Κεραμέως στα Παραπολιτικά 90,1: Σήμερα ανοίγει η πλατφόρμα για τους υποψήφιους των πανελλαδικών - 8.000 παραπάνω εισακτέοι από πέρυσι -Τι είπε για την πανεπιστημιακή αστυνομία
Παράλληλα, ανέφερε ότι είναι θέμα ημερών να λειτουργήσουν οι ομάδες προστασίας των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων
«Σήμερα θα ανοίξει η πλατφόρμα για τους υποψήφιους των πανελλαδικών εξετάσεων που θέλουν να ενημερωθούν για τις βαθμολογία τους αλλά και τη σχολή και τμήμα εισαγωγής τους», δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή Secret με τον Παναγιώτη Τζένο η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως.
Τόνισε ότι ο αριθμός των εισακτέων είναι 8.000 παραπάνω από πέρυσι, ενώ ανέφερε πως όλα είναι έτοιμα για την ερχόμενη σχολική χρονιά ενώ έχουν ανακοινωθεί 8.500 νέοι διορισμοί εκπαιδευτικών που θα γίνουν μέσα στο καλοκαίρι.
Ακόμη, σε ότι αφορά την επέκταση του ολοήμερου σχολείου είπε ότι δεν θα υπάρχουν κριτήρια και η εγγραφή θα είναι ελεύθερη, ενώ αναφορικά με τα σχολικά βιβλία ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς είπε πως έχει ολοκληρωθεί η εκτύπωση τους.
Την ίδια στιγμή, τόνισε ότι οι αντιδράσεις των πρυτάνεων -στο νομοσχέδιο για την αναβάθμιση των ΑΕΙ- είναι πως θα αναδεικνύονται τα όργανα διοίκησης, ενώ σε σχέση με ττις φοιτητικές παρατάξεις, είπε ότι προεκλογικά υπήρξε δέσμευση για την εκπροσώπηση των φοιτητών στα όργανα διοίκησης των ΑΕΙ και την ανάδειξή τους μέσω ενιαίου ψηφοδελτίου και ηλεκτρονικής ψηφοφορίας.
Δεν παρέλειψε να επισημάνει πως είναι θέμα ημερών να λειτουργήσουν οι ομάδες προστασίας των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, ενώ για τη βιβλιοθήκη στο ΑΠΘ είπε ότι η κυβέρνηση αποφάσισε να βάλει τέλος σε μια κατάληψη που διαρκούσε 34 ολόκληρα χρόνια.
Σε ερώτηση πως θα ανοίξουν τα σχολεία από Σεπτέμβριο λόγω της πανδημίας του κοροναϊού, είπε πως είναι μια δυναμική διαδικασία , πάμε βήμα – βήμα, συμβουλευόμαστε τους ειδικούς και λαμβάνονται οι αποφάσεις.
Aναλυτικά οι δηλώσεις
Αναφορικά με τις πανελλαδικές εξετάσεις: Ολοκληρώθηκαν οι πανελλαδικές εξετάσεις για τα Γενικά Λύκεια την περασμένη Παρασκευή, σήμερα ολοκληρώνονται οι εξετάσεις για τους υποψηφίους των Επαγγελματικών Λυκείων και ακολουθούν τα ειδικά μαθήματα. Σήμερα ανοίγει η πλατφόρμα για όλους τους υποψηφίους που θέλουν να ενημερωθούν και μέσω SMS για τα αποτελέσματά τους τόσο και για την πρώτη φάση που είναι οι βαθμολογίες όσο και στη δεύτερη φάση που είναι οι σχολές και τα τμήματα εισαγωγής. Στο site του υπουργείου μπορεί κανείς να ακολουθήσει το σύνδεσμο για να μπει στην πλατφόρμα, η πλατφόρμα θα μείνει ανοιχτεί από σήμερα 17 μέχρι 24 Ιουνίου, είναι μια πλατφόρμα στην οποία γράφεις το κινητό σου τηλέφωνο αν και εφόσον θέλεις να ενημερωθείς και μέσω SMS για τα αποτελέσματά σου.
Αναφορικά με τον αριθμό των εισακτέων: Έχουμε ανακοινώσει ότι ο αριθμός των εισακτέων φέτος είναι 68 χιλιαδες, οι περσινοί εισακτέοι ήταν 60 χιλιάδες άραέχουμε δώσει 8 χιλιάδες θέσεις παραπάνω από αυτούς που εισήχθησαν πέρυσι. Πέρυσι ήταν περισσότερες οι εν δυνάμει θέσεις αλλά υπήρχαν πολλές κενές θέσεις και λόγω της ελάχιστης βάσης εισαγωγής και λόγω έλλειψης θέσεων.
Όλα κύλησαν ομαλά. Το μεγάλο ζητούμενο στις πανελλαδικές εξετάσεις κατά τη γνώμη μου είναι η σαφήνεια των θεμάτων δηλαδή τα θέματα να είναι απολύτως σαφή για τα παιδιά και νομίζω ότι αυτό χάρη στις μεγάλες προσπάθειες της κεντρικής επιτροπής εξετάσεων επετεύχθη.
Ερωτηθείσα αν θα είναι έτοιμοι για την έναρξη της νέας χρονιάς: Ανακοινώσαμε 8.500 νέους διορισμούς εκπαιδευτικών, θυμίζω ότι για 12 χρόνια η πολιτεία δεν είχε διορίσει ούτε έναν εκπαιδευτικό. Επί κυβερνήσεως Κ. Μητσοτάκη μέσα σε μια διετία έχουμε διορίσει 16.200 εκπαιδευτικούς και προχθες ανακοινώσαμε άλλες 8.500 το οποίο σημαίνει ότι ανερχόμαστε σε έναν αριθμό που αγγίζει τις 25 χιλιάδες μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών. Επιμένω σε αυτό γιατί πολύ ωραίες όλες οι μεταρρυθμίσεις αλλά αν δεν επενδύσεις πρώτα από όλα σε ότι πολυτιμότερο είχε η εκπαίδευση που είναι το ανθρώπινο δυναμικό τότε προφανώς και οι μεταρρυθμίσεις δεν θα μπορούν να εφαρμοστούν. Για αυτό το λόγο επενδύουμε στο ανθρώπινο δυναμικό και μέσω διορισμών και μέσω επιμορφώσεων, οριζόντιων επιμορφώσεων τις οποίες έχουμε ξεκινήσει εδώ και δύο χρόνια. Ενδεικτικά να πω ότι για μια νέα καινοτομία που εισήχθη πέρυσι στα σχολεία τα εργαστήρια δεξιοτήτων που είναι νέες θεματικές στο σχολείο κλιματική αλλαγή, ρομποτική, επιχειρηματικότητα κοκ επιμορφώθηκε σχεδόν το σύνολο των εκπαιδευτικών. Πάνω από 77 χιλιάδες εκπαιδευτικοί επιμορφώθηκαν στο πρόγραμμα αυτό.Οι διορισμοί θα γίνουν μέσα στο καλοκαίρι για ανάληψη υπηρεσίας από 1η Σεπτεμβρίου
Αναφορικά με την επέκταση του ολοήμερου σχολείου: Θα γίνει στα μισά ολοήμερα τμήματα της χώρας. Μιλάμε για 5.000 τμήματα που θα γίνει αυτό. Δεν θα υπάρχει κανένα κριτήριο, θα είναι ελεύθερη εγγραφή και αυτό είναι μια ξεκάθαρη πολιτική που εφαρμόζει η κυβέρνησή μας με διττή στόχευση, πρώτα από όλα να αναβαθμιστεί η δημόσια εκπαίδευση που παρέχεται στα σχολεία μας με ποιοτική δημόσια εκπαίδευση και το απόγευμα, με δημιουργικές δράσεις, με εικαστικά κοκ. Και η δεύτερη στόχευση είναι να διευκολύνουμε την πρόσβαση των γονέων στην αγορά εργασίας, να φέρουμε πιο κοντά το σχολικό ωράριο στο ωράριο των εργαζομενων γονέων. Διαμορφώνεται ένα νέο πρόγραμμα για το ολοήμερο σχολείο προκειμένου να παρέχει αναβαθμισμένη ποιοτική εκπαίδευση στα παιδιά εξυπηρετώντας παράλληλα και τον άλλο στόχο που είναι η άρση των εμποδίων στην πρόσβαση στην αγορά εργασίας για τους γονείς.
Αναφορικά με τα σχολικά βιβλία ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς: Ακολουθούμε κανονικότατα τις διαδικασίες. Έχει ολοκληρωθεί η εκτύπωση των περισσοτέρων βιβλίων και είναι όλα δρομολογημένα όπως πρέπει για την επόμενη σχολική χρονιά.
Για τους νεοεισακτέους στα πανεπιστήμια: Θα συναντήσουν πολλές νέες δυνατότητες που δεν έχουν σήμερα οι φοιτητές, θα μπορούν για παράδειγμα να κάνουν εσωτερικό Erasmus.Φανταστείτε έναν φοιτητή ο οποίος εισάγεται στη νομική θα μπορεί να πάει για έξι μήνες στην πληροφορική να δει κάτι διαφορετικό ή ένας φοιτητής που εισάγεται στην αρχιτεκτονική να μπορεί να πάει για 6 μήνες στη σχολή Καλών Τεχνών . Άρα το εσωτερικό Erasmus είναι μια νέα δυνατότητα που δίνεται μέσω του νομοσχεδίου που είναι αυτή τη στιγμή σε δημόσια διαβούλευση. Ένα άλλο παράδειγμα είναι η δυνατότητα να εισαχθεί κανείς σε ένα πρόγραμμα σπουδών το οποίο είναι συνδυαστικό, διεπιστημονικό δύο ή περισσοτέρων τμημάτων. Επίσης η δυνατότητα να κάνει κανείς βιομηχανικά διδακτορικά δηλαδή διδακτορικά επί θεμάτων απτών που τίθενται στη βιομηχανία σε συνεργασία με εταιρείες της βιομηχανίας. Επίσης η δυνατότητα να κάνει πρακτική άσκηση σε ένα πλήρες πλαίσιο αμειβόμενης εργασίας με ασφαλιστική κάλυψη, με αναγνώριση πιστωτικών ακαδημαϊκών μονάδων ανάλογα με τη διάρκεια της πρακτικής άσκησης. Αυτό το νομοσχέδιο δίνει νέους ορίζοντες στα πανεπιστήμια, νέες δυνατότητες στους φοιτητές και στις φοιτήτριες μας, ένα πιο αξιοκρατικό σύστημα εκλογής καθηγητών και ανέλιξης καθηγητών, μια στενότερη σύνδεση του πανεπιστημίου με την κοινωνία. Άρα νέοι ορίζοντες στα πανεπιστήμια που διασφαλίζουν ΑΕΙ πιο ποιοτικά, πιο λειτουργικά, πιο αξιοκρατικά και πιο εξωστρεφή.
Αναφορικά με τις αντιδράσεις των πρυτάνεων στο νέο νομοσχέδιο: Σε ένα σημείο αντιδρούν, το νομοσχέδιο έχει πάνω από 340 άρθρα η όλη συζήτηση και οι μόνες διαφορετικές απόψεις που έχω δει περιορίζονται σε 10 άρθρα. Τα 10 αυτά άρθρα είναι ότι αφορά τη διοίκηση το πώς δηλαδή θα αναδεικνύονται τα όργανα διοίκησης του πανεπιστημίου, σε όλα τα υπόλοιπα υπάρχει σύμπνοια. Και μάλιστα μια απόφαση της Συνόδου των πρυτάνεων που στηλιτεύει αυτό ότι υπάρχει σύμφωνη γνώμη στις λοιπές διατάξεις η μόνη συζήτηση που γίνεται και εκεί επικεντρώνονται οι συνεδριάσεις της Συνόδου έχει να κάνει με το πώς θα εκλέγονται ή θα αναδεικνύονται στα όργανα διοίκησης. Σήμερα επί της ουσίας κυρίαρχο πρόσωπο είναι ένα, ο πρύτανης, από τον ένα πάμε στους έντεκα. Πάμε σε ένα συλλογικό όργανο το οποίο θα αποτελείται από έξι μέλη καθηγητές που θα εκλέγονται από το σώμα των καθηγητών και πέντε που θα είναι εκτός πανεπιστημίου. Εννοώ ότι θα μπορούσαν να είναι καθηγητές του εξωτερικού όπως θα μπορούσαν να είναι και άλλες διακεκριμένες προσωπικότητες εκτός πανεπιστημίου από το χώρο των επιστημών, των τεχνών κοκ.
Από εκεί που δεν έχουμε κανένα σημείο εξωστρέφειας σήμερα, δηλαδή δεν υπάρχει κάποιο εξωτερικό στοιχείο στη διοίκηση σήμερα πάμε σε ένα σύστημα που θα υπάρχουν πέντε εξωτερικά μέλη που θα έρθουν να εισφέρουν τις πολύτιμές εμπειρίες τους και τις παραστάσεις τους και ταυτόχρονα προβλέπεται η δυνατότητα για εκτελεστικό διευθυντή ο οποίος θα μπορεί να είναι και αυτός από εκτός πανεπιστημίου. Πάμε σε ένα μοντέλο πιο συλλογικό, πιο εξωστρεφές, με φίλτρα εσωτερικά ελέγχου, θα υπάρχει δυνατότητα αποπομπής του πρύτανη αν και εφόσον δεν υπηρετεί το στρατηγικό σχέδιο το οποίο ο ίδιος κατέθεσε για να επιλεγεί άρα ένα σύστημα ελέγχων εσωτερικών προκειμένου να έχουμε μια πιο συλλογική και αποτελεσματική διοίκηση των πανεπιστημίων.
Πράγματι υπήρχε μια πολύ μεγάλη συγκέντρωση εξουσίας γύρω από τον πρύτανη και εμείς θεωρούμε ότι ένα σχήμα θα λειτουργήσει καλύτερα αν είναι πιο συλλογικό. Δεύτερο στοιχείο είναι ότι δεν μπορεί να μην βλέπουμε τι συμβαίνει εκτός, τι συμβαίνει στην Ευρώπη για παράδειγμα. Εδώ η βασική συζήτηση που γίνεται και με τους πρυτάνεις είναι γιατί να μην εκλέγεται απευθείας ο πρύτανης από τη βάση και η ερώτηση που έκανα στους πρυτάνεις είναι η εξής μας προβληματίζει το γεγονός ότι στα περισσότερα πανεπιστήμια της Ευρώπης δεν υπάρχει καμία έννοια εκλογής; Γιατί δεν υπάρχει; Γιατί το πανεπιστήμιο δεν είναι όργανο εκπροσώπησης, δεν είναι Βουλή, δεν είναι τοπική αυτοδιοίκηση είναι ένας επιστημονικός φορέας ύψιστου επιπέδου άρα δεν είναι τυχαίο ότι στα περισσότερα πανεπιστήμια της Ευρώπης δεν υπάρχει καμία διαδικασία εκλογής για να μην υπάρχει οποιαδήποτε στενή σχέση που μπορεί να οδηγήσει σε συγκεκριμένες αποφάσεις εκ μέρους και των καθηγητών. Είναι μια μεγάλη αλλαγή, αλλαγή στη νοοτροπία αλλά πρέπει επιτέλους να δούμε τι γίνεται στην Ευρώπη και διεθνώς.
Αναφορικά με την εκλογή των φοιτητικών παρατάξεων: Εκεί υπήρχε ξεκάθαρα μια παρερμηνεία. Εμείς ερχόμαστε συνεπείς στις εξαγγελίες μας και λέμε ότι σε ότι αφορά τα όργανα διοίκησης του πανεπιστημίου πρώτον αναβαθμίζεται η φοιτητική εκπροσώπηση, θα υπάρχει συμβούλιο φοιτητών, και οι φοιτητές που θα αναδεικνύονται στο συμβούλιο αυτό θα αναδεικνύονται μέσα από ενιαίο ψηφοδέλτιο. Αυτή ήταν η δέσμευσή μας προ των εκλογών ξεκάθαρα. Αυτό είναι το νέο σύστημα που θα ισχύει ανεξαρτήτως παρατάξεων, ανεξαρτήτως κομματικών σχέσεων των διαφόρων υποψηφίων με παρατάξεις κοκ. Τελείως διαφορετικό είναι η δυνατότητα που δίνεται και από το σύνταγμα και από τον αστικό κώδικα σε οποιονδήποτε να ιδρύσει έναν σύλλογο, μια παράταξη οτιδήποτε. Το υπουργείο έχει λόγο σε ότι αφορά αποκλειστικά και μόνο τα όργανα διοίκησης του πανεπιστημίου και την εκπροσώπηση των φοιτητών σε αυτά. Είναι ότι ακριβώς υποσχεθήκαμε και μάλιστα αυτό το νομοσχέδιο είναι το τελευταίο μεγάλο νομοσχέδιο που περιλαμβάνεται στις βασικές εξαγγελίες του κ. Μητσοτάκη τον Νοέμβριο του 2018 προ των εκλογών. Ξεκινήσαμε συνεκτικά από κάτω προς τα πάνω σε μια προσέγγιση από το Νηπιαγωγείο, το Δημοτικό, το Γυμνάσιο, το Λύκειο, την Επαγγελματική εκπαίδευση, τις πανελλαδικές και τώρα στα πανεπιστήμια. Είμαστε ένα χρονο πριν τις εκλογές και συνεχίζουμε δυνατά το μεταρρυθμιστικό έργο της κυβέρνησης.
Αναφορικά με την ειδική ομάδα προστασίας των πανεπιστημίων: Είναι θέμα ημερών. Στο νόμο που ψηφίστηκε υπήρχε μια ειδική πρόβλεψη για έκδοση προεδρικού διατάγματος μέσω ΣτΕ γιατί είναι ένα θέμα το οποίο εγείρει ιδιαίτερες ευαισθησίες συνταγματικής φύσεως και θέλαμε να είμαστε απολύτως βέβαιοι ότι δεν υπάρχει καμία αμφιβολία από άποψη συνταγματική. Το ΣτΕ έκρινε τη συνταγματικότητα της ρύθμισης αυτής, εκκρεμεί από μέρα σε μέρα η έκδοση του προεδρικού διατάγματος και άπαξ εκδοθεί αυτό το προεδρικό διάταγμα πλέον θα μπορούν να λειτουργούσουν οι ομάδες προστασίας πανεπιστημιακών ιδρυμάτων στις οποίες έχει γίνει ειδική εκπαίδευση από το υπουργειο Προστασίας του πολίτη, έχει ολοκληρωθεί αυτή η εκπαίδευση και αναμένουν να αναλάβουν υπηρεσία.
Ερωτηθείσα αν την προβληματίζει ότι μπορεί το Σεπτέμβριο να αποτελέσει η παιδεία χώρο αντιπαράθεσης λόγω της στάσης της αντιπολίτευσης: Θα ρωτήσω στην Βουλή τους εκπροσώπους της αντιπολίτευσης αν συμφωνούν με το εσωτερικό Erasmus, αν συμφωνούν με τα διπλά και κοινά πτυχία, αν συμφωνούν με τη δυνατότητα των παιδιών να έχουν αμειβόμενη εργασία, να έχουν ασφαλιστική κάλυψη στην πρακτική άσκηση, να κάνουν βιομηχανικά διδακτορικά κοκ. Γιατί το μεγάλο σώμα του νομοσχεδίου αφορά σε αυτές τις νέες δυνατότητες για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες. Θεωρώ ότι η συζήτηση που γίνεται είναι καθαρά αν όχι προσχηματική αλλά εντοπίζεται τεχνηέντως μόνο σε ένα σημείο. Να ακούσουμε τα κόμματα τι θέση έχουν για όλα τα υπόλοιπα. Θέλω να πιστεύω ότι θα ένα σύμφωνοι στις δυνατότητες αυτές γιατί είναι περισσότερες δυνατότητες για τα νέα παιδιά. Από εκεί και πέρα στα ζητήματα του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος ναι μπορεί να υπάρχει ιδεολογική διαφορά με την αξιωματική αντιπολίτευση αλλά να ρωτήσω θεωρούμε φυσιολογικό στη χώρα μας να χτίζουν καθηγητές μέσα στα γραφεία τους; Θεωρούμε φυσιολογικό ένα πανεπιστήμιο το οποίο θέλει να γιορτάσει τα 100 χρόνια του να μην μπορεί να το κάνει εντός του πανεπιστημίου και να πρέπει να νοικιάσει ένα χώρο εκτός. Αυτά δεν μας γεννούν προβληματισμό;
Αναφορικά με το θέμα της βιβλιοθήκης στο ΑΠΘ: Αυτό το θέμα είναι στην επικαιρότητα γιατί η κυβέρνηση του Κ. Μητσοτάκη αποφάσισε να βάλει τέλος σε μια κατάληψη που διαρκούσε 34 χρόνια. Έσπασε την κατάληψη στη βάση νόμου που ψηφίστηκε τον πρώτο μήνα της διακυβέρνησης μας και προβλέπει αυτός ο νόμος την αυτονόητη δυνατότητα για τις αρχές να μπορούν να επέμβουν και στα πανεπιστήμια όπως και σε κάθε δημόσιο χώρο και να εμποδίζουν αξιόποινες και έκνομες ενέργειες . Αυτό έκανε η αστυνομία με την εξαιρετική συνεργασία της διοίκησης του πανεπιστημίου άρα αν συζητάμε για αυτό το επεισόδιο συζητάμε επειδή αυτή η κυβέρνηση σε συνεργασία με τις αρχές και με τη διοίκηση του πανεπιστημίου αποφάσισε να βάλει τέλος σε μια κατάληψη που διαρκούσε 34 χρόνια. Υπάρχουν κάποιες ισχνές μειοψηφίες οι οποίες είναι θορυβώδεις οι οποίες μπορεί να αντιστέκονται αυτό γίνεται όταν βάζεις το μαχαίρι στο κόκκαλο και είσαι αποφασισμένος να αναβαθμίσεις ουσιαστικά το ακαδημαϊκό περιβάλλον όπως είμαστε εμείς.
Ερωτηθείσα πως θα ανοίξουν τα σχολεία λόγω της πανδημίας του κορονοϊού: Είναι μια δυναμική διαδικασία δηλαδή πηγαίνουμε βήμα-βήμα βλέπουμε ακριβώς πως εξελίσσεται η πανδημία και από εκεί και πέρα στη βάση εισηγήσεων της επιτροπής των ειδικών λαμβάνονται οι αποφάσεις. Είναι πολύ νωρίς να μιλήσουμε για τον Σεπτέμβριο γιατί δεν έχουμε αυτή τη στιγμή τα δεδομένα. Είμαστε πάντοτε σε πολύ στενή συνεργασία και με το υπουργείο Υγείας και με την επιτροπή των ειδικών και θα τα εξετάσουμε όλα αλλά είναι πολύ νωρίς για να παρθούν οι όποιες αποφάσεις. Υπάρχει σημαντική τεχνογνωσία, ο εκπαιδευτικός κόσμος έχει επιδείξει μια εντυπωσιακή προσαρμοστικότητα, θέλω να πιστεύω ότι τα πιο δύσκολα τα έχουμε αφήσει πίσω μας.
Ακούστε τη συνέντευξή της
Τόνισε ότι ο αριθμός των εισακτέων είναι 8.000 παραπάνω από πέρυσι, ενώ ανέφερε πως όλα είναι έτοιμα για την ερχόμενη σχολική χρονιά ενώ έχουν ανακοινωθεί 8.500 νέοι διορισμοί εκπαιδευτικών που θα γίνουν μέσα στο καλοκαίρι.
Ακόμη, σε ότι αφορά την επέκταση του ολοήμερου σχολείου είπε ότι δεν θα υπάρχουν κριτήρια και η εγγραφή θα είναι ελεύθερη, ενώ αναφορικά με τα σχολικά βιβλία ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς είπε πως έχει ολοκληρωθεί η εκτύπωση τους.
Την ίδια στιγμή, τόνισε ότι οι αντιδράσεις των πρυτάνεων -στο νομοσχέδιο για την αναβάθμιση των ΑΕΙ- είναι πως θα αναδεικνύονται τα όργανα διοίκησης, ενώ σε σχέση με ττις φοιτητικές παρατάξεις, είπε ότι προεκλογικά υπήρξε δέσμευση για την εκπροσώπηση των φοιτητών στα όργανα διοίκησης των ΑΕΙ και την ανάδειξή τους μέσω ενιαίου ψηφοδελτίου και ηλεκτρονικής ψηφοφορίας.
Δεν παρέλειψε να επισημάνει πως είναι θέμα ημερών να λειτουργήσουν οι ομάδες προστασίας των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, ενώ για τη βιβλιοθήκη στο ΑΠΘ είπε ότι η κυβέρνηση αποφάσισε να βάλει τέλος σε μια κατάληψη που διαρκούσε 34 ολόκληρα χρόνια.
Σε ερώτηση πως θα ανοίξουν τα σχολεία από Σεπτέμβριο λόγω της πανδημίας του κοροναϊού, είπε πως είναι μια δυναμική διαδικασία , πάμε βήμα – βήμα, συμβουλευόμαστε τους ειδικούς και λαμβάνονται οι αποφάσεις.
Aναλυτικά οι δηλώσεις
Αναφορικά με τις πανελλαδικές εξετάσεις: Ολοκληρώθηκαν οι πανελλαδικές εξετάσεις για τα Γενικά Λύκεια την περασμένη Παρασκευή, σήμερα ολοκληρώνονται οι εξετάσεις για τους υποψηφίους των Επαγγελματικών Λυκείων και ακολουθούν τα ειδικά μαθήματα. Σήμερα ανοίγει η πλατφόρμα για όλους τους υποψηφίους που θέλουν να ενημερωθούν και μέσω SMS για τα αποτελέσματά τους τόσο και για την πρώτη φάση που είναι οι βαθμολογίες όσο και στη δεύτερη φάση που είναι οι σχολές και τα τμήματα εισαγωγής. Στο site του υπουργείου μπορεί κανείς να ακολουθήσει το σύνδεσμο για να μπει στην πλατφόρμα, η πλατφόρμα θα μείνει ανοιχτεί από σήμερα 17 μέχρι 24 Ιουνίου, είναι μια πλατφόρμα στην οποία γράφεις το κινητό σου τηλέφωνο αν και εφόσον θέλεις να ενημερωθείς και μέσω SMS για τα αποτελέσματά σου.
Αναφορικά με τον αριθμό των εισακτέων: Έχουμε ανακοινώσει ότι ο αριθμός των εισακτέων φέτος είναι 68 χιλιαδες, οι περσινοί εισακτέοι ήταν 60 χιλιάδες άραέχουμε δώσει 8 χιλιάδες θέσεις παραπάνω από αυτούς που εισήχθησαν πέρυσι. Πέρυσι ήταν περισσότερες οι εν δυνάμει θέσεις αλλά υπήρχαν πολλές κενές θέσεις και λόγω της ελάχιστης βάσης εισαγωγής και λόγω έλλειψης θέσεων.
Όλα κύλησαν ομαλά. Το μεγάλο ζητούμενο στις πανελλαδικές εξετάσεις κατά τη γνώμη μου είναι η σαφήνεια των θεμάτων δηλαδή τα θέματα να είναι απολύτως σαφή για τα παιδιά και νομίζω ότι αυτό χάρη στις μεγάλες προσπάθειες της κεντρικής επιτροπής εξετάσεων επετεύχθη.
Ερωτηθείσα αν θα είναι έτοιμοι για την έναρξη της νέας χρονιάς: Ανακοινώσαμε 8.500 νέους διορισμούς εκπαιδευτικών, θυμίζω ότι για 12 χρόνια η πολιτεία δεν είχε διορίσει ούτε έναν εκπαιδευτικό. Επί κυβερνήσεως Κ. Μητσοτάκη μέσα σε μια διετία έχουμε διορίσει 16.200 εκπαιδευτικούς και προχθες ανακοινώσαμε άλλες 8.500 το οποίο σημαίνει ότι ανερχόμαστε σε έναν αριθμό που αγγίζει τις 25 χιλιάδες μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών. Επιμένω σε αυτό γιατί πολύ ωραίες όλες οι μεταρρυθμίσεις αλλά αν δεν επενδύσεις πρώτα από όλα σε ότι πολυτιμότερο είχε η εκπαίδευση που είναι το ανθρώπινο δυναμικό τότε προφανώς και οι μεταρρυθμίσεις δεν θα μπορούν να εφαρμοστούν. Για αυτό το λόγο επενδύουμε στο ανθρώπινο δυναμικό και μέσω διορισμών και μέσω επιμορφώσεων, οριζόντιων επιμορφώσεων τις οποίες έχουμε ξεκινήσει εδώ και δύο χρόνια. Ενδεικτικά να πω ότι για μια νέα καινοτομία που εισήχθη πέρυσι στα σχολεία τα εργαστήρια δεξιοτήτων που είναι νέες θεματικές στο σχολείο κλιματική αλλαγή, ρομποτική, επιχειρηματικότητα κοκ επιμορφώθηκε σχεδόν το σύνολο των εκπαιδευτικών. Πάνω από 77 χιλιάδες εκπαιδευτικοί επιμορφώθηκαν στο πρόγραμμα αυτό.Οι διορισμοί θα γίνουν μέσα στο καλοκαίρι για ανάληψη υπηρεσίας από 1η Σεπτεμβρίου
Αναφορικά με την επέκταση του ολοήμερου σχολείου: Θα γίνει στα μισά ολοήμερα τμήματα της χώρας. Μιλάμε για 5.000 τμήματα που θα γίνει αυτό. Δεν θα υπάρχει κανένα κριτήριο, θα είναι ελεύθερη εγγραφή και αυτό είναι μια ξεκάθαρη πολιτική που εφαρμόζει η κυβέρνησή μας με διττή στόχευση, πρώτα από όλα να αναβαθμιστεί η δημόσια εκπαίδευση που παρέχεται στα σχολεία μας με ποιοτική δημόσια εκπαίδευση και το απόγευμα, με δημιουργικές δράσεις, με εικαστικά κοκ. Και η δεύτερη στόχευση είναι να διευκολύνουμε την πρόσβαση των γονέων στην αγορά εργασίας, να φέρουμε πιο κοντά το σχολικό ωράριο στο ωράριο των εργαζομενων γονέων. Διαμορφώνεται ένα νέο πρόγραμμα για το ολοήμερο σχολείο προκειμένου να παρέχει αναβαθμισμένη ποιοτική εκπαίδευση στα παιδιά εξυπηρετώντας παράλληλα και τον άλλο στόχο που είναι η άρση των εμποδίων στην πρόσβαση στην αγορά εργασίας για τους γονείς.
Αναφορικά με τα σχολικά βιβλία ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς: Ακολουθούμε κανονικότατα τις διαδικασίες. Έχει ολοκληρωθεί η εκτύπωση των περισσοτέρων βιβλίων και είναι όλα δρομολογημένα όπως πρέπει για την επόμενη σχολική χρονιά.
Για τους νεοεισακτέους στα πανεπιστήμια: Θα συναντήσουν πολλές νέες δυνατότητες που δεν έχουν σήμερα οι φοιτητές, θα μπορούν για παράδειγμα να κάνουν εσωτερικό Erasmus.Φανταστείτε έναν φοιτητή ο οποίος εισάγεται στη νομική θα μπορεί να πάει για έξι μήνες στην πληροφορική να δει κάτι διαφορετικό ή ένας φοιτητής που εισάγεται στην αρχιτεκτονική να μπορεί να πάει για 6 μήνες στη σχολή Καλών Τεχνών . Άρα το εσωτερικό Erasmus είναι μια νέα δυνατότητα που δίνεται μέσω του νομοσχεδίου που είναι αυτή τη στιγμή σε δημόσια διαβούλευση. Ένα άλλο παράδειγμα είναι η δυνατότητα να εισαχθεί κανείς σε ένα πρόγραμμα σπουδών το οποίο είναι συνδυαστικό, διεπιστημονικό δύο ή περισσοτέρων τμημάτων. Επίσης η δυνατότητα να κάνει κανείς βιομηχανικά διδακτορικά δηλαδή διδακτορικά επί θεμάτων απτών που τίθενται στη βιομηχανία σε συνεργασία με εταιρείες της βιομηχανίας. Επίσης η δυνατότητα να κάνει πρακτική άσκηση σε ένα πλήρες πλαίσιο αμειβόμενης εργασίας με ασφαλιστική κάλυψη, με αναγνώριση πιστωτικών ακαδημαϊκών μονάδων ανάλογα με τη διάρκεια της πρακτικής άσκησης. Αυτό το νομοσχέδιο δίνει νέους ορίζοντες στα πανεπιστήμια, νέες δυνατότητες στους φοιτητές και στις φοιτήτριες μας, ένα πιο αξιοκρατικό σύστημα εκλογής καθηγητών και ανέλιξης καθηγητών, μια στενότερη σύνδεση του πανεπιστημίου με την κοινωνία. Άρα νέοι ορίζοντες στα πανεπιστήμια που διασφαλίζουν ΑΕΙ πιο ποιοτικά, πιο λειτουργικά, πιο αξιοκρατικά και πιο εξωστρεφή.
Αναφορικά με τις αντιδράσεις των πρυτάνεων στο νέο νομοσχέδιο: Σε ένα σημείο αντιδρούν, το νομοσχέδιο έχει πάνω από 340 άρθρα η όλη συζήτηση και οι μόνες διαφορετικές απόψεις που έχω δει περιορίζονται σε 10 άρθρα. Τα 10 αυτά άρθρα είναι ότι αφορά τη διοίκηση το πώς δηλαδή θα αναδεικνύονται τα όργανα διοίκησης του πανεπιστημίου, σε όλα τα υπόλοιπα υπάρχει σύμπνοια. Και μάλιστα μια απόφαση της Συνόδου των πρυτάνεων που στηλιτεύει αυτό ότι υπάρχει σύμφωνη γνώμη στις λοιπές διατάξεις η μόνη συζήτηση που γίνεται και εκεί επικεντρώνονται οι συνεδριάσεις της Συνόδου έχει να κάνει με το πώς θα εκλέγονται ή θα αναδεικνύονται στα όργανα διοίκησης. Σήμερα επί της ουσίας κυρίαρχο πρόσωπο είναι ένα, ο πρύτανης, από τον ένα πάμε στους έντεκα. Πάμε σε ένα συλλογικό όργανο το οποίο θα αποτελείται από έξι μέλη καθηγητές που θα εκλέγονται από το σώμα των καθηγητών και πέντε που θα είναι εκτός πανεπιστημίου. Εννοώ ότι θα μπορούσαν να είναι καθηγητές του εξωτερικού όπως θα μπορούσαν να είναι και άλλες διακεκριμένες προσωπικότητες εκτός πανεπιστημίου από το χώρο των επιστημών, των τεχνών κοκ.
Από εκεί που δεν έχουμε κανένα σημείο εξωστρέφειας σήμερα, δηλαδή δεν υπάρχει κάποιο εξωτερικό στοιχείο στη διοίκηση σήμερα πάμε σε ένα σύστημα που θα υπάρχουν πέντε εξωτερικά μέλη που θα έρθουν να εισφέρουν τις πολύτιμές εμπειρίες τους και τις παραστάσεις τους και ταυτόχρονα προβλέπεται η δυνατότητα για εκτελεστικό διευθυντή ο οποίος θα μπορεί να είναι και αυτός από εκτός πανεπιστημίου. Πάμε σε ένα μοντέλο πιο συλλογικό, πιο εξωστρεφές, με φίλτρα εσωτερικά ελέγχου, θα υπάρχει δυνατότητα αποπομπής του πρύτανη αν και εφόσον δεν υπηρετεί το στρατηγικό σχέδιο το οποίο ο ίδιος κατέθεσε για να επιλεγεί άρα ένα σύστημα ελέγχων εσωτερικών προκειμένου να έχουμε μια πιο συλλογική και αποτελεσματική διοίκηση των πανεπιστημίων.
Πράγματι υπήρχε μια πολύ μεγάλη συγκέντρωση εξουσίας γύρω από τον πρύτανη και εμείς θεωρούμε ότι ένα σχήμα θα λειτουργήσει καλύτερα αν είναι πιο συλλογικό. Δεύτερο στοιχείο είναι ότι δεν μπορεί να μην βλέπουμε τι συμβαίνει εκτός, τι συμβαίνει στην Ευρώπη για παράδειγμα. Εδώ η βασική συζήτηση που γίνεται και με τους πρυτάνεις είναι γιατί να μην εκλέγεται απευθείας ο πρύτανης από τη βάση και η ερώτηση που έκανα στους πρυτάνεις είναι η εξής μας προβληματίζει το γεγονός ότι στα περισσότερα πανεπιστήμια της Ευρώπης δεν υπάρχει καμία έννοια εκλογής; Γιατί δεν υπάρχει; Γιατί το πανεπιστήμιο δεν είναι όργανο εκπροσώπησης, δεν είναι Βουλή, δεν είναι τοπική αυτοδιοίκηση είναι ένας επιστημονικός φορέας ύψιστου επιπέδου άρα δεν είναι τυχαίο ότι στα περισσότερα πανεπιστήμια της Ευρώπης δεν υπάρχει καμία διαδικασία εκλογής για να μην υπάρχει οποιαδήποτε στενή σχέση που μπορεί να οδηγήσει σε συγκεκριμένες αποφάσεις εκ μέρους και των καθηγητών. Είναι μια μεγάλη αλλαγή, αλλαγή στη νοοτροπία αλλά πρέπει επιτέλους να δούμε τι γίνεται στην Ευρώπη και διεθνώς.
Αναφορικά με την εκλογή των φοιτητικών παρατάξεων: Εκεί υπήρχε ξεκάθαρα μια παρερμηνεία. Εμείς ερχόμαστε συνεπείς στις εξαγγελίες μας και λέμε ότι σε ότι αφορά τα όργανα διοίκησης του πανεπιστημίου πρώτον αναβαθμίζεται η φοιτητική εκπροσώπηση, θα υπάρχει συμβούλιο φοιτητών, και οι φοιτητές που θα αναδεικνύονται στο συμβούλιο αυτό θα αναδεικνύονται μέσα από ενιαίο ψηφοδέλτιο. Αυτή ήταν η δέσμευσή μας προ των εκλογών ξεκάθαρα. Αυτό είναι το νέο σύστημα που θα ισχύει ανεξαρτήτως παρατάξεων, ανεξαρτήτως κομματικών σχέσεων των διαφόρων υποψηφίων με παρατάξεις κοκ. Τελείως διαφορετικό είναι η δυνατότητα που δίνεται και από το σύνταγμα και από τον αστικό κώδικα σε οποιονδήποτε να ιδρύσει έναν σύλλογο, μια παράταξη οτιδήποτε. Το υπουργείο έχει λόγο σε ότι αφορά αποκλειστικά και μόνο τα όργανα διοίκησης του πανεπιστημίου και την εκπροσώπηση των φοιτητών σε αυτά. Είναι ότι ακριβώς υποσχεθήκαμε και μάλιστα αυτό το νομοσχέδιο είναι το τελευταίο μεγάλο νομοσχέδιο που περιλαμβάνεται στις βασικές εξαγγελίες του κ. Μητσοτάκη τον Νοέμβριο του 2018 προ των εκλογών. Ξεκινήσαμε συνεκτικά από κάτω προς τα πάνω σε μια προσέγγιση από το Νηπιαγωγείο, το Δημοτικό, το Γυμνάσιο, το Λύκειο, την Επαγγελματική εκπαίδευση, τις πανελλαδικές και τώρα στα πανεπιστήμια. Είμαστε ένα χρονο πριν τις εκλογές και συνεχίζουμε δυνατά το μεταρρυθμιστικό έργο της κυβέρνησης.
Αναφορικά με την ειδική ομάδα προστασίας των πανεπιστημίων: Είναι θέμα ημερών. Στο νόμο που ψηφίστηκε υπήρχε μια ειδική πρόβλεψη για έκδοση προεδρικού διατάγματος μέσω ΣτΕ γιατί είναι ένα θέμα το οποίο εγείρει ιδιαίτερες ευαισθησίες συνταγματικής φύσεως και θέλαμε να είμαστε απολύτως βέβαιοι ότι δεν υπάρχει καμία αμφιβολία από άποψη συνταγματική. Το ΣτΕ έκρινε τη συνταγματικότητα της ρύθμισης αυτής, εκκρεμεί από μέρα σε μέρα η έκδοση του προεδρικού διατάγματος και άπαξ εκδοθεί αυτό το προεδρικό διάταγμα πλέον θα μπορούν να λειτουργούσουν οι ομάδες προστασίας πανεπιστημιακών ιδρυμάτων στις οποίες έχει γίνει ειδική εκπαίδευση από το υπουργειο Προστασίας του πολίτη, έχει ολοκληρωθεί αυτή η εκπαίδευση και αναμένουν να αναλάβουν υπηρεσία.
Ερωτηθείσα αν την προβληματίζει ότι μπορεί το Σεπτέμβριο να αποτελέσει η παιδεία χώρο αντιπαράθεσης λόγω της στάσης της αντιπολίτευσης: Θα ρωτήσω στην Βουλή τους εκπροσώπους της αντιπολίτευσης αν συμφωνούν με το εσωτερικό Erasmus, αν συμφωνούν με τα διπλά και κοινά πτυχία, αν συμφωνούν με τη δυνατότητα των παιδιών να έχουν αμειβόμενη εργασία, να έχουν ασφαλιστική κάλυψη στην πρακτική άσκηση, να κάνουν βιομηχανικά διδακτορικά κοκ. Γιατί το μεγάλο σώμα του νομοσχεδίου αφορά σε αυτές τις νέες δυνατότητες για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες. Θεωρώ ότι η συζήτηση που γίνεται είναι καθαρά αν όχι προσχηματική αλλά εντοπίζεται τεχνηέντως μόνο σε ένα σημείο. Να ακούσουμε τα κόμματα τι θέση έχουν για όλα τα υπόλοιπα. Θέλω να πιστεύω ότι θα ένα σύμφωνοι στις δυνατότητες αυτές γιατί είναι περισσότερες δυνατότητες για τα νέα παιδιά. Από εκεί και πέρα στα ζητήματα του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος ναι μπορεί να υπάρχει ιδεολογική διαφορά με την αξιωματική αντιπολίτευση αλλά να ρωτήσω θεωρούμε φυσιολογικό στη χώρα μας να χτίζουν καθηγητές μέσα στα γραφεία τους; Θεωρούμε φυσιολογικό ένα πανεπιστήμιο το οποίο θέλει να γιορτάσει τα 100 χρόνια του να μην μπορεί να το κάνει εντός του πανεπιστημίου και να πρέπει να νοικιάσει ένα χώρο εκτός. Αυτά δεν μας γεννούν προβληματισμό;
Αναφορικά με το θέμα της βιβλιοθήκης στο ΑΠΘ: Αυτό το θέμα είναι στην επικαιρότητα γιατί η κυβέρνηση του Κ. Μητσοτάκη αποφάσισε να βάλει τέλος σε μια κατάληψη που διαρκούσε 34 χρόνια. Έσπασε την κατάληψη στη βάση νόμου που ψηφίστηκε τον πρώτο μήνα της διακυβέρνησης μας και προβλέπει αυτός ο νόμος την αυτονόητη δυνατότητα για τις αρχές να μπορούν να επέμβουν και στα πανεπιστήμια όπως και σε κάθε δημόσιο χώρο και να εμποδίζουν αξιόποινες και έκνομες ενέργειες . Αυτό έκανε η αστυνομία με την εξαιρετική συνεργασία της διοίκησης του πανεπιστημίου άρα αν συζητάμε για αυτό το επεισόδιο συζητάμε επειδή αυτή η κυβέρνηση σε συνεργασία με τις αρχές και με τη διοίκηση του πανεπιστημίου αποφάσισε να βάλει τέλος σε μια κατάληψη που διαρκούσε 34 χρόνια. Υπάρχουν κάποιες ισχνές μειοψηφίες οι οποίες είναι θορυβώδεις οι οποίες μπορεί να αντιστέκονται αυτό γίνεται όταν βάζεις το μαχαίρι στο κόκκαλο και είσαι αποφασισμένος να αναβαθμίσεις ουσιαστικά το ακαδημαϊκό περιβάλλον όπως είμαστε εμείς.
Ερωτηθείσα πως θα ανοίξουν τα σχολεία λόγω της πανδημίας του κορονοϊού: Είναι μια δυναμική διαδικασία δηλαδή πηγαίνουμε βήμα-βήμα βλέπουμε ακριβώς πως εξελίσσεται η πανδημία και από εκεί και πέρα στη βάση εισηγήσεων της επιτροπής των ειδικών λαμβάνονται οι αποφάσεις. Είναι πολύ νωρίς να μιλήσουμε για τον Σεπτέμβριο γιατί δεν έχουμε αυτή τη στιγμή τα δεδομένα. Είμαστε πάντοτε σε πολύ στενή συνεργασία και με το υπουργείο Υγείας και με την επιτροπή των ειδικών και θα τα εξετάσουμε όλα αλλά είναι πολύ νωρίς για να παρθούν οι όποιες αποφάσεις. Υπάρχει σημαντική τεχνογνωσία, ο εκπαιδευτικός κόσμος έχει επιδείξει μια εντυπωσιακή προσαρμοστικότητα, θέλω να πιστεύω ότι τα πιο δύσκολα τα έχουμε αφήσει πίσω μας.