήσουμε να προστατεύουμε όσο το δυνατόν τους πιο αδύναμους και τους πιο ασθενείς κι από εκεί και πέρα να προσπαθήσουμε να βοηθήσουμε και γενικότερα την κοινωνία. Να προσπαθήσουμε να μοιράσουμε όλο αυτό το κόστος της ακρίβειας ούτως ώστε με τις κατάλληλες κινήσεις να θωρακιστούμε ακόμα περισσότερο, ούτως ώστε να το ξεπεράσουμε όσο το δυνατόν πιο ήπια.

Για τις αυξήσεις των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων: Κατ’ αρχήν οι ακτοπλοϊκές εταιρείες εδώ και δυο χρόνια έχουν ταλαιπωρηθεί πάρα πολύ λόγω του κορονοϊου. Το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιώτικης πολιτικής είχε εντάξει τις ακτοπλοϊκές εταιρείες στις ενισχύσεις γύρω από τα μέτρα covid τα οποία πάρθηκαν για επιχειρήσεις ούτως ώστε να μπορέσουν να αντέξουν. Αλλά αυτό το οποίο καταφέραμε ήταν να μοιράσουμε τη χασούρα όπως καταλαβαίνετε. Όταν για περίπου σχεδόν δυο χρόνια τα πλοία ταξίδευαν γιατί δεν έμεινε καμία νησιωτική περιοχή να μην έχει ακτοπλοϊκή διασύνδεση με την ηπειρωτική Ελλάδα καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού παρ’ όλο που τότε είχαμε lockdown γιατί  θα έπρεπε να υπάρχει μεταφορά των προϊόντων αλλά και γιατί όποιος μπορούσε, επιτρεπόταν βάσει των μέτρων τα οποία  ίσχυαν τότε να μετακινηθεί , έπρεπε και θα μπορούσε να μετακινηθεί παρόλα αυτά  οι εταιρείες κλείσαν τους ισολογισμούς τους με αρνητικό πρόσημο όπως καταλαβαίνετε τα δυο προηγούμενα χρόνια. Οφείλαμε κι έπρεπε να στηρίξουμε την ακτοπλοΐα όχι μόνο τις εταιρείες αλλά και τους έλληνες ναυτικούς μας αλλά τους νησιώτες για το μεταφορικό αγαθό το οποίο επιτελούν. Πέρυσι ο τόνος στο ναυτιλιακό καύσιμο ήταν 510 δολάρια ο τόνος και σήμερα έχει ξεπεράσει τα 1.100 καταλαβαίνετε λοιπόν πόσο μεγάλη είναι η αύξηση του κόστους. Έχουμε κάνει μια μεσοσταθμικη αύξηση στην τιμή των εισιτηρίων γύρω στο  13% με 15% από την αρχή του χρονου. Να θυμίσω επίσης όμως ότι αυτή η κυβερνηση έχει μειώσει 10% το ΦΠΑ  γύρω από τα εισιτήρια από το 2019 που ανέλαβε. Έγιναν λοιπόν συζητήσεις με το ΣΕΕΝ, κατατεθήκαν κάποιες προτασεις, είμαστε σε συζητήσεις και διαπραγματεύσεις με το υπουργείο Οικονομικών για να μπορέσουμε να βρούμε το δημοσιονομικό χώρο αυτόν, να μπορέσουμε να βρούμε τα κονδύλια αυτα που θα μπορέσουν να στηρίξουν την ναυτιλία, την ακτοπλοΐα, τις εταιρείες, τους νησιώτες και τους ναυτικούς. Είμαστε σε συνεχείς συζητήσεις για να μπορέσουν να βρεθούν αυτά τα κονδύλια και είμαι αισιόδοξος και πιστεύω ότι θα μπορέσει να βρεθεί μια λύση. 

Για το αν υπάρχει κίνδυνος διακοπής δρομολογίων: Είναι προφανέστατο ότι όταν έχει αυξηθεί τόσο πολύ το κόστος λειτουργίας ενός πλοίου δύο είναι οι τρόποι για να μπορέσει να ανταπεξέλθει μια ακτοπλοϊκή εταιρεία ή να αυξήσει πάρα πολύ τα εισιτήρια-κάτι το οποίο δεν θέλουμε και νομίζω ούτε αυτοί θέλουν γιατί δεν θα μπορέσουν να ανταποκριθούν οι επιβάτες ή να κοπούν δρομολόγια. Αυτή τη στιγμή που μιλάμε δεν έχει παρουσιαστεί τέτοιο φαινόμενο. Δηλαδή σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές κινούμαστε στον ίδιο αριθμό διακοπής δρομολογίων τα οποία είχαμε γιατί πάντοτε είχαμε διακοπή δρομολογίων, υπήρχαν κάποιοι περίοδοι που κάποιες εταιρείες κάποια δρομολόγια για κάποιο χρονικό διάστημα διέκοπταν να τα κάνουν. Αυτή τη στιγμή λοιπόν αυτό το οποίο μπορώ να σας πω είναι ότι αντί για μείωση δρομολογίων έχουμε αύξηση σε κάποιες περιοχές δηλαδή ζητάνε οι ακτοπλοϊκές εταιρείες να αυξηθούν, να προστεθούν και κάποια δρομολόγια παραπάνω. Αν όμως αυτό το πρόβλημα διαιωνιστεί θα υπάρχει συζήτηση. Γίνεται μια πολύ σοβαρή προσπάθεια, ακούσαμε με πάρα πολύ ενδιαφέρον τις απόψεις και τις προτάσεις τις οποίες κατέθεσε ο ΣΕΕΝ, οι οποίες είναι ρεαλιστικές προτάσεις, αναγνωρίζουμε την ανάγκη να μπορέσουν να στηριχτούν και να επιδοτηθούν όλες αυτές οι ακτοπλοϊκές εταιρείες για πολλούς και διαφόρους λόγους όπως σας ανέλυσα. Είμαστε σε συνεχή επαφή με το υπουργειο Οικονομικών και είμαι αισιόδοξος και πιστεύω ότι θα μπορέσει να βρεθεί ο δημοσιονομικός χώρος αυτός ούτως ώστε να μπορέσει να καλύψει αυτό το πρόβλημα.