Καραμανλής: Φτιάχνουμε τις υποδομές για να γίνει η Ελλάδα ενεργειακός κόμβος
«Έργα που οι πολίτες τα περίμεναν επί τόσα χρόνια, γίνονται επιτέλους πραγματικότητα»
Στα έργα υποδομών, που αλλάζουν το παραγωγικό μοντέλο της χώρας και την αναβαθμίζουν σε ενεργειακό κόμβο σε μία κρίσιμη συγκυρία, αναφέρθηκε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κώστας Καραμανλής, στο 5ο Συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών, που διοργανώνεται από τις ειδησεογραφικές ιστοσελίδες ypodomes.com και metaforespress.gr.
Υπογράμμισε επίσης, ότι ο κατασκευαστικός κλάδος βρίσκεται ξανά σε περίοδο άνθησης, αναφέροντας ότι - σύμφωνα με τα στοιχεία των εισηγμένων εταιρειών- το ανεκτέλεστο των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων έχει φτάσει στα 9,38 δισ. ευρώ. Και τόνισε ότι αυτό σημαίνει προοπτικές ανάπτυξης και δημιουργία θέσεων εργασίας.
Πιο αναλυτικά, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε ιδιαίτερα στις επενδύσεις στον σιδηρόδρομο, με το μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στην χώρα, ύψους σχεδόν πέντε δισ. ευρώ.
Εκτίμησε ότι «ο σιδηρόδρομος έχει τη δυναμική να αποτελέσει την σύγχρονη ατμομηχανή του νέου οικονομικού μοντέλου που επιθυμούμε για την χώρα μας» και τόνισε ότι «βρίσκεται στο επίκεντρο της στρατηγικής μας να γίνει η Ελλάδα κόμβος υποδομών και συνδυασμένων μεταφορών και ενεργειακός κόμβος της Νοτιοανατολικής Ευρώπης».
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισήμανε ότι «για πρώτη φορά κάνουμε το αυτονόητο, που τόσα χρόνια ήταν αδιανόητο. Συνδέουμε όλα τα μεγάλα λιμάνια μας με το οδικό και το σιδηροδρομικό δίκτυο».
Και εξήγησε ότι στόχος είναι: «Να μπορέσουν να αναπτυχθούν, επιτέλους, στη χώρα μας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες logistics. Να εισέλθουμε δυναμικά στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών. Να αναβαθμίσουμε τον ρόλο των λιμανιών μας. Να προσφέρουμε νέους διαδρόμους εμπορευματικών μεταφορών στην εφοδιαστική αλυσίδα, αξιοποιώντας τη γεωγραφική μας θέση. Μια ολόκληρη βιομηχανία, δηλαδή, που δεν έχει εκμεταλλευτεί ως τώρα η χώρα μας, παρά το γεγονός ότι η γεωπολιτική και γεωγραφική της θέση είναι ιδανική».
Υπογράμμισε επίσης, ότι «έτσι θέτουμε τις προϋποθέσεις για την αναβάθμιση του ρόλου της χώρας μας και στον τομέα της ενέργειας. Γιατί με αυτά τα έργα, η Ελλάδα, αξιοποιώντας τις τρέχουσες συγκυρίες και τις νέες γεωπολιτικές και ενεργειακές ισορροπίες που δημιουργούνται, έχει τη δυνατότητα να πρωταγωνιστήσει και σε αυτό τον τομέα, ως ενεργειακός κόμβος της ευρύτερης περιοχής».
Ο κλάδος των κατασκευών ξανά σε περίοδο άνθισης και επέκτασης
Για να καταδείξει τι σημαίνουν πρακτικά όλα αυτά για τον κλάδο των κατασκευών, ο κ. Καραμανλής μίλησε με αριθμούς: Αυτή τη στιγμή, το ανεκτέλεστο των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων που είναι εισηγμένοι στο Χρηματιστήριο Αθηνών έχει φτάσει στα 9,38 δισ. ευρώ. Και σύμφωνα με τις προβλέψεις, βάσει των διαγωνισμών που βρίσκονται σε τελικό στάδιο, αναμένεται να φτάσει στα 15 δισ. ευρώ ως 2023.
«Μιλάμε δηλαδή για επίπεδα ρεκόρ, τόσο συνολικά για τον κλάδο, όσο και ξεχωριστά για κάθε όμιλο ή εταιρεία», σημείωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, προσθέτοντας ότι «αυτά τα έργα, λοιπόν, αυτά τα νούμερα, πιστοποιούν ότι ο κλάδος βρίσκεται επιτέλους ξανά σε μια περίοδο άνθισης και επέκτασης».
Τόνισε επίσης, ότι αυτά τα πραγματικά δεδομένα, σημαίνουν σταθερότητα, ασφάλεια, δυνατότητα μακροχρόνιου σχεδιασμού, ότι σε μία δύσκολη περίοδο ο κατασκευαστικός κλάδος διαθέτει πλέον τη δυναμική να μεταδώσει την αναπτυξιακή του ώθηση σε ολόκληρη την οικονομία και την κοινωνία.
«Και βέβαια, τα έργα αυτά σημαίνουν χιλιάδες νέες και καλά αμειβόμενες νέες θέσεις απασχόλησης, τόσο για επιστημονικό όσο και για τεχνικό προσωπικό», πρόσθεσε.
Ο κ. Καραμανλής τόνισε εξάλλου ότι «στην προσπάθεια της εθνικής ανασυγκρότησης ο τομέας των κατασκευών έχει πρωταρχικό ρόλο. Και βρίσκεται στην πρώτη γραμμή για την προσέλκυση σοβαρών ξένων επενδυτών». Ανέφερε ως παράδειγμα το διεθνές ενδιαφέρον που συγκέντρωσε ο διαγωνισμός της Εγνατίας Οδού ή πιο πρόσφατα ο αντίστοιχος της Αττικής Οδού ή και άλλες μεγάλες δημοπρατήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί το τελευταίο διάστημα από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
«Ποτέ ξανά στο παρελθόν δεν είχαμε τέτοιο ενδιαφέρον από μεγάλους, παγκόσμιους παίκτες. Ποτέ ξανά δεν είχαμε τόσες συμπράξεις ισχυρών ξένων και εγχώριων κατασκευαστών. Ποτέ ξανά οι διαγωνισμοί των δημοσίων έργων δεν βρίσκονταν στο επίκεντρο του παγκόσμιου επενδυτικού χάρτη», σημείωσε ο κ. Καραμανλής.
Υπογράμμισε ότι αυτές οι επενδύσεις έχουν μακροπρόθεσμο ορίζοντα υλοποίησης και απόδοσης.
«Έχουμε θέσει γερές βάσεις για το μέλλον»
«Με άλλα λόγια, ήδη έχουμε θέσει γερές βάσεις για το μέλλον», τόνισε ο κ. Καραμανλής, επισημαίνοντας ότι τα έργα υποδομών «δεν είναι μια υπόθεση που αφορά μόνο τις κατασκευαστικές εταιρείες». Και αυτό καθώς, όπως επισήμανε, τα έργα υποδομών τονώνουν τις τοπικές οικονομίες άμεσα, αλλά και θέτουν τις προϋποθέσεις και για μακροχρόνια περιφερειακή ανάπτυξη.
Ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει αποδείξει στις αλλεπάλληλες εξωγενείς κρίσεις των τελευταίων ετών ότι «στέκεται έμπρακτα στο πλευρό της κοινωνίας. Λαμβάνοντας μέτρα υπέρ των αδυνάμων, υπέρ των πολλών, υπέρ τελικά όλων των Ελλήνων».
Υπενθύμισε τα μέτρα στήριξης 43 δισ. ευρώ κατά την περίοδο της πανδημίας και υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση και τώρα με τη διεθνή ενεργειακή κρίση στηρίζει συνολικά την κοινωνία και τους επιμέρους κλάδους της οικονομίας.
Ο κ. Καραμανλής ανέφερε για παράδειγμα τις προβλέψεις του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τις αναθεωρήσεις στις τιμές των υλικών και τα μέτρα που ελήφθησαν ειδικά για τον τομέα των κατασκευών, ώστε να διασφαλιστεί ότι η κατασκευαστική δραστηριότητα θα συνεχιστεί απρόσκοπτα.
«Έργα που οι πολίτες τα περίμεναν επί τόσα χρόνια, γίνονται επιτέλους πραγματικότητα»
Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ότι στο περσινό συνέδριο είχε αναφέρει ότι το 2021 θα είναι το έτος των υποδομών και πράγματι ήταν έτσι. «Γιατί καταφέραμε να δημοπρατήσουμε έργα ύψους 8 δισ. ευρώ. Και να συμβασιοποιήσουμε -που σημαίνει ότι ήδη υλοποιούνται- έργα ύψους 3,2 δισ. ευρώ», τόνισε.
«Έργα που οι πολίτες τα περίμεναν επί τόσα χρόνια, γίνονται επιτέλους πραγματικότητα», πρόσθεσε ο κ. Καραμανλής, αναφέροντας:
Τέλος, κατά τη συζήτηση με τους φορείς, που ακολούθησε, ετέθησαν τα ζητήματα του Παρατηρητηρίου Τιμών και της ενεργειακής κρίσης. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών άκουσε τους προβληματισμούς των φορέων και τόνισε ότι πρέπει όλα τα κόμματα και όλοι οι φορείς να συζητήσουν για πραγματικές λύσεις στα προβλήματα.
Υπογράμμισε επίσης, ότι ο κατασκευαστικός κλάδος βρίσκεται ξανά σε περίοδο άνθησης, αναφέροντας ότι - σύμφωνα με τα στοιχεία των εισηγμένων εταιρειών- το ανεκτέλεστο των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων έχει φτάσει στα 9,38 δισ. ευρώ. Και τόνισε ότι αυτό σημαίνει προοπτικές ανάπτυξης και δημιουργία θέσεων εργασίας.
Πιο αναλυτικά, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών αναφέρθηκε ιδιαίτερα στις επενδύσεις στον σιδηρόδρομο, με το μεγαλύτερο πακέτο σιδηροδρομικών έργων που έχει γίνει ποτέ στην χώρα, ύψους σχεδόν πέντε δισ. ευρώ.
Εκτίμησε ότι «ο σιδηρόδρομος έχει τη δυναμική να αποτελέσει την σύγχρονη ατμομηχανή του νέου οικονομικού μοντέλου που επιθυμούμε για την χώρα μας» και τόνισε ότι «βρίσκεται στο επίκεντρο της στρατηγικής μας να γίνει η Ελλάδα κόμβος υποδομών και συνδυασμένων μεταφορών και ενεργειακός κόμβος της Νοτιοανατολικής Ευρώπης».
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισήμανε ότι «για πρώτη φορά κάνουμε το αυτονόητο, που τόσα χρόνια ήταν αδιανόητο. Συνδέουμε όλα τα μεγάλα λιμάνια μας με το οδικό και το σιδηροδρομικό δίκτυο».
Και εξήγησε ότι στόχος είναι: «Να μπορέσουν να αναπτυχθούν, επιτέλους, στη χώρα μας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες logistics. Να εισέλθουμε δυναμικά στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών. Να αναβαθμίσουμε τον ρόλο των λιμανιών μας. Να προσφέρουμε νέους διαδρόμους εμπορευματικών μεταφορών στην εφοδιαστική αλυσίδα, αξιοποιώντας τη γεωγραφική μας θέση. Μια ολόκληρη βιομηχανία, δηλαδή, που δεν έχει εκμεταλλευτεί ως τώρα η χώρα μας, παρά το γεγονός ότι η γεωπολιτική και γεωγραφική της θέση είναι ιδανική».
Υπογράμμισε επίσης, ότι «έτσι θέτουμε τις προϋποθέσεις για την αναβάθμιση του ρόλου της χώρας μας και στον τομέα της ενέργειας. Γιατί με αυτά τα έργα, η Ελλάδα, αξιοποιώντας τις τρέχουσες συγκυρίες και τις νέες γεωπολιτικές και ενεργειακές ισορροπίες που δημιουργούνται, έχει τη δυνατότητα να πρωταγωνιστήσει και σε αυτό τον τομέα, ως ενεργειακός κόμβος της ευρύτερης περιοχής».
Ο κλάδος των κατασκευών ξανά σε περίοδο άνθισης και επέκτασης
Για να καταδείξει τι σημαίνουν πρακτικά όλα αυτά για τον κλάδο των κατασκευών, ο κ. Καραμανλής μίλησε με αριθμούς: Αυτή τη στιγμή, το ανεκτέλεστο των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων που είναι εισηγμένοι στο Χρηματιστήριο Αθηνών έχει φτάσει στα 9,38 δισ. ευρώ. Και σύμφωνα με τις προβλέψεις, βάσει των διαγωνισμών που βρίσκονται σε τελικό στάδιο, αναμένεται να φτάσει στα 15 δισ. ευρώ ως 2023.«Μιλάμε δηλαδή για επίπεδα ρεκόρ, τόσο συνολικά για τον κλάδο, όσο και ξεχωριστά για κάθε όμιλο ή εταιρεία», σημείωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, προσθέτοντας ότι «αυτά τα έργα, λοιπόν, αυτά τα νούμερα, πιστοποιούν ότι ο κλάδος βρίσκεται επιτέλους ξανά σε μια περίοδο άνθισης και επέκτασης».
Τόνισε επίσης, ότι αυτά τα πραγματικά δεδομένα, σημαίνουν σταθερότητα, ασφάλεια, δυνατότητα μακροχρόνιου σχεδιασμού, ότι σε μία δύσκολη περίοδο ο κατασκευαστικός κλάδος διαθέτει πλέον τη δυναμική να μεταδώσει την αναπτυξιακή του ώθηση σε ολόκληρη την οικονομία και την κοινωνία.
«Και βέβαια, τα έργα αυτά σημαίνουν χιλιάδες νέες και καλά αμειβόμενες νέες θέσεις απασχόλησης, τόσο για επιστημονικό όσο και για τεχνικό προσωπικό», πρόσθεσε.
Ο κ. Καραμανλής τόνισε εξάλλου ότι «στην προσπάθεια της εθνικής ανασυγκρότησης ο τομέας των κατασκευών έχει πρωταρχικό ρόλο. Και βρίσκεται στην πρώτη γραμμή για την προσέλκυση σοβαρών ξένων επενδυτών». Ανέφερε ως παράδειγμα το διεθνές ενδιαφέρον που συγκέντρωσε ο διαγωνισμός της Εγνατίας Οδού ή πιο πρόσφατα ο αντίστοιχος της Αττικής Οδού ή και άλλες μεγάλες δημοπρατήσεις που έχουν πραγματοποιηθεί το τελευταίο διάστημα από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
«Ποτέ ξανά στο παρελθόν δεν είχαμε τέτοιο ενδιαφέρον από μεγάλους, παγκόσμιους παίκτες. Ποτέ ξανά δεν είχαμε τόσες συμπράξεις ισχυρών ξένων και εγχώριων κατασκευαστών. Ποτέ ξανά οι διαγωνισμοί των δημοσίων έργων δεν βρίσκονταν στο επίκεντρο του παγκόσμιου επενδυτικού χάρτη», σημείωσε ο κ. Καραμανλής.
Υπογράμμισε ότι αυτές οι επενδύσεις έχουν μακροπρόθεσμο ορίζοντα υλοποίησης και απόδοσης.
«Έχουμε θέσει γερές βάσεις για το μέλλον»
«Με άλλα λόγια, ήδη έχουμε θέσει γερές βάσεις για το μέλλον», τόνισε ο κ. Καραμανλής, επισημαίνοντας ότι τα έργα υποδομών «δεν είναι μια υπόθεση που αφορά μόνο τις κατασκευαστικές εταιρείες». Και αυτό καθώς, όπως επισήμανε, τα έργα υποδομών τονώνουν τις τοπικές οικονομίες άμεσα, αλλά και θέτουν τις προϋποθέσεις και για μακροχρόνια περιφερειακή ανάπτυξη.Ο κ. Καραμανλής τόνισε ότι η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει αποδείξει στις αλλεπάλληλες εξωγενείς κρίσεις των τελευταίων ετών ότι «στέκεται έμπρακτα στο πλευρό της κοινωνίας. Λαμβάνοντας μέτρα υπέρ των αδυνάμων, υπέρ των πολλών, υπέρ τελικά όλων των Ελλήνων».
Υπενθύμισε τα μέτρα στήριξης 43 δισ. ευρώ κατά την περίοδο της πανδημίας και υπογράμμισε ότι η κυβέρνηση και τώρα με τη διεθνή ενεργειακή κρίση στηρίζει συνολικά την κοινωνία και τους επιμέρους κλάδους της οικονομίας.
Ο κ. Καραμανλής ανέφερε για παράδειγμα τις προβλέψεις του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για τις αναθεωρήσεις στις τιμές των υλικών και τα μέτρα που ελήφθησαν ειδικά για τον τομέα των κατασκευών, ώστε να διασφαλιστεί ότι η κατασκευαστική δραστηριότητα θα συνεχιστεί απρόσκοπτα.
«Έργα που οι πολίτες τα περίμεναν επί τόσα χρόνια, γίνονται επιτέλους πραγματικότητα»
Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ότι στο περσινό συνέδριο είχε αναφέρει ότι το 2021 θα είναι το έτος των υποδομών και πράγματι ήταν έτσι. «Γιατί καταφέραμε να δημοπρατήσουμε έργα ύψους 8 δισ. ευρώ. Και να συμβασιοποιήσουμε -που σημαίνει ότι ήδη υλοποιούνται- έργα ύψους 3,2 δισ. ευρώ», τόνισε.«Έργα που οι πολίτες τα περίμεναν επί τόσα χρόνια, γίνονται επιτέλους πραγματικότητα», πρόσθεσε ο κ. Καραμανλής, αναφέροντας:
- Το Βόρειο Τμήμα του Ε65
- Το 'Ακτιο-Αμβρακία
- Την πολύπαθη Πατρών-Πύργου
- Τον Βόρειο Οδικό 'Αξονα Κρήτης
- Τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας
- Την επέκταση της Γραμμής 3 προς τον Πειραιά
- Το Μετρό Θεσσαλονίκης
- Τη νέα Περιφερειακή επίσης της Θεσσαλονίκης, το λεγόμενο Flyover.
- Το μεγάλο πρόγραμμα έργων αντιπλημμυρικής θωράκισης και διαχείρισης υδάτινων πόρων ύψους 1,5 δισ. ευρώ
- Την επέκταση της λεωφόρου Κύμης
- Την υπογειοποίηση της Ηλιουπόλεως
- Τις επεκτάσεις προς Λαύριο και Ραφήνα
- Το Μπράλος- 'Αμφισσα
- Την παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών
- Την περιφερειακή της Αλεξανδρούπολης.
Τέλος, κατά τη συζήτηση με τους φορείς, που ακολούθησε, ετέθησαν τα ζητήματα του Παρατηρητηρίου Τιμών και της ενεργειακής κρίσης. Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών άκουσε τους προβληματισμούς των φορέων και τόνισε ότι πρέπει όλα τα κόμματα και όλοι οι φορείς να συζητήσουν για πραγματικές λύσεις στα προβλήματα.