Κικίλιας: Αυξάνονται οι αεροπορικές θέσεις των μεγάλων εταιρειών προς την Ελλάδα - Τι είπε για τις ταξιδιωτικές εισπράξεις
«Ο πρωθυπουργός πιστώνεται προσωπικά το rebranding της χώρας», τόνισε ο υπουργός Τουρισμού
Για το άνοιγμα σε νέες τουριστικές αγορές, τις σημαντικές συμφωνίες με μεγάλες αεροπορικές εταιρείες και tour operators της Ευρώπης και των ΗΠΑ, τις προσπάθειες για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου που ήδη αποδίδουν καρπούς, αλλά και για την τουριστική ανάκαμψη της Αθήνας μίλησε ο υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας σε συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερίδα «Καθημερινή» και στον δημοσιογράφο Ηλία Μπέλλο.
Ο υπουργός Τουρισμού ανέφερε ότι τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο (μήνες off season) οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 306,2% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, γεγονός που αποδεικνύει τη μεγάλη τουριστική ανάκαμψη που παρουσιάζει η χώρα μας τη στιγμή που τα μηνύματα τα οποία έρχονται για τις τουριστικές ροές τους καλοκαιρινούς αλλά και τους φθινοπωρινούς μήνες είναι πολύ αισιόδοξα.
Πιο συγκεκριμένα, η TUI, ο μεγαλύτερος tour operator στην Ευρώπη, ανακοίνωσε ότι για το 2022 η Ελλάδα είναι νούμερο 1 στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών και προγραμματίζει πάνω από 3 εκατομμύρια αεροπορικές θέσεις, η Easyjet 4,4 εκ. θέσεις, η Jet2 1,2 εκ., η Transavia 1,3 εκ. η Condor 1,9 εκ., η British Airways 800.000 και η AirFrance περισσότερες από 850.000 θέσεις. «Είμαστε ευχαριστημένοι, γιατί ο τουρισμός αποτελεί κομβική κινητήριο δύναμη για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας ενισχύοντας το εισόδημα της μέσης ελληνικής οικογένειας. Δεν σταματάμε την προσπάθεια» είπε χαρακτηριστικά κ. Κικίλιας.
Όσον αφορά τα μεγάλα ξένα κεφάλαια που επενδύονται στην Ελλάδα, υπογράμμισε ότι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ταξιδεύοντας σε όλο τον κόσμο και πετυχαίνοντας σημαντικές συμφωνίες, πιστώνεται προσωπικά το rebranding της χώρας. Ειδικά για τις επενδύσεις που γίνονται σε ξενοδοχειακές υποδομές, ανέφερε ενδεικτικά της Mandarin Oriental στο Costa Navarino, της One and Only στη Γλυφάδα και τη Τζια, της Μarriott σε Θεσσαλονίκη και Πελοπόννησο, καθώς και της Apollo στη Λήμνο, η οποία ξεκινά στις 26 Μαΐου και θα αφορά ειδικά στον αθλητικό τουρισμό.
Σχετικά με την τουριστική ανάκαμψη που παρατηρείται ήδη στην Αθήνα, ο Β. Κικίλιας τόνισε ότι έχουν συμβάλλουν σημαντικά οι απευθείας πτήσεις από ΗΠΑ και η αύξηση της κρουαζιέρας στον Πειραιά, η καμπάνια για την ενίσχυση του αστικού τουρισμού (greekend) καθώς και η δυναμική που αναπτύσσει η γερμανική αγορά στην ελληνική πρωτεύουσα, κάτι που αποδεικνύεται από το γεγονός ότι τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο οι Γερμανοί δαπάνησαν στη χώρα μας σχεδόν τα ίδια χρήματα με το 2019.
Ακολουθεί η συνέντευξη του υπουργού Τουρισμού Βασίλη Κικίλια στην εφημερίδα «Καθημερινή» και στον δημοσιογράφο Ηλία Μπέλλο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πολλοί έχουν αρχίσει να πιστεύουν πως φέτος ο τουρισμός μπορεί να επανέλθει πλήρως στα επίπεδα του 2019, αν όχι σε αφίξεις, τότε πιθανότατα σε εισπράξεις. Συμμερίζεστε αυτή την αισιοδοξία;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Το 2019 ήταν μια χρονιά χωρίς πανδημία, χωρίς πόλεμο, χωρίς την παγκόσμια ενεργειακή κρίση και τις συνέπειές της, όλα αυτά δηλαδή που ζούμε φέτος. Μέσα σε αυτή την συνθήκη, εργαστήκαμε σκληρά από την πρώτη στιγμή, με σχέδιο και χρονοδιαγράμματα, ώστε το 2022 να είναι μία πολύ καλή χρονιά για τον τουρισμό. Επιμηκύναμε την τουριστική περίοδο, κάναμε καμπάνια όλο το έτος, φωτίσαμε άγνωστους προορισμούς της Ελλάδας, ενισχύσαμε τον χειμερινό τουρισμό, το citybreak, τους πασχαλινούς προορισμούς και φυσικά τα νησιά μας, μικρά και μεγάλα. Παράλληλα πετύχαμε σημαντικές συμφωνίες με αεροπορικές εταιρείες, με τους κορυφαίους touroperators και με τις μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας στον κόσμο. Αυτές οι προσπάθειες έχουν αρχίσει να αποδίδουν καρπούς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί δεν θέλετε να κάνετε μια πιο συγκεκριμένη πρόβλεψη;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Σας απάντησα, αλλά κρατείστε αυτό: Δεν σταματάμε την προσπάθεια και ταμείο θα κάνουμε στο τέλος του 2022.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μπορείτε να μας απαριθμήσετε κάποιους από τους καρπούς αυτών των προσπαθειών;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Ως ενδεικτικά παραδείγματα να σας πω ότι η γερμανική TUI HOLIDAYS, ο μεγαλύτερος touroperator στην Ευρώπη, ανακοίνωσε ότι για το 2022 η Ελλάδα είναι νούμερο 1 προορισμός στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών και προγραμματίζει πάνω από 3εκ. αεροπορικές θέσεις, η EasyJet 4,4 εκ. η Jet2 1,2 εκ., η Transavia 1,3εκ η Condor 1,9εκ η BritishAirways 800.000 και η AirFranceαπό 850.000 θέσεις. Τόσο σε επίπεδο ταξιδιωτών όσο και σε επίπεδο εισπράξεων, τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο, μήνες offseason, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις εμφάνισαν αύξηση κατά 306,2% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021. Είμαστε ευχαριστημένοι, γιατί ο τουρισμός αποτελεί κομβική κινητήριο δύναμη για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, ενισχύοντας το εισόδημα της μέσης ελληνικής οικογένειας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το τελευταίο διάστημα είδαμε μεγάλα ξένα επενδυτικά κεφάλαια όπως η Goldman Sachs και η Blackstone να προχωρούν σε μεγάλες επενδύσεις σε ξενοδοχειακά ακίνητα. Έχουν έρθει σε επαφή μαζί σας επενδυτές που σχεδιάζουν να κάνουν περισσότερα πράγματα στην Ελλάδα και τον τουρισμό;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης πιστώνεται προσωπικά το rebranding της χώρας. Ταξιδεύει σε όλον τον κόσμο πετυχαίνοντας σημαντικές συμφωνίες, ενισχύοντας τη διεθνή μας εικόνα και εμπνέοντας εμπιστοσύνη στους μεγάλους “παίκτες” του εξωτερικού. Πράγματι μεγάλοι εγχώριοι και διεθνείς επενδυτές με σημαντικά κεφάλαια επιλέγουν την Ελλάδα για να επενδύσουν. Δεν πρέπει όμως και να ξεχνάμε τους Έλληνες επιχειρηματίες, αυτοί είναι που «τραβούν το κάρο» της ανάπτυξης στη χώρα. Αναφορικά με την ερώτησή σας, να πω ενδεικτικά τις επενδύσεις της Mandarin Oriental στο Costa Navarino, της OneandOnly στη Γλυφάδα και τη Τζια, της Accor με τη Hines και τα MGallery στην Κρήτη της Μarriottστη Θεσσαλονίκη και στην Πελοπόννησο, της Gundari στη Φολέγανδρο και βέβαια της Apollo στη Λήμνο που ξεκινά 26 Μαΐου η οποία θα αφορά ειδικά τον αθλητικό τουρισμό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είδαμε στα προ της πανδημίας χρόνια προορισμούς, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη αλλά και αρχαιολογικούς χώρους, όπως η Ακρόπολη ή το Σούνιο, να υποφέρουν από τους μεγάλους αριθμούς ανθρώπων που συσσωρεύονται ταυτόχρονα για λίγες ώρες στα σημεία αυτά. Ποιες ενέργειες γίνονται για να μην αλλοιωθεί αλλά και να αποκατασταθεί ο χαρακτήρας των προορισμών της Ελλάδας;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Για τη Μύκονο και τη Σαντορίνη, προχωρήσαμε, με ταχύτατους ρυθμούς, μελέτες που ήδη υλοποιούνται έτσι ώστε να καταστούν βιώσιμοι τουριστικοί προορισμοί. Η προσπάθεια αυτή δεν εξαντλείται σε αυτά τα δύο νησιά αλλά και σε άλλους προορισμούς που δεν αντιμετωπίζουν ακόμα πρόβλημα. Είναι ένα σύνθετο ζήτημα, αλλά έχουμε επεξεργαστεί τους τρόπους για το αντιμετωπίσουμε. Ο πιο αποτελεσματικός θα είναι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου που, εκτός από τα προφανή οφέλη, θα λειτουργήσει και ανακουφιστικά για τους πολύ δημοφιλείς προορισμούς οι οποίοι δεν θα σηκώνουν για λίγους μήνες δυσανάλογο βάρος από αυτό που αντέχουν. Σημαντικό ρόλο για το στόχο αυτό, θα παίξει και η αναβάθμιση των υποδομών. Το εργαλείο του RRF είναι μια μοναδική ευκαιρία έργων υποδομής και ανάπτυξης που πρέπει να εκμεταλλευτούμε στο ακέραιο. Είμαστε ιδιαίτερα ευχαριστημένοι γιατί το Υπoυργείο Τουρισμού είναι πλέον από τα πρώτα σε ωριμότητα για την υλοποίηση έργων στη χώρα. Αναφέρομαι σε έργα βαρύνουσας σημασίας για την ποιότητα του τουριστικού προϊόντος, όπως η αναβάθμιση των δεξιοτήτων και ο ψηφιακός μετασχηματισμός των τουριστικών επιχειρήσεων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μπορεί ο τουρισμός πόλεων αλλά και τα επαγγελματικά ταξίδια να ενισχυθούν περαιτέρω; Είναι σαφές ότι υστερούν στην ανάκαμψη σε σχέση με τα θερινά resort;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Η καμπάνια του ΕΟΤ με την ευγενική χορηγία του ιδρύματος Ωνάση, το γνωστό πλέον Greekend, έσπασε ταμεία και έγινε viral. Στο πλαίσιο της ενίσχυσης του αστικού τουρισμού εντάσσεται και η προσπάθεια που κάναμε- και αποδίδει- για αναβάθμιση υποδομών και δημιουργία νέων υπερσύγχρονων ξενοδοχείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Στη Θεσσαλονίκη έχουμε φέτος αύξηση της κρουαζιέρας κατά 180%, μεγάλοι ξενοδοχειακοί όμιλοι επενδύουν στην Κεντρική Μακεδονία και το λιμάνι αναβαθμίζεται. Ο επαγγελματικός τουρισμός ήταν ο τουριστικός κλάδος που δέχτηκε το ισχυρότερο πλήγμα, επομένως είναι απολύτως λογικό να ανακάμπτει με πιο αργούς ρυθμούς σε σύγκριση με τα άλλα τουριστικά προϊόντα. Αξίζει, λοιπόν, στην πρωτεύουσα να αποκτήσει επιτέλους ένα μεγάλο συνεδριακό πολυλειτουργικό κέντρο, τουλάχιστον 7000 θέσεων, και νομίζω πως εφόσον υπάρχουν σοβαρές προτάσεις το υπερταμείο και η ΕΤΑΔ θα δουν σοβαρά αυτή την επένδυση με το βλέμμα στραμμένο όχι μόνο στα άμεσα αλλά και στα μελλοντικά έσοδα για την πόλη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποια είναι η εικόνα που έχετε για τη φετινή τουριστική περίοδο στην Αθήνα;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Η Αθήνα που δοκιμάστηκε σκληρά τα τελευταία χρόνια, επανακάμπτει εντυπωσιακά και με ταχύτατους ρυθμούς. Αρκεί μια βόλτα ακόμα και τώρα που είναι άνοιξη, στο εμπορικό τρίγωνο του κέντρου της πόλης και στα αρχαιολογικά μνημεία για να το αντιληφθεί κανείς. Πήραμε την απόφαση να ξεκινήσουμε την τουριστική σεζόν νωρίτερα από ποτέ και αυτό έχει αποτέλεσμα. Ειδικά η έναρξη των απευθείας πτήσεων από τις ΗΠΑ στις 7 Μαρτίου και η αύξηση της κρουαζιέρας με τον Πειραιά ως homeport, έχουν συντελέσει στην αύξηση των τουριστικών ροών, ενισχύοντας σημαντικά την οικονομία της πόλης και ιδιαίτερα τους κλάδους της εστίασης και του εμπορίου. Και βέβαια καταφέραμε η γερμανική Condor να ξεκινήσει πτήσεις από Ντίσελνορφ και Λειψία για Αθήνα μετά από 25 χρόνια, αποδεικνύοντας τη δυναμική που αναπτύσσει η γερμανική αγορά στην ελληνική πρωτεύουσα και στην οικονομία της, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος οι Γερμανοί έχουν δαπανήσει στην χώρα μας, σχεδόν τα ίδια χρήματα με το 2019 για τους μήνες Ιανουάριο-Φεβρουάριο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καταγράφεται φέτος μία περαιτέρω σημαντική αύξηση των διεθνών πτήσεων προς την Ελλάδα και μάλιστα από μακρινές χώρες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες. Γιατί κατά τη γνώμη σας συμβαίνει όλο αυτό; Μπορούμε να περιμένουμε αντίστοιχες κινήσεις και από μακρινές χώρες όπως η Ασία ή η Αυστραλία;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Διασφαλίσαμε 63 απευθείας πτήσεις την εβδομάδα από τις ΗΠΑ που μόνο αυτές θα μας φέρουν μισό εκατομμύριο ταξιδιώτες χωρίς να υπολογίζουμε όσους έρθουν με transit. Η Αυστραλία άνοιξε μετά από δύο χρόνια και ο Αυστραλός πρέσβης, μας ενημέρωσε ότι φαίνεται πως υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από τους ομογενείς να ταξιδέψουν στην πατρίδα. Από την άλλη, η Ασία είναι ακόμα «κλειστή» λόγω των περιορισμών για την πανδημία. Ωστόσο δεν μένουμε άπραγοι, είμαστε σε επαφή μαζί τους γιατί η ασιατική αγορά είναι στις μελλοντικές μας προτεραιότητες με πιο άμεσες την τεράστια αγορά της Ινδίας αλλά και της Νότιας Κορέας.
Ο υπουργός Τουρισμού ανέφερε ότι τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο (μήνες off season) οι ταξιδιωτικές εισπράξεις αυξήθηκαν κατά 306,2% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, γεγονός που αποδεικνύει τη μεγάλη τουριστική ανάκαμψη που παρουσιάζει η χώρα μας τη στιγμή που τα μηνύματα τα οποία έρχονται για τις τουριστικές ροές τους καλοκαιρινούς αλλά και τους φθινοπωρινούς μήνες είναι πολύ αισιόδοξα.
Πιο συγκεκριμένα, η TUI, ο μεγαλύτερος tour operator στην Ευρώπη, ανακοίνωσε ότι για το 2022 η Ελλάδα είναι νούμερο 1 στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών και προγραμματίζει πάνω από 3 εκατομμύρια αεροπορικές θέσεις, η Easyjet 4,4 εκ. θέσεις, η Jet2 1,2 εκ., η Transavia 1,3 εκ. η Condor 1,9 εκ., η British Airways 800.000 και η AirFrance περισσότερες από 850.000 θέσεις. «Είμαστε ευχαριστημένοι, γιατί ο τουρισμός αποτελεί κομβική κινητήριο δύναμη για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας ενισχύοντας το εισόδημα της μέσης ελληνικής οικογένειας. Δεν σταματάμε την προσπάθεια» είπε χαρακτηριστικά κ. Κικίλιας.
Όσον αφορά τα μεγάλα ξένα κεφάλαια που επενδύονται στην Ελλάδα, υπογράμμισε ότι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ταξιδεύοντας σε όλο τον κόσμο και πετυχαίνοντας σημαντικές συμφωνίες, πιστώνεται προσωπικά το rebranding της χώρας. Ειδικά για τις επενδύσεις που γίνονται σε ξενοδοχειακές υποδομές, ανέφερε ενδεικτικά της Mandarin Oriental στο Costa Navarino, της One and Only στη Γλυφάδα και τη Τζια, της Μarriott σε Θεσσαλονίκη και Πελοπόννησο, καθώς και της Apollo στη Λήμνο, η οποία ξεκινά στις 26 Μαΐου και θα αφορά ειδικά στον αθλητικό τουρισμό.
Σχετικά με την τουριστική ανάκαμψη που παρατηρείται ήδη στην Αθήνα, ο Β. Κικίλιας τόνισε ότι έχουν συμβάλλουν σημαντικά οι απευθείας πτήσεις από ΗΠΑ και η αύξηση της κρουαζιέρας στον Πειραιά, η καμπάνια για την ενίσχυση του αστικού τουρισμού (greekend) καθώς και η δυναμική που αναπτύσσει η γερμανική αγορά στην ελληνική πρωτεύουσα, κάτι που αποδεικνύεται από το γεγονός ότι τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο οι Γερμανοί δαπάνησαν στη χώρα μας σχεδόν τα ίδια χρήματα με το 2019.
Ακολουθεί η συνέντευξη του υπουργού Τουρισμού Βασίλη Κικίλια στην εφημερίδα «Καθημερινή» και στον δημοσιογράφο Ηλία Μπέλλο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Πολλοί έχουν αρχίσει να πιστεύουν πως φέτος ο τουρισμός μπορεί να επανέλθει πλήρως στα επίπεδα του 2019, αν όχι σε αφίξεις, τότε πιθανότατα σε εισπράξεις. Συμμερίζεστε αυτή την αισιοδοξία;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Το 2019 ήταν μια χρονιά χωρίς πανδημία, χωρίς πόλεμο, χωρίς την παγκόσμια ενεργειακή κρίση και τις συνέπειές της, όλα αυτά δηλαδή που ζούμε φέτος. Μέσα σε αυτή την συνθήκη, εργαστήκαμε σκληρά από την πρώτη στιγμή, με σχέδιο και χρονοδιαγράμματα, ώστε το 2022 να είναι μία πολύ καλή χρονιά για τον τουρισμό. Επιμηκύναμε την τουριστική περίοδο, κάναμε καμπάνια όλο το έτος, φωτίσαμε άγνωστους προορισμούς της Ελλάδας, ενισχύσαμε τον χειμερινό τουρισμό, το citybreak, τους πασχαλινούς προορισμούς και φυσικά τα νησιά μας, μικρά και μεγάλα. Παράλληλα πετύχαμε σημαντικές συμφωνίες με αεροπορικές εταιρείες, με τους κορυφαίους touroperators και με τις μεγαλύτερες εταιρείες κρουαζιέρας στον κόσμο. Αυτές οι προσπάθειες έχουν αρχίσει να αποδίδουν καρπούς.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Γιατί δεν θέλετε να κάνετε μια πιο συγκεκριμένη πρόβλεψη;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Σας απάντησα, αλλά κρατείστε αυτό: Δεν σταματάμε την προσπάθεια και ταμείο θα κάνουμε στο τέλος του 2022.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μπορείτε να μας απαριθμήσετε κάποιους από τους καρπούς αυτών των προσπαθειών;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Ως ενδεικτικά παραδείγματα να σας πω ότι η γερμανική TUI HOLIDAYS, ο μεγαλύτερος touroperator στην Ευρώπη, ανακοίνωσε ότι για το 2022 η Ελλάδα είναι νούμερο 1 προορισμός στις προτιμήσεις των ταξιδιωτών και προγραμματίζει πάνω από 3εκ. αεροπορικές θέσεις, η EasyJet 4,4 εκ. η Jet2 1,2 εκ., η Transavia 1,3εκ η Condor 1,9εκ η BritishAirways 800.000 και η AirFranceαπό 850.000 θέσεις. Τόσο σε επίπεδο ταξιδιωτών όσο και σε επίπεδο εισπράξεων, τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο, μήνες offseason, οι ταξιδιωτικές εισπράξεις εμφάνισαν αύξηση κατά 306,2% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περίοδο του 2021. Είμαστε ευχαριστημένοι, γιατί ο τουρισμός αποτελεί κομβική κινητήριο δύναμη για την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας, ενισχύοντας το εισόδημα της μέσης ελληνικής οικογένειας.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Το τελευταίο διάστημα είδαμε μεγάλα ξένα επενδυτικά κεφάλαια όπως η Goldman Sachs και η Blackstone να προχωρούν σε μεγάλες επενδύσεις σε ξενοδοχειακά ακίνητα. Έχουν έρθει σε επαφή μαζί σας επενδυτές που σχεδιάζουν να κάνουν περισσότερα πράγματα στην Ελλάδα και τον τουρισμό;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης πιστώνεται προσωπικά το rebranding της χώρας. Ταξιδεύει σε όλον τον κόσμο πετυχαίνοντας σημαντικές συμφωνίες, ενισχύοντας τη διεθνή μας εικόνα και εμπνέοντας εμπιστοσύνη στους μεγάλους “παίκτες” του εξωτερικού. Πράγματι μεγάλοι εγχώριοι και διεθνείς επενδυτές με σημαντικά κεφάλαια επιλέγουν την Ελλάδα για να επενδύσουν. Δεν πρέπει όμως και να ξεχνάμε τους Έλληνες επιχειρηματίες, αυτοί είναι που «τραβούν το κάρο» της ανάπτυξης στη χώρα. Αναφορικά με την ερώτησή σας, να πω ενδεικτικά τις επενδύσεις της Mandarin Oriental στο Costa Navarino, της OneandOnly στη Γλυφάδα και τη Τζια, της Accor με τη Hines και τα MGallery στην Κρήτη της Μarriottστη Θεσσαλονίκη και στην Πελοπόννησο, της Gundari στη Φολέγανδρο και βέβαια της Apollo στη Λήμνο που ξεκινά 26 Μαΐου η οποία θα αφορά ειδικά τον αθλητικό τουρισμό.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Είδαμε στα προ της πανδημίας χρόνια προορισμούς, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη αλλά και αρχαιολογικούς χώρους, όπως η Ακρόπολη ή το Σούνιο, να υποφέρουν από τους μεγάλους αριθμούς ανθρώπων που συσσωρεύονται ταυτόχρονα για λίγες ώρες στα σημεία αυτά. Ποιες ενέργειες γίνονται για να μην αλλοιωθεί αλλά και να αποκατασταθεί ο χαρακτήρας των προορισμών της Ελλάδας;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Για τη Μύκονο και τη Σαντορίνη, προχωρήσαμε, με ταχύτατους ρυθμούς, μελέτες που ήδη υλοποιούνται έτσι ώστε να καταστούν βιώσιμοι τουριστικοί προορισμοί. Η προσπάθεια αυτή δεν εξαντλείται σε αυτά τα δύο νησιά αλλά και σε άλλους προορισμούς που δεν αντιμετωπίζουν ακόμα πρόβλημα. Είναι ένα σύνθετο ζήτημα, αλλά έχουμε επεξεργαστεί τους τρόπους για το αντιμετωπίσουμε. Ο πιο αποτελεσματικός θα είναι η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου που, εκτός από τα προφανή οφέλη, θα λειτουργήσει και ανακουφιστικά για τους πολύ δημοφιλείς προορισμούς οι οποίοι δεν θα σηκώνουν για λίγους μήνες δυσανάλογο βάρος από αυτό που αντέχουν. Σημαντικό ρόλο για το στόχο αυτό, θα παίξει και η αναβάθμιση των υποδομών. Το εργαλείο του RRF είναι μια μοναδική ευκαιρία έργων υποδομής και ανάπτυξης που πρέπει να εκμεταλλευτούμε στο ακέραιο. Είμαστε ιδιαίτερα ευχαριστημένοι γιατί το Υπoυργείο Τουρισμού είναι πλέον από τα πρώτα σε ωριμότητα για την υλοποίηση έργων στη χώρα. Αναφέρομαι σε έργα βαρύνουσας σημασίας για την ποιότητα του τουριστικού προϊόντος, όπως η αναβάθμιση των δεξιοτήτων και ο ψηφιακός μετασχηματισμός των τουριστικών επιχειρήσεων.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μπορεί ο τουρισμός πόλεων αλλά και τα επαγγελματικά ταξίδια να ενισχυθούν περαιτέρω; Είναι σαφές ότι υστερούν στην ανάκαμψη σε σχέση με τα θερινά resort;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Η καμπάνια του ΕΟΤ με την ευγενική χορηγία του ιδρύματος Ωνάση, το γνωστό πλέον Greekend, έσπασε ταμεία και έγινε viral. Στο πλαίσιο της ενίσχυσης του αστικού τουρισμού εντάσσεται και η προσπάθεια που κάναμε- και αποδίδει- για αναβάθμιση υποδομών και δημιουργία νέων υπερσύγχρονων ξενοδοχείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Στη Θεσσαλονίκη έχουμε φέτος αύξηση της κρουαζιέρας κατά 180%, μεγάλοι ξενοδοχειακοί όμιλοι επενδύουν στην Κεντρική Μακεδονία και το λιμάνι αναβαθμίζεται. Ο επαγγελματικός τουρισμός ήταν ο τουριστικός κλάδος που δέχτηκε το ισχυρότερο πλήγμα, επομένως είναι απολύτως λογικό να ανακάμπτει με πιο αργούς ρυθμούς σε σύγκριση με τα άλλα τουριστικά προϊόντα. Αξίζει, λοιπόν, στην πρωτεύουσα να αποκτήσει επιτέλους ένα μεγάλο συνεδριακό πολυλειτουργικό κέντρο, τουλάχιστον 7000 θέσεων, και νομίζω πως εφόσον υπάρχουν σοβαρές προτάσεις το υπερταμείο και η ΕΤΑΔ θα δουν σοβαρά αυτή την επένδυση με το βλέμμα στραμμένο όχι μόνο στα άμεσα αλλά και στα μελλοντικά έσοδα για την πόλη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ποια είναι η εικόνα που έχετε για τη φετινή τουριστική περίοδο στην Αθήνα;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Η Αθήνα που δοκιμάστηκε σκληρά τα τελευταία χρόνια, επανακάμπτει εντυπωσιακά και με ταχύτατους ρυθμούς. Αρκεί μια βόλτα ακόμα και τώρα που είναι άνοιξη, στο εμπορικό τρίγωνο του κέντρου της πόλης και στα αρχαιολογικά μνημεία για να το αντιληφθεί κανείς. Πήραμε την απόφαση να ξεκινήσουμε την τουριστική σεζόν νωρίτερα από ποτέ και αυτό έχει αποτέλεσμα. Ειδικά η έναρξη των απευθείας πτήσεων από τις ΗΠΑ στις 7 Μαρτίου και η αύξηση της κρουαζιέρας με τον Πειραιά ως homeport, έχουν συντελέσει στην αύξηση των τουριστικών ροών, ενισχύοντας σημαντικά την οικονομία της πόλης και ιδιαίτερα τους κλάδους της εστίασης και του εμπορίου. Και βέβαια καταφέραμε η γερμανική Condor να ξεκινήσει πτήσεις από Ντίσελνορφ και Λειψία για Αθήνα μετά από 25 χρόνια, αποδεικνύοντας τη δυναμική που αναπτύσσει η γερμανική αγορά στην ελληνική πρωτεύουσα και στην οικονομία της, καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος οι Γερμανοί έχουν δαπανήσει στην χώρα μας, σχεδόν τα ίδια χρήματα με το 2019 για τους μήνες Ιανουάριο-Φεβρουάριο.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Καταγράφεται φέτος μία περαιτέρω σημαντική αύξηση των διεθνών πτήσεων προς την Ελλάδα και μάλιστα από μακρινές χώρες όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες. Γιατί κατά τη γνώμη σας συμβαίνει όλο αυτό; Μπορούμε να περιμένουμε αντίστοιχες κινήσεις και από μακρινές χώρες όπως η Ασία ή η Αυστραλία;
Β. ΚΙΚΙΛΙΑΣ: Διασφαλίσαμε 63 απευθείας πτήσεις την εβδομάδα από τις ΗΠΑ που μόνο αυτές θα μας φέρουν μισό εκατομμύριο ταξιδιώτες χωρίς να υπολογίζουμε όσους έρθουν με transit. Η Αυστραλία άνοιξε μετά από δύο χρόνια και ο Αυστραλός πρέσβης, μας ενημέρωσε ότι φαίνεται πως υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον από τους ομογενείς να ταξιδέψουν στην πατρίδα. Από την άλλη, η Ασία είναι ακόμα «κλειστή» λόγω των περιορισμών για την πανδημία. Ωστόσο δεν μένουμε άπραγοι, είμαστε σε επαφή μαζί τους γιατί η ασιατική αγορά είναι στις μελλοντικές μας προτεραιότητες με πιο άμεσες την τεράστια αγορά της Ινδίας αλλά και της Νότιας Κορέας.