Τσακλόγλου στα Παραπολιτικά 90,1: Από τον επόμενο χρόνο θα υπάρξουν αυξήσεις σε όλες τις συντάξεις
Τι επισήμανε για την αύξηση των επιτοκίων, τον νόμο για τον κατώτατο μισθό, τις ανατιμήσεις των καυσίμων και τις συντάξεις
Ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, καθηγητής Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, κος Πάνος Τσακλόγλου, μίλησε στον Ρ/Σ Παραπολιτικά 90.1 Fm στην εκπομπή “Secret” με τον δημοσιογράφο Παναγιώτη Τζένο.
Ερωτηθείς τι είναι αυτό το οποίο οδηγεί τις αυξήσεις των τιμών, ο κ. Τσακλόγλου απάντησε πως «Εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία έχουμε μια αύξηση της τιμής των καυσίμων καταρχάς το οποίο αυτό αργότερα περνάει και στα υπόλοιπα αγαθά. Το πρώτο που πρέπει να καταλάβουμε είναι ότι όταν υπάρχει μια αύξηση στην τιμή ενός αγαθού το οποίο είναι εισαγόμενο και το έχουμε πολύ μεγάλη ανάγκη, τι σημαίνει αυτό; Ότι θα το πληρώσουμε ακριβότερα. Αυτό για όλες τις χώρες οι οποίες κάνουν τέτοιες εισαγωγές σημαίνει ένα πράγμα πρώτα και κύρια γίνονται φτωχότερες από εκεί και πέρα το πώς το διαχειριζόμαστε είναι διαφορετικό».
Και συμπλήρωσε πως «Στην τιμή του φυσικού αερίου εκεί η Ελλάδα δεν είναι από τις χώρες οι οποίες έχουν τις ψηλότερες τιμές στην ΕΕ, κάπου στη μέση είναι η τιμή του καταναλωτή. Για την τιμή της βενζίνης, αν πάμε για παράδειγμα 3-4 χρόνια προηγουμένως, η τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα ήταν πολύ ψηλότερη από ότι ήταν στο μέσο όρο των ευρωπαϊκών χωρών, αν και υπάρχουν και χώρες οι οποίες έχουν ακόμα ψηλότερη τιμή βενζίνης και από ότι έχει η Ελλάδα. Αυτό οφείλεται βασικά σε δυο λόγους, ο πρώτος ήταν το ότι ειδικά στην περίοδο των προγραμμάτων οικονομικής προσαρμογής εκείνο το οποίο προσπαθούσαμε ήταν να βρούμε έσοδα για το δημόσιο προϋπολογισμό οπότε από την τιμή των καυσίμων παραπάνω από το 60% είναι ειδικοί φόροι κατανάλωση. Αυτός είναι ο λόγος για το σταθερό, από εκεί και μετά όταν έχουμε τόσο μεγάλη αύξηση στην τιμή της πρώτης ύλης δηλαδή του πετρελαίου επόμενο είναι ότι αυτό θα προκαλέσει και αύξηση στην τιμή των καυσίμων και στους καταναλωτές. Η κυβέρνηση έχει δώσει μέτρα ώστε να απορροφά ένα κομμάτι αυτού του κόστους αλλά προφανώς αυτό δεν μπορεί να γίνει για ολόκληρη την αύξηση την οποία έχουμε».
Εν συνεχεία, ερωτηθείς αν έχουμε πάρει λίγο αψήφιστα το θέμα των επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία, ο κ. Τσακλόγου ανέφερε πως «Δεν το πήραμε αψήφιστα, ίσα–ίσα από πολύ νωρίς όλη η προσοχή μας ήταν προς τα εκεί και πήραμε μέτρα αλλά γενικά οι χώρες οι οποίες είναι εισαγωγείς αυτού του αγαθού και σημαντικοί εισαγωγείς ως προς ΑΕΠ ουσιαστικά βιώνουν μια μείωση του εισοδήματος. Παίρνουμε για μέτρα ανακούφιση. Μπορεί να δοθεί πλήρης ανακούφιση; Η απάντηση είναι όχι. Δηλαδή τι θα μπορούσε να είναι; Ας πούμε για παράδειγμα όλες οι χώρες αυτό που κάνουν και η χώρα μας ουσιαστικά δεν προβαίνουν σε αυξήσεις φόρων δηλαδή να πληρώσει μια γενιά ενδογενεακά ουσιαστικά όλες αυτές πηγαίνουν σε κάποια αύξηση του δημοσίου χρέους τους. Καταλαβαίνετε ότι αν μια χώρα έχει πάρα πολύ μικρό δημόσιο χρέος εκεί τα περιθώρια τα οποία έχει για να πάρει σημαντικά μέτρα είναι πολύ μεγαλύτερα αλλά σε μια χώρα όπου το δημόσιο χρέος ως προς το ποσοστό του ΑΕΠ βρίσκεται στα επίπεδα της Ελλάδας, καταλαβαίνετε ότι οι βαθμοί ελευθερίας που έχουμε είναι πολύ περισσότερο περιορισμένοι παρόλα αυτά η κυβέρνηση έχει πάρει σωρεία μέτρων πάνω σε αυτά και α περισσότερα από αυτά ήταν στοχευμένα προς το κάτω μέρος της κατανομής να προστατευτούν τα πλέον ευάλωτα νοικοκυριά αλλά όχι μόνο εκεί δηλαδή το τελευταίο πακέτο έπιανε και νοικοκυριά της μεσαίας τάξης».
Στην πορεία, ερωτηθείς αν η αύξηση των επιτοκίων από την ΕΚΤ θα επηρεάσει την πολιτική της κυβέρνησης στο θέμα της αντιμετώπισης της κρίσης, ο κ. Τσακλόγλου επισήμανε ότι «Όλα τα μέτρα τα οποία λαμβάνουμε προφανώς έχουν κάποια επίπτωση πάνω στο επίπεδο του χρέους και του δανεισμού που πρέπει να κάνει η ελληνική κυβέρνηση και αυτό, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά παντού τα επιτόκια ανεβαίνουν γενικότερα βλέπουμε μια αύξηση των επιτοκίων το οποίο αυξάνει το κόστος δανεισμού. Το κύριο όπλο το οποίο έχουμε για να μπορέσει κάποιος να καταπολεμήσει τον πληθωρισμό είναι τα επιτόκια της Κεντρικής τράπεζας. Από την άλλη μεριά στη φάση αυτή στην οποία βρισκόμαστε δεν είναι ότι έχει κάποια υπερθέρμανση η οικονομία και έχει κάποιο πληθωρισμό κλπ είναι ότι ο πληθωρισμός ο οποίος έχουν είναι εισαγόμενος και αυτό το γεγονός είναι που κάνει τις κεντρικές τράπεζες να μην κάνουν πάρα πολύ απότομες κινήσεις αλλά να είναι πολύ προσεκτικές στη διαχείριση της πολιτικής των επιτοκίων που ακολουθούν. Και νομίζω ότι πιο προσεκτική από όλες σε αυτή τη φάση είναι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα που βλέπουμε ότι οι αυξήσεις που έχουν προαναγγελθεί είναι πολύ περισσότερο βαθμιαία από ότι ήταν για παράδειγμα στις ΗΠΑ ή στο Ηνωμένο Βασίλειο».
Αναφορικά με το αν θα αντέξει η οικονομία στην περίπτωση που διαρκέσει περισσότερο ο πόλεμος στην Ουκρανία, ο κ. Τσακλόγλου τόνισε πως «Όλες οι εκτιμήσεις τις οποίες έχουμε είτε από διεθνείς οργανισμούς είτε από διεθνείς οίκους έχουνε μειώσει τις προσδοκίες τις οποίες έχουν για οικονομική μεγέθυνση σε όλες τις χώρες τα επόμενα χρόνια. Από την άλλη μεριά οι ρυθμοί της οικονομικής ανάπτυξης τους οποίες προβλέπουμε για την ελληνική οικονομία και φέτος και για τα επόμενα χρόνια παραμένουν θετικοί. Προφανώς εξαρτάται ότι όσο περισσότερο αρνητικές είναι οι συνέπειες του πολέμου δηλαδή εξαρτάται ότι όσο περισσότερο κρατάει ο πόλεμος αυτός γιατί δεν έχουμε μόνο τις αυξήσεις στην τιμή της ενέργειας, πολλοί μεγάλοι εξαγωγείς σιτηρών στην παγκόσμια αγορά είναι τόσο η Ουκρανία όσο και η Ρωσία οπότε εκεί καταλαβαίνετε ότι περιμένουμε να έχουμε αυξήσεις τιμών και στα αντίστοιχα αγαθά διατροφής οπότε το πρόβλημα γίνεται δυσκολότερο. Αλλά για να γυρίζω στο ερώτημά σας οι προβλέψεις τις οποίες έχουμε και από διεθνείς οίκους και διεθνείς οργανισμούς για την πορεία της ελληνικής οικονομίας σε σχέση με τις υπολοιπες ευρωπαϊκές οικονομίες είναι ικανοποιητική».
Σχετικά με το αν έχει ξεκινήσει η εφαρμογή της αύξησης του κατώτατου μισθού, ο κ. Τσακλόγλου υπογράμμισε πως «Δεν είναι στο δικό μου τμήμα αρμοδιοτήτων αλλά είναι νόμος του κράτος οπότε νομίζω ότι δεν υπάρχει περίπτωση να μην εφαρμοστεί».
Αναφορικά με την επικουρική κεφαλαιοποιητική ασφάλιση, ο κ. Τσακλόγλου τόνισε πως «Προχωράμε κανονικά δηλαδή με το που ψηφίστηκε ο νόμος σχηματίστηκε προσωρινή διοικούσα επιτροπή που άρχισε να δουλεύει αμέσως. Οι πρώτοι ασφαλισμένοι στο νέο ταμείο μπήκανε στην αρχή της χρονιάς, υπάρχουν περίπου 17 χιλιάδες άτομα οι οποίοι είναι ασφαλισμένοι στο νέο ταμείο και προχωράμε και σε όλα τα υπόλοιπα. Για παράδειγμα την προηγούμενη εβδομάδα έγινε προκήρυξη για την επιλογή του ΔΣ του νέου ταμείου με αυστηρότατες διαδικασίες και ένα πάνελ το οποίο δεν έχουμε δει κάτι παρόμοιο σε δημόσιο τομέα δηλαδή η επιλογή γίνεται από επιτροπή αποτελούμενη από τον πρόεδρο του ΑΣΕΠ, μια υποδιοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, την επικεφαλής της επιτροπής κεφαλαιαγοράς, το γενικό διευθυντή του ΟΔΥΧ και έναν ακαδημαϊκό που έχει σχέση με ζητήματα κοινωνικής ασφάλισης. Προχωράει η σύνταξη και του εσωτερικού κανονισμού το οποίο θα τον εγκρίνει η καινούργια διοίκηση την οποία έχουμε και του κανονισμού επενδύσεων του ταμείου. Έχει γίνει η πρώτη στελέχωσή του, προχωράνε τα μηχανογραφικά σε στενή συνεργασία με τον ΕΦΚΑ και έχουμε βρει και κτήριο ώστε να μπει εκεί η διοίκηση και οι υπάλληλοι οι οποίοι θα ασχοληθούν με αυτό».
Εν συνεχεία, σχετικά με την κριτική που ασκεί ο ΣΥΡΙΖΑ για το θέμα της επικουρικής ασφάλισης, ο κ. Τσακλόγλου επισήμανε ότι «Έχουμε ένα φρέσκο σημείο αυτές τις μέρες το οποίο είναι η επιτομή του λαϊκισμού δηλαδή βγήκε ο κ.Τσίπρας και είπε για 1,5 δις το οποίο δίνουμε για να καλύψουμε το κόστος της νέας επικουρικής. 36 εκατομμύρια έχουν γραφεί στον προϋπολογισμό, ανάμεσα στα 36 εκ. και στο 1,5 δις υπάρχει μια άβυσσος αλλά δείχνει και το επίπεδο της αντιπολίτευσης».
Αναφορικά με τις αυξήσεις τις συντάξεις το 2023, ο κ. Τσακλόγλου κατέστησε σαφές πως «Είναι γραμμένο στον νόμο και εξηγεί και το μηχανισμό. Πρώτα-πρώτα οι συντάξεις απελευθερώνονται από την επόμενη χρονιά και υπάρχει και συγκεκριμένος μηχανισμός αναπροσαρμογής. Ο μηχανισμός αναπροσαρμογής λεει για παράδειγμα ότι είναι ο μέσος όρος του ρυθμού του πληθωρισμού και του ρυθμού της οικονομικής μεγέθυνσης. Θα ήταν αρκετά παρακινδυνευμένο να σας το κάνω «λιανά» γιατί δυστυχώς υπάρχει ο μεγάλος κίνδυνος να πω ένα νούμερο και μετά να μου πουν... αυτη τη στιγμή υπάρχει τεράστια αβεβαιότητα για παράδειγμα και για την οικονομική μεγέθυνση και για τον ρυθμό του πληθωρισμού και οι εκτιμήσεις τις οποίες έχουμε και από διεθνείς οίκους και οργανισμούς έχουν μεγάλο βαθμό αβεβαιότητας και δεν το έχουμε μόνο για τη χώρα μας αλλά για όλες τις χώρες. Απλά σας λεω ποιος είναι ο μηχανισμός και ποια είναι η φόρμουλα και αυτή θα εφαρμοστεί στο τέλος της χρονιάς».
Ερωτηθείς αν θα καλύψει όλους τους συνταξιούχους, απάντησε σαφώς πως «Ναι για όλους».
Ενώ αναφορικά με το θέμα των εκκρεμών συντάξεων, εξήγησε ότι «Αργά αλλά σταθερά προχωράμε και εκεί κανονικότατα. Εκείνο το οποίο περιμένουμε είναι ότι με τις διατάξεις οι οποίες ψηφίστηκαν στον τελευταίο νόμο για τον ΟΑΕΔ που υπήρχε και αυτή η διάταξη για τις συντάξεις fast track και τις συντάξεις εμπιστοσύνης εκείνο το οποίο πιστεύουμε είναι ότι ο μεγάλος όγκος των εκκρεμών συντάξεων θα εκκαθαριστεί μέσα στο καλοκαίρι. Ανακοινώνεται σταθερά μέσω του συστήματος ΑΤΛΑΣ το πόσο προχωράμε σε κάθε περίπτωση. Κάτι το οποίο έχει γίνει τους τελευταίους μήνες και δεν έχει γίνει ιδιαίτερα αντιληπτό είναι το ότι πρακτικά για τις κύριες συντάξεις έχουμε σχεδόν εκμηδενίσει τις συντάξεις οι οποίες ήταν πριν από το 2020 οι αιτήσεις. Δηλαδή αυτές οι οποίες έχουνε μείνει είναι είτε αιτήσεις οι οποίες λείπουν κάποια δικαιολογητικά που δεν έχει καταθέσει ο δυνάμει συνταξιούχος είτε βρίσκονται σε δικαστική διαμάχη ή ανήκουν στην κατηγορία των διεθνών συντάξεων που δεν εμπλέκεται μόνο το ελληνικό σύστημα κοινωνικής ασφάλειας. Αυτός είναι και ο λόγος που ενώ το ποσό των συντάξεων που ήταν σε εκκρεμότητα ήταν γύρω στα 600 εκ. αυτό το νούμερο έχει μειωθεί σε κάτω από 180 εκ. σήμερα».
Τέλος, όσον αφορά στον ΕΦΚΑ, ο κ. Τσακλόγλου εξήγησε ότι «Όταν γίνεται κάποια συγχώνευση μεγάλων επιχειρήσεων παίρνει πολλά χρόνια για να λειτουργήσουν έστω και αν είναι δύο μόνο αυτές οι επιχειρήσεις. Δηλαδή έχουμε διαφορετικά υπολογιστικά συστήματα, διαφορετικές κουλτούρες, έχουμε δύο λογιστήρια που πρέπει να ενωθούν και πάει λέγοντας. Στην περίπτωση του ΕΦΚΑ, ο ΕΦΚΑ ήταν αναγκαίο και ήταν μια τάση που έχει ξεκινήσει εδώ και 15 χρόνια για να ενοποιηθεί το ασφαλιστικό μας σύστημα και ήταν καλό πράγμα αυτό γιατί εκείνη η πολυδιάσπαση ήταν πηγή τόσο αναποτελεσματικότητας όσο και σημαντικών ανισοτήτων οπότε καλά έγινε και ενώθηκε απλά το ζήτημα είναι ότι με το που ενώθηκε έπρεπε να πέσουμε στη δουλειά για να λύσουμε αυτά τα προβλήματα και πολύ φοβάμαι ότι εκεί χάθηκε πολύς χρόνος και έγιναν και λανθασμένες επιλογές. Στον ΕΦΚΑ ενώθηκαν 8 οργανισμοί κάποιοι εκ των οποίων δεν ήταν ενοποιημένοι ούτε οι ίδιοι μεταξύ τους πάρτε για παράδειγμα το ταμείο των αυτοαπασχολουμένων γιατρών, μηχανικών κλπ οπότε λίγο-λίγο σε όλους ανεξαιρέτως τους τομείς τους οποίους έχουμε δηλαδή από το να υπάρχει διαλειτουργικότητα των συστημάτων, από το software που χρειαζόταν κοκ σε όλα αυτά εδώ τα πράγματα σταδιακά προχωράμε. Έχει γίνει μεγάλη πρόοδος και θα συνεχίσουμε αταλάντευτα σε αυτό τον δρόμο».
Ερωτηθείς τι είναι αυτό το οποίο οδηγεί τις αυξήσεις των τιμών, ο κ. Τσακλόγλου απάντησε πως «Εξαιτίας του πολέμου στην Ουκρανία έχουμε μια αύξηση της τιμής των καυσίμων καταρχάς το οποίο αυτό αργότερα περνάει και στα υπόλοιπα αγαθά. Το πρώτο που πρέπει να καταλάβουμε είναι ότι όταν υπάρχει μια αύξηση στην τιμή ενός αγαθού το οποίο είναι εισαγόμενο και το έχουμε πολύ μεγάλη ανάγκη, τι σημαίνει αυτό; Ότι θα το πληρώσουμε ακριβότερα. Αυτό για όλες τις χώρες οι οποίες κάνουν τέτοιες εισαγωγές σημαίνει ένα πράγμα πρώτα και κύρια γίνονται φτωχότερες από εκεί και πέρα το πώς το διαχειριζόμαστε είναι διαφορετικό».
Και συμπλήρωσε πως «Στην τιμή του φυσικού αερίου εκεί η Ελλάδα δεν είναι από τις χώρες οι οποίες έχουν τις ψηλότερες τιμές στην ΕΕ, κάπου στη μέση είναι η τιμή του καταναλωτή. Για την τιμή της βενζίνης, αν πάμε για παράδειγμα 3-4 χρόνια προηγουμένως, η τιμή της βενζίνης στην Ελλάδα ήταν πολύ ψηλότερη από ότι ήταν στο μέσο όρο των ευρωπαϊκών χωρών, αν και υπάρχουν και χώρες οι οποίες έχουν ακόμα ψηλότερη τιμή βενζίνης και από ότι έχει η Ελλάδα. Αυτό οφείλεται βασικά σε δυο λόγους, ο πρώτος ήταν το ότι ειδικά στην περίοδο των προγραμμάτων οικονομικής προσαρμογής εκείνο το οποίο προσπαθούσαμε ήταν να βρούμε έσοδα για το δημόσιο προϋπολογισμό οπότε από την τιμή των καυσίμων παραπάνω από το 60% είναι ειδικοί φόροι κατανάλωση. Αυτός είναι ο λόγος για το σταθερό, από εκεί και μετά όταν έχουμε τόσο μεγάλη αύξηση στην τιμή της πρώτης ύλης δηλαδή του πετρελαίου επόμενο είναι ότι αυτό θα προκαλέσει και αύξηση στην τιμή των καυσίμων και στους καταναλωτές. Η κυβέρνηση έχει δώσει μέτρα ώστε να απορροφά ένα κομμάτι αυτού του κόστους αλλά προφανώς αυτό δεν μπορεί να γίνει για ολόκληρη την αύξηση την οποία έχουμε».
Εν συνεχεία, ερωτηθείς αν έχουμε πάρει λίγο αψήφιστα το θέμα των επιπτώσεων του πολέμου στην Ουκρανία, ο κ. Τσακλόγου ανέφερε πως «Δεν το πήραμε αψήφιστα, ίσα–ίσα από πολύ νωρίς όλη η προσοχή μας ήταν προς τα εκεί και πήραμε μέτρα αλλά γενικά οι χώρες οι οποίες είναι εισαγωγείς αυτού του αγαθού και σημαντικοί εισαγωγείς ως προς ΑΕΠ ουσιαστικά βιώνουν μια μείωση του εισοδήματος. Παίρνουμε για μέτρα ανακούφιση. Μπορεί να δοθεί πλήρης ανακούφιση; Η απάντηση είναι όχι. Δηλαδή τι θα μπορούσε να είναι; Ας πούμε για παράδειγμα όλες οι χώρες αυτό που κάνουν και η χώρα μας ουσιαστικά δεν προβαίνουν σε αυξήσεις φόρων δηλαδή να πληρώσει μια γενιά ενδογενεακά ουσιαστικά όλες αυτές πηγαίνουν σε κάποια αύξηση του δημοσίου χρέους τους. Καταλαβαίνετε ότι αν μια χώρα έχει πάρα πολύ μικρό δημόσιο χρέος εκεί τα περιθώρια τα οποία έχει για να πάρει σημαντικά μέτρα είναι πολύ μεγαλύτερα αλλά σε μια χώρα όπου το δημόσιο χρέος ως προς το ποσοστό του ΑΕΠ βρίσκεται στα επίπεδα της Ελλάδας, καταλαβαίνετε ότι οι βαθμοί ελευθερίας που έχουμε είναι πολύ περισσότερο περιορισμένοι παρόλα αυτά η κυβέρνηση έχει πάρει σωρεία μέτρων πάνω σε αυτά και α περισσότερα από αυτά ήταν στοχευμένα προς το κάτω μέρος της κατανομής να προστατευτούν τα πλέον ευάλωτα νοικοκυριά αλλά όχι μόνο εκεί δηλαδή το τελευταίο πακέτο έπιανε και νοικοκυριά της μεσαίας τάξης».
Στην πορεία, ερωτηθείς αν η αύξηση των επιτοκίων από την ΕΚΤ θα επηρεάσει την πολιτική της κυβέρνησης στο θέμα της αντιμετώπισης της κρίσης, ο κ. Τσακλόγλου επισήμανε ότι «Όλα τα μέτρα τα οποία λαμβάνουμε προφανώς έχουν κάποια επίπτωση πάνω στο επίπεδο του χρέους και του δανεισμού που πρέπει να κάνει η ελληνική κυβέρνηση και αυτό, όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά παντού τα επιτόκια ανεβαίνουν γενικότερα βλέπουμε μια αύξηση των επιτοκίων το οποίο αυξάνει το κόστος δανεισμού. Το κύριο όπλο το οποίο έχουμε για να μπορέσει κάποιος να καταπολεμήσει τον πληθωρισμό είναι τα επιτόκια της Κεντρικής τράπεζας. Από την άλλη μεριά στη φάση αυτή στην οποία βρισκόμαστε δεν είναι ότι έχει κάποια υπερθέρμανση η οικονομία και έχει κάποιο πληθωρισμό κλπ είναι ότι ο πληθωρισμός ο οποίος έχουν είναι εισαγόμενος και αυτό το γεγονός είναι που κάνει τις κεντρικές τράπεζες να μην κάνουν πάρα πολύ απότομες κινήσεις αλλά να είναι πολύ προσεκτικές στη διαχείριση της πολιτικής των επιτοκίων που ακολουθούν. Και νομίζω ότι πιο προσεκτική από όλες σε αυτή τη φάση είναι η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα που βλέπουμε ότι οι αυξήσεις που έχουν προαναγγελθεί είναι πολύ περισσότερο βαθμιαία από ότι ήταν για παράδειγμα στις ΗΠΑ ή στο Ηνωμένο Βασίλειο».
Αναφορικά με το αν θα αντέξει η οικονομία στην περίπτωση που διαρκέσει περισσότερο ο πόλεμος στην Ουκρανία, ο κ. Τσακλόγλου τόνισε πως «Όλες οι εκτιμήσεις τις οποίες έχουμε είτε από διεθνείς οργανισμούς είτε από διεθνείς οίκους έχουνε μειώσει τις προσδοκίες τις οποίες έχουν για οικονομική μεγέθυνση σε όλες τις χώρες τα επόμενα χρόνια. Από την άλλη μεριά οι ρυθμοί της οικονομικής ανάπτυξης τους οποίες προβλέπουμε για την ελληνική οικονομία και φέτος και για τα επόμενα χρόνια παραμένουν θετικοί. Προφανώς εξαρτάται ότι όσο περισσότερο αρνητικές είναι οι συνέπειες του πολέμου δηλαδή εξαρτάται ότι όσο περισσότερο κρατάει ο πόλεμος αυτός γιατί δεν έχουμε μόνο τις αυξήσεις στην τιμή της ενέργειας, πολλοί μεγάλοι εξαγωγείς σιτηρών στην παγκόσμια αγορά είναι τόσο η Ουκρανία όσο και η Ρωσία οπότε εκεί καταλαβαίνετε ότι περιμένουμε να έχουμε αυξήσεις τιμών και στα αντίστοιχα αγαθά διατροφής οπότε το πρόβλημα γίνεται δυσκολότερο. Αλλά για να γυρίζω στο ερώτημά σας οι προβλέψεις τις οποίες έχουμε και από διεθνείς οίκους και διεθνείς οργανισμούς για την πορεία της ελληνικής οικονομίας σε σχέση με τις υπολοιπες ευρωπαϊκές οικονομίες είναι ικανοποιητική».
Σχετικά με το αν έχει ξεκινήσει η εφαρμογή της αύξησης του κατώτατου μισθού, ο κ. Τσακλόγλου υπογράμμισε πως «Δεν είναι στο δικό μου τμήμα αρμοδιοτήτων αλλά είναι νόμος του κράτος οπότε νομίζω ότι δεν υπάρχει περίπτωση να μην εφαρμοστεί».
Αναφορικά με την επικουρική κεφαλαιοποιητική ασφάλιση, ο κ. Τσακλόγλου τόνισε πως «Προχωράμε κανονικά δηλαδή με το που ψηφίστηκε ο νόμος σχηματίστηκε προσωρινή διοικούσα επιτροπή που άρχισε να δουλεύει αμέσως. Οι πρώτοι ασφαλισμένοι στο νέο ταμείο μπήκανε στην αρχή της χρονιάς, υπάρχουν περίπου 17 χιλιάδες άτομα οι οποίοι είναι ασφαλισμένοι στο νέο ταμείο και προχωράμε και σε όλα τα υπόλοιπα. Για παράδειγμα την προηγούμενη εβδομάδα έγινε προκήρυξη για την επιλογή του ΔΣ του νέου ταμείου με αυστηρότατες διαδικασίες και ένα πάνελ το οποίο δεν έχουμε δει κάτι παρόμοιο σε δημόσιο τομέα δηλαδή η επιλογή γίνεται από επιτροπή αποτελούμενη από τον πρόεδρο του ΑΣΕΠ, μια υποδιοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος, την επικεφαλής της επιτροπής κεφαλαιαγοράς, το γενικό διευθυντή του ΟΔΥΧ και έναν ακαδημαϊκό που έχει σχέση με ζητήματα κοινωνικής ασφάλισης. Προχωράει η σύνταξη και του εσωτερικού κανονισμού το οποίο θα τον εγκρίνει η καινούργια διοίκηση την οποία έχουμε και του κανονισμού επενδύσεων του ταμείου. Έχει γίνει η πρώτη στελέχωσή του, προχωράνε τα μηχανογραφικά σε στενή συνεργασία με τον ΕΦΚΑ και έχουμε βρει και κτήριο ώστε να μπει εκεί η διοίκηση και οι υπάλληλοι οι οποίοι θα ασχοληθούν με αυτό».
Εν συνεχεία, σχετικά με την κριτική που ασκεί ο ΣΥΡΙΖΑ για το θέμα της επικουρικής ασφάλισης, ο κ. Τσακλόγλου επισήμανε ότι «Έχουμε ένα φρέσκο σημείο αυτές τις μέρες το οποίο είναι η επιτομή του λαϊκισμού δηλαδή βγήκε ο κ.Τσίπρας και είπε για 1,5 δις το οποίο δίνουμε για να καλύψουμε το κόστος της νέας επικουρικής. 36 εκατομμύρια έχουν γραφεί στον προϋπολογισμό, ανάμεσα στα 36 εκ. και στο 1,5 δις υπάρχει μια άβυσσος αλλά δείχνει και το επίπεδο της αντιπολίτευσης».
Αναφορικά με τις αυξήσεις τις συντάξεις το 2023, ο κ. Τσακλόγλου κατέστησε σαφές πως «Είναι γραμμένο στον νόμο και εξηγεί και το μηχανισμό. Πρώτα-πρώτα οι συντάξεις απελευθερώνονται από την επόμενη χρονιά και υπάρχει και συγκεκριμένος μηχανισμός αναπροσαρμογής. Ο μηχανισμός αναπροσαρμογής λεει για παράδειγμα ότι είναι ο μέσος όρος του ρυθμού του πληθωρισμού και του ρυθμού της οικονομικής μεγέθυνσης. Θα ήταν αρκετά παρακινδυνευμένο να σας το κάνω «λιανά» γιατί δυστυχώς υπάρχει ο μεγάλος κίνδυνος να πω ένα νούμερο και μετά να μου πουν... αυτη τη στιγμή υπάρχει τεράστια αβεβαιότητα για παράδειγμα και για την οικονομική μεγέθυνση και για τον ρυθμό του πληθωρισμού και οι εκτιμήσεις τις οποίες έχουμε και από διεθνείς οίκους και οργανισμούς έχουν μεγάλο βαθμό αβεβαιότητας και δεν το έχουμε μόνο για τη χώρα μας αλλά για όλες τις χώρες. Απλά σας λεω ποιος είναι ο μηχανισμός και ποια είναι η φόρμουλα και αυτή θα εφαρμοστεί στο τέλος της χρονιάς».
Ερωτηθείς αν θα καλύψει όλους τους συνταξιούχους, απάντησε σαφώς πως «Ναι για όλους».
Ενώ αναφορικά με το θέμα των εκκρεμών συντάξεων, εξήγησε ότι «Αργά αλλά σταθερά προχωράμε και εκεί κανονικότατα. Εκείνο το οποίο περιμένουμε είναι ότι με τις διατάξεις οι οποίες ψηφίστηκαν στον τελευταίο νόμο για τον ΟΑΕΔ που υπήρχε και αυτή η διάταξη για τις συντάξεις fast track και τις συντάξεις εμπιστοσύνης εκείνο το οποίο πιστεύουμε είναι ότι ο μεγάλος όγκος των εκκρεμών συντάξεων θα εκκαθαριστεί μέσα στο καλοκαίρι. Ανακοινώνεται σταθερά μέσω του συστήματος ΑΤΛΑΣ το πόσο προχωράμε σε κάθε περίπτωση. Κάτι το οποίο έχει γίνει τους τελευταίους μήνες και δεν έχει γίνει ιδιαίτερα αντιληπτό είναι το ότι πρακτικά για τις κύριες συντάξεις έχουμε σχεδόν εκμηδενίσει τις συντάξεις οι οποίες ήταν πριν από το 2020 οι αιτήσεις. Δηλαδή αυτές οι οποίες έχουνε μείνει είναι είτε αιτήσεις οι οποίες λείπουν κάποια δικαιολογητικά που δεν έχει καταθέσει ο δυνάμει συνταξιούχος είτε βρίσκονται σε δικαστική διαμάχη ή ανήκουν στην κατηγορία των διεθνών συντάξεων που δεν εμπλέκεται μόνο το ελληνικό σύστημα κοινωνικής ασφάλειας. Αυτός είναι και ο λόγος που ενώ το ποσό των συντάξεων που ήταν σε εκκρεμότητα ήταν γύρω στα 600 εκ. αυτό το νούμερο έχει μειωθεί σε κάτω από 180 εκ. σήμερα».
Τέλος, όσον αφορά στον ΕΦΚΑ, ο κ. Τσακλόγλου εξήγησε ότι «Όταν γίνεται κάποια συγχώνευση μεγάλων επιχειρήσεων παίρνει πολλά χρόνια για να λειτουργήσουν έστω και αν είναι δύο μόνο αυτές οι επιχειρήσεις. Δηλαδή έχουμε διαφορετικά υπολογιστικά συστήματα, διαφορετικές κουλτούρες, έχουμε δύο λογιστήρια που πρέπει να ενωθούν και πάει λέγοντας. Στην περίπτωση του ΕΦΚΑ, ο ΕΦΚΑ ήταν αναγκαίο και ήταν μια τάση που έχει ξεκινήσει εδώ και 15 χρόνια για να ενοποιηθεί το ασφαλιστικό μας σύστημα και ήταν καλό πράγμα αυτό γιατί εκείνη η πολυδιάσπαση ήταν πηγή τόσο αναποτελεσματικότητας όσο και σημαντικών ανισοτήτων οπότε καλά έγινε και ενώθηκε απλά το ζήτημα είναι ότι με το που ενώθηκε έπρεπε να πέσουμε στη δουλειά για να λύσουμε αυτά τα προβλήματα και πολύ φοβάμαι ότι εκεί χάθηκε πολύς χρόνος και έγιναν και λανθασμένες επιλογές. Στον ΕΦΚΑ ενώθηκαν 8 οργανισμοί κάποιοι εκ των οποίων δεν ήταν ενοποιημένοι ούτε οι ίδιοι μεταξύ τους πάρτε για παράδειγμα το ταμείο των αυτοαπασχολουμένων γιατρών, μηχανικών κλπ οπότε λίγο-λίγο σε όλους ανεξαιρέτως τους τομείς τους οποίους έχουμε δηλαδή από το να υπάρχει διαλειτουργικότητα των συστημάτων, από το software που χρειαζόταν κοκ σε όλα αυτά εδώ τα πράγματα σταδιακά προχωράμε. Έχει γίνει μεγάλη πρόοδος και θα συνεχίσουμε αταλάντευτα σε αυτό τον δρόμο».