ΣΥΡΙΖΑ: Ενόχληση για τη «θεσμική παράλειψη» της κυβέρνησης να μην απευθυνθεί στην ΑΔΑΕ για το νομοσχέδιο με τις επισυνδέσεις
Ο Γιώργος Κατρούγκαλος ανέφερε ότι «οι υπό κρίση δηλώσεις αποτελούν οι ίδιες μνημείο συσκότισης και διαστρέβλωσης της αλήθειας και εντάσσονται στη γενικότερη προσπάθεια συγκάλυψης του σκανδάλου»
Την ενόχλησή της για τη «θεσμική παράλειψη» της κυβέρνησης να μην απευθυνθεί στην ΑΔΑΕ για το νομοσχέδιο που κατατέθηκε σε δημόσια διαβούλευση σχετικά με το νέο πλαίσιο διενέργειας νόμιμων επισυνδέσεων εξέφρασε σε ανακοίνωσή της η Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου.
Με ανακοίνωσή της δηλώνει «κατάπληκτη», αλλά και «δυσαρεστημένη», επισημαίνοντας παράλληλα πως τις προσεχείς ημέρες η Αρχή αναμένεται να στείλει τις δικές της προτάσεις. Ακόμη τονίζει ότι τα σημεία του νομοσχεδίου μεταβάλλουν «άρδην το κανονιστικό πλαίσιο που ίσχυσε επί σχεδόν 30 χρόνια σχετικά με την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών» .
Εν τω μεταξύ, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. και Α’ αντιπρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών, Γιώργος Κατρούγκαλος, σχολιάζοντας τις δηλώσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου «περί, δήθεν, διαστρέβλωσης από τον ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. του νομοσχεδίου για τις υποκλοπές», εξέφρασε την άποψη ότι «οι υπό κρίση δηλώσεις αποτελούν οι ίδιες μνημείο συσκότισης και διαστρέβλωσης της αλήθειας και εντάσσονται στη γενικότερη προσπάθεια συγκάλυψης του σκανδάλου».
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Κατρούγκαλος αναφέρθηκε στις ενστάσεις του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης λέγοντας ότι:
1. «Ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. κατήγγειλε από την πρώτη στιγμή την τροπολογία Πικραμμένου που απαγόρευε στην αρμόδια από το Σύνταγμα αρχή, την ΑΔΑΕ, να ενημερώνει όσους παρακολουθούνταν όταν δεν συνέτρεχε αντίθετος λόγος εθνικής ασφάλειας και που είχε τον προφανή σκοπό να συγκαλύψει και μάλιστα αναδρομικά επισυνδέσεις της ΕΥΠ για τις οποίες δεν υπήρχε λόγος εθνικού συμφέροντος. Η ρύθμιση αυτή, όπως ο ίδιος ο πρόεδρος της ΑΔΑΕ αλλά και η πρόσφατη έκθεση της Αρχής επισήμαναν, είναι αντίθετη στο Σύνταγμα και στην ΕΣΔΑ. Για τον λόγο αυτόν το κόμμα μας έχει καταθέσει έγκαιρα τροπολογία για την κατάργησή της. Με το νομοσχέδιο δεν καταργείται αυτή η αντίθετη στον ευρωπαϊκό νομικό πολιτισμό διάταξη, αλλά ουσιαστικά θεσμοποιείται η Ομερτά που η κυβέρνηση θέλει να επιβάλει ως προς τις πρόσφατες παρακολουθήσεις, εφόσον, μέχρι τις εκλογές, δεν θα ξέρουμε ποιος ήταν ο λόγος εθνικής ασφάλειας για τον οποίον παρακολουθούνταν όχι μόνο ο κ. Ανδρουλάκης ή ο κ. Κουκάκης, αλλά και όσα άλλα θύματα παρακολουθήσεων του Predator ενδεχομένως βρίσκονταν και σε παράλληλη επισύνδεση από την ΕΥΠ. Άρα η κυβέρνηση αφήνει σκόπιμα να συντηρείται το τοξικό κλίμα που η ίδια καταγγέλλει, μη επιτρέποντας να δοθούν απαντήσεις στα κρίσιμα ερωτήματα: Για ποιο λόγο εθνικής ασφάλειας παρακολουθούνταν ο κ. Ανδρουλάκης και ο κ. Κουκάκης; Υπάρχουν επισυνδέσεις πολιτικών ή άλλων προσώπων από την ΕΥΠ, παράλληλα με τις παρακολουθήσεις του PREDATOR, όπως αποδεδειγμένα συνέβη στις δύο πιο πάνω περιπτώσεις;
2. Το νομοσχέδιο με βάναυσα αντισυνταγματικό τρόπο επιχειρεί να παραγκωνίσει πλήρως την ΑΔΑΕ, η οποία είναι κατά το Σύνταγμα η αρμόδια αρχή για την προστασία του απορρήτου. Η απόφαση για την ανακοίνωση της παρακολούθησης στον παρακολουθούμενο δεν ανατίθεται πια σε αυτήν, όπως ίσχυε μέχρι την αντισυνταγματική και αντίθετη στην ΕΣΔΑ τροπολογία Πικραμμένου, αλλά σε τριμελές όργανο, όπου την πλειοψηφία θα έχουν ο διοικητής και η εισαγγελέας της ΕΥΠ. Η ΑΔΑΕ δεν συμμετέχει με κανέναν τρόπο στον προσδιορισμό του καταλόγου των παράνομων λογισμικών, που αποφασίζεται με ανέλεγκτη κρίση του διοικητή της ΕΥΠ. Ο τελευταίος αποφασίζει μόνος του και για άλλα σημαντικά θέματα, όπως η καταστροφή του υλικού παρακολούθησης και πριν από το -ήδη πολύ σύντομο- εξάμηνο που καθιερώνει ο νόμος, χωρίς άδεια ούτε ενημέρωση της ΑΔΑΕ.
3. Τέλος, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει έναν ορισμό της εθνικής ασφάλειας που είναι προβληματικά ευρύς, ενώ δεν καλύπτει το βασικό κενό που έχει επισημάνει ο πρόεδρος της ΑΔΑΕ στην Επιτροπή Θεσμών: να υπάρχει συνοπτική αιτιολογία για τον ακριβή λόγο εθνικής ασφάλειας για τον οποίο διατάσσεται η παρακολούθηση, ώστε να μπορεί να ασκήσει έλεγχο η Ανεξάρτητη Αρχή.
Και αυτή η προσπάθεια συγκάλυψης του σκανδάλου και των προσωπικών ευθυνών του πρωθυπουργού θα πέσει στο κενό».
Με ανακοίνωσή της δηλώνει «κατάπληκτη», αλλά και «δυσαρεστημένη», επισημαίνοντας παράλληλα πως τις προσεχείς ημέρες η Αρχή αναμένεται να στείλει τις δικές της προτάσεις. Ακόμη τονίζει ότι τα σημεία του νομοσχεδίου μεταβάλλουν «άρδην το κανονιστικό πλαίσιο που ίσχυσε επί σχεδόν 30 χρόνια σχετικά με την άρση του απορρήτου των επικοινωνιών» .
Εν τω μεταξύ, ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. και Α’ αντιπρόεδρος της Επιτροπής Θεσμών, Γιώργος Κατρούγκαλος, σχολιάζοντας τις δηλώσεις του κυβερνητικού εκπροσώπου «περί, δήθεν, διαστρέβλωσης από τον ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. του νομοσχεδίου για τις υποκλοπές», εξέφρασε την άποψη ότι «οι υπό κρίση δηλώσεις αποτελούν οι ίδιες μνημείο συσκότισης και διαστρέβλωσης της αλήθειας και εντάσσονται στη γενικότερη προσπάθεια συγκάλυψης του σκανδάλου».
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Κατρούγκαλος αναφέρθηκε στις ενστάσεις του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης λέγοντας ότι:
1. «Ο ΣΥΡΙΖΑ-Π.Σ. κατήγγειλε από την πρώτη στιγμή την τροπολογία Πικραμμένου που απαγόρευε στην αρμόδια από το Σύνταγμα αρχή, την ΑΔΑΕ, να ενημερώνει όσους παρακολουθούνταν όταν δεν συνέτρεχε αντίθετος λόγος εθνικής ασφάλειας και που είχε τον προφανή σκοπό να συγκαλύψει και μάλιστα αναδρομικά επισυνδέσεις της ΕΥΠ για τις οποίες δεν υπήρχε λόγος εθνικού συμφέροντος. Η ρύθμιση αυτή, όπως ο ίδιος ο πρόεδρος της ΑΔΑΕ αλλά και η πρόσφατη έκθεση της Αρχής επισήμαναν, είναι αντίθετη στο Σύνταγμα και στην ΕΣΔΑ. Για τον λόγο αυτόν το κόμμα μας έχει καταθέσει έγκαιρα τροπολογία για την κατάργησή της. Με το νομοσχέδιο δεν καταργείται αυτή η αντίθετη στον ευρωπαϊκό νομικό πολιτισμό διάταξη, αλλά ουσιαστικά θεσμοποιείται η Ομερτά που η κυβέρνηση θέλει να επιβάλει ως προς τις πρόσφατες παρακολουθήσεις, εφόσον, μέχρι τις εκλογές, δεν θα ξέρουμε ποιος ήταν ο λόγος εθνικής ασφάλειας για τον οποίον παρακολουθούνταν όχι μόνο ο κ. Ανδρουλάκης ή ο κ. Κουκάκης, αλλά και όσα άλλα θύματα παρακολουθήσεων του Predator ενδεχομένως βρίσκονταν και σε παράλληλη επισύνδεση από την ΕΥΠ. Άρα η κυβέρνηση αφήνει σκόπιμα να συντηρείται το τοξικό κλίμα που η ίδια καταγγέλλει, μη επιτρέποντας να δοθούν απαντήσεις στα κρίσιμα ερωτήματα: Για ποιο λόγο εθνικής ασφάλειας παρακολουθούνταν ο κ. Ανδρουλάκης και ο κ. Κουκάκης; Υπάρχουν επισυνδέσεις πολιτικών ή άλλων προσώπων από την ΕΥΠ, παράλληλα με τις παρακολουθήσεις του PREDATOR, όπως αποδεδειγμένα συνέβη στις δύο πιο πάνω περιπτώσεις;
2. Το νομοσχέδιο με βάναυσα αντισυνταγματικό τρόπο επιχειρεί να παραγκωνίσει πλήρως την ΑΔΑΕ, η οποία είναι κατά το Σύνταγμα η αρμόδια αρχή για την προστασία του απορρήτου. Η απόφαση για την ανακοίνωση της παρακολούθησης στον παρακολουθούμενο δεν ανατίθεται πια σε αυτήν, όπως ίσχυε μέχρι την αντισυνταγματική και αντίθετη στην ΕΣΔΑ τροπολογία Πικραμμένου, αλλά σε τριμελές όργανο, όπου την πλειοψηφία θα έχουν ο διοικητής και η εισαγγελέας της ΕΥΠ. Η ΑΔΑΕ δεν συμμετέχει με κανέναν τρόπο στον προσδιορισμό του καταλόγου των παράνομων λογισμικών, που αποφασίζεται με ανέλεγκτη κρίση του διοικητή της ΕΥΠ. Ο τελευταίος αποφασίζει μόνος του και για άλλα σημαντικά θέματα, όπως η καταστροφή του υλικού παρακολούθησης και πριν από το -ήδη πολύ σύντομο- εξάμηνο που καθιερώνει ο νόμος, χωρίς άδεια ούτε ενημέρωση της ΑΔΑΕ.
3. Τέλος, το νομοσχέδιο περιλαμβάνει έναν ορισμό της εθνικής ασφάλειας που είναι προβληματικά ευρύς, ενώ δεν καλύπτει το βασικό κενό που έχει επισημάνει ο πρόεδρος της ΑΔΑΕ στην Επιτροπή Θεσμών: να υπάρχει συνοπτική αιτιολογία για τον ακριβή λόγο εθνικής ασφάλειας για τον οποίο διατάσσεται η παρακολούθηση, ώστε να μπορεί να ασκήσει έλεγχο η Ανεξάρτητη Αρχή.
Και αυτή η προσπάθεια συγκάλυψης του σκανδάλου και των προσωπικών ευθυνών του πρωθυπουργού θα πέσει στο κενό».