Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ανακοινώσει νέα μέτρα, ύψους 5,5 δισ. ευρώ, για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Εφόσον ο πόλεμος στην Ουκρανία ενταθεί και οι διεθνείς τιμές στο πετρέλαιο και το φυσικό αέριο ανέβουν κι άλλο τον χειμώνα, έχει αντοχές η ελληνική οικονομία για περαιτέρω μέτρα στήριξης;

skilak

Παρά την πανδημία και τις επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης (μόνο το φυσικό αέριο κόστισε στο ΑΕΠ περίπου 5 δισ. ευρώ το περασμένο έτος), η ελληνική οικονομία παρουσίασε αξιοσημείωτη αντοχή. Το τρίπτυχο «επενδύσεις - καταναλωτική δαπάνη - εξαγωγές» οδήγησε σε ρυθμό ανάπτυξης 7,8% το πρώτο εξάμηνο του 2022. Από τις πολιτικές που εφαρμόσαμε δημιουργήθηκε πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος και πλέον έχουμε ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης, που θα καλύψει, με ικανοποιητικό τρόπο, τα νοικοκυριά και τις μικρές επιχειρήσεις αυτόν τον χειμώνα. Παράλληλα, η καλή πορεία υλοποίησης του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0» θα παίξει καταλυτικό ρόλο στην τόνωση της οικονομίας. Σε κάθε περίπτωση, παρακολουθούμε τις εξελίξεις, καθώς η παρούσα συγκυρία διακρίνεται από τεράστια αβεβαιότητα, και προσαρμόζουμε, αναλόγως, την πολιτική μας, ώστε να βοηθάμε εγκαίρως τους συμπολίτες μας. Υπομονή και εγρήγορση θα χρειαστεί στους επόμενους δύσκολους μήνες.

Μεγάλα διεθνή ΜΜΕ φιλοξενούν αναλύσεις που προβλέπουν από βαθιά ύφεση στην ευρωζώνη μέχρι ενεργειακά «μπλακάουτ» στην Ευρώπη. Είναι η Ελλάδα προετοιμασμένη για τέτοια σενάρια;

Η αξιοποίηση του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και η παρούσα δυναμική της οικονομίας, προπαντός οι επενδύσεις, θα μας επιτρέψουν να μην εισέλθουμε σε ύφεση, ακόμα κι αν αυτό συμβεί στα περισσότερα μέλη της ευρωζώνης. Το μεγαλύτερο μέρος των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης είναι μπροστά μας και θα μπει στην οικονομία τα επόμενα χρόνια, οπότε θα επιτυγχάνουμε σταδιακά όλο και ταχύτερες απορροφήσεις. Αυτή η εξέλιξη θα επηρεάσει θετικά όλες τις οικονομικές μεταβλητές - μεταξύ αυτών είναι το δημόσιο χρέος και ο ρυθμός ανάπτυξης. Κύριο μέλημά μας είναι να διασφαλίσουμε πως αυτό το πολύτιμο χρηματοδοτικό εργαλείο θα μείνει μακριά από πολιτικές αντιπαραθέσεις. Ταυτόχρονα, θα συνεχίσουμε το μεταρρυθμιστικό μας πρόγραμμα, το οποίο υλοποιούμε από το 2019, που είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση μιας σειράς φόρων και εισφορών, όπως και τις διαδοχικές αυξήσεις στον κατώτατο μισθό. Με συνέπεια, σύνεση, αποτελεσματικότητα και ψυχραιμία, τα κύρια «συστατικά», δηλαδή, που χαρακτηρίζουν τις πολιτικές μας, θα περάσουμε κι αυτόν τον σκόπελο.

Παραμένει ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα 1,1% του ΑΕΠ το 2023; Μπορεί η κυβέρνηση και να πετύχει τον στόχο αυτόν και να συνεχίσει την ευρεία επιδοματική πολιτική που ακολουθεί;

Σε περιόδους ακραίας αβεβαιότητας, η συντηρητική πολιτική είναι µονόδροµος και προκύπτει από το αίσθηµα ευθύνης απέναντι στον ελληνικό λαό

Ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα παραμένει για το 2023. Το ακριβές ύψος θα προσδιοριστεί στον Προϋπολογισµό. Ενδιαµέσως δηµιουργούµε τις προϋποθέσεις για να τον πετύχουµε. Τα µέτρα που λαµβάνουµε, µε πιο πρόσφατα αυτά που ανακοινώθηκαν στη ∆ΕΘ, αποσκοπούν στην κάλυψη των κοινωνικών αναγκών, στη διευκόλυνση των συµπολιτών µας σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία. Παράλληλα, πρόκειται για µέτρα προσεκτικά κοστολογηµένα, που δεν θέτουν σε κίνδυνο τα δηµοσιονοµικά. Σε περιόδους ακραίας αβεβαιότητας, όπως αυτή που διανύουµε, που η διάρκεια του πολέµου και της ενεργειακής κρίσης, όπως και των επιπτώσεών τους (π.χ. κόστος φυσικού αερίου) παραµένουν άγνωστες, η συντηρητική πολιτική είναι µονόδροµος και προκύπτει από το αίσθηµα ευθύνης απέναντι στον ελληνικό λαό.

Ο Αλέξης Τσίπρας από τη ∆ΕΘ κατηγόρησε τη Ν.∆. ότι χρεοκόπησε τη χώρα το 2009 και «σήµερα επιµένει στις ίδιες χρεοκοπηµένες συνταγές». Πρότεινε µείωση του ΕΦΚ στα καύσιµα, αύξηση κατώτατου µισθού στα 800 ευρώ, κρατικοποίηση της ∆ΕΗ και άλλα µέτρα. Πώς απαντάτε σε όλα αυτά;

Το πρόγραµµα που παρουσίασε ο κ. Τσίπρας στη ΔΕΘ είναι εκ διαµέτρου αντίθετο µε την πολιτική που µόλις σας περιέγραψα και εφαρµόζουµε. Είναι, δηλαδή, ένα πρόγραµµα εκτός δηµοσιονοµικής πραγµατικότητας, µη σοβαρό και βαθιά ιδεοληπτικό και οπισθοδροµικό. Είναι πρόγραµµα που θυµίζει Βαρουφάκη του 2014! Πρακτικά ανεφάρµοστο, που η επιδίωξη έστω εφαρµογής του θα οδηγούσε σε νέο µνηµόνιο. Δεδοµένου ότι οι κοινωνικές ανάγκες είναι τεράστιες, το ελάχιστο που µπορεί να κάνει η αξιωµατική αντιπολίτευση είναι να σεβαστεί τους συµπολίτες µας και να µην υπόσχεται νέες «αυταπάτες»…

Ο κ. Τσίπρας κοστολόγησε το πρόγραµµα που παρουσίασε στα 5,6 δισ. ευρώ, ενώ το υπουργείο Οικονοµικών στα 23,5 δισ. ευρώ. Μήπως µετράτε κάτι λάθος;

Υπολογίζουµε για φέτος ονοµαστικό ΑΕΠ στα 205-210 δισ. ευρώ, από 197 δισ. ευρώ που υπήρχε στο Πρόγραµµα Σταθερότητας πριν από 4-5 µήνες

Δυστυχώς για τον κ. Τσίπρα και ευτυχώς για τον ελληνικό λαό ξέρουµε να µετράµε πολύ καλά. Οπως, επίσης, ξέρουµε ποια µέτρα βοηθούν τους πολίτες και είναι ρεαλιστικά, δηλαδή προκύπτουν από πόρους που υπάρχουν στα δηµόσια ταµεία και όχι από κονδύλια που θα κοπούν από το «λεφτόδεντρο».

Είστε ικανοποιηµένος από τον ρυθµό µε τον οποίο τρέχει και το κοµµάτι των χρηµατοδοτήσεων και των δανείων στο πλαίσιο του Ταµείου Ανάκαµψης της Ε.Ε.; Θα καταφέρει η Ελλάδα να απορροφήσει όλο το ποσό που έχει στη διάθεσή της;

Το Εθνικό Σχέδιο «Ελλάδα 2.0» απευθύνεται σε µικρές, µεσαίες και µεγάλες επιχειρήσεις. Βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και υλοποιείται µε επιτυχία τόσο το σκέλος των επιδοτήσεων όσο κι αυτό των δανείων και των µεταρρυθµίσεων. Σύντοµα, µέσα στον µήνα, θα καταθέσουµε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή το δεύτερο αίτηµα πληρωµής από το Ταµείο Ανάκαµψης.

Το πολύτιµο αυτό χρηµατοδοτικό εργαλείο δεν µοιάζει µε κανένα από τα γνωστά µας. Εχει αυστηρά χρονοδιαγράµµατα, τα οποία δεν αφήνουν περιθώρια για καθυστερήσεις. Αυτό σηµαίνει πως η απορρόφηση των πόρων δεν πρέπει να θεωρηθεί αυτονόητη, αλλά ούτε και ακατόρθωτη. Χαρακτηριστικά σας αναφέρω πως µέχρι το 2019 ο µέσος χρόνος καθυστέρησης -ούτε καν υλοποίησης- των έργων στη χώρα µας ήταν περίπου τέσσερα χρόνια, τη στιγµή που το «Ελλάδα 2.0» θα ολοκληρωθεί σε λιγότερο από τέσσερα χρόνια από σήµερα. Το «στοίχηµα» της απορρόφησης είναι δύσκολο και για να το κερδίσουµε θα πρέπει να αφήσουµε πίσω µας παθογένειες του παρελθόντος, όπως για παράδειγµα τη βαριά γραφειοκρατία. Σε αυτή την κατεύθυνση εργαζόµαστε και οι σηµερινές επιδόσεις του «Ελλάδα 2.0» µας κάνουν λελογισµένα αισιόδοξους πως µπορούµε να τα καταφέρουµε.

Η Moody’s διατήρησε την περασµένη εβδοµάδα στο ίδιο επίπεδο την πιστοληπτική ικανότητα της Ελλάδας. Αναµένατε την αναβάθµιση και, αν ναι, γιατί δεν έγινε; Παραµένει εφικτός ο στόχος της επιστροφής στην επενδυτική βαθµίδα µέσα στο πρώτο εξάµηνο του 2023;

Οι διαδοχικές αναβαθµίσεις που έχουν γίνει από τους διεθνείς οίκους αξιολόγησης, κατά την τρέχουσα κυβερνητική µας θητεία, µας έχουν φέρει, σήµερα, ένα «σκαλοπάτι» πριν από την ανάκτηση της επενδυτικής βαθµίδας. Παρά το δυσµενές κλίµα που δηµιουργούν ο πόλεµος και η ενεργειακή κρίση, ο στόχος για επενδυτική βαθµίδα το 2023 παραµένει. Οπως παραµένουν ακόµα δύο σηµαντικοί στόχοι. Πρώτον, η επίτευξη πρωτογενούς ελλείµµατος 2% του ΑΕΠ στο τέλος του 2022. Και, δεύτερον, ο στόχος αποκλιµάκωσης του χρέους Γενικής Κυβέρνησης για φέτος, φτάνοντας σε επίπεδα κάτω του 2019 (που ήταν µε τα σηµερινά δεδοµένα στο 180,7% του ΑΕΠ). Ολα αυτά θα µπορέσουν να γίνουν πράξη χάρη στους υψηλούς ρυθµούς ανάπτυξης. Υπολογίζουµε για φέτος ονοµαστικό ΑΕΠ στα 205-210 δισ. ευρώ, από 197 δισ. ευρώ που υπήρχε στο Πρόγραµµα Σταθερότητας πριν από 4-5 µήνες.

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 24/09/2022.