Γερµανική θωράκιση στον Έβρο - Τα επόμενα βήματα στην αμυντική συνεργασία Αθήνας και Βερολίνου
Η συζήτηση Μητσοτάκη - Σολτς για τα εξοπλιστικά και τα σέδια για τα άρματα μάχης στον Ελληνικό Στρατό
Το περίγραµµα των σχέσεων Ελλάδας - Γερµανίας στον αµυντικό τοµέα τέθηκε κατά τη συνάντηση των ηγετών των δύο χωρών, του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του καγκελαρίου Ολαφ Σολτς, στο Μέγαρο Μαξίµου, µολονότι, επισήµως τουλάχιστον, τόσο στη διάρκεια των µετέπειτα δηλώσεών τους όσο και από τις απαντήσεις τους σε ερωτήσεις δηµοσιογράφων δεν ανακοινώθηκε απολύτως τίποτα σχετικά µε εξοπλιστικά ζητήµατα.
Οι εκτιµήσεις παραγόντων του υπουργείου Εθνικής Αµυνας, πολιτικών και στρατιωτικών µετά τη συνάντηση των δύο ηγετών εστιάζονται σε ένα σηµαντικό -κατά την εκτίµησή τους- γεγονός: ότι δηλαδή ο Γερµανός καγκελάριος δηµοσίως τόνισε, απαντώντας σε σχετικό ερώτηµα συµπατριώτη του δηµοσιογράφου, περί του αν τα Τεθωρακισµένα Οχήµατα Μάχης (ΤΟΜΑ) τύπου Marder-1A3 θα πάνε στα νησιά, πως η Γερµανία δεν εξετάζει πού θα πάνε τα οπλικά συστήµατα που δίνει στην Ελλάδα, αλλά η τελευταία είναι ένας αξιόπιστος σύµµαχος, που ξέρει τι θα κάνει.
Αµέσως µετά, τον λόγο έλαβε ο πρωθυπουργός, ο οποίος τόνισε δηµόσια ότι τα Marder-1A3 θα κατευθυνθούν προς τη Θράκη, τον Εβρο, γιατί «εκεί κρίνει η ηγεσία των Ενόπλων ∆υνάµεων ότι πρέπει να πάνε».
Πρόκειται για τα προγράµµατα αναβαθµίσεως των αρµάτων µάχης Leopard-2A4 και Leopard-1A5, καθώς και το πρόγραµµα αποκτήσεως του νέου ΤΟΜΑ του Ελληνικού Στρατού Lynx, ενώ υπάρχουν και άλλα προγράµµατα που συνθέτουν ένα «πακέτο» εξοπλιστικών ελληνογερµανικού ενδιαφέροντος:
- Η αναβάθµιση (αρχικώς) 183 αρµάτων µάχης Leopard-2A4 του Ελληνικού Στρατού, που απέκτησε µεταχειρισµένα από τη Γερµανία δωρεάν, ως «ενδιάµεση λύση» (interim solution) στο πλαίσιο της αγοράς των Leopard-2A6HEL στα µέσα της δεκαετίας του 2000, σε επίπεδο Leopard-2A7, συνολικού κόστους 1,18 δισ. ευρώ. Το πρόγραµµα έχει περάσει από τη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ στις 12 Οκτωβρίου 2002 και από το Συµβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ) της προηγουµένης. Για γενικότερους δηµοσιονοµικούς λόγους εκτιµάται ότι το συγκεκριµένο πρόγραµµα θα χωριστεί σε δύο φάσεις αναβαθµίσεως, µε την πρώτη, ύψους περίπου 500 εκατ. ευρώ, να αφορά την αναβάθµιση 123 αρµάτων µάχης.
-Η αναβάθµιση 190 αρµάτων µάχης παλαιότερης γενιάς, τύπου Leopard-1A5, σε επίπεδο «κοντά» στο Leopard-2A7. Η αγορά 205 ολοκαίνουργιων, υπερσύγχρονων ΤΟΜΑ Lynx KF-41.
- Για την απόκτηση των τελευταίων οι Γερµανοί, µέσω της κατασκευάστριας εταιρείας, διαθέτουν 100 επιπλέον ΤΟΜΑ Marder-1A3, που εκτιµάται ότι θα δοθούν δωρεάν στην Ελλάδα, αν προχωρήσει στην απόκτησή τους, όπως είχε δηλώσει πρόσφατα στη Βουλή και ο ΥΕΘΑ, Ν. Παναγιωτόπουλος.
Στο όλο «πακέτο» ενδέχεται να προστεθεί και το πρόγραµµα που αφορά το Πολεµικό Ναυτικό, Εκσυγχρονισµού Μέσης Ζωής (ΕΜΖ) των τεσσάρων φρεγατών τύπου MEKO200HN. Η γερµανική πρόταση αφορά την εκτέλεσή του υπό την αιγίδα της γερµανικής ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS), σε συνεργασία µε την ολλανδική Thales Netherlands για τα ηλεκτρονικά, στις εγκαταστάσεις των Ελληνικών Ναυπηγείων του Σκαραµαγκά, όπου είχαν ναυπηγηθεί και οι τρεις εκ των τεσσάρων φρεγατών και έχουν τεράστια εµπειρία στο πρόγραµµα, υπολογιζόµενου κόστους 500-600 εκατ. ευρώ στο σύνολό του.
Μολονότι επισήµως δεν έχει λεχθεί τίποτα, υπάρχει ως πρόγραµµα του Πολεµικού Ναυτικού η «εκκρεµότητα» του ΕΜΖ των τεσσάρων υποβρυχίων Type-214AIP, κλάσεως «Παπανικολής», που ανά πάσα στιγµή µπορεί να προστεθεί (ή να αφαιρεθεί) από το συνολικό ελληνογερµανικό εξοπλιστικό πακέτο. Τέλος, σε όλα τα ανωτέρω θα πρέπει να συνυπολογιστεί το θέµα της διευθετήσεως και του τελικού διακανονισµού µεταξύ της γερµανικής κατασκευάστριας εταιρείας και του ελληνικού ∆ηµοσίου, περίπου 200 εκατ. ευρώ, που αφορά τόκους και τον ανατοκισµό τους, για την αγορά των 170 αρµάτων Leopard2A6HEL, θέµα για το οποίο η γερµανική εταιρεία στα µέσα Σεπτεµβρίου του 2021 κατέθεσε τις προτάσεις της στο ∆ιεθνές ∆ιαιτητικό ∆ικαστήριο του ∆ιεθνούς Εµπορικού Επιµελητηρίου (ICC), όπου έχει προσφύγει από τις 27 Μαΐου 2019.
Οι εκτιµήσεις παραγόντων του υπουργείου Εθνικής Αµυνας, πολιτικών και στρατιωτικών µετά τη συνάντηση των δύο ηγετών εστιάζονται σε ένα σηµαντικό -κατά την εκτίµησή τους- γεγονός: ότι δηλαδή ο Γερµανός καγκελάριος δηµοσίως τόνισε, απαντώντας σε σχετικό ερώτηµα συµπατριώτη του δηµοσιογράφου, περί του αν τα Τεθωρακισµένα Οχήµατα Μάχης (ΤΟΜΑ) τύπου Marder-1A3 θα πάνε στα νησιά, πως η Γερµανία δεν εξετάζει πού θα πάνε τα οπλικά συστήµατα που δίνει στην Ελλάδα, αλλά η τελευταία είναι ένας αξιόπιστος σύµµαχος, που ξέρει τι θα κάνει.
Αµέσως µετά, τον λόγο έλαβε ο πρωθυπουργός, ο οποίος τόνισε δηµόσια ότι τα Marder-1A3 θα κατευθυνθούν προς τη Θράκη, τον Εβρο, γιατί «εκεί κρίνει η ηγεσία των Ενόπλων ∆υνάµεων ότι πρέπει να πάνε».
190 άρµατα µάχης παλαιότερης γενιάς, τύπου Leopard-1A5, θα αναβαθµιστούν σε επίπεδο «κοντά» στο Leopard-2A7Πέραν αυτού, θεωρείται απολύτως βέβαιο ότι οι δύο ηγέτες αφιέρωσαν ένα τµήµα της συζήτησής τους και στα αµυντικά θέµατα, καθώς στο σηµείο αυτό δεν θα πρέπει να θεωρηθεί καθόλου «τυχαία» η αναβολή της παρουσιάσεως και συζητήσεως στην αρµόδια Επιτροπή Εξοπλισµών της Βουλής από τον υπουργό Εθνικής Αµυνας, Νίκο Παναγιωτόπουλο, τη ∆ευτέρα που µας πέρασε, για την επόµενη εβδοµάδα, δηλαδή αντί για πριν, µετά την επίσκεψη Σολτς στην Αθήνα, µεταξύ των άλλων προγραµµάτων και δύο που αφορούν την Ελλάδα και τη Γερµανία.
Τα προγράμματα αναβάθμισης
- Η αναβάθµιση (αρχικώς) 183 αρµάτων µάχης Leopard-2A4 του Ελληνικού Στρατού, που απέκτησε µεταχειρισµένα από τη Γερµανία δωρεάν, ως «ενδιάµεση λύση» (interim solution) στο πλαίσιο της αγοράς των Leopard-2A6HEL στα µέσα της δεκαετίας του 2000, σε επίπεδο Leopard-2A7, συνολικού κόστους 1,18 δισ. ευρώ. Το πρόγραµµα έχει περάσει από τη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ στις 12 Οκτωβρίου 2002 και από το Συµβούλιο Αρχηγών Γενικών Επιτελείων (ΣΑΓΕ) της προηγουµένης. Για γενικότερους δηµοσιονοµικούς λόγους εκτιµάται ότι το συγκεκριµένο πρόγραµµα θα χωριστεί σε δύο φάσεις αναβαθµίσεως, µε την πρώτη, ύψους περίπου 500 εκατ. ευρώ, να αφορά την αναβάθµιση 123 αρµάτων µάχης.
-Η αναβάθµιση 190 αρµάτων µάχης παλαιότερης γενιάς, τύπου Leopard-1A5, σε επίπεδο «κοντά» στο Leopard-2A7. Η αγορά 205 ολοκαίνουργιων, υπερσύγχρονων ΤΟΜΑ Lynx KF-41.
- Για την απόκτηση των τελευταίων οι Γερµανοί, µέσω της κατασκευάστριας εταιρείας, διαθέτουν 100 επιπλέον ΤΟΜΑ Marder-1A3, που εκτιµάται ότι θα δοθούν δωρεάν στην Ελλάδα, αν προχωρήσει στην απόκτησή τους, όπως είχε δηλώσει πρόσφατα στη Βουλή και ο ΥΕΘΑ, Ν. Παναγιωτόπουλος.
Ο πρωθυπουργός τόνισε δηµόσια ότι τα Marder1A3 θα κατευθυνθούν προς τη Θράκη, γιατί «εκεί κρίνει η ηγεσία των Ενόπλων ∆υνάµεων ότι πρέπει να πάνε»Οι αναβαθµίσεις αυτές των δύο τύπων αρµάτων µάχης σε Leopard-2A7 πρόκειται να γίνουν στην Ελλάδα, στη Βόρεια Ελλάδα πιο συγκεκριµένα, γεγονός που, σύµφωνα µε τους αρµόδιους κυβερνητικούς παράγοντες, θα δηµιουργήσει νέες θέσεις εργασίας. Το στοιχείο αυτό θα δώσει την ευκαιρία και στις δύο πλευρές να παρουσιάσουν το όλο εγχείρηµα υπό µορφήν «επενδύσεως» και όχι αποκλειστικώς «αγοράς».
Στο όλο «πακέτο» ενδέχεται να προστεθεί και το πρόγραµµα που αφορά το Πολεµικό Ναυτικό, Εκσυγχρονισµού Μέσης Ζωής (ΕΜΖ) των τεσσάρων φρεγατών τύπου MEKO200HN. Η γερµανική πρόταση αφορά την εκτέλεσή του υπό την αιγίδα της γερµανικής ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS), σε συνεργασία µε την ολλανδική Thales Netherlands για τα ηλεκτρονικά, στις εγκαταστάσεις των Ελληνικών Ναυπηγείων του Σκαραµαγκά, όπου είχαν ναυπηγηθεί και οι τρεις εκ των τεσσάρων φρεγατών και έχουν τεράστια εµπειρία στο πρόγραµµα, υπολογιζόµενου κόστους 500-600 εκατ. ευρώ στο σύνολό του.
Μολονότι επισήµως δεν έχει λεχθεί τίποτα, υπάρχει ως πρόγραµµα του Πολεµικού Ναυτικού η «εκκρεµότητα» του ΕΜΖ των τεσσάρων υποβρυχίων Type-214AIP, κλάσεως «Παπανικολής», που ανά πάσα στιγµή µπορεί να προστεθεί (ή να αφαιρεθεί) από το συνολικό ελληνογερµανικό εξοπλιστικό πακέτο. Τέλος, σε όλα τα ανωτέρω θα πρέπει να συνυπολογιστεί το θέµα της διευθετήσεως και του τελικού διακανονισµού µεταξύ της γερµανικής κατασκευάστριας εταιρείας και του ελληνικού ∆ηµοσίου, περίπου 200 εκατ. ευρώ, που αφορά τόκους και τον ανατοκισµό τους, για την αγορά των 170 αρµάτων Leopard2A6HEL, θέµα για το οποίο η γερµανική εταιρεία στα µέσα Σεπτεµβρίου του 2021 κατέθεσε τις προτάσεις της στο ∆ιεθνές ∆ιαιτητικό ∆ικαστήριο του ∆ιεθνούς Εµπορικού Επιµελητηρίου (ICC), όπου έχει προσφύγει από τις 27 Μαΐου 2019.