Συρίγος στα Παραπολιτικά: 605 εκατ. ευρώ για ανέγερση νέων φοιτητικών εστιών
«Οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις θέλουν χρόνο για να μπορέσουν να αποφέρουν αποτελέσματα», επισήμανε ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων
«Οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις θέλουν χρόνο για να μπορέσουν να αποφέρουν αποτελέσματα. Ο Νόμος 4597 ανοίγει στρατηγικούς προσανατολισμούς και στρέφει τα πανεπιστήμια προς τη σωστή κατεύθυνση», δηλώνει σε συνέντευξή του στα «Π» ο υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Άγγελος Συρίγος, για τον νόμο που ψηφίστηκε πρόσφατα από τη Βουλή.
Παράλληλα, στέλνει μήνυμα στην Τουρκία ότι η Κυβέρνηση δεν θα δεχτεί παραβιάσεις της ελληνικής κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων μας.
Οι επιτυχόντες στις Πανελλαδικές ετοιμάζονται για την πρώτη τους χρονιά στα πανεπιστήμια, ωστόσο η αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι με το σύστημα που εφαρμόζετε περίπου 37.000 παιδιά έμειναν φέτος εκτός ΑΕΙ. Τι απαντάτε;
Πρέπει να καταλήξουμε εάν θέλουμε ουσιαστική Παιδεία ή μετατροπή των πανεπιστημίων σε Δ’ Λυκείου, όπου περίπου αυτόματα θα χαρίζουμε στους φοιτούντες πανεπιστημιακό πτυχίο στο τέλος μιας τυπικής διαδικασίας. Η αξιωματική αντιπολίτευση επιθυμεί την επιστροφή στις ημέρες εκείνες που κάποιος έμπαινε στο πανεπιστήμιο με βαθμό μικρότερο από τη μονάδα και φυσικά δεν αποφοιτούσε ποτέ.
Η χώρα μας έχει πολλές επαίσχυντες πρωτιές. Μία από αυτές αφορά το ποσοστό αποφοίτων επί του συνόλου των φοιτητών της χώρας, που είναι με μεγάλη διαφορά το χειρότερο στην Ευρώπη. Η Ελλάδα βρίσκεται στο 9%, η αμέσως επόμενη Σουηδία στο 18% και ο μέσος όρος της Ε.Ε. στο 24%. Ένας τεράστιος αριθμός φοιτητών εγκαταλείπει τα ΑΕΙ και δεν αποφοιτά ποτέ λόγω αντικειμενικής μαθησιακής αδυναμίας να ανταποκριθεί. Σε αυτή την πραγματικότητα θέλουν να μας γυρίσουν οι οπισθοδρομικές προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ. Επιθυμούν κατ’ ουσίαν την επιστροφή στο πλαίσιο που καθιερώθηκε με τον Νόμο 1268 του 1982 κι ας έχουν περάσει από τότε 40 χρόνια! Η εφαρμογή της ελάχιστης βάσης εισαγωγής για την είσοδο στα ΑΕΙ έφερε μια ισορροπία. Ας μιλήσουν με τους καθηγητές των ΑΕΙ να τους εξηγήσουν τη μεγάλη βελτίωση στο επίπεδο των φοιτητών μετά την εφαρμογή του νέου συστήματος.
Δεν είχαν αντιμετωπίσει τις παθογένειες των ελληνικών ΑΕΙ παλαιότεροι νόμοι, όπως της Γιαννάκου και της Διαμαντοπούλου; Τι καινούργιο προσέφερε ο Νόμος 4597, που ψηφίστηκε πρόσφατα;
Οι συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις είχαν τη σημασία τους την εποχή που νομοθετήθηκαν. Πολλές από αυτές δεν εφαρμόστηκαν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η νομοθεσία Γιαννάκου. Ηταν εντελώς καινοτόμα για την εποχή της. Παράλληλα, ήταν τόσο πρωτοποριακή, που κάποιες διατάξεις της ακόμα και σήμερα, 17 χρόνια μετά, παραμένουν ζητούμενο στην πράξη. Εάν βγούμε έξω και ρωτήσουμε κάποιον εάν επιθυμεί καλύτερα πανεπιστήμια, θα απαντήσει καταφατικά.
Όταν όμως διαπιστώσει ότι οι προτεινόμενες αλλαγές θα έχουν συνέπειες και για τον ίδιο, αντιδρά. Το κρίσιμο σημείο δεν είναι να ψηφίζονται πρωτοποριακοί νόμοι που θα παραμένουν ανεφάρμοστοι. Το στοίχημα για τον εκάστοτε υπουργό Παιδείας είναι να εισάγει τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις, οι οποίες όμως θα εφαρμόζονται. Είμαστε εξαιρετικά συντηρητική κοινωνία, ασχέτως του κόμματος που ψηφίζουμε ή της ιδεολογίας που πρεσβεύουμε. Αντιπαθούμε τις αλλαγές. Η πολιτική ηγεσία πρέπει να πιέζει για αλλαγές και να βρίσκει την ισορροπία που θα επιτρέπει οι αλλαγές αυτές να εφαρμοσθούν. Επιπλέον, οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις θέλουν χρόνο για να μπορέσουν να αποφέρουν αποτελέσματα. Ο Νόμος 4597 ανοίγει στρατηγικούς προσανατολισμούς και στρέφει τα πανεπιστήμια προς τη σωστή κατεύθυνση.
Ένα από τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πρωτοετείς -και όχι μόνο- φοιτητές αφορά την εύρεση στέγης. Ποιες λύσεις σχεδιάζετε για το ζήτημα της φοιτητικής στέγης;
Το πρόβλημα της φοιτητικής στέγης είναι παλαιό και δυστυχώς εκρηκτικό. Πολλοί φοιτητές επιλέγουν να μη σπουδάσουν αυτό που θα επιθυμούσαν επειδή δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να στεγαστούν σε μια άλλη πόλη. Γι’ αυτόν τον λόγο επιχειρούμε ένα ευρύ πρόγραμμα ανεγέρσεως νέων φοιτητικών εστιών, επισκευής των υπαρχουσών και διευρύνσεως των δικαιούχων στεγαστικού επιδόματος στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, ανεγείρονται εστίες ύψους 405 εκατομμυρίων ευρώ στα Πανεπιστήμια Κρήτης, Θεσσαλίας και στο ∆ηµοκρίτειο Πανεπιστήµιο. Επιπλέον, το ΙΝΕ∆ΙΒΙΜ κατασκευάζει 620 κλίνες στο Πανεπιστήµιο Πατρών και 67 στο Ιόνιο Πανεπιστήµιο. Παράλληλα, τα Πανεπιστήµια ∆υτικής Αττικής και ∆υτικής Μακεδονίας βρίσκονται σε προχωρηµένο στάδιο για τη δηµιουργία επιπλέον 2.200 κλινών, ύψους περίπου 200 εκατοµµυρίων ευρώ. ∆υστυχώς, όλα αυτά θέλουν χρόνο για να ολοκληρωθούν. Το σηµαντικό είναι ότι έχει ήδη αρχίσει η υλοποίησή τους.
Πότε και σε ποια ΑΕΙ θα ξεκινήσει η λειτουργία των οµάδων προστασίας πανεπιστηµιακών ιδρυµάτων; Ποια άλλα µέτρα θα λάβετε για την τήρηση της τάξης στα ΑΕΙ;
Οι οµάδες περιφρούρησης πανεπιστηµιακού ιδρύµατος, γνωστές και ως πανεπιστηµιακή Αστυνοµία, θα ξεκινήσουν τη λειτουργία τους από το επόµενο ακαδηµαϊκό έτος. Θα βρίσκονται σε πανεπιστηµιακά ιδρύµατα που έχουν πρόβληµα ασφάλειας. Εποµένως, προηγούνται κατά τεκµήριον τα ΑΕΙ που έχουν πανεπιστηµιούπολη και βρίσκονται εντός του αστικού ιστού. Σε αυτά περιλαµβάνονται το Πανεπιστήµιο Αθηνών, το Μετσόβιο Πολυτεχνείο και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης. Επίσης, οµάδες περιφρούρησης πανεπιστηµιακού ιδρύµατος θα µπορούν να δρουν κατά περίπτωση εκεί που µπορεί να έχουν πρόβληµα, όπως επί παραδείγµατι συνέβη στο Οικονοµικό Πανεπιστήµιο, όπου είχαµε τον τελευταίο καιρό διάφορα προβλήµατα ασφαλείας, µε χαρακτηριστικότερη την προσπάθεια να γκρεµίσουν κάποιοι µε τρυπάνια τοίχο του ιδρύµατος. Η µείζων αλλαγή, όµως, δεν είναι η πανεπιστηµιακή Αστυνοµία, αλλά η νοµοθετική ρύθµιση του 2019, που επιτρέπει την, χωρίς προϋποθέσεις, είσοδο της Αστυνοµίας στα πανεπιστήµια όποτε υπάρχουν παραβατικές πράξεις.
Το ελληνικό «Erasmus», η πιο γρήγορη αναγνώριση πτυχίων του εξωτερικού από τον ∆ΟΑΤΑΠ και άλλες αλλαγές που ψηφίστηκαν πρόσφατα µε το νοµοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας πότε θα αρχίσουν να υλοποιούνται;
Μπορεί να σας εκπλήξει, αλλά οι αλλαγές στον ∆ΟΑΤΑΠ έχουν αρχίσει ήδη και εφαρµόζονται. Μια απλή επίσκεψη στην ιστοσελίδα του οργανισµού θα επιβεβαιώσει του λόγου το αληθές. Το ελληνικό «Erasmus» θα ξεκινήσει στο αµέσως επόµενο χρονικό διάστηµα. Γεγονός είναι ότι ο Νόµος 4597 περιλαµβάνει αρκετές µεταβατικές διατάξεις. ∆εν πρέπει, όµως, ο διοικούµενος να αιφνιδιάζεται από µια νέα νοµοθεσία. Γι’ αυτό υπάρχουν και τα µεταβατικά χρονικά διαστήµατα. Ηδη, πάντως, ο νόµος έχει αρχίσει να εφαρµόζεται.
Εκτιµάτε ότι οδεύουµε σε έναν µακρύ πόλεµο στην Ουκρανία, που θα προκαλέσει και ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη, ή είστε πιο αισιόδοξος;
∆εν πρέπει να ξεχνάµε ότι πρόκειται για έναν πόλεµο που αποφάσισε µόνος του ο Ρώσος πρόεδρος να ξεκινήσει. Εποµένως, ο πόλεµος θα σταµατήσει όταν ο Πούτιν κρίνει ότι δεν έχει νόηµα η συνέχισή του. Σε αυτή τη φάση φαίνεται ότι ο Ρώσος πρόεδρος επιλέγει να οδηγήσει σε ενεργειακή κρίση κατά τους χειµερινούς µήνες, προκειµένου να υποχρεώσει την Ευρώπη να περιορίσει τις οικονοµικές κυρώσεις που έχει λάβει εις βάρος της χώρας του. Είναι σαφές ότι οι κυρώσεις είναι δίκοπο µαχαίρι. Πλήττουν τη Ρωσία, αλλά πλήττουν και την Ευρώπη. Εδώ πρέπει να δούµε και τη διάκριση µεταξύ των δηµοκρατικών κοινωνιών της Ευρώπης και του αυταρχικού καθεστώτος της Ρωσίας. Ο Πούτιν υπολογίζει στις λαϊκές αντιδράσεις που θα υπάρξουν στην Ευρώπη, ενώ θεωρεί ότι µπορεί να διαχειριστεί τη δική του κοινωνία. Σίγουρα, πάντως, οι τέσσερις µήνες που κάνει κρύο στην Ελλάδα θα είναι εξαιρετικά δύσκολοι.
Βλέπετε κάποιο φως στο τούνελ των ελληνοτουρκικών σχέσεων;
Η κλιµάκωση θα προχωράει παράλληλα µε την πορεία προς τις τουρκικές εκλογές. Ο Ερντογάν αντιλαµβάνεται ότι η οικονοµική κρίση που διέρχεται η τουρκική κοινωνία έχει µειώσει κατά πολύ τα ερείσµατά του και περιορίσει την πιθανότητα επανεκλογής του. Θα προσπαθήσει να αποσπάσει την προσοχή του λαού από την πιεστική καθηµερινότητα και να τη στρέψει στα εθνικά θέµατα. Προς αυτή την κατεύθυνση προσφέρονται η Συρία, η Κύπρος και η Ελλάδα. Στην πρώτη περίπτωση είναι πιθανό να εµπλακούν χώρες όπως η Αµερική και η Ρωσία, στοιχείο που περιπλέκει τα πράγµατα. Κατά συνέπεια, ο Ερντογάν µάλλον θα στραφεί προς Κύπρο και Ελλάδα, προχωρώντας σε αµφιλεγόµενες ενέργειες, που θα κινούνται στα όρια του διεθνούς ∆ικαίου. Τα µηνύµατα που έχουν περάσει, πάντως, από πλευράς Ελλάδος προς την Τουρκία είναι σαφή. ∆εν θα δεχθούµε παραβιάσεις της ελληνικής κυριαρχίας και των κυριαρχικών µας δικαιωµάτων.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 6/08/2022
Παράλληλα, στέλνει μήνυμα στην Τουρκία ότι η Κυβέρνηση δεν θα δεχτεί παραβιάσεις της ελληνικής κυριαρχίας και των κυριαρχικών δικαιωμάτων μας.
Οι επιτυχόντες στις Πανελλαδικές ετοιμάζονται για την πρώτη τους χρονιά στα πανεπιστήμια, ωστόσο η αντιπολίτευση σας κατηγορεί ότι με το σύστημα που εφαρμόζετε περίπου 37.000 παιδιά έμειναν φέτος εκτός ΑΕΙ. Τι απαντάτε;
Πρέπει να καταλήξουμε εάν θέλουμε ουσιαστική Παιδεία ή μετατροπή των πανεπιστημίων σε Δ’ Λυκείου, όπου περίπου αυτόματα θα χαρίζουμε στους φοιτούντες πανεπιστημιακό πτυχίο στο τέλος μιας τυπικής διαδικασίας. Η αξιωματική αντιπολίτευση επιθυμεί την επιστροφή στις ημέρες εκείνες που κάποιος έμπαινε στο πανεπιστήμιο με βαθμό μικρότερο από τη μονάδα και φυσικά δεν αποφοιτούσε ποτέ.
Η χώρα μας έχει πολλές επαίσχυντες πρωτιές. Μία από αυτές αφορά το ποσοστό αποφοίτων επί του συνόλου των φοιτητών της χώρας, που είναι με μεγάλη διαφορά το χειρότερο στην Ευρώπη. Η Ελλάδα βρίσκεται στο 9%, η αμέσως επόμενη Σουηδία στο 18% και ο μέσος όρος της Ε.Ε. στο 24%. Ένας τεράστιος αριθμός φοιτητών εγκαταλείπει τα ΑΕΙ και δεν αποφοιτά ποτέ λόγω αντικειμενικής μαθησιακής αδυναμίας να ανταποκριθεί. Σε αυτή την πραγματικότητα θέλουν να μας γυρίσουν οι οπισθοδρομικές προτάσεις του ΣΥΡΙΖΑ. Επιθυμούν κατ’ ουσίαν την επιστροφή στο πλαίσιο που καθιερώθηκε με τον Νόμο 1268 του 1982 κι ας έχουν περάσει από τότε 40 χρόνια! Η εφαρμογή της ελάχιστης βάσης εισαγωγής για την είσοδο στα ΑΕΙ έφερε μια ισορροπία. Ας μιλήσουν με τους καθηγητές των ΑΕΙ να τους εξηγήσουν τη μεγάλη βελτίωση στο επίπεδο των φοιτητών μετά την εφαρμογή του νέου συστήματος.
Δεν είχαν αντιμετωπίσει τις παθογένειες των ελληνικών ΑΕΙ παλαιότεροι νόμοι, όπως της Γιαννάκου και της Διαμαντοπούλου; Τι καινούργιο προσέφερε ο Νόμος 4597, που ψηφίστηκε πρόσφατα;
Οι συγκεκριμένες μεταρρυθμίσεις είχαν τη σημασία τους την εποχή που νομοθετήθηκαν. Πολλές από αυτές δεν εφαρμόστηκαν. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η νομοθεσία Γιαννάκου. Ηταν εντελώς καινοτόμα για την εποχή της. Παράλληλα, ήταν τόσο πρωτοποριακή, που κάποιες διατάξεις της ακόμα και σήμερα, 17 χρόνια μετά, παραμένουν ζητούμενο στην πράξη. Εάν βγούμε έξω και ρωτήσουμε κάποιον εάν επιθυμεί καλύτερα πανεπιστήμια, θα απαντήσει καταφατικά.
Όταν όμως διαπιστώσει ότι οι προτεινόμενες αλλαγές θα έχουν συνέπειες και για τον ίδιο, αντιδρά. Το κρίσιμο σημείο δεν είναι να ψηφίζονται πρωτοποριακοί νόμοι που θα παραμένουν ανεφάρμοστοι. Το στοίχημα για τον εκάστοτε υπουργό Παιδείας είναι να εισάγει τις απαραίτητες μεταρρυθμίσεις, οι οποίες όμως θα εφαρμόζονται. Είμαστε εξαιρετικά συντηρητική κοινωνία, ασχέτως του κόμματος που ψηφίζουμε ή της ιδεολογίας που πρεσβεύουμε. Αντιπαθούμε τις αλλαγές. Η πολιτική ηγεσία πρέπει να πιέζει για αλλαγές και να βρίσκει την ισορροπία που θα επιτρέπει οι αλλαγές αυτές να εφαρμοσθούν. Επιπλέον, οι εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις θέλουν χρόνο για να μπορέσουν να αποφέρουν αποτελέσματα. Ο Νόμος 4597 ανοίγει στρατηγικούς προσανατολισμούς και στρέφει τα πανεπιστήμια προς τη σωστή κατεύθυνση.
Ένα από τα σημαντικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι πρωτοετείς -και όχι μόνο- φοιτητές αφορά την εύρεση στέγης. Ποιες λύσεις σχεδιάζετε για το ζήτημα της φοιτητικής στέγης;
Το πρόβλημα της φοιτητικής στέγης είναι παλαιό και δυστυχώς εκρηκτικό. Πολλοί φοιτητές επιλέγουν να μη σπουδάσουν αυτό που θα επιθυμούσαν επειδή δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να στεγαστούν σε μια άλλη πόλη. Γι’ αυτόν τον λόγο επιχειρούμε ένα ευρύ πρόγραμμα ανεγέρσεως νέων φοιτητικών εστιών, επισκευής των υπαρχουσών και διευρύνσεως των δικαιούχων στεγαστικού επιδόματος στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου, στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας. Αυτή τη στιγμή που μιλάμε, ανεγείρονται εστίες ύψους 405 εκατομμυρίων ευρώ στα Πανεπιστήμια Κρήτης, Θεσσαλίας και στο ∆ηµοκρίτειο Πανεπιστήµιο. Επιπλέον, το ΙΝΕ∆ΙΒΙΜ κατασκευάζει 620 κλίνες στο Πανεπιστήµιο Πατρών και 67 στο Ιόνιο Πανεπιστήµιο. Παράλληλα, τα Πανεπιστήµια ∆υτικής Αττικής και ∆υτικής Μακεδονίας βρίσκονται σε προχωρηµένο στάδιο για τη δηµιουργία επιπλέον 2.200 κλινών, ύψους περίπου 200 εκατοµµυρίων ευρώ. ∆υστυχώς, όλα αυτά θέλουν χρόνο για να ολοκληρωθούν. Το σηµαντικό είναι ότι έχει ήδη αρχίσει η υλοποίησή τους.
Πότε και σε ποια ΑΕΙ θα ξεκινήσει η λειτουργία των οµάδων προστασίας πανεπιστηµιακών ιδρυµάτων; Ποια άλλα µέτρα θα λάβετε για την τήρηση της τάξης στα ΑΕΙ;
Οι οµάδες περιφρούρησης πανεπιστηµιακού ιδρύµατος, γνωστές και ως πανεπιστηµιακή Αστυνοµία, θα ξεκινήσουν τη λειτουργία τους από το επόµενο ακαδηµαϊκό έτος. Θα βρίσκονται σε πανεπιστηµιακά ιδρύµατα που έχουν πρόβληµα ασφάλειας. Εποµένως, προηγούνται κατά τεκµήριον τα ΑΕΙ που έχουν πανεπιστηµιούπολη και βρίσκονται εντός του αστικού ιστού. Σε αυτά περιλαµβάνονται το Πανεπιστήµιο Αθηνών, το Μετσόβιο Πολυτεχνείο και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήµιο Θεσσαλονίκης. Επίσης, οµάδες περιφρούρησης πανεπιστηµιακού ιδρύµατος θα µπορούν να δρουν κατά περίπτωση εκεί που µπορεί να έχουν πρόβληµα, όπως επί παραδείγµατι συνέβη στο Οικονοµικό Πανεπιστήµιο, όπου είχαµε τον τελευταίο καιρό διάφορα προβλήµατα ασφαλείας, µε χαρακτηριστικότερη την προσπάθεια να γκρεµίσουν κάποιοι µε τρυπάνια τοίχο του ιδρύµατος. Η µείζων αλλαγή, όµως, δεν είναι η πανεπιστηµιακή Αστυνοµία, αλλά η νοµοθετική ρύθµιση του 2019, που επιτρέπει την, χωρίς προϋποθέσεις, είσοδο της Αστυνοµίας στα πανεπιστήµια όποτε υπάρχουν παραβατικές πράξεις.
Το ελληνικό «Erasmus», η πιο γρήγορη αναγνώριση πτυχίων του εξωτερικού από τον ∆ΟΑΤΑΠ και άλλες αλλαγές που ψηφίστηκαν πρόσφατα µε το νοµοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας πότε θα αρχίσουν να υλοποιούνται;
Μπορεί να σας εκπλήξει, αλλά οι αλλαγές στον ∆ΟΑΤΑΠ έχουν αρχίσει ήδη και εφαρµόζονται. Μια απλή επίσκεψη στην ιστοσελίδα του οργανισµού θα επιβεβαιώσει του λόγου το αληθές. Το ελληνικό «Erasmus» θα ξεκινήσει στο αµέσως επόµενο χρονικό διάστηµα. Γεγονός είναι ότι ο Νόµος 4597 περιλαµβάνει αρκετές µεταβατικές διατάξεις. ∆εν πρέπει, όµως, ο διοικούµενος να αιφνιδιάζεται από µια νέα νοµοθεσία. Γι’ αυτό υπάρχουν και τα µεταβατικά χρονικά διαστήµατα. Ηδη, πάντως, ο νόµος έχει αρχίσει να εφαρµόζεται.
Εκτιµάτε ότι οδεύουµε σε έναν µακρύ πόλεµο στην Ουκρανία, που θα προκαλέσει και ενεργειακή κρίση στην Ευρώπη, ή είστε πιο αισιόδοξος;
∆εν πρέπει να ξεχνάµε ότι πρόκειται για έναν πόλεµο που αποφάσισε µόνος του ο Ρώσος πρόεδρος να ξεκινήσει. Εποµένως, ο πόλεµος θα σταµατήσει όταν ο Πούτιν κρίνει ότι δεν έχει νόηµα η συνέχισή του. Σε αυτή τη φάση φαίνεται ότι ο Ρώσος πρόεδρος επιλέγει να οδηγήσει σε ενεργειακή κρίση κατά τους χειµερινούς µήνες, προκειµένου να υποχρεώσει την Ευρώπη να περιορίσει τις οικονοµικές κυρώσεις που έχει λάβει εις βάρος της χώρας του. Είναι σαφές ότι οι κυρώσεις είναι δίκοπο µαχαίρι. Πλήττουν τη Ρωσία, αλλά πλήττουν και την Ευρώπη. Εδώ πρέπει να δούµε και τη διάκριση µεταξύ των δηµοκρατικών κοινωνιών της Ευρώπης και του αυταρχικού καθεστώτος της Ρωσίας. Ο Πούτιν υπολογίζει στις λαϊκές αντιδράσεις που θα υπάρξουν στην Ευρώπη, ενώ θεωρεί ότι µπορεί να διαχειριστεί τη δική του κοινωνία. Σίγουρα, πάντως, οι τέσσερις µήνες που κάνει κρύο στην Ελλάδα θα είναι εξαιρετικά δύσκολοι.
Βλέπετε κάποιο φως στο τούνελ των ελληνοτουρκικών σχέσεων;
Η κλιµάκωση θα προχωράει παράλληλα µε την πορεία προς τις τουρκικές εκλογές. Ο Ερντογάν αντιλαµβάνεται ότι η οικονοµική κρίση που διέρχεται η τουρκική κοινωνία έχει µειώσει κατά πολύ τα ερείσµατά του και περιορίσει την πιθανότητα επανεκλογής του. Θα προσπαθήσει να αποσπάσει την προσοχή του λαού από την πιεστική καθηµερινότητα και να τη στρέψει στα εθνικά θέµατα. Προς αυτή την κατεύθυνση προσφέρονται η Συρία, η Κύπρος και η Ελλάδα. Στην πρώτη περίπτωση είναι πιθανό να εµπλακούν χώρες όπως η Αµερική και η Ρωσία, στοιχείο που περιπλέκει τα πράγµατα. Κατά συνέπεια, ο Ερντογάν µάλλον θα στραφεί προς Κύπρο και Ελλάδα, προχωρώντας σε αµφιλεγόµενες ενέργειες, που θα κινούνται στα όρια του διεθνούς ∆ικαίου. Τα µηνύµατα που έχουν περάσει, πάντως, από πλευράς Ελλάδος προς την Τουρκία είναι σαφή. ∆εν θα δεχθούµε παραβιάσεις της ελληνικής κυριαρχίας και των κυριαρχικών µας δικαιωµάτων.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 6/08/2022