Νίκη Κεραμέως στα Παραπολιτικά: «Τίποτα δεν θα μπει εμπόδιο στην πρόοδο των παιδιών»
«Ο συνολικός αριθμός εισακτέων στα ΑΕΙ, στην ΑΣΠΑΙΤΕ και στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες για φέτος ανέρχεται σε 68.394», αναφέρει στα «Π» η υπουργός Παιδείας
Το όραμα να καταστεί η Ελλάδα «ένα παγκοσμίου εμβέλειας εκπαιδευτικό κέντρο, που θα προσελκύει φοιτητές, εκπαιδευτικούς και ερευνητές από όλο τον κόσμο», περιγράφει στα «Π» η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, που δηλώνει «συγκίνηση και υπερηφάνεια» για την υποδοχή που επεφύλαξαν τα μέλη του Κογκρέσου στον Έλληνα πρωθυπουργό. Παράλληλα, αποκαλύπτει ότι Ομάδες Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων θα ξεκινήσουν να λειτουργούν σε τέσσερα ΑΕΙ ή από τον Ιούνιο.
Ήσασταν παρούσα στη διευρυμένη συνάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Τζο Μπάιντεν στον Λευκό Οίκο τη Δευτέρα. Τι αποκομίσατε από τη συζήτηση αυτή και ποια έμπρακτα οφέλη αποφέρει για τη χώρα μας η στενότερη συνεργασία με τις Ηνωμένες Πολιτείες;
Είχα την τιμή να είμαι μέλος της κυβερνητικής αποστολής σε μια ιστορική επίσκεψη, τα αποτελέσματα της οποίας ξεπέρασαν κάθε προσδοκία. Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έθεσε το σύνολο των ζητημάτων που ενδιαφέρουν την πατρίδα μας, ενώ ταυτοχρόνως παρουσίασε τη θέση της Ελλάδας στα κρίσιμα γεωστρατηγικά ζητήματα. Η τηλεοπτική εικόνα, δυστυχώς, δεν μπορεί να αποδώσει επαρκώς το μοναδικό κλίμα των συναντήσεων και την εντυπωσιακή αποδοχή του πρωθυπουργού και της Ελλάδας. Ως μέλος της κυβέρνησης, συμμετείχα σε συζητήσεις που οδήγησαν στη διεύρυνση της ήδη στενής συνεργασίας ΗΠΑ και Ελλάδας σε αμυντικό, ενεργειακό, γεωστρατηγικό, οικονομικό και εκπαιδευτικό επίπεδο. Ως Ελληνίδα, αισθάνθηκα συγκίνηση και υπερηφάνεια βλέποντας τα μέλη και των δύο σωμάτων του Κογκρέσου, την πρόεδρο της Βουλής και την αντιπρόεδρο των ΗΠΑ να παρακολουθούν με προσήλωση την ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη, να τον χειροκροτούν όρθιοι πάνω από 10 φορές, να επικροτούν τις θέσεις της ελληνικής κυβέρνησης και τη στάση της Ελλάδας. Η χώρα μας βγήκε πιο ισχυρή από την επίσκεψη αυτή, με ακόμα μεγαλύτερη αξιοπιστία στις ΗΠΑ και στον κόσμο ευρύτερα, με ακόμα πιο ισχυρές συνεργασίες και στον τομέα της Εκπαίδευσης.
Στην Ουάσινγκτον συζητήσατε για τη συνεργασία ελληνικών πανεπιστημίων με αμερικανικά. Πώς μπορούν να επωφεληθούν τα ελληνικά ΑΕΙ από τέτοιες συμπράξεις;
Κατά τη διάρκεια της παραμονής μου στην Ουάσινγκτον, είχα σειρά επαφών για την περαιτέρω ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ ελληνικών και αμερικανικών πανεπιστημίων. Μεταξύ άλλων, συναντήθηκα με την αναπληρώτρια υπουργό Παιδείας υπεύθυνη για θέματα διεθνών σχέσεων, Cindy Marten, με την αναπληρώτρια υπουργό Εξωτερικών, υπεύθυνη για θέματα Παιδείας και Πολιτισμού, Lee Satterfield, καθώς και με εκπροσώπους άνω των 20 πανεπιστημίων της Αμερικής, τα οποία έχουν ήδη δρομολογήσει ή δρομολογούν νέες συμπράξεις με τα δικά μας ΑΕΙ, στο πλαίσιο του προγράμματος συνεργασίας που ξεκινήσαμε το 2019. Ποια μορφή παίρνουν αυτές οι συμπράξεις; Δημιουργία διπλών και κοινών προγραμμάτων σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ, θέσπιση ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών και καλοκαιρινών προγραμμάτων, ανταλλαγή φοιτητών, καθηγητών, ερευνητών, δημιουργία κοινών ερευνητικών κέντρων, συμμετοχή σε κοινά ερευνητικά προγράμματα κ.ά. Η εξωστρέφεια του εκπαιδευτικού μας συστήματος αποτελεί έναν από τους κορυφαίους μας στόχους στην Παιδεία και από την έναρξη της θητείας μας έχουμε λάβει ουσιαστικά μέτρα προς την επίτευξή του, με τη θέσπιση ευέλικτου νομοθετικού πλαισίου για τις ανωτέρω συμπράξεις, με την εξασφάλιση σημαντικών χρηματοδοτικών εργαλείων και τη θέσπιση στρατηγικών προγραμμάτων συνεργασίας. Οραμά μας είναι η Ελλάδα να καταστεί ένα παγκοσμίου εμβέλειας εκπαιδευτικό κέντρο, που θα προσελκύει φοιτητές, εκπαιδευτικούς και ερευνητές από όλο τον κόσμο. Ένα εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο όχι μόνο θα εξάγει άριστους επιστήμονες, αλλά και θα τους έλκει.
Θεωρείτε ότι κατά τη διάρκεια της επίσκεψης στις ΗΠΑ προωθήθηκαν με επιτυχία οι ελληνικές στρατηγικές επιδιώξεις;
Ασφαλώς. Με ιδιαίτερη επιτυχία, θα έλεγα. Και μάλιστα με έναν στρατηγικά εξαιρετικό τρόπο. Ο πρωθυπουργός παρουσίασε τις επιδιώξεις μας στο πλαίσιο του νέου γεωστρατηγικού τοπίου που διαμορφώνεται στην περιοχή, στο πλαίσιο και του πολέμου στην Ουκρανία. Η προσέγγιση αυτή του πρωθυπουργού επέτρεψε να προωθηθούν με επιτυχία τα εθνικά μας θέματα, τα ζητήματα της άμυνας, του εξοπλιστικού προγράμματος της χώρας μας, του ρόλου της Ελλάδας στον ενεργειακό χάρτη, ζητήματα οικονομικής συνεργασίας και επενδύσεων, ανάμεσα σε άλλα.
Οι εξετάσεις της «ελληνικής PISA» προκάλεσαν την αντίδραση της ΔΟΕ και η κατάσταση οδηγήθηκε στα δικαστήρια. Γιατί πήρατε την πρωτοβουλία των εξετάσεων αυτών και τι απαντάτε στους εκπροσώπους των δασκάλων;
Στόχος μας είναι πάντοτε η διαρκής βελτίωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Η «ελληνική PISA» είναι ένα σύστημα που μας βοηθά να καταγράψουμε σε ποιον βαθμό οι μαθητές μας έχουν αφομοιώσει γνώσεις και δεξιότητες που ορίζουν τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα, ώστε να σχεδιαστούν στοχευμένες παρεμβάσεις βελτίωσης. Υλοποιείται με εξετάσεις που πραγματοποιούνται σε 6.000 μαθήτριες και μαθητές από συνολικά 600 Δημοτικά και Γυμνάσια της χώρας, ενώ τα αποτελέσματα είναι ανώνυμα. Η πρωτοβουλία μας σκοπεύει στη συγκέντρωση μετρήσιμων δεδομένων, ώστε να μπορέσουμε να εξαγάγουμε συγκεκριμένα συμπεράσματα και βάσει αυτών να σχεδιάσουμε τις εκπαιδευτικές μας πολιτικές. Πώς θα δρομολογήσουμε οποιαδήποτε βελτίωση, αν δεν ξέρουμε πού αυτή χρειάζεται; Ποιος είναι ο λόγος που οι συνδικαλιστικές ηγεσίες αρνούνται συστηματικά να συνδράμουν την προσπάθειά μας για αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος, εν προκειμένω με ένα αξιόπιστο, διεθνώς αναγνωρισμένο εργαλείο αποτύπωσης της πραγματικής κατάστασης, που θα ωθήσει σε συγκεκριμένες κινήσεις; Είναι απορίας άξιο - και θεωρώ ότι εκφράζει μια ισχνή μειοψηφία και όχι την πλειονότητα των εκπαιδευτικών μας, που δίνουν καθημερινά τον καλύτερό τους εαυτό στο λειτούργημά τους. Κατόπιν της αγωγής που ασκήσαμε, το δικαστήριο έκρινε παράνομη και καταχρηστική την απεργία και η διαδικασία ολοκληρώθηκε επιτυχώς. Η Παιδεία αλλάζει και θα καταβάλουμε κάθε προσπάθεια ώστε τίποτα να μην μπει εμπόδιο στην πρόοδο των παιδιών μας.
Πότε και σε ποια ΑΕΙ θα ξεκινήσει η λειτουργία των Ομάδων Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων (ΟΠΠΙ); Ποια άλλα μέτρα θα λάβετε για την τήρηση της τάξης στα ΑΕΙ;
Προ ημερών το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε συνταγματική τη νομοθετική ρύθμιση για τις Ομάδες Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων, οι οποίες αναμένεται να αναλάβουν τα καθήκοντά τους τον Ιούνιο. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών είναι τα ιδρύματα στα οποία σχεδιάζεται η δραστηριοποίησή τους. Το μέτρο προστίθεται και σε άλλες ρυθμίσεις, που στοχεύουν στην αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, με πρώτη την αποκατάσταση του ασύλου στην πραγματική του έννοια ήδη από το 2019, που έδωσε τη δυνατότητα στις Αρχές να επεμβαίνουν στο πανεπιστήμιο και να αντιμετωπίζουν έκνομες πράξεις που λαμβάνουν χώρα εντός του πανεπιστημιακού χώρου, όπως ακριβώς γίνεται σε κάθε δημόσιο χώρο. Πολλές έκνομες ενέργειες έχουν αντιμετωπισθεί από τις Αρχές τα τελευταία δυόμισι χρόνια, ακριβώς στη βάση της διάταξης αυτής, που ψηφίστηκε τον πρώτο μήνα της διακυβέρνησής μας.
Δημοσιεύματα κάνουν λόγο για 9.000 λιγότερους εισακτέους φέτος στα πανεπιστήμια. Πόσες θέσεις, τελικά, θα υπάρχουν για πρωτοετείς φοιτητές τον Σεπτέμβριο και ποιος είναι συνολικά ο σχεδιασμός σας;
Ο συνολικός αριθμός εισακτέων στα ΑΕΙ, στην ΑΣΠΑΙΤΕ και στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες για φέτος ανέρχεται σε 68.394, ενώ τα ίδια τα πανεπιστήμια ζήτησαν μόλις 47.620 εισακτέους. Πέρυσι εισήχθησαν 60.070 - έμειναν κενές θέσεις είτε λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (η οποία έβαλε τέλος στο φαινόμενο της εισαγωγής στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα με πολύ χαμηλούς βαθμούς) είτε επειδή οι υποψήφιοι δεν τις διεκδίκησαν. Μέλημά μας ήταν και παραμένει να δώσουμε στα παιδιά μας επιλογές, να βρουν τις κλίσεις τους και να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους. Να έχουμε αποφοίτους και όχι «αιώνιους φοιτητές», που δεν αποφοιτούν ποτέ, εις βάρος του εαυτού τους, των οικογενειών τους, των πανεπιστημίων και, εντέλει, της κοινωνίας.
Ήσασταν παρούσα στη διευρυμένη συνάντηση του Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Τζο Μπάιντεν στον Λευκό Οίκο τη Δευτέρα. Τι αποκομίσατε από τη συζήτηση αυτή και ποια έμπρακτα οφέλη αποφέρει για τη χώρα μας η στενότερη συνεργασία με τις Ηνωμένες Πολιτείες;
Είχα την τιμή να είμαι μέλος της κυβερνητικής αποστολής σε μια ιστορική επίσκεψη, τα αποτελέσματα της οποίας ξεπέρασαν κάθε προσδοκία. Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έθεσε το σύνολο των ζητημάτων που ενδιαφέρουν την πατρίδα μας, ενώ ταυτοχρόνως παρουσίασε τη θέση της Ελλάδας στα κρίσιμα γεωστρατηγικά ζητήματα. Η τηλεοπτική εικόνα, δυστυχώς, δεν μπορεί να αποδώσει επαρκώς το μοναδικό κλίμα των συναντήσεων και την εντυπωσιακή αποδοχή του πρωθυπουργού και της Ελλάδας. Ως μέλος της κυβέρνησης, συμμετείχα σε συζητήσεις που οδήγησαν στη διεύρυνση της ήδη στενής συνεργασίας ΗΠΑ και Ελλάδας σε αμυντικό, ενεργειακό, γεωστρατηγικό, οικονομικό και εκπαιδευτικό επίπεδο. Ως Ελληνίδα, αισθάνθηκα συγκίνηση και υπερηφάνεια βλέποντας τα μέλη και των δύο σωμάτων του Κογκρέσου, την πρόεδρο της Βουλής και την αντιπρόεδρο των ΗΠΑ να παρακολουθούν με προσήλωση την ομιλία του Κυριάκου Μητσοτάκη, να τον χειροκροτούν όρθιοι πάνω από 10 φορές, να επικροτούν τις θέσεις της ελληνικής κυβέρνησης και τη στάση της Ελλάδας. Η χώρα μας βγήκε πιο ισχυρή από την επίσκεψη αυτή, με ακόμα μεγαλύτερη αξιοπιστία στις ΗΠΑ και στον κόσμο ευρύτερα, με ακόμα πιο ισχυρές συνεργασίες και στον τομέα της Εκπαίδευσης.
Κατά τη διάρκεια της παραμονής μου στην Ουάσινγκτον, είχα σειρά επαφών για την περαιτέρω ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ ελληνικών και αμερικανικών πανεπιστημίων. Μεταξύ άλλων, συναντήθηκα με την αναπληρώτρια υπουργό Παιδείας υπεύθυνη για θέματα διεθνών σχέσεων, Cindy Marten, με την αναπληρώτρια υπουργό Εξωτερικών, υπεύθυνη για θέματα Παιδείας και Πολιτισμού, Lee Satterfield, καθώς και με εκπροσώπους άνω των 20 πανεπιστημίων της Αμερικής, τα οποία έχουν ήδη δρομολογήσει ή δρομολογούν νέες συμπράξεις με τα δικά μας ΑΕΙ, στο πλαίσιο του προγράμματος συνεργασίας που ξεκινήσαμε το 2019. Ποια μορφή παίρνουν αυτές οι συμπράξεις; Δημιουργία διπλών και κοινών προγραμμάτων σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ, θέσπιση ξενόγλωσσων προγραμμάτων σπουδών και καλοκαιρινών προγραμμάτων, ανταλλαγή φοιτητών, καθηγητών, ερευνητών, δημιουργία κοινών ερευνητικών κέντρων, συμμετοχή σε κοινά ερευνητικά προγράμματα κ.ά. Η εξωστρέφεια του εκπαιδευτικού μας συστήματος αποτελεί έναν από τους κορυφαίους μας στόχους στην Παιδεία και από την έναρξη της θητείας μας έχουμε λάβει ουσιαστικά μέτρα προς την επίτευξή του, με τη θέσπιση ευέλικτου νομοθετικού πλαισίου για τις ανωτέρω συμπράξεις, με την εξασφάλιση σημαντικών χρηματοδοτικών εργαλείων και τη θέσπιση στρατηγικών προγραμμάτων συνεργασίας. Οραμά μας είναι η Ελλάδα να καταστεί ένα παγκοσμίου εμβέλειας εκπαιδευτικό κέντρο, που θα προσελκύει φοιτητές, εκπαιδευτικούς και ερευνητές από όλο τον κόσμο. Ένα εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο όχι μόνο θα εξάγει άριστους επιστήμονες, αλλά και θα τους έλκει.
Θεωρείτε ότι κατά τη διάρκεια της επίσκεψης στις ΗΠΑ προωθήθηκαν με επιτυχία οι ελληνικές στρατηγικές επιδιώξεις;
Ασφαλώς. Με ιδιαίτερη επιτυχία, θα έλεγα. Και μάλιστα με έναν στρατηγικά εξαιρετικό τρόπο. Ο πρωθυπουργός παρουσίασε τις επιδιώξεις μας στο πλαίσιο του νέου γεωστρατηγικού τοπίου που διαμορφώνεται στην περιοχή, στο πλαίσιο και του πολέμου στην Ουκρανία. Η προσέγγιση αυτή του πρωθυπουργού επέτρεψε να προωθηθούν με επιτυχία τα εθνικά μας θέματα, τα ζητήματα της άμυνας, του εξοπλιστικού προγράμματος της χώρας μας, του ρόλου της Ελλάδας στον ενεργειακό χάρτη, ζητήματα οικονομικής συνεργασίας και επενδύσεων, ανάμεσα σε άλλα.
Οι εξετάσεις της «ελληνικής PISA» προκάλεσαν την αντίδραση της ΔΟΕ και η κατάσταση οδηγήθηκε στα δικαστήρια. Γιατί πήρατε την πρωτοβουλία των εξετάσεων αυτών και τι απαντάτε στους εκπροσώπους των δασκάλων;
Στόχος μας είναι πάντοτε η διαρκής βελτίωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Η «ελληνική PISA» είναι ένα σύστημα που μας βοηθά να καταγράψουμε σε ποιον βαθμό οι μαθητές μας έχουν αφομοιώσει γνώσεις και δεξιότητες που ορίζουν τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα, ώστε να σχεδιαστούν στοχευμένες παρεμβάσεις βελτίωσης. Υλοποιείται με εξετάσεις που πραγματοποιούνται σε 6.000 μαθήτριες και μαθητές από συνολικά 600 Δημοτικά και Γυμνάσια της χώρας, ενώ τα αποτελέσματα είναι ανώνυμα. Η πρωτοβουλία μας σκοπεύει στη συγκέντρωση μετρήσιμων δεδομένων, ώστε να μπορέσουμε να εξαγάγουμε συγκεκριμένα συμπεράσματα και βάσει αυτών να σχεδιάσουμε τις εκπαιδευτικές μας πολιτικές. Πώς θα δρομολογήσουμε οποιαδήποτε βελτίωση, αν δεν ξέρουμε πού αυτή χρειάζεται; Ποιος είναι ο λόγος που οι συνδικαλιστικές ηγεσίες αρνούνται συστηματικά να συνδράμουν την προσπάθειά μας για αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος, εν προκειμένω με ένα αξιόπιστο, διεθνώς αναγνωρισμένο εργαλείο αποτύπωσης της πραγματικής κατάστασης, που θα ωθήσει σε συγκεκριμένες κινήσεις; Είναι απορίας άξιο - και θεωρώ ότι εκφράζει μια ισχνή μειοψηφία και όχι την πλειονότητα των εκπαιδευτικών μας, που δίνουν καθημερινά τον καλύτερό τους εαυτό στο λειτούργημά τους. Κατόπιν της αγωγής που ασκήσαμε, το δικαστήριο έκρινε παράνομη και καταχρηστική την απεργία και η διαδικασία ολοκληρώθηκε επιτυχώς. Η Παιδεία αλλάζει και θα καταβάλουμε κάθε προσπάθεια ώστε τίποτα να μην μπει εμπόδιο στην πρόοδο των παιδιών μας.
Η Ελλάδα βγήκε πιο ισχυρή από την επίσκεψη στον Λευκό Οίκο, με ακόμα μεγαλύτερη αξιοπιστία στις ΗΠΑ και στον κόσμο ευρύτερα, με ακόμα πιο ισχυρές συνεργασίες και στον τομέα της Εκπαίδευσης
Πότε και σε ποια ΑΕΙ θα ξεκινήσει η λειτουργία των Ομάδων Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων (ΟΠΠΙ); Ποια άλλα μέτρα θα λάβετε για την τήρηση της τάξης στα ΑΕΙ;
Προ ημερών το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε συνταγματική τη νομοθετική ρύθμιση για τις Ομάδες Προστασίας Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων, οι οποίες αναμένεται να αναλάβουν τα καθήκοντά τους τον Ιούνιο. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών είναι τα ιδρύματα στα οποία σχεδιάζεται η δραστηριοποίησή τους. Το μέτρο προστίθεται και σε άλλες ρυθμίσεις, που στοχεύουν στην αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος, με πρώτη την αποκατάσταση του ασύλου στην πραγματική του έννοια ήδη από το 2019, που έδωσε τη δυνατότητα στις Αρχές να επεμβαίνουν στο πανεπιστήμιο και να αντιμετωπίζουν έκνομες πράξεις που λαμβάνουν χώρα εντός του πανεπιστημιακού χώρου, όπως ακριβώς γίνεται σε κάθε δημόσιο χώρο. Πολλές έκνομες ενέργειες έχουν αντιμετωπισθεί από τις Αρχές τα τελευταία δυόμισι χρόνια, ακριβώς στη βάση της διάταξης αυτής, που ψηφίστηκε τον πρώτο μήνα της διακυβέρνησής μας.
Δημοσιεύματα κάνουν λόγο για 9.000 λιγότερους εισακτέους φέτος στα πανεπιστήμια. Πόσες θέσεις, τελικά, θα υπάρχουν για πρωτοετείς φοιτητές τον Σεπτέμβριο και ποιος είναι συνολικά ο σχεδιασμός σας;
Ο συνολικός αριθμός εισακτέων στα ΑΕΙ, στην ΑΣΠΑΙΤΕ και στις Ανώτατες Εκκλησιαστικές Ακαδημίες για φέτος ανέρχεται σε 68.394, ενώ τα ίδια τα πανεπιστήμια ζήτησαν μόλις 47.620 εισακτέους. Πέρυσι εισήχθησαν 60.070 - έμειναν κενές θέσεις είτε λόγω της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (η οποία έβαλε τέλος στο φαινόμενο της εισαγωγής στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα με πολύ χαμηλούς βαθμούς) είτε επειδή οι υποψήφιοι δεν τις διεκδίκησαν. Μέλημά μας ήταν και παραμένει να δώσουμε στα παιδιά μας επιλογές, να βρουν τις κλίσεις τους και να πραγματοποιήσουν τα όνειρά τους. Να έχουμε αποφοίτους και όχι «αιώνιους φοιτητές», που δεν αποφοιτούν ποτέ, εις βάρος του εαυτού τους, των οικογενειών τους, των πανεπιστημίων και, εντέλει, της κοινωνίας.