Τσακλόγλου στα Παραπολιτικά 90,1: Πάνω από 5% η μείωση της ανεργίας τα τελευταία τρία χρόνια - Στο 40% οι εξαγωγές στην Ελλάδα
Σε ότι αφορά τις επικουρικές συντάξεις, ο υφυπουργός Εργασίας δήλωσε ότι μπαίνει ένα πλαφόν κατ΄ αντιστοιχία με το πλαφόν που ισχύει για τις κύριες συντάξεις
«Εν μέρει επιβεβαιώνονται οι καλές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας», δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Στον αέρα» με την δημοσιογράφο Νίκη Λυμπεράκη ο υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Πάνος Τσακλόγλου.
Ο κ. Τσακλόγλου σημείωσε πως την τελευταία τριετία η ανεργία έχει μειωθεί πάνω από 5%, ενώ οι εξαγωγές στην Ελλάδα, είναι στο 40%.
Παράλληλα ο φυπουργός Εργασίας διευκρίνισε πως στην Ελλάδα υπάρχουν δύο στατιστικές για την ανεργία η επίσημη της ΕΛΣΤΑΤ και του ΟΑΕΔ.
Ακόμη ανέφερε πως στα επιδόματα της μακροχρόνιας ανεργίας έχει μπει ένα εισοδηματικό κριτήριο.
Σε ότι αφορά τις επικουρικές συντάξεις, ο κ. Τσακλόγλου δήλωσε ότι μπαίνει ένα πλαφόν κατ΄ αντιστοιχία με το πλαφόν που ισχύει για τις κύριες συντάξεις.
Επιπρόσθετα επισήμανε πως η παραγραφή οφειλών πάει από τα 20 στα 10 χρόνια.
Τέλος, ο ίδιος υπογράμμισε ότι η ψηφιακή κάρτα εργασίας λειτουργεί όπως θα έπρεπε να λειτουργεί.
Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Η ανεργία τα τελευταία 3 χρόνια έχει μειωθεί παραπάνω από 5 ποσοστιαίες μονάδες, είναι ακόμα σε υψηλά επίπεδα αλλά είναι η μεγαλύτερη μείωση που έχει παρατηρηθεί στο χώρο της ΕΕ. Οι ξένες άμεσες επενδύσεις είναι στο ψηλότερο επίπεδο νομίζω όσο έχουμε στατιστικά στοιχεία στην Ελλάδα τουλάχιστον από το ’60 και μετά σαν ποσοστό του ΑΕΠ. Ένα άλλο πολύ σημαντικό πράγμα είναι ότι βλέπουμε ότι το σύνολο των εξαγωγών μας, όχι μόνο εξαγωγές υπηρεσιών αλλά κυρίως είναι εξαγωγές αγαθών- βιομηχανικών αγαθών κυρίως-αυτή τη στιγμή οι εξαγωγές στην Ελλάδα έφτασαν στο 40% του ΑΕΠ. Να σας θυμίσω ότι πριν την κρίση ήμασταν γύρω στο 20% του ΑΕΠ, οπότε όλα αυτά τα πράγματα δείχνουν οτι είμαστε στην καλή κατεύθυνση.
Για τα ποσοστά ανεργίας
Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Υπάρχουν δυο στατιστικές ανεργίας οι οποίες κυκλοφορούν στην Ελλάδα, η μια είναι η επίσημη την οποία καταγραφεί η ΕΛΣΤΑΤ και η δεύτερη είναι αυτή που καταγραφεί ο ΟΑΕΔ. Του ΟΑΕΔ ο αριθμός των άνεργων ήταν πάντα διαφορετικός από αυτόν τον οποίο κατέγραφε η στατιστική υπηρεσία για μια πληθώρα λόγων ας πούμε για παράδειγμα είναι διάφορα επιδόματα τα οποία δίνουμε και τα οποία συνδέονται με το καθεστώς της ανεργίας ενώ στην πραγματικότητα το συγκεκριμένο άτομο μπορεί να μην ψάχνει για να βρει πραγματικά δουλειά. Ο ορισμός της ανεργίας τον οποίο χρησιμοποιεί η ΕΛΣΤΑΤ είναι αυτός ο οποίος χρησιμοποιείται σε όλη την Ευρώπη και σε ολόκληρο τον κόσμο δηλαδή θέτει μια σειρά από κριτήρια και αυτός πράγματι φαίνεται να απεικονίζει την πραγματική ανεργία της χώρας. Έχετε δίκιο σ’ αυτό που λέτε, πράγματι φαίνεται να υπάρχει ένα πυρήνας ανέργων ο οποίος πιθανόν να μην ψάχνει πραγματικά για εργασία κι αυτό φάνηκε άλλωστε και στις διάφορες περιπτώσεις που έχουμε πάρα πολλές περιπτώσεις που έχουμε ζήτηση εργασίας από τους εργοδότες η οποία δεν υπερκαλύπτεται παρότι δεν είναι εργασία πολύ υψηλών προσόντων. Το είδαμε στην περίπτωση του τουρισμού, το είδαμε στην περίπτωση των αγροτικών καλλιεργειών, το είδαμε και σε άλλους τομείς.
ΔΗΜ: Είναι και ένας από τους λόγους για τους οποίους τώρα προωθείται μια διαδικασία διαγραφής των εγγεγραμμένων στα μητρώα του ΟΑΕΔ;
Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Υπάρχουν δυο ξεχωριστά πράγματα, το πρώτο ήταν το ότι και τα επιδόματα της μακροχρόνιας ανεργίας και τα διάφορα συμπαρομαρτούντα που έχει, εκεί έχει μπει ένα κάποιο εισοδηματικό κριτήριο. Γιατί μην ξεχνάτε ότι αυτά δεν είναι κάτι το οποίο να είναι ασφαλιστικό, είναι κάτι το οποίο το δίνει ο πολίτης και είναι λογικό ότι στα επιδόματα αυτά θα έχουμε κάποια εισοδηματικά κριτήρια αλλά οι άνθρωποι οι οποίοι αποκλείονται από αυτά είναι ούτως ή άλλως πάρα πολύ λίγοι. Το δεύτερο το οποίο έχει γίνει είναι κάτι το οποίο είναι πολύ συνηθισμένο, σχεδόν σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες έχουνε κάτι τέτοιο το οποίο λεει ότι αν αρνείσαι συστηματικά να δεχτείς προσφορές εργασίας οι οποίες ταιριάζουν με τα προσόντα σου και δεν ζητάνε μεγάλη γεωγραφική κινητικότητα ή κάτι τέτοιο τότε πραγματικά έρχεται αυτή η «τιμωρία». Από την άλλη μεριά στο ίδιο νομοσχέδιο εκείνο το πράγμα το οποίο προβλέπεται είναι το αν ένας άνεργος βρει εργασία έχει ένα επιπλέον bonus. Δηλαδή για παράδειγμα αν έχουμε ένα επίδομα ανεργίας το οποίο είναι για 10 μήνες κι εγώ στους 5 μήνες βρίσκω δουλειά ένα κομμάτι του επιδόματος ανεργίας το οποίο είχα για τους υπολοίπους 5 μήνες το παίρνω σαν bonus. Οπότε αυτό είναι σαν να με σπρώχνει γρηγορότερα να ψάξω και να βρω δουλειά.
Ερωτηθείς αν γνωρίζει πότε θα ψηφιστεί το νομοσχέδιο
Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Η δημόσια διαβούλευση αν θυμάμαι καλά κλείνει την Πέμπτη οπότε στο άμεσο επόμενο χρονικό διάστημα το λεγόμενο μίνι-ασφαλιστικό νομοσχέδιο θα κατατεθεί στη Βουλή.
Αναφορικά με τα κίνητρα για την μετατροπή συμβάσεων από μερική απασχόληση σε πλήρους απασχόληση
Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Ήταν η εξαγγελία που έκανε ο πρωθυπουργός στην ΔΕΘ. Υπάρχουν αρκετές επιχειρήσεις στη χώρα μας οι οποίες απασχολούν σε πολύ μεγάλη έκταση μερικά απασχολούμενους. Δηλαδή η διάταξη η συγκεκριμενη απευθύνεται στις επιχειρήσεις που έχουνε τουλάχιστον το 50% του προσωπικού τους σε μερική απασχόληση και τους δίνει ισχυρά κίνητρα μέσω μείωσης των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης για να μετατρέψουν τα συμβόλαια αυτά από μερικής απασχόλησης σε πλήρους απασχόλησης. Δηλαδή για παράδειγμα κάνω ουσιαστικά αυτή την εργασία φθηνότερη, φθηνότερη αναλογικά ανά ώρα εργασίας, σε περίπτωση που μεταβληθεί ένα συμβόλαιο από μερικής απασχόλησης σε πλήρους απασχόλησης.
ΔΗΜ: Τι διάρκεια έχουν αυτά τα κίνητρα;
Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Αν το θυμάμαι καλά είναι ένα εξάμηνο αλλά να μην σας πω κατι το οποίο δεν ισχύει αλλά προφανώς αυτό είναι ένα κίνητρο, το κίνητρο δεν μπορεί να είναι για πάντα.
Αναφορικά με το πλαφόν στις επικουρικές
Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Όντως είναι περιορισμένες αυτές οι περιπτώσεις και αυτό προκύπτει από μια ασάφεια τα προηγούμενα χρόνια. Δηλαδή υπήρχαν συγκεκριμένες κατηγορίες των οποίων οι συντάξεις ουσιαστικά βασιζόντουσαν όχι στις εισφορές πρωτίστως των ασφαλισμένων αλλά σε διάφορους κοινωνικούς πόρους. Οι κοινωνικοί πόροι καταργήθηκαν σε ορισμένες περιπτώσεις υπήρχαν δικαστικές αποφάσεις οι οποίες προϋπήρχαν της περιόδου της οικονομικής κρίσης που αναγνώριζαν αυτά ως ασφαλιστικές εισφορές όμως όχι ακριβώς ως ασφαλιστικές εισφορές ότι κατατίθενται στα ασφαλιστικά τους ταμεία. Για παράδειγμα η συγκεκριμενη κατηγορία για την οποία γίνεται πολύ συχνά λόγος είναι οι συμβολαιογράφοι. Οι επικουρικές συντάξεις των συμβολαιογράφων πριν από την κρίση μπορεί να ήταν 350-500€ αλλά όταν προσπάθησαν αυτά να τα αναγνωρίσουν σε ατομικές μερίδες φτάνουν ορισμένες συντάξεις από αυτές να είναι της τάξης των 20-25 χιλιάδων το μήνα. Και είναι και τα αντίστοιχα πράγματα τα οποία σε κύρια σύνταξη ακριβώς επειδή δεν ισχύει αυτό το πράγμα υπολογίζονται μόνο με βάση τις εισφορές είναι 1300€.
ΔΗΜ: Αυτό έχει τελειώσει δια παντός;
Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Για να ειμαι απολύτως ειλικρινής όλο και ανακαλύπτω διάφορες μικρές τρύπες τις οποίες δεν τις περιμένεις, προκύπτουν ξαφνικά και αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο βάζουμε ένα πλαφόν στις επικουρικές συντάξεις κατ’ αντιστοιχία με το πλαφόν που ισχύει για τις κύριες συντάξεις. Αν σκεφτείτε για παράδειγμα για ένα μισθωτό που έχει επικουρική είναι 20% για την κύρια σύνταξη και 6% για την επικουρική τα 6/20 του αντίστοιχου πλαφόν της κύριας σύνταξης θα ισχύουν και για την επικουρική.
Για την απονομή των συντάξεων
Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Είναι ένα πραγματικό άγος το οποίο προϋπήρχε και της οικονομικής κρίσης αν και εντάθηκε στα χρόνια της κρίσης. Νομίζω ότι εκεί τα νέα είναι πάρα πολύ καλά δηλαδή από το σύνολο των εκκρεμών κυρίων συντάξεων τις οποίες όταν ανέλαβε η παρούσα κυβέρνηση ήταν στις εκατοντάδες χιλιάδες, αυτό το νούμερο έχει περιοριστεί σε ένα νούμερο που πρέπει να είναι αρκετά κάτω από τις 20 χιλιαδες και αυτό το οποίο ελπίζουμε είναι ότι και αυτό το νούμερο θα εκμηδενιστεί στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Άλλωστε κάποιες από αυτές είναι περιπτώσεις όπως για παράδειγμα είτε χρειάζεται και ιατρική εξέταση δηλαδή να περάσει κάποιος από το ΚΕΠΑ για να πάρει πιστοποίηση αναπηρίας. Αυτό μπορεί να το κάνει ψηφιακά εκτός φυσικά από την ίδια της εξέταση αλλά όλα τα υπόλοιπα στάδια μπορούν να γίνουν ψηφιακά οπότε ελπίσουμε ότι και εκεί θα έχουμε επιτάχυνση. Μετά υπάρχει ένας αριθμός συντάξεων που είναι και μεγαλούτσικος οι οποίες κανονικά θα έπρεπε ήδη να είναι απαγορευτική γιατί δεν προκύπτει δυνατότητα συνταξιοδότησης με βάση τα χρέη που έχουν τα συγκεκριμένα άτομα παρόλα αυτά έχει γίνει δεκτή η αίτηση.
Αναφορικά με την παραγραφή οφειλών στα ταμεία
Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Παλαιότερα ο χρόνος παραγραφής που ήταν για τις ασφαλιστικές εισφορές ποίκιλε από ταμείο σε ταμείο, στο ΙΚΑ για παράδειγμα ήταν στα 10 χρόνια αν στα 10 χρόνια μέσα δεν σε είχε πιάσει το ΙΚΑ το αντίστοιχο ποσό παραγραφόταν. Στα περισσότερα ταμεία των αυτοαπασχολούμενων ήταν στα 20 χρόνια όταν ήρθε ο νόμος Κατρούγκαλου τα ενοποίησε όλα στα 20 χρόνια και κάποιος μπορεί να πει «ωραία τα κυνηγάμε για πολλά χρόνια» αυτό είναι λάθος. Αυτό που γινόταν ήταν ότι τα περισσότερα ταμεία «ξυπνούσαν» και άρχιζαν να κυνηγάνε όταν πλησίαζε ο χρόνος παραγραφής όμως όταν κάποιος δεν έχει πληρώσει για 20 χρόνια η πιθανότητα να εισπράξεις το αντίστοιχο ποσό είναι μηδαμινή. Αυτό άλλαξε στα χρόνια των μνημονίων, στα χρόνια των μνημονίων μια από τις υποχρεώσεις μας και ήταν και πολύ καλό αυτό που έγινε ήταν ότι δημιουργήθηκε το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών. Το ΚΕΑΟ λειτουργεί αμέσως, μόλις δεν πληρώσεις κάτι έχεις απευθείας ειδοποιητήριο οπότε αυτές οι υποθέσεις για τις οποίες μιλάμε είναι παλαιότερες. Τώρα ο χρόνος παραγραφής θα πάει στα 10 χρόνια, όπως είναι η έμμεση παρότρυνση του ΣτΕ αλλά αργότερα θα περιοριστεί και στα 5 χρόνια.
Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Να είμαστε ξεκάθαροι ότι αυτό δεν επηρεάζει κανέναν μισθωτό δηλαδή για τους μισθωτούς αν είναι δηλωμένος ο χρόνος ασφάλισης και οι ασφαλιστικές αποδοχές ακόμα και αν δεν έχει πληρώσει ο εργοδότης τον οποίο θα τον κυνηγάει ο ΕΦΚΑ, δεν έχουν θέμα εκείνοι. Αυτό είναι κυρίως για τους ελεύθερους επαγγελματίες, η μεγάλη μάζα είναι εκεί. Εκεί υπάρχουν τρία αποτελέσματα επειδή παραγράφετε χρόνος είναι πολλοί οι οποίοι χρωστάνε οι οποίο τώρα μπορεί να πέσουν κάτω από το όριο οφειλών ώστε να συνταξιοδοτηθούν και μετά να τους γίνεται παρακράτηση από τη σύνταξη τους αργότερα. Δεύτερον είναι μια κατηγορία η οποία πλησιάζει πολύ κοντά στο όριο οπότε πρέπει να πληρώσει ένα σχετικά μικρότερο ποσό και αργότερα να μπει στη σύνταξη και να γίνεται η παρακράτηση από εκεί αλλά θα ήθελα να διευκρινίσω ότι χρόνος ο οποίος παραγράφεται δεν μετράει σαν ασφαλιστικός χρόνος. Αποτέλεσμα είναι ότι η σύνταξη του αντίστοιχου ατόμου θα είναι αρκετά μικρότερη οπότε όσοι σπεύσουν να χαρούν για την παραγραφή να λάβουν υπόψη τους ότι αυτό μεταφράζεται σε χαμηλότερη σύνταξη αργότερα.
Αναφορικά με την ψηφιακή κάρτα εργασίας
Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Νομίζω ότι λειτουργεί πολύ καλά μέχρι στιγμής και μάλιστα τυχαίνει να έχω και άτομα στο άμεσο περιβάλλον μου τα οποία επηρεάστηκαν από αυτό και είδα ότι πραγματικά λειτουργεί όπως θα έπρεπε να λειτουργεί. ...Σταδιακά είναι να επεκταθεί σε ολόκληρη την οικονομία.
Ο κ. Τσακλόγλου σημείωσε πως την τελευταία τριετία η ανεργία έχει μειωθεί πάνω από 5%, ενώ οι εξαγωγές στην Ελλάδα, είναι στο 40%.
Παράλληλα ο φυπουργός Εργασίας διευκρίνισε πως στην Ελλάδα υπάρχουν δύο στατιστικές για την ανεργία η επίσημη της ΕΛΣΤΑΤ και του ΟΑΕΔ.
Ακόμη ανέφερε πως στα επιδόματα της μακροχρόνιας ανεργίας έχει μπει ένα εισοδηματικό κριτήριο.
Σε ότι αφορά τις επικουρικές συντάξεις, ο κ. Τσακλόγλου δήλωσε ότι μπαίνει ένα πλαφόν κατ΄ αντιστοιχία με το πλαφόν που ισχύει για τις κύριες συντάξεις.
Επιπρόσθετα επισήμανε πως η παραγραφή οφειλών πάει από τα 20 στα 10 χρόνια.
Τέλος, ο ίδιος υπογράμμισε ότι η ψηφιακή κάρτα εργασίας λειτουργεί όπως θα έπρεπε να λειτουργεί.
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη του Πάνου Τσακλόγλου στα Παραπολιτικά 90,1
Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Πράγματι πέρασε μια πολύ μεγάλη κρίση την προηγούμενη δεκαετία η ελληνική οικονομία και οτιδήποτε κι αν είχαμε εκθέσεις διεθνών οίκων είτε πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας του covid είτε πριν από την ενεργειακή κρίση και τον πόλεμο στην Ουκρανία όλα έδειχναν ότι οι προοπτικές της ελληνικής οικονομίας ήταν πάρα-πάρα πολυ καλές. Εν μέρει αυτό το πράγμα έχει επιβεβαιωθεί κιόλας δηλαδή για παράδειγμα την προηγούμενη χρονιά οι ρυθμοί μεγέθυνση της ελληνικής οικονομίας ήταν πολύ καλύτεροι από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο αλλά επιπρόσθετα αυτό το βλέπουμε και σε μια σειρά από άλλους παράγοντες μεταξύ των οποίων και η αγορά εργασίας.Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Η ανεργία τα τελευταία 3 χρόνια έχει μειωθεί παραπάνω από 5 ποσοστιαίες μονάδες, είναι ακόμα σε υψηλά επίπεδα αλλά είναι η μεγαλύτερη μείωση που έχει παρατηρηθεί στο χώρο της ΕΕ. Οι ξένες άμεσες επενδύσεις είναι στο ψηλότερο επίπεδο νομίζω όσο έχουμε στατιστικά στοιχεία στην Ελλάδα τουλάχιστον από το ’60 και μετά σαν ποσοστό του ΑΕΠ. Ένα άλλο πολύ σημαντικό πράγμα είναι ότι βλέπουμε ότι το σύνολο των εξαγωγών μας, όχι μόνο εξαγωγές υπηρεσιών αλλά κυρίως είναι εξαγωγές αγαθών- βιομηχανικών αγαθών κυρίως-αυτή τη στιγμή οι εξαγωγές στην Ελλάδα έφτασαν στο 40% του ΑΕΠ. Να σας θυμίσω ότι πριν την κρίση ήμασταν γύρω στο 20% του ΑΕΠ, οπότε όλα αυτά τα πράγματα δείχνουν οτι είμαστε στην καλή κατεύθυνση.
Για τα ποσοστά ανεργίας
Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Υπάρχουν δυο στατιστικές ανεργίας οι οποίες κυκλοφορούν στην Ελλάδα, η μια είναι η επίσημη την οποία καταγραφεί η ΕΛΣΤΑΤ και η δεύτερη είναι αυτή που καταγραφεί ο ΟΑΕΔ. Του ΟΑΕΔ ο αριθμός των άνεργων ήταν πάντα διαφορετικός από αυτόν τον οποίο κατέγραφε η στατιστική υπηρεσία για μια πληθώρα λόγων ας πούμε για παράδειγμα είναι διάφορα επιδόματα τα οποία δίνουμε και τα οποία συνδέονται με το καθεστώς της ανεργίας ενώ στην πραγματικότητα το συγκεκριμένο άτομο μπορεί να μην ψάχνει για να βρει πραγματικά δουλειά. Ο ορισμός της ανεργίας τον οποίο χρησιμοποιεί η ΕΛΣΤΑΤ είναι αυτός ο οποίος χρησιμοποιείται σε όλη την Ευρώπη και σε ολόκληρο τον κόσμο δηλαδή θέτει μια σειρά από κριτήρια και αυτός πράγματι φαίνεται να απεικονίζει την πραγματική ανεργία της χώρας. Έχετε δίκιο σ’ αυτό που λέτε, πράγματι φαίνεται να υπάρχει ένα πυρήνας ανέργων ο οποίος πιθανόν να μην ψάχνει πραγματικά για εργασία κι αυτό φάνηκε άλλωστε και στις διάφορες περιπτώσεις που έχουμε πάρα πολλές περιπτώσεις που έχουμε ζήτηση εργασίας από τους εργοδότες η οποία δεν υπερκαλύπτεται παρότι δεν είναι εργασία πολύ υψηλών προσόντων. Το είδαμε στην περίπτωση του τουρισμού, το είδαμε στην περίπτωση των αγροτικών καλλιεργειών, το είδαμε και σε άλλους τομείς.
ΔΗΜ: Είναι και ένας από τους λόγους για τους οποίους τώρα προωθείται μια διαδικασία διαγραφής των εγγεγραμμένων στα μητρώα του ΟΑΕΔ;
Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Υπάρχουν δυο ξεχωριστά πράγματα, το πρώτο ήταν το ότι και τα επιδόματα της μακροχρόνιας ανεργίας και τα διάφορα συμπαρομαρτούντα που έχει, εκεί έχει μπει ένα κάποιο εισοδηματικό κριτήριο. Γιατί μην ξεχνάτε ότι αυτά δεν είναι κάτι το οποίο να είναι ασφαλιστικό, είναι κάτι το οποίο το δίνει ο πολίτης και είναι λογικό ότι στα επιδόματα αυτά θα έχουμε κάποια εισοδηματικά κριτήρια αλλά οι άνθρωποι οι οποίοι αποκλείονται από αυτά είναι ούτως ή άλλως πάρα πολύ λίγοι. Το δεύτερο το οποίο έχει γίνει είναι κάτι το οποίο είναι πολύ συνηθισμένο, σχεδόν σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες έχουνε κάτι τέτοιο το οποίο λεει ότι αν αρνείσαι συστηματικά να δεχτείς προσφορές εργασίας οι οποίες ταιριάζουν με τα προσόντα σου και δεν ζητάνε μεγάλη γεωγραφική κινητικότητα ή κάτι τέτοιο τότε πραγματικά έρχεται αυτή η «τιμωρία». Από την άλλη μεριά στο ίδιο νομοσχέδιο εκείνο το πράγμα το οποίο προβλέπεται είναι το αν ένας άνεργος βρει εργασία έχει ένα επιπλέον bonus. Δηλαδή για παράδειγμα αν έχουμε ένα επίδομα ανεργίας το οποίο είναι για 10 μήνες κι εγώ στους 5 μήνες βρίσκω δουλειά ένα κομμάτι του επιδόματος ανεργίας το οποίο είχα για τους υπολοίπους 5 μήνες το παίρνω σαν bonus. Οπότε αυτό είναι σαν να με σπρώχνει γρηγορότερα να ψάξω και να βρω δουλειά.
Ερωτηθείς αν γνωρίζει πότε θα ψηφιστεί το νομοσχέδιο
Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Η δημόσια διαβούλευση αν θυμάμαι καλά κλείνει την Πέμπτη οπότε στο άμεσο επόμενο χρονικό διάστημα το λεγόμενο μίνι-ασφαλιστικό νομοσχέδιο θα κατατεθεί στη Βουλή.
Αναφορικά με τα κίνητρα για την μετατροπή συμβάσεων από μερική απασχόληση σε πλήρους απασχόληση
Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Ήταν η εξαγγελία που έκανε ο πρωθυπουργός στην ΔΕΘ. Υπάρχουν αρκετές επιχειρήσεις στη χώρα μας οι οποίες απασχολούν σε πολύ μεγάλη έκταση μερικά απασχολούμενους. Δηλαδή η διάταξη η συγκεκριμενη απευθύνεται στις επιχειρήσεις που έχουνε τουλάχιστον το 50% του προσωπικού τους σε μερική απασχόληση και τους δίνει ισχυρά κίνητρα μέσω μείωσης των εισφορών κοινωνικής ασφάλισης για να μετατρέψουν τα συμβόλαια αυτά από μερικής απασχόλησης σε πλήρους απασχόλησης. Δηλαδή για παράδειγμα κάνω ουσιαστικά αυτή την εργασία φθηνότερη, φθηνότερη αναλογικά ανά ώρα εργασίας, σε περίπτωση που μεταβληθεί ένα συμβόλαιο από μερικής απασχόλησης σε πλήρους απασχόλησης.
ΔΗΜ: Τι διάρκεια έχουν αυτά τα κίνητρα;
Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Αν το θυμάμαι καλά είναι ένα εξάμηνο αλλά να μην σας πω κατι το οποίο δεν ισχύει αλλά προφανώς αυτό είναι ένα κίνητρο, το κίνητρο δεν μπορεί να είναι για πάντα.
Αναφορικά με το πλαφόν στις επικουρικές
Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Όντως είναι περιορισμένες αυτές οι περιπτώσεις και αυτό προκύπτει από μια ασάφεια τα προηγούμενα χρόνια. Δηλαδή υπήρχαν συγκεκριμένες κατηγορίες των οποίων οι συντάξεις ουσιαστικά βασιζόντουσαν όχι στις εισφορές πρωτίστως των ασφαλισμένων αλλά σε διάφορους κοινωνικούς πόρους. Οι κοινωνικοί πόροι καταργήθηκαν σε ορισμένες περιπτώσεις υπήρχαν δικαστικές αποφάσεις οι οποίες προϋπήρχαν της περιόδου της οικονομικής κρίσης που αναγνώριζαν αυτά ως ασφαλιστικές εισφορές όμως όχι ακριβώς ως ασφαλιστικές εισφορές ότι κατατίθενται στα ασφαλιστικά τους ταμεία. Για παράδειγμα η συγκεκριμενη κατηγορία για την οποία γίνεται πολύ συχνά λόγος είναι οι συμβολαιογράφοι. Οι επικουρικές συντάξεις των συμβολαιογράφων πριν από την κρίση μπορεί να ήταν 350-500€ αλλά όταν προσπάθησαν αυτά να τα αναγνωρίσουν σε ατομικές μερίδες φτάνουν ορισμένες συντάξεις από αυτές να είναι της τάξης των 20-25 χιλιάδων το μήνα. Και είναι και τα αντίστοιχα πράγματα τα οποία σε κύρια σύνταξη ακριβώς επειδή δεν ισχύει αυτό το πράγμα υπολογίζονται μόνο με βάση τις εισφορές είναι 1300€.
ΔΗΜ: Αυτό έχει τελειώσει δια παντός;
Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Για να ειμαι απολύτως ειλικρινής όλο και ανακαλύπτω διάφορες μικρές τρύπες τις οποίες δεν τις περιμένεις, προκύπτουν ξαφνικά και αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο βάζουμε ένα πλαφόν στις επικουρικές συντάξεις κατ’ αντιστοιχία με το πλαφόν που ισχύει για τις κύριες συντάξεις. Αν σκεφτείτε για παράδειγμα για ένα μισθωτό που έχει επικουρική είναι 20% για την κύρια σύνταξη και 6% για την επικουρική τα 6/20 του αντίστοιχου πλαφόν της κύριας σύνταξης θα ισχύουν και για την επικουρική.
Για την απονομή των συντάξεων
Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Είναι ένα πραγματικό άγος το οποίο προϋπήρχε και της οικονομικής κρίσης αν και εντάθηκε στα χρόνια της κρίσης. Νομίζω ότι εκεί τα νέα είναι πάρα πολύ καλά δηλαδή από το σύνολο των εκκρεμών κυρίων συντάξεων τις οποίες όταν ανέλαβε η παρούσα κυβέρνηση ήταν στις εκατοντάδες χιλιάδες, αυτό το νούμερο έχει περιοριστεί σε ένα νούμερο που πρέπει να είναι αρκετά κάτω από τις 20 χιλιαδες και αυτό το οποίο ελπίζουμε είναι ότι και αυτό το νούμερο θα εκμηδενιστεί στο αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα. Άλλωστε κάποιες από αυτές είναι περιπτώσεις όπως για παράδειγμα είτε χρειάζεται και ιατρική εξέταση δηλαδή να περάσει κάποιος από το ΚΕΠΑ για να πάρει πιστοποίηση αναπηρίας. Αυτό μπορεί να το κάνει ψηφιακά εκτός φυσικά από την ίδια της εξέταση αλλά όλα τα υπόλοιπα στάδια μπορούν να γίνουν ψηφιακά οπότε ελπίσουμε ότι και εκεί θα έχουμε επιτάχυνση. Μετά υπάρχει ένας αριθμός συντάξεων που είναι και μεγαλούτσικος οι οποίες κανονικά θα έπρεπε ήδη να είναι απαγορευτική γιατί δεν προκύπτει δυνατότητα συνταξιοδότησης με βάση τα χρέη που έχουν τα συγκεκριμένα άτομα παρόλα αυτά έχει γίνει δεκτή η αίτηση.
Αναφορικά με την παραγραφή οφειλών στα ταμεία
Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Παλαιότερα ο χρόνος παραγραφής που ήταν για τις ασφαλιστικές εισφορές ποίκιλε από ταμείο σε ταμείο, στο ΙΚΑ για παράδειγμα ήταν στα 10 χρόνια αν στα 10 χρόνια μέσα δεν σε είχε πιάσει το ΙΚΑ το αντίστοιχο ποσό παραγραφόταν. Στα περισσότερα ταμεία των αυτοαπασχολούμενων ήταν στα 20 χρόνια όταν ήρθε ο νόμος Κατρούγκαλου τα ενοποίησε όλα στα 20 χρόνια και κάποιος μπορεί να πει «ωραία τα κυνηγάμε για πολλά χρόνια» αυτό είναι λάθος. Αυτό που γινόταν ήταν ότι τα περισσότερα ταμεία «ξυπνούσαν» και άρχιζαν να κυνηγάνε όταν πλησίαζε ο χρόνος παραγραφής όμως όταν κάποιος δεν έχει πληρώσει για 20 χρόνια η πιθανότητα να εισπράξεις το αντίστοιχο ποσό είναι μηδαμινή. Αυτό άλλαξε στα χρόνια των μνημονίων, στα χρόνια των μνημονίων μια από τις υποχρεώσεις μας και ήταν και πολύ καλό αυτό που έγινε ήταν ότι δημιουργήθηκε το Κέντρο Είσπραξης Ασφαλιστικών Οφειλών. Το ΚΕΑΟ λειτουργεί αμέσως, μόλις δεν πληρώσεις κάτι έχεις απευθείας ειδοποιητήριο οπότε αυτές οι υποθέσεις για τις οποίες μιλάμε είναι παλαιότερες. Τώρα ο χρόνος παραγραφής θα πάει στα 10 χρόνια, όπως είναι η έμμεση παρότρυνση του ΣτΕ αλλά αργότερα θα περιοριστεί και στα 5 χρόνια.
Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Να είμαστε ξεκάθαροι ότι αυτό δεν επηρεάζει κανέναν μισθωτό δηλαδή για τους μισθωτούς αν είναι δηλωμένος ο χρόνος ασφάλισης και οι ασφαλιστικές αποδοχές ακόμα και αν δεν έχει πληρώσει ο εργοδότης τον οποίο θα τον κυνηγάει ο ΕΦΚΑ, δεν έχουν θέμα εκείνοι. Αυτό είναι κυρίως για τους ελεύθερους επαγγελματίες, η μεγάλη μάζα είναι εκεί. Εκεί υπάρχουν τρία αποτελέσματα επειδή παραγράφετε χρόνος είναι πολλοί οι οποίοι χρωστάνε οι οποίο τώρα μπορεί να πέσουν κάτω από το όριο οφειλών ώστε να συνταξιοδοτηθούν και μετά να τους γίνεται παρακράτηση από τη σύνταξη τους αργότερα. Δεύτερον είναι μια κατηγορία η οποία πλησιάζει πολύ κοντά στο όριο οπότε πρέπει να πληρώσει ένα σχετικά μικρότερο ποσό και αργότερα να μπει στη σύνταξη και να γίνεται η παρακράτηση από εκεί αλλά θα ήθελα να διευκρινίσω ότι χρόνος ο οποίος παραγράφεται δεν μετράει σαν ασφαλιστικός χρόνος. Αποτέλεσμα είναι ότι η σύνταξη του αντίστοιχου ατόμου θα είναι αρκετά μικρότερη οπότε όσοι σπεύσουν να χαρούν για την παραγραφή να λάβουν υπόψη τους ότι αυτό μεταφράζεται σε χαμηλότερη σύνταξη αργότερα.
Αναφορικά με την ψηφιακή κάρτα εργασίας
Π.ΤΣΑΚΛΟΓΛΟΥ: Νομίζω ότι λειτουργεί πολύ καλά μέχρι στιγμής και μάλιστα τυχαίνει να έχω και άτομα στο άμεσο περιβάλλον μου τα οποία επηρεάστηκαν από αυτό και είδα ότι πραγματικά λειτουργεί όπως θα έπρεπε να λειτουργεί. ...Σταδιακά είναι να επεκταθεί σε ολόκληρη την οικονομία.