Βουλή: Ξεκίνησε η επεξεργασία του νομοσχεδίου για τα όπλα συναγερμού και σηματοδοσίας
Το πρωί της Τρίτης 12 Απριλίου ορίσθηκε να πραγματοποιηθεί η ακρόαση του φορέα του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων, ενώ το απόγευμα θα διεξαχθεί η επί της αρχής ψηφοφορία και η επί των άρθρων συζήτηση του σχεδίου νόμου.
Ξεκίνησε τη Δευτέρα, 11 Απριλίου η επεξεργασία του νομοσχεδίου του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, για τα όπλα συναγερμού και σηματοδοσίας.
Ειδικότερα, η επεξεργασία του σχεδίου νόμου για την εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας με εκτελεστική οδηγία της ΕΕ για τη θέσπιση τεχνικών προδιαγραφών για τα όπλα συναγερμού και σηματοδοσίας ξεκίνησε με τις τοποθετήσεις των ειδικών εισηγητών και αγορητών των κομμάτων.
Το πρωί της Τρίτης 12 Απριλίου ορίσθηκε να πραγματοποιηθεί η ακρόαση του φορέα του Κλάδου Ελέγχου Πλοίων, ενώ το απόγευμα θα διεξαχθεί η επί της αρχής ψηφοφορία και η επί των άρθρων συζήτηση του σχεδίου νόμου.
Οι θέσεις των κομμάτων
Ο εισηγητής της ΝΔ, Δημήτρης Κούβελας, κάλεσε τα κόμματα να ψηφίσουν το νομοσχέδιο, τονίζοντας πως «τα ζητήματα που αφορούν την ασφάλεια των πολιτών δεν επιτρέπουν ιδεολογικές διαφορές». Με το παρόν σχέδιο νομού, ανέφερε, μπορεί να ρυθμίζονται κυρίως ζητήματα τεχνικής φύσης, αλλά υπάρχουν και θέματα πρακτικής σημασίας, εάν αναλογιστεί κανείς ότι ζούμε σε ένα διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, όπου βασική επιδίωξη σε κάθε περίπτωση είναι η ασφάλεια, η λήψη έγκαιρων μέτρων πρόληψης και αποτροπής του εγκλήματος, που δυστυχώς λαμβάνει πλέον πολλές νέες και επικίνδυνες μορφές. Και αυτή η νομοθετική παρέμβαση βάζει ακόμη ένα λιθαράκι στην γενικότερη πολιτική της ασφάλειας απέναντι στο έγκλημα. Ειδικότερα, θέτει τους κανόνες ως προς τις προδιαγραφές των όπλων συναγερμού και σηματοδοσίας, για την αποφυγή μετατροπής τους σε φονικά πυροβόλα όπλα.
O εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Διονύσης Καλαματιανός, υποστήριξε πως το νομοσχέδιο αυτό έρχεται βιαστικά και με πρόχειρο τρόπο υπό το βάρος της απειλής για παραπομπή της Ελλάδας στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, φανερώνοντας για μια ακόμα φορά την αδυναμία ορθής νομοθετικής πρακτικής της κυβέρνησης. Το νομοσχέδιο, είπε ο βουλευτής, είναι αποσπασματικό, ελλιπές και περιέχει ασάφειες. Στην πραγματικότητα δεν ρυθμίζει με επάρκεια το πλαίσιο και δεν επιλύει κανένα πρόβλημα. Είναι μια περιορισμένη και ατελέσφορη νομοθέτηση - και σε αυτό το συμπέρασμα οδηγούμαστε από το γεγονός ότι δεν ενσωματώνεται ταυτόχρονα και η Οδηγία 2021/555 για τα πυροβόλα όπλα. Πιστεύουμε ότι θα πρέπει να κωδικοποιηθεί το σύνολο της νομοθεσίας για την απόκτηση και κατοχή όπλων. Κάνετε μισή δουλειά. Και αυτή η νομοθετική πρωτοβουλία θα μείνει στο κενό, είπε.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ, Γιώργος Καμίνης, εξέφρασε την επιφύλαξή του, υπό τον φόβο «να μην υπάρξει μέχρι τη συζήτηση του νομοσχεδίου στην ολομέλεια κάποια ξαφνική βροχή τροπολογιών» από την κυβέρνηση. Υπογράμμισε επίσης, πως η έκθεση του Δεκεμβρίου της GRECO, τόσο στην ανάλυσή της, όσο στις συστάσεις της, αποτελεί κόλαφο για την Ελληνική Αστυνομία. Από τις συνολικά 17 συστάσεις που κάνει «οι 9 αφορούσαν την ΕΛΑΣ και θα θέλαμε να ακούσουμε, ποιες συγκεκριμένες ειδικότερες ενέργειες σκοπεύει να κάνει το υπουργείο, για την εφαρμογή των συστάσεων της GRECO». Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, αναρωτήθηκε εάν και πότε θα έρθει επιτέλους το σχέδιο νόμου για την υπηρεσία φύλαξης και προστασίας «στόχων», καθώς και γιατί η κυβέρνηση δεν ανταποκρίθηκε ποτέ στο αίτημα που είχε υποβάλει στην Επιτροπή της Βουλής για την ακρόαση του καθ. Νίκου Αλεβιζάτου, προέδρου της ad hoc επιτροπής που είχε συστήσει για τη διερεύνηση φαινομένων αστυνομικής αυθαιρεσίας.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Νίκος Παπαναστάσης, ανέφερε πως και η Οδηγία αυτή είναι φανερό ότι εκθειάζει το πνεύμα της ελεύθερης αγοράς και της κερδοφορίας που προκύπτει, παρότι το ζήτημα αφορά μια μικρή παρανυχίδα της εμπορίας όπλων και συναφών ειδών. Η ΕΕ, με την οδηγία, ουσιαστικά εκφράζει τη πρόθεση να θεσπίσει κανόνες, δηλαδή, τεχνικές προδιαγραφές και διαδικασίες, που θα δυσκολεύουν την εισαγωγή τέτοιων όπλων από τρίτες χώρες. Σωστά, είπε ο βουλευτής, θεσπίζονται αυτοί οι κανόνες, προκειμένου να υπάρχει κοινή αντίληψη ελέγχου στις χώρες-μέλη της ΕΕ και να διασφαλίζεται, σε τελική ανάλυση, η προστασία της ζωής των πολιτών, με προδιαγραφές που θα καθιστούν ανέφικτη τη μετατροπή των όπλων συναγερμού σε πυροβόλα όπλα. Όμως, όλες οι φαινομενικά αγαθές προθέσεις, υποκύπτουν στον βωμό του καπιταλιστικού κέρδους και της προστασίας των συμφερόντων των επιχειρηματιών-εισαγωγέων. Και αναρωτήθηκε, γιατί επιτρέπεται η προσωρινή εισαγωγή και προφανώς η διάθεση σε δοκιμαστική χρήση ειδών; Γιατί δεν υπάρχει προληπτικός έλεγχος τήρησης των προδιαγραφών με την εισαγωγή μόνο του δείγματος για έλεγχο, και στη συνέχεια αδειοδότηση; Γιατί δεν προβλέπονται ειδικές υποχρεώσεις για τον εισαγωγέα-επιχειρηματία για τυχόν εισαγωγή όπλων που δεν τηρούν τις προδιαγραφές;
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Κωνσταντίνος Χήτας, ανέφερε πως η κυβέρνηση και με το νομοσχέδιο αυτό, φαίνεται πως και στα θέματα που έχουν να κάνουν με τη δημόσια ασφάλεια, λειτουργεί διεκπεραιωτικά. Η κυβέρνηση, υποστήριξε ο βουλευτής, δεν έχει μια ολοκληρωμένη στρατηγική ως χώρα, έναν προγραμματισμό για τη ρύθμιση τόσο σημαντικών θεμάτων, όπως είναι η αντιμετώπιση της εγκληματικότητας, της τρομοκρατίας. Καθυστερήσατε τόσο πολύ για ένα σημαντικό ζήτημα όπως η δημόσια ασφάλεια, και έρχεστε τώρα, στην εκπνοή πραγματικά της προθεσμίας, να μας πείτε ότι πρέπει να το ψηφίσουμε γιατί αλλιώς θα πληρώσει πρόστιμα η χώρα μας. Οι προδιαγραφές δεν είναι τεχνικό ζήτημα, καθώς πολύ εύκολα μπορούν να μετατραπούν σε χρηστικά πυροβόλα όπλα 9 χιλιοστών και θεωρούμε ότι απαιτούν μια ολιστική προσέγγιση και αντιμετώπιση.
Η ειδική αγορήτρια του ΜερΑ25, Φωτεινή Μπακαδήμα, επισήμανε ότι ως χώρα έχουμε κωλυσιεργήσει να εισάγουμε στο δίκαιο μας την εν λόγω Οδηγία, με συνέπεια να έχουμε ήδη λάβει μια προειδοποιητική επιστολή από την Κομισιόν τον Μάιο του 2020 και τώρα να τρέχουμε να προλάβουμε για να γλιτώσουμε το πρόστιμο που αναμένεται να επιβληθεί στη χώρα μας. Σε θεωρητικό επίπεδο, επί της αρχής, το νομοσχέδιο κινείται σε θετική κατεύθυνση και δεν μπορεί κανείς να παραβλέψει ότι υπάρχει ανάγκη και θα πρέπει να ρυθμιστεί το πλαίσιο και να μειωθούν, όσο το δυνατόν περισσότερο, οι ευκαιρίες που θα έχουν εγκληματίες ή οι άλλοι άνθρωποι, να μπορούν να μετατρέψουν ένα όπλο, που έχει μία άλλη χρήση, σε ένα συμβατικό - και να το χρησιμοποιήσουν με κανονικά φυσίγγια. Η καταπολέμηση της εγκληματικότητας όμως, δεν μπορεί να περιορίζεται μόνο στην ενσωμάτωση Οδηγιών που αφορούν τέτοια ζητήματα. Δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να είναι αποσπασματική, πρόχειρη και βιαστική, για να προλάβουμε να μη μας επιπλήξουν οι εταίροι μας.