Χατζηδάκης στον Παναγιώτη Τζένο: Κοινωνικό το πρόγραμμα της στεγαστικής πολιτικής - Θα δοθούν χαμηλότοκα δάνεια
Ο Παναγιώτης Τζένος μίλησε στην εκπομπή του στα Παραπολιτικά 90,1 με τον υπουργό Εργασίας, Κωστή Χατζηδάκη
«Η Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας προχωρά σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που έχουμε θέσει», δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή Secret με τον Παναγιώτη Τζένο ο υπουργός Εργασίας, Κωστής Χατζηδάκης.
Είπε πως γίνεται συνολική απογραφή όλων των επιχειρήσεων που θα μπουν στην Εργάνη 2, ενώ σε ότι αφορά το νομοσχέδιο που είναι σε δημόσια διαβούλευση είπε πως δεν αυξάνονται ούτε μειώνονται τα όρια ηλικίας στο δημόσιο.
Για την αναπροσαρμογή στις εισφορές για ΜΗ μισθωτούς, απάντησε πως δεν αλλάζει τίποτα.
Για το πρόγραμμα της στεγαστικής πολιτικής είπε πως θα δοθούν χαμηλότοκα δάνεια, ενώ τόνισε πως το πρόγραμμα είναι κοινωνικό και δεν καλύπτει στην πράξη πολύ ακριβά προάστια.
Είπε πως η κυβέρνηση εφαρμόζει πολιτική που ισχύει σε χώρες όπως Ολλανδία, Αυστρία, Βρετανία και σοσιαλιστική Ισπανία, όπου κατασκευαστικές φτιάχνουν κατοικίες και δίνουν κάποια διαμερίσματα με χαμηλό ή καθόλου ενοίκιο.
Αναλυτικά οι δηλώσεις του στον Παναγιώτη Τζένο
Αναφορικά με την ψηφιακή κάρτα εργασίας: Δεν υπάρχει καμία καθυστέρηση, πάμε με το χρονοδιάγραμμα για το οποίο είχαμε μιλήσει από τον Ιούνιο και το οποίο απλώς το υπενθυμίσαμε σε μια ανακοίνωσή μας χθες. Δηλαδή αφού κλείσαμε την πρώτη φάση με τις τράπεζες και τα super market και βγάζουμε τα συμπεράσματά μας για το πώς λειτούργησε το μέτρο προχωρούμε σε μια συνολική απογραφή όλων των επιχειρήσεων οι οποίες θα μπούνε στο ΕΡΓΑΝΗ 2 το οποίο είναι το νέο σύστημα που είναι μια «αξονική τομογραφία» της αγοράς εργασίας στην Ελλάδα, και στη συνέχεια θα προχωρήσουμε στην επέκταση του μέτρου στις ασφαλιστικές εταιρείες, στις εταιρείες security, στις ΔΕΚΟ, στη βιομηχανία και κατόπιν τουρισμός και εστίαση. Ο στόχος είναι σταδιακά να προχωρήσουμε τους αμέσως επόμενους μήνες και να μπει και ο τουρισμός και η εστίαση μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2023. Θα γίνει διάλογος με εργαζόμενους και εργοδότες στους επιμέρους κλάδους γιατί κάθε κλάδος έχει τις ιδιαιτερότητες του στον τρόπο λειτουργίας του, αυτές οι ιδιαιτερότητες θα ληφθούν υπόψη και το μέτρο θα εφαρμοστεί συναινετικά αλλά και με αποφασιστικότητα από την άλλη πλευρά.
Αναφορικά με το νομοσχέδιο που είναι σε δημόσια διαβούλευση και για τα όρια ηλικίας για τους δημοσίου υπαλλήλους. Στην πραγματικότητα ούτε αυξάνονται ούτε μειώνονται υπάρχει μια κριτική και από τις δύο πλευρές, κάποιοι λένε ότι δήθεν αυξάνουμε τα όρια ηλικίας κάποιοι άλλοι λένε ότι τα μειώνεται. Η αλήθεια είναι ότι υπήρχε μια σύγχυση σε σχέση με κάποιους υπαλλήλους οι οποίοι είχαν συμπληρώσει 25ετία μέχρι το 2011 δηλαδή τώρα πια έχουν συμπληρώσει τουλάχιστον 36 χρόνια στο δημόσιο γιατί γράφτηκε κάπου ότι με 25 χρόνια θα φεύγουν το οποίο ειναι πολύ μεγάλο ψέμα, μίνιμουμ είναι 36 χρόνια. Είναι κάποιες μεταβατικές ρυθμίσεις, είχαν γραφτεί τα πράγματα κάπως παράξενα στον νόμο Κατρούγκαλου και στη συνέχεια υπήρξαν κάποιες διευκρινιστικές εγκύκλιοι που τα μπέρδεψαν. Καταφύγαμε στο νομικό συμβούλιο του κράτους και προκειμένου να ξεμπερδέψουμε όλο αυτό το κουβάρι είπαμε ότι οι υπάλληλοι που θεμελίωναν δικαίωμα μέχρι το 2011 και είχαν συμπληρώσει μέχρι το 2011 25 χρόνια δικαιούνται να βγουν, όπως προβλεπόταν από κάποιες από τις εγκυκλίους που ήδη ίσχυαν, με τουλάχιστον 36 χρόνια κάποιοι άλλοι παραπάνω και αυτό το δικαίωμα μπορεί να το ασκήσουν εφόσον θεμελίωναν τις προϋποθέσεις που είπα όπως ορίζεται στις σχετικές διατάξεις του νόμου. Ούτε αυξάνουμε τα όρια του ηλικίας ούτε και τα μειώνουμε, ρυθμίζουμε κάποια εδική περίπτωση για να διαλυθεί μια σύγχυση και αφορά κάποιους λίγους δημοσίους υπαλλήλους, πολύ λίγους.
Αναφορικά με την αναπροσαρμογή στις εισφορές για τους μη μισθωτούς: Δεν αλλάζει τίποτε, εφαρμόζεται η νομοθεσία η οποία είχε ψηφιστεί από τη ΝΔ με το νόμο Βρούτση του 2020. Αυτός ο νόμος εφαρμόζεται, εγώ δεν ήμουν τότε αρμόδιος υπουργός εφαρμόζω την συνολικότερη κυβερνητική πολιτική. Σήμερα μετά και την αύξηση του κατώτατου μισθού και τη συνακόλουθη αύξηση των εισφορών που δίνουν εργαζόμενοι και εργοδότες όταν αυξάνονται οι μισθοί εννοώ γιατί η τάση είναι μείωση των εισφορών επί του συνολικού ποσοστού στους εργαζόμενους αλλά σήμερα με την αύξηση του μισθού και ότι ανεβαίνουν οι εισφορές ανάλογα ως ποσοστό, έχουμε τους μισθωτούς του κατώτατου μισθού να πληρώνουν εισφορές οι οποίες είναι μεγαλύτερες από το 80% των ελεύθερων επαγγελματιών. Αυτό δεν είναι κοινωνικά δίκαιο, δεν νομίζω ότι μπορεί να το δεχτεί κανένας. Και για αυτό λεω ότι είναι μια παρεξήγηση.
Αναφορικά με το πρόγραμμα της στεγαστικής πολιτικής: Σε σχέση με τα δάνεια πρέπει να ξέρετε ότι μιλάμε για ένα κοινωνικό πρόγραμμα με χαμηλότοκα δάνεια. Τα δάνεια θα έχουν ένα επιτόκιο που θα είναι στο ¼ του επιτοκίου του κανονικού για τα στεγαστικά δάνεια. Δηλαδή αν το επιτόκιο που δίνουν οι τράπεζες είναι 4% εδώ το επιτόκιο θα είναι 1, αν είναι 8% θα είναι 2% κ.ο.κ άρα συμφέρει. Έχουμε υπολογίσει ότι ένας νέος άνθρωπος ο οποίος θα μπορεί σε αυτό το πρόγραμμα θα μπορεί να πληρώνει μια δόση στην τράπεζα που θα είναι χαμηλότερη από το νοίκι που θα πλήρωνε αν νοίκιαζε ένα διαμέρισμα και ταυτόχρονα θα του μείνει και το σπίτι δηλαδή έχει διπλό όφελος. Το πρόγραμμα είναι κοινωνικό δεν καλύπτει, στην πράξη τουλάχιστον, πολύ ακριβά προάστια γιατί θα χάσει και τον κοινωνικό του χαρακτήρα, θέλουμε να διευκολύνουμε νέους ανθρώπους να ξεκινήσουν τη ζωή τους και την οικογένειά τους. Για παράδειγμα περιοχές όπως είναι η Αγία Παρασκευή, η Πεύκη, η Τούμπα στη Θεσσαλονίκη είναι περιοχές οι οποίες κάλλιστα καλύπτονται από το πρόγραμμα αυτό.
Αναφορικά με τη κριτική που δέχονται από την αντιπολίτευση για το θέμα της κοινωνικής αντιπαροχής: Συνηθισμένοι είμαστε. Εμείς εφαρμόζουμε μια πολιτική η οποία ισχύει σε χώρες όπως είναι η Ολλανδία, η Αυστρία, όπως είναι η Βρετανία, όπως είναι η σοσιαλιστική Ισπανία. Εκεί αξιοποιείται η δημόσια περιουσία, αξιοποιείται με συμβάσεις παραχώρησης με ιδιώτες οι οποίοι κατασκευάζουν κατοικίες, κάποιες από τις κατοικίες αυτές –που σας είπα ότι η κυριότητα ανήκει στο Δημόσιο- τις εκμεταλλεύονται οι ίδιες νοικιάζοντάς τες με τους όρους που νομίζουν και κάποιες άλλες τις δίνουν πίσω στο Δημόσιο και αυτές οι κατοικίες νοικιάζονται ως κοινωνικές κατοικίες με χαμηλό ενοίκιο ή και καθόλου ενοίκιο. Που είναι το κακό; Θέλουμε να συνεχίσουμε οπωσδήποτε την παράδοση των εργατικών πολυκατοικιών;
ΔΗΜ: Θα προβλέπεται και καθόλου ενοίκιο;
Ναι δηλαδή αντί να πάμε σε διαγωνισμούς που έκανε τόσα χρόνια το δημόσιο, ενστάσεις κόντρα ενστάσεις κρατούσαν επί δεκαετίες, με διαμερίσματα τα οποία δεν τα λες και τα πιο σύγχρονα που υπάρχουν στην Ελλάδα. Αντί να έχουμε όλη αυτή την γκετοποιήση προχωρούμε με ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό μοντέλο, με σύγχρονες κατοικίες στις οποίες θα μένουν και άνθρωποι οι οποίοι θα νοικιάζουν κανονικά και με εμπορικά κριτήρια από τους κατασκευαστές αλλά θα μένουν και εργαζόμενοι οι οποίοι θα έχουν σχέση με τη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης και οι οποίοι θα μένουν στα ίδια συγκροτήματα αυτά με τους υπολοίπους με χαμηλό ή και καθόλου ενοίκιο. Απλώς στην Ελλάδα έχουμε μάθει να λέμε – αυτό δεν είναι αντιπολίτευση και δεν είναι και σύγχρονη δημοκρατία – ότι κάνει μια κυβέρνηση «όχι» παντού η αντιπολίτευση και αυτό με το ΣΥΡΙΖΑ έχει παραγίνει.
Είπε πως γίνεται συνολική απογραφή όλων των επιχειρήσεων που θα μπουν στην Εργάνη 2, ενώ σε ότι αφορά το νομοσχέδιο που είναι σε δημόσια διαβούλευση είπε πως δεν αυξάνονται ούτε μειώνονται τα όρια ηλικίας στο δημόσιο.
Για την αναπροσαρμογή στις εισφορές για ΜΗ μισθωτούς, απάντησε πως δεν αλλάζει τίποτα.
Για το πρόγραμμα της στεγαστικής πολιτικής είπε πως θα δοθούν χαμηλότοκα δάνεια, ενώ τόνισε πως το πρόγραμμα είναι κοινωνικό και δεν καλύπτει στην πράξη πολύ ακριβά προάστια.
Είπε πως η κυβέρνηση εφαρμόζει πολιτική που ισχύει σε χώρες όπως Ολλανδία, Αυστρία, Βρετανία και σοσιαλιστική Ισπανία, όπου κατασκευαστικές φτιάχνουν κατοικίες και δίνουν κάποια διαμερίσματα με χαμηλό ή καθόλου ενοίκιο.
Αναλυτικά οι δηλώσεις του στον Παναγιώτη Τζένο
Αναφορικά με την ψηφιακή κάρτα εργασίας: Δεν υπάρχει καμία καθυστέρηση, πάμε με το χρονοδιάγραμμα για το οποίο είχαμε μιλήσει από τον Ιούνιο και το οποίο απλώς το υπενθυμίσαμε σε μια ανακοίνωσή μας χθες. Δηλαδή αφού κλείσαμε την πρώτη φάση με τις τράπεζες και τα super market και βγάζουμε τα συμπεράσματά μας για το πώς λειτούργησε το μέτρο προχωρούμε σε μια συνολική απογραφή όλων των επιχειρήσεων οι οποίες θα μπούνε στο ΕΡΓΑΝΗ 2 το οποίο είναι το νέο σύστημα που είναι μια «αξονική τομογραφία» της αγοράς εργασίας στην Ελλάδα, και στη συνέχεια θα προχωρήσουμε στην επέκταση του μέτρου στις ασφαλιστικές εταιρείες, στις εταιρείες security, στις ΔΕΚΟ, στη βιομηχανία και κατόπιν τουρισμός και εστίαση. Ο στόχος είναι σταδιακά να προχωρήσουμε τους αμέσως επόμενους μήνες και να μπει και ο τουρισμός και η εστίαση μέχρι το τέλος του πρώτου εξαμήνου του 2023. Θα γίνει διάλογος με εργαζόμενους και εργοδότες στους επιμέρους κλάδους γιατί κάθε κλάδος έχει τις ιδιαιτερότητες του στον τρόπο λειτουργίας του, αυτές οι ιδιαιτερότητες θα ληφθούν υπόψη και το μέτρο θα εφαρμοστεί συναινετικά αλλά και με αποφασιστικότητα από την άλλη πλευρά.Αναφορικά με το νομοσχέδιο που είναι σε δημόσια διαβούλευση και για τα όρια ηλικίας για τους δημοσίου υπαλλήλους. Στην πραγματικότητα ούτε αυξάνονται ούτε μειώνονται υπάρχει μια κριτική και από τις δύο πλευρές, κάποιοι λένε ότι δήθεν αυξάνουμε τα όρια ηλικίας κάποιοι άλλοι λένε ότι τα μειώνεται. Η αλήθεια είναι ότι υπήρχε μια σύγχυση σε σχέση με κάποιους υπαλλήλους οι οποίοι είχαν συμπληρώσει 25ετία μέχρι το 2011 δηλαδή τώρα πια έχουν συμπληρώσει τουλάχιστον 36 χρόνια στο δημόσιο γιατί γράφτηκε κάπου ότι με 25 χρόνια θα φεύγουν το οποίο ειναι πολύ μεγάλο ψέμα, μίνιμουμ είναι 36 χρόνια. Είναι κάποιες μεταβατικές ρυθμίσεις, είχαν γραφτεί τα πράγματα κάπως παράξενα στον νόμο Κατρούγκαλου και στη συνέχεια υπήρξαν κάποιες διευκρινιστικές εγκύκλιοι που τα μπέρδεψαν. Καταφύγαμε στο νομικό συμβούλιο του κράτους και προκειμένου να ξεμπερδέψουμε όλο αυτό το κουβάρι είπαμε ότι οι υπάλληλοι που θεμελίωναν δικαίωμα μέχρι το 2011 και είχαν συμπληρώσει μέχρι το 2011 25 χρόνια δικαιούνται να βγουν, όπως προβλεπόταν από κάποιες από τις εγκυκλίους που ήδη ίσχυαν, με τουλάχιστον 36 χρόνια κάποιοι άλλοι παραπάνω και αυτό το δικαίωμα μπορεί να το ασκήσουν εφόσον θεμελίωναν τις προϋποθέσεις που είπα όπως ορίζεται στις σχετικές διατάξεις του νόμου. Ούτε αυξάνουμε τα όρια του ηλικίας ούτε και τα μειώνουμε, ρυθμίζουμε κάποια εδική περίπτωση για να διαλυθεί μια σύγχυση και αφορά κάποιους λίγους δημοσίους υπαλλήλους, πολύ λίγους.
Αναφορικά με την αναπροσαρμογή στις εισφορές για τους μη μισθωτούς: Δεν αλλάζει τίποτε, εφαρμόζεται η νομοθεσία η οποία είχε ψηφιστεί από τη ΝΔ με το νόμο Βρούτση του 2020. Αυτός ο νόμος εφαρμόζεται, εγώ δεν ήμουν τότε αρμόδιος υπουργός εφαρμόζω την συνολικότερη κυβερνητική πολιτική. Σήμερα μετά και την αύξηση του κατώτατου μισθού και τη συνακόλουθη αύξηση των εισφορών που δίνουν εργαζόμενοι και εργοδότες όταν αυξάνονται οι μισθοί εννοώ γιατί η τάση είναι μείωση των εισφορών επί του συνολικού ποσοστού στους εργαζόμενους αλλά σήμερα με την αύξηση του μισθού και ότι ανεβαίνουν οι εισφορές ανάλογα ως ποσοστό, έχουμε τους μισθωτούς του κατώτατου μισθού να πληρώνουν εισφορές οι οποίες είναι μεγαλύτερες από το 80% των ελεύθερων επαγγελματιών. Αυτό δεν είναι κοινωνικά δίκαιο, δεν νομίζω ότι μπορεί να το δεχτεί κανένας. Και για αυτό λεω ότι είναι μια παρεξήγηση.
Αναφορικά με το πρόγραμμα της στεγαστικής πολιτικής: Σε σχέση με τα δάνεια πρέπει να ξέρετε ότι μιλάμε για ένα κοινωνικό πρόγραμμα με χαμηλότοκα δάνεια. Τα δάνεια θα έχουν ένα επιτόκιο που θα είναι στο ¼ του επιτοκίου του κανονικού για τα στεγαστικά δάνεια. Δηλαδή αν το επιτόκιο που δίνουν οι τράπεζες είναι 4% εδώ το επιτόκιο θα είναι 1, αν είναι 8% θα είναι 2% κ.ο.κ άρα συμφέρει. Έχουμε υπολογίσει ότι ένας νέος άνθρωπος ο οποίος θα μπορεί σε αυτό το πρόγραμμα θα μπορεί να πληρώνει μια δόση στην τράπεζα που θα είναι χαμηλότερη από το νοίκι που θα πλήρωνε αν νοίκιαζε ένα διαμέρισμα και ταυτόχρονα θα του μείνει και το σπίτι δηλαδή έχει διπλό όφελος. Το πρόγραμμα είναι κοινωνικό δεν καλύπτει, στην πράξη τουλάχιστον, πολύ ακριβά προάστια γιατί θα χάσει και τον κοινωνικό του χαρακτήρα, θέλουμε να διευκολύνουμε νέους ανθρώπους να ξεκινήσουν τη ζωή τους και την οικογένειά τους. Για παράδειγμα περιοχές όπως είναι η Αγία Παρασκευή, η Πεύκη, η Τούμπα στη Θεσσαλονίκη είναι περιοχές οι οποίες κάλλιστα καλύπτονται από το πρόγραμμα αυτό.
Αναφορικά με τη κριτική που δέχονται από την αντιπολίτευση για το θέμα της κοινωνικής αντιπαροχής: Συνηθισμένοι είμαστε. Εμείς εφαρμόζουμε μια πολιτική η οποία ισχύει σε χώρες όπως είναι η Ολλανδία, η Αυστρία, όπως είναι η Βρετανία, όπως είναι η σοσιαλιστική Ισπανία. Εκεί αξιοποιείται η δημόσια περιουσία, αξιοποιείται με συμβάσεις παραχώρησης με ιδιώτες οι οποίοι κατασκευάζουν κατοικίες, κάποιες από τις κατοικίες αυτές –που σας είπα ότι η κυριότητα ανήκει στο Δημόσιο- τις εκμεταλλεύονται οι ίδιες νοικιάζοντάς τες με τους όρους που νομίζουν και κάποιες άλλες τις δίνουν πίσω στο Δημόσιο και αυτές οι κατοικίες νοικιάζονται ως κοινωνικές κατοικίες με χαμηλό ενοίκιο ή και καθόλου ενοίκιο. Που είναι το κακό; Θέλουμε να συνεχίσουμε οπωσδήποτε την παράδοση των εργατικών πολυκατοικιών;
ΔΗΜ: Θα προβλέπεται και καθόλου ενοίκιο;
Ναι δηλαδή αντί να πάμε σε διαγωνισμούς που έκανε τόσα χρόνια το δημόσιο, ενστάσεις κόντρα ενστάσεις κρατούσαν επί δεκαετίες, με διαμερίσματα τα οποία δεν τα λες και τα πιο σύγχρονα που υπάρχουν στην Ελλάδα. Αντί να έχουμε όλη αυτή την γκετοποιήση προχωρούμε με ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό μοντέλο, με σύγχρονες κατοικίες στις οποίες θα μένουν και άνθρωποι οι οποίοι θα νοικιάζουν κανονικά και με εμπορικά κριτήρια από τους κατασκευαστές αλλά θα μένουν και εργαζόμενοι οι οποίοι θα έχουν σχέση με τη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης και οι οποίοι θα μένουν στα ίδια συγκροτήματα αυτά με τους υπολοίπους με χαμηλό ή και καθόλου ενοίκιο. Απλώς στην Ελλάδα έχουμε μάθει να λέμε – αυτό δεν είναι αντιπολίτευση και δεν είναι και σύγχρονη δημοκρατία – ότι κάνει μια κυβέρνηση «όχι» παντού η αντιπολίτευση και αυτό με το ΣΥΡΙΖΑ έχει παραγίνει.