Οι προϋποθέσεις και τα βήματα που απαιτούνται για την υλοποίηση των εξοπλιστικών προγραμμάτων των Ενόπλων Δυνάμεων
Όλα αυτά καλό είναι να τα γνωρίζουν οι πολίτες καθώς έτσι λύονται και αρκετές «απορίες», αναφορικώς με το γιατί έρχονται τόσα πολλά προγράμματα τώρα και με τέτοια πυκνότητα
Με αφορμή τη νέα, και σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα από την προηγούμενη, ενημέρωση της Ειδικής Επιτροπής Εξοπλιστικών Προγραμμάτων και Συμβάσεων της Βουλής για πέντε εξοπλιστικά προγράμματα των Ενόπλων Δυνάμεων από τον υπουργό Εθνικής Αμύνης Νίκο Παναγιωτόπουλο, συνεπικουρούμενο από τον υφυπουργό Εθνικής Άμυνας και τους Αρχηγούς, καλό είναι πιστεύουμε να δούμε ποιες είναι οι προϋποθέσεις και τα βήματα που απαιτούνται για την υλοποίηση των εξοπλιστικών προγραμμάτων των Ε.Δ.
Οι συγκεκριμένες προϋποθέσεις που απαιτούνται προβλέπονται από τον ισχύοντα νόμο, τα οποία αν δεν γίνουν αφενός δεν μπορεί να υπάρξει το συγκεκριμένο κάθε φορά πρόγραμμα και αφετέρου προκύπτουν ποινικές ευθύνες για όποιον δεν εφαρμόσει τις διαδικασίες του νόμου.
Έτσι λοιπόν, οι προαναφερθείσες απαραίτητες προϋποθέσεις και βήματα είναι:
Έρχονται γιατί: Πρώτον, υπάρχει άψογη συνεργασία μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των Γενικών Επιτελείων, με προεξάρχον φυσικά το ΓΕΕΘΑ.
Δεύτερον, γιατί έχει περατωθεί όλο το απαραίτητο, για να είναι σύννομο, νομικό πλαίσιο με τις απαραίτητες προϋποθέσεις και βήματα και έχει υπάρχει η απαραίτητη κατηγοριοποίηση και προτεραιοποίηση των εξοπλιστικών προγραμμάτων, που επικαιροποιείται σε ετήσια βάση.
Τρίτον και τελευταίο, που προσθέτουμε εμείς, γιατί ΤΩΡΑ υπάρχει η πολιτική βούληση τόσο από πλευράς της κυβερνήσεως εν συνόλω, όσο και από πλευράς της νυν πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ, η οποία σε λίγες μέρες θα κλείσει τρία χρόνια στη συγκεκριμένη θέση, να εξοπλιστούν οι Ελληνικές Ειδικές Δυνάμεις αφήνοντας κατά μέρος τις μεγαλοστομίες και πειραματισμούς του (πρόσφατου) παρελθόντος.
Οι συγκεκριμένες προϋποθέσεις που απαιτούνται προβλέπονται από τον ισχύοντα νόμο, τα οποία αν δεν γίνουν αφενός δεν μπορεί να υπάρξει το συγκεκριμένο κάθε φορά πρόγραμμα και αφετέρου προκύπτουν ποινικές ευθύνες για όποιον δεν εφαρμόσει τις διαδικασίες του νόμου.
Έτσι λοιπόν, οι προαναφερθείσες απαραίτητες προϋποθέσεις και βήματα είναι:
- Ύπαρξη Δομής Δυνάμεων εγκεκριμένης από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Εξωτερικών και Ασφαλείας (ΚΥΣΕΑ), με προεδρεύοντα τον (εκάστοτε) Πρωθυπουργό και φορέα εισηγήσεως το ΓΕΕΘΑ. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ισχύουσα Δομή Δυνάμεων εγκρίθηκε τον Απρίλιο του 2021, όταν με μέριμνα του νυν Αρχηγού ΓΕΕΘΑ Στρατηγού Κωνσταντίνου Φλώρου εισήχθη προς έγκριση από τον νυν ΥΕΘΑ Νικόλαο Παναγιωτόπουλο και μετά από το ΚΥΣΕΑ.
- Καταγραφή Επιχειρησιακών Απαιτήσεων του Αρχηγού ΓΕΕΘΑ, ο οποίος έχει την πλήρη διοίκηση των Ε.Δ. από τον καιρό της Ειρήνης και είναι κατά νόμον (Ν. 2292/95, όπως τροποποιήθηκε με τον 3883/10) υπεύθυνος για την διεξαγωγή των επιχειρήσεων και την άμυνα της χώρας.
- Ο εκάστοτε Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, λαμβάνοντας υπόψη τις εισηγήσεις των Κλάδων (Στρατός Ξηράς, Πολεμικό Ναυτικό, Πολεμική Αεροπορία), καταρτίζει το τετραετές εξοπλιστικό πρόγραμμα των Ε.Δ. προτεραιοποιώντας κατά την κρίση του τις απαιτήσεις τους, προκειμένου να καλυφθούν οι επιχειρησιακές απαιτήσεις που θεωρεί ότι πρέπει να καλυφθούν κατ΄ απόλυτη προτεραιότητα. Στο σημείο αυτό αξίζει να σημειωθεί ότι υπάρχει από το 2020, σε ετήσια βάση, αναλόγως εξελίξεως και σταδίων «ωριμάνσεως» των διαφόρων προγραμμάτων, δυνατόν να αναθεωρείται. Στη παρούσα φάση βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη το τετραετές εξοπλιστικό πρόγραμμα των Ε.Δ. περιόδου 2022-25.
- Το Συμβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ) είναι αυτό που γνωματεύει για το προαναφερθέν τετραετές εξοπλιστικό πρόγραμμα των Ε.Δ. Ως γνωστόν στο ΣΑΓΕ προεδρεύει ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ, ο οποίος έχει διπλή ψήφο σε περίπτωση ισοψηφίας. Ακολούθως, ο Αρχηγός ΓΕΕΘΑ υποβάλλει τοτετραετές εξοπλιστικό πρόγραμμα των Ε.Δ. προς την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ, ώστε αυτή με τη σειρά της να μεριμνήσει σε πολιτικό επίπεδο για τη χρηματοδότηση, τον τρόπο αποκτήσεως, τυχόν ειδικούς νόμους που απαιτούνται κλπ. Τυπικώς, χωρίς την σύμφωνη γνώμη του ΓΕΕΘΑ και του ΣΑΓΕ, η εκάστοτε πολιτική ηγεσία δεν μπορεί να αλλάξει την προτεραιοποίηση της επιχειρησιακής αναγκαιότητος που έχουν ήδη αποφασίσει ΓΕΕΘΑ και ΣΑΓΕ.
- · Από την πλευρά τους οι Κλάδοι, δια των προγραμμάτων και υποπρογραμμάτων που καταρτίζουν, προσπαθούν να ικανοποιήσουν την επιχειρησιακή απαίτηση του εκάστοτε Αρχηγού ΓΕΕΘΑ κατά τον καλύτερο τρόπο, ως οι πλέον ειδικοί επί των μέσων των Κλάδων τους. Στο πλαίσιο αυτό λοιπόν λαμβάνουν τις αποφάσεις τους, τις οποίες και επικυρώνουν στα Ανώτατα Συμβούλιά τους (ΑΣΣ, ΑΝΣ, ΑΑΣ). Στη συνέχεια τα υποβάλλουν προς έγκριση κατά σειρά στο ΓΕΕΘΑ, στο ΣΑΓΕ, κι εφόσον αυτό τα εγκρίνει, στο ΥΠΕΘΑ. Το τελευταίο τα διεκπεραιώνει από αυτό το σημείο της διαδικασίας και μετά, προκειμένου να υλοποιηθεί η επιχειρησιακή απαίτηση του (εκάστοτε) Αρχηγού ΓΕΕΘΑ. Αυτό αφορά κατά βάση τον κρισιμότατο τομέα της χρηματοδοτήσεως καθώς, τόσο το ΓΕΕΘΑ, όσο και τα Γενικά Επιτελεία ΔΕΝ έχουν πόρους αναπτυξιακούς προϋπολογισμούς, αλλά εναπόκεινται στην χρηματοδότηση τους από το ΥΠΕΘΑ/ΓΔΟΣΥ για αναπτυξιακούς σκοπούς.
- Ενδιαμέσως υπάρχουν διάφορες διαδικασίες, που προβλέπει ο Εθνικός Αμυντικός Σχεδιασμός, όπως Επιτροπές της Βουλής κλπ, οι οποίες εφαρμόζονται πάντα σύμφωνα με την προτεραιοποίηση του τετραετούς εξοπλιστικού προγραμματισμού του ΓΕΕΘΑ.
Έρχονται γιατί: Πρώτον, υπάρχει άψογη συνεργασία μεταξύ της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των Γενικών Επιτελείων, με προεξάρχον φυσικά το ΓΕΕΘΑ.
Δεύτερον, γιατί έχει περατωθεί όλο το απαραίτητο, για να είναι σύννομο, νομικό πλαίσιο με τις απαραίτητες προϋποθέσεις και βήματα και έχει υπάρχει η απαραίτητη κατηγοριοποίηση και προτεραιοποίηση των εξοπλιστικών προγραμμάτων, που επικαιροποιείται σε ετήσια βάση.
Τρίτον και τελευταίο, που προσθέτουμε εμείς, γιατί ΤΩΡΑ υπάρχει η πολιτική βούληση τόσο από πλευράς της κυβερνήσεως εν συνόλω, όσο και από πλευράς της νυν πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΘΑ, η οποία σε λίγες μέρες θα κλείσει τρία χρόνια στη συγκεκριμένη θέση, να εξοπλιστούν οι Ελληνικές Ειδικές Δυνάμεις αφήνοντας κατά μέρος τις μεγαλοστομίες και πειραματισμούς του (πρόσφατου) παρελθόντος.