Σκυλακάκης στα Παραπολιτικά 90,1: Η Ελλάδα βρίσκεται μια βαθμίδα κάτω από την επενδυτική - Πρέπει να επιλυθεί η πολιτική αβεβαιότητα
Ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών επισήμανε ότι στη φάση αυτή, δεν υπάρχει περίπτωση μείωσης του ΦΠΑ
Η Ελλάδα βρίσκεται μια βαθμίδα κάτω από την επενδυτική και δεν θα υπάρξει κάτι παραπάνω πριν επιλυθεί η πολιτική αβεβαιότητα δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Εκείνη και εγώ», με τον Θανάση Φουσκίδη και τη Στέλλα Γκαντώνα, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης.
Ο κ. Σκυλακάκης επισήμανε ότι η χώρα έχει πετύχει 11 με 12 αναβαθμίσεις.
Σε ό,τι αφορά την επιδότηση του ντίζελ, ανέφερε πως το αξιολογούμε, αλλά δεν έχει ληφθεί κάποια τελική απόφαση.
Ακόμα, τόνισε ότι στη φάση αυτή δεν υπάρχει περίπτωση μείωσης του ΦΠΑ.
Για την επενδυτική βαθμίδα της χώρας: Στασιμότητα δεν έχουμε γιατί έχουμε πετύχει 11 ή 12 αναβαθμίσεις, είμαστε τώρα μια βαθμίδα κάτω από την επενδυτική, αλλά δεν πρόκειται να έχουμε κάτι παραπάνω πριν επιλυθεί η πολιτική αβεβαιότητα. Αυτό θα γίνει είτε λίγο πριν τις εκλογές αν έτσι προκύπτει ή μετά συν το ότι κοιτάνε και οι Οίκοι και όλοι πως θα διαχειριστούμε τη δύσκολη αυτή περίοδο της ενεργειακής κρίσης από πλευράς δημοσιονομικής.
Βλέπετε ότι υπάρχει μια βελτίωση αυτή την εβδομάδα των επιτοκίων των ομολόγων, βγήκαμε και στις αγορές με ένα προηγούμενο ομόλογο και αντλήσαμε κάποια χρήματα, υπάρχει μια θετική εικόνα της Ελλάδας αλλά μέχρις ότου περάσει αυτή η περίοδος ακραίας αβεβαιότητας για τα πάντα, όχι μόνο για την Ελλάδα, δεν νομίζω ότι θα σπεύσουν οι Οίκοι να κινηθούν, μετά θα κινηθούν.
Για τις ανατιμήσεις: Στο ρεύμα ήδη έχουμε μια βελτίωση και αυτή βγάζει λίγο τα νοικοκυριά γιατί καλύπτουμε το 90% της αύξησης οπότε επηρεάζονται τα νοικοκυριά στο 10%, το ίδιο και οι μικρές επιχειρήσεις. Από τις μεσαίες επιχειρήσεις και πάνω, που είναι σημαντικά μικρότερη η κάλυψη της αύξησης, είναι που επιδρά οικονομικά και βοηθάει και στο να συγκρατηθεί κάπως ο πληθωρισμός και η τιμή του αερίου μπορεί να επηρεάσει εμμέσως και την τιμή του ντίζελ η οποία υποφέρει από την υποκατάσταση που γίνεται του φυσικού αερίου από το ντίζελ οπότε μπορεί εκεί να έχουμε μια θετικότερη εξέλιξη στην τιμή του ντιζελ.
Για την επιδότηση στην τιμή του ντίζελ: Είναι κάτι που αυτή τη στιγμή το αξιολογούμε αλλά δεν έχουμε αποφασίσει θετικά, κοιτάμε και άλλες εξελίξεις. Μια θετική εξέλιξη που είναι σημερινή είναι μια άνοδος του ευρώ η οποία θα βοηθήσει όλες τις τιμές των καυσίμων λίγο. Μικρή είναι, είναι 2% αλλά αν σταθεροποιηθεί είναι μια θετική εξέλιξη.
Είναι κάτι που δεν το έχουμε αποκλείσει αλλά δεν βλέπουμε στις αμέσως επόμενες μέρες να λαμβάνεται τέτοια απόφαση. Μπορεί να ληφθεί στο μέλλον, μπορεί και να μη ληφθεί.
Για μείωση του ΦΠΑ στα αγαθά πρώτης ανάγκης: Όχι. Αυτήν τη στιγμή το πρόβλημά μας δεν είναι η αύξηση της κατανάλωσης, σας θυμίζω ότι η ιδιωτική κατανάλωση αυξήθηκε κατά 7% το ’22 συνεπώς δεν υπάρχει θέμα αύξησης ιδιωτικής κατανάλωσης. Αυτό το οποίο εξετάζουμε πάντα αλλά δεν έχουμε αυτή τη στιγμή δημοσιονομικά περιθώρια, θα το δούμε στην επόμενη φάση στον προϋπολογισμό αν θα δημιουργηθούν περιθώρια το ’23, είναι η βοήθεια στα νοικοκυριά αλλά δεν εξετάζουμε να γίνει αυτό μέσω της μείωσης του ΦΠΑ γιατί σε περίοδο που υπάρχει γενικότερη πίεση στους παράγοντες κόστους ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της όποιας μείωσης στο ΦΠΑ δεν θα μεταφερθεί στον καταναλωτή γιατί θα μείνει στις επιχειρήσεις. ... Είναι 1 προς 3 η αποτελεσματικότητα για τα ευάλωτα νοικοκυριά αυτού του μέτρου συνεπώς προτιμούμε με όσα χρήματα έχουμε να πηγαίνουμε απευθείας στα ευάλωτα νοικοκυριά και να βοηθούμε, ή αν αποφασίσουμε ότι πρέπει να το διευρύνουμε και στη μεσαία τάξη να πούμε «απευθείας στα νοικοκυριά και στη μεσαία τάξη».
Όχι με μείωση φορολογικών συντελεστών γιατί αυτή έχει πολύ μικρότερη απόδοση στην τσέπη των νοικοκυριών. Αυτό είναι ο λόγος που δεν το κάνουμε. Δηλαδή αν βάλουμε 100 θα φτάσουν κάτω από τα μισά στην τσέπη αυτών που στοχεύουμε συνεπώς προτιμούμε να πάρουμε τα 100 και να τα δώσουμε απευθείας. Όταν έχουμε 100, για την ώρα δεν έχουμε.
Για το ισπανικό μοντέλο για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και την κριτική του ΣΥΡΙΖΑ: Εγώ δεν ξέρω κανένα μοντέλο στο οποίο να κοστίζει ακριβότερα το φυσικό αέριο και εμείς να μπορούμε να το αγοράσουμε φθηνότερα. Τα υπερέδοσα ούτως ή άλλως τα παίρνουμε ίσως και τα γυρνάμε στους πολίτες. Τα χρήματα που δίνουν οι φορολογούμενοι τα δίνουν είτε στο ισπανικό μοντέλο είτε στο δικό μας μοντέλο, υπάρχει συνεισφορά των φορολογούμενων δηλαδή του κρατικού προϋπολογισμού.
Τρόπος για να μην συνεισφέρει ούτε ο κρατικός προϋπολογισμός και να αγοράζουμε πολύ πιο ακριβά το φυσικό αέριο – τώρα είναι 5 φορές πάνω η τιμή αντί για 10 που ήταν- να το αγοράζουμε λοιπόν πέντε φορές πάνω και να πληρώνουμε την ίδια τιμή χωρίς να υπάρχει κάποιος να καλύπτει τη διαφορά δεν υπάρχει εκτός αν έχει ανακαλύψει ο κ. Ζαχαριάδης εκεί στην Κουμουνδούρου έχουν βρει ένα αίθριο που έχει ένα τέτοιο μικροκλίμα που καλλιεργούνται τα λεφτόδεντρα εκεί ενώ στα άλλα μέρη του κόσμου μαραίνονται τα κακόμοιρα.
Για τα υπερέσοδα των εταιρειών: Έχουν εντοπιστεί, έγινε και μια τροποποίηση της υπουργικής απόφασης για να πάρουμε ταχύτερα τα χρήματα. Θα πάρουμε το μεγαλύτερο κομμάτι άμεσα. Εδώ υπάρχει το εξής πρόβλημα για να μπορέσεις να υπολογίσεις ποια είναι τα υπερέσοδα στο τέλος της ημέρας πρέπει να μετρηθούν πρώτα όλοι οι λογαριασμοί όλων των καταναλωτών σε κάθε πάροχο με βάση τον τρόπο τιμολόγησης του κάθε παρόχου και για κάθε λογαριασμό, μόνο τότε προκύπτουν τα υπερέσοδα.
Αυτό είναι μια εξαιρετικά δύσκολη τεχνική άσκηση γιατί μιλάμε για εκατομμύρια καταναλωτές, πρέπει να έχουν τελειώσει όλοι οι απολογιστικοί λογαριασμοί. Δηλαδή αν υποθέστε ότι μιλάμε για τα υπερέσοδα της περιόδου πριν από το καλοκαίρι πρέπει να εκδοθούν όλοι οι απολογιστικοί λογαριασμοί που εκδίδουν οι πάροχοι, δηλαδή να γίνει και η τελική μέτρηση της πραγματικής κατανάλωσης, και μετά να αρχίσει ο υπολογισμός για αυτό και καθυστερεί αλλά τα λεφτά δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι θα τα πάρουμε τα έχουμε νομοθετήσει. Και τώρα βάζουμε και μια δεύτερη νομοθεσία για ένα άλλο είδος υπερεσόδων, παίρνουμε ήδη με τον καινούργιο μηχανισμό ένα μεγάλο κομμάτι υπερέσοδα, αυτά τα πήραμε Ιούλιο –Αύγουστο αλλά υπάρχει ένα πρόβλημα το οποίο δημιουργήθηκε από τη μεγάλη πτώση των τιμών του αερίου κάτι που δεν μπορείς πάντα να προβλέψει από πριν την πτώση, για αυτό και βάζουμε και μια διόρθωση στο μηχανισμό για να παίρνουμε και τα υπερέσοδα που προκύπτουν από την ραγδαία πτώση των τιμών που τυχόν δεν έχει προβλεφθεί. Και αυτή θα νομοθετηθεί τις επόμενες μέρες και θα κλείσει το θέμα των υπερεσόδων.
Για αυξήσεις στις συντάξεις: Αυτές οι αυξήσεις νομοθετικά ισχύουν από 01/01 πότε θα το δώσουμε έχει να κάνει με την εκτίμηση του ΑΕΠ που είναι το ήμισυ της αύξησης γιατί η αύξηση πως υπολογίζεται; Είναι ο πληθωρισμός ο οποίος βγαίνει αρχές Ιανουαρίου και είναι και η εκτίμηση του ΑΕΠ, το ερώτημα είναι με ποια εκτίμηση του ΑΕΠ θα το κάνει κανείς γιατί η Στατιστική Υπηρεσία δίνει συνήθως την πρώτη εκτίμηση του ΑΕΠ την τελική κάποιους μήνες αργότερα. Είναι ένα θέμα το οποίο θα το εξετάσουμε μαζί με το υπουργείο Εργασίας για το πότε θα έχουμε μια καλή εκτίμηση στο ΑΕΠ για να μπορέσουμε να το δώσουμε
Το πρόβλημα είναι ότι η Στατιστική Υπηρεσία δίνει την πρώτη εκτίμηση του ΑΕΠ με κάποια υστέρηση, αυτή είναι η δυσκολία την οποία έχουμε αλλά σε κάθε περίπτωση τα χρήματα θα υπολογιστούν από 01/01.
Ο κ. Σκυλακάκης επισήμανε ότι η χώρα έχει πετύχει 11 με 12 αναβαθμίσεις.
Σε ό,τι αφορά την επιδότηση του ντίζελ, ανέφερε πως το αξιολογούμε, αλλά δεν έχει ληφθεί κάποια τελική απόφαση.
Ακόμα, τόνισε ότι στη φάση αυτή δεν υπάρχει περίπτωση μείωσης του ΦΠΑ.
Η συνέντευξη
Για την επενδυτική βαθμίδα της χώρας: Στασιμότητα δεν έχουμε γιατί έχουμε πετύχει 11 ή 12 αναβαθμίσεις, είμαστε τώρα μια βαθμίδα κάτω από την επενδυτική, αλλά δεν πρόκειται να έχουμε κάτι παραπάνω πριν επιλυθεί η πολιτική αβεβαιότητα. Αυτό θα γίνει είτε λίγο πριν τις εκλογές αν έτσι προκύπτει ή μετά συν το ότι κοιτάνε και οι Οίκοι και όλοι πως θα διαχειριστούμε τη δύσκολη αυτή περίοδο της ενεργειακής κρίσης από πλευράς δημοσιονομικής. Βλέπετε ότι υπάρχει μια βελτίωση αυτή την εβδομάδα των επιτοκίων των ομολόγων, βγήκαμε και στις αγορές με ένα προηγούμενο ομόλογο και αντλήσαμε κάποια χρήματα, υπάρχει μια θετική εικόνα της Ελλάδας αλλά μέχρις ότου περάσει αυτή η περίοδος ακραίας αβεβαιότητας για τα πάντα, όχι μόνο για την Ελλάδα, δεν νομίζω ότι θα σπεύσουν οι Οίκοι να κινηθούν, μετά θα κινηθούν.
Για τις ανατιμήσεις: Στο ρεύμα ήδη έχουμε μια βελτίωση και αυτή βγάζει λίγο τα νοικοκυριά γιατί καλύπτουμε το 90% της αύξησης οπότε επηρεάζονται τα νοικοκυριά στο 10%, το ίδιο και οι μικρές επιχειρήσεις. Από τις μεσαίες επιχειρήσεις και πάνω, που είναι σημαντικά μικρότερη η κάλυψη της αύξησης, είναι που επιδρά οικονομικά και βοηθάει και στο να συγκρατηθεί κάπως ο πληθωρισμός και η τιμή του αερίου μπορεί να επηρεάσει εμμέσως και την τιμή του ντίζελ η οποία υποφέρει από την υποκατάσταση που γίνεται του φυσικού αερίου από το ντίζελ οπότε μπορεί εκεί να έχουμε μια θετικότερη εξέλιξη στην τιμή του ντιζελ.
Για την επιδότηση στην τιμή του ντίζελ: Είναι κάτι που αυτή τη στιγμή το αξιολογούμε αλλά δεν έχουμε αποφασίσει θετικά, κοιτάμε και άλλες εξελίξεις. Μια θετική εξέλιξη που είναι σημερινή είναι μια άνοδος του ευρώ η οποία θα βοηθήσει όλες τις τιμές των καυσίμων λίγο. Μικρή είναι, είναι 2% αλλά αν σταθεροποιηθεί είναι μια θετική εξέλιξη.
Είναι κάτι που δεν το έχουμε αποκλείσει αλλά δεν βλέπουμε στις αμέσως επόμενες μέρες να λαμβάνεται τέτοια απόφαση. Μπορεί να ληφθεί στο μέλλον, μπορεί και να μη ληφθεί.
Για μείωση του ΦΠΑ στα αγαθά πρώτης ανάγκης: Όχι. Αυτήν τη στιγμή το πρόβλημά μας δεν είναι η αύξηση της κατανάλωσης, σας θυμίζω ότι η ιδιωτική κατανάλωση αυξήθηκε κατά 7% το ’22 συνεπώς δεν υπάρχει θέμα αύξησης ιδιωτικής κατανάλωσης. Αυτό το οποίο εξετάζουμε πάντα αλλά δεν έχουμε αυτή τη στιγμή δημοσιονομικά περιθώρια, θα το δούμε στην επόμενη φάση στον προϋπολογισμό αν θα δημιουργηθούν περιθώρια το ’23, είναι η βοήθεια στα νοικοκυριά αλλά δεν εξετάζουμε να γίνει αυτό μέσω της μείωσης του ΦΠΑ γιατί σε περίοδο που υπάρχει γενικότερη πίεση στους παράγοντες κόστους ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της όποιας μείωσης στο ΦΠΑ δεν θα μεταφερθεί στον καταναλωτή γιατί θα μείνει στις επιχειρήσεις. ... Είναι 1 προς 3 η αποτελεσματικότητα για τα ευάλωτα νοικοκυριά αυτού του μέτρου συνεπώς προτιμούμε με όσα χρήματα έχουμε να πηγαίνουμε απευθείας στα ευάλωτα νοικοκυριά και να βοηθούμε, ή αν αποφασίσουμε ότι πρέπει να το διευρύνουμε και στη μεσαία τάξη να πούμε «απευθείας στα νοικοκυριά και στη μεσαία τάξη».
Όχι με μείωση φορολογικών συντελεστών γιατί αυτή έχει πολύ μικρότερη απόδοση στην τσέπη των νοικοκυριών. Αυτό είναι ο λόγος που δεν το κάνουμε. Δηλαδή αν βάλουμε 100 θα φτάσουν κάτω από τα μισά στην τσέπη αυτών που στοχεύουμε συνεπώς προτιμούμε να πάρουμε τα 100 και να τα δώσουμε απευθείας. Όταν έχουμε 100, για την ώρα δεν έχουμε.
Για το ισπανικό μοντέλο για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και την κριτική του ΣΥΡΙΖΑ: Εγώ δεν ξέρω κανένα μοντέλο στο οποίο να κοστίζει ακριβότερα το φυσικό αέριο και εμείς να μπορούμε να το αγοράσουμε φθηνότερα. Τα υπερέδοσα ούτως ή άλλως τα παίρνουμε ίσως και τα γυρνάμε στους πολίτες. Τα χρήματα που δίνουν οι φορολογούμενοι τα δίνουν είτε στο ισπανικό μοντέλο είτε στο δικό μας μοντέλο, υπάρχει συνεισφορά των φορολογούμενων δηλαδή του κρατικού προϋπολογισμού.
Τρόπος για να μην συνεισφέρει ούτε ο κρατικός προϋπολογισμός και να αγοράζουμε πολύ πιο ακριβά το φυσικό αέριο – τώρα είναι 5 φορές πάνω η τιμή αντί για 10 που ήταν- να το αγοράζουμε λοιπόν πέντε φορές πάνω και να πληρώνουμε την ίδια τιμή χωρίς να υπάρχει κάποιος να καλύπτει τη διαφορά δεν υπάρχει εκτός αν έχει ανακαλύψει ο κ. Ζαχαριάδης εκεί στην Κουμουνδούρου έχουν βρει ένα αίθριο που έχει ένα τέτοιο μικροκλίμα που καλλιεργούνται τα λεφτόδεντρα εκεί ενώ στα άλλα μέρη του κόσμου μαραίνονται τα κακόμοιρα.
Για τα υπερέσοδα των εταιρειών: Έχουν εντοπιστεί, έγινε και μια τροποποίηση της υπουργικής απόφασης για να πάρουμε ταχύτερα τα χρήματα. Θα πάρουμε το μεγαλύτερο κομμάτι άμεσα. Εδώ υπάρχει το εξής πρόβλημα για να μπορέσεις να υπολογίσεις ποια είναι τα υπερέσοδα στο τέλος της ημέρας πρέπει να μετρηθούν πρώτα όλοι οι λογαριασμοί όλων των καταναλωτών σε κάθε πάροχο με βάση τον τρόπο τιμολόγησης του κάθε παρόχου και για κάθε λογαριασμό, μόνο τότε προκύπτουν τα υπερέσοδα.
Αυτό είναι μια εξαιρετικά δύσκολη τεχνική άσκηση γιατί μιλάμε για εκατομμύρια καταναλωτές, πρέπει να έχουν τελειώσει όλοι οι απολογιστικοί λογαριασμοί. Δηλαδή αν υποθέστε ότι μιλάμε για τα υπερέσοδα της περιόδου πριν από το καλοκαίρι πρέπει να εκδοθούν όλοι οι απολογιστικοί λογαριασμοί που εκδίδουν οι πάροχοι, δηλαδή να γίνει και η τελική μέτρηση της πραγματικής κατανάλωσης, και μετά να αρχίσει ο υπολογισμός για αυτό και καθυστερεί αλλά τα λεφτά δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι θα τα πάρουμε τα έχουμε νομοθετήσει. Και τώρα βάζουμε και μια δεύτερη νομοθεσία για ένα άλλο είδος υπερεσόδων, παίρνουμε ήδη με τον καινούργιο μηχανισμό ένα μεγάλο κομμάτι υπερέσοδα, αυτά τα πήραμε Ιούλιο –Αύγουστο αλλά υπάρχει ένα πρόβλημα το οποίο δημιουργήθηκε από τη μεγάλη πτώση των τιμών του αερίου κάτι που δεν μπορείς πάντα να προβλέψει από πριν την πτώση, για αυτό και βάζουμε και μια διόρθωση στο μηχανισμό για να παίρνουμε και τα υπερέσοδα που προκύπτουν από την ραγδαία πτώση των τιμών που τυχόν δεν έχει προβλεφθεί. Και αυτή θα νομοθετηθεί τις επόμενες μέρες και θα κλείσει το θέμα των υπερεσόδων.
Για αυξήσεις στις συντάξεις: Αυτές οι αυξήσεις νομοθετικά ισχύουν από 01/01 πότε θα το δώσουμε έχει να κάνει με την εκτίμηση του ΑΕΠ που είναι το ήμισυ της αύξησης γιατί η αύξηση πως υπολογίζεται; Είναι ο πληθωρισμός ο οποίος βγαίνει αρχές Ιανουαρίου και είναι και η εκτίμηση του ΑΕΠ, το ερώτημα είναι με ποια εκτίμηση του ΑΕΠ θα το κάνει κανείς γιατί η Στατιστική Υπηρεσία δίνει συνήθως την πρώτη εκτίμηση του ΑΕΠ την τελική κάποιους μήνες αργότερα. Είναι ένα θέμα το οποίο θα το εξετάσουμε μαζί με το υπουργείο Εργασίας για το πότε θα έχουμε μια καλή εκτίμηση στο ΑΕΠ για να μπορέσουμε να το δώσουμε
Το πρόβλημα είναι ότι η Στατιστική Υπηρεσία δίνει την πρώτη εκτίμηση του ΑΕΠ με κάποια υστέρηση, αυτή είναι η δυσκολία την οποία έχουμε αλλά σε κάθε περίπτωση τα χρήματα θα υπολογιστούν από 01/01.