Σταϊκούρας στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ 90,1: Τις επόμενες ημέρες η κυβέρνηση θα δώσει πακέτο μέτρων σε 2,3 εκατ. πολίτες
Υπογράμμισε ότι η χώρα με θυσίες της κοινωνίας τα κατάφερε ικανοποιητικά σε ανάπτυξη, επενδύσεις και απασχόληση
«Τις επόμενες ημέρες η κυβέρνηση θα δώσει πακέτο μέτρων σε 2,3 εκατομμύρια πολίτες», δήλωσε στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ 90,1 FM και στην εκπομπή «Εκείνη κι εγώ» με τον Θανάση Φουσκίδη και τη Στέλλα Γκαντώνα ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταικούρας.
Είπε πως η μείωση του ΕΝΦΙΑ αφορά όλη την κοινωνία και πολιτική της κυβέρνησης είναι οι μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, τονίζοντας πως η οικονομία πάει καλύτερα από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο.
Σε ότι αφορά τους πλειστηριασμούς είπε πως το ζητούμενο είναι να προστατευτεί η πρώτη κατοικία για αυτούς που έχουν ανάγκη, ενώ σημείωσε πως υπάρχει πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας για τα ευάλωτα νοικοκυριά.
Είπε πως ασκούνται πιέσεις στο τραπεζικό σύστημα να κάνει περισσότερες διμερείς συμφωνίες με την κοινωνία, ενώ ανέφερε πως ο εξωδικαστικός μηχανισμός πάει καλύτερα σε σχέση με το παρελθόν.
Δεν παρέλειψε να αναφέρει ότι πρέπει να αυξηθούν οι αποδόσεις στις καταθέσεις, ενώ για τις εκλογές είπε ότι θα γίνουν το 2023 ενώ τόνισε ότι δεν θα υπάρξουν αναταράξεις στην οικονομία οποτεδήποτε και αν γίνουν αυτές.
Υπογράμμισε ότι η χώρα με θυσίες της κοινωνίας τα κατάφερε ικανοποιητικά σε ανάπτυξη, επενδύσεις και απασχόληση. Είπε πως υπάρχουν υψηλές αβεβαιότητες και μεγάλο κόστος από τον υψηλό πληθωρισμό.
Αναλυτικά οι δηλώσεις του
Αναφορικά με την κριτική της αντιπολίτευσης για τον προϋπολογισμό: Νομίζω ότι όταν η ελληνική κυβέρνηση επιλέγει και αποφασίζει να μειώσει φόρους για όλη την ελληνική κοινωνία κυρίως για τη μεσαία τάξη και τα χαμηλότερα στρώματα αποδεικνύει πόσο άστοχη είναι η ρητορική της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Όταν τις επόμενες εβδομάδες θα δώσουμε ένα πολύ γενναίο πακέτο μέτρων στήριξης σε 2,3 εκατ. συμπατριώτες μας που έχουν περισσότερη ανάγκη, χαμηλοσυνταξιούχους και άλλες κοινωνικές ομάδες αυτό αποδεικνύει και πάλι το κοινωνικό πρόσημο της ασκούμενης κοινωνικής πολιτικής. Όταν το επίδομα του πετρελαίου θέρμανσης ανέρχεται στα 300 εκατ. φέτος αυξημένο από τα 170 πέρυσι και συνολικά μαζί με την επιδότηση είναι πάνω από 500 εκατ. αυτό δείχνει την κοινωνική ευαισθησία της κυβέρνησης. Άρα αν εννοεί η κα Αχτσιόγλου αναδιανομή του πλούτου υπέρ αυτών που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη πράγματι αυτό κάνουμε.
ΔΗΜ: Θα σας πει κάνεις ότι «υποχρεωθήκατε» από τις καταστάσεις δεν δώσετε επίδομα θέρμανσης μεγαλύτερο από το περσινό το θέμα είναι αν αρκεί. Εκεί είναι και η κριτική της αντιπολίτευσης και το μεγάλο ερώτημα του κόσμου εάν είναι αρκετά τα μέτρα που έχετε ήδη λάβει ή αν θα επαναφέρετε κάποια μέτρα
Είπατε ότι υποχρεωθήκαμε να επιλέξουμε και να υιοθετήσουμε ορισμένα μέτρα, να πάμε σε αυτά που δεν αναγκαστήκαμε. Η μείωση του ΕΝΦΙΑ, όταν οι έλληνες πολίτες σήμερα πληρώνουν 1 δις ευρώ λιγότερο ΕΝΦΙΑ από το ’18, αφορά όλη την ελληνική κοινωνία κυρίως τη μεσαία τάξη και είναι επιλογή της κυβέρνησης.
Αναφορικά με την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών τιμών: Ολοκληρώνεται η συζήτηση στην επιτροπή οικονομικών υποθέσεων και την Τρίτη ψηφίζεται στην ολομέλεια ένα σχέδιο νόμου το οποίο έχει μια διάταξη με την οποία λέμε ως υπουργείο Οικονομικών στους δήμους που έχουν δει υπερβολικά μεγάλες αυξήσεις αντικειμενικών αξιών και μπορούν να δικαιολογήσουν γιατί δεν πρέπει να επιβληθούν, να εισηγηθούν στο υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να αξιολογηθούν, να αξιολογηθούν ακραίες περιπτώσεις. Να υπενθυμίσω όμως ότι όταν κάναμε την άσκηση των αντικειμενικών αξιών η αντίστοιχη προσέλευση των δήμων ήταν κάτω από 20% σε ότι αφορά τις γεωγραφικές τους περιοχές. Αλλά να ολοκληρώσω από 1/1/23 υπάρχει η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για όλους τους έλληνες πολίτες, αυτό είναι επιλογή μας δεν αναγκαστήκαμε. Εκεί είναι και δημόσιοι υπάλληλοι, είναι και συνταξιούχοι, είναι και ιδιωτικοί υπάλληλοι. Όταν μειώνουμε τις ασφαλιστικές εισφορές αφορά τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα, είναι επιλογή μας. Όταν αυξάνουμε τρεις φορά τον κατώτατο μισθό, μαζί με το ’23, είναι επιλογή μας. Άρα ναι, οι επιλογές μας είναι επιλογές μειώσεων φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, αναγκαζόμαστε εξαιτίας των κρίσεων να αυξήσουμε και δαπάνες για να στηρίξουμε την ελληνική κοινωνία κυρίως τα ευάλωτα νοικοκυριά.
Ερωτηθείς αν σχεδιάζουν τα Χριστούγεννα κάποιον «έκτακτο μποναμά»: Τα τρία τελευταία χρόνια το υπουργείο Οικονομικών για να στηρίξει την ελληνική κοινωνία έχει δαπάνες περισσότερες από έσοδα, και φέτος το ’22 έχουμε δαπάνες περισσότερες από έσοδα, όποιος συνεπώς με ανευθυνότητα ή με προχειρότητα υποστηρίζει «δώστε και άλλα» ουσιαστικά υποστηρίζει να αυξηθεί το έλλειμμα. Νομίζω ότι και εσείς στο σπίτι σας δεν θα ακολουθούσατε αυτή την τακτική, θα προσπαθούσατε να περιορίσετε το έλλειμμα όχι να το αυξήσετε. Εμείς προσπαθούμε να ισορροπήσουμε μεταξύ των αναγκών της οικονομίας αλλά και του δημοσιονομικού χώρου ο οποίος κάθε φορά ανακύπτει. Τρία χρόνια έχουμε αποδείξει ότι έχουμε γρήγορα αντανακλαστικά και αξιοποιούμε τον όποιο διαθέσιμο χώρο επ’ ωφελεία της κοινωνίας. Εκτιμούμε ότι έτσι όπως κινείται η οικονομία μελλοντικά πιθανότατα θα προκύψει δημοσιονομικός χώρος. Δεν μπορώ να σας πω πότε ακριβώς γιατι υπάρχει μια βασική παράμετρος και έρχομαι να το συνδυάσω με το ερώτημα που κάνατε. Το 1 δις πράγματι είναι πρόσθετο αποθεματικό του ’23 για να καλύψει ανάγκες επιδότησης νοικοκυριών και επιχειρήσεων αν χρειαστεί. Επιδότηση στο ρεύμα. Ένα κομμάτι αυτού ούτως ή άλλως θα έπρεπε να καλύψει την ανάγκη να αντιμετωπίσουμε προβλήματα που προκύπτουν για δαπάνες φορέων της γενικής κυβέρνησης. Για παράδειγμα ένα περιπολικό, ένα ασθενοφόρο αν είναι υψηλότερα τα καύσιμα πρέπει η κυβέρνηση να βοηθήσει περισσότερο γιατί υπάρχουν κοινωνικές ανάγκες. Θα πρέπει να δούμε πως θα εξελιχθούν οι τιμές των καυσίμων και του ρεύματος στο επόμενο χρονικό διάστημα. Εμείς έχουμε κάνει κάποιες εκτιμήσεις, με βάση αυτές τις εκτιμήσεις είναι υπεραρκετό το 1 δις αν όμως κινηθεί λίγο υψηλότερα όπως τις τελευταίες ημέρες, πιθανόν να χρειαστεί ακόμα μεγαλύτερη βοήθεια στην επιδότηση ρεύματος άρα να μην υπάρχει περιθώριο για άλλες εναλλακτικές πηγές. Οπότε είναι κάτι το οποίο θα δούμε, θα αξιολογήσουμε αλλά η αίσθηση που μας δίνεται είναι ότι μελλοντικά πιθανότατα και πάλι θα προκύψει ένας πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος που θα αξιοποιηθεί εκεί που προτεραιοποιήσει η κυβέρνηση τις όποιες παρεμβάσεις.
Ουσιαστικά απάντησα στα δύο ερωτήματά σας το ένα είναι «έχετε 1 δις σας φτάνει δε σας φτάνει και που θα πάει» άρα απαντάω ευθέως ότι δεν μπορούμε να ξέρουμε αν φτάνει ή δεν φτάνει διότι πρέπει να δούμε πως θα διαμορφωθούν οι τιμές τότε. Τώρα κάνουμε εκτιμήσεις και προβλέψεις για το ’23, και το δεύτερο που σας λεω είναι η συνολική πορεία της οικονομίας. Με βάση τη συνολική πορεία της οικονομίας πάμε ικανοποιητικά, πάμε καλύτερα από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο. Φέτος θα έχουμε διπλάσιο ρυθμό οικονομικής μεγέθυνσης από ότι η Ευρώπη και του χρόνου τριπλάσιο αλλά αυτό δεν είναι αντικείμενο πανηγυρισμού, είναι αντικείμενο να διοχετεύσουμε τους πόρους εκεί που πραγματικά υπάρχει ανάγκη.
ΔΗΜ: Τη βραδιά που θα ψηφιστεί ο προϋπολογισμός ο κόσμος να περιμένει να ακούσει κάποιο μέτρο έκπληξη;
Είναι νωρίς ακόμα, μέχρι τότε έχουμε μέρες.
Αναφορικά με τους πλειστηριασμούς: Διαχρονικά πλειστηριασμοί γίνονταν και γίνονται από διαδοχικές κυβερνήσεις το ζητούμενο είναι να προστατευτεί η πρώτη κατοικία γι’ αυτούς που έχουν πραγματική ανάγκη και υπάρχει πλαίσιο προστασίας για αυτούς όπως υπάρχει και πλαίσιο ρυθμίσεων για αυτούς τους συμπατριώτες μας με το χρηματοπιστωτικό σύστημα. Το ποιος νομοθέτησε οι διαχειριστές το 2015 να μπορούν να κάνουν πλειστηριασμούς, ποιος νομοθέτησε τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς το 2017 και ποιος κατήργησε την προστασία της πρώτης κατοικίας οριζόντια το 2019 είναι γνωστό. Αυτό που κάναμε είναι να δημιουργήσουμε το πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας για τα ευάλωτα νοικοκυριά και να τρέξουμε πολύ περισσότερο την αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους. Αντικειμενικά υπάρχουν δύο προβλήματα, όχι μόνο στην Ελλάδα πανευρωπαϊκά όταν έχεις τέτοιες πρωτόγνωρες κρίσεις το ένα είναι το υφιστάμενο ιδιωτικό χρέος να μην μπορεί να εξυπηρετηθεί και υπάρχει και ένας κίνδυνος δημιουργίας μιας νέας γενιάς ιδιωτικού χρέους. Μας προβληματίζει και θα ήταν ανεύθυνο ως υπουργείο Οικονομικών να μην μας προβλημάτιζε, είναι αντικείμενο προβληματισμού σε όλη την Ευρώπη. Τι κάνουμε όμως! Εμείς ως πολιτεία στηρίζουμε νοικοκυριά και επιχειρήσεις, 50 δις € την τελευταία τριετία. Όταν ενισχύεις το διαθέσιμο εισόδημα του πολίτη τον κάνεις να μπορέσει να ανταπεξέλθει και στις υποχρεώσεις που έχει ή μπορεί να του γεννηθούν. Αυτή είναι ευθύνη της πολιτείας. Δεύτερον, πιέζουμε το χρηματοπιστωτικό σύστημα να κάνουν ακόμα περισσότερες διμερείς συμφωνίες με την κοινωνία. Έχουν γίνει 750 χιλιάδες, περίπου 43 δις την τελευταία τριετία και στεγαστικά και καταναλωτικά και επιχειρηματικά, και ταυτόχρονα έχουμε ένα νέο εργαλείο τον εξωδικαστικό μηχανισμό ο οποίος πάει πολύ καλύτερα από ότι στο παρελθόν.
ΔΗΜ: Πρέπει να επιταχύνετε και πρέπει να γνωστοποιήσετε στους πολίτες τις βασικές τους παραμέτρους γιατί υπάρχει και το στοιχείο της άγνοιας στο συγκεκριμένο κομμάτι
Σήμερα υπάρχει άρθρο δικό μου για αυτό το θέμα, για να ενημερωθεί η κοινωνία ακόμα περισσότερο. Πρόσφατα οι διαχειριστές δανείων και οι τράπεζες προσήλθαν στη Βουλή μετά από πρόσκληση του υπουργού Οικονομικών ακριβώς για να αποτυπωθεί δημόσια η πραγματικότητα. Άρα έχουμε την ανάγκη να λειτουργήσει ακόμα καλύτερα ο εξωδικαστικός μηχανισμός, πάει καλά τους τελευταίους 2-3 μήνες έχουν γίνει πάνω από 2.000 ρυθμίσεις αλλά θα πρέπει να επιταχύνουν τις διαδικασίες. Τρίτη παρατήρηση, έχουμε αύξηση του κόστους σε υφιστάμενα δάνεια άρα θα πρέπει το τραπεζικό σύστημα να δει τι μπορεί να κάνει το ίδιο από την πλευρά του ώστε αυτή η περίμετρος που θα επιλεγεί από το τραπεζικό σύστημα να μην κινδυνεύσει να κοκκινίσει. Τέταρτη παρατήρηση, έχουμε τις καταθέσεις. Θα πρέπει με κάποιο τρόπο να αυξηθούν οι αποδόσεις και στις καταθέσεις, δεν μπορεί να είναι μόνο στα δάνεια. Πέμπτη παρατήρηση, έχουμε τις προμήθειες και έχουμε και την πιστωτική επέκταση, όλα αυτά είναι όλα τα ζητήματα τα οποία ως πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών έχουμε θέσει και θα επαναλάβουμε στις συναντήσεις με το χρηματοπιστωτικό σύστημα έτσι ώστε να λάβουμε τις βέλτιστες αποφάσεις για την κοινωνία.
Ερωτηθείς αν είμαστε κοντά σε νέο νομοθετικό πλαίσιο για να υπάρξει προστασία της πρώτης κατοικίας: Δεν υπάρχει κάτι που πρέπει να κάνει η πολιτεία, είναι ζητήματα του τραπεζικού συστήματος σε ότι αφορά τη λειτουργία αυτού και την αναγνώριση των νέων προκλήσεων που αναδύονται. Όλα αυτά που σας είπα αφορούν επιλογές και αποφάσεις του τραπεζικού συστήματος.
Αναφορικά με την υπόθεση της κας Κολοβού: Ξεκίνησε η υπόθεση με κάποια λίγα χρέη λόγω μιας κάρτας και από ότι κατάλαβα από ανάρτηση της ιδίας ήταν αυξημένα χρέη και στο ελληνικό δημόσιο και στον ΕΦΚΑ και στη ΔΟΥ. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να υπάρχει συζήτηση διαρκής με το τραπεζικό σύστημα έτσι ώστε οι πολίτες να ρυθμίζουν και να ρυθμίζουν με βιώσιμο τρόπο αλλά δεν μπορώ να γνωρίζω για αυτή και για άλλες περιπτώσεις αν επιδίωξαν να ρυθμίσουν τις οφειλές. Εμείς ως πολιτεία οφείλουμε να ενδυναμώσουμε και να επιταχύνουμε τις διαδικασίες για να βοηθήσουμε όσο μπορούμε την ελληνική κοινωνία με ρεαλιστικό τρόπο.
Ερωτηθείς αν μελετάνε τη ρύθμιση των 120 δόσεων: Αυτό είναι κάτι που δεν είναι στο τραπέζι για μια σειρά από λόγους. Ο πρώτος λόγος είναι ότι αυτό το σχήμα έχει υλοποιηθεί αρκετές φορές για συμπατριώτες μας που πράγματι αρκετοί εξ αυτών δυσκολεύτηκαν μέσα στις κρίσεις. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι δεν υλοποιείται από καμία ευρωπαϊκή χώρα, και ο τρίτος λόγος έχει και μια άλλη διάσταση. Όσο βοηθάμε, που πράγματι θα βοηθήσουμε ένα κομμάτι της κοινωνίας αλλά το ίδιο κομμάτι της κοινωνίας, να πληρώσει οφειλές που υπάρχει σήμερα πλαίσιο το οποίο μπορεί να βοηθηθεί ένας πολίτης να επεκταθεί η αποπληρωμή των οφειλών του τόσο το άλλο κομμάτι της κοινωνίας, τους συνεπείς πληρώνουν...
ΔΗΜ: Και εκείνοι που είναι στις 120 δόσεις συνεπείς θέλουν να είναι και είναι, υπάρχει κόσμος που εξυπηρετεί κανονικά τις 120 δόσεις και μπαίνουν λεφτά στα ταμεία
Το θέμα δεν είναι μόνο τα λεφτά είναι ότι όσο διευρύνεις αυτά τα σχήματα και τα επεκτείνεις τόσο κάθε μήνα για να πληρώσουμε τις συντάξεις ή τους μισθούς μειώνεται το ποσό αυτό αφού γίνονται περισσότερες οι δόσεις και ένα άλλο κομμάτι της κοινωνίας πληρώνει για αυτό. Αλλά η ουσία είναι ότι δεν γίνεται σε καμία ευρωπαϊκή χώρα και υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες στην Ευρώπη πλέον, δεύτερον το σχήμα αυτό αξιοποιήθηκε αρκετές φορές ,και μέσα στον covid το κάναμε αυτό, και τρίτον έχει να κάνει με ένα ταμειακό και δημοσιονομικό ζήτημα.
Ερωτηθείς πότε εκτιμά ότι θα είναι ο χρόνος των εκλογών: Θα είναι το ’23. Σε ότι αφορά το δικό μου πεδίο ευθύνης δεν υπάρχει οποιοδήποτε ζήτημα για την πορεία της ελληνικής οικονομίας ως προς τον ακριβή χρόνο διεξαγωγής των εκλογών το 2023. Τα βασικά χαρακτηριστικά της χώρας είναι ουσιαστικά τοποθετημένα, ο προϋπολογισμός είναι εδώ, οι νόμοι έχουν ψηφιστεί, η εφαρμογή των νόμων γίνεται και σε κάθε περίπτωση δεν βλέπω αναταράξεις οποτεδήποτε και αν γίνουν οι εκλογές. Ισχύει αυτό που έχει πει ο πρωθυπουργός ότι θα είναι στην ώρα τους. Εμείς λειτουργούμε με χρονικό ορίζοντα το τέλος της τετραετίας. Πριν από λίγο στη Βουλή ένας συνάδελφος της αξιωματικής αντιπολίτευσης με προκάλεσε λέγοντας ότι «αφού σε λίγο θα έχουμε εκλογές τα μεγάλα σοβαρά θέματα της χώρα μη τα λύνεται». Εμείς ως υπουργείο Οικονομικών λειτουργούμε με χρονικό ορίζοντα τον Ιούλιο του 2023 άρα θα λύσουμε θέματα και δεν θα τα κρύψουμε κάτω από το χαλί. Εμείς συνεπώς ως υπουργείο Οικονομικών έχουμε ορίζοντα τον Ιούλιο του ’23 αυτό που επαναλαμβάνω είναι ότι ως προς την πορεία της οικονομίας οποτεδήποτε και αν γίνουν οι εκλογές το 2023 δεν υπάρχουν αναταράξεις.
Ερωτηθείς για την εξαγγελία του Πρωθυπουργού για τους εθελοντές στις ένοπλες δυνάμεις: Είναι σε συζητήσεις το Γενικό Λογιστήριο του κράτους με το αρμόδιο υπουργείο. Όπως έχουμε αποδείξει ακόμα και σήμερα στη Βουλή υλοποιούμε τις εξαγγελίες της ΔΕΘ. Παρατείνουμε το μειωμένο ΦΠΑ στην εστίαση, στις μεταφορές, μειώνουμε το ΦΠΑ στον κινηματογράφο στο 6% όσο είναι και στα θέατρα άρα υλοποιούμε απολύτως τις δεσμεύσεις που αναλάβαμε πριν από λίγους μήνες.
ΔΗΜ.: Δεν μειώνετε όμως το ΦΠΑ στα τρόφιμα για παράδειγμα...
Τι έχουμε πει και ισχύει και σε αυτό που θα σας πω. Πρώτα μετράμε, πρώτα αξιολογούμε το δημοσιονομικό χώρο, μετά κοιτάμε τη δυναμική της οικονομίας και ακολούθως πράττουμε με βάση τις προτεραιότητες που υπάρχουν. Οι ανάγκες που θα μου αναδείξετε κατά τη διάρκεια της συζήτησης είναι πολλαπλάσιες αλλά οι διαθέσιμοι πόροι είναι συγκεκριμένοι. Όταν σας λεω ότι έχουμε πρωτογενές έλλειμμα δηλαδή δαπάνες περισσότερες από έσοδα ουσιαστικά σας θέτω την κατάσταση στην οποία λειτουργούμε, δεν είμαστε σε ένα περιβάλλον που έχουμε αφθονία πόρων. Θέλει συνεπώς πολύ μεγάλη προσοχή λαμβάνοντας υπόψη τι γίνεται και στο ευρωπαϊκό πλαίσιο. Η χώρα με θυσίες της κοινωνίας και συλλογική επιτυχία πολιτών και πολιτείας τα καταφέρνει τουλάχιστον ικανοποιητικά στην ανάπτυξη, στις επενδύσεις, στις εξαγωγές, στην απασχόληση, σε μια σειρά από δείκτες υπάρχουν πράγματι υψηλές αβεβαιότητες και μεγάλο κόστος από έναν επίμονο πληθωρισμό. ...Σας λεω ότι υπάρχει ένας υψηλός και επίμονος πληθωρισμός που απαιτεί από την κυβέρνηση γρήγορα αντανακλαστικά και ακόμα μεγαλύτερη βοήθεια της κοινωνίας αλλά έρχομαι να υποστηρίξω ότι το διεθνές περιβάλλον είναι ακόμα χειρότερο από αυτό που είναι στην Ελλάδα και εδώ έχουμε στηρίξει γενναία την ελληνική κοινωνία με κοινωνικό πρόσημο και εισπράττουμε αι έσοδα από τους παρόχους της ηλεκτρικής ενέργειας όπως είδατε από τη σημερινή μου ανακοίνωση. 367 εκατ. εισπράχτηκαν...
ΔΗΜ: Τα χρήματα αυτά που θα πάνε;
Έχουν ουσιαστικά αξιοποιηθεί μέσα στη χρονιά. Εδώ και μήνες τα περιμέναμε άρα είχαν ενσωματωθεί στις εκτιμήσεις του κρατικού προϋπολογισμού για το 2023. Είναι 367 εκατ. τα οποία εισπράχτηκαν σε αυτά αν προσθέσετε τον μηχανισμό παρακράτησης των περιβαλλόντων εσόδων που είναι άλλα 2,5 δις βγάζετε ένα σημαντικό ποσό, αυτό το ποσό αξιοποιείται, επιστρέφει στο σύνολο του στην κοινωνία. Και υπενθυμίζω καμία άλλη χώρα δεν έχει προβεί σε φορολόγηση 90% των κερδών και ελάχιστες χώρες έχουν εισπράξει, εμείς το καταφέραμε και αυτό μέσα στο 2022.
Είπε πως η μείωση του ΕΝΦΙΑ αφορά όλη την κοινωνία και πολιτική της κυβέρνησης είναι οι μειώσεις φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, τονίζοντας πως η οικονομία πάει καλύτερα από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο.
Σε ότι αφορά τους πλειστηριασμούς είπε πως το ζητούμενο είναι να προστατευτεί η πρώτη κατοικία για αυτούς που έχουν ανάγκη, ενώ σημείωσε πως υπάρχει πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας για τα ευάλωτα νοικοκυριά.
Είπε πως ασκούνται πιέσεις στο τραπεζικό σύστημα να κάνει περισσότερες διμερείς συμφωνίες με την κοινωνία, ενώ ανέφερε πως ο εξωδικαστικός μηχανισμός πάει καλύτερα σε σχέση με το παρελθόν.
Δεν παρέλειψε να αναφέρει ότι πρέπει να αυξηθούν οι αποδόσεις στις καταθέσεις, ενώ για τις εκλογές είπε ότι θα γίνουν το 2023 ενώ τόνισε ότι δεν θα υπάρξουν αναταράξεις στην οικονομία οποτεδήποτε και αν γίνουν αυτές.
Υπογράμμισε ότι η χώρα με θυσίες της κοινωνίας τα κατάφερε ικανοποιητικά σε ανάπτυξη, επενδύσεις και απασχόληση. Είπε πως υπάρχουν υψηλές αβεβαιότητες και μεγάλο κόστος από τον υψηλό πληθωρισμό.
Αναλυτικά οι δηλώσεις του
Αναφορικά με την κριτική της αντιπολίτευσης για τον προϋπολογισμό: Νομίζω ότι όταν η ελληνική κυβέρνηση επιλέγει και αποφασίζει να μειώσει φόρους για όλη την ελληνική κοινωνία κυρίως για τη μεσαία τάξη και τα χαμηλότερα στρώματα αποδεικνύει πόσο άστοχη είναι η ρητορική της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Όταν τις επόμενες εβδομάδες θα δώσουμε ένα πολύ γενναίο πακέτο μέτρων στήριξης σε 2,3 εκατ. συμπατριώτες μας που έχουν περισσότερη ανάγκη, χαμηλοσυνταξιούχους και άλλες κοινωνικές ομάδες αυτό αποδεικνύει και πάλι το κοινωνικό πρόσημο της ασκούμενης κοινωνικής πολιτικής. Όταν το επίδομα του πετρελαίου θέρμανσης ανέρχεται στα 300 εκατ. φέτος αυξημένο από τα 170 πέρυσι και συνολικά μαζί με την επιδότηση είναι πάνω από 500 εκατ. αυτό δείχνει την κοινωνική ευαισθησία της κυβέρνησης. Άρα αν εννοεί η κα Αχτσιόγλου αναδιανομή του πλούτου υπέρ αυτών που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη πράγματι αυτό κάνουμε.ΔΗΜ: Θα σας πει κάνεις ότι «υποχρεωθήκατε» από τις καταστάσεις δεν δώσετε επίδομα θέρμανσης μεγαλύτερο από το περσινό το θέμα είναι αν αρκεί. Εκεί είναι και η κριτική της αντιπολίτευσης και το μεγάλο ερώτημα του κόσμου εάν είναι αρκετά τα μέτρα που έχετε ήδη λάβει ή αν θα επαναφέρετε κάποια μέτρα
Είπατε ότι υποχρεωθήκαμε να επιλέξουμε και να υιοθετήσουμε ορισμένα μέτρα, να πάμε σε αυτά που δεν αναγκαστήκαμε. Η μείωση του ΕΝΦΙΑ, όταν οι έλληνες πολίτες σήμερα πληρώνουν 1 δις ευρώ λιγότερο ΕΝΦΙΑ από το ’18, αφορά όλη την ελληνική κοινωνία κυρίως τη μεσαία τάξη και είναι επιλογή της κυβέρνησης.
Αναφορικά με την αναπροσαρμογή των αντικειμενικών τιμών: Ολοκληρώνεται η συζήτηση στην επιτροπή οικονομικών υποθέσεων και την Τρίτη ψηφίζεται στην ολομέλεια ένα σχέδιο νόμου το οποίο έχει μια διάταξη με την οποία λέμε ως υπουργείο Οικονομικών στους δήμους που έχουν δει υπερβολικά μεγάλες αυξήσεις αντικειμενικών αξιών και μπορούν να δικαιολογήσουν γιατί δεν πρέπει να επιβληθούν, να εισηγηθούν στο υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να αξιολογηθούν, να αξιολογηθούν ακραίες περιπτώσεις. Να υπενθυμίσω όμως ότι όταν κάναμε την άσκηση των αντικειμενικών αξιών η αντίστοιχη προσέλευση των δήμων ήταν κάτω από 20% σε ότι αφορά τις γεωγραφικές τους περιοχές. Αλλά να ολοκληρώσω από 1/1/23 υπάρχει η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για όλους τους έλληνες πολίτες, αυτό είναι επιλογή μας δεν αναγκαστήκαμε. Εκεί είναι και δημόσιοι υπάλληλοι, είναι και συνταξιούχοι, είναι και ιδιωτικοί υπάλληλοι. Όταν μειώνουμε τις ασφαλιστικές εισφορές αφορά τους εργαζόμενους στον ιδιωτικό τομέα, είναι επιλογή μας. Όταν αυξάνουμε τρεις φορά τον κατώτατο μισθό, μαζί με το ’23, είναι επιλογή μας. Άρα ναι, οι επιλογές μας είναι επιλογές μειώσεων φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, αναγκαζόμαστε εξαιτίας των κρίσεων να αυξήσουμε και δαπάνες για να στηρίξουμε την ελληνική κοινωνία κυρίως τα ευάλωτα νοικοκυριά.
Ερωτηθείς αν σχεδιάζουν τα Χριστούγεννα κάποιον «έκτακτο μποναμά»: Τα τρία τελευταία χρόνια το υπουργείο Οικονομικών για να στηρίξει την ελληνική κοινωνία έχει δαπάνες περισσότερες από έσοδα, και φέτος το ’22 έχουμε δαπάνες περισσότερες από έσοδα, όποιος συνεπώς με ανευθυνότητα ή με προχειρότητα υποστηρίζει «δώστε και άλλα» ουσιαστικά υποστηρίζει να αυξηθεί το έλλειμμα. Νομίζω ότι και εσείς στο σπίτι σας δεν θα ακολουθούσατε αυτή την τακτική, θα προσπαθούσατε να περιορίσετε το έλλειμμα όχι να το αυξήσετε. Εμείς προσπαθούμε να ισορροπήσουμε μεταξύ των αναγκών της οικονομίας αλλά και του δημοσιονομικού χώρου ο οποίος κάθε φορά ανακύπτει. Τρία χρόνια έχουμε αποδείξει ότι έχουμε γρήγορα αντανακλαστικά και αξιοποιούμε τον όποιο διαθέσιμο χώρο επ’ ωφελεία της κοινωνίας. Εκτιμούμε ότι έτσι όπως κινείται η οικονομία μελλοντικά πιθανότατα θα προκύψει δημοσιονομικός χώρος. Δεν μπορώ να σας πω πότε ακριβώς γιατι υπάρχει μια βασική παράμετρος και έρχομαι να το συνδυάσω με το ερώτημα που κάνατε. Το 1 δις πράγματι είναι πρόσθετο αποθεματικό του ’23 για να καλύψει ανάγκες επιδότησης νοικοκυριών και επιχειρήσεων αν χρειαστεί. Επιδότηση στο ρεύμα. Ένα κομμάτι αυτού ούτως ή άλλως θα έπρεπε να καλύψει την ανάγκη να αντιμετωπίσουμε προβλήματα που προκύπτουν για δαπάνες φορέων της γενικής κυβέρνησης. Για παράδειγμα ένα περιπολικό, ένα ασθενοφόρο αν είναι υψηλότερα τα καύσιμα πρέπει η κυβέρνηση να βοηθήσει περισσότερο γιατί υπάρχουν κοινωνικές ανάγκες. Θα πρέπει να δούμε πως θα εξελιχθούν οι τιμές των καυσίμων και του ρεύματος στο επόμενο χρονικό διάστημα. Εμείς έχουμε κάνει κάποιες εκτιμήσεις, με βάση αυτές τις εκτιμήσεις είναι υπεραρκετό το 1 δις αν όμως κινηθεί λίγο υψηλότερα όπως τις τελευταίες ημέρες, πιθανόν να χρειαστεί ακόμα μεγαλύτερη βοήθεια στην επιδότηση ρεύματος άρα να μην υπάρχει περιθώριο για άλλες εναλλακτικές πηγές. Οπότε είναι κάτι το οποίο θα δούμε, θα αξιολογήσουμε αλλά η αίσθηση που μας δίνεται είναι ότι μελλοντικά πιθανότατα και πάλι θα προκύψει ένας πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος που θα αξιοποιηθεί εκεί που προτεραιοποιήσει η κυβέρνηση τις όποιες παρεμβάσεις.
Ουσιαστικά απάντησα στα δύο ερωτήματά σας το ένα είναι «έχετε 1 δις σας φτάνει δε σας φτάνει και που θα πάει» άρα απαντάω ευθέως ότι δεν μπορούμε να ξέρουμε αν φτάνει ή δεν φτάνει διότι πρέπει να δούμε πως θα διαμορφωθούν οι τιμές τότε. Τώρα κάνουμε εκτιμήσεις και προβλέψεις για το ’23, και το δεύτερο που σας λεω είναι η συνολική πορεία της οικονομίας. Με βάση τη συνολική πορεία της οικονομίας πάμε ικανοποιητικά, πάμε καλύτερα από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο. Φέτος θα έχουμε διπλάσιο ρυθμό οικονομικής μεγέθυνσης από ότι η Ευρώπη και του χρόνου τριπλάσιο αλλά αυτό δεν είναι αντικείμενο πανηγυρισμού, είναι αντικείμενο να διοχετεύσουμε τους πόρους εκεί που πραγματικά υπάρχει ανάγκη.
ΔΗΜ: Τη βραδιά που θα ψηφιστεί ο προϋπολογισμός ο κόσμος να περιμένει να ακούσει κάποιο μέτρο έκπληξη;
Είναι νωρίς ακόμα, μέχρι τότε έχουμε μέρες.
Αναφορικά με τους πλειστηριασμούς: Διαχρονικά πλειστηριασμοί γίνονταν και γίνονται από διαδοχικές κυβερνήσεις το ζητούμενο είναι να προστατευτεί η πρώτη κατοικία γι’ αυτούς που έχουν πραγματική ανάγκη και υπάρχει πλαίσιο προστασίας για αυτούς όπως υπάρχει και πλαίσιο ρυθμίσεων για αυτούς τους συμπατριώτες μας με το χρηματοπιστωτικό σύστημα. Το ποιος νομοθέτησε οι διαχειριστές το 2015 να μπορούν να κάνουν πλειστηριασμούς, ποιος νομοθέτησε τους ηλεκτρονικούς πλειστηριασμούς το 2017 και ποιος κατήργησε την προστασία της πρώτης κατοικίας οριζόντια το 2019 είναι γνωστό. Αυτό που κάναμε είναι να δημιουργήσουμε το πλαίσιο προστασίας της πρώτης κατοικίας για τα ευάλωτα νοικοκυριά και να τρέξουμε πολύ περισσότερο την αντιμετώπιση του ιδιωτικού χρέους. Αντικειμενικά υπάρχουν δύο προβλήματα, όχι μόνο στην Ελλάδα πανευρωπαϊκά όταν έχεις τέτοιες πρωτόγνωρες κρίσεις το ένα είναι το υφιστάμενο ιδιωτικό χρέος να μην μπορεί να εξυπηρετηθεί και υπάρχει και ένας κίνδυνος δημιουργίας μιας νέας γενιάς ιδιωτικού χρέους. Μας προβληματίζει και θα ήταν ανεύθυνο ως υπουργείο Οικονομικών να μην μας προβλημάτιζε, είναι αντικείμενο προβληματισμού σε όλη την Ευρώπη. Τι κάνουμε όμως! Εμείς ως πολιτεία στηρίζουμε νοικοκυριά και επιχειρήσεις, 50 δις € την τελευταία τριετία. Όταν ενισχύεις το διαθέσιμο εισόδημα του πολίτη τον κάνεις να μπορέσει να ανταπεξέλθει και στις υποχρεώσεις που έχει ή μπορεί να του γεννηθούν. Αυτή είναι ευθύνη της πολιτείας. Δεύτερον, πιέζουμε το χρηματοπιστωτικό σύστημα να κάνουν ακόμα περισσότερες διμερείς συμφωνίες με την κοινωνία. Έχουν γίνει 750 χιλιάδες, περίπου 43 δις την τελευταία τριετία και στεγαστικά και καταναλωτικά και επιχειρηματικά, και ταυτόχρονα έχουμε ένα νέο εργαλείο τον εξωδικαστικό μηχανισμό ο οποίος πάει πολύ καλύτερα από ότι στο παρελθόν.
ΔΗΜ: Πρέπει να επιταχύνετε και πρέπει να γνωστοποιήσετε στους πολίτες τις βασικές τους παραμέτρους γιατί υπάρχει και το στοιχείο της άγνοιας στο συγκεκριμένο κομμάτι
Σήμερα υπάρχει άρθρο δικό μου για αυτό το θέμα, για να ενημερωθεί η κοινωνία ακόμα περισσότερο. Πρόσφατα οι διαχειριστές δανείων και οι τράπεζες προσήλθαν στη Βουλή μετά από πρόσκληση του υπουργού Οικονομικών ακριβώς για να αποτυπωθεί δημόσια η πραγματικότητα. Άρα έχουμε την ανάγκη να λειτουργήσει ακόμα καλύτερα ο εξωδικαστικός μηχανισμός, πάει καλά τους τελευταίους 2-3 μήνες έχουν γίνει πάνω από 2.000 ρυθμίσεις αλλά θα πρέπει να επιταχύνουν τις διαδικασίες. Τρίτη παρατήρηση, έχουμε αύξηση του κόστους σε υφιστάμενα δάνεια άρα θα πρέπει το τραπεζικό σύστημα να δει τι μπορεί να κάνει το ίδιο από την πλευρά του ώστε αυτή η περίμετρος που θα επιλεγεί από το τραπεζικό σύστημα να μην κινδυνεύσει να κοκκινίσει. Τέταρτη παρατήρηση, έχουμε τις καταθέσεις. Θα πρέπει με κάποιο τρόπο να αυξηθούν οι αποδόσεις και στις καταθέσεις, δεν μπορεί να είναι μόνο στα δάνεια. Πέμπτη παρατήρηση, έχουμε τις προμήθειες και έχουμε και την πιστωτική επέκταση, όλα αυτά είναι όλα τα ζητήματα τα οποία ως πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών έχουμε θέσει και θα επαναλάβουμε στις συναντήσεις με το χρηματοπιστωτικό σύστημα έτσι ώστε να λάβουμε τις βέλτιστες αποφάσεις για την κοινωνία.
Ερωτηθείς αν είμαστε κοντά σε νέο νομοθετικό πλαίσιο για να υπάρξει προστασία της πρώτης κατοικίας: Δεν υπάρχει κάτι που πρέπει να κάνει η πολιτεία, είναι ζητήματα του τραπεζικού συστήματος σε ότι αφορά τη λειτουργία αυτού και την αναγνώριση των νέων προκλήσεων που αναδύονται. Όλα αυτά που σας είπα αφορούν επιλογές και αποφάσεις του τραπεζικού συστήματος.
Αναφορικά με την υπόθεση της κας Κολοβού: Ξεκίνησε η υπόθεση με κάποια λίγα χρέη λόγω μιας κάρτας και από ότι κατάλαβα από ανάρτηση της ιδίας ήταν αυξημένα χρέη και στο ελληνικό δημόσιο και στον ΕΦΚΑ και στη ΔΟΥ. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να υπάρχει συζήτηση διαρκής με το τραπεζικό σύστημα έτσι ώστε οι πολίτες να ρυθμίζουν και να ρυθμίζουν με βιώσιμο τρόπο αλλά δεν μπορώ να γνωρίζω για αυτή και για άλλες περιπτώσεις αν επιδίωξαν να ρυθμίσουν τις οφειλές. Εμείς ως πολιτεία οφείλουμε να ενδυναμώσουμε και να επιταχύνουμε τις διαδικασίες για να βοηθήσουμε όσο μπορούμε την ελληνική κοινωνία με ρεαλιστικό τρόπο.
Ερωτηθείς αν μελετάνε τη ρύθμιση των 120 δόσεων: Αυτό είναι κάτι που δεν είναι στο τραπέζι για μια σειρά από λόγους. Ο πρώτος λόγος είναι ότι αυτό το σχήμα έχει υλοποιηθεί αρκετές φορές για συμπατριώτες μας που πράγματι αρκετοί εξ αυτών δυσκολεύτηκαν μέσα στις κρίσεις. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι δεν υλοποιείται από καμία ευρωπαϊκή χώρα, και ο τρίτος λόγος έχει και μια άλλη διάσταση. Όσο βοηθάμε, που πράγματι θα βοηθήσουμε ένα κομμάτι της κοινωνίας αλλά το ίδιο κομμάτι της κοινωνίας, να πληρώσει οφειλές που υπάρχει σήμερα πλαίσιο το οποίο μπορεί να βοηθηθεί ένας πολίτης να επεκταθεί η αποπληρωμή των οφειλών του τόσο το άλλο κομμάτι της κοινωνίας, τους συνεπείς πληρώνουν...
ΔΗΜ: Και εκείνοι που είναι στις 120 δόσεις συνεπείς θέλουν να είναι και είναι, υπάρχει κόσμος που εξυπηρετεί κανονικά τις 120 δόσεις και μπαίνουν λεφτά στα ταμεία
Το θέμα δεν είναι μόνο τα λεφτά είναι ότι όσο διευρύνεις αυτά τα σχήματα και τα επεκτείνεις τόσο κάθε μήνα για να πληρώσουμε τις συντάξεις ή τους μισθούς μειώνεται το ποσό αυτό αφού γίνονται περισσότερες οι δόσεις και ένα άλλο κομμάτι της κοινωνίας πληρώνει για αυτό. Αλλά η ουσία είναι ότι δεν γίνεται σε καμία ευρωπαϊκή χώρα και υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες στην Ευρώπη πλέον, δεύτερον το σχήμα αυτό αξιοποιήθηκε αρκετές φορές ,και μέσα στον covid το κάναμε αυτό, και τρίτον έχει να κάνει με ένα ταμειακό και δημοσιονομικό ζήτημα.
Ερωτηθείς πότε εκτιμά ότι θα είναι ο χρόνος των εκλογών: Θα είναι το ’23. Σε ότι αφορά το δικό μου πεδίο ευθύνης δεν υπάρχει οποιοδήποτε ζήτημα για την πορεία της ελληνικής οικονομίας ως προς τον ακριβή χρόνο διεξαγωγής των εκλογών το 2023. Τα βασικά χαρακτηριστικά της χώρας είναι ουσιαστικά τοποθετημένα, ο προϋπολογισμός είναι εδώ, οι νόμοι έχουν ψηφιστεί, η εφαρμογή των νόμων γίνεται και σε κάθε περίπτωση δεν βλέπω αναταράξεις οποτεδήποτε και αν γίνουν οι εκλογές. Ισχύει αυτό που έχει πει ο πρωθυπουργός ότι θα είναι στην ώρα τους. Εμείς λειτουργούμε με χρονικό ορίζοντα το τέλος της τετραετίας. Πριν από λίγο στη Βουλή ένας συνάδελφος της αξιωματικής αντιπολίτευσης με προκάλεσε λέγοντας ότι «αφού σε λίγο θα έχουμε εκλογές τα μεγάλα σοβαρά θέματα της χώρα μη τα λύνεται». Εμείς ως υπουργείο Οικονομικών λειτουργούμε με χρονικό ορίζοντα τον Ιούλιο του 2023 άρα θα λύσουμε θέματα και δεν θα τα κρύψουμε κάτω από το χαλί. Εμείς συνεπώς ως υπουργείο Οικονομικών έχουμε ορίζοντα τον Ιούλιο του ’23 αυτό που επαναλαμβάνω είναι ότι ως προς την πορεία της οικονομίας οποτεδήποτε και αν γίνουν οι εκλογές το 2023 δεν υπάρχουν αναταράξεις.
Ερωτηθείς για την εξαγγελία του Πρωθυπουργού για τους εθελοντές στις ένοπλες δυνάμεις: Είναι σε συζητήσεις το Γενικό Λογιστήριο του κράτους με το αρμόδιο υπουργείο. Όπως έχουμε αποδείξει ακόμα και σήμερα στη Βουλή υλοποιούμε τις εξαγγελίες της ΔΕΘ. Παρατείνουμε το μειωμένο ΦΠΑ στην εστίαση, στις μεταφορές, μειώνουμε το ΦΠΑ στον κινηματογράφο στο 6% όσο είναι και στα θέατρα άρα υλοποιούμε απολύτως τις δεσμεύσεις που αναλάβαμε πριν από λίγους μήνες.
ΔΗΜ.: Δεν μειώνετε όμως το ΦΠΑ στα τρόφιμα για παράδειγμα...
Τι έχουμε πει και ισχύει και σε αυτό που θα σας πω. Πρώτα μετράμε, πρώτα αξιολογούμε το δημοσιονομικό χώρο, μετά κοιτάμε τη δυναμική της οικονομίας και ακολούθως πράττουμε με βάση τις προτεραιότητες που υπάρχουν. Οι ανάγκες που θα μου αναδείξετε κατά τη διάρκεια της συζήτησης είναι πολλαπλάσιες αλλά οι διαθέσιμοι πόροι είναι συγκεκριμένοι. Όταν σας λεω ότι έχουμε πρωτογενές έλλειμμα δηλαδή δαπάνες περισσότερες από έσοδα ουσιαστικά σας θέτω την κατάσταση στην οποία λειτουργούμε, δεν είμαστε σε ένα περιβάλλον που έχουμε αφθονία πόρων. Θέλει συνεπώς πολύ μεγάλη προσοχή λαμβάνοντας υπόψη τι γίνεται και στο ευρωπαϊκό πλαίσιο. Η χώρα με θυσίες της κοινωνίας και συλλογική επιτυχία πολιτών και πολιτείας τα καταφέρνει τουλάχιστον ικανοποιητικά στην ανάπτυξη, στις επενδύσεις, στις εξαγωγές, στην απασχόληση, σε μια σειρά από δείκτες υπάρχουν πράγματι υψηλές αβεβαιότητες και μεγάλο κόστος από έναν επίμονο πληθωρισμό. ...Σας λεω ότι υπάρχει ένας υψηλός και επίμονος πληθωρισμός που απαιτεί από την κυβέρνηση γρήγορα αντανακλαστικά και ακόμα μεγαλύτερη βοήθεια της κοινωνίας αλλά έρχομαι να υποστηρίξω ότι το διεθνές περιβάλλον είναι ακόμα χειρότερο από αυτό που είναι στην Ελλάδα και εδώ έχουμε στηρίξει γενναία την ελληνική κοινωνία με κοινωνικό πρόσημο και εισπράττουμε αι έσοδα από τους παρόχους της ηλεκτρικής ενέργειας όπως είδατε από τη σημερινή μου ανακοίνωση. 367 εκατ. εισπράχτηκαν...
ΔΗΜ: Τα χρήματα αυτά που θα πάνε;
Έχουν ουσιαστικά αξιοποιηθεί μέσα στη χρονιά. Εδώ και μήνες τα περιμέναμε άρα είχαν ενσωματωθεί στις εκτιμήσεις του κρατικού προϋπολογισμού για το 2023. Είναι 367 εκατ. τα οποία εισπράχτηκαν σε αυτά αν προσθέσετε τον μηχανισμό παρακράτησης των περιβαλλόντων εσόδων που είναι άλλα 2,5 δις βγάζετε ένα σημαντικό ποσό, αυτό το ποσό αξιοποιείται, επιστρέφει στο σύνολο του στην κοινωνία. Και υπενθυμίζω καμία άλλη χώρα δεν έχει προβεί σε φορολόγηση 90% των κερδών και ελάχιστες χώρες έχουν εισπράξει, εμείς το καταφέραμε και αυτό μέσα στο 2022.