Πλεύρης στα Παραπολιτικά 90,1: Στις νόμιμες επισυνδέσεις η κυβέρνηση έχει αναλάβει θεσμικές πρωτοβουλίες
Σε ό,τι αφορά τα κακόβουλα λογισμικά, ο υπουργός Υγείας επισήμανε πως «βλέπουμε λίστες ονομάτων», ενώ είπε πως τέτοια λογισμικά δεν μπορούν να παρακολουθούν πρόσωπα
Στις νόμιμες επισυνδέσεις η κυβέρνηση έχει αναλάβει θεσμικές πρωτοβουλίες, δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Εκείνη κι εγώ», με τον Θανάση Φουσκίδη και τη Στέλλα Γκαντώνα ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης, αναφερόμενος στο θέμα των παρακολουθήσεων.
Σε ό,τι αφορά τα κακόβουλα λογισμικά, επισήμανε ότι βλέπουμε λίστες ονομάτων, ενώ είπε πως τέτοια λογισμικά δεν μπορούν να παρακολουθούν πρόσωπα.
Ακόμα, σημείωσε πως ο νόμος που υπάρχει αφορά τις παρακολουθήσεις.
Πρόσθεσε πως υπάρχει πληροφόρηση σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις που δεν συνδέονται με την κυβέρνηση.
Όσον αφορά στις εφημερίες στα νοσοκομεία, σημείωσε πως είχαν πάντα μια μεγάλη πίεση και το πρόβλημα επιδεινώθηκε την τελευταία διετία λόγω της πανδημίας του κοροναϊού.
Ο υπουργός Υγείας συμπλήρωσε πως με την πρωτοβάθμια υγεία το πρόβλημα μπορεί να αντιμετωπιστεί.
Ανέφερε ότι τα χειρουργεία προχωρούν και επικαροποιούνται όλες οι λίστες στα νοσοκομεία.
Τέλος, υπογράμμισε την ανάγκη να προχωρήσει ο «προσωπικός γιατρός», ενώ τόνισε πως όταν θα λειτουργήσει πλήρως, η εικόνα συνωστισμού στα νοσοκομεία θα αποτραπεί.
Ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης μίλησε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Εκείνη και εγώ».
Αναφορικά με τις εξελίξεις στο θέμα των παρακολουθήσεων: «Πρώτα απ’ όλα να χωρίσουμε δύο επίπεδα που υπάρχουν, το πρώτο επίπεδο έχει να κάνει με τις νόμιμες επισυνδέσεις της ΕΥΠ γιατί πολλές φορές υπάρχει παρεξήγηση με τις λίστες που βλέπει ο κάθε πολίτης με τα ονόματα. Στις νόμιμες επισυνδέσεις ήδη έχει αναλάβει θεσμικές πρωτοβουλίες η κυβέρνηση και συνδέονται με το πώς θα υπάρχουν περισσότερες ασφαλιστικές δικλείδες, με την παρουσία και δεύτερου εισαγγελικού και με ένα ολόκληρο θεσμικό πλαίσιο προτάσεων που υπάρχουν και θα ψηφιστούν ώστε οι νόμιμες επισυνδέσεις να γίνονται εκεί που πραγματικά είναι απαραίτητες για τους λόγους εθνικής ασφάλειας.
Από τη στιγμή που έχουμε ξεκάθαρα τονίσει ως κυβέρνηση και έχουμε πει ότι το Predator δεν έχει καμία σχέση με την κυβέρνηση και με κανέναν φορέα που ελέγχεται από την κυβέρνηση είναι διακριτό το πλαίσιο».
Για το Predator και τα κακόβουλα λογισμικά που υπάρχουν: «Εδώ από τη μια πλευρά έχουμε δημοσιεύματα με λίστες τα οποία όμως δεν έχουνε αναφορά των πηγών ώστε να μπορεί κάποιος να ξέρει τι ισχύει και τι δεν ισχύει, σε κάθε περίπτωση τα ονόματα που αναφέρονται στις λίστες στο 70 με 80% είναι ονόματα που συνδέονται άμεσα με την κυβέρνηση και με τον σκληρό πυρήνα της κυβέρνησης και στην πραγματικότητα- και αυτό το λέμε και το ξεκαθαρίζουμε – ότι θύματα αυτών των πράξεων είναι στα στελέχη της ΝΔ κατά βάση και ιδίως ο ίδιος ο Πρωθυπουργό. Γιατί όλα τα άτομα τα οποία βλέπετε είναι ο κύκλος του Πρωθυπουργού που μιλάει ο ίδιος και επομένως εάν και εφόσον ισχύουν τα ονόματα όπως δίνονται στις λίστες φαίνεται ότι κάποιος επιχειρούσε με τρόπο να παρακολουθήσει άτομα που συνδέονται με τον Πρωθυπουργό και άρα τον ίδιο τον Πρωθυπουργό.
Αυτήν τη στιγμή κάποιοι έχουν τα στοιχεία τα οποία τα βγάζουν και τα παρουσιάζουν ως στοιχεία, αναφέρομαι στα ονόματα στις λίστες δεν αναφέρομαι στα ευρύτερα ρεπορτάζ που υπάρχουν αλλά τουλάχιστον για τα ονόματα παρακολουθήσεων κάποιος έχει αυτές τις πηγές αν ισχύουν. Δηλαδή μέχρι στιγμής το μόνο που υπάρχει σε επίπεδο ονομάτων είναι τα δημοσιεύματα τα οποία έχουν υπάρξει στο Documento χωρίς να αναφέρονται αντίστοιχα οι πηγές. Δηλαδή αυτή τη στιγμή βλέπουμε λίστες ονομάτων που φέρονται ότι παρακολουθούνταν αυτά τα άτομα από το Predator χωρίς κάποιος να μπορεί να με σαφήνεια να πει αν ισχύει ή δεν ισχύει».
Για το αν η υπόθεση θα πάρει το δρόμο της δικαιοσύνης: «Ακριβώς, σε καμία περίπτωση δεν θέλει κανείς να υπάρχουν άτομα, τα οποία παρακολουθούν τον οποιονδήποτε πολιτικό πρόσωπο και όχι μόνο πολιτικό, τον οποιονδήποτε πλην των νόμιμων επισυνδέσεων της ΕΥΠ.
Στην περίπτωση του κ. Ανδρουλάκη αυτό το οποίο γνωρίζουμε είναι ότι υπήρχε νόμιμη επισύνδεση από την ΕΥΠ, από εκεί και πέρα το Predator το πώς ελέγχεται, τι παρακολουθήσεις έκανε αν έκανε και το πώς λειτουργούσε είναι κάτι που είναι τελείως άσχετο από οποιοδήποτε κυβερνητικό όργανο. Εσείς βάζετε μια διάσταση που έχει μια βασική υπόθεση ότι αυτά όλα τα πρόσωπα που αναφέρονται τώρα παρακολουθούνται από το Predator, που εγώ δεν το ξέρω να σας πω έχω διαβάσει χωρίς να έχω δει στοιχεία, και αν αντίστοιχα όλα αυτά τα πρόσωπα βρίσκονται σε επισύνδεση με την ΕΥΠ, αυτό ξεφεύγει. Εγώ δεν θα πω για επιστημονική φαντασία, θα πω όμως ότι και τα ρεπορτάζ πρέπει να ελέγχονται για την αξιοπιστία τους.
Το σημαντικό στοιχείο εδώ είναι ότι δεν μπορεί ένα κακόβουλο λογισμικό να παρακολουθεί πρόσωπα, γιατί εδώ δεν υπάρχει ούτε απόρρητο δεν υπάρχει τίποτα μιλάμε για τελείως παράνομες πράξεις. Και επειδή ακούω ότι επικαλούμαστε το απόρρητο, το επικαλούμαστε αποκλειστικά και μόνο στις νόμιμες επισυνδέσεις της ΕΥΠ.
Ό,τι έχει κάνει το Predator και θα ελεγχθεί και θα πρέπει να ελεγχθεί και δεν προστατεύεται από κανένα απόρρητο. Δηλαδή αν έχει λειτουργήσει και το έχουν χρησιμοποιήσει άτομα δεν υπάρχει κανένα καθεστώς προστασίας απορρήτου γιατί είναι παράνομες πράξεις».
Ερωτηθείς αν θεωρεί ως αποτυχία των αρμόδιων κυβερνητικών υπηρεσιών να λειτουργεί ένα τέτοιο παράνομο σύστημα για τα συμφέροντα της χώρας και να μην έχει εντοπιστεί: «Σε αυτό που μπορούμε να συμφωνήσουμε είναι ότι στο νέο πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί είναι πάρα πολύ δύσκολο να ελεγχτούν κακόβουλα λογισμικά, και είδατε ότι κακόβουλα λογισμικά λειτουργούσαν και προηγουμένως.
Έχει υπάρξει και παραδοχή ότι λειτουργούσε κακόβουλο λογισμικό πριν από την κυβερνηση της ΝΔ και ο έλεγχος δεν είναι χωρικός έλεγχος, αύριο το πρωί εμείς ερχόμαστε και λέμε και θα το κάνουμε κιόλας έχουμε δεσμευτεί, την παράνομη ακόμα και αγοροπωλησία και κατοχή αυτών των προγραμμάτων αλλά όπως καταλαβαίνετε ξέρετε πόσο δύσκολο είναι όταν το πρόγραμμα αυτό εκπέμπει από ένα σημείο του εξωτερικού που δεν υπάγεται στην ελληνική αρμοδιότητα; Δηλαδή αντιλαμβανόμαστε ότι στον κυβερνοχώρο οι δυνατότητες πλέον που υπάρχουν είναι αρκετά επικίνδυνες στο κομμάτι που έχουν να κάνουν με ...».
Για τη νομοθετική πρωτοβουλία που ετοιμάζουν καθώς και τον ήδη ισχύοντα νόμο: «Ο νόμος, ο οποίος υπάρχει, συνδέεται με τις παρακολουθήσεις. Εκεί πέρα πράγματι υπάρχει ένα πλαίσιο ασφαλιστικό που είναι στον ποινικό μας κώδικα αλλά αφορά πια τις παρακολουθήσεις τις παράνομες και τις παραβιάσεις του απορρήτου. Εδώ εμείς θέλουμε να πάμε σε ένα στάδιο ακόμα πιο πέρα που συνδέεται πλέον με την κατοχή παρανόμου λογισμικού.
Το κομμάτι του κ. Ανδρουλάκη που αναδείχτηκε τον Αύγουστο συνδεόταν με την επισύνδεση της ΕΥΠ και υπήρξε άμεση νομοθετική πρωτοβουλία και με πράξη νομοθετικού περιεχομένου να αυστηροποιηθεί το πλαίσιο, και αυτό το οποίο είπαμε είναι ότι με την ολοκλήρωση της εξεταστικής επιτροπής πέρα από την αποτίμηση της υπόθεσης ως υπόθεση θα υπήρχαν και συγκεκριμένες προτάσεις που θα τύγχαναν νομοθετικής πρωτοβουλίας προκειμένου να ψηφιστούν.
Αυτό γίνεται αυτή τη στιγμή αλλά είναι πάλι διαφορετικό το πλαίσιο ασφαλιστική λειτουργία της ΕΥΠ και άλλο το πλαίσιο πως θα προστατεύσουμε τους πολίτες και όλους μας από κακόβουλα λογισμικά που μπορούνε πρόσωπα να τα έχουν στην κατοχή τους και να λειτουργούν.
Αυτό όμως το οποίο λέμε τώρα είναι ότι εμείς βλέπουμε μια πληροφόρηση σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις που δεν συνδέονται με την κυβέρνηση.
Δηλαδή αυτήν τη στιγμή θέλετε να μου πείτε ότι τις παρακολουθήσεις τις κάνει το κέντρο ή το παράκεντρο του Μεγάρου Μαξίμου και ξαφνικά πληροφορούμαστε ότι το Documento έχει και τους διαλόγους και έχει και το ποιους παρακολουθούνε.
Άρα μήπως είναι πιο πιθανό το κέντρο ή το παράκεντρο να λειτουργούσε, αν λειτουργούσε γιατί δεν έχω όλα τα στοιχεία για να μπορώ να πω ποιος παρακολουθούνταν και αν παρακολουθούνταν, στο βαθμό όμως που ισχύει η λίστα αυτή βλέπουμε ότι κάποιοι στην πραγματικότητα κακό στην κυβέρνηση κάνανε και στον πρωθυπουργό. Είναι ξεκάθαρο ότι όσες πληροφορίες έρχονται από το ρεπορτάζ και ειδικά οι πληροφορίες που συνδέονται και με στοιχεία γιατί και το ρεπορτάζ αξιολογείται. Αλλιώς αξιολογώ ένα ρεπορτάζ που αναφέρεται σε πραγματικό γεγονός που το πραγματικό γεγονός μπορεί να είναι σύμβαση, να είναι συνάντηση και αλλιώς αξιολογείς ένα ρεπορτάζ που μου λέει ονόματα χωρίς να μπορώ να ξέρω αν αυτά τα ονόματα ισχύουν ή δεν ισχύουν.
Και πέρα από τη Δικαιοσύνη είναι και υποχρέωση της κυβέρνησης ως προς τη θεσμική πλέον λειτουργία δηλαδή να έχει τέτοιο θεσμικό πλαίσιο που να προστατεύονται οι πολίτες.
Ερωτηθείς αν είναι υποχρεωμένοι οι κύριοι Μπίζιος, Λαβράνος και Ντίλιαν και ο κ. Δημητριάδης να πάνε στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας: «Η επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας δεν λειτουργεί με τον όρο του οιονεί ανακριτή να έχει δηλαδή κάποιες δυνατότητες που μπορεί να ξεπερνούν τις διαδικασίες αλλά εκ φύσεώς της ή ίδια η επιτροπή επειδή συνδέεται με τη θεσμική λειτουργία όποιος καλείται πρέπει να πάει να παρευρεθεί».
Για την κατάσταση στις εφημερίες νοσοκομείων, με αφορμή ρεπορτάζ των «Νέων»: «Πάντοτε οι εφημερίες στο νοσοκομεία είχανε μια πολύ μεγάλη πίεση. Όταν ο Ευαγγελισμός για παράδειγμα δέχεται 2.500 άτομα σε μια εφημερία, όπου πολλά από αυτά τα άτομα ενδεχομένως δεν έχουν τα χαρακτηριστικά του έκτακτου, είναι λογικό να περιμένουν.
Το πρόβλημα αυτό επιδεινώθηκε διότι όταν σε μια διετία ουσιαστικά λόγω της πανδημίας υπήρχε περιορισμός σε μια σειρά από πράξεις δηλαδή εκ των πραγμάτων τακτικές πράξεις που κάναν οι πολίτες δεν μπορούσαν να γίνουν ή γινόντουσαν σε λιγότερο βαθμό για να εξυπηρετούνται τα περιστατικά πανδημίας, είναι λογικό να υπάρχει μια ευρύτερη συσσώρευση.
Στη χώρα μας διαχρονικά απουσιάζει σε μεγάλο βαθμό η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας δηλαδή ο πολίτης να μην χρειάζεται να πηγαίνει στο νοσοκομείο... έχουμε κάνει έρευνα και το 55 με 60% των επειγόντων περιστατικών δεν είναι επείγοντα».
Αναφορικά με τα στοιχεία της ΠΟΕΔΗΝ που αναφέρουν ότι τα νοσοκομεία δουλεύουν με 10.000 λιγότερο προσωπικό φέτος και ότι λειτουργεί μόνο το 60% των χειρουργικών αιθουσών: «Δεν λειτουργούν με λιγότερο προσωπικό αντιθέτως από το 2019 είμαστε με 10.000 παραπάνω προσωπικό. Αν δείτε και τις ανακοινώσεις παίζουν με τον όρο μόνιμο ή επικουρικό. Προσωπικό στα νοσοκομεία μας υπάρχει, αυτή τη στιγμή υπάρχουν 107.000 άτομα στο ΕΣΥ. Υπάρχει πρόβλημα, και εδώ έρχονται τα χειρουργεία, υπάρχουν ειδικότητες όπως είναι οι αναισθησιολόγοι που συνδέονται άμεσα με το χειρουργικό χρόνο και τις χειρουργικές κλίνες όπου πραγματικά εκεί επειδή υπάρχει έλλειψη αναισθησιολόγων πολλές φορές δεν έχουμε τη στελέχωση την οποία επιθυμούμε ειδικά σε περιφερειακά νοσοκομεία.
Έχουν προχωρήσει τα χειρουργεία, προχωρούν συνέχεια, έρχονται και νέα χειρουργεία και ήδη επικαιροποιούν όλες τις λίστες των χειρουργείων τα νοσοκομεία. Γιατί πρέπει να γίνει μια επικαιροποίηση για να δούμε αν ο πολίτης έχει αντιμετωπίσει το πρόβλημά του είτε σε άλλο νοσοκομείο είτε ιδιωτικά ή αν θέλει να συνεχίσει να αντιμετωπίσει μια πράξη. Λόγου χάρη στο Παίδων- Αγ. Σοφίας που είχαμε 2.920 χειρουργεία λίστα αναμονής από την εκκαθάριση της λίστας που έγινε τα υπολογίζουμε στα 1.800 και ήδη έχουμε προσθέσει δύο αναισθησιολόγους, στέλνουμε περιστατικά σε άλλα νοσοκομεία όπως είναι το Έλενα που είχαν λιγότερη χειρουργική πίεση και παράλληλα είμαστε και σε συνεννόηση, αν χρειαστεί, να έχουμε και τη συνδρομή του ιδιωτικού τομέα είτε στέλνοντας αναισθησιολόγους είτε δίνοντας περιστατικά χωρίς να πληρώσει ο πολίτης. Οι λίστες των χειρουργείων είναι μια μεγάλη πραγματικότητα, προσπαθούμε και με το νομοσχέδιο που θα έρθει τώρα όπου δίνουμε και τη δυνατότητα μερικής απασχόλησης για να υπάρξουν περισσότεροι γιατροί να μπουν στο σύστημα, να το επιλύσουμε. Είναι ένα διαχρονικό πρόβλημα που προφανέστατα επιδεινώθηκε στην περίοδο της πανδημίας διότι για αρκετό χρονικό διάστημα γινόντουσαν μόνο έκτακτα χειρουργεία και πολύ λιγότερα τακτικά οπότε τώρα είμαστε στη φάση που με λύσεις και συνεργασιών στον ιδιωτικό τομέα θέλουμε αυτό να το αντιμετωπίσουμε».
Για τον θεσμό του «προσωπικού γιατρού»: «Βλέπουμε την ανάγκη που επί της αρχής συμφωνούν όλοι και προσπαθούμε να προάγουμε του προσωπικού γιατρού. Κάτι που έχει προβλεφθεί από το 1983 και γίνεται το 2022 προφανώς για να μην έχει γίνει όλα αυτά τα χρόνια δεν ήταν εύκολο να υλοποιηθεί. Θέλει τον χρόνο του αλλά κάθε μέρα βελτιώνεται, μπαίνουν γιατροί στο σύστημα όταν πια όμως λειτουργήσει συνολικά αυτό, καταλαβαίνετε, ότι η εικόνα που βλέπετε κόσμου να συνωστίζεται στα νοσοκομεία θα αποτραπεί».
Για το νέο νομοσχέδιο: Πρώτα από όλα εκεί που δεν υπάρχει μεγάλη διαφωνία, επιτρέπουμε και τη μερική απασχόληση. Υπάρχουν γιατροί και ιδιώτες οι οποίοι δεν επιθυμούν να μπουν στο ΕΣΥ με πλήρους και αποκλειστικής θέλουν να μπουν part time όπου λοιπόν έχουμε πρόβλημα, και αυτό κυρίως είναι η νησιωτική Ελλάδα, δίνουμε αυτή τη δυνατότητα και γεμίζουν τα νοσοκομεία. Το δεύτερο σκέλος που έχει δημιουργήσει και τη μεγαλύτερη ένταση, και είμαστε σε συνεχείς συζητήσεις και με ιατρικούς συλλόγους και με τους γιατρούς των νοσοκομείων μας είναι ότι επειδή έχουμε δει ότι το ΕΣΥ δεν είναι πια ελκυστικό θέλουμε να δώσουμε τη δυνατότητα ήπιου ιδιωτικού έργου στους γιατρούς του ΕΣΥ, για αυτό το λόγο είναι ήπιο και βλέπετε ότι διαμαρτύρονται ότι τους το κάνουμε αρκετά κλειστό και δεν το ανοίγουμε τελείως ακριβώς γιατί εμείς θέλουμε να είναι ήπιο, δεν θελουμε ξαφνικά να βγει όλος ο κόσμος έξω. Για να βγει πρέπει να πληρούνται αυστηρές προϋποθέσεις που σημαίνει ότι θα κάνουν τα πρωινά τους χειρουργεία, θα συμμετέχουν στην ολοήμερη λειτουργία, θα πετυχαίνουν συγκεκριμένους στόχους άρα ο πολίτης θα βλέπει το όφελος μέσα στο νοσοκομείο και τότε θα μπορεί να έχει ένα ήπιο έργο. Με αυτό τον τρόπο ούτε ανταγωνισμός γίνεται στους ιδιώτες γιατί θα είναι πολύ ήπιο, ούτε επισημοποιείται καμία σχέση.
Βλέπουμε επειδή κάνουμε ηλεκτρονικά τις λίστες του χειρουργείου συνολικά και θα μπορούμε να τις παρακολουθούμε και από το υπουργείο ότι πολλά τακτικά περιστατικά βαπτίζονται έκτακτα με αποτέλεσμα να μπαίνουν κατά προτεραιότητα έναντι άλλων που περιμένουν και αντιστοίχως να έχουμε το φαινόμενο των νοσοκομείων που λέτε γιατί πολλά ήταν τακτικά και γίνανε έκτακτα. Αν έχεις ένα θεσμοθετημένο πλαίσιο και μπορείς να το ελέγξεις τότε επειδή θα πρέπει να κλείνει η λίστα των τακτικών χειρουργείων για να βγει κάποιος έξω θα δείτε πόσο πιο γρήγορα θα γίνονται και πράξεις που λιμνάζουν τώρα. Αλλά επειδή έχει πολλές εντάσεις το συγκεκριμένο άρθρο στις συζητήσεις είμαστε στις τελικές συζητήσεις και με τους Συλλόγους, θέλουμε την καλύτερη δυνατή διατύπωση».
Σε ό,τι αφορά τα κακόβουλα λογισμικά, επισήμανε ότι βλέπουμε λίστες ονομάτων, ενώ είπε πως τέτοια λογισμικά δεν μπορούν να παρακολουθούν πρόσωπα.
Ακόμα, σημείωσε πως ο νόμος που υπάρχει αφορά τις παρακολουθήσεις.
Πρόσθεσε πως υπάρχει πληροφόρηση σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις που δεν συνδέονται με την κυβέρνηση.
Όσον αφορά στις εφημερίες στα νοσοκομεία, σημείωσε πως είχαν πάντα μια μεγάλη πίεση και το πρόβλημα επιδεινώθηκε την τελευταία διετία λόγω της πανδημίας του κοροναϊού.
Ο υπουργός Υγείας συμπλήρωσε πως με την πρωτοβάθμια υγεία το πρόβλημα μπορεί να αντιμετωπιστεί.
Ανέφερε ότι τα χειρουργεία προχωρούν και επικαροποιούνται όλες οι λίστες στα νοσοκομεία.
Τέλος, υπογράμμισε την ανάγκη να προχωρήσει ο «προσωπικός γιατρός», ενώ τόνισε πως όταν θα λειτουργήσει πλήρως, η εικόνα συνωστισμού στα νοσοκομεία θα αποτραπεί.
Ολόκληρη η συνέντευξη
Ο υπουργός Υγείας Θάνος Πλεύρης μίλησε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Εκείνη και εγώ».Αναφορικά με τις εξελίξεις στο θέμα των παρακολουθήσεων: «Πρώτα απ’ όλα να χωρίσουμε δύο επίπεδα που υπάρχουν, το πρώτο επίπεδο έχει να κάνει με τις νόμιμες επισυνδέσεις της ΕΥΠ γιατί πολλές φορές υπάρχει παρεξήγηση με τις λίστες που βλέπει ο κάθε πολίτης με τα ονόματα. Στις νόμιμες επισυνδέσεις ήδη έχει αναλάβει θεσμικές πρωτοβουλίες η κυβέρνηση και συνδέονται με το πώς θα υπάρχουν περισσότερες ασφαλιστικές δικλείδες, με την παρουσία και δεύτερου εισαγγελικού και με ένα ολόκληρο θεσμικό πλαίσιο προτάσεων που υπάρχουν και θα ψηφιστούν ώστε οι νόμιμες επισυνδέσεις να γίνονται εκεί που πραγματικά είναι απαραίτητες για τους λόγους εθνικής ασφάλειας.
Από τη στιγμή που έχουμε ξεκάθαρα τονίσει ως κυβέρνηση και έχουμε πει ότι το Predator δεν έχει καμία σχέση με την κυβέρνηση και με κανέναν φορέα που ελέγχεται από την κυβέρνηση είναι διακριτό το πλαίσιο».
Για το Predator και τα κακόβουλα λογισμικά που υπάρχουν: «Εδώ από τη μια πλευρά έχουμε δημοσιεύματα με λίστες τα οποία όμως δεν έχουνε αναφορά των πηγών ώστε να μπορεί κάποιος να ξέρει τι ισχύει και τι δεν ισχύει, σε κάθε περίπτωση τα ονόματα που αναφέρονται στις λίστες στο 70 με 80% είναι ονόματα που συνδέονται άμεσα με την κυβέρνηση και με τον σκληρό πυρήνα της κυβέρνησης και στην πραγματικότητα- και αυτό το λέμε και το ξεκαθαρίζουμε – ότι θύματα αυτών των πράξεων είναι στα στελέχη της ΝΔ κατά βάση και ιδίως ο ίδιος ο Πρωθυπουργό. Γιατί όλα τα άτομα τα οποία βλέπετε είναι ο κύκλος του Πρωθυπουργού που μιλάει ο ίδιος και επομένως εάν και εφόσον ισχύουν τα ονόματα όπως δίνονται στις λίστες φαίνεται ότι κάποιος επιχειρούσε με τρόπο να παρακολουθήσει άτομα που συνδέονται με τον Πρωθυπουργό και άρα τον ίδιο τον Πρωθυπουργό.
Αυτήν τη στιγμή κάποιοι έχουν τα στοιχεία τα οποία τα βγάζουν και τα παρουσιάζουν ως στοιχεία, αναφέρομαι στα ονόματα στις λίστες δεν αναφέρομαι στα ευρύτερα ρεπορτάζ που υπάρχουν αλλά τουλάχιστον για τα ονόματα παρακολουθήσεων κάποιος έχει αυτές τις πηγές αν ισχύουν. Δηλαδή μέχρι στιγμής το μόνο που υπάρχει σε επίπεδο ονομάτων είναι τα δημοσιεύματα τα οποία έχουν υπάρξει στο Documento χωρίς να αναφέρονται αντίστοιχα οι πηγές. Δηλαδή αυτή τη στιγμή βλέπουμε λίστες ονομάτων που φέρονται ότι παρακολουθούνταν αυτά τα άτομα από το Predator χωρίς κάποιος να μπορεί να με σαφήνεια να πει αν ισχύει ή δεν ισχύει».
Για το αν η υπόθεση θα πάρει το δρόμο της δικαιοσύνης: «Ακριβώς, σε καμία περίπτωση δεν θέλει κανείς να υπάρχουν άτομα, τα οποία παρακολουθούν τον οποιονδήποτε πολιτικό πρόσωπο και όχι μόνο πολιτικό, τον οποιονδήποτε πλην των νόμιμων επισυνδέσεων της ΕΥΠ.
Στην περίπτωση του κ. Ανδρουλάκη αυτό το οποίο γνωρίζουμε είναι ότι υπήρχε νόμιμη επισύνδεση από την ΕΥΠ, από εκεί και πέρα το Predator το πώς ελέγχεται, τι παρακολουθήσεις έκανε αν έκανε και το πώς λειτουργούσε είναι κάτι που είναι τελείως άσχετο από οποιοδήποτε κυβερνητικό όργανο. Εσείς βάζετε μια διάσταση που έχει μια βασική υπόθεση ότι αυτά όλα τα πρόσωπα που αναφέρονται τώρα παρακολουθούνται από το Predator, που εγώ δεν το ξέρω να σας πω έχω διαβάσει χωρίς να έχω δει στοιχεία, και αν αντίστοιχα όλα αυτά τα πρόσωπα βρίσκονται σε επισύνδεση με την ΕΥΠ, αυτό ξεφεύγει. Εγώ δεν θα πω για επιστημονική φαντασία, θα πω όμως ότι και τα ρεπορτάζ πρέπει να ελέγχονται για την αξιοπιστία τους.
Το σημαντικό στοιχείο εδώ είναι ότι δεν μπορεί ένα κακόβουλο λογισμικό να παρακολουθεί πρόσωπα, γιατί εδώ δεν υπάρχει ούτε απόρρητο δεν υπάρχει τίποτα μιλάμε για τελείως παράνομες πράξεις. Και επειδή ακούω ότι επικαλούμαστε το απόρρητο, το επικαλούμαστε αποκλειστικά και μόνο στις νόμιμες επισυνδέσεις της ΕΥΠ.
Ό,τι έχει κάνει το Predator και θα ελεγχθεί και θα πρέπει να ελεγχθεί και δεν προστατεύεται από κανένα απόρρητο. Δηλαδή αν έχει λειτουργήσει και το έχουν χρησιμοποιήσει άτομα δεν υπάρχει κανένα καθεστώς προστασίας απορρήτου γιατί είναι παράνομες πράξεις».
Ερωτηθείς αν θεωρεί ως αποτυχία των αρμόδιων κυβερνητικών υπηρεσιών να λειτουργεί ένα τέτοιο παράνομο σύστημα για τα συμφέροντα της χώρας και να μην έχει εντοπιστεί: «Σε αυτό που μπορούμε να συμφωνήσουμε είναι ότι στο νέο πλαίσιο που έχει διαμορφωθεί είναι πάρα πολύ δύσκολο να ελεγχτούν κακόβουλα λογισμικά, και είδατε ότι κακόβουλα λογισμικά λειτουργούσαν και προηγουμένως.
Έχει υπάρξει και παραδοχή ότι λειτουργούσε κακόβουλο λογισμικό πριν από την κυβερνηση της ΝΔ και ο έλεγχος δεν είναι χωρικός έλεγχος, αύριο το πρωί εμείς ερχόμαστε και λέμε και θα το κάνουμε κιόλας έχουμε δεσμευτεί, την παράνομη ακόμα και αγοροπωλησία και κατοχή αυτών των προγραμμάτων αλλά όπως καταλαβαίνετε ξέρετε πόσο δύσκολο είναι όταν το πρόγραμμα αυτό εκπέμπει από ένα σημείο του εξωτερικού που δεν υπάγεται στην ελληνική αρμοδιότητα; Δηλαδή αντιλαμβανόμαστε ότι στον κυβερνοχώρο οι δυνατότητες πλέον που υπάρχουν είναι αρκετά επικίνδυνες στο κομμάτι που έχουν να κάνουν με ...».
Για τη νομοθετική πρωτοβουλία που ετοιμάζουν καθώς και τον ήδη ισχύοντα νόμο: «Ο νόμος, ο οποίος υπάρχει, συνδέεται με τις παρακολουθήσεις. Εκεί πέρα πράγματι υπάρχει ένα πλαίσιο ασφαλιστικό που είναι στον ποινικό μας κώδικα αλλά αφορά πια τις παρακολουθήσεις τις παράνομες και τις παραβιάσεις του απορρήτου. Εδώ εμείς θέλουμε να πάμε σε ένα στάδιο ακόμα πιο πέρα που συνδέεται πλέον με την κατοχή παρανόμου λογισμικού.
Το κομμάτι του κ. Ανδρουλάκη που αναδείχτηκε τον Αύγουστο συνδεόταν με την επισύνδεση της ΕΥΠ και υπήρξε άμεση νομοθετική πρωτοβουλία και με πράξη νομοθετικού περιεχομένου να αυστηροποιηθεί το πλαίσιο, και αυτό το οποίο είπαμε είναι ότι με την ολοκλήρωση της εξεταστικής επιτροπής πέρα από την αποτίμηση της υπόθεσης ως υπόθεση θα υπήρχαν και συγκεκριμένες προτάσεις που θα τύγχαναν νομοθετικής πρωτοβουλίας προκειμένου να ψηφιστούν.
Αυτό γίνεται αυτή τη στιγμή αλλά είναι πάλι διαφορετικό το πλαίσιο ασφαλιστική λειτουργία της ΕΥΠ και άλλο το πλαίσιο πως θα προστατεύσουμε τους πολίτες και όλους μας από κακόβουλα λογισμικά που μπορούνε πρόσωπα να τα έχουν στην κατοχή τους και να λειτουργούν.
Αυτό όμως το οποίο λέμε τώρα είναι ότι εμείς βλέπουμε μια πληροφόρηση σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις που δεν συνδέονται με την κυβέρνηση.
Δηλαδή αυτήν τη στιγμή θέλετε να μου πείτε ότι τις παρακολουθήσεις τις κάνει το κέντρο ή το παράκεντρο του Μεγάρου Μαξίμου και ξαφνικά πληροφορούμαστε ότι το Documento έχει και τους διαλόγους και έχει και το ποιους παρακολουθούνε.
Άρα μήπως είναι πιο πιθανό το κέντρο ή το παράκεντρο να λειτουργούσε, αν λειτουργούσε γιατί δεν έχω όλα τα στοιχεία για να μπορώ να πω ποιος παρακολουθούνταν και αν παρακολουθούνταν, στο βαθμό όμως που ισχύει η λίστα αυτή βλέπουμε ότι κάποιοι στην πραγματικότητα κακό στην κυβέρνηση κάνανε και στον πρωθυπουργό. Είναι ξεκάθαρο ότι όσες πληροφορίες έρχονται από το ρεπορτάζ και ειδικά οι πληροφορίες που συνδέονται και με στοιχεία γιατί και το ρεπορτάζ αξιολογείται. Αλλιώς αξιολογώ ένα ρεπορτάζ που αναφέρεται σε πραγματικό γεγονός που το πραγματικό γεγονός μπορεί να είναι σύμβαση, να είναι συνάντηση και αλλιώς αξιολογείς ένα ρεπορτάζ που μου λέει ονόματα χωρίς να μπορώ να ξέρω αν αυτά τα ονόματα ισχύουν ή δεν ισχύουν.
Και πέρα από τη Δικαιοσύνη είναι και υποχρέωση της κυβέρνησης ως προς τη θεσμική πλέον λειτουργία δηλαδή να έχει τέτοιο θεσμικό πλαίσιο που να προστατεύονται οι πολίτες.
Ερωτηθείς αν είναι υποχρεωμένοι οι κύριοι Μπίζιος, Λαβράνος και Ντίλιαν και ο κ. Δημητριάδης να πάνε στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας: «Η επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας δεν λειτουργεί με τον όρο του οιονεί ανακριτή να έχει δηλαδή κάποιες δυνατότητες που μπορεί να ξεπερνούν τις διαδικασίες αλλά εκ φύσεώς της ή ίδια η επιτροπή επειδή συνδέεται με τη θεσμική λειτουργία όποιος καλείται πρέπει να πάει να παρευρεθεί».
Για την κατάσταση στις εφημερίες νοσοκομείων, με αφορμή ρεπορτάζ των «Νέων»: «Πάντοτε οι εφημερίες στο νοσοκομεία είχανε μια πολύ μεγάλη πίεση. Όταν ο Ευαγγελισμός για παράδειγμα δέχεται 2.500 άτομα σε μια εφημερία, όπου πολλά από αυτά τα άτομα ενδεχομένως δεν έχουν τα χαρακτηριστικά του έκτακτου, είναι λογικό να περιμένουν.
Το πρόβλημα αυτό επιδεινώθηκε διότι όταν σε μια διετία ουσιαστικά λόγω της πανδημίας υπήρχε περιορισμός σε μια σειρά από πράξεις δηλαδή εκ των πραγμάτων τακτικές πράξεις που κάναν οι πολίτες δεν μπορούσαν να γίνουν ή γινόντουσαν σε λιγότερο βαθμό για να εξυπηρετούνται τα περιστατικά πανδημίας, είναι λογικό να υπάρχει μια ευρύτερη συσσώρευση.
Στη χώρα μας διαχρονικά απουσιάζει σε μεγάλο βαθμό η πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας δηλαδή ο πολίτης να μην χρειάζεται να πηγαίνει στο νοσοκομείο... έχουμε κάνει έρευνα και το 55 με 60% των επειγόντων περιστατικών δεν είναι επείγοντα».
Αναφορικά με τα στοιχεία της ΠΟΕΔΗΝ που αναφέρουν ότι τα νοσοκομεία δουλεύουν με 10.000 λιγότερο προσωπικό φέτος και ότι λειτουργεί μόνο το 60% των χειρουργικών αιθουσών: «Δεν λειτουργούν με λιγότερο προσωπικό αντιθέτως από το 2019 είμαστε με 10.000 παραπάνω προσωπικό. Αν δείτε και τις ανακοινώσεις παίζουν με τον όρο μόνιμο ή επικουρικό. Προσωπικό στα νοσοκομεία μας υπάρχει, αυτή τη στιγμή υπάρχουν 107.000 άτομα στο ΕΣΥ. Υπάρχει πρόβλημα, και εδώ έρχονται τα χειρουργεία, υπάρχουν ειδικότητες όπως είναι οι αναισθησιολόγοι που συνδέονται άμεσα με το χειρουργικό χρόνο και τις χειρουργικές κλίνες όπου πραγματικά εκεί επειδή υπάρχει έλλειψη αναισθησιολόγων πολλές φορές δεν έχουμε τη στελέχωση την οποία επιθυμούμε ειδικά σε περιφερειακά νοσοκομεία.
Έχουν προχωρήσει τα χειρουργεία, προχωρούν συνέχεια, έρχονται και νέα χειρουργεία και ήδη επικαιροποιούν όλες τις λίστες των χειρουργείων τα νοσοκομεία. Γιατί πρέπει να γίνει μια επικαιροποίηση για να δούμε αν ο πολίτης έχει αντιμετωπίσει το πρόβλημά του είτε σε άλλο νοσοκομείο είτε ιδιωτικά ή αν θέλει να συνεχίσει να αντιμετωπίσει μια πράξη. Λόγου χάρη στο Παίδων- Αγ. Σοφίας που είχαμε 2.920 χειρουργεία λίστα αναμονής από την εκκαθάριση της λίστας που έγινε τα υπολογίζουμε στα 1.800 και ήδη έχουμε προσθέσει δύο αναισθησιολόγους, στέλνουμε περιστατικά σε άλλα νοσοκομεία όπως είναι το Έλενα που είχαν λιγότερη χειρουργική πίεση και παράλληλα είμαστε και σε συνεννόηση, αν χρειαστεί, να έχουμε και τη συνδρομή του ιδιωτικού τομέα είτε στέλνοντας αναισθησιολόγους είτε δίνοντας περιστατικά χωρίς να πληρώσει ο πολίτης. Οι λίστες των χειρουργείων είναι μια μεγάλη πραγματικότητα, προσπαθούμε και με το νομοσχέδιο που θα έρθει τώρα όπου δίνουμε και τη δυνατότητα μερικής απασχόλησης για να υπάρξουν περισσότεροι γιατροί να μπουν στο σύστημα, να το επιλύσουμε. Είναι ένα διαχρονικό πρόβλημα που προφανέστατα επιδεινώθηκε στην περίοδο της πανδημίας διότι για αρκετό χρονικό διάστημα γινόντουσαν μόνο έκτακτα χειρουργεία και πολύ λιγότερα τακτικά οπότε τώρα είμαστε στη φάση που με λύσεις και συνεργασιών στον ιδιωτικό τομέα θέλουμε αυτό να το αντιμετωπίσουμε».
Για τον θεσμό του «προσωπικού γιατρού»: «Βλέπουμε την ανάγκη που επί της αρχής συμφωνούν όλοι και προσπαθούμε να προάγουμε του προσωπικού γιατρού. Κάτι που έχει προβλεφθεί από το 1983 και γίνεται το 2022 προφανώς για να μην έχει γίνει όλα αυτά τα χρόνια δεν ήταν εύκολο να υλοποιηθεί. Θέλει τον χρόνο του αλλά κάθε μέρα βελτιώνεται, μπαίνουν γιατροί στο σύστημα όταν πια όμως λειτουργήσει συνολικά αυτό, καταλαβαίνετε, ότι η εικόνα που βλέπετε κόσμου να συνωστίζεται στα νοσοκομεία θα αποτραπεί».
Για το νέο νομοσχέδιο: Πρώτα από όλα εκεί που δεν υπάρχει μεγάλη διαφωνία, επιτρέπουμε και τη μερική απασχόληση. Υπάρχουν γιατροί και ιδιώτες οι οποίοι δεν επιθυμούν να μπουν στο ΕΣΥ με πλήρους και αποκλειστικής θέλουν να μπουν part time όπου λοιπόν έχουμε πρόβλημα, και αυτό κυρίως είναι η νησιωτική Ελλάδα, δίνουμε αυτή τη δυνατότητα και γεμίζουν τα νοσοκομεία. Το δεύτερο σκέλος που έχει δημιουργήσει και τη μεγαλύτερη ένταση, και είμαστε σε συνεχείς συζητήσεις και με ιατρικούς συλλόγους και με τους γιατρούς των νοσοκομείων μας είναι ότι επειδή έχουμε δει ότι το ΕΣΥ δεν είναι πια ελκυστικό θέλουμε να δώσουμε τη δυνατότητα ήπιου ιδιωτικού έργου στους γιατρούς του ΕΣΥ, για αυτό το λόγο είναι ήπιο και βλέπετε ότι διαμαρτύρονται ότι τους το κάνουμε αρκετά κλειστό και δεν το ανοίγουμε τελείως ακριβώς γιατί εμείς θέλουμε να είναι ήπιο, δεν θελουμε ξαφνικά να βγει όλος ο κόσμος έξω. Για να βγει πρέπει να πληρούνται αυστηρές προϋποθέσεις που σημαίνει ότι θα κάνουν τα πρωινά τους χειρουργεία, θα συμμετέχουν στην ολοήμερη λειτουργία, θα πετυχαίνουν συγκεκριμένους στόχους άρα ο πολίτης θα βλέπει το όφελος μέσα στο νοσοκομείο και τότε θα μπορεί να έχει ένα ήπιο έργο. Με αυτό τον τρόπο ούτε ανταγωνισμός γίνεται στους ιδιώτες γιατί θα είναι πολύ ήπιο, ούτε επισημοποιείται καμία σχέση.
Βλέπουμε επειδή κάνουμε ηλεκτρονικά τις λίστες του χειρουργείου συνολικά και θα μπορούμε να τις παρακολουθούμε και από το υπουργείο ότι πολλά τακτικά περιστατικά βαπτίζονται έκτακτα με αποτέλεσμα να μπαίνουν κατά προτεραιότητα έναντι άλλων που περιμένουν και αντιστοίχως να έχουμε το φαινόμενο των νοσοκομείων που λέτε γιατί πολλά ήταν τακτικά και γίνανε έκτακτα. Αν έχεις ένα θεσμοθετημένο πλαίσιο και μπορείς να το ελέγξεις τότε επειδή θα πρέπει να κλείνει η λίστα των τακτικών χειρουργείων για να βγει κάποιος έξω θα δείτε πόσο πιο γρήγορα θα γίνονται και πράξεις που λιμνάζουν τώρα. Αλλά επειδή έχει πολλές εντάσεις το συγκεκριμένο άρθρο στις συζητήσεις είμαστε στις τελικές συζητήσεις και με τους Συλλόγους, θέλουμε την καλύτερη δυνατή διατύπωση».