Τσιάρας στον Παναγιώτη Τζένο: H κυβέρνηση φέρνει νομοσχέδιο για την αναμόρφωση δομών ανηλίκων και τη διοικητική ενοποίησή τους
O Παναγιώτης Τζένος μίλησε στην εκπομπή του στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ 90,1 FM με τον υπουργό Δικαιοσύνης, Κώστα Τσιάρα
«Οι αποκαλύψεις για την "Κιβωτό του Κόσμου" σοκάρουν, κανείς δεν θέλει να πιστέψει ότι αυτά συνέβαιναν», δήλωσε στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» 90,1 FM και στην εκπομπή «Secret» με τον Παναγιώτη Τζένο ο υπουργός Δικαιοσύνης, Κώστας Τσιάρας.
Ο υπουργός είπε πως η κυβέρνηση φέρνει νομοσχέδιο για την αναμόρφωση δομών ανηλίκων και τη διοικητική ενοποίησή τους, ενώ σημείωσε πως «πολλές δομές δεν λειτουργούν με τον τρόπο που θα θέλαμε, κυρίως λόγω υποστελέχωσης».
Τόνισε επίσης πως οι εισαγγελικές Αρχές κάνουν εξαιρετική δουλειά και προστατεύουν τα παιδιά από αρνητικές καταστάσεις στις οποίες μπορεί να βρίσκονται.
Σε ό,τι αφορά το νομοσχέδιο για τις παρακολουθήσεις, έκανε λόγο για ευαίσθητες περιοχές στην άρση του απορρήτου στα πολιτικά πρόσωπα, η οποία περνά μέσα από την έγκριση του προέδρου της Βουλής.
Στη συνέχεια, ανέφερε πως το νομοσχέδιο -η συζήτηση του οποίου ξενικά αύριο στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής- δίνει ένα σαφές πλαίσιο με ασφαλιστικές δικλίδες, ώστε η άρση να διασφαλίζει τα δικαιώματα των πολιτών.
Τέλος, είπε πως κατασκευάζονται επτά νέα δικαστικά μέγαρα σε όλη τη χώρα και ότι ετοιμάζεται το νέο Πρωτοδικείο της Αθήνας πάνω από το Εφετείο, με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο θα είναι έτοιμο έως το τέλος του 2026.
Αναλυτικά οι δηλώσεις του στον Παναγιώτη Τζένο
Αναφορικά με το ζήτημα της Κιβωτού του κόσμου: Όλα αυτά τα οποία βγαίνουν στο φως της δημοσιότητας σοκάρουν την κοινή γνώμη. Το θέμα είναι ότι όντως κανείς δεν θέλει να πιστέψει ότι αυτό συνέβαινε ωστόσο σε μια διαδικασία η οποία εξελίσσεται, είναι ανοιχτή δεν μπορεί κανείς παρά να περιμένει το υλικό που συλλέγεται από την προανακριτική διαδικασία απ’ όλες τις έρευνες που γίνεται σε όλα τα επίπεδα προκειμένου να δούμε τι έχει συμβεί. Δεν θα ήθελα να διακινδυνεύσω λέγοντας οτιδήποτε γιατί η Δικαιοσύνη ειδικά σε τέτοιου είδους ζητήματα πάντα δείχνει την ευαισθησία και πάντα στέκεται στο ύψος της προκειμένου να αντιμετωπίσει τέτοιου είδους φαινόμενα. Χωρίς να θέλουμε να προκαταλάβουμε την όποια εξέλιξη ή το τι θα συμβεί είναι θέματα και ζητήματα τα οποία ενδεχομένως πρέπει να αναθεωρήσουμε, πρέπει να τα ξαναδούμε, πρέπει να τα βάλουμε σε μια συγκεκριμένη λογική και σε μια συγκεκριμένη σειρά. Δεν γίνεται να γεννιούνται τέτοιου είδους ερωτηματικά και αμφιβολίες από τα σύνολο της κοινωνίας και να δημιουργείται με αυτό τον τρόπο ένας προβληματισμός που άλλες φορές απαξιώνει ένα σημαντικό έργο και άλλες φορές δυστυχώς καταλήγει σε διαπιστώσεις οι οποίες είναι απολύτως αρνητικές.
Ερωτηθείς για τη λειτουργία των δομών: Όλες αυτές οι δομές μπορεί να ξεκινούσαν με δειλά βήματα ή σε μια μικρή κλίμακα επίδρασης όταν όμως μεγαλώνουν και γίνονται κατά κάποιο τρόπο κοινωνικοί παράγοντες και προφανώς ο ρόλος της πολιτείας δίπλα τους παράλληλα ή ενισχυτικά όπου κι αν αυτό γίνεται ή με όποιο τρόπο γίνεται αντιλαμβάνεστε ότι δημιουργεί τον πραγματικό λόγο να γνωρίζει κανείς τα δεδομένα και την πραγματικότητα. Ακριβώς για αυτό το λόγο πρόκειται πολύ σύντομα να επιχειρήσουμε σημαντικές αλλαγές στον τρόπο και στη λειτουργία και βεβαίως στο διοικητικό μοντέλο των εταιρειών προστασίας ανηλίκων γιατί αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα υπάρχουν πολλές δομές, δεν λειτουργούν όλες στη λογική ή με τον τρόπο που όλοι θα θέλαμε κυρίως λόγω της υποστελέχωσης για να είμαι ειλικρινής. Δηλαδή δεν φταίει κάτι άλλο φταίει το γεγονός ότι λόγω της έλλειψης ενός οργανογράμματος και λόγω ενδεχομένως μιας πιο στενής παρακολούθησης σε μια δομή η οποία ακόμα και σήμερα έχει έναν κυρίαρχο κοινωνικό ρόλο δυστυχώς δεν έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα, και προφανώς μια από τις κατευθύνσεις στην οποία θα κινηθούμε θα είναι ουσιαστικά η διοικητική ενοποίηση όλων των δομών για να μπορεί να υπάρχει ένας έλεγχος.
Ερωτηθείς αν οι εισαγγελικές αρχές έκαναν σωστά τη δουλειά τους: Πιστεύω ότι οι εισαγγελικές αρχές κάνανε εξαιρετική δουλειά γιατί λειτουργούν με βάση το υφιστάμενο νομικό νομοθετικό πλαίσιο αλλά και από την άλλη πλευρά με πραγματικό ενδιαφέρον που αφορά στο ίδιο το παιδί. Δηλαδή η εισαγγελική αρχή δεν κάνει τίποτα άλλο από το να προστατεύσει το παιδί από μια αρνητική κατάσταση στην οποία βρίσκεται είτε λόγω κακοποιητικής συμπεριφοράς είτε λόγω μεγαλώματος σε συνθήκες οι οποίες δεν συνάδουν με την κοινωνική πραγματικότητα του 21ου αιώνα και για αυτό το λόγο για να τα προστατεύσουν είτε τα οδηγούν καταρχήν στα νοσοκομεία της χώρας που περιθάλπουν παιδιά προκειμένου να υπάρχει και μια ιατρική πραγματογνωμοσύνη είτε σε τέτοιους φορείς οι οποίοι μπορούν να φιλοξενήσουν τα παιδιά και μπορούν να τους προσφέρουν ένα ασφαλές περιβάλλον. Από εκεί και πέρα είναι μια μεγάλη συζήτηση η οποία νομίζω σε επίπεδο κυβερνητικό, σε επίπεδο πολιτείας αυτή τη στιγμή εξελίσσεται και εξελίσσεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Είχαμε πρόσφατα την ειδική ημερήσια διάταξη στη Βουλή σχετικά με τα δικαιώματα και σχετικά με την προστασίας των ανήλικων παιδιών, βλέπετε ότι η κυβέρνηση γενικότερα προσανατολίζεται στην προστασία της ανηλικότητας και βλέπετε ότι από το υπουργείο Εργασίας η αρμόδια υπουργός προσπαθεί πάρα πολύ το τελευταίο χρονικό διάστημα να βάλει μια τάξη σε ένα τοπίο το οποίο εν πολλοίς βρίσκεται ενδεχομένως σε μια αδυναμία πραγματικού ελέγχου. Επιχειρούμε πραγματικά να προστατεύσουμε τα ανήλικα παιδιά, όντως υπάρχουν ζητήματα τα οποία αναδεικνύονται από την επικαιρότητα και από όλα αυτά τα οποία βλέπουμε καθημερινά να συμβαίνουν ωστόσο η κυβέρνηση είναι προσανατολισμένη σε μια συγκεκριμένη κατεύθυνση που αφορά στην προστασία των ανηλίκων με συγκεκριμένες επιλογές, με συγκεκριμένες νομοθετικές πρωτοβουλίες, με συγκεκριμένες κυβερνητικές πρωτοβουλίες οι οποίες καθημερινά φαίνονται, ξεδιπλώνονται και αποκτούν μια συγκεκριμένη διάσταση μέσα σε αυτή την προσπάθεια.
Αναφορικά με το νομοσχέδιο για τις υποκλοπές και την αρμοδιότητα του προέδρου της Βουλής για την άρση του απορρήτου των πολιτικών προσώπων: Νομίζω ότι είναι μια σημαντική ασφαλιστική δικλείδα η οποία σε ένα μεγάλο βαθμό σταματάει αυτή τη συζήτηση για το κατά πόσο μπορεί ή πρέπει να παρακολουθείται ένα πολιτικό πρόσωπο όταν ξέρουμε πολύ καλά ότι η άρση απορρήτου γίνεται για συγκεκριμένους λόγους, εθνικούς λόγους, ζητήματα τα οποία πλέον ξεκαθαρίζονται και σε ότι αφορά τις έννοιες και σε ότι αφορά τους όρους. Εκτιμώ ότι το νομοσχέδιο το οποίο έχει ήδη κατατεθεί και θα ξεκινήσει η συζήτηση του από αύριο στην πραγματικότητα απαντά σε μια αδυναμία που υπήρχε με την υφιστάμενη κατάσταση και την υφιστάμενη νομοθεσία και δίνει ένα σαφές πλαίσιο με ασφαλιστικές δικλείδες ούτως ώστε η άρση απορρήτου να μην γίνεται ούτε χωρίς έναν πραγματικό λόγο ούτε χωρίς πραγματικό έλεγχο, να διασφαλίζει τα πραγματικά δικαιώματα των πολιτών απέναντι σε διαδικασίες που πολλές φορές γεννούσαν ερωτηματικά, αμφιβολίες και δημιουργούσαν ενδεχομένως μια ένταση. Εκτιμώ ότι είναι μια εξέλιξη στην οποία πρέπει να προστρέξουν με μεγάλη σοβαρότητα και τα πολιτικά κόμματα και να το αντιμετωπίσουν σαν μια πρόκληση για όλο το πολιτικό σύστημα που επιτέλους βάζει ένα όριο, ένα πλαίσιο και έναν κανόνα σε όλα αυτά τα ζητήματα.
Ερωτηθείς αν μπορεί να υπάρξει επιτάχυνση της Δικαιοσύνης αν υπάρχουν κενά σε οργανικές θέσεις και αν δεν υπάρχουν σύγχρονα δικαστήρια: Καταρχήν κενές οργανικές θέσεις στο κομμάτι των δικαστικών λειτουργών δεν υπάρχουν, υπάρχουν όμως πολλές στο κομμάτι των δικαστικών υπαλλήλων, των δικαστικών γραμματέων αυτό είναι ένα ζήτημα το οποίο το αντιμετωπίζουμε γιατί από σήμερα θα μπει στο ελληνικό κοινοβούλιο το νομοσχέδιο που θα δώσει ένα τέλος σε όλη αυτή την προβληματική κατάσταση που ζούμε τα τελευταία 20 χρόνια με τις προσλήψεις των δικαστικών υπαλλήλων. Δημιουργείται κατεύθυνση στην εθνική σχολή δικαστών μέσω της οποίας θα γίνεται η επιλογή και επιμόρφωση των δικαστικών υπαλλήλων στα πρότυπα των δικαστικών λειτουργών. Νομίζω ότι απαντάμε σε ένα τεράστιο πρόβλημα και θα δώσουμε μια λυση που εκτιμώ ότι θα ανακουφίσει τη λειτουργία του δικαστικού συστήματος. Βεβαίως για τις υποδομές έχουμε κάνει τεράστια βήματα, υλοποιούμε το μεγαλύτερο κτηριολογικό πρόγραμμα που έγινε ποτέ στη Δικαιοσύνη με 7 νέα δικαστικά μέγαρα μέσω συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Στις Σέρρες, στο Κιλκίς, στην Έδεσσα, στο Βόλο, στη Λαμία, στο Ηράκλειο, στα Χανιά αλλά κυρίως με το γεγονός ότι εχουμε εντάξει στο Ταμείο Ανάκαμψης την κατασκευή του νέου Πρωτοδικείου Αθηνών. Θα τελειώσουμε με την Ευελπίδων, όλοι ξέρουν ποια είναι η πραγματικότητα με την Ευελπίδων και πόσο προβληματική ειναι η λειτουργία της δικαιοσύνης στο συγκεκριμένο χώρο. Κάνουμε ένα νέο δικαστικό κτήριο 50.000 τετραγωνικών μέτρων για την εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών ακριβώς πίσω από το Εφετείο. Θα έχουμε ένα τετράγωνο Δικαιοσύνης στην καρδιά της Αθήνας με σύγχρονες υποδομές που εκτιμώ ότι θα συμβάλει ουσιαστικά και στην κατεύθυνση της επιτάχυνσης της Δικαιοσύνης κυρίως όμως στη διασφάλιση ανθρώπινων, σύγχρονων διαδικασιών που πρέπει να έχει η Δικαιοσύνη σε σύγχρονη ευρωπαϊκή πολιτεία. Επειδή είναι η χρηματοδότηση από το Ταμείο ανάκαμψης και είναι ένα εμπροστοβαρές έργο πρέπει ειδικά το Πρωτοδικείο της Αθήνας να έχει τελειώσει μέχρι το τέλος του 2026.
Ο υπουργός είπε πως η κυβέρνηση φέρνει νομοσχέδιο για την αναμόρφωση δομών ανηλίκων και τη διοικητική ενοποίησή τους, ενώ σημείωσε πως «πολλές δομές δεν λειτουργούν με τον τρόπο που θα θέλαμε, κυρίως λόγω υποστελέχωσης».
Τόνισε επίσης πως οι εισαγγελικές Αρχές κάνουν εξαιρετική δουλειά και προστατεύουν τα παιδιά από αρνητικές καταστάσεις στις οποίες μπορεί να βρίσκονται.
Σε ό,τι αφορά το νομοσχέδιο για τις παρακολουθήσεις, έκανε λόγο για ευαίσθητες περιοχές στην άρση του απορρήτου στα πολιτικά πρόσωπα, η οποία περνά μέσα από την έγκριση του προέδρου της Βουλής.
Στη συνέχεια, ανέφερε πως το νομοσχέδιο -η συζήτηση του οποίου ξενικά αύριο στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής- δίνει ένα σαφές πλαίσιο με ασφαλιστικές δικλίδες, ώστε η άρση να διασφαλίζει τα δικαιώματα των πολιτών.
Τέλος, είπε πως κατασκευάζονται επτά νέα δικαστικά μέγαρα σε όλη τη χώρα και ότι ετοιμάζεται το νέο Πρωτοδικείο της Αθήνας πάνω από το Εφετείο, με πόρους από το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο θα είναι έτοιμο έως το τέλος του 2026.
Αναλυτικά οι δηλώσεις του στον Παναγιώτη Τζένο
Αναφορικά με το ζήτημα της Κιβωτού του κόσμου: Όλα αυτά τα οποία βγαίνουν στο φως της δημοσιότητας σοκάρουν την κοινή γνώμη. Το θέμα είναι ότι όντως κανείς δεν θέλει να πιστέψει ότι αυτό συνέβαινε ωστόσο σε μια διαδικασία η οποία εξελίσσεται, είναι ανοιχτή δεν μπορεί κανείς παρά να περιμένει το υλικό που συλλέγεται από την προανακριτική διαδικασία απ’ όλες τις έρευνες που γίνεται σε όλα τα επίπεδα προκειμένου να δούμε τι έχει συμβεί. Δεν θα ήθελα να διακινδυνεύσω λέγοντας οτιδήποτε γιατί η Δικαιοσύνη ειδικά σε τέτοιου είδους ζητήματα πάντα δείχνει την ευαισθησία και πάντα στέκεται στο ύψος της προκειμένου να αντιμετωπίσει τέτοιου είδους φαινόμενα. Χωρίς να θέλουμε να προκαταλάβουμε την όποια εξέλιξη ή το τι θα συμβεί είναι θέματα και ζητήματα τα οποία ενδεχομένως πρέπει να αναθεωρήσουμε, πρέπει να τα ξαναδούμε, πρέπει να τα βάλουμε σε μια συγκεκριμένη λογική και σε μια συγκεκριμένη σειρά. Δεν γίνεται να γεννιούνται τέτοιου είδους ερωτηματικά και αμφιβολίες από τα σύνολο της κοινωνίας και να δημιουργείται με αυτό τον τρόπο ένας προβληματισμός που άλλες φορές απαξιώνει ένα σημαντικό έργο και άλλες φορές δυστυχώς καταλήγει σε διαπιστώσεις οι οποίες είναι απολύτως αρνητικές.Ερωτηθείς για τη λειτουργία των δομών: Όλες αυτές οι δομές μπορεί να ξεκινούσαν με δειλά βήματα ή σε μια μικρή κλίμακα επίδρασης όταν όμως μεγαλώνουν και γίνονται κατά κάποιο τρόπο κοινωνικοί παράγοντες και προφανώς ο ρόλος της πολιτείας δίπλα τους παράλληλα ή ενισχυτικά όπου κι αν αυτό γίνεται ή με όποιο τρόπο γίνεται αντιλαμβάνεστε ότι δημιουργεί τον πραγματικό λόγο να γνωρίζει κανείς τα δεδομένα και την πραγματικότητα. Ακριβώς για αυτό το λόγο πρόκειται πολύ σύντομα να επιχειρήσουμε σημαντικές αλλαγές στον τρόπο και στη λειτουργία και βεβαίως στο διοικητικό μοντέλο των εταιρειών προστασίας ανηλίκων γιατί αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα υπάρχουν πολλές δομές, δεν λειτουργούν όλες στη λογική ή με τον τρόπο που όλοι θα θέλαμε κυρίως λόγω της υποστελέχωσης για να είμαι ειλικρινής. Δηλαδή δεν φταίει κάτι άλλο φταίει το γεγονός ότι λόγω της έλλειψης ενός οργανογράμματος και λόγω ενδεχομένως μιας πιο στενής παρακολούθησης σε μια δομή η οποία ακόμα και σήμερα έχει έναν κυρίαρχο κοινωνικό ρόλο δυστυχώς δεν έχουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα, και προφανώς μια από τις κατευθύνσεις στην οποία θα κινηθούμε θα είναι ουσιαστικά η διοικητική ενοποίηση όλων των δομών για να μπορεί να υπάρχει ένας έλεγχος.
Ερωτηθείς αν οι εισαγγελικές αρχές έκαναν σωστά τη δουλειά τους: Πιστεύω ότι οι εισαγγελικές αρχές κάνανε εξαιρετική δουλειά γιατί λειτουργούν με βάση το υφιστάμενο νομικό νομοθετικό πλαίσιο αλλά και από την άλλη πλευρά με πραγματικό ενδιαφέρον που αφορά στο ίδιο το παιδί. Δηλαδή η εισαγγελική αρχή δεν κάνει τίποτα άλλο από το να προστατεύσει το παιδί από μια αρνητική κατάσταση στην οποία βρίσκεται είτε λόγω κακοποιητικής συμπεριφοράς είτε λόγω μεγαλώματος σε συνθήκες οι οποίες δεν συνάδουν με την κοινωνική πραγματικότητα του 21ου αιώνα και για αυτό το λόγο για να τα προστατεύσουν είτε τα οδηγούν καταρχήν στα νοσοκομεία της χώρας που περιθάλπουν παιδιά προκειμένου να υπάρχει και μια ιατρική πραγματογνωμοσύνη είτε σε τέτοιους φορείς οι οποίοι μπορούν να φιλοξενήσουν τα παιδιά και μπορούν να τους προσφέρουν ένα ασφαλές περιβάλλον. Από εκεί και πέρα είναι μια μεγάλη συζήτηση η οποία νομίζω σε επίπεδο κυβερνητικό, σε επίπεδο πολιτείας αυτή τη στιγμή εξελίσσεται και εξελίσσεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Είχαμε πρόσφατα την ειδική ημερήσια διάταξη στη Βουλή σχετικά με τα δικαιώματα και σχετικά με την προστασίας των ανήλικων παιδιών, βλέπετε ότι η κυβέρνηση γενικότερα προσανατολίζεται στην προστασία της ανηλικότητας και βλέπετε ότι από το υπουργείο Εργασίας η αρμόδια υπουργός προσπαθεί πάρα πολύ το τελευταίο χρονικό διάστημα να βάλει μια τάξη σε ένα τοπίο το οποίο εν πολλοίς βρίσκεται ενδεχομένως σε μια αδυναμία πραγματικού ελέγχου. Επιχειρούμε πραγματικά να προστατεύσουμε τα ανήλικα παιδιά, όντως υπάρχουν ζητήματα τα οποία αναδεικνύονται από την επικαιρότητα και από όλα αυτά τα οποία βλέπουμε καθημερινά να συμβαίνουν ωστόσο η κυβέρνηση είναι προσανατολισμένη σε μια συγκεκριμένη κατεύθυνση που αφορά στην προστασία των ανηλίκων με συγκεκριμένες επιλογές, με συγκεκριμένες νομοθετικές πρωτοβουλίες, με συγκεκριμένες κυβερνητικές πρωτοβουλίες οι οποίες καθημερινά φαίνονται, ξεδιπλώνονται και αποκτούν μια συγκεκριμένη διάσταση μέσα σε αυτή την προσπάθεια.
Αναφορικά με το νομοσχέδιο για τις υποκλοπές και την αρμοδιότητα του προέδρου της Βουλής για την άρση του απορρήτου των πολιτικών προσώπων: Νομίζω ότι είναι μια σημαντική ασφαλιστική δικλείδα η οποία σε ένα μεγάλο βαθμό σταματάει αυτή τη συζήτηση για το κατά πόσο μπορεί ή πρέπει να παρακολουθείται ένα πολιτικό πρόσωπο όταν ξέρουμε πολύ καλά ότι η άρση απορρήτου γίνεται για συγκεκριμένους λόγους, εθνικούς λόγους, ζητήματα τα οποία πλέον ξεκαθαρίζονται και σε ότι αφορά τις έννοιες και σε ότι αφορά τους όρους. Εκτιμώ ότι το νομοσχέδιο το οποίο έχει ήδη κατατεθεί και θα ξεκινήσει η συζήτηση του από αύριο στην πραγματικότητα απαντά σε μια αδυναμία που υπήρχε με την υφιστάμενη κατάσταση και την υφιστάμενη νομοθεσία και δίνει ένα σαφές πλαίσιο με ασφαλιστικές δικλείδες ούτως ώστε η άρση απορρήτου να μην γίνεται ούτε χωρίς έναν πραγματικό λόγο ούτε χωρίς πραγματικό έλεγχο, να διασφαλίζει τα πραγματικά δικαιώματα των πολιτών απέναντι σε διαδικασίες που πολλές φορές γεννούσαν ερωτηματικά, αμφιβολίες και δημιουργούσαν ενδεχομένως μια ένταση. Εκτιμώ ότι είναι μια εξέλιξη στην οποία πρέπει να προστρέξουν με μεγάλη σοβαρότητα και τα πολιτικά κόμματα και να το αντιμετωπίσουν σαν μια πρόκληση για όλο το πολιτικό σύστημα που επιτέλους βάζει ένα όριο, ένα πλαίσιο και έναν κανόνα σε όλα αυτά τα ζητήματα.
Ερωτηθείς αν μπορεί να υπάρξει επιτάχυνση της Δικαιοσύνης αν υπάρχουν κενά σε οργανικές θέσεις και αν δεν υπάρχουν σύγχρονα δικαστήρια: Καταρχήν κενές οργανικές θέσεις στο κομμάτι των δικαστικών λειτουργών δεν υπάρχουν, υπάρχουν όμως πολλές στο κομμάτι των δικαστικών υπαλλήλων, των δικαστικών γραμματέων αυτό είναι ένα ζήτημα το οποίο το αντιμετωπίζουμε γιατί από σήμερα θα μπει στο ελληνικό κοινοβούλιο το νομοσχέδιο που θα δώσει ένα τέλος σε όλη αυτή την προβληματική κατάσταση που ζούμε τα τελευταία 20 χρόνια με τις προσλήψεις των δικαστικών υπαλλήλων. Δημιουργείται κατεύθυνση στην εθνική σχολή δικαστών μέσω της οποίας θα γίνεται η επιλογή και επιμόρφωση των δικαστικών υπαλλήλων στα πρότυπα των δικαστικών λειτουργών. Νομίζω ότι απαντάμε σε ένα τεράστιο πρόβλημα και θα δώσουμε μια λυση που εκτιμώ ότι θα ανακουφίσει τη λειτουργία του δικαστικού συστήματος. Βεβαίως για τις υποδομές έχουμε κάνει τεράστια βήματα, υλοποιούμε το μεγαλύτερο κτηριολογικό πρόγραμμα που έγινε ποτέ στη Δικαιοσύνη με 7 νέα δικαστικά μέγαρα μέσω συμπράξεων δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Στις Σέρρες, στο Κιλκίς, στην Έδεσσα, στο Βόλο, στη Λαμία, στο Ηράκλειο, στα Χανιά αλλά κυρίως με το γεγονός ότι εχουμε εντάξει στο Ταμείο Ανάκαμψης την κατασκευή του νέου Πρωτοδικείου Αθηνών. Θα τελειώσουμε με την Ευελπίδων, όλοι ξέρουν ποια είναι η πραγματικότητα με την Ευελπίδων και πόσο προβληματική ειναι η λειτουργία της δικαιοσύνης στο συγκεκριμένο χώρο. Κάνουμε ένα νέο δικαστικό κτήριο 50.000 τετραγωνικών μέτρων για την εισαγγελία Πρωτοδικών Αθηνών ακριβώς πίσω από το Εφετείο. Θα έχουμε ένα τετράγωνο Δικαιοσύνης στην καρδιά της Αθήνας με σύγχρονες υποδομές που εκτιμώ ότι θα συμβάλει ουσιαστικά και στην κατεύθυνση της επιτάχυνσης της Δικαιοσύνης κυρίως όμως στη διασφάλιση ανθρώπινων, σύγχρονων διαδικασιών που πρέπει να έχει η Δικαιοσύνη σε σύγχρονη ευρωπαϊκή πολιτεία. Επειδή είναι η χρηματοδότηση από το Ταμείο ανάκαμψης και είναι ένα εμπροστοβαρές έργο πρέπει ειδικά το Πρωτοδικείο της Αθήνας να έχει τελειώσει μέχρι το τέλος του 2026.